התנגדות נחרצת של הרשות הפלסטינית ל”סדנת העבודה” הכלכלית, שהאמריקאים עומדים לכנס בבחריין

כללי

לאחרונה הודיעו ארה”ב ובחריין על כינוס “סדנא כלכלית”, במנאמה בירת בחריין (ב-25 וב-26 ביוני 2019). הסדנא, שכותרתה “שלום למען שגשוג” (“Peace to Prosperity”), אמורה להוות את חלקה הראשון של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ בין ישראל לפלסטינים המכונה “עסקת המאה”. בסדנא צפויים להשתתף שרי האוצר ואנשי עסקים בולטים מהמזה”ת ומרחבי העולם. מטרת הסדנא היא לגבש רעיונות בכל הנוגע להשקעות וליוזמות כלכליות, שיובילו לשגשוג בקרב הפלסטינים ותושבי האזור כולו, אשר יוכלו להתממש ע”י הסכם שלום (“…could be made possible by a peace agreement”) (אתר הבית הלבן, ,CNN19 במאי 2019). בהמשך מתכוונים האמריקאים לפרסם גם את החלק המדיני של “עסקת המאה”, שיעסוק בסוגיות הליבה התלויות ועומדות בין ישראל לפלסטינים.

  • אישים בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח הזדרזו להביע התנגדות מוחלטת ל”סדנא הכלכלית” בבחריין, למרות הקשיים הכלכליים שבפניהם ניצבת הרשות. הם הדגישו, כי הסכסוך הפלסטיני- ישראלי מחייב מציאת פתרון מדיני, שהנושא הכלכלי יהיה התוצאה שלו. מרכיביו של פתרון זה, על פי הודעת מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הינם כינון מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים, ו”זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים (הערה: משמעות “זכות השיבה” הינה חיסול מדינת ישראל כמדינת העם היהודי). בשלב זה, אבו מאזן יו”ר הרשות, עדיין לא הגיב באופן פורמאלי לכינוס הסדנא המתוכנן בבחריין אך ניתן להעריך כי הוא יביע התנגדותו הנחרצת, מתוך התפיסה כי הסדנא הינה חלק מ”עסקת המאה” של הנשיא טראמפ, שאותה שולל אבו מאזן מכל וכל.
  • על רקע זה הזדרזו דוברים בכירים ברשות הפלסטינית, פתח ואשייפ, לצאת בהצהרות, כי הסדנא בבחריין תהיה חסרת תועלת, משום שלדבריהם אף מדינה לא תתרום מכספה למהלך, שלא יקבל את אישורה הרשמי של הרשות. דוברים מטעם הרשות הבהירו, כי נציגי הרשות ואנשי עסקים פלסטיניים לא ישתתפו בסדנא בבחריין (ראו להלן). ד”ר אחמד מג’דלאני, השר לפיתוח כלכלי וחבר הועד הפועל של אשייפ (המקורב מאוד לאבו מאזן), אף שיגר איום מרומז, באומרו כי כל פלסטיני שישתתף בסדנא וישתף פעולה עם ארה”ב וישראל יחשב כבוגד.
  • דוברים מטעם החמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין תקפו בחריפות את הסדנא המכוונת לדבריהם לקדם את “עסקת המאה, שמטרתה חיסול הבעיה הפלסטינית”. חמאס הזהירה כי הסדנא בבחריין מהווה פתח לנורמליזציה עם מדינות ערב עם ישראל וקראה לבחרין להתנגד לכך “שהאויב הציוני יטמא את אדמתה”. זאת ועוד, מהתבטאויות דוברי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ניתן להבין, כי ארגוני הטרור עלולים לתרגם את התנגדותם למהלכים האמריקאים לשפת המעשה: דובר חמאס חאזם קאסם הזהיר כי העם הפלסטיני וה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) לא יאפשרו בשום פנים ואופן את יישומה של “עסקת המאה”. הוא הוסיף כי הפלסטינים יילחמו ב”עסקת המאה” בכל הדרכים שבאמצעותם, הן באמצעות “צעדות השיבה” והן בסבבי ההסלמה הצבאיים עם ישראל (“הכיבוש”).

הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה: הזקן הפלסטיני דוחה את הכסף עבור 'פלסטין' ועבור "זכות השיבה" (סמל המפתח) באומרו: "אילו דברים שלא ניתן לקנותם" (arabi21, 21 במאי 2019)

הקריקטוריסט העזתי עלאא’ אללקטה: הזקן הפלסטיני דוחה את הכסף עבור ‘פלסטין’ ועבור “זכות השיבה” (סמל המפתח) באומרו: “אילו דברים שלא ניתן לקנותם” (arabi21, 21 במאי 2019)

מי ישתתף (או לא ישתתף) בסדנא בבחריין?
  • בשלב זה הודיעה סעודיה כי היא תשתתף בסדנא בבחריין וכי זה יהיה הצעד הראשון ב”עסקת המאה” (סנא, 22 במאי 2019). גם מאע”מ הצהירה על השתתפותה בסדנא והבהירה כי היא תומכת בהקמת מדינה פלסטינית, עצמאית, שבירתה מזרח ירושלים (סנא, 22 במאי 2019). בכיר ברשות הפלסטינית ציין בפני כתב הג’רוסלם פוסט כי כמה מדינות ערביות ביקשו מהרשות להפסיק לצאת בהתקפות על הסדנא ולאפשר לאנשי עסקים פלסטינים להשתתף בסדנא (ג’רוסלם פוסט, 22 במאי 2019).
  • לדברי ד”ר אחמד מג’דלאני 13 אנשי עסקים פלסטיניים מ”פלסטין” ומחוצה לה קיבלו הזמנה לכינוס בבחריין וכולם סירבו. כתבת תחקיר של ערוץ אלג’זירה חשפה, כי אנשי עסקים פלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה, אשר קיבלו הזמנה אישית להשתתף בסדנא בבחריין, הודיעו על סירובם ליטול בה חלק. כך למשל, טען איש העסקים זאהי ח’ורי, בעלי חברת המשקאות הלאומית, כי ארה”ב מעליבה את הפלסטינים בכך שמדברת על רמת המחייה אצלהם לפני מילוי דרישותיהם הלאומיות. בנוסף איש העסקים הפלסטיני מאזן סנקרט, אמר, כי מטרתם היא לסיים את “הכיבוש” ולא לחיות ברווחה כלכלית תחת “הכיבוש” (אלג’זירה נט, 22 במאי 2019).
  • אסאמה עמרו, איש עסקים פלסטיני ויו”ר אגודת אנשי העסקים הפלסטיניים ביהודה ושומרון, אמר, כי הם לא זקוקים לסיוע כספי אלא לחופש כדי לממש את רצונותיהם בתחום הכלכלי (ערוץ אלג’זירה ביוטיוב, 22 במאי 2019). בשאר אלמצרי, איש עסקים פלסטיני (מייסד העיר הפלסטינית החדשה רואבי סמוך לראמאללה), ציין כי הוא לא ישתתף בסדנא. זאת משום, שהוא אינו פועל מחוץ לקונצנזוס הלאומי הפלסטיני. אלמצרי גם ציין, כי הפלסטינים יכולים לגרום לכלכלתם לצמוח ללא התערבות זה (דף הפייסבוק של בשאר אלמצרי, 20 במאי 2019).

אסאמה עמרו, איש עסקים פלסטיני ויו"ר אגודת אנשי העסקים הפלסטיניים ביהודה ושומרון, בראיון לערוץ אלג'זירה הכלכלי (ערוץ אלג'זירה ביוטיוב, 22 במאי 2019)
אסאמה עמרו, איש עסקים פלסטיני ויו”ר אגודת אנשי העסקים הפלסטיניים ביהודה ושומרון, בראיון לערוץ אלג’זירה הכלכלי (ערוץ אלג’זירה ביוטיוב, 22 במאי 2019)

  • מנגד, דווח בתקשורת הפלסטינית, כי איש העסקים הפלסטיני אשרף אלג’עברי מחברון הודיע (באופן חריג), כי בדעתו להשתתף בסדנא בבחריין (דניא אלוטן, 21 במאי 2019). יצוין, כי אשרף אלג’עברי אירח לאחרונה ישראלים מההתיישבויות סמוך לחברון לארוחת שבירת צום הרמצ’אן. על רקע זה, נמתחה נגדו ביקורת נוקבת, כאשר בכירי חמולת אלג’עברי מחברון הוקיעו אותו על כך ואף הדגישו כי הוא לא מייצג כלל את עמדת החמולה (ערוץ אלוטן, 15 במאי 2019).
נספח
תגובות פלסטיניות ראשוניות לסדנא הכלכלית בחריין (עדכני ל-23 במאי 2019)

כללי

  • הרשות הפלסטינית, פתח, חמאס וארגונים פלסטינים נוספים הביעו התנגדות נחרצת לסדנא בבחריין, כהמשך להתנגדותם ל”עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. דוברים בכירים ברשות הפלסטינית הדגישו, כי הסדנא היא חסרת תועלת משום שכל פתרון לסכסוך חייב להיות מדיני, והנושא הכלכלי יהיה רק תוצאה של הפתרון המדיני. דוברי החמאס הזהירו, כי קיומה של הסדנא בבחריין עלול לפתוח פתח לנורמליזציה והדגישו, כי העם הפלסטיני וה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) לא יאפשרו את יישומה של “עסקת המאה”. להלן עיקרי התגובות הראשוניות של דוברים פלסטינים.
קריקטורה של הקריקטוריסט מרצועה עלאא' אללקטה: גביר ערבי (רמז לבחריין) מנסה להאכיל פלסטיני כבול מהסיר של "עסקת המאה" הסיר מתבשל על אש, שחומר הבעירה שלה הן החלטות האו"ם. הפלסטיני מסרב לאכול ואומר "אני צם" (arabi21, 20 במאי 2019).      קריקטורה של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה המתארת את הפיתויים המופעלים נגד הפלסטינים כדי לוותר על ארצם (כל שטחה של "פלסטין" המכוסה, בדגל פלסטין, ללא זכר לישראל) (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 במאי 2019).
מימין: קריקטורה של הקריקטוריסט מרצועה עלאא’ אללקטה: גביר ערבי (רמז לבחריין) מנסה להאכיל פלסטיני כבול מהסיר של “עסקת המאה” הסיר מתבשל על אש, שחומר הבעירה שלה הן החלטות האו”ם. הפלסטיני מסרב לאכול ואומר “אני צם” (arabi21, 20 במאי 2019). משמאל: קריקטורה של הקריקטוריסט העזתי עלאא’ אללקטה המתארת את הפיתויים המופעלים נגד הפלסטינים כדי לוותר על ארצם (כל שטחה של “פלסטין” המכוסה, בדגל פלסטין, ללא זכר לישראל) (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 במאי 2019).
הרשות פלסטינית פתח ואשייפ
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, אמר בישיבת הממשלה שנערכה בראמאללה ב-20 במאי 2019 כי כל פתרון לסכסוך יהיה פתרון מדיני העוסק ב”סיום הכיבוש” ו”מימוש הזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני”. מרכיביו של פתרון זה הינם כינון מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית בגבולות 1967, שבירתה ירושלים, ו”זכות השיבה” של הפליטים הפלסטיניים. לדבריו, הנושא הכלכלי יהיה רק תוצאה של הפתרון המדיני, משום שהפלסטינים אינם מחפשים אחר שיפור תנאי חייהם תחת ה”כיבוש”. עוד ציין אשתיה, כי המשבר הכלכלי הפוקד היום את הרשות הוא תוצאה של המלחמה הכלכלית המנוהלת נגדם [ע”י ארה”ב וישראל], שנועדה לסחוט מהם וויתורים מדיניים. אשתיה הדגיש, כי הפלסטינים לא ייכנעו ויסרבו להחליף את זכויותיהם הלאומיות בכסף (ופא, 20 במאי 2019; דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 20 במאי 2019).
  • מזכיר הוועד הפועל של אש”פ, צאא’ב עריקאת, הדגיש כי מי שרוצה להגן על האינטרסים של העם הפלסטיני עליו לתמוך בעמדת הקונצנזוס הפלסטיני, הבאה לידי ביטוי בעמדה של אבו מאזן. הוא הוסיף כי אש”פ, הנציג הלגיטימי והיחיד של העם הפלסטיני, לא הסמיך איש לדבר בשמו, ואמר: “לאור החלטות הממשל האמריקני, החלטנו בשום אופן לא להשתתף בוועידה שהממשל הציע לערוך במנאמה” (ופא, 22 במאי 2019).
הודעה רשמית של צאא’ב עריקאת לפיה הרשות לא תשתתף בכנס במנאמה

(אתר מחלקת המו"מ באש"פ, 22 במאי 2019, ההדגשה היא של מרכז המידע)
(אתר מחלקת המו”מ באש”פ, 22 במאי 2019, ההדגשה היא של מרכז המידע)

  • בהצהרה קודמת אמר עריקאת ב-20 במאי 2019, כי אף גורם לא התייעץ עם הצד הפלסטיני לגבי הכינוס הצפוי להיערך במנאמה. הוא הוסיף: כל המאמצים לכפות דו-קיום בין “הכובש לעם תחת הכיבוש נדונים לכשלון”. לדבריו הניסיונות להאיץ את הנורמליזציה הכלכלית של “הכיבוש הישראלי” של ‘פלסטין’ נדחים מכל וכל. העניין אינו שיפור מצב המחייה של העם הפלסטיני אלא חיזוק יכולתה של ‘פלסטין’ לשלוט על מקורותיה, מעבריה וגבולותיה ומימוש ריבונותה באמצעות סיום הכיבוש (אתר מחלקת המו”מ באש”פ, 20 במאי 2019).
  • ד”ר אחמד מג’דלאני, השר לפיתוח חברתי וחבר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי הרשות הפלסטינית לא תשתתף בסדנא בבחריין. הוא הדגיש כי כל פלסטיני שישתף בסדנא יחשב כמשתף פעולה עם ארה”ב וישראל (רויטרס, 20 במאי 2019). בראיון נוסף אמר מג’דלאני כי מי שרוצה לערוך ועידה לתמיכה בפלסטינים, חייב לעשות זאת באמצעות שיתוף פעולה עם הממשלה הפלסטינית הרשמית. מג’דלאני הוסיף, כי כל השתתפות פלסטינית בדרג כלשהו בסדנא היא שיתוף פעולה עם ארה”ב וישראל, ומי שמשתף פעולה עם ישראל הוא בוגד, והדגיש כי אש”פ הוא הנציג הלגיטימי היחיד של הפלסטינים והוא לא הסמיך איש לדבר בשמו (אתר ערוץ אלמיאדין, 22 במאי 2019).
  • בראיון לתקשורת הישראלית אמר מג’דלאני, כי ל”עסקה” שמנסה לקדם ארה”ב אין סיכוי. לדבריו הכסף שמבקשת ארה”ב לגייס בסדנא לא יגיע משום ש”אם לא תיתן הרשות את אישורה הרשמי למהלך שמבקשים בארה”ב לקדם, אף מדינה ערבית לא תתרום מכספה”. הוא הוסיף: “הזמינו אותנו אבל כולם סרבו להגיע”. לדבריו 13 אנשי עסקים פלסטיניים מ”פלסטין” ומחוצה לה קיבלו הזמנה לכינוס בבחריין וכולם סרבו. מג’דלאני האשים את הממשל האמריקאי כי הוא אינו הוגן וסיכם: “העסקה נידונה לכישלון” (ראיון לג’קי חוגי, גל”צ, 22 במאי 2019).
  • נביל אבו רדינה, סגן ראש הממשלה הפלסטיני, טען כי קיום הסדנא בבחריין הינו חסר תועלת וכי תכנית כלכלית לא תוביל לשום מקום. הוא הדגיש כי הפלסטינים לא יסכימו להצעות שאינן כוללות מדינה פלסטינית, שבירתה היא מזרח ירושלים (CNN, 20 במאי 2019).
  • פאיז אבו עיטה, סגן מזכיר המועצה המהפכנית של פתח, ציין כי כל ועידה ערבית שבה משתתפים אישים ישראליים היא בלתי מקובלת, בין אם יש לה קשר ל”עסקת המאה” ובין אם לאו. הוא הוסיף, כי מדינה ערבית אשר מארחת ועידות שבהן משתתפת ישראל עוקפת את יוזמת השלום הערבית. עוד ציין בדבריו, כי ועידות כלכליות לא תפתורנה את הסוגיה הפלסטינית, משום שזהו עניין מדיני. על ממשל ארה”ב לדעת כי פתרון הסוגיה הפלסטינית צריך להיות מדיני על בסיס פתרון שתי המדינות ולא על בסיס פתרונות כלכליים (arabi21, 20 במאי 2019)
  • דעה חריגה השמיע נביל עמרו, איש פתח, שהיה בעבר שר בממשלת הרשות ושגריר מטעמה, והיום עוסק בכתיבה. עמרו בירך על הכנס במנאמה בתנאי שהוא לא יהווה תחליף לפתרון המדיני, שהוא הבסיס לטיפול בסכסוך הפלסטיני-ישראלי . עמרו קרא להנהגה הפלסטינית לגלות פתיחות רבה יותר להתפתחויות המדיניות באזור ובעולם ולהיכנס לשיח מדיני חיובי עם הכוחות בעלי ההשפעה במדיניות הבינלאומית ובכללם ארה”ב (מען, 20 במאי 2019).
הצגת תוכנית כלכלית המבוססת על היפרדות מישראל ע”י ראש ממשלת הרשות הפלסטינית
  • ממשלת הרשות קיימה ב-20 במאי 2019 ישיבה, אשר דנה בסדנא הכלכלית, שיזמה ארה”ב בבחריין. במהלך אותה הישיבה הכריז ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה על השלמת הכנתה של תכנית לפיתוח הכלכלה הפלסטינית, המכונה על ידו “תכנית מאה הימים”. לדבריו, התוכנית שעלותה 245 מיליון דולר, תפעל לקידום מספר נושאים כלכליים ביניהם: עידוד התעשייה, החקלאות והתיירות; צמצום האבטלה ומלחמה בעוני; הגברת תפקידם של נשים וצעירים בכלכלה; הכשרה מקצועית; חיזוק והקמה של אזורי תעשייה; יצירת תכניות יזמות בתחום הפיתוח וסטרטאפים עסקיים וטכנולוגיים; הגברת ההשקעה באנרגיה ירוקה; והענקת תשומת לב למקורות המים. התכנית מבוססת על היפרדות כלכלית מישראל, שתעשה בעיקר על ידי הקטנת התלות הכללית בה במספר תחומים.

מחמד אשתיה מציג במהלך ישיבת הממשלה בראמאללה את "תוכנית מאה הימים" לפיתוח הכלכלה הפלסטינית (ופא, 20 במאי 2019).
מחמד אשתיה מציג במהלך ישיבת הממשלה בראמאללה את “תוכנית מאה הימים” לפיתוח הכלכלה הפלסטינית (ופא, 20 במאי 2019).

נראה לנו, כי התוכנית הכלכלית גובשה ברשות הפלסטינית ללא קשר עם הסדנא הכלכלית בחריין. היא הוצגה ע”י מחמד אשתיה בעיתוי של מצוקה תקציבית קשה, העלולה להוביל לקריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית. להערכתנו, תוכנית זו אינה ברת מימוש, ואין בה כדי לפתור את בעיותיה הכלכליות של הרשות, אולם עצם הצגתה באותה ישיבת ממשלה, שדחתה את הסדנא הכלכלית בבחריין, אינה מקרית. הצגתה נועדה, להערכתנו, להעביר מסר פוליטי, כי בצד ההתנגדות של הרשות לסדנא הכלכלית ול”תוכנית המאה” מקדמת הרשות תוכנית כלכלית עצמאית, שאינה קשורה למהלכים האמריקאים. תוכנית זאת של הרשות מבוססת על תפיסה של היפרדות כלכלית מישראל, ולא של שיתוף כלכלי עימה (בניגוד לתפיסה העומדת מאחורי הסדנא בבחריין).

חמאס
  • חמאס פרסמה הודעה נמסר, כי היא עוקבת “בדאגה רבה” אחר ההודעה האמריקנית על עריכת סדנא כלכלית במסגרת “עסקת המאה שמטרתה חיסול הבעיה הפלסטינית”. ההודעה מזהירה מכל הפעילויות המהוות פתח לנורמליזציה ולמעורבות מעשית ערבית ביישום “עסקת המאה”, העומדת בסתירה להחלטה הבין-ערבית ולעמדה הפלסטינית המאוחדת להתנגד לעסקה. עוד נמסר בהודעה, כי חמאס מצפה מבחריין להתנגד לכך “שהאויב הציוני יטמא את אדמתה”. חמאס הדגישה בהודעה את התנגדותה לכל צעדים כלכליים, מדיניים או אחרים, שיש בהם כדי להכשיר את הקרקע ל”עסקת המאה” או ליישומה ודרשה ממדינות ערב שלא להיענות להזמנות להשתתף בסדנא, להתייצב לצד הפלסטינים ולסייע להם בכל האמצעים (אתר חמאס, 20 במאי 2019).
  • דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי ההכרזה האמריקנית על ועידה כלכלית שנועדה לדון בהיבטים השונים של “עסקת המאה” היא המשך האשליה של ממשל ארה”ב, הסבור שביכולתו לספק פתרונות לפלסטינים שייפגעו בזכויותיהם, עקרונות היסוד שלהם ואדמתם הכבושה. זהו גם המשך לאשליות, שמטפחת מדינה קולוניאליסטית אשר חושבת כי ייתכן שהפלסטינים יחליפו זכות מזכויותיהם הלגיטימיות בהקלות או תכניות כלכליות. דובר החמאס הדגיש, כי העם הפלסטיני וכוחות “ההתנגדות” לא יאפשרו בשום פנים ואופן את יישומה של “עסקת המאה”. הוא הוסיף, כי הפלסטינים ילחמו בה עד הסוף בכל צורות “ההתנגדות” שברשותם, הן באמצעות הצעדות והן בסבבי ההסלמה הצבאיים עם “הכיבוש” (arabi21, 20 במאי 2019).
  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר כי הפלסטינים לא “ימכרו” את זכויותיהם ואת עקרונותיהם עבור כלכלה, ביטחון או סיוע הומניטארי והוסיף, כי העם הפלסטיני מתנגד בתוקף לעסקה. הוא קרא להרכיב חזית פלסטינית-ערבית- אסלאמית רחבה לשם מאבק ב”עסקת המאה” (דניא אלוטן, 19 במאי 2019).
  • חסאם בדראן, דובר חמאס, גינה את הסדנא וקרא לכל הגורמים הערביים והבינלאומיים להחרים אותה. לדבריו לא קיים כוח שיוכל לכפות על העם הפלסטיני לוותר על זכויותיו ועל עקרונותיו. בדראן גם קרא לעם הפלסטיני לאחד שורות מול האתגרים הניצבים בפניו ובמרכזם “עסקת המאה” (חשבון הטוויטר של חסאם בדראן, 20 במאי 2019).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, ח’אלד אלבטש, פרסם הודעה שבה גינה את הנורמליזציה הערבית הרשמית הבאה לידי ביטוי בכך, שבחריין מארחת סדנא אמריקנית-ציונית שמטרתה להכשיר את הקרקע ליישום ‘עסקת המאה’. הוא הדגיש שוב כי הם יחלצו נגד “המזימה” הזו בכל הדרכים האפשריות, שכן מטרתה לחסל את ה”זכויות הפלסטיניות” ולפצל את המדינות הערביות והאסלאמיות על בסיס עדתי ואתני, כדי שהסכסוך באזור יימשך לטובת “האויב הציוני”. אלבטש קרא לבני האומה האסלאמית, לבחריין ולמדינות המפרץ להיחלץ נגד המזימות לחיסול ‘פלסטין’. לדבריו את ‘פלסטין’ ומקומותיה הקדושים לא ניתן להמיר בכסף למרות המצור והסנקציות המוטלים על הפלסטינים (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 21 במאי 2019).
  • אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הביע התנגדות לכל קשר של מדינה ערבית עם ישראל. לדבריו העם הפלסטיני מתנגד לכל היוזמות הכלכליות, שנועדו לחסל את הבעיה הפלסטינית. הוא קרא לאומה הערבית האסלאמית לנתק כל קשר עם ארה”ב, אשר מנסה לשווק את “עסקת המאה” באופן כלכלי (דניא אלוטן, 19 במאי 2019).
  • חצ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, גינה את קיום הסדנא בבחריין. לדבריו, ההכרזה האחרונה של ארה”ב צריכה לקבל מענה בדמות עמדה פלסטינית מאוחדת כדי להכשיל את הניסיון לחסל את הבעיה הפלסטינית (אלאקצא, 20 במאי 2019).