התפשטות נגיף קורונה ביהודה ושומרון וברצועת עזה (תמונת מצב עדכנית ל-24 באוגוסט 2020)

אי הקפדה על עטית מסכות ועל ריחוק במהלך טקס הסולחה (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 17 באוגוסט 2020)

אי הקפדה על עטית מסכות ועל ריחוק במהלך טקס הסולחה (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 17 באוגוסט 2020)

אי הקפדה על עטית מסכות ועל ריחוק במהלך טקס הסולחה (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 17 באוגוסט 2020)

אי הקפדה על עטית מסכות ועל ריחוק במהלך טקס הסולחה (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 17 באוגוסט 2020)

שרת הבריאות יחד עם צאא'ב עריקאת ומושל מחוז יריחו חונכים את המעבדה ביריחו (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוגוסט 2020)

שרת הבריאות יחד עם צאא'ב עריקאת ומושל מחוז יריחו חונכים את המעבדה ביריחו (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוגוסט 2020)

קבלת הסיוע הרפואי מארגון הצלב האדום (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוגוסט 2020)

קבלת הסיוע הרפואי מארגון הצלב האדום (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוגוסט 2020)

עיקרי תמונת המצב

השבוע חלה עלייה מסוימת בכמות החולים שאותרו שטחי הרשות הפלסטינית, אולם למרות זאת עדיין נמשכת מגמת ההתייצבות בממדי התחלואה (ראו גרף). במהלך השבוע שחלף נוספו בשטחי הרשות 2,653 חולים חדשים (לעומת 2,324 בשבוע שעבר). על פי דיווח משרד הבריאות מספר החולים הפעילים עומד עתה על 7,177 (24 באוגוסט 2020)[1]. 3,489 חולים פעילים הינם ממחוז חברון והם המהווים 49% מכלל החולים הפעילים. מקרב החולים הפעילים 28 מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם חמישה מונשמים. מספר הנפטרים הגיע ל147- בני אדם, לעומת 113 בשבוע שעבר. ברצועת עזה אותרו השבוע 25 חולים חדשים, בעקבות פתיחת מעבר רפיח וכניסת כ-1,800 בני אדם לרצועה. ברצועת עזה מצויים עתה 36 חולים פעילים (עדכני ל-24 באוגוסט 2020).

  • שכונות מזרח ירושלים ממשיכות לבלוט ברמת התחלואה הגבוהה ולהוות פוטנציאל להידבקות הדדית. מספר החולים בשכונות מזרח ירושלים מהווה כ-10% מסה”כ החולים הפעילים ביהודה ושומרון. על פי דיווחי הרשות מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים עומד על 2,007 בני אדם (על פי נתוני עיריית ירושלים מספר החולים הפעילים עומד על 1,805). אולם בפועל, להערכתנו, מספר החולים בשכונות מזרח ירושלים גבוה הרבה יותר בשל חולי קורונה רבים בלתי מדווחים.
התחלואה בקורונה ביהודה ושומרון (מאז סוף יולי 2020)

התחלואה בקורונה ביהודה ושומרון (מאז סוף יולי 2020)

מאפייני התפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון וברצועה
  • להלן מאפיינים עיקריים של התפרצות נגיף קורונה ביהודה ושומרון וברצועה בשבוע שחלף:
    • השבוע חלה עלייה מסוימת בכמות החולים שאותרו שטחי הרשות הפלסטינית, שמקורה ככל הנראה בעיקר באי ההקפדה על נהלי הבריאות במהלך חג הקורבן. אולם למרות זאת המגמה הכללית של התייצבות בממדי התחלואה נמשכת, בשל מספר המחלימים הגבוה יחסית.
    • מחוז חברון, מחוז ראמאללה ואלבירה, כפרי עוטף ירושלים ומזרח ירושלים ממשיכים עדיין להיות מוקדי התחלואה המובילים ביהודה ושומרון. אולם, בחלקם היחסי של החולים בחברון מכלל החולים חלה ירידה והוא עומד עתה על 49%.
    • מושלי המחוזות ממשיכים בפעילות אכיפת הנחיות משרד הבריאות ובכלל זה הטלת סגרים “נקודתיים” על מוקדי תחלואה, לא תמיד בהצלחה יתרה. גורמים ברשות הפלסטינית ממשיכים להצביע על החתונות הנערכות בכפרים ובעיירות ועל בתי הספר כעל מוקדי תחלואה עיקריים.
    • בכמה מהמחוזות נמשכת התופעה של אי ציות האוכלוסייה להנחיות הבריאות, הנאכפות ע”י מושלי המחוזות (ובכמה מקרים גם אי מתן דוגמה אישית ע”י בכירים במחוזות). הדבר פוגע במאמצי הרשות לבלום את התפשטות הנגיף.
    • ברצועת עזה חלה עלייה משמעותית במספר החולים הפעילים. זאת בשל פתיחת מעבר רפיח וכניסת תושבים לרצועה . גם כמה נכנסים ממעבר ארז התגלו כחולים מאומתים. כל הנכנסים לרצועה שוהים במרכזי בידוד כל החולים שוהים בבית החולים ברפיח. ברצועה גופא לא התגלו חולים ונראה כי התפשטות התחלואה עודנה נמצאת תחת שליטה של ממשל חמאס.
    • דו”ח שהוכן ע”י לשכת המסחר והתעשייה ברצועה הצביע על נזקים קשים שנגרמו לחברה ולכלכלה ברצועת עזה בשל נגיף הקורונה. עיקרם: עליית שיעור העוני ופגיעה קשה במגזרי החקלאות, התיירות, התחבורה, התעשייה והחינוך הפרטי.
חלוקה גיאוגרפית של מוקדי התחלואה
כללי
  • להלן התפלגות גיאוגרפית של החולים הפעילים (7,177 ): 3,489 חולים ממחוז חברון; 576 ממחוז בית לחם; 474 ממחוז שכם; 1,113 ממחוז ראמאללה ; 689 מכפרי עוטף ירושלים;121 ממחוז טול כרם; 347 ממחוז יריחו; 313 ממחוז קלקיליה; 14 ממחוז ג’נין ; 38 ממחוז סלפית ושלושה ממחוז טובאס.
התפלגות החולים הפעילים במחוזות השונים

התחלואה בקורונה ביהודה ושומרון (מאז סוף יולי 2020)

מחוז חברון

מספר החולים הפעילים במחוז חלה ירידה והוא עומד עתה על. 3,489 בני אדם, לעומת 4,111 בשבוע שעבר (עדכני ל-24 באוגוסט 2020). שיעור החולים הפעילים ממחוז חברון בכלל החולים הפעילים ביהודה ושומרון עומד עתה על 49% (לעומת 62.5% בשבוע שעבר). המגמה במחוז חברון הינה של ירידה הדרגתית בהיקף התחלואה.

היקף התפשטות נגיף קורונה במחוז חברון

היקף התפשטות נגיף קורונה במחוז חברון

מחוז בית לחם

במחוז חלה עלייה במספר החולים. במחוז מצויים עתה 576 חולים פעילים, לעומת 421 בשבוע שעבר.

מחוז שכם

מספר החולים במחוז שכם כמעט הכפיל את עצמו. השבוע אותרו במחוז שכם 474 חולים לעומת 288 חולים בשבוע שעבר. אבראהים רמצ’אן, מושל מחוז שכם, ממשיך בפעילות אכיפת ההוראות במחוז. המושל קרא לתושבים להקפיד על ההוראות והחלטות הממשלה הקשורות להמשך סגירת אולמות האירועים וסוכות האבלים, כיוון שהם מהווים מדגרה להפצת הנגיף (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 19 באוגוסט 2020).

  • במסגרת הצעדים הננקטים ​​ הוטל סגר על העיירה אללבן אלשרקיה, דרומית לשכם, בשל מספר החולים הרב שהתגלה בעיירה (170) , המונה כ-2,900 תושבים. אל העיירה נשלחו חברי ועדות החירום כדי לעקוב אחר המפה האפידמיולוגית. בעיירה נערך חיטוי כללי. לדברי מושל המחוז הסגר יימשך עד לייצוב המצב הוא גם ציין כי במידה ולא יצליחו להשתלט על המצב ומספר החולים ימשיך לעלות בקצב דומה, יינקטו צעדים נוספים (אתר החדשות אלנג’אח, 17 באוגוסט 2020).
  • בכתבה שפרסם כתב סוכנות הידיעות ופא, תושב העיירה אללבן אלשרקיה. הוא דיווח על התפשטות התחלואה בעיירה . על פי הכתבה קודם להתפרצות המחלה בעיירה נערכו במקום שלוש חתונות תוך עשרה ימים. לדבריו מספר החולים בעיירה הגיע ליותר מ-280 בני אדם ולהערכתו מספר החולים צפוי להגיע ל-900. עוד ציין כי משפחות רבות ואנשים שבאו במגע עם החולים סירבו לערוך בדיקות והחליטו להיכנס לבידוד באופן אוטומטי. נובאני כותב לסיום כי הטרגדיה הגדולה היא, שרבים אינם מאמינים בקיומו של נגיף קורונה וחושבים שמדובר ב”קנוניה”, שנועדה למנוע מהם לצאת לעבודתם או למנוע מהם לפתוח את העסקים שלהם. חלקם אף מסיתים אחרים להוריד את המסכה ולועגים למי שמתייחס ברצינות לנושא (ופא, 22 באוגוסט 2020).
מושל מחוז שכם מבקר בעיירה אללבן אלשרקיה ומפקח על פעולות החיטוי במקום
 (דף הפייסבוק של הג"א, 17 באוגוסט 2020)
     מושל מחוז שכם מבקר בעיירה אללבן אלשרקיה ומפקח על פעולות החיטוי במקום
 (דף הפייסבוק של הג"א, 17 באוגוסט 2020)
מושל מחוז שכם מבקר בעיירה אללבן אלשרקיה ומפקח על פעולות החיטוי במקום
(דף הפייסבוק של הג”א, 17 באוגוסט 2020)
  • ב-19 באוגוסט 2020 עצרה המשטרה מנהל אולם אירועים ממערב לשכם לאחר שבאולם שלו התקיימה חתונה. המנהל הועבר לידי התביעה הכללית להשלמת ההליכים המשפטיים נגדו. לדברי מושל המחוז הם מבצעים מעצרים ליליים של בעלי אולמות שאינם מקפידים על ההוראות, וציין כי ברוב האזורים המצב נמצא תחת שליטה (אתר החדשות אלנג’אח, 17 באוגוסט 2020).
  • למרות פעילות האכיפה שמבצע מושל מחוז שכם נראה כי הוא ואנשיו אינם נותנים דוגמה אישית לאוכלוסייה המקומית. בתמונות שתועדו בטקס סולחה שנערך במחנה הפליטים עין בית אלמאא’ בחסותו נראה כי המשתתפים, כולל מושל המחוז עצמו לא מקפידים על הנהלים והם אינם עוטים מסיכות ולא שומרים על ריחוק (דף הפייסבוק של מושל מחוז שכם, 17 באוגוסט 2020).
מחוז סלפית

במחוז סלפית אותרו השבוע 38 חולים לעומת עשרה בשבוע שעבר.

  • עבדאללה כמיל, מושל המחוז הודיע בי בעקבות מספר גבוה של נדבקים בכפר דיר בלוט יוכנס הכפר לסגר (אמד, 23 באוגוסט 2020). כמו כן הודיע על הטלת סגר מלא למשך חמישה ימים על הכפר יאסוף לאחר שהתגלו בו מספר נדבקים (פלסטין אליום, 20 באוגוסט 2020).
מחוז ראמאללה

במחוז ראמאללה חלה השבוע עליה גדולה במספר החולים: השבוע אותרו 1,113 חולים לעומת 797 בשבוע שעבר.

  • במהלך השבוע נסגרו בראמאללה מספר משרדי ממשלה בעקבות גילוי חולים בקרב העובדים:
  •   הרשות לענייני אסירים ומשוחררים הודיעה כי תהיה סגורה ב-24-23 באוגוסט 2020 מכיוון שהתגלו מספר חולים בקרב עובדיה. כמו כן נמסר כי יבוצע חיטוי במטה הרשות (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 22 באוגוסט 2020).
מבצע החיטוי של הרשות לעניינים אסירים ומשוחררים בראמאללה (דף הפייסבוק של הג"א, 22 באוגוסט 2020)      מבצע החיטוי של הרשות לעניינים אסירים ומשוחררים בראמאללה (דף הפייסבוק של הג"א, 22 באוגוסט 2020)
מבצע החיטוי של הרשות לעניינים אסירים ומשוחררים בראמאללה
(דף הפייסבוק של הג”א, 22 באוגוסט 2020)
  • אכרם אלח’טיב, התובע הכללי, דיווח כי הוחלט לסגור ליומיים את בניין משרדי התובע הכללי ואת משרדי הפרקליטות המתמחות בתוך הבניין. זאת, בשל איתור מספר חולי קורונה בקרב צוות המנהלה. הבניין יעבור חיטוי ויושלמו הבדיקות הרפואיות לאנשים שבאו במגע עם החולים (דף הפייסבוק של התביעה הכללית הפלסטינית, 22 באוגוסט 2020).
  • משרד התחבורה הודיע על הארכת סגירת המטה הראשי לאחר שעובד שלישי במשרד אובחן כחולה קורונה. במשרד נערך חיטוי ונערכו בדיקות לעובדים (דף הפייסבוק של משרד התחבורה ברשות, 22 באוגוסט 2020).
  • נמשכת ההדבקה בבתי הספר. בית הספר התיכון לבנים בביתוניא הודיע על סגירתו עד להודעה חדשה לאחר שהתברר כי אחד התלמידים חלה בקורונה. בית הספר האיץ בכל התלמידים לערוך בדיקת קורונה במחלקת הבריאות בראמאללה (סוכנות וטן, 22 באוגוסט 2020).
  • העיירה בית לקיא התבררה כמוקד תחלואה לאחר שבמהלך יומיים אותרו בה כשלושים חולים חדשים. עיריית בית לקיא כינסה ישיבת חירום בה הוחלט על כמה צעדים: להשעות את הלימודים בבתי הספר למשך שבוע; לסגור לחלוטין את אולמות האירועים; להקים ועדה רפואית של רופאי העיירה שתעקוב אחר מצב החולים ותעניק להם ייעוץ רפואי; ולהדגיש בפני החנויות ובתי הקפה להקפיד על צעדי הזהירות. בנוסף, יבוצעו בדיקות לכל צוותי ההוראה (דף הפייסבוק של עיריית בית לקיא, 21 באוגוסט 2020). לאחר שחלה החמרה נוספת במצב, ובכלל זה כולל מספר מקרי תמותה, הוחלט להטיל סגר על מלא על העיירה (דף הפייסבוק של עיריית בית לקיא, 23 באוגוסט 2020).
מחוז ג’נין

השבוע חלה ירידה במסר החולים במחוז ג’נין. השבוע אותרו 14 חולים לעומת 35 חולים בשבוע שעבר.

מחוז טול כרם

במהלך השבוע התגלו 121 חולים לעומת 136 בשבוע שעבר.

מחוז קלקליה

סה”כ אותרו השבוע 313 חולים לעומת 217 בשבוע שעבר.

כפרי עוטף ירושלים

בכפרי עוטף ירושלים חלה עלייה קלה במספר החולים. סה”כ עומד מספר החולים על 698 לעומת 603 חולים בשבוע שעבר. צוותי הג”א במחוז ירושלים ערכו מבצע חיטוי של המרכז הרפואי בביר נבאלא שבצפון-מערב ירושלים, לאחר שלמקום הגיעו חולים החשודים כי נדבקו בקורונה (דף הפייסבוק של הג”א, 19 באוגוסט 2020).

  • נקיב (סרן) יוסף אלג’באלי ,ראש מנהלת יחסי הציבור וההסברה בכפרי עוטף ירושלים, ערך ביקור בעיריית אלעיזריה. בפגישה עמו אמר עצאם פרעון, ראש העיריה, כי הם עושים מאמצים רבים, בשיתוף המשטרה, משרד הביטחון המסכל ומשרד התנט’ים בעיירה, לצמצם את ההתקהלויות, לוודא את סגירת אולמות האירועים וסוכות האבלים, ולהגביר את המודעות בקרב התושבים (דף הפייסבוק ידידי כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני – ירושלים והפרברים, 17 באוגוסט 2020).
שכונות מזרח ירושלים

על פי דיווחי הרשות הפלסטינית נמשכת העלייה במספר החולים בשכונות מזרח ירושלים. מספר החולים הפעילים במזרח העיר עומד על 2,007 לעומת 1,870 חולים פעילים בשבוע שעבר. על פי דיווח עיריית ירושלים עומד מספר החולים הפעילים על 1,805. מספר החולים במזרח ירושלים מהווה כ-10% מסה”כ החולים הפעילים ביהודה ושומרון. סה”כ מספר החולים מאז התפרצות הנגיף במזרח ירושלים עומד על 6,364 חולים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 24 באוגוסט 2020), על פי נתוני עיריית ירושלים עומד סה”כ מספר החולים על 5,568. יש לקחת בחשבון שמספר החולים האמתי גבוה בהרבה.

מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות (מאז אמצע יולי 2020)

מספר החולים הפעילים בשכונות מזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות (מאז אמצע יולי 2020)

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות (מאז תחילת יולי 2020)

כלל החולים בנגיף קורונה במזרח ירושלים על פי דיווחי הרשות (מאז תחילת יולי 2020)

תחלואה בקורונה בשכונות מזרח ירושלים
(המקור: עיריית ירושלים, עדכני ל-23 באוגוסט 2020)

תחלואה בקורונה בשכונות מזרח ירושלים (המקור: עיריית ירושלים, עדכני ל-23 באוגוסט 2020)

אספקת ציוד רפואי והשגת חיסונים
  • ביריחו נחנכה מעבדה חדשה במטה מחלקת הבריאות שהוקמה תחת חסותו של אבו מאזן. זוהי המעבדה הגדולה ביותר ברשות הפלסטינית לבדיקת דגימות קורונה ומחלות גנטיות. מי אלכילה, שרת הבריאות מסרה כי המעבדה תביא לשיפור המעקב אחר קצב התחלואה בשטחי הרשות. לדברי אסאמה אלנג’אר בכיר במשרד הבריאות ניתן יהיה לבצע במעדה 3,000 בדיקות ביום בעלות כוללת של כחצי מיליון דולרים . הוא ציין כי בקרוב תוקמנה מעבדות נוספות בג’נין ובראמאללה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוגוסט 2020).

שרת הבריאות יחד עם צאא'ב עריקאת ומושל מחוז יריחו חונכים את המעבדה ביריחו 
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוגוסט 2020)
שרת הבריאות יחד עם צאא’ב עריקאת ומושל מחוז יריחו חונכים את המעבדה ביריחו
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 18 באוגוסט 2020)

  • ג’בריל רג’וב, מזכיר הועד המרכזי של פתח, מסר לידי משרד הבריאות סיוע שכלל 50 אלף מטושים ו-10,000 ערכות בדיקות מעבדה מסוג PCR . שרת הבריאות הודתה לרג’וב על הסיוע בציינה כי משרד הבריאות מבצע כ-4,000 בדיקות קורונה מידי יום (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 23 באוגוסט 2020).
  • הוועד הבינלאומי של הצלב האדום העביר סיוע למשרד הבריאות הכולל מגני פנים, מסכות, לבוש מגן ומכשירים למדידת חום (ופא, דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוגוסט 2020).

קבלת הסיוע הרפואי מארגון הצלב האדום
 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוגוסט 2020)
קבלת הסיוע הרפואי מארגון הצלב האדום
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוגוסט 2020)

סיוע למשפחות נזקקות, שנפגעו ממגפת הקורונה
  • אחמד מג’דלאני שר הרווחה, הודיע על הענקת סיוע בשווי של 700 ₪ לל-68,000 משפחות נזקקות שנפגעו מהשלכות מגפת הקורונה. לדבריו משרד הרווחה יחד עם משרד האוצר, משרד הפנים והשלטון המקומי יבדקו את רשימת הזכאים. הוא ציין כי הכספים הגיעו מסיוע שהבנק העולמי שלח לרשות במסגרת תמיכה סוציאלית שהוא מעניק (סוא, 23 באוגוסט 2020).
חזרת פלסטינים לשטחי הרשות
  • אחמד אלדיכ, יועץ שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, אמר כי מתקיימים מאמצים משותפים יחד עם ירדן להחזרת תושבים נוספים לשטחי הרשות הפלסטינית. לדבריו פעימה נוספת של 140 תושבים מירדן ו- 12 תושבים מבחרין תגיע ב-19 באוגוסט 2020. במקביל אמורים לצאת תושבים למשטחי הרשות לעומאן ולתורכיה (ופא, 18 באוגוסט 2020).
רצועת עזה
ממדי התחלואה

ברצועת עזה נרשם השבוע שיא של נדבקים חדשים בנגיף קורונה, לאחר שבחודשים האחרונים היו נדבקים בודדים בלבד. מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 36 זאת לאחר שאותרו במהלך השבוע 25 חולים חדשים (חשבון הטוויטר של משרד הבריאות ברצועה, 19 באוגוסט 2020). כל החולים שהתגלו שהו במרכזי בידוד והועברו מיד לבית החולים במעבר רפיח. לא נרשמה הדבקה ברצועה עצמה.

  • להלן פירוט הנדבקים השבוע (חשבון הטוויטר של משרד הבריאות ברצועה, 21 באוגוסט 2020):
    • ב-17 באוגוסט 2020 דווח על שמונה חולים חדשים. שלושה מהם הגיעו דרך מעבר רפיח וחמישה דרך מעבר ארז.
    • ב-19 באוגוסט 2020 דווח על 18 חולים חדשים. 17 מהם שבו דרך מעבר רפיח ואחד דרך מעבר ארז ארז.
  • העלייה בתחלואה נובעת מכניסתם בשבוע שעבר של כ-1,800 תושבים לרצועה דרך מעבר רפיח, שחלקם נמצאו חולים. גם לכניסת תושבים דרך מעבר ארז יש חלק בעליה בתחלואה (בשבוע האחרון התגלו שישה מקרים לפחות של תושבים חולים שהגיעו לרצועה דרך מעבר ארז). סה”כ מספר הנדבקים בנגיף קורונה ברצועה עומד על 109 בני אדם. אישה אחת נפטרה (חשבון הטוויטר של משרד הבריאות ברצועה, 21 באוגוסט 2020). על פי משרד הבריאות 2,225 בני אדם שוהים ב-16 מרכזי הבידוד ברחבי הרצועה (אלרסאלה.נט, 22 באוגוסט 2020).
  • עד כה נערכו 16,805 בדיקות לגילוי קורונה ברצועה, 16,696 מהן היו שליליות ו-109 חיוביות (ח’בר, 23 באוגוסט 2020). אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות אמר כי נערכות בדיקות נוספות כדי להבין מה מצבם של השוהים במרכזי הבידוד (אלאקצא, 18 באוגוסט 2020). ראש מחלקת המעבדות במשרד הבריאות, עמיד משתהא, מסר בהקשר כי החל מ-18 באוגוסט 2020 העובדים במעבדה המרכזית מחולקים לשלושה צוותים העובדים מסביב לשעון כדי להשלים בדיקת PCR לכל השוהים במרכזי הבידוד (אתר משרד הבריאות ברצועה, 18 באוגוסט 2020).
דו”ח אודות השלכות תחלואת הקורונה על המצב הכלכלי ברצועה
  • רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים (PNGO) פרסמה דו”ח, שהכין ד”ר מאהר אלטבאע, האחראי על יחסי הציבור וההסברה בלשכת המסחר והתעשייה של עזה, בנושא ההשלכות השליליות של משבר קורונה על המגזרים הכלכליים. על פי הדו”ח שיעור העוני בקרב תושבי הרצועה, הגיע ל-53%, ושיעור העוני המוחלט ל- 33.8%. דו”ח חדש של הבנק העולמי צופה ששיעור המשפחות העניות ברצועה יעלה ל-64%. 68% מהמשפחות ברצועה ( כ-1.3 מיליון נפש), סובלים מחוסר ביטחון תזונתי, ו-80% מהתושבים מסתמכים על סיוע במזון.
  • להלן עיקר ממצאי הדו”ח:
    • המגזר שנפגע בצורה הקשה ביותר הוא מגזר התיירות, שהפסיק לחלוטין לעבוד, שכן התיירות בעזה מתבססת על מבקרים מחוץ לרצועה. בנוסף, נסגרו מסעדות, אולמות כנסים ואולמות אירועים; בוטלו כל ההזמנות; ונסגרו חברות התיירות והנסיעות. סה”כ נפגעו כ-8,700 עובדים הקשורים למגזר התיירות.
    • מגזר נוסף שנפגע קשה הוא מגזר התחבורה והתובלה, 80% מפעילותו הופסקה בשל סגירת האוניברסיטאות ובתי הספר, והתנועה המעטה של תושבים. כתוצאה מכך נפגעו יותר מ-3,000 איש העובדים.
    • במגזר התעשייה איבדו כ-10,000 עובדים את מקום עבודתם. במגזרי המסחר השונים חלה ירידה חדה של 70-60% בשל העדר כוח קניה והתמקדות התושבים ברכישת מצרכי מזון, חומרי ניקוי וצרכים רפואיים.
    • משבר קורונה הביא להפסקת עבודתן של כמאתיים חברות קבלניות בעזה, שבהן מועסקים כ-10,000 בני אדם.
    • מגזר החינוך הפרטי נפגע גם הוא ממשבר הקורונה. נסגרו 700 גני הילדים ברצועה, 53 בתי ספר פרטיים ו-365 מרכזי לימוד פרטיים. בשל כך נפגעו יותר מ-5,000 בני אדם העובדים בפעילויות הקשורות למגזר זה.
    • מגזר החקלאות ספג הפסדים כבדים סגירת המעברים והשווקים והפסקת היצוא לפרקי זמן הובילו לכך, שיבולים המיועדים ליצוא התקלקלו, וחלה ירידה חדה במחירי היבולים המיועדים לשוק המקומי.

[1] יש לקחת בחשבון, כי בנתוני התחלואה של משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית נכללים גם חולים רבים שהחלימו, אך אין בידינו מידע שיטתי על מספרי המחלימים.