חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (11-5 בדצמבר 2018)

פלסטינים ב

פלסטינים ב"מחנה השיבה" במזרח מחוז מרכז הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 7 בדצמבר 2018)

ח'ליל אלחיה ב

ח'ליל אלחיה ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 7 בדצמבר 2018)

בכירי חמאס ב

בכירי חמאס ב"צעדת השיבה" במזרח ג'באליא.

תמונות מזירת האירוע (מימין: ופא, 11 בדצמבר 2018 משמאל: דף הפייסבוק WaelMasaeed, 11 בדצמבר 2018)

תמונות מזירת האירוע (מימין: ופא, 11 בדצמבר 2018 משמאל: דף הפייסבוק WaelMasaeed, 11 בדצמבר 2018)

פעילות כוחות הביטחון הישראליים לאיתור מבצעי הפיגוע. מימין: הכוחות הישראליים בפאתי העיר ראמאללה (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2018).

פעילות כוחות הביטחון הישראליים לאיתור מבצעי הפיגוע. מימין: הכוחות הישראליים בפאתי העיר ראמאללה (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2018).

אלעמאדי וסגנו מסיירים בסניפי הדואר כדי לוודא שחלוקת המענק מתבצעת כסדרה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 ו-8 בדצמבר 2018)

אלעמאדי וסגנו מסיירים בסניפי הדואר כדי לוודא שחלוקת המענק מתבצעת כסדרה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 ו-8 בדצמבר 2018)

שר החוץ הפלסטיני ריאצ' אלמאלכי בכינוס ה-17 של המדינות החברות ב-ICC (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 5 בדצמבר 2018)

שר החוץ הפלסטיני ריאצ' אלמאלכי בכינוס ה-17 של המדינות החברות ב-ICC (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 5 בדצמבר 2018)

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע ירי בצומת עפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). כלי רכב ובו שני מחבלים רעולי פנים פתח באש לעבר העומדים בתחנת ההסעה. מהירי נפצעו תשעה בני אדם שניים מהם באורח קשה. כוחות צה”ל מבצעים סריקות ערים ובכפרים במגמה לתפוס את מבצעי הירי. הרשות הפלסטינית לא התייחסה לאירוע וחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו עליו.
  • בנוסף אירעו השבוע שני פיגועי דריסה: האחד באד’נא (צפונית מערבית לחברון) והשני באזור הכפר ג’פטליק (צפון בקעת הירדן). בפיגוע באזור חברון נפצע לוחם משמר הגבול באורח קל והנהג הדורס נורה ונהרג.
  • בגבול ישראל- רצועת עזה התקיימה “צעדת השיבה” (ה-37 במספר). כמו כן התקיים משט המחאה וההפגנה הנלוות לו. הצעדה דמתה במאפייניה לצעדות המתקיימות בשבועות האחרונים , אף כי חלה עליה כלשהי באלימות שהופגנה נגד כוחות צה”ל (כמה אירועי השלכת רימונים, ניסיונות לחצות את גדר הביטחון) .
  • נמשך מבצע “מגן צפוני” לחשיפה ונטרול מנהרות חודרות של חזבאללה . השבוע נחשפה מנהרת חדירה שלישית, שחצתה את הגבול הלבנוני-ישראלי וחדרה לשטח ישראל. חזבאללה ממשיך לעקוב אחר פעילות צה”ל וללמוד את תמונת המצב ואת כוונות ישראל (פרסום בנושא יצא בנפרד).
“צעדת השיבה” (7 בדצמבר 2018)
  • “צעדת השיבה” ביום שישי 7 בדצמבר 2018 (ה-37 במספר) עמדה בסימן “אנתיפאדת האבנים הגדולות” לציון יום השנה ה-31 לפרוץ האנתיפאדה הראשונה. בצעדה השתתפו כ-9,000 מפגינים פלסטינים שהתכנסו בחמשת המוקדים ה”מסורתיים”.
  • הצעדה דמתה במאפייניה לצעדות המתקיימות בשבועות האחרונים, מאז סבב ההסלמה האחרון. אולם, עדויות מהשטח מעלות, כי בצעדה זו נרשמה עליה כלשהי באלימות נגד כוחות צה”ל. במהלך ההפגנות אותרו כמה אירועי השלכת רימונים לעבר כוחות צה”ל, כמה פלסטינים ניסו לחצות את גדר הביטחון ובמספר קטן של מוקדים הועלו צמיגים באש.
  • דובר משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי באירועים הללו נפצעו 33 מפגינים מירי כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 7 בדצמבר 2018). אדם אחד, בן 62 , נהרג ככל הנראה משאיפת עשן (אמד, 7 בדצמבר 2018). הרשות העליונה לצעדות השיבה הודיעה כי צעדת יום שישי ב-14 בדצמבר 2018 תתקיים תחת הסיסמא “ההתנגדות (קרי, הטרור) היא זכות לגיטימית” (דניא אלוטן, 7 בדצמבר 2018).

ביקור של אסמאעיל הניה בסוכת האבלים שנפתחה לזכרו של ההרוג בשל שאיפת עשן. על השלט נכתב כי תנועת האחים המוסלמים, חמאס והזרוע הצבאית שלה מודיעות על מות פעיל הזרוע הצבאית אחמד עואד חסן אבו עודה (אלעוידאת) "אבו עואד" (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 8 בדצמבר 2018)
ביקור של אסמאעיל הניה בסוכת האבלים שנפתחה לזכרו של ההרוג בשל שאיפת עשן. על השלט נכתב כי תנועת האחים המוסלמים, חמאס והזרוע הצבאית שלה מודיעות על מות פעיל הזרוע הצבאית אחמד עואד חסן אבו עודה (אלעוידאת) “אבו עואד” (דף הפייסבוק “פלסטין לייב”, 8 בדצמבר 2018)

  • כבכל שבוע השתתפו בכירי חמאס וארגונים נוספים באירועים: בין הנוכחים ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס; אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת, ופתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית. בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה במהלך הצעדה אמר כי העם הפלסטיני ימשיך ב”צעדות השיבה” כדי להחזיר לעצמו את זכויותיו וכי הוא יעשה זאת בכל האמצעים העומדים לרשותו כולל באמצעות “ההתנגדות” (אלאקצא, 7 בדצמבר 2018).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי “צעדות השיבה” הן המשך לאנתיפאדה הראשונה, שהחייתה את הבעיה הפלסטינית בכל העולם, והן מדגישות שוב את זכויות הפלסטינים מול התוכניות לחיסול הבעיה. הוא הוסיף כי מאבק הפלסטינים יימשך עד להשגת מטרותיהם ובראשם שבירת “המצור” על הרצועה (אתר חמאס, 7 בדצמבר2018)
משט מחאה
  • ב-10 בדצמבר 2018 בשעות אחר הצהרים התקיים משט המחאה ה-19, שיצא מהרצועה לכיוון הגבול הדרומי של ישראל. המשט שכלל עשרים כלי שיט קטנים, יצא תחת הסיסמא “התנגדות לעבר החירות” (אלאקצא, 9 בדצמבר 2018). אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח כי 11 פלסטינים נפצעו במשט (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 10 בדצמבר 2018). הסהר האדום הפלסטיני מסר על 32 פצועים (מען, 10 בדצמבר 2018).
  •  בנאום שנשא במהלך הפעילות אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין וחבר הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה, אמר, כי הפלסטינים ישברו את “המצור” באמצעות השתתפותם הרציפה ב”צעדות השיבה” ובפעילות הימית. אלמדלל ציין בדבריו, כי “ילדי האבנים” הצליחו להביס את צה”ל בשנת 1987, ו”פעולות ההתאבדות הצליחו להדיר שנה מעיני הכיבוש”. לדבריו חדר המבצעים המשותף איחד את הפלסטינים בסבב הלחימה אחרון מול ישראל, דבר המוכיח כי מה שמאחד את הפלסטינים תמיד הוא שדה הקרב עם ישראל (PALINFO, 10 בדצמבר 2018).
הפעילות הימית (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 בדצמבר 2018).   ההפגנה הנלווית לפעילות הימית (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2018)
מימין: הפעילות הימית (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 בדצמבר 2018). משמאל: ההפגנה הנלווית לפעילות הימית (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2018)
  • השבוע לא בוצע ירי רקטות או פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם[1]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

פיגוע ירי בצומת עפרה
  • ב-9 בדצמבר 2018 בשעות הערב בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר תחנת הסעה בצומת עפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). בבדיקה ראשונית עלה, כי כלי רכב מסוג פז’ו בו ישבו שני מחבלים רעולי פנים, הגיע מראמאללה לאזור תחנת האוטובוס בצומת עפרה. מחבל שישב בחלקו האחורי של כלי הרכב פתח בירי (מכלי נשק תקני) לעבר העומדים בתחנה. כוח צה”ל שאבטח את התחנה ירה לעבר המכונית אולם היא הצליחה להימלט. מהירי נפצעו תשעה בני אדם, שניים באורח קשה. כוחות צה”ל הגיעו למקום והחלו לבצע סריקות בכפרים באזור במטרה לאתר את היורים (דובר צה”ל, 10 בדצמבר 2018).
תמונות מזירת האירוע (מימין: ופא, 11 בדצמבר 2018 משמאל: דף הפייסבוק WaelMasaeed, 11 בדצמבר 2018)     תמונות מזירת האירוע (מימין: ופא, 11 בדצמבר 2018 משמאל: דף הפייסבוק WaelMasaeed, 11 בדצמבר 2018)
תמונות מזירת האירוע (מימין: ופא, 11 בדצמבר 2018 משמאל: דף הפייסבוק WaelMasaeed, 11 בדצמבר 2018)
  • ברשות הפלסטינית לא התייחסו לפיגוע. גורמים פלסטינים רבים ברכו על הפיגוע. בחמאס ציינו כי הפיגוע מדגיש את זכותו של העם הפלסטיני לבצע “התנגדות” נגד ישראל בזמן שישראל וארה”ב מנסות להגדיר את “ההתנגדות” כעבירה פלילית. חמאס ציינה בהודעה כי היא הרחיבה את “ההתנגדות” בגדה והיא משרישה את רוח “ההתנגדות” בבני העם הפלסטיני (אתר חמאס, 10 בדצמבר 2018). הג’האד אסלאמי בפלסטין בירך על הפיגוע בציינו כי הפיגוע מעביר מסר של נאמנות לעם הפלסטיני (פלסטין אליום, 10 בדצמבר 2018).

קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות פיגוע הירי בעופרה לפיה הפיגוע בוצע למרות התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל. בערבית נכתב : "פעולת עופרה...", "התיאום הביטחוני" (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בדצמבר 2018)
קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות פיגוע הירי בעופרה לפיה הפיגוע בוצע למרות התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל. בערבית נכתב : “פעולת עופרה…”, “התיאום הביטחוני” (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בדצמבר 2018)

  • כוחות הביטחון הישראליים עדיין מחפשים את מבצעי הפיגוע שנמלטו (עדכני ל-11 בדצמבר 2018). במסגרת החיפושים נכנסו כוחות הביטחון הישראליים למספר ערים וכפרים באזור בו בוצע הפיגוע, בניהם ראמאללה. הכוחות גם נכנסו למשרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה כדי לנסות למצוא תיעוד של המחבלים. עשרות פלסטינים יידו לעברם אבנים (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 10 בדצמבר 2018). פעילים קראו למחוק את הקלטות מצלמות האבטחה באזור הפעילות של המחבלים צפונית מזרחית לראמאללה (חשבון הטוויר שהאב, 10 בדצמבר 2018).
  • על רקע פעילות כוחות הביטחון קיים אבו מאזן מגעים עם מספר גורמים ערביים ובינלאומיים להפסיק את “ההסלמה הישראלית”. צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, גינה את התפרצותם של כוחות צה”ל לראמאללה ולמשרדי סוכנות הידיעות ופא. משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית פרסם הודעה המגנה את “התפרצותם” של כוחות צה”ל למספר ערים כפרים ומחנות פליטים ביהודה ושומרון וכן את התפרצותם למשרדי סוכנות הידיעות ופא בראמאללה (ופא, 10 בדצמבר 2018). במגעים ובגינויים הללו לא הייתה התייחסות לפיגוע, שבעטיו בוצעה פעילות כוחות הביטחון.
שני פיגועי דריסה
  • ב-11 בדצמבר 2018 אותרו שני ניסיונות לבצע פיגועי דריסה נגד כוחות הביטחון הישראליים:
  • אד’נא, צפונית מערבית לחברון: כלי רכב פלסטיני שניסה להימלט מכוחות הביטחון הישראליים ניסה לדרוס את לוחמי משמר הגבול שאבטחו פעילות אכיפה של המנהל האזרחי. כלי הרכב הפלסטיני פגע במכונית פקח המינהל וניסה להימלט. בעת שנמלט הוא דרס לוחם משמר הגבול שנפצע באורח קל. כוח משמר הגבול ירה לעברו. הנהג נהרג (דוברות משטרת ישראל, 11 בדצמבר 2018). בתקשורת הפלסטינית דווח ,כי נהג כלי הרכב הוא עמר חסן עואד או עמר חסן אלעואודה, בן 27, מאד’נא (מען, 11 בדצמבר 2018; ופא, 11 בדצמבר 2018)

מודעת אבל מטעם חמאס/מחוז חברון על מותו של עמר חסן אלעואודה (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 11 בדצמבר 2018)
מודעת אבל מטעם חמאס/מחוז חברון על מותו של עמר חסן אלעואודה (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 11 בדצמבר 2018)

  • אזור הכפר ג’פטליק בצפון בקעת הירדן: במהלך פעילות הריסת מבנה בלתי חוקי ניסה פלסטיני לדרוס חיילים של הכוח המאבטח שהיו במקום. הכוח ביצע ירי באוויר. הנהג הדורס נפצע באורח קל ונעצר על ידי כוחות הביטחון (הצלה ללא גבולות יהו”ש, 11 בדצמבר 2018). התקשורת הפלסטינית דיווחה כי בוצע ירי לעבר כלי רכבו של עמר עבד אלכרים רחאילה, בעל המבנה שנהרס, אשר שב במהירות לביתו מהעבודה לאחר שדווח לו על הריסתו (ופא, 11 בדצמבר 2018; מען, 11 בדצמבר 2018).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון במסגרתה נעצרו חשודים והוחרמו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. גם השבוע נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב ישראליים. המשטרה הצבאית חוקרת נסיבות מותו של צעיר פלסטיני, בן 22, תושב מחנה הפליטים בטול כרם אשר נורה למוות בעת הפרות סדר שהיו במקום במהלך פעילות של כוח צה”ל (ynet, 9 בדצמבר 2018).
  • להלן מספר אירועים:
    • 9 בדצמבר 2018 – כוחות צה”ל שאבטחו מתפללים בקבר יוסף מצאו מטען צינור מאולתר במקום. כמו כן התקיימו הפרות סדר בעיר שכם שבמהלכן יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בדצמבר 2018).
    • 8 בדצמבר 2018 – מטען צינור הושלך לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר עזון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בדצמבר 2018).
    • 6 בדצמבר 2018 – מידע מוקדם הביא את כוחות משמר הגבול הפועלים באזור עוטף ירושלים לעצור כלי רכב במישור אדומים ובו חשוד בהעברת כספים שנועדו לחמאס. בחיפוש בכלי הרכב הוחבא סכום של עשרות אלפי שקלים ודולרים. הפלסטיני, תושב בית לחם, נעצר (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 בדצמבר 2018).
    • 5 בדצמבר 2018 – בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר סמוע (דרומית לחברון) נתפס כלי נשק מייצור עצמי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בדצמבר 2018)
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

פעילות קטר
  • ב-6 בדצמבר 2018 נכנס לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, מחמד אלעמאדי, שגריר קטר בשטחים הפלסטינים. השגריר העביר סכום של 15 מיליון דולרים לרצועה המהווה את הפעימה השנייה של המימון הקטרי למשכורות הפקידים (אמד, 6 בדצמבר 2018). במסגרת הפעימה השנייה ישולמו 50% ממשכורות הפקידים באמצעות סניפי בנק הדואר או משרד הרישוי ברצועה (אלראי, 7 בדצמבר 2018). מחמד אלעמאדי וסגנו ערכו סיורים בסניפי הדואר כדי לבדוק שהחלוקה מתבצעת בהתאם לנהלים (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 7 ו-8 בדצמבר 2018).
  • דווח כי הכספים שהועברו לפקידים ברצועה עוררו כעס בקרבם בשל חוסר הבהירות באשר לדרך שבה חושב סכום התשלום ובשל העובדה שהכספים המשולמים עתה פחותים מהכספים שקיבלו בפעימה הראשונה (פלסטין אליום, 8 בדצמבר 2018).
  • ב-8 בדצמבר 2018 נערך טקס בו מסר מחמד אלעמאדי כלי רכב לניקוי רחובות לעיריות ח’אן יונס ודיר אלבלח. כלי הרכב אמורים לשמש לניקיון הכבישים הראשיים ברצועה, ובפרט רחובות צלאח אלדין ואלרשיד, שקטר סיימה לשפצם באמצעות מענק מטעם אמיר קטר בגובה של 407 מיליון דולר, ולשמור על ניקיונם של שכונת המגורים שנבנו בכספי קטר (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 8 בדצמבר 2018).
  • בראיון שהעניק מחמד אלעמאדי, הדגיש את התפקיד החיובי שממלאת קטר בסיוע לרצועת עזה . הוא הביע שביעות רצון ממנגנון העברת הכספים המתבצע לדבריו באישור ישראלי, בתיאום אירופאי ואמריקאי ובשקיפות מלאה. הוא גם ציין שהרשות הפלסטינית סירבה להעביר את הכספים בעצמה. אלעמאדי הסביר שקטר מסייעת לעזה משום שמדובר בעניין אסלאמי והיא עומדת במחויבותה להעניק לרצועה מיליארד דולרים כפי שהצהירה לאחר מבצע “צוק איתן” (סוא, 9 בדצמבר 2018).
 פגישת אלעמאדי ואסמאעיל הניה בעת שהותו ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בדצמבר 2018).    קריקטורה לפיה הסיוע של קטר הוא דבש מהול ברעל.: "הרעל בדבש..." (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 8 בדצמבר 2018)
מימין: פגישת אלעמאדי ואסמאעיל הניה בעת שהותו ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בדצמבר 2018). משמאל: קריקטורה לפיה הסיוע של קטר הוא דבש מהול ברעל.: “הרעל בדבש…” (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 8 בדצמבר 2018)
כספים נוספים המיועדים לרצועה
  • מפיד אלחסאינה, שר השיכון והעבודות הציבוריות ברשות הפלסטינית מסר כי כווית העבירה סכום של 4.5 מיליון דולרים עבור תכניות בנייה והקמת בית חולים ליולדות במתחם בית החולים אלשפאא’, ברצועת עזה (ופא, 6 בדצמבר 2018).
  • הבנק העולמי הודיע על מענק בשווי של 23 מיליון דולרים שהעבירה בריטניה באמצעות קרן מרובת תורמים. הכספים נועדו למימון פרויקטים בתחום המים והאנרגיה. לדברי הבנק ישמשו הכספים למימון פיתוח תשתיות (ופא, 8 בדצמבר 2018) .
  • ראש המחלקה לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי במשרד הפדראלי של גרמניה הכריז כי גרמניה תקצה בשנת 2019 סכום של 62.5 מיליון דולרים לתוכניות פיתוח ברצועת עזה ובגדה המערבית. לדבריו המימון ברצועת עזה יתמקד בעיקר בתשתיות (מידל איסט מוניטור, 9 בדצמבר 2018).
סיכול הצעת ההחלטה של ארה”ב לגינוי חמאס באו”ם
  • ב-6 בדצמבר 2018 הועמדה הצעת ההחלטה של ארה”ב לגינוי חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים להצבעה בעצרת הכללית של האו”ם[3]. ההצעה לא אושרה לאחר שלא עברה את רף שני השלישים הדרושים לקבלתה. 87 מדינות הצביעו בעד ההצעה 57 נגד ו-33 מדינות נעדרו מן ההצבעה (אתר האו”ם, 7 בדצמבר 2018).
  • סיכול הצעת הגינוי של ארה”ב נתפס על ידי הרשות הפלסטינית כהצלחה לאחר שבמאמצים דיפלומטיים היא הצליחה לגייס מספר רב של מדינות להצבעה נגד הצעת ההחלטה. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי התנגדותו של אש”ף יחד עם מדינות הגוש הערבי באו”ם לתוכנית האמריקאית מוכיחה כי העולם תומך בזכויות העם הפלסטיני וכי ההנהגה בראשות אבו מאזן מסוגלת להגן על זכויות העם הפלסטיני ולסכל את התוכניות שמטרתן לפגוע בזכויות אלה (ופא, 7 בדצמבר 2018).

תוצאות ההצבעה באו"ם להצעת ההחלטה שהגישה ארה"ב לגינוי חמאס (חשבון הטוויטר של שגריר ישראל באו"ם דני דנון, 6 בדצמבר 2018)
תוצאות ההצבעה באו”ם להצעת ההחלטה שהגישה ארה”ב לגינוי חמאס (חשבון הטוויטר של שגריר ישראל באו”ם דני דנון, 6 בדצמבר 2018)

  • בחמאס הודו לרשות הפלסטינית על פעילותה לסיכול הצעת ההחלטה שהעבירה מסר לפיו למרות חילוקי הדעות בינה לבין חמאס היא מתגייסת לטובת חמאס. בראיון טלפוני פנה צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, לחמאס והדגיש, כי כל הצעדים שנקטה הרשות לטובת ההצבעה ננקטו מתוך רצון לפעול בהתאם לחובתה וכי הרשות לא ציפתה להוקרת תודה מצד חמאס (הטלוויזיה הפלסטינית, 7 בדצמבר 2018).
פוסט בדף הפייסבוק של פתח: איך נתיר לגנות את ההתנגדות כטרור כאשר אנו בעלי (במובן: אלה שירו את) הירייה הראשונה (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 7 בדצמבר 2018).     קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה אש "ההתנגדות" ממשיכה לבעור למרות ניסיונה של ארה"ב לכבותה: "וושינגטון נכשלה להעביר את החלטת הגינוי שלה לגנות את חמאס באו"ם" (פלסטין, 7 בדצמבר 2018)
מימין: פוסט בדף הפייסבוק של פתח: איך נתיר לגנות את ההתנגדות כטרור כאשר אנו בעלי (במובן: אלה שירו את) הירייה הראשונה (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 7 בדצמבר 2018). משמאל: קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה אש “ההתנגדות” ממשיכה לבעור למרות ניסיונה של ארה”ב לכבותה: “וושינגטון נכשלה להעביר את החלטת הגינוי שלה לגנות את חמאס באו”ם” (פלסטין, 7 בדצמבר 2018)
  • חמאס פרסמה הודעה לפיה כישלון ממשל ארה”ב מהווה ניצחון גדול עבור העם הפלסטיני ועבור האומה הערבית אסלאמית (אתר חמאס, 7 בדצמבר 2018). אסמאעיל הניה אמר כי ההצבעה מהווה הישג חשוב ביותר עבור העם הפלסטיני ועבור כל בני בריתו אשר מדגיש את לגיטימיות מאבק העם הפלסטיני ואת הטרור האמתי הטמון בעצם הכיבוש (שהאב, 7 בדצמבר 2018). בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במהלך אירועי “צעדת השיבה” אמר כי העם הפלסטיני הודה למדינות שהכשילו את הצעת ההחלטה של ארה”ב וטען שכישלון הצעת ההחלטה מדגיש את זכותם של הפלסטינים להתנגד לכיבוש (אלאקצא, 7 בדצמבר 2018).
ביקור משלחת חמאס בלבנון
  • משלחת חמאס בראשות מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיעה ב-9 בדצמבר 2018 לביקור רשמי בלבנון. חברי המשלחת נפגשו עם מישל עון נשיא לבנון ועם בכירי ממשל. בפגישה הדגיש עון את סולידריות לבנון עם הפלסטינים במאבקם להשבת אדמתם וכינון מדינה שבירתה ירושלים. המשלחת הפרלמנטרית איחלה “בטחון ללבנון האחות מהמזימות הציוניות בעקבות טענות הכיבוש בדבר גילוי המנהרה בדרום לבנון”. בהקשר זה ציין מחמוד אלזהאר, כי ישראל מעבירה את המשבר הפנימי שלה לדרום לבנון (דף הפייסבוק של מישל עון, 10 בדצמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת חמאס במועצה המחוקקת, 10 בדצמבר 2018).
ביקור משלחת הרשות בצרפת
  • משלחת הרשות הפלסטינית, בראשות ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה, ביקרה בפריס כדי להשתתף בפגישות הוועדה הפלסטינית-צרפתית המשותפת בהשתתפות אדוארד פיליפ, ראש ממשלת צרפת (דניא אלוטן, 5 בדצמבר 2018).
  • במהלך ביקור המשלחת הכריז ריאצ’ אלמלאכי שר החוץ והמהגרים כי צרפת אישרה שיתוף פעולה עם הפלסטינית בעיון מחדש בפרוטוקול פריז הכלכלי[4] והגדרת שיטות המתאימות לפיקוח הנדרש על הפרוטוקול אשר יש לשנותו לטובת הפלסטינים. הוא ציין ששנות שיתוף פעולה הכלכלי עם ישראל הזיקו לאינטרס הכלכלי של הפלסטינים. לדבר ריאצ’ אלמאלכי מינה ראמי חמדאללה, ראש ממשלת הפיוס הלאומי, אותו ואת עביר עודה, השרה לכלכלה לאומית כאחראים ישירים לשיתוף הפעולה עם הצד הצרפתי בכל הקשור לפרוטוקול ולפיקוח הנדרש עליו. דבר זה לדבריו דורש מצרפת לפנות לישראל כדי להבין את תגובותיה ולברר האם קיימת מצידה נכונות לשיתוף פעולה בסוגיה (ופא, 8 בדצמבר 2018).
פעילות פלסטינית בבית הדין הבינלאומי בהאג
  • אחמד בראכ, התובע הכללי של הרשות הפלסטינית, נבחר לשמש כחבר בוועדה המייעצת למינויי שופטים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). זוהי הפעם הראשונה בה נבחר נציג מהרשות הפלסטינית לתפקיד בגוף זה (ופא, 6 בדצמבר 2018). חנא עיסא, מומחה פלסטיני למשפט בינלאומי, ציין כי מדובר במהלך פלסטיני משמעותי, סמלי וחשוב, המשקף את הכבוד לו זוכה פלסטין בעולם (ופא, 6 בדצמבר 2018).
  • במהלך הכינוס ה-17 של ועידת המדינות החברות בבית הדין הבינלאומי בהאג הוצג בפני המשתתפים הדו”ח השנתי בנושא הבדיקות המוקדמות בנושא הפלסטיני. למרות שהתובעת הכללית, פאטו בן סודה, ציינה התקדמות בחקירה המקדמית, לא צוינה בדו”ח החלטה כלשהיא לגבי פתיחה בחקירה בנושא. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, הביע חוסר שביעות רצון בנוגע לדו”ח וביקש לפתוח בחקירה בנוגע לקורבנות העם הפלסטיני . הוא אמר כי דחיית מועד פתיחת וועדת החקירה היא בגדר דחיית הצדק וכי הדחייה מעניקה חסינות נוספת לישראל . אלמלאכי גם קיים בשולי הועידה פגישה עם התובעת הכללית שנועדה לדבריו לבחון סוגיות שונות וביניהן ההפניה שהרשות הגישה בנושא פשעי מלחמה של ישראל, סוגית אלח’אן אלאחמר ועוד(אתר משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, 5 בדצמבר 2018).

[1] הסטטיסטיקה כוללת שיגורי רקטות ופצצות מרגמה על פי הערכות דובר צה"ל.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
על הצעת ההחלטה האמריקאית ראו פרסום מרכז המידע מ-6 בדצמבר 2018: "ארה"ב מקדמת הצעת החלטה בעצרת הכללית של האו"ם הקוראת לגינוי חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה"
[4]
פרוטוקול פריס" הוא הסכם מסגרת שלפיו נקבעו היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית. הפרוטוקול נחתם במאי 1994 והיווה חלק מהסכם אוסלו שנחתם מספר שבועות לאחר מכן. בתקופה האחרונה מאיימת הרשות לבטל את ההסכם.