חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (10-4 במרץ 2020)

מחמד אשתיה מקיים דיון מורחב עם חלק משרי הממשלה, מושלי המחוזות ומפקדי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעקבות גילוי נגיף הקורונה בקרב חולים במחוז בית לחם (ופא, 6 במרץ 2020)

מחמד אשתיה מקיים דיון מורחב עם חלק משרי הממשלה, מושלי המחוזות ומפקדי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעקבות גילוי נגיף הקורונה בקרב חולים במחוז בית לחם (ופא, 6 במרץ 2020)

מנגנוני הביטחון הפלסטינים מונעים כניסת כלי רכב למחוז בית לחם (דף הפייסבוק QUDSN, 8 במרץ 2020).

מנגנוני הביטחון הפלסטינים מונעים כניסת כלי רכב למחוז בית לחם (דף הפייסבוק QUDSN, 8 במרץ 2020).

עובדי עיריית בית לחם מחטאים את רחבת כנסיית המולד (ופא, 7 במרץ 2020)

עובדי עיריית בית לחם מחטאים את רחבת כנסיית המולד (ופא, 7 במרץ 2020)

מחטאים את עיריית עזה (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 9 במרץ 2020)

מחטאים את עיריית עזה (דף הפייסבוק של עיריית עזה, 9 במרץ 2020)

חיטוי במעבר רפיח ואזור הבידוד שהוקם בסמוך לו (דף הפייסבוק של סוכנות שהאב, 17 בפברואר 2020)

חיטוי במעבר רפיח ואזור הבידוד שהוקם בסמוך לו (דף הפייסבוק של סוכנות שהאב, 17 בפברואר 2020)

חיטוי מעבר בית חאנון-ארז (חשבון הטוויטר של כתב רוסיה אליום ברצועה, 9 במרץ 2020).

חיטוי מעבר בית חאנון-ארז (חשבון הטוויטר של כתב רוסיה אליום ברצועה, 9 במרץ 2020).

חיטוי במעבר רפיח ואזור הבידוד שהוקם בסמוך לו (דף הפייסבוק של סוכנות שהאב, 17 בפברואר 2020)

חיטוי במעבר רפיח ואזור הבידוד שהוקם בסמוך לו (דף הפייסבוק של סוכנות שהאב, 17 בפברואר 2020)

  • השבוע נמשך השקט היחסי ברצועת עזה בשלב זה לא ברור האם ב-30 במרץ תתחדשנה, כפי שתוכנן, צעדות השיבה. בשער שכם שבעיר העתיקה בירושלים בוצע ניסיון דקירה המחבל נעצר. לא היו נפגעים.
  • דובר הממשלה ברשות הפלסטינית הודיע, כי בשטחי הרשות התגלו עד כה 26 בני אדם שנדבקו בנגיף הקורונה, רובם בבית לחם. הרשות הפלסטינית הכריזה על מצב חירום ונקטה שורה של צעדים כדי למנוע התפשטות הנגף לשטחה. ברצועת עזה לא דווח עד כה על מקרי הדבקות במחלה.
  • בשל התפרצות נגיף הקורונה ירד מספר המתפללים במסגדים בהשוואה לשבועות הקודמים ביהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים לעבר כלי רכב הנעים בצירי התנועה.
צעדת השיבה
  • הרשות הלאומית לצעדת השיבה ולמאבק בעסקת המאה הודיעה כי היא מבטלת צעדה, שהייתה צפויה להיערך ב-6 במרץ 2020, בשל השריפה במחנה הפליטים נציארת. היא קראה לתושבים להשתתף בהלוויות התושבים שנספו בשריפה (פלסטין אליום, 5 במרץ 2020)[1].
  • באשר לקיום צעדת השיבה המתוכננת ב-30 במרץ 2020, בשבוע שחלף היו מספר התבטאויות סותרות:
  • סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, חבר הרשות העליונה לצעדות השיבה ומאבק בעסקת המאה אמר, כי הדיווחים ברשתות החבריות לפיהם בוטלה הפעילות ביום האדמה (30 במרץ) בשל נגיף הקורונה אינם נכונים. הוא מסר שהנושא בבדיקה וכי הרשות הלאומית העליונה עומדת בקשר עם משרד הבריאות והיא תישם כל הנחייה שיפרסם המשרד (דניא אלוטן, 6 במרץ 2020).
  • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיע כי הצעדה הבאה תתקיים ב-30 במרץ וכי ההכנות לקראתה בעיצומן (אנטוליה, 9 במרץ 2020).
  • בכיר ברשות העליונה לצעדות השיבה ציין כי עד כה מתוכננות צעדות השיבה בהתאם לתוכנית העבודה לשנת 2020. הבכיר הוסיף כי הנושא נבחן, והרשות העליונה לצעדות השיבה עומדת בקשר עם משרד הבריאות, ותקיים את כל הנחיות המשרד (דניא אלוטן, 5 במרץ 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-6 במרץ 2020 זוהה שיגור כושל של רקטה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה (דובר צה”ל, 1 במרץ 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ניסיון דקירה בשער שכם בירושלים
  • ב-10 במרץ 2020 בשעות הצהרים הגיע פלסטיני לכניסה של תחנת המשטרה בשער שכם, בעיר העתיקה בירושלים . הפלסטיני שלף סכין וניסה לפגוע בלוחמי משמר הגבול שהיו במקום. הלוחמים והשוטרים השתלטו על הפלסטיני. לא היו נפגעים. הפלסטיני, תושב מזרח ירושלים נלקח לחקירה (דוברות משטרת ירושלים, 10 במרץ 2020).

תחנת המשטרה בה בוצע ניסיון הפיגוע (קבוצת מדברים תקשורת, 10 במרץ 2020)
תחנת המשטרה בה בוצע ניסיון הפיגוע (קבוצת מדברים תקשורת, 10 במרץ 2020)

אירועים בשטח
  • בשל ההכרזה על סגר ברחבי הרשות הפלסטינית בשל התפרצות נגיף הקורונה, פורסמה הודעה בדף הפייסבוק של קמפיין “השחר העצום” כי באופן חד-פעמי לא תתקיימנה תפילות יום שישי במסגדים השונים ברחבי הגדה. הודגש כי בשבוע הבא ישוב הקמפיין לפעול כסדרו (דף הפייסבוק השחר העצום, 5 במרץ 2020). מנגד דף הפייסבוק של “מגני מערת המכפלה” קרא לתושבים להגיע לתפילה חרף הקריאות שלא להתקהל. בהודעה הודגש כי “הכיבוש וההתנחלויות הם הקורונה ההורגת אותנו” (דף הפייסבוק מגני מערת המכפלה, 5 במרץ 2020). בשטח דווח על מספר מצומצם של מתפללים במסגדים בהשוואה לשבועות הקודמים.
  • לרגל חג פורים, בהתאם לערכת המצב הביטחונית והנחיית הדרג המדיני הוטל סגר על יהודה שומרון ורצועת עזה החל מיום ראשון 8 במרץ 2020 ועד יום רביעי 11 במרץ (דובר צה”ל, 6 במרץ 2020). במהלך השבוע נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה ברחבי יהודה ושומרון לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. להלן מספר אירועים בולטים:
    • 9 במרץ 2020- אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלפואר, דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במרץ 2020).
    • 8 במרץ 2020- אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת תקוע (גוש עציון). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במרץ 2020).
    • 8 במרץ 2020- אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת מעלה עמוס (מזרח גוש עציון). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 במרץ 2020).
    • 4 במרץ 2020 – אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור צומת הכבשים בדרום הר חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2020).
    • 4 במרץ 2020 – בפעילות יזומה של לוחמי משמר הגבול במזרח ירושלים עצרו הלוחמים שלושה קטינים רעולי פנים שיידו אבנים לעבר בתים בשכונת סילואן. העצורים, תושבי מזרח ירושלים, הועברו לחקירה (דוברות משטרת ירושלים, 4 במרץ 2002).
    • 4 במרץ 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון, סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים . כמוכן יודו אבנים לעבר כלי רכב בתקוע הערבית (מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 במרץ 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הריסת בתי מחבלים
  • כוחות הביטחון הישראליים הרסו את בתיהם של וליד חנאתשה ויזן מע’אמס בראמאללה ובביר זית. השניים היו חברים בחוליה של החזית העממית לשחרור פלסטין שביצעה את הפיגוע במעין דני ב-23 באוגוסט 2019 בו נהרגה צעירה ישראלית ואביה ואחיה נפצעו. הריסת הבתים התבצעה לאחר שנדחו עתירות שהגישו משפחות המחבלים לבג”ץ נגד מימוש צו ההחרמה וההריסה. במהלך הריסת הבתים התנהלו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין פלסטינים שיידו אבנים הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה (דובר צה”ל, 5 במרץ 2020).
 ביתו ההרוס של וליד חנאתשה בשכונת אלטירה בראמאללה. בשלט שנתלה בבית נכתב: וליד נשאר והכיבוש חולף (חשבון הטוויטר PALDF, 5 במרץ 2020).     ביתו של יזן מע'אמס בביר זית. במקום הוצב שלט עליו תמונתו וסמל החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני, 5 במרץ 2020)
מימין: ביתו ההרוס של וליד חנאתשה בשכונת אלטירה בראמאללה. בשלט שנתלה בבית נכתב: וליד נשאר והכיבוש חולף (חשבון הטוויטר PALDF, 5 במרץ 2020). משמאל: ביתו של יזן מע’אמס בביר זית. במקום הוצב שלט עליו תמונתו וסמל החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני, 5 במרץ 2020)
  • בתגובה להריסת בתי המחבלים הדגישה החזית העממית לשחרור פלסטין, כי תגובתה להריסה תהיה באמצעות התנגדות נוספת וכי ישראל “תשלם על פשעיה”. היא קראה לכלל הציבור הפלסטיני, כולל אלה השוהים בחו”ל, לארגן קמפיינים ותהלוכות עממיות נגד מדיניות הריסת הבתים ולהתחיל מיד בבנייה מחדש של הבתים. בהודעה נמתחה ביקורת על מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שאינם עושים דבר נגד פעילות צה”ל ועל הנהגת הרשות שממשיכה במדיניות של הזנחת משפחות האסירים והשהידים, שישראל מאיימת להרוס את בתיהן (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 5 במרץ 2020).
  • משרד החוץ ומהגרים של הרשות הפלסטינית ציין כי הרס הבתים מהווה אחת הדוגמאות להסלמה בצעדים שישראל נוקטת שמטרתם ליישם בשטח את “עסקת המאה” (אתר משרד החוץ והפלסטינים בניכר ברשות, 6 במרץ 2020).

קריקטורה בעקבות הרס הבתים (אתר אמאמה, 5 במרץ 2020)
קריקטורה בעקבות הרס הבתים (אתר אמאמה, 5 במרץ 2020)

ביקור משלחת פתח ברצועה
  • זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה ברשות הפלסטינית ורוחי פתוח, חבר הועד המרכזי של פתח, הגיעו לרצועת עזה דרך מעבר ארז. הגעתם של השניים הינה במסגרת הכנות לביקור משלחת בכירי פתח ברצועה שתיפגש עם הנהגת חמאס (פלסטין אליום, 4 במרץ 2020). לפי שעה לא ידוע על פגישות כלשהן שנערכו בין חברי פתח לבכירי חמאס. משלחת קודמת שכללה את חברי הועדה המרכזית של פתח, שהגיעה בחודש שעבר לרצועת עזה כדי להכין את ביקור משלחת אש”ף חזרה מבלי שחבריה נועדו עם בכירי חמאס ברצועה.
  • בראיון שהעניק אסמאעיל הניה, ראש השלכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס החליטה להסכים לקבל את המשלחת ללא תנאים. לדבריו במהלך הביקור שערך ברוסיה הוא ביקש מעבד אלחפיט’ נופל, נציג הרשות הפלסטינית ברוסיה להודיע לאבו מאזן כי חמאס תברך על הגעת המשלחת (אלמיאדין, 3 במרץ 2020).
משלחת חמאס במצרים
  • “מקורות מצריים” מסרו כי משלחת חמאס בראשות רוחי משתהא שביקרה בקהיר (5 במרץ 2020) ערכה פגישה עם האחראים על התיק הפלסטיני במנגנון המודיעין הכללי המצרי. בפגישה בירר הצד המצרי אפשרות לקיום מפגש ישיר במצרים בין בכירים ביטחוניים ישראליים לנציגים מחמאס, כדי לדון במספר נושאים הקשורים להבנות ההרגעה. לדבריהם, משלחת חמאס הדגישה את סירובה לעריכת מפגשים ישירים והביעה דבקות במכניזם של משא ומתן עקיף באמצעות מצרים וקטר. “המקורות המצריים” הוסיפו, כי הבכירים המצרים ביררו עם משלחת חמאס לגבי מועד חזרתו של אסמאעיל הניה לרצועה ולגבי אופי מהלכיו בתקופה הקרובה. המשלחת הבהירה לצד המצרי שהדיווחים בנוגע לאי-חזרתו של הניה לרצועה אינם נכונים, וציינה כי הוא ישוב לעזה קרוב (אלערבי אלג’דיד, 5 במרץ 2020)
צפי לביקור משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין ברוסיה
  • לאחר שמשלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, ביקרה ברוסיה (2 במרץ 2020) הודיע דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי הארגון קיבל הזמנה רשמית לבקר במוסקבה כדי להיפגש עם מספר בכירים רוסיים ובראשם שר החוץ סרגיי לברוב. לדבריו בראש משלחת הג’האד האסלאמי יעמוד זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הארגון, כמו כן יקחו בה חלק מחמד אלהנדי, סגנו ובכירים נוספים בארגון. שהאב הדגיש, כי תפקידה של רוסיה בסוגיה הפלסטינית לא יהיה על חשבון תפקידה של מצרים (אנטוליה, 9 במרץ 2020) . לפי שעה לא נמסר על מועד הביקור המתוכנן.
  • באותו ראיון התייחס דאוד שהאב למספר נושאים נוספים (אנטוליה, 9 במרץ 2020):
    • העימות עם ישראל: הג’האד האסלאמי בפלסטין יגיב על כל ניסיון של ישראל להתנקש בחיי אחד מבכיריו. לדבריו הג’האד האסלאמי, כמו גם ארגונים נוספים, שיפרו את יכולותיהם הצבאיות כפי שהדבר בא לידי ביטוי בסבב ההסלמה האחרון.
    • הבנות הרגיעה: שהאב הכחיש כי הוצגה בפניהם הצעה להתפרק מנשקם במסגרת הדיונים להביא לרגיעה. לדבריו הג’האד האסלאמי לא יסכים שאפשרות כזאת תעלה לדיון מול אף גורם שהוא.
הקמת גדר הגבול בין מצרים לרצועת עזה
  • לאחר מספר חודשי הכנות החלה מצרים לבצע את השלב הראשון בהקמת גדר הגבול עם רצועת עזה. במסגרת זאת החלו עבודות חישוף הקרקע באזור מעבר רפיח ונחפרה שוחה בעומק של חמישה מטרים שתפקידה לייצב את הגדר. צוין כי המצרים הודיעו לחמאס מראש על כוונתם לבנות את הגדר, שנועדה למנוע חדירת “גורמים קיצוניים” לשטחה, וכי חמאס לא הביעה התנגדות לכך (אלאח’באר, 6 במרץ 2020).
  • מקור מחמאס שציטט את זיאד אלט’אט’א, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי בעת ביקור משלחת חמאס במצרים ביקשו חברי המשלחת ממצרים לבחון פעם נוספת את נושא הקמת גדר בין מצרים לעזה בטענה כי ראוי שהגדר תוקם בין מצרים לישראל ולא בין עזה למצרים. הם גם ציינו שחמאס הגבירה את צעדי הביטחון שהיא נוקטת בגבול והיא שומרת על הביטחון הלאומי המצרי (אתר חדשות מצרי, madamasr.com, 8 במרץ 2020).
העברת פעילות חמאס לתורכיה
  • בכתבה שפורסמה באלשרק אלאוסט, היוצא לאור בבריטניה ונמצא בשליטה סעודית, דיווח מפי מקורות בחמאס כי הנהגת חמאס פועלת כיום יותר ויותר משטחה של מתורכיה וכי היא הפחיתה את נוכחותה בקטר ובלבנון עקב פניות ממדינות אלה או מחשש לפעילות סיכול. על פי אותם מקורות, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, וסגנו, צאלח אלעארורי, שוהים בשלב זה יותר ויותר בתורכיה. לדברי הכתבה בחר הניה בתורכיה בעקבות בקשה רשמית של קטר (2017) שלא לעשות שימוש בשטחה לפעילות שיכולה להתפרש ככזו המופנית נגד ישראל. המקורות אישרו, כי החל מאותה תקופה התקשתה חמאס למצוא מטה קבוע להנהגתה וכי היא שקלה מספר אפשרויות, כולל מלזיה, לבנון ועזה, אך לבסוף חזרה לתורכיה, שפתחה שוב את דלתה בפני מנהיגי חמאס (אלשרק אלאוסט, 9 במרץ 2020).
צעדים למניעות התפשטות נגף הקורונה
יהודה ושומרון
  • נכון ל-9 מרץ 2002 ועל פי הודעת אבראהים מלחם, דובר ממשלת הרשות הפלסטינית, בשטחי הרשות הפלסטינית התגלו עד כה 26 בני אדם שחלו בנגיף הקורונה, רובם מבית לחם (ופא, 9 במרץ 2020). על רקע התפרצות הנגיף הודיע מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, על פרסום צו נשיאותי בו הוכרז על מצב חירום בכל שטחי הרשות הפלסטינית, שתוקפו שלושים ימים. כמו כן הודיע אשתיה על פתיחת מרכזי בידוד, חמ”ל שיתמודד עם המשבר וועדת מעקב תקשורתית שתעביר לאמצעי התקשורת את כל העדכונים (ופא, 6 במרץ 2020).

מחמד אשתיה מקיים דיון מורחב עם חלק משרי הממשלה, מושלי המחוזות ומפקדי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעקבות גילוי נגיף הקורונה בקרב חולים במחוז בית לחם (ופא, 6 במרץ 2020)
מחמד אשתיה מקיים דיון מורחב עם חלק משרי הממשלה, מושלי המחוזות ומפקדי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעקבות גילוי נגיף הקורונה בקרב חולים במחוז בית לחם (ופא, 6 במרץ 2020)

  • בבית לחם בה התגלו רוב מקרי הקורונה ננקטו צעדים מחמירים במיוחד במסגרת זאת מנגנוני הביטחון הפלסטינים סגרו את הכניסות לעיר ומנעו כניסה ויציאה אלא במקרים דחופים (סוא, 8 במרץ 2020). מושל בית לחם סגר את כל המסגדים, הכנסיות, מנזרים אתרים ארכיאולוגיים וגנים ציבוריים ואסר על התקהלויות (ופא, דף הפייסבוק של מושל מחוז בית לחם,. 8 במרץ 2020).
  • להלן עיקרי הפעולות שנקטה הרשות הפלסטינית (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 במרץ 2020). יצוין כי במחוזות השונים ננקטו צעדים נוספים על פי החלטה מקומית של מושלי המחוזות:
    • סגירת כל מוסדות החינוך .
    • איסור תנועה בין המחוזות למעט במקרי חירום.
    • מניעת התקהלויות, ביטול כל הכנסים הבינלאומיים.
    • מחמד אשתיה ראש הממשלה הודיע כי בקרוב יסגרו גם כל המעברים בין ירדן לגדה וקרא לתושבים לשוב ליהודה ושומרון או לצאת ממנה. לדבריו הצעד מתואם עם שלטונות ירדן (ופא, 9 במרץ 2020).
רצועת עזה
  • משרד הבריאות ברצועה הודיע כי לא דווח על מקרי הדבקות במחלה בשטח הרצועה. סלאמה מערוף, יו”ר משרד ההסברה ברצועה, הודיע כי הכרזת אבו מאזן על מצב חירום אינה תקפה לאזורים שאינם נגועים בנגיף ולפיכך ההחלטה אינה חלה על רצועת עזה. יחד עם זאת הוא ציין כי ברצועה ננקטים אמצעי זהירות (שהאב, 5 במרץ 2020).
  • במסגרת אמצעי הזהירות הננקטים ברצועה הוחלט, כי על כל השבים אליה, דרך מעבר רפיח, להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 יום. כמו כן הוכן חדר בידוד במעבר עצמו. הושבתה עבודת הפקידים ומסגדים נסגרו לתפילות המוניות (סוא, 5 במרץ 2020). משרד החינוך ברצועה הודיע על השבתת בלימודים בבתי הספר ובגני הילדים עד ה-12 במרץ 2020. הלימודים יחודשו כסדרם ב-14 במרץ אם לא תהיינה התפתחויות. גם אונר”א השביתה את הלימודים בבתי הספר שלה עד 12 במרץ 2020. לאחר מכן תתבצע הערכת מצב (דניא אלוטן, 8 במרץ 2020(.
  • מקורות חשפו כי חמאס ביקשה ממצרים לסייע לרצועה להיאבק בנגיף והוסיפו כי מצרים נענתה ובכוונתה לשלוח סיוע רפואי ומסכות לרצועה. מצרים מצדה קראה לחמאס להפסיק נסיעות של פעיליה לאיראן (אלערביה.נט, 4 במרץ 2020).
בתי ספר סגורים ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 7 במרץ 2020)     בתי ספר סגורים ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 7 במרץ 2020)
בתי ספר סגורים ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 7 במרץ 2020)
תגובות לתוצאות הבחירות בישראל
  • דוברים פלסטינים שונים הפגינו שוויון נפש לנוכח תוצאות הבחירות בישראל בטענה שלא קיים הבדל בין המפלגות המתמודדות. עם זאת, היו כאלה שהציגו את התוצאות כעדות להתגברות המגמה הימנית בישראל. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי הרשות מוכנה לשתף פעולה עם כל ממשלה בישראל שתהיה מחויבת להשגת שלום צודק (ופא, 3 במרץ 2020).
  • הועד הפועל של אש”ף התכנס במשכן הנשיאות בראמאללה ודן בהתפתחויות המדיניות האחרונות על רקע תוצאות הבחירות בישראל. מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, אמר כי תוצאות הבחירות בישראל מעידות על כך שככל שהזמן עובר תושבי ישראל נוטים יותר ימינה. לדבריו תכנית הממשלה שתקום היא לפעול למען סיפוח השטחים הפלסטינים וציין כי העם הפלסטיני נמצא לקראת שלב מאתגר בנושא ההתנחלויות וסיפוח בקעת הירדן (ופא, 3 במרץ 2020) .
  • להלן תגובות נוספות:
    • משרד החוץ והמהגרים אמר כי בעקבות תוצאות הבחירות התבהרו התוכניות לסיפוח ולהרחבת מפעל ההתנחלויות כמו גם תכניות נוספות שהוצגו באופן ברור במהלך תעמולת הבחירות. המשרד הזהיר מפני המדיניות והצעדים שנתניהו ינקוט במידה ואכן יצליח להרכיב ממשלה (ופא, 3 במרץ 2020).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, ציין כי “ההתנחלויות, הסיפוח והאפרטהייד ניצחו”. לדבריו נתניהו החליט שהמשך הכיבוש והסכסוך הוא שיביא שגשוג לישראל. עריקאת סבור שהצעד הבא של ישראל הינו סיפוח (חשבון הטוויטר של צאא’ב עריקאת, 3 במרץ 2020).
    • במסיבת עיתונאים שערך אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר שתוצאות הבחירות בישראל מוכיחות שהחברה הישראלית תומכת בימין ובימין הקיצוני. קיים לדבריו מכנה משותף בין שתי המפלגות הגדולות בישראל מכיוון ששתיהן מתנגדות לכך שירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית ומתנגדות ל”זכות השיבה” הוא גם ציין כי רוב החברה כיום בישראל נוטה לכיוון ימין ולקיצוניות אידיאולוגית ומדינית על חשבון זכויות הפלסטינים (אלאקצא, אלמיאדין, 3 במרץ 2020).
הרשות טוענת לניצחון על חברת אמזון
  • משרד התקשורת וה-IT ברשות הפלסטינית הודיע כי לאחר שורה של צעדי מחאה שנקטה הרשות הפלסטינית שמטרתם להפסיק את ההתעלמות מהזהות הפלסטינית מצד חברת אמזון (Amazon), החלה החברה לנקוט כלפי המשתמשים בשירותיה במדינת פלסטין באותה המדיניות שהיא נוקטת כלפי ישראל (“מדינת הכיבוש”) .במסגרת זאת מעניקה החברה מעתה שירות משלוחים חינם גם ל”מדינת פלסטין” (דף הפייסבוק של משרד התקשורת וה-IT ברשות, 3 במרץ 2020) משרד האוצר ברשות פרסם אף הוא הודעה בה טען כי בהמשך למזכר שנשלח לחברת אמזון משר משרד האוצר, שכרי בשארה, ושר הכלכלה הלאומית, ח’אלד אלעסילי, נענתה חברת אמזון לדרישה הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד האוצר ברשות, 4 במרץ 2020).


תמונות המציגות את השינוי במדיניות המשלוחים של אמזון לשטחי הרשות (דף הפייסבוק של משרד התקשורת וה-IT ברשות, 3 במרץ 2020)

[1] ב-5 במרץ 2020 אירע פיצוץ מכלי גז במאפיה במחנה הפליטים נציראת. בפיצוץ נהרגו 11 בני אדם ונפצעו למעלה מחמישים.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.