התקיפה נגד מפקדת חזבאללה בבירות וסיכול חסן נצראללה – משמעויות ותגובות

"תעודת הזהות" של נצראללה (דובר צה"ל, 28 בספטמבר 2024)

תקיפת המפקדה המרכזית של חזבאללה בבירות (חשבון X של Manshoor, 27 בספטמבר 2024)

תקיפת המפקדה המרכזית של חזבאללה בבירות (חשבון X של Manshoor, 27 בספטמבר 2024)

מיקום המפקדה המרכזית של חזבאללה, בקרבת בתי ספר (דובר צה

מיקום המפקדה המרכזית של חזבאללה, בקרבת בתי ספר (דובר צה"ל, 29 בספטמבר 2024)

"תעודת הזהות" של נביל קאווק (דובר צה"ל, 29 בספטמבר 2024)

האשם צפי אלדין (אלמנאר, 30 בנובמבר 2023)

האשם צפי אלדין (אלמנאר, 30 בנובמבר 2023)

הכרזה על

הכרזה על "החג" לציון מות נצראללה (חשבון X של לא לכיבוש האיראני, 28 בספטמבר 2024)

עבאס נילפרושאן (snn.ir, 29 בספטמבר 2024)

עבאס נילפרושאן (snn.ir, 29 בספטמבר 2024)

קחו אותי אתכם

קחו אותי אתכם" (חשבון X של דג'ואר אבראהים, 28 בספטמבר 2024)

עיקרים
  • ב-27 בספטמבר 2024, סיכל צה”ל את מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בתקיפה נגד מפקדת חזבאללה ששכנה מתחת לבניין מגורים בפרבר הדרומי של בירות. בתקיפה נהרגו בכירים נוספים בחזבאללה, בהם מפקד חזית הדרום, עלי כרכי. הרשויות בלבנון טענו כי מאות בני אדם לכודים מתחת להריסות.
  • חזבאללה אישר את דבר מותו של נצראללה, שכונה “אדון ההתנגדות”. הארגון ציין כי נצראללה היה “אחד ממנהיגיו הגדולים ביותר” והנהגתו הבטיחה כי “חזבאללה ימשיך בג’האד, בתמיכה ברצועת עזה ובהגנה על לבנון”. כמו כן, אישר חזבאללה את דבר מותו של עלי כרכי, מפקד חזית הדרום. במקביל, חזבאללה המשיך בתקיפות נגד יעדים בישראל, מרביתם יישובים אזרחיים, אולם לא ציין כי מדובר בתגובה על סיכול נצראללה. בשלב זה ממשיך חזבאללה במדיניות התקיפות כפי שנהג לפני סיכול נצראללה תוך הרחבת טווח הירי בעומק ישראל.
  • בכלי התקשורת המזוהים עם חזבאללה ציינו כי ההסלמה הישראלית סגרה את האפשרות להשגת הסדר דיפלומטי בדרום לבנון וכי חזבאללה לא צפוי להפסיק את התקיפות נגד ישראל במסגרת “חזית התמיכה” ברצועת עזה.
  • בכירים איראנים גינו את הריגת נצראללה והבהירו כי הם ניצבים לצד חזבאללה ולבנון, אולם לא איימו בתגובה צבאית ישירה, אך לא מן הנמנע שהם שוקלים זאת. גם ארגונים נוספים ב”ציר ההתנגדות” הביעו תנחומים על מות נצראללה ושיבחו את תפקידו במסגרת המאבק בישראל. המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הגבירו את השיגורים לעבר ישראל.
  • במערכת הפוליטית בלבנון פורסמו הספדים לנצראללה, גם מצד יריבים פוליטיים, ובקהילה השיעית בלבנון התאבלו על מותו והביעו נכונות להמשיך בלחימה נגד ישראל. מתנגדי חזבאללה בלבנון וברחבי המזרח התיכון פרסמו פוסטים שמחים ברשתות החברתיות לצד תהיות אם הרשויות הלבנוניות ינצלו את ההזדמנות כדי לאכוף את סמכותן. בסוריה, מתנגדי המשטר חגגו את מות נצראללה, בעל ברית קרוב של הנשיא אסד.
  • להערכתנו, הסיכול של נצראללה ושל בכירי ההנהגה הצבאית של חזבאללה בשבועות האחרונים, לצד הפגיעה הגוברת והמתמשכת של צה”ל בשדרת הפיקוד של הארגון וביכולות הצבאיות והאסטרטגיות שלו ברחבי לבנון, פוגעים ביכולת חזבאללה לפעול בעצימות גבוהה נגד ישראל, לפחות בטווח הקצר. עם זאת, יתכן כי מפקדים בדרגי השטח ינסו להוציא לפועל תקיפות גם נגד יעדים מרוחקים יותר בשטח ישראל, כולל בגוש דן, ונגד אתרים אסטרטגיים.
  • המועמד המוביל לרשת את נצראללה הוא יו”ר המועצה המבצעת בחזבאללה, האשם צפי אלדין, המקורב בין השאר לאיראן. נראה כי חזבאללה מארגן שורותיו מחדש בתיאום ובסיוע איראן ונערך להמשך הלחימה נגד ישראל, בין השאר כדי לשמור את שרידותו, ואינו מנתק את הקשר בין המשך הלחימה מלבנון להפסקת הלחימה ברצועת עזה. יתכן שהארגון גם ישאף להעצים את הלחימה ולהרחיב את טווח הירי לאחר הלווית נצראללה, כדי לגבות מחיר מישראל ולרשום “הישג משמעותי”, או לתקוף יעד ישראלי בחו”ל.
  • להערכתנו, כל החלטה של חזבאללה לגבי תגובה מתואמת ונרחבת, באופן עצמאי או בתיאום עם שאר חברות “ציר ההתנגדות”, תלויה בעמדת איראן. עד כה, בכירי המשטר באיראן נמנעו מלהכריז על כוונתם להגיב באופן ישיר נגד ישראל על סיכול נצראללה ומפקד כוח קדס בלבנון, וזאת על רקע העובדה שאיראן צריכה לעכל את המציאות החדשה ולהיערך בהתאם תוך שימור מדיניותה השואפת להימנע ממלחמה אזורית. בנוסף, יש לציין את המאמצים של נשיא איראן לחדש את ההידברות עם מדינות המערב בסוגיית הגרעין כדי להביא להקלות בסנקציות הבינלאומיות. עם זאת, העיכוב בתגובה האיראנית על הריגת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, והימנעות או עיכוב בתגובה על סיכול נצראללה, שנחשב למנהיג השני בחשיבותו ב”ציר ההתנגדות” אחרי מנהיג איראן, עלולה לערער את ההשפעה האיראנית בקרב חברות “ציר ההתנגדות” שעלולות לפנות לתגובות עצמאיות. עם זאת, נראה שבשלב זה חברות “ציר ההתנגדות” צפויות להגביר את ניסיונות הפגיעה בישראל כהמשך למדיניותן עד כה וכתמיכה בחזבאללה.
  • להערכתנו, להיעלמותו של נצראללה אחרי יותר משלושה עשורים בהנהגת הארגון עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת ברחבי המזרח התיכון. בתוך לבנון, היא עשויה לספק הזדמנות לממשלה ולצבא לאכוף את סמכותם (בסיוע בינלאומי) כדי להביא להסדר בדרום לבנון. כמו כן, עשויה להיות השפעה על המערכת הפוליטית במדינה, אחרי שחזבאללה סיכל בחירת נשיא חדש במשך כשנתיים; במלחמה ברצועת עזה, הסיכול יכול להשפיע על ראש הלשכה המדינית של חמאס, יחיא אלסנואר, בנוגע לאפשרות להגיע להסדר על הפסקת אש ועל שחרור החטופים.
  • בתוך כך, נמשכים מאמצים בינלאומיים בהובלת ארה”ב להשיג הפסקת אש בין ישראל לבין חזבאללה, במקביל לניסיונות של הממשל האמריקאי לשכנע את ישראל להימנע מביצוע פעולה קרקעית בדרום לבנון.
התקיפה נגד נצראללה ומפקדת חזבאללה
  • ב-27 בספטמבר 2024, סמוך לשעה 18:27 לפנות ערב בוצעה תקיפה אווירית ישראלית בפרבר הדרומי (אלצ’אחיה אלג’נוביה) בבירות (אלמנאר, 27 בספטמבר 2024). לפי העדכון האחרון של משרד הבריאות הלבנוני (28 בספטמבר 2024, נכון לשעה 16:11), נהרגו 11 בני אדם ונפצעו 108 נוספים כתוצאה מהתקיפות (NBN Lebanon, 28 בספטמבר 2024). לפי דיווח נוסף, יותר מ-400 בני אדם לכודים מתחת להריסות (NNA, 28 בספטמבר 2024).
תקיפת המפקדה המרכזית של חזבאללה בבירות (חשבון X של Manshoor, 27 בספטמבר 2024)     בור שנפער בזירת התקיפה (חשבון X של Rkzasafari, 29 בספטמבר 2024)
מימין: תקיפת המפקדה המרכזית של חזבאללה בבירות (חשבון X של Manshoor, 27 בספטמבר 2024); משמאל: בור שנפער בזירת התקיפה (חשבון X של Rkzasafari, 29 בספטמבר 2024)
הודעת צה”ל
  • דובר צה”ל אישר כי מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נהרג בתקיפה של חיל האוויר בבירות ב-27 בספטמבר 2024. התקיפה כוונה נגד המפקדה המרכזית של חזבאללה ששכנה מתחת לבניין מגורים באלצ’אחיה אלג’נוביה, בעת שבמקום התכנסה הנהגת הארגון לתיאום פעילות טרור נגד ישראל. דובר צה”ל ציין כי במשך 32 שנות כהונתו של נצראללה כמנהיג חזבאללה, הוא היה אחראי לרצח של אזרחים וחיילים ישראלים רבים ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם. עוד ציינה ההודעה כי נצראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון, וכי הצטרפותו ללחימה נגד ישראל ב-8 באוקטובר 2023 גררה את לבנון ואת כל האזור להסלמה (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024).
"תעודת הזהות" של נצראללה (דובר צה"ל, 28 בספטמבר 2024)
“תעודת הזהות” של נצראללה (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024)
  • בתקיפה נגד מפקדת חזבאללה נהרג גם מפקד חזית הדרום בארגון, עלי כרכי. כרכי, שהצטרף לחזבאללה בשנות השמונים והיה ממובילי הפעילות הצבאית של הארגון בדרום לבנון, מונה למפקד החזית בשנת 2007 והיה חבר במועצת הג’האד של חזבאללה. לפי צה”ל, במסגרת תפקידו, הוא פעל לאגירת מצבורי אמצעי לחימה (אמל”ח) בדרום לבנון והצבת אלפי פעילי טרור של הארגון לאורך הגבול, ובמקביל הוביל את ההתבססות של חזבאללה בתוך האוכלוסייה האזרחית בדרום לבנון והפך אותה ל”מגן אנושי”. מאז תחילת הלחימה, הוא פיקד על שיגורים של רקטות, טילים נגד טנקים וכלי טיס בלתי מאוישים לשטח ישראל שגרמו למותם של אזרחים וחיילים. ב-23 בספטמבר 2024, ניצל כרכי מתקיפה של חיל האוויר נגד דירה שבה שהה באלצ’אחיה אלג’נוביה (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024).
       שרשרת הפיקוד הצבאי של חזבאללה לאחר סיכול נצראללה (דובר צה"ל, 28 בספטמבר 2024)
שרשרת הפיקוד הצבאי של חזבאללה לאחר סיכול נצראללה (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024)
  • בנוסף, נהרגו בתקיפה יותר מעשרים פעילי טרור נוספים בדרגות שונות שהיו במקום וביניהם (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024):
    • איברהים חסין ג’ז’יני – ראש יחידת האבטחה של נצראללה.
    • סמיר תופיק דיב – יועצו של נצראללה לאורך שנים רבות, בין השאר לענייני טרור.
    • עבד אלאמיר מחמד סבליני – אחראי על בניין הכוח של חזבאללה
    • עלי נאא’ף איוב – אחראי על ניהול האש בחזבאללה.
מיקום המפקדה המרכזית של חזבאללה, בקרבת בתי ספר (דובר צה"ל, 29 בספטמבר 2024)
מיקום המפקדה המרכזית של חזבאללה, בקרבת בתי ספר (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024)
  • התקיפה נגד מטה חזבאללה הגיעה בהמשך להגברת התקיפות של חיל האוויר נגד יעדי חזבאללה בלבנון. ב-20 בספטמבר 2024, סוכלו אברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של חזבאללה ומפקד כוח רצ’ואן, ומפקדים נוספים בכוח רצ’ואן בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה; ב-23 בספטמבר 2024, פתח צה”ל במבצע “חיצי הצפון” שכלל תקיפות נגד אמצעי לחימה ותשתיות של חזבאללה באזורים שונים ברחבי לבנון ותקיפות ממוקדות נגד בכירים בארגון.[1]
  • גם לאחר סיכול נצראללה, המשיך חיל האוויר בתקיפות נגד יעדי חזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה וברחבי לבנון, כולל סיכול בכירים. להלן התקיפות הבולטות:
    • חיל האוויר תקף מחסנים של טילי חוף-ים אסטרטגיים של חזבאללה שהוסתרו מתחת לשישה בניינים אזרחיים ברובע הדרומי של בירות. דובר צה”ל ציין כי הטילים מתוצרת איראן הגיעו לטווח של מאות קילומטרים ונועדו לאיים על חופש השיט הימי הבינלאומי ועל נכסים אסטרטגיים של ישראל (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024).
    • חסן ח’ליל יאסין, בכיר במטה המודיעין של חזבאללה, נהרג בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה. נמסר כי הוא היה אחראי על סימון מטרות צבאיות ואזרחיות בשטח ישראל עבור תקיפות חזבאללה ופעל באופן צמוד עם יחידות האש של הארגון (דובר צה”ל, 28 בספטמבר 2024).
    • נביל קוואק, שעמד בראש יחידת הביטחון המונע של חזבאללה, נהרג בתקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה. קוואק, שהצטרף לחזבאללה בשנות השמונים והיה בעבר אחראי על הפעילות בדרום לבנון, שימש חבר המועצה המרכזית של חזבאללה וחבר מועצת הג’האד ואחד הדוברים הבולטים של חזבאללה (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024).
"תעודת הזהות" של נביל קאווק (דובר צה"ל, 29 בספטמבר 2024)
“תעודת הזהות” של נביל קאווק (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024)
הודעות חזבאללה
  • לאחר התקיפה נגד מטה חזבאללה, טען “מקור מקורב לחזבאללה” כי נצראללה “במצב טוב” (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 בספטמבר 2024). כלי תקשורת באיראן ציטטו “מקורות ביטחוניים” שטענו כי נצראללה נמצא “במקום בטוח” (תסנים, 27 בספטמבר 2024).
  • ב-28 בספטמבר 2024, בשעה 14:30, הודיע חזבאללה באופן רשמי על מותו של חסן נצראללה. ההודעה כינתה אותו “אדון ההתנגדות”, התואר הבכיר ביותר שניתן לאחד מהרוגי חזבאללה מאז תחילת העימות הנוכחי ב-8 באוקטובר 2023, וציינה כי הוא “שהיד דגול” ו”שהיד בדרך לירושלים ופלסטין”, בדומה ליתר הרוגי חזבאללה בעימות, למעט המילה פלסטין. בהודעה צוין כי נצראללה היה “מנהיג אמיץ, חכם ובעל תבונה שהצטרף לשיירת השהידים מכרבלאא'”, היה “אחד ממנהיגיו הגדולים ביותר” והנהגתו הבטיחה כי “חזבאללה ימשיך בג’האד, בתמיכה בעזה ובהגנה על לבנון”. בנוסף לכך, הביע הארגון “תנחומים למנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, לכל פעילי הארגון, לעם הלבנוני וכן למשפחתו האצילה של נצראללה”. עם זאת, בניגוד להרוגי חזבאללה בלחימה הנוכחית נגד ישראל, לא פורסמה גם כרזה עם תמונתו של נצראללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 בספטמבר 2024).
הודעת חזבאללה על מותו של חסן נצראללה 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 בספטמבר 2024)
הודעת חזבאללה על מותו של חסן נצראללה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 בספטמבר 2024)
  • ב-29 בספטמבר 2024, אישר “מקור מקורב לחזבאללה” כי גופת נצראללה חולצה יממה קודם לכן מתחת להריסות וכי היא עברה תהליך של טיהור ונעטפה בתכריכים לקראת הלוויה. לפי הדיווח, הגופה לא ספגה פגיעות ישירות, ולכן ההערכה היא שנצראללה נהרג כתוצאה מעוצמת הפיצוץ ולא מפגיעה ישירה של הטילים (אלג’זירה, 29 בספטמבר 2024).
  • חזבאללה הודיע רשמית על מותו של “מפקד הג’האד הגדול”, אלחאג’ עלי כרכי, המכונה אבו אלפצ’ל, שנהרג יחד עם “הדגול שבמנהיגים”, חסן נצראללה, וקבוצה של “אחיו לוחמי הג’האד”. ממייסדי חזבאללה בבירות שבנה את מערכי “ההתנגדות” בדרום לבנון אחרי שנת 1985. הוא היה אחראי על אזור הדרום מאז 1996 והיה חבר מועצת השורא ומועצת הג’האד (זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30-29 בספטמבר 2024).
  • חזבאללה הודיע רשמית של מותו של “הוד מעלתו העלאמה[2] המג’האד”, שיח’ נביל קאווק. נמסר כי קאווק, שהיה ראש יחידת הביטחון המונע, נשא בתחומים רבים של אחריות ארגונית ביחידות השונות של חזבאללה” וזכה לאמון והיה מלומד ואיש ג’האד נהדר ותמיד נוכח בזירות הג’האד” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 בספטמבר 2024).
  • מאז התקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה ב-27 בספטמבר 2024 (ועד 30 בספטמבר 2024, בשעה 9:00), קיבל חזבאללה אחריות על 26 תקיפות נגד יעדים בישראל, מרביתן נגד יישובים אזרחיים. לפי חזבאללה, התקיפות היו כתמיכה בפלסטינים ברצועת עזה ובתגובה לתקיפות הישראליות נגד אזרחים ברחבי לבנון, אולם לא צוין כי מדובר בתגובה על סיכול נצראללה ובכירי הארגון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29-27 בספטמבר 2024).
סוגיית הירושה
  • חזבאללה עדיין לא הודיע על יורשו של נצראללה, אולם ההערכות הן כי מדובר בהאשם צפי אלדין, בן דודו של נצראללה שעומד בראש הוועדה המבצעת של הארגון מאז שנת 1994 ומשמש אחד משבעת חברי מועצת השורא של חזבאללה. במסגרת תפקידו, צפי אלדין פיקח על הפעולות המנהלתיות היומיומיות של חזבאללה ברמה האזרחית, במיוחד ניהול המוסדות וענייני הכספים, בעוד נצראללה טיפל בסוגיות האסטרטגיות והצבאיות. כמו כן, צפי אלדין מקורב ביותר למשטר האיראני ובתו נשואה לבנו של מפקד כוח קדס האיראני לשעבר, קאסם סלימאני (סקאי ניוז, 28 בספטמבר 2024).
  • על פי תקדים בודד בעבר, לאחר סיכול עבאס מוסווי המזכ”ל הקודם של הארגון על ידי ישראל בשנת 1992, מונה חסן נצראללה למחליפו בעת שהיה בתפקיד ראש המועצה המבצעת של חזבאללה.
  • ב-29 בספטמבר 2024, דווח כי מועצת השורא בחרה את האשם צפי אלדין למזכ”ל החדש (אלחדת’, 29 בספטמבר 2024). בעקבות זאת, הבהיר חזבאללה כי יש להמתין להודעות רשמיות של הארגון בכל הנוגע להנהגת הארגון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 30 בספטמבר 2024).
האשם צפי אלדין (אלמנאר, 30 בנובמבר 2023)
האשם צפי אלדין (אלמנאר, 30 בנובמבר 2023)
השלכות הסיכול
  • לאחר התקיפה באלצ’אחיה אלג’נוביה, לפני שנודע רשמית על מות נצראללה, פרסם היומון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, סדרת כתבות תחת הכותרת “זוהי מלחמה כוללת”. באחד המאמרים נכתב כי “ישראל התקדמה צעד נוסף אל עבר מלחמה כוללת, גם ללא קשר לתקיפה האחרונה, וכי “האויב המשיך להסלים את תוקפנותו מתוך רצון לדחוף את העימות לעבר רף דומה לעימות ברצועת עזה”. עוד נכתב כי ההסלמה הישראלית בשבועיים האחרונים, ובמיוחד התקיפה נגד מפקדת חזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה, “סגרה את הדלת לכל סוג של הסדר עתידי”, בין אם באופן ישיר או בתיווך אמריקאי, וכי “לבנון והאזור נכנסו לשלב חדש בעימות אשר יוביל לשינוי פני האזור כולו” (אלאח’באר, 28 בספטמבר 2024).
  • עורך אלאח’באר, אבראהים אלאמין, שנחשב מקורב לנצראללה, פרסם מאמר תחת הכותרת “ממשיכים!”, בה ציין כי מזכ”ל חזבאללה “ידע כל הזמן את המחיר ואת היקף ההקרבה שנדרש ממנו”, וכי הוא “לא היה מודאג לגבי עצמו ולא רעד מדיבור כלשהו על מותו בכל זמן”. לפי אלאמין, נצראללה עקב מהרגע הראשון אחרי האירועים ב-7 באוקטובר 2023, וכי הוא מיד החליט כי “אסור להשאיר את רצועת עזה לבדה” והורה על פתיחת “חזית הסיוע”. אלאמין הסביר כי נצראללה מנע מאנשיו להשתמש באמצעי הלחימה שנועדו למלחמה הכוללת נגד ישראל, וזאת על אף שידע כי “המחיר יהיה גבוה”. אלאמין העריך כי הפגישה שבמהלכה נהרג נצראללה עסקה באופן ההתמודדות של חזבאללה לנוכח ההסלמה הישראלית בשבועיים האחרונים. בסיכום המאמר, כתב אלאמין כי “ההתנגדות” ניצבת בפני אתגרים חסרי תקדים בתחום הארגוני-האזרחי ובתחום המבצעי-צבאי וכי “האויב לא יירתע מפני ביצוע של מעשי טבח נוספים”, אלא אם “ההתנגדות תהיה יעילה”. על כן, הוא קרא לאנשים לגלות סבלנות והדגיש כי “יש לאדון הגדול יש חברים בלבנון, באזור ובעולם שיש להם רק סיסמה אחת להניף כעת: אנחנו נמשיך” (אלאח’באר, 29 בספטמבר 2024).
  • במאמר נוסף שפרסם אלאמין, הוא השווה את נצראללה למייסד השיעה, האמאם חסין בן עלי, שמת בקרב כרבלאא’.[3] הוא ציין כי “כפי שסיפורו של חסיין ממשיך באגדות המהפכנים במשך קרוב ל-1,400 שנה, כך גם מי שביצעו את הרג חוסיין שלנו (נצראללה) וחגגו זאת צריכים לזכור שהוא הפך לסמל נצחי עבור כל מהפכן מול אי צדק”. אלאמין ציין כי המשימה המרכזית כיום היא להגן על “ההתנגדות” ולהיות מוכנים לשלם את “המחיר הגדול ביותר” בהגנה על הרעיון שלה ועל הערך ההיסטורי שלה. הוא הודה כי “אלה ימים קשים”, אולם הוסיף כי “אנשים צריכים להבין שמה שממתין לאויב בימים הקרובים, ולא בזמן אחר, הוא ההפך מכל התוצאות שהוא רצה להשיג”. הוא סיכם באומרו כי “כל האנשים צריכים להמתין לסיום הסיבוב, לא לסיום המלחמה!” (אלאח’באר, 30 בספטמבר 2024).
תגובות בלבנון
המערכת הפוליטית
  • ראש הממשלה הזמנית של לבנון, נג’יב מיקאתי, קיצר את ביקורו בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק ושב ללבנון בעקבות האירועים. הוא הכריז על שלושה ימי אבל בין 30 בספטמבר ל-2 באוקטובר 2024 (סוכנות הידיעות הלבנונית, 29-28 בספטמבר 2024).
  • לאחר חזרתו ללבנון, כינס מיקאתי ישיבת חירום של הממשלה וראשי מערכת הביטחון. הדיון נפתח בדקת דומיה לזכר נצראללה “שמת כתוצאה ממלחמת רצח העם שפתח האויב הציוני בלבנון”. מיקאתי ציין כי לאור “האימה שמוטלת על מולדתנו, אני מדגיש כי זה לא הזמן לדבר – יש להתעמת עם המתרחש, בידינו אחריות לאומית”, וקרא “לשים בצד את המחלוקות ולהתאחד על משמר האומה”. מיקאתי התנצל על “יכולתה המוגבלת של הממשלה להגיע לכלל צרכי התושבים באזורים בהם התקיפות עלו על כל הציפיות” (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 28 בספטמבר 2024).
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני ומנהיג תנועת אמל השיעית, נביה ברי, כינה את נצראללה “אחי” וציין כי “זו הפעם הראשונה שהפרת הבטחה ועזבת אותנו בלי לקבוע מועד”. ברי, שלא הסתיר כי “הרגשות חונקים את גרוני”, התייחס להיכרות הממושכת ביניהם ואמר כי “אף הר לא הפריד בינינו”. עוד מסר ברי כי “כך המילים שניתן לומר בפרידה ממך נשארות קטנות בהשוואה לקומתך ולטורבן שלך” וכי המילים “לא מסוגלות לתאר את אהבתך למולדת” (אלעהד, 28 בספטמבר 2024). בהודעה הרשמית של תנועת אמל נמסר כי “אובדנו של נצראללה לא יפגע ברצונם של לוחמי ההתנגדות להמשיך להגן על לבנון מפני הטרור הציוני ונמשיך לפעול כתף אל כתף בהגנה על לבנון” (אלנשרה, 28 בספטמבר 2024).
  • צבא לבנון קרא לאזרחי המדינה “לשמור על האחדות הלאומית ולא להיגרר אחר פעולות העשויות לפגוע בשלום האזרחי”. עוד נכתב כי “צבא האויב מקדם תוכניות ופועל לפילוג העם הלבנוני”. כמו כן, הצבא הדגיש כי “ימשיך לנקוט אמצעים ביטחוניים דרושים ולקיים את חובתו בהגנה על הלבנונים” (חשבון X של צבא לבנון, 29 בספטמבר 2024).
  • נשיא לבנון לשעבר, כינה את נצראללה “מנהיג יוצא דופן, איש אמת, על דרך הניצחון והשחרור”. הוא הוסיף כי הוא איבד “חבר מכובד שפגשתי רבות” (אלנשרה, 28 בספטמבר 2024)
  • ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אלחרירי, שחזבאללה היה אחראי לרצח אביו רפיק אלחרירי בשנת 2005, מסר כי הריגת נצראללה הייתה “פעולה פחדנית לחלוטין שהכניסה את לבנון והאזור לשלב חדש של אלימות”. אלחרירי הודה כי הוא ונצראללה היו חלוקים פעמים רבות, אולם ציין כי “לבנון תמיד הייתה אוהל לכולם”. הוא הוסיף כי יהיה ניתן לשמור על לבנון כמולדת לכל תושביה רק באמצעות אחדות ולכן על כולם להתעלות מעל חילוקי הדעות והאינטרסים העדתיים (אלנשרה, 28 בספטמבר 2024).
  • המנהיג הדרוזי הוותיק, וליד ג’נבלאט, מסר כי נצראללה ומלוויו הצטרפו “לשיירה הארוכה של שהידים בדרך לפלסטין” (אלמנאר, 28 בספטמבר 2024).
  • אלג’מאעה אלאסלאמיה, שלוחת האחים המוסלמים בלבנון, פרסמה הודעת אבל על מות נצראללה וציינה כי הוא השלים “מסע מלא של ג’האד והתנגדות”. התנועה קראה לתושבים ברחבי לבנון לגלות חמלה וסולידריות ולהיות ערניים מול ניסיונות הסתה והמרדה ולתת “לאחדות ולסולידריות שלנו להיות כלי הנשק שלנו בעימות עם התוקפנות הזו” (ערוץ הטלגרם של אלג’מאעה אלאסלאמיה, 29 בספטמבר 2024).

הקהילה השיעית

  • ההודעה על מות נצראללה עוררה גילויי אבל בקרב השיעים בלבנון, במיוחד במעוזי הקהילה בדרום המדינה ובאלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות. תושבים שיעים ציינו כי הוא היווה דמות אב עבורם וציינו כי הם ימשיכו “להילחם כדי להפיל את ישראל כי זו תמיד הייתה המשאלה שלו” (אלג’זירה, 28 בספטמבר 2024).
לבנונים-שיעים מתאבלים על נצראללה בזירת התקיפה בבירות 
(חשבון X של refighe_khoda, 28 בספטמבר 2024)
לבנונים-שיעים מתאבלים על נצראללה בזירת התקיפה בבירות
(חשבון X של refighe_khoda, 28 בספטמבר 2024)
מתנגדי חזבאללה
  • מתנגדי חזבאללה בלבנון לא הסתירו את קורת רוחם מהריגת נצראללה, אולם תהו עד כמה האירוע הדרמטי ישפיע על עתיד המדינה ואם הרשויות בלבנון יוכלו כעת לנצל את ההזדמנות כדי למלא את תפקידן. להלן תגובות בולטות שפורסמו ברשתות החברתיות:
    • ריימונד חכים, פעיל למען יישום החלטה 1701, כתב בחשבון שלו ברשת X (כ-107 אלף עוקבים) כי שום דבר לא ישתנה אם ההחלטות הבינלאומיות בנוגע ללבנון לא ייושמו, אם כלי הנשק הבלתי חוקיים של המיליציות לא יפורקו ואם צבא לבנון לא ירחיב את סמכותו לכל חלקי לבנון. הוא גם העלה צילום של ראש הלשכה המדינית של חמאס, יחיא אלסנואר, וכתב: “דמיינו שלבנון נהרסת למען היצור הזה!!” (חשבון X של ריימונד חכים, 29 בספטמבר 2024).
    • מגישת הטלוויזיה הנוצרית-מרונית ומתנגדת חזבאללה, מאריא מעלוף (Maria Maalouf), פרסמה בחשבון X שלה (249.5 אלף עוקבים) סרטון, בו קראה למפקד צבא לבנון לדפוק על השולחן ולדרוש כי הוא יפרק את חזבאללה מכלי הנשק שלו. לדבריה, צבא לבנון מסוגל להגן על לבנון “אחרי מותם של ראש הדרקון וזרוע הביטחון שלו בראשות עלי כרכי” (חשבון X של מאריא מעלוף, 29 בספטמבר 2024).
    • העיתונאית הלבנונית, האג’ר קניעו (Hajar Knio), אמרה בסרטון שפרסמה בחשבון X שלה (כ-8,200 עוקבים) כי הדם של נצראללה “אינו יקר יותר משל הלבנונים”. היא תהתה אם הלבנונים מסוגלים להציל את המדינה ממוות ממשי כי “אף אחד אינו גדול יותר ממדינתו” (חשבון X של האג’ר קניעו, 29 בספטמבר 2024).
    • משתמש בשם בירותי, שמזהה עצמו כתומך של רפיק אלחרירי, פרסם בחשבון X שלו (כ-4,400 עוקבים) פוסטים שהביעו צהלה על הרג נצראללה. באחד מהם, נראו דמויות של נצראללה ושל מנהיג איראן ח’אמנהאי רוקדות ונכתב “אני מכריז באמצעות החשבון הצנוע שלי כי 28 בספטמבר הוא יום מבורך” (חשבון X של ביירותי, 28 בספטמבר 2024).
נצראללה וח'אמנהאי "רוקדים" (חשבון X של ביירותי, 28 בספטמבר 2024)
נצראללה וח’אמנהאי “רוקדים” (חשבון X של ביירותי, 28 בספטמבר 2024)
    • חשבון בשם “לא לכיבוש האיראני” פרסם כרזה עם תמונת נצראללה והכיתוב “יום ההתנקשות בך יום חג”. בפוסט נכתב: “יא סיד, היום של ההתנקשות בך הפך לחג ושמחה מילאה את לבנו” (חשבון X של לא לכיבוש האיראני, 28 בספטמבר 2024).
הכרזה על "החג" לציון מות נצראללה (חשבון X של לא לכיבוש האיראני, 28 בספטמבר 2024)
הכרזה על “החג” לציון מות נצראללה (חשבון X של לא לכיבוש האיראני, 28 בספטמבר 2024)
תגובות איראן, הפלסטינים ו”ציר ההתנגדות”
איראן
  • משמרות המהפכה הודיעו כי עבאס נילפרושאן, בכיר משמרות המהפכה ומפקד גיס לבנון של כוח קדס, נהרג בתקיפה בבירות, בה סוכל גם נצראללה. משמרות המהפכה גינו את “פשעי המשטר הציוני בלבנון” והביעו תנחומים על מותו של נילפרושאן. ההודעה לא כללה איום מפורש בתגובה על מותו (snn.ir, 29 בספטמבר 2024).
עבאס נילפרושאן (snn.ir, 29 בספטמבר 2024)
עבאס נילפרושאן (snn.ir, 29 בספטמבר 2024)
  • בעקבות סיכולו של חסן נצראללה, הונף דגל שחור לאות אבל מעל מקדש האימאם רזא בעיר משהד. כמו כן, מנהיג איראן, עלי חא’מינהאי, הכריז על חמישה ימי אבל באיראן (תסנים, 28 בספטמבר 2024). בכירים איראנים פרסמו הודעות גינוי לתקיפה הישראלית באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות וספדו למזכ”ל חזבאללה. להלן תגובות בולטות:
    • מנהיג איראן, עלי ח׳אמנהאי, מסר כי כל כוח “ההתנגדות” באזור ניצב לצד חזבאללה ומסייע לו. הוא ציין כי על “הפושעים הציונים” לדעת שהם קטנים מדי מכדי לפגוע פגיעה משמעותית במבנה האיתן של חזבאללה. ח’אמנהאי הוסיף כי על כל המוסלמים לעמוד לצד העם בלבנון וחזבאללה בכל האמצעים העומדים לרשותם, ולסייע להם נגד “המשטר הציוני” וכי גורל האזור ייקבע על ידי כוחות “ההתנגדות”, ובראשם חזבאללה (תסנים, 28 בספטמבר 2024).
    • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, ציין כי אין מספיק מילים שיכולות לתאר את האומץ של נצראללה והוסיף כי הוא “הגשים את חלומו הממושך להשיג את הרמה הגבוהה ביותר של מות קדושים”. לדבריו, מותם של נצראללה ובכירים נוספים הופך את “עץ המשפחה של ההתנגדות” לחזק יותר וכי חזבאללה יזרח “כמו השמש” יותר מאי פעם”. הוא גם האשים כי האמריקאים הם “שותפים לפשע” מאחר שההוראה לביצוע התקיפה יצאה מניו יורק (שם שהה ראש הממשלה נתניהו במסגרת עצרת האו”ם) (תסנים, 28 בספטמבר 2024).
    • סגן נשיא איראן, ג’ואד ט’ריף, ומפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא׳ני, הגיעו ללשכת נציגות חזבאללה בטהראן כדי להביע תנחומים על מות מזכ”ל הארגון חסן נצראללה. ט’ריף הדגיש, כי תגובתה של טהראן תתבצע בזמן המתאים, כפי שתבחר, ותתקבל בדרג הבכיר של מנהיג (משרק ניוז, 29 בספטמבר 2024).
    • יועצו של מנהיג איראן ומזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי לשעבר, עלי לאריג׳אני, אמר כי יש תחליף לכל מנהיג “התנגדות” שהופך לשהיד. הוא ציין כי ישראל חוצה את הקווים האדומים של טהראן וכי המצב הופך להיות רציני. לאריג’אני הדגיש כי איראן תעמוד לצד “ההתנגדות” בכל מצב (הטלוויזיה האיראנית, 27 בספטמבר 2024)..
    • שר ההגנה האיראני לשעבר, אחמד וחידי, ששימש גם כמפקד כוח קדס, אמר כי חזבאללה הצמיח מפקדים רבים וכי כל מפקד שהופך לשהיד מוחלף בשדה הקרב באחר (הטלוויזיה האיראנית, 27 בספטמבר 2024).
    • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, אמר כי חסן נצראללה היה אדם אמיץ ומשפיע ומילא תפקיד ייחודי “בהכשרת ההתנגדות במסגרת המאבק מול האויב הציוני”. הוא הוסיף כי הפגיעה בנצראללה בתוך אזור מגורים אזרחי בבירות “מייצגת תקיפה בוטה של ריבונות לבנון ודוגמה נוספת לפשע מלחמה” (אירנ”א, 28 בספטמבר 2024). בשיחה עם מקבילו הלבנוני, עבדאללה בו-חביב, הביע עראקצ’י את תנחומיו על מות נצראללה. הוא ציין מדובר באבדה גדולה עבור לבנון, תושבי האזור ועולם האסלאם, וכי דמו יחזק את “עץ ההתנגדות” (אתר משרד החוץ האיראני, 28 בספטמבר 2024).
    • עראקצ’י גם שלח מכתב למפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, בו הביע תנחומים על מותו של בכיר משמרות המהפכה, עבאס נילפרושאן, בתקיפה בבירות. הוא ציין, כי “הפעולה הפושעת והפחדנית” היא הוכחה ברורה לאופיו הטרוריסטי והפושע של “המשטר הציוני” והדגיש, כי “הפשע הנורא” לא יעבור ללא תגובה ואיראן תשתמש בכל יכולותיה המדיניות, הדיפלומטיות, המשפטיות והבינלאומיות כדי לנקוט צעדים משפטיים נגד “הפושעים” ותומכיהם. (תסנים, 29 בספטמבר 2024).
    • שגריר איראן באו”ם, אמיר סעיד אירואני, דרש ממזכ”ל האו”ם ומנשיא מועצת הביטחון לכנס ישיבת חירום לדיון בנושא “התוקפנות הישראלית וההתנקשות בחסן נצראללה”. כמו כן, קרא השגריר למועצת הביטחון לגנות באופן חד משמעי את “הפשעים” ולנקוט בפעולה מיידית כדי לעצור את “התוקפנות” ולמנוע את גרירת האזור למלחמה רחבה (תסנים, 29 בספטמבר 2024).
  • “ארבעה גורמים איראניים” ציינו כי קיימים חילוקי דעות בצמרת המשטר בטהראן בנוגע לאופי התגובה בעקבות סיכול נצראללה. לפי הדיווח, גורמים שמרניים יותר במועצה העליונה לביטחון לאומי, בהם סעיד ג’לילי, תמכו בתגובה חריפה כדי לחדש את ההרתעה מול ישראל. לעומת זאת, הנשיא מסעוד פ’זשכיאן הזהיר מפני תגובה קשה ומהירה וקרא שלא ליפול ל”מלכודת”, שלטענתו ישראל טומנת לאיראן כדי להביא למלחמה אזורית. כמו כן, גורמים פרגמטיים נוספים במועצה הביעו חשש שאם איראן תתקוף את ישראל, היא עלולה לספוג מתקפה ישירה בעצמה נגד תשתיות קריטיות. “שני גורמים במשמרות המהפכה” מסרו כי שיקום חזבאללה, מציאת יורש לנצראללה, הקמת מבנה פיקודי חדש ובנייה מחדש של רשת תקשורת בטוחה בארגון נמצאים בראש סדר העדיפות של איראן. הם הוסיפו כי טהראן מתכננת לשלוח מפקד בכיר בכוח קדס לבירות דרך סוריה כדי להוביל את שיקום הארגון (ניו יורק טיימס, 29 בספטמבר 2024).
הפלסטינים
  • הארגונים הפלסטיניים המשתייכים ל”ציר ההתנגדות” ספדו לנצראללה ושיבחו אותו על תרומתו ל”התנגדות” הפלסטינית לאורך השנים, ובמיוחד בשנה האחרונה מאז ה-7 באוקטובר 2023. להלן תגובות בולטות:
    • חמאס הביעה תנחומים על מות נצראללה וציינה כי הוא “מת כשהיד יחד עם קבוצת אחיו המנהיגים, במערכת מבול אלאקצא ובדרך לירושלים, תוך תמיכה בעמנו הפלסטיני ובהתנגדותו האמיצה בעימות עם האויב הציוני”. בהודעה נאמר כי “הכיבוש הציוני נושא באחריות המלאה לפשע הנתעב הזה ולהשלכותיו המסוכנות על ביטחון ויציבות האזור”, וכי גם הממשל האמריקאי אחראי בשל “המשך תמיכתו בכיבוש והמשך שתיקתו” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 28 בספטמבר 2024). בהודעה שפורסמה לאחר התקיפה בבירות, האשימה חמאס כי ישראל הגבירה את התקיפות בשל התמיכה של הלבנונים בפלסטינים ובמאבקם נגד “רצח העם שמתרחש ברצועת עזה”. התנועה גם קראה למדינות ערב ולמוסלמים לצאת משתיקתם ולפעול בזירה הבינלאומית נגד התמיכה האמריקאית בישראל )ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 בספטמבר 2024).
    • הזרוע הצבאית של חמאס כינתה את נצראללה “מפקד לוחם גדול” ושיבחה את הנהגתו שהובילה לחיזוק חיזבאללה ולשיתוף פעולה הדוק עם “ההתנגדות” הפלסטינית, במיוחד בתקופת “המאבק על מסגד אלאקצא”. בהודעה נאמר כי חיזבאללה יתגבר על האובדן, וכי מנהיגים חדשים ימשיכו את דרכו של נצראללה. גדודי עז אלדין אלקסאם גם הזהירו כי ישראל תמצא את עצמה בעתיד בפני תבוסה מוחלטת על ידי “לוחמי ההתנגדות” (ערוץ הטלגרם של חמאס איו”ש, 28 בספטמבר 2024).
    • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין (הגא”פ), זיאד אלנח’אלה, מסר כי נצראללה “העביר את חייו כמנהיג ג’האד בחזית ופלסטין שכנה בלבו ובמחשבתו, וירושלים הייתה היעד של הג’האד שלו והוא הפך לאדון השהידים על הדרך לירושלים” (אלעהד, 28 בספטמבר 2024). בהודעת מטעם הגא”פ נאמר כי הם חשים “צער וכאב” על האובדן של “אישיות ערבית ואסלאמית חשובה מעין זו”. בארגון הביעו ביטחון כי מות נצראללה “יחזק את ההתנגדות בלבנון, בפלסטין ובכל האזור” (ערוץ הטלגרם של הגא”פ – לשכת ההסברה, 28 בספטמבר 2024).
תמונה של נצראללה עם מזכ"ל הגא"פ, זיאד אלנח'אלה, שהונפה במחנה הפליטים ג'נין 
(סוכנות קדס, 28 בספטמבר 2024)
תמונה של נצראללה עם מזכ”ל הגא”פ, זיאד אלנח’אלה, שהונפה במחנה הפליטים ג’נין
(סוכנות קדס, 28 בספטמבר 2024)
  • יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שלח תנחומים לחזבאללה על מותו של נצראללה. כמו כן, הוא הביע תנחומים בפני הממשלה הלבנונית והעם הלבנוני על “מותם של קורבנות אזרחיים שנהרגו כתוצאה מתוקפנות ישראלית ברוטלית”. הוא האשים כי מדובר “בהמשך מלחמת השמדה נגד העם הפלסטיני והעם הלבנוני” (ופא, 28 בספטמבר 2024). הוועד הפועל של אש”ף שלח את “תנחומיו העמוקים ביותר” לחיזבאללה על “מות הקדושים” של נצראללה. כמו כן, הוא קרא להפסקה דחופה של “מלחמת רצח העם נגד העם הפלסטיני והלבנוני” (ופא, 28 בספטמבר 2024).
המיליציות הפרו-איראניות בעיראק
  • על רקע סיכול נצראללה בבירות, הגבירו המיליציות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק את התקיפות נגד ישראל. ב-28 בספטמבר 2024, הן קיבלו אחריות על עשר תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) נגד יעדים בישראל, כולל נגד “מטרה חיונית” בתל אביב, מספר התקיפות היומי הגבוה ביותר מאז תחילת המלחמה באוקטובר 2023. ב-29 בספטמבר 2024, הן קיבלו אחריות על תקיפה נגד אילת (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29-28 בספטמבר 2024). דובר צה”ל מסר כי ספינות טילים של חיל הים יירטו מעל הים האדום שני כטב”מים שעשה דרכו לשטח ישראל (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2024).
  • המיליציות הפרו-איראניות פרסמו הודעות אבל על מותו של נצראללה והביעו ביטחון כי חזבאללה וכל “ציר ההתנגדות” ימשיכו בלחימה. להלן תגובות בולטות:
    • מזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי, שהיה מקורב לנצראללה, מסר כי “כל האויב הציוני המתועב לדעת כי השהיד, סיד חסן נצראללה, הניף את דגל התהילה והכבוד של אבו פצ’ל אלעבאס[4] בלבנון ובכל ציר ההתנגדות”. הוא הוסיף כי כוח לוחמי חזבאללה עצום, וכי הארגון מסוגל להמשיך במערכה ואף להסלים אותה (חשבון X של אכרם אלכעבי, 28 בספטמבר 2024).
    • גדודי חזבאללה כינו את נצראללה “מנהיג אמיץ, אדון ואביר ההתנגדות” וציינו כי “חזית ההתנגדות” שוב איבדה “מנהיג דגול ואמיץ”. הם מסרו כי “הדם הטהור” של נצראללה ויתר ההרוגים יחזק את המומנטום של הקרב וכי בחזבאללה יהיו כעת יותר נחושים להמשיך ב”גישת ההתנגדות שמעולם לא נעלמה מלבבותיהם” (אתר גדודי חזבאללה, 28 בספטמבר 2024).
    • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, תיאר את נצראללה כמי ש”הקדיש שנים רבות כלוחם ג’האד ומפקד מנצח, שהסב לציונים את התבוסות המרות ביותר” (חשבון X של קיס אלח’זעלי, 28 בספטמבר 2024).
החותי’ם
  • הדובר הצבאי של החות’ים, יחיא סריע, קיבל אחריות על שיגור טיל בליסטי מדגם “פלסטין 2” לעבר נמל התעופה בן גוריון במהלך נחיתת מטוסו של ראש הממשלה נתניהו. הוא ציין כי מדובר בתגובה על “פשעי המשטר הציוני ברצועת עזה ובלבנון”, אולם לא התייחס ישירות לסיכול נצראללה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 28 בספטמבר 2024). דובר צה”ל מסר כי טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן יורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית מחוץ לגבולות המדינה. לא היו נפגעים (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 28 בספטמבר 2024).
  • ההנהגה החות’ית הכריזה על שלושה ימי אבל. בכירים חות’ים גינו את הריגת נצראללה ואיימו ב”חיסול” מדינת ישראל. להלן התבטאויות בולטות:
    • מנהיג התנועה החות’ית, עבד אלמלכ אלחות’י, מסר בעקבות הריגת נצראללה כי מזכ”ל חזבאללה היה “כוכב זוהר בשמי המוג’אהדין ומנהיג גדול ומוצלח אשר גילם את הערכים והמוסר של האסלאם, והיה יקר ונעלה”. הוא ציין כי המשימה החשובה ביותר היא “לסכל את מאמצי היהודים והפושעים לשבור את המורל ולהחליש את חזבאללה בהתמודדות עם האויב הציוני”. אלחות’י הדגיש כי “חזיתות התמיכה, ציר הג’האד ודגל האסלאם” יישארו ויימשכו להתרומם למרות מעשיו של “האויב הישראלי”, אותו כינה “אויב של האסלאם והמוסלמים וסכנה לאנושות” (חשבון X של זרוע המדיה של החות’ים, 28 בספטמבר 2024).
    • המועצה המדינית העליונה של החות’ים מסרה כי מות נצראללה “יגביר את להבת ההקרבה, את להט ההתלהבות, את עוצמת הנחישות ואת הרצון להמשיך. התוצאה הבלתי נמנעת תהיה ניצחון וחיסולו של האויב הישראלי והישות הזמנית שלו” (חשבון X של זרוע המדיה של החות’ים, 28 בספטמבר 2024).
    • ממשלת “השינוי והבניה” של החות’ים ציינה כי נצראללה היה “סמל של ג’האד והתנגדות והיה בעל חזון ופעולה אסטרטגיים בהתמודדות עם אתגרים”. בממשלה הבטיחו כי “דמם של המנהיגים השהידים לא יהיה לשווא” (חשבון X של זרוע המדיה של החות’ים, 28 בספטמבר 2024).
סוריה
  • שלושה ימי אבל הוכרזו בעקבות הריגת נצראללה. נשיא סוריה, בשאר אלאסד, שלח אגרת תנחומים למשפחתו של נצראללה וציין כי “ההתנגדות איננה נחלשת ממותו של מנהיגה, כיוון שמנהיגים גדולים בונים במהלך חייהם את רעיון המאבק, את התוכנית שלו ואת הדרך שלו, ומשאירים אחריהם מנגנון חכם וגישה מעשית להתנגדות”. אלאסד הביע ביטחון כי “ההתנגדות” בלבנון תמשיך “בדרך המאבק ובצדק מול הכיבוש”, ותישאר הכתף התומכת של העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של לשכת הנשיאות הסורית, 29 בספטמבר 2024).
  • משרד החוץ הסורי האשים את ישראל “בביצוע של כל סוגי פשעי המלחמה נגד האנושות” והזהיר כי היא “תגרור את האזור כולו לקראת הסלמה מסוכנת, אשר קשה לחזות את השלכותיה”. עוד נמסר כי סוריה מוקיעה את שתיקת העולם “נוכח הזוועה של הפשעים הללו, שכמותם לא ראתה האנושות במשך עשרות שנים” (סאנ”א, 28 בספטמבר 2024).
  • בקרב מתנגדי המשטר הסורי בצפון המדינה פרצו חגיגות שמחה אחרי התקיפה הישראלית נגד מפקדת חזבאללה בבירות, עוד לפני ההודעה הרשמית על הריגת נצראללה, , על רקע הסיוע שהעניק חזבאללה למשטר אסד במהלך מלחמת האזרחים הסורית. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו תושבים מחלקים ממתקים לנהגים ולעוברי אורח ברחובות, בעוד חמושים ירו באוויר לאות שמחה (אלמשהד ניוז, 28 בספטמבר 2024).
מחלקים ממתקים בצפון סוריה (דף הפייסבוק של סוכנות רצד, 28 בספטמבר 2024)
מחלקים ממתקים בצפון סוריה (דף הפייסבוק של סוכנות רצד, 28 בספטמבר 2024)
תגובות בזירה הערבית והבינלאומית
  • נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, שוחח עם ראש הממשלה הזמנית של לבנון, נג’יב מיקאתי, והביע את “תמיכתו המלאה בלבנון”. אלסיסי הדגיש כי אין לפגוע בביטחונה, בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של לבנון וכי נדרשת הפסקת אש כוללת גם ברצועת עזה. הוא גם התריע מפני הידרדרות להסלמה אזורית (דף הפייסבוק של דובר נשיאות מצרים, 28 בספטמבר 2024).
  • נשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן, מסר כי לבנון והעם הלבנוני הם “היעד החדש של מדיניות השמדת העם, הכיבוש והפלישה של ישראל, שאותה היא נוקטת מאז ה-7 באוקטובר”. הוא האשים כי המעצמות מספקות לישראל אמצעי לחימה וכך “מפנקות אותה לבצע את מעשי הטבח” וקרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון של האו”ם לנקוט “פעולה מהירה” (חשבון X של ארדואן, 28 בספטמבר 2024). ייני שאפאק, מהעיתונים הגדולים בתורכיה ששייך למפלגת השלטון ומקורב לנשיא ארדואן, כתב בכותרת הראשית: “העולם לא יהיה בטוח מבלי שישראל תושמד” (ייני שפאק, 29 בספטמבר 2024).
הכותרת הראשית של היומון התורכי נגד ישראל (ייני שפאק, 29 בספטמבר 2024)
הכותרת הראשית של היומון התורכי נגד ישראל (ייני שפאק, 29 בספטמבר 2024)
  • נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, ציין כי נצראללה וחזבאללה היו אחראים להרג מאות אמריקאים במשך ארבעה עשורים של שלטון טרור. הוא הוסיף כי מותו של נצראללה בתקיפה אווירית ישראלית הוא “צעד לצדק עבור קורבנותיו הרבים, כולל אלפי אמריקאים, ישראלים ואזרחים לבנונים” (אתר הבית הלבן, 28 בספטמבר 2024). נמסר כי הממשל האמריקאי ממשיך במאמצים להשיג הפסקת אש, כולל ניסיונות לשכנע את ישראל להימנע מיציאה למהלך קרקעי בדרום לבנון שעלול להוביל להסלמה נוספת (הוושינגטון פוסט, 29 בספטמבר 2024).
  • משרד החוץ הרוסי גינה באופן נחרץ את סיכול נצראללה. בהודעה הרשמית נמסר כי “פעולה כוחנית זו” טומנת בחובה השלכות דרמטיות עוד יותר עבור לבנון והמזרח התיכון כולו. עוד צוין בהודעה כי “הצד הישראלי לא יכול היה שלא לזהות את הסכנה הזו, אבל נקט בצעד של הרג אזרחים לבנונים, דבר שיעורר כמעט בהכרח התפרצות חדשה של אלימות. לפיכך, הוא נושא באחריות המלאה להסלמה שתגיע שלאחר מכן” (רויטרס ,28 בספטמבר 2024).
  • מתנגדי חזבאללה בעולם הערבי פרסמו פוסטים ברשתות החברתיות, בהם הביעו שביעות רצון על הריגת נצראללה. להלן דוגמאות בולטות:
    • פיצל סעיד אלסביעי אלענזי, משפיען סעודי המתנגד לאיראן וחזבאללה, פרסם ברשת X (כ-13.7 אלף עוקבים) כרזה, בה נראה ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אלחרירי, שנרצח בשנת 2005 על ידי חזבאללה, והכיתוב “בנה את בירות”. לצדו נראה נצראללה עם הכיתוב “הרס את בירות” (חשבון X של פיצל סעיד אלסביעי אלענזי, 27 בספטמבר 2024).
הכרזה שמשווה בין אלחרירי לבין נצראללה 
(חשבון X של פיצל סעיד אלסביעי אלענזי, 27 בספטמבר 2024)
הכרזה שמשווה בין אלחרירי לבין נצראללה
(חשבון X של פיצל סעיד אלסביעי אלענזי, 27 בספטמבר 2024)
    • הקריקטוריסט הכורדי, דג’ואר אבראהים, פרסם קריקטורה, בה נראה נצראללה ממהר לעבר טנדר, בו נוהג מלאך המוות ויושבים בו כמה מהמחוסלים של “ציר ההתנגדות”, בהם מפקד כח קדס לשעבר קאסם סלימאני והמפקד הצבאי של חזבאללה פואד שכר, כשהוא קורא “קחו אותי אתכם” (חשבון X של דג’ואר אבראהים, 28 בספטמבר 2024).
קחו אותי אתכם" (חשבון X של דג'ואר אבראהים, 28 בספטמבר 2024)
“קחו אותי אתכם” (חשבון X של דג’ואר אבראהים, 28 בספטמבר 2024)

[1] להרחבה ראו מחקר של מרכז המידע מ-26 בספטמבר 2024: "מבצע “חיצי הצפון”: תגובות בלבנון ומשמעויות".
[2] תואר כבוד לאיש דת מוסלמי.
[3] האמאם חסין בן עלי, בנו של הח'ליף הרביעי באסלאם עלי בן אבו טאלב ונכדו של מייסד האסלאם הנביא מחמד, נהרג עם רבים מבני משפחתו בקרב כרבלאא' בשנת 61 להג'רה (שנת 680 לספירה הנוצרית). השיעים מציינים את הקרב ביום האבל של העאשוראא'.
[4] כינויו של עבאס, אחיו של חסין בן עלי. שניהם נהרגו בקרב כרבלא ב-680 לספירה ונחשבים לגיבורים בעיני השיעים.