חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (10-4 בנובמבר 2020)

כתב ערוץ אלג'זירה בעזה מסקר את יציאת תושבים מעזה למצרים דרך מעבר רפיח (ערוץ אלג'זירה ביוטיוב, 2 בנובמבר 2020)

כתב ערוץ אלג'זירה בעזה מסקר את יציאת תושבים מעזה למצרים דרך מעבר רפיח (ערוץ אלג'זירה ביוטיוב, 2 בנובמבר 2020)

מחמד אשתיה בפגישה עם נציב אונר

מחמד אשתיה בפגישה עם נציב אונר"א פיליפ לזראני (ופא, 8 בנובמבר 2020)

אשתיה בטקס קבלת הסיוע הסעודי (ערוץ ופא ביוטיוב, 3 בנובמבר 2020)

אשתיה בטקס קבלת הסיוע הסעודי (ערוץ ופא ביוטיוב, 3 בנובמבר 2020)

  • ברצועת עזה נמשכת העלייה התלולה במספר הנדבקים בנגיף קורונה. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 3,013 (10 בנובמבר 2020). ברצועת עזה מדווחים על עומסים גוברים על בתי החולים ועל כוונה להטיל סגר מלא, לכשתמוצה יכולת התפוסה שלהם. גם ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים חלה עלייה במספר החולים, אף כי קצב ההדבקה שם נמוך מזה שברצועת עזה.
  • ברצועת עזה שרר השבוע שקט יחסי. בלטה השבוע רטוריקה לוחמנית של הג’האד האסלאמי בפלסטין לקראת יום השנה להריגתו של בהאא’ אבו אלעטא, מפקד הגזרה הצפונית של הארגון, בסיכול ממוקד ע”י ישראל (12 בנובמבר 2020). בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין טענו, כי ישראל חיה בחרדה מפני נקמת “פלוגות ירושלים” על מותו.
  • ביהודה ושומרון בלטו השבוע שני פיגועי טרור עממי: מחבל ששירת בביטחון המסכל של הרשות ביצע פיגוע ירי במהלכו הוא נורה ונהרג. משרד החוץ הפלסטיני הודיע, כי זוהי “הוצאה ברברית להורג”, שבוצעה ע”י ישראל; באזור מחנה הפלטים אלפואר, דרומית מערבית לחברון, בוצע ניסיון לפיגוע דקירה נגד חיילי צה”ל. המחבל נורה ונפצע באורח בינוני. כמו כן נמשכה השגרה של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב הנעים בכבישי יהודה ושומרון.
  • ברשות הפלסטינית קיבלו בברכה ובתחושת הקלה את תוצאות הבחירות בארה”ב. אבו מאזן העלה פוסט בו בירך את ג’ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס בציינו, כי הוא מצפה לעבוד עם הממשל החדש ולחזק את קשרי הרשות עם ארה”ב. ברשות הפלסטינית מצפים, כי הממשל החדש ישנה את גישת ארה”ב כלפי הפלסטינים, יצמצם את הנזקים המדיניים והכספיים שנגרמו לה בתקופת טראמפ, יפעל על בסיס פתרון שתי המדינות וישים את הבעיה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות שלו.
  • ב-10 בנובמבר 2020 נפטר צאא’ב עריקאת, מבכירי פתח, מזכיר הועד הפועל של אש”פ, לאחר שחלה בקורונה ואושפז בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. אבו מאזן, הממשלה הפלסטינית ופתח פרסמו הודעות אבל בהן צוין, כי פטירתו מהווה אבדה גדולה לעם הפלסטיני. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לאבו מאזן ומסר את תנחומיו.
רצועת עזה
מצב התחלואה

ברצועת עזה נמשכה העלייה התלולה במספר הנדבקים בנגיף קורונה ובמספר החולים הפעילים. ביממה האחרונה אותרו 191 חולים חדשים (10 בנובמבר 2020). מספר החולים הפעילים ברצועת עזה עומד עתה על 3,013. ביממה האחרונה נפטרו עוד שלושה בני אדם כך, שמספר הנפטרים עומד עתה על 42 (סוכנות אלראי, 10 בנובמבר 2020).

  • יוסף אלעקאד, מנהל בית החולים האירופי, דיווח על העומס בבית החולים. הוא ציין, כי במחלקת הטיפול הנמרץ מאושפזים כיום 11 חולים המחוברים באופן קבוע למכשירי הנשמה, ו- 18 חולים נוספים שאינם זקוקים להנשמה קבועה. לדבריו, בשבועיים האחרונים חלה עליה ניכרת במספר החולים הנזקקים לטיפול והדבר מחייב הקצאה של מיטות נוספות והקמת מחלקה לטיפול ביניים (סוכנות אלראי, 10 בנובמבר 2020).
  • במסיבת עיתונאים שערך משרד הבריאות ברצועה נמסר כי מספר האנשים שבאו במגע עם חולים, ואשר נמצאים בבידוד ביתי, מגיע ל-15 אלף איש, 9,000 מהם דווחו בשבוע הראשון של נובמבר. על פי נתוני המשרד 155 חולים הם במצב בינוני, קשה ואנוש (לעומת שישים בלבד בשבוע שעבר). חולים אלה מהווים 30% מכושר הקליטה של משרד הבריאות, הנאמד ב-500 מיטות. המשרד הדגיש כי אם יימשך קצב זה של נדבקים ימוצו כל יכולות התפוסה של בתי החולים ואז יוחמרו בהדרגה צעדי המנע עד להטלת סגר מלא. המשרד צופה בתקופה הקרובה התפשטות נוספת של הנגיף כך שמספר הנדבקים יגיע לשיאו בעונת החורף (סוכנות אלראי, 9 בנובמבר 2020).
יהודה ושומרון
מצב התחלואה

ביהודה ושומרון חלה עלייה במספר החולים המאומתים. ב-9 בנובמבר 2020 נוספו ביהודה ושומרון 410 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 4,426 (9 בנובמבר 2020). ביממה האחרונה נפטרו חמישה בני אדם נוספים. מספר הנפטרים ביהודה ושומרון עלה ל-482 בני אדם. 41 חולים שוהים בטיפול נמרץ, מהם עשרה מונשמים(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 9 בנובמבר 2020). במזרח ירושלים חלה השבוע עלייה במספר החולים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותר ירי רקטות או פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סיכול פיגוע ירי באזור שכם
  • ב-4 בנובמבר 2020 סיכלו כוחות צה”ל פיגוע ירי סמוך לשכם. מתחקיר ראשוני עלה, כי הפלסטיני שהגיע בכלי רכבו והיה חמוש באקדח, פתח בירי לעבר חיילים שאיישו עמדה סמוך לחוארה ביציאה הדרומית מהעיר שכם. הלוחמים זיהו את האיום, תפסו מחסה, השיבו באש לעבר היורה והרגו אותו. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה”ל (דובר צה”ל, 4 בנובמבר 2020). המחבל שביצע את פיגוע הירי הוא בלאל עדנאן רואג’בה, אשר שימש כיועץ המשפטי במנהלת הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית במחוז טובאס.
  • אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית לא הגיבו רשמית לאירוע. אולם, משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה שקרית בה כינה את הריגת רואג’בה כ”הוצאה ברברית להורג”. גם בטאון הרשות אלחיאת אלג’דידה הציג את האירוע כ”הוצאה להורג”. דפי הפייסבוק של פתח והרשתות החברתיות היללו את רואג’בה. אחיו של מבצע הפיגוע, התכחש לעובדה שהמחבל ביצע ירי לעבר החיילים וכינה גם הוא את האירוע “הוצאה להורג”[1].

מימין: פוסט בדף הפייסבוק הרשמי של פתח המאדיר את המחבל בלאל רואג’בה: “הנקיב (סרן) השהיד בלאל עדנאן רואג’בה, איש מנגנון הביטחון המסכל, אשר מת היום לאחר שהוצא להורג בדם קר על ידי הכיבוש הישראלי במחסום חוארה של הכיבוש. הכבוד והתהילה לשהידים הזכים” (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 4 בנובמבר 2020). משמאל: זירת האירוע במחסום חוארה וכלי הרכב בו נסע המחבל (אתר קדספרס, 4 בנובמבר 2020)
ניסיון פיגוע דקירה
  • ב-8 בנובמבר 2020 בוצע ניסיון דקירה באזור מחנה הפליטים אלפואר, דרומית מערבית לחברון. פלסטיני שהגיע בכלי רכב יצא מכלי רכבו כשבידו סכין והתקדם לעבר חיילי צה”ל שעסקו במקום בפעילות לתגבור צירים. הלוחמים קראו לעברו לעצור לאחר שלא נשמע לקריאותיהם ירו לעבר רגליו. הפלסטיני שנפצע המשיך להתקדם לעבר החיילים ואמר כי הגיע כדי למות תוך כדי ביצוע פיגוע. הכוח ירה לעברו כדור נוסף. הוא התמוטט ופונה לבית החולים במצב בינוני. לא היו נפגעים בקרב החיילים (דובר צה”ל, ynet, 8 בנובמבר 2020).
  • בכלי התקשורת הפלסטינים הופיעו שתי גרסאות ביחס לזהות המחבל: על פי גרסה אחת היה זה עלי סלימאן אבו עלי עמרו, בן ארבעים, מהכפר בלי שבקרבת מחנה הפליטים אלפואר (ופא, 8 בנובמבר 2020). על פי גרסה שנייה המחבל הינו עלי סלימאן מחמד עמרו מהכפר חפאיר בסם בדורא (דף הפייסבוק של בן דודו ג’מאל עמרו, 8 בנובמבר 2020). עמרו עובד כמורה בבית הספר התיכון לבנים ע”ש מאג’ד אבו שראר בדורא (דף הפייסבוק של מחלקת החינוך בדרום חברון, 8 בנובמבר 2020).
תיעוד פלסטיני של ניסיון פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק DuraCity, 8 בנובמבר 2020)  עלי סלימאן מחמד עמרו (דף הפייסבוק של בן דודו ג'מאל עמרו, 8 בנובמבר 2020)
מימין: תיעוד פלסטיני של ניסיון פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק DuraCity, 8 בנובמבר 2020); משמאל: עלי סלימאן מחמד עמרו (דף הפייסבוק של בן דודו ג’מאל עמרו, 8 בנובמבר 2020)
יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה
  • גם השבוע נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה בכבישי יהודה ושומרון. להלן אירועים בולטים:
    • 9 בנובמבר 2020: אבנים יודו לעבר עמדת צה”ל סמוך למחנה הפליטים אלפוואר (דרומית מערבית לחברון).לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 בנובמבר 2020).
    • 9 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 55 סמוך לעזון (דרומית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 בנובמבר 2020).
    • 8 בנובמבר 2020 :אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון סמוך לאלערוב. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בנובמבר 2020).
    • 8 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בנובמבר 2020).
    • 7 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר כלי רכב בין איתמר לאלון מורה (מזרחית לשכם). שני בני אדם לקו בחרדה. נגרם נזק לכלי הרכב(הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בנובמבר 2020).
    • 7 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסינג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בנובמבר 2020).
    • 6 בנובמבר 2020- כוח צה”ל ששהה בעמדת שמירה בציר המתפללים בחברון זיהה פגיעה של קליע בעמדה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 6 בנובמבר 2020).
    • 5 בנובמבר 2020 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בנובמבר 2020).
    • 5 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחווארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בנובמבר 2020).
    • 5 בנובמבר 2020 :אבנים יודו בכביש 55 בין עזון לקרני שומרון (מזרחית לאלפי מנשה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בנובמבר 2020).
    • 5 בנובמבר 2020 : אבנים יודו לעבר אוטובוס בין ענתות לחיזמא (דרומית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בנובמבר 2020).
    • 4 בנובמבר 2020 :אבנים יודו לעבר שני אוטובוסים בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אומר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת אחד האוטובוסים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בנובמבר 2020).
    • 3 בנובמבר 2020: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש 465 סמוך לעטרת (צפונית מערבית לבית אל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בנובמבר 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

חמאס גייסה קטינים לאיסוף מודיעין ולפיגועים
  • בחודש אוקטובר 2020 עצרו כוחות הביטחון הישראליים שני קטינים תושבי בית אומר (צפונית לחברון), אחד מהם בן 16. בחקירתם עלה, כי השניים גויסו על ידי פעילי חמאס באמצעות הרשתות החברתיות והתבקשו לבצע משימות שונות, כולל פיגועים. השניים גויסו על ידי פעיל חמאס, תושב רצועת עזה, בשם בלאל כרדי הפועל במסגרת יחידת הסייבר של הזרוע הצבאית של חמאס. הקשר של השניים, שהתנהל במשך מספר חודשים, היה מול מספר פעילי חמאס ברצועה.
  • בחקירתם עלה, כי הם התבקשו לבצע משימות עבור חמאס ובכלל זה איסוף מודיעין אודות ישובים ישראליים הסמוכים למקום מגוריהם. הם העבירו תמונות של הישובים בת עין וכפר עציון כמו כן העבירו מפות ומידע על נקודות כינוס של כוחות צה”ל במקום. בנוסף לכך התבקשו השניים לבצע פיגועי ירי. הם גם התנסו בייצור עצמי של מטעני צינור אך לא הגיעו לרמה של ייצור מטען איכותי. כמו כן התבקשו ליזום חטיפה של אזרח מישוב ישראלי סמוך למקום מגוריהם. מפעיליהם בחמאס הבטיחו להם כי תמורת מעשיהם הם יקבלו כספים והתחייבו לקבל אחריות על פיגועים שיבצעו.
ציוד שנתפס בביתו של אחד הנערים שנעצרו.     בילאל כרדי, פעיל חמאס שגייס את שני הנערים (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 9 בנובמבר 2020).
מימין: ציוד שנתפס בביתו של אחד הנערים שנעצרו. משמאל: בילאל כרדי, פעיל חמאס שגייס את שני הנערים (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 9 בנובמבר 2020).
סגירת מעבר רפיח
  • לאחר מספר ימים בהם היה פתוח ב-6 בנובמבר 2020 נסגר מעבר רפיח לתנועה לשני הכיוונים. רשות המעברים והגבולות במשרד הפנים ברצועה מסרה, כי בארבעת הימים בהם היה המעבר פתוח חזרו 1,337 פלסטינים לרצועה ו-3,171 איש עזבו אותה. השלטונות המצריים החזירו 171 נוסעים (אתר משרד הפנים, 6 בנובמבר 2020).
כתב ערוץ אלג'זירה בעזה מסקר את יציאת תושבים מעזה למצרים דרך מעבר רפיח (ערוץ אלג'זירה ביוטיוב, 2 בנובמבר 2020)
כתב ערוץ אלג’זירה בעזה מסקר את יציאת תושבים מעזה למצרים דרך מעבר רפיח
(ערוץ אלג’זירה ביוטיוב, 2 בנובמבר 2020)
איומי הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-12 בנובמבר 2020 יציין הג’האד האסלאמי בפלסטין את יום השנה להריגתו של בהאא’ אבו אלעטא, מפקד הגזרה הצפונית של הארגון, שנהרג בסיכול ממוקד.לציון יום השנה פרסמה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי סרטון קצר בו נשמע בהאא’ אבו אלעטאא’ אומר כי הנשק הוא לתועלת האסלאם ולתועלת פלוגות ירושלים. לאחר מכן, מוצגות תמונות של ייצור רקטות, פעילים המתאמנים בנשק, וירי רקטות. לאורך כל הסרטון חוזר המשפט, שנשק זה הינו צוואת השהידים (חשבון הטוויטר של יחיא חלס, 9 בנובמבר 2020).
תמונות מסרטון הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי מימין: קטע מצולם של בהאא' אבו אלעטאא'   ייצור רקטות במתקן מיוחד של הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של יחיא חלס, 9 בנובמבר 2020)
תמונות מסרטון הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי מימין: קטע מצולם של בהאא’ אבו אלעטאא’. משמאל : ייצור רקטות במתקן מיוחד של הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר של יחיא חלס, 9 בנובמבר 2020)
  • בכירי הג’האד האסלאמי איימו על ישראל לנקום את מותו:
    • נאפד’ עזאם, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי עם התקרבותו של יום השנה הראשון להריגתו של בהאא’ אבו אלעטא, על ישראל לחיות בחרדת נקמה של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי ושל שאר הארגונים. הוא ציין כי “ההתנגדות” נמצאת בעלייה ובהתפתחות וכי דמו של אבו אלעטאא’ סלל את הדרך לשיבה (פלסטין אליום, 8 בנובמבר 2020).
    • אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי, אמר כי ישראל (“האויב הציוני”) חיה בצדק בפחד מפני נקמתם של “פלוגות ירושלים” ושאר הארגונים עם התקרבות יום השנה להריגתו של בהאא’ אבו אלעטא. בהמשך דבריו שיבח אלמדלל את אבו עטא, אשר, לדבריו, היה הראשון לתקוף את תל אביב במהלך מבצע “עמוד ענן” (אתר כנעאן, 8 בנובמבר 2020).
    • ח’צ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי, אמר כי החשש בממסד הביטחוני והצבאי הישראלי מחידוש ההסלמה עם ההתנגדות הפלסטינית, ובמיוחד “פלוגות ירושלים”, הוא עדות לפחד שזרע אבו אלעטא בחייו, פחד שקיים גם במותו. חביב הוסיף כי ההתנגדות הפלסטינית ו”פלוגות ירושלים” מוכנים ופועלים בכל הכוח בתחום ההכנות והאימונים וכי ההתנגדות היא זו הקובעת את הרגע, שבו היא נוקמת (ח’בר, 9 בנובמבר 2020).
תגובות פלסטיניות לתוצאות הבחירות בארה”ב
  • ברשות הפלסטינית קיבלו בברכה ובתחושת הקלה את תוצאות הבחירות בארה”ב. ברשות צופים שהנשיא החדש ישנה את גישת ארה”ב כלפי הפלסטינים ויצמצם את הנזקים המדיניים והכספיים שנגרמו לה בתקופת כהונתו של דונלד טראמפ. בכירי הרשות ברכו את ג’ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס על ניצחונם במערכת הבחירות. עם זאת, כתב ערוץ אלחיאת אלג’דידה ביוטיוב, שראיין תושבים בראמאללה בעקבות ההכרזה על ניצחון ביידן, דיווח שכל המתראיינים טענו, כי הם לא צופים כל שינויי במדיניות ארה”ב כלפי הפלסטינים וכן גם לא מצפים לכל סיוע מארה”ב (ערוץ אלחיאת אלג’דידה ביוטיוב, 8 בנובמבר 2020).
  • להלן עיקר תגובות בכירי הרשות הפלסטינית:
  • אבו מאזן העלה פוסט בדף הפייסבוק שלו בו בירך את ג’ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס. הוא ציין, כי הוא מצפה לעבוד עם הממשל החדש כדי לחזק את הקשרים בין הרשות לארה”ב ולפעול למען השלום, היציבות והביטחון, באזור ובעולם (ופא, דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 בנובמבר 2020).

הפוסט שפרסם אבו מאזן 
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 בנובמבר 2020)

הפוסט שפרסם אבו מאזן
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 8 בנובמבר 2020)

  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, הביע את תקוותו שממשל ארה”ב החדש יפעל על בסיס פתרון שתי מדינות, יכיר במדינה פלסטינית וישים את הסוגיה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות שלו (דף הפייסבוק של מחמד שתיה, 8 בנובמבר 2020). בישיבת הממשלה בירך אשתיה רשמית את הנשיא ביידן ואת סגניתו בציינו כי הפלסטינים שואפים לקיים יחסים דו-צדדיים עם ארה”ב ללא קשר לישראל. הוא קרא להגשים את הביטחון, השלום והיציבות באמצעות סיום “הכיבוש” (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 9 בנובמבר 2020).
  • חלק מהתגובות התאפיינו בשמחה להפסד שנחל טראמפ. נביל שעת’, יועצו המיוחד של אבו מאזן, אמר כי לא הייתה תקופה גרועה יותר עבור הפלסטינים מזו של כהונת הנשיא טראמפ וכי סיומה מהווה הישג עבורם (אנטוליה, 7 בנובמבר 2020). צברי צידם חבר הועד המרכזי של פתח, פנה בדברים את דונאלד טראמפ ואמר כי “עסקת המאה” היפה ביותר היא הפלתו (דף הפייסבוק של צברי צידם, 7 בנובמבר 2020).
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס היוצא במזרח ירושלים המביעה שמחה על תבוסת טרמאפ 
(אלקדס, 8 בנובמבר 2020)
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס היוצא במזרח ירושלים המביעה שמחה על תבוסת טרמאפ
(אלקדס, 8 בנובמבר 2020)
תגובות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • אסמעאיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ברך על הפסד הנשיא טראמפ לדבריו העם הפלסטיני סבל לאורך השנים מנטייתו של הממשל האמריקאי לטובת ישראל וכי ממשל טראמפ היה קיצוני ביותר מבחינת התמיכה בישראל על חשבון זכויות הפלסטינים. הניה קרא למועמד הדמוקרטי שזכה לעשות “תיקון היסטורי” ולחזור בו מ”עסקת המאה”, מההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה”ב לירושלים עוד קרא לביידן לחזור בו מצמצום התמיכה באונר”א ומהפעלת הלחץ על מדינות האזור כדי שינרמלו את היחסים עם ישראל (אתר חמאס, 7 בנובמבר 2020).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ממשל טראמפ נהג בצורה קיצונית, בחוצפה ובאיבה כלפי העם הפלסטיני השקיע מאמצים לחסל את חוק השיבה ותמך בבנייה בהתנחלויות. מוסא אבו מרזוק הדגיש שלמרות הכל נטייתו של טראמפ לטובת ישראל לא עזרה לו (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 8 בנובמבר 2020).
  • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי הג’האד האסאלמי אינו “בונה” על הבחירות בארה”ב ואינו משליך יהבו על שינוי במדיניות וושינגטון כלפי העניין הפלסטיני. לדבריו לארה”ב יש היסטוריה ארוכה של נטייה לטובת ישראל והסתה נגד העם הפלסטיני וכי עליה לעשות הרבה אם היא מעוניינת “לנקות” זאת. הוא ציין שהפלסטינים לא ישכחו את העברת השגרירות לירושלים ואת הכרזתה כבירת ישראל כפי שעשה ממשל טראמפ (אנטוליה, 7 בנובמבר 2020).
קריקטורות של  עלאא' אללקטה, המזוהה עם חמאס.   קריקטורות של  עלאא' אללקטה, המזוהה עם חמאס.
קריקטורות של עלאא’ אללקטה, המזוהה עם חמאס. מימין: “ירושלים נשארת…” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 8 בנובמבר 2020). משמאל: קריקטורה של אמיה ג’וחא “נפלו/נכשלו וירושלים נשארה” (חשבון הטוויטר של אמיה ג’חא, 7 בנובמבר 2020).
תגובות להסדר עם העציר שובת הרעב מאהר אלאח’ראס
  • מאהר אלאח’ראס, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שנעצר על ידי ישראל ושבת רעב, סיים את שביתת הרעב שלו לאחר 103 ימים. זאת, לאחר שהגיע להסכם עם מערכת הביטחון בישראל לפיו הוא ישוחרר בתום ריצוי מעצרו המנהלי ב-26 בנובמבר 2020 ומעצרו לא יוארך פעם נוספת. עד לסיום התקופה הוא יישאר מאושפז ויקבל טיפול בבית החולים הישראלי בו הוא מאושפז (תקשורת ישראלית, 6 בנובמבר 2020).
  • בראיון שהעניק אלאח’ראס לאחר ההודעה הוא הדגיש, כי שבת רעב בשם עצמו, בשם העם הפלסטיני ובשם האסירים. הוא הבהיר כי הפסיק את שביתת הרעב שלו לאחר שהושג הניצחון ולאחר לחצים רבים שהפעילו עליו מנהיגים פלסטינים ביהודה, שומרון ורצועת עזה (אלמיאדין, 6 בנובמבר 2020). אלאח’ראס גם הודה למועדון האסיר ולעם הפלסטיני וכל הגורמים שתמכו בו במהלך שביתת הרעב (ופא, 6 בנובמבר 2020).
  • גולשים ברשתות החברתיות ברכו את אלאח’ראס וקראו לשחרור כל האסירים. לטענתם ניצח אלאח’ראס במאבק נגד ישראל, חלקם אף כינוהו “גיבור”. קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים, הגיב על “נצחונו של מאהר אלאח’רס” בציינו כי על כולם מוסדות, אנשים, תומכים והעם הפלסטיני לנצל את הניצחון הזה כנקודת מוצא להתקוממות נגד המעצר המנהלי שישראל עושה בו שימוש בו להחזקת אסירים ללא אשמה נגדם (צפא, 7 בנובמבר 2020).
קריקטורה המברכת את מאהר אלאח'רס על "נצחונו". נכתב בה: ברכות על החופש 
(חשבון הטוויטר הרשמי של פתח, 6 בנובמבר 2020)
קריקטורה המברכת את מאהר אלאח’רס על “נצחונו”. נכתב בה: ברכות על החופש
(חשבון הטוויטר הרשמי של פתח, 6 בנובמבר 2020)
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו את אלח’ראס על סיום שביתת הרעב ועל ניצחונו. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הוא הוכיח בשביתת הרעב שלו את יכולתם של הפלסטינים לכפות את רצונם על ישראל ואת אי-יכולתה של ישראל להכשיל רצון זה גם בתנאים קשים של מעצר וכלא. נאפד’ עזאם, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ההסדר שנחתם בין ישראל לאלאח’ראס הוא הוגן ומהווה בפועל ניצחון של אלאח’ראס (פלסטין אליום, 6 בנובמבר 2020) .
צאא’ב עריקאת נפטר מקורונה

ב-10 בנובמבר 2020 נפטר צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, לאחר שחלה בקורונה ואושפז ב-18 באוקטובר 2020 בבית החולים הדסה עין כרם בישראל. עריקאת שהיה מבכירי פתח היה בקבוצת סיכון בשל מחלת ריאות ממנה סבל.

  • אבו מאזן פרסם הודעה בה ציין, כי פטירתו היא אבדה גדולה לעם הפלסטיני. אבו מאזן ביקש למסור את תנחומיו לבני משפחתו (מען, 10 בנובמבר 2020). מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית הקריא הודעת אבל רשמית בערוץ טלוויזיה הפלסטינית בה כינה אותו “שהיד פלסטין” והדגיש, כי פטירתו מהווה אבדה קשה לעם הפלסטיני. אשתיה ציין את תרומתו הרבה של עריקאת לעם הפלסטיני במיוחד בזירה הבינלאומית. הוא גם הכריז על שלושה ימי אבל והורדת דגל פלסטין לחצי התורן (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 10 בנובמבר 2020).
  • הוועד המרכזי של פתח פרסם הודעת בה נכתב כי העם הפלסטיני איבד אדם בעל שיעור קומה, לוחם אשר היווה דוגמא להקרבה ונתינה, ואשר הגן כל חייו על העם הפלסטיני. צוין, כי אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית מבקשים למסור את תנחומיהם לבני משפחתו (דף הפייסבוק של פתח, 10 בנובמבר 2020). אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לאבו מאזן ומסר לו את תנחומיו על פטירת צאא’ב עריקאת (מען, 10 בנובמבר 2020).
הודעת אבל מאת מטעם פתח
 (דף הפייסבוק של פתח, 10 בנובמבר 2020)
הודעת אבל מאת מטעם פתח
(דף הפייסבוק של פתח, 10 בנובמבר 2020)
  • צאא’ב מחמד צאלח עריקאת, בן 65 במותו, נולד באבו דיס והתגורר ביריחו. הוא סיים תואר ראשון ושני באוניברסיטה בארה”ב ואת לימודי הדוקטורט בבריטניה. לאחר לימודיו החל ללמד באוניברסיטת אלנג’אח בשכם. הוא שימש כנציג יריחו במועצה המחוקקת. במשך עשרים השנים האחרונות שימש כממונה על שיחות השלום והמשא ומתן עם ישראל ברשות הפלסטינית. בשנת 1991 היה סגן ראש המשלחת הפלסטינית לוועידת מדריד ושיחות המעקב שלאחריה. בשנת 1994 נבחר כשר לענייני השלטון המקומי וכיו”ר המשלחת הפלסטינית למשא ומתן. בתקופת הסכם אוסלו שימש כיו”ר המשלחת. הוא נחשב נאמן לערפאת ואף שימש כמתורגמן שלו במפגשי קמפ דיוויד בשנת 2000 ומפגשי טאבה ב-2001. הוא גם השתתף בוועידת אנאפוליס בשנת 2007.
  • למרות פעילות בתחום המשא ומתן היה צאא’ב עריאקת דמות שנויה במחלוקת בישראל. זאת על רקע טענות שהועלו נגדו בעבר בדבר תמיכה במחבלים ובשל הרטוריקה הלוחמנית בה נקט לא פעם כלפי ישראל (למשל בתקופת האנתיפאדה השנייה. הוא כינה את תקיפת צה”ל במחנה הפליטים ג’נין כ”טבח” ו”פשע מלחמה”).
צאא'ב עריקאת 
(דף הפייסבוק של צאא'ב עריקאת, 23 באוקטובר 2020)
צאא’ב עריקאת
(דף הפייסבוק של צאא’ב עריקאת, 23 באוקטובר 2020)
המצב הכספי של אונר”א
  • מחמד אשתיה נפגש עם פיליפ לזראני, הנציב הכללי של אונר”א, ודן עמו במצב הפיננסי של אונר”א והתמודדות הסוכנות עם המשבר לאור צמצום היקף הסיוע הבינלאומי. אשתיה ציין כי אונר”א סובלת ממלחמה פיננסית נגדה בדומה לזו שעוברים הפלסטינים. אשתיה הדגיש את תמיכת ההנהגה הפלסטינית באנר”א ומאמציה לשמור על פעילותה (ופא, 8 בנובמבר 2020).
  • יום לאחר הפגישה הודיע פיליפ לאזריני, על דחיית תשלום משכורות הפקידים (28,000 איש) משום שלא הועבר כסף מספיק לסוכנות מהמדינות התורמות. לאזריני ציין, כי לסוכנות חסרים 70 מיליון דולרים כדי להצליח לשלם את המשכורות עבור נובמבר דצמבר בשלמותן (ופא, 9 בנובמבר 2020). עדנאן אבו חסנה, דובר אונר”א, אמר כי אונר”א מקווה שממשל ארה”ב החדש ישיב את הסיוע לסוכנות (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 9 בנובמבר 2020).
  • בתגובה על הודעת אונר”א אמר אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין , כי משכורות הפקידים היא “זכותם הטבעית” ואין לזלזל בה. לדבריו כל צעד שגורם לאונר”א שלא למלא את תפקידה כלפי הפליטים הפלסטינים הוא “מזימה” וחלק מ”עסקת המאה”. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ללחוץ על המדינות התורמות וקרא למזכ”ל האו”ם להפוך את תקציב אונר”א לחלק מהתקציב הכללי של האו”ם (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 9 בנובמבר 2020).
כלי רכב, שנתרמו ע”י סעודיה
  •  מחמד אשתיה קיבל שמונה כלי רכב כיבוי והצלה מסעודיה בשווי של ארבעה מיליון דולרים. כלי הרכב הועברו למנגנון ההגנה האזרחית. אשתיה הודה לסעודיה על הסיוע והדגיש כי סעודיה סייעה להם בהתמודדות עם משבר הקורונה בתקציב ובאמצעים רבים נוספים (ופא, 3 בנובמבר 2020).
אשתיה  בטקס קבלת הסיוע הסעודי 
(ערוץ ופא ביוטיוב, 3 בנובמבר 2020)
אשתיה בטקס קבלת הסיוע הסעודי
(ערוץ ופא ביוטיוב, 3 בנובמבר 2020)
תגובות להריסת בתים פלסטינים בצפון בקעת הירדן
  • ב-4 בנובמבר 2020 הרס המנהל האזרחי כשבעים אוהלים וצריפים בהם מתגוררות 11 משפחות פלסטיניות באזור חרבת חמצה אלפוקא בצפון מזרח בקעת הירדן (אזור C). מחמד אשתיה גינה את הריסת הבתים וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב ולשים קץ למעשי ישראל (ופא, 3 בנובמבר 2020). משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית גינה את הרס הבתים וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב. הוא גם קרא להטיל סנקציות על ישראל ול-ICC לפתוח בחקירת “פשעיה” של ישראל (ופא, 7 בנובמבר 2020).
  • חמאס גינתה את הרס הבתים והבהירה כי צעד זה והוא יישום בשטח של תכנית הסיפוח. חמאס קראה לגבש אסטרטגיה לאומית לשם שימוש בכל צורות ה”התנגדות” וקראה לרשות הפלסטינית ולארגוני זכויות אדם פלסטינים לעצור את המעשים של ישראל ולפתוח במבצע עממי ערבי, אסלאמי ובינלאומי כדי לחשוף את מעשיה של ישראל ולהחרימה (אתר חמאס, 7 בנובמבר 2020). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, גינה את מדיניות הרס הבתים של ישראל ואמר כי היא לא הייתה מחריפה לולא הנורמליזציה עם מדינות ערב. הוא דרש לעצור את “רכבת הנורמליזציה” ולהגן על העם הפלסטיני ולחזק את עמידתו האיתנה על אדמתו (סוא, 4 בנובמבר 2020).
  • משלחת של דיפלומטים מטעם האיחוד האירופאי שביקרה במקום גינתה את הריסת המבנים. לפי הודעת האיחוד ההיקף הנרחב של פעולת ההריסה מעיד על מגמת עלייה בתחום ההריסה וההחרמה מאז תחילת השנה. האיחוד ציין כי התפתחויות שכאלה מהוות מכשול לפתרון שתי המדינות וחזר על קריאתו לישראל לעצור את כל פעולות ההריסה הכוללות גם מבנים שנבנו במימון האיחוד האירופאי .
ביקור משלחת האיחוד האירופי בחמצה אלפוקא 
(ופא, 6 בנובמבר 2020)
    ביקור משלחת האיחוד האירופי בחמצה אלפוקא 
(ופא, 6 בנובמבר 2020)
ביקור משלחת האיחוד האירופי בחמצה אלפוקא
(ופא, 6 בנובמבר 2020)
תביעה ראשונה נגד מתנחל בבית משפט פלסטיני
  • מחמד שלאלדה, שר המשפטים ברשות, הודיע ​​ב-8 בנובמבר 2020 כי תושב פלסטיני מהכפר בורין הגיש תביעת נזיקין לבית משפט השלום בשכם נגד מתנחל שתקף את ביתו, שעדיין נמצא בבנייה, וגרם נזק חומרי ומורלי. בתביעה נדרש המתנחל לפיצוי בגין הנזק שגרם. שלאלדה ציין כי תיק זה הוא הראשון שהוגש נגד מתנחל בבתי המשפט הפלסטיניים בהתבסס על הנורמות והחוקים הבינלאומיים, במיוחד אמנת האג (ופא, 8 בנובמבר 2020). שלאלדה גם אמר כי הממשלה תספק לפלסטיני התובע סיוע בייצוג משפטי וסיוע משפטי לנפגעים. תביעה זו היא היענות להחלטת ממשלת הרשות מסוף 2019, שקראה לקורבנות “פשעי המתנחלים” לפנות לבית המשפט הפלסטיני כדי לבקש צדק (דף הפייסבוק של משרד המשפטים ברשות, 8 בנובמבר 2020).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-8 בנובמבר 2020: "סוכל פיגוע ירי נגד כוח צה"ל באזור שכם, שבמהלכו נורה ונהרג המפגע. משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעה שקרית, שהציגה את הריגתו כ"הוצאה ברברית להורג", דפוס תגובה מוכר באירועי הטרור העממי".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.