חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (11-5 במאי 2021)

עימותים במהלך פעילות צה

עימותים במהלך פעילות צה"ל בכפר תרמעסיא (דף הפייסבוק תרמעסיא און ליין, 7 במאי 2021)

כוחות צה

כוחות צה"ל פושטים על ביתו בתרמעסיא (צפונית- מזרחית לראמאללה) ולוקחים מידות לקראת הריסתו

תיעוד האירוע סמוך לשער האריות (דוברות המשטרה, 10 במאי 2021).

תיעוד האירוע סמוך לשער האריות (דוברות המשטרה, 10 במאי 2021).

תיעוד האירוע סמוך לשער האריות (דוברות המשטרה, 10 במאי 2021).

תיעוד האירוע סמוך לשער האריות (דוברות המשטרה, 10 במאי 2021).

  • אירועים במזרח ירושלים: במהלך השבוע גברו האירועים במזרח ירושלים והם הגיעו לשיאם ב-10 במאי 2021 יום בו ציינו בישראל את יום ירושלים. ביום זה, על רקע האירועים האלימים, החל ירי רקטות מאסיבי של מאות רקטות מרצועת עזה, שעדיין נמשך[1].
  • פיגועים: השבוע סיכלו לוחמי משמר הגבול פיגוע ירי במעבר סאלם (מערבית לג’נין) שתכננו לבצע שלושה פלסטינים. לוחמי משמר הגבול, שהיו במקום, ירו לעברם. שניים מהם נהרגו והשלישי נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים. כמו כן היו השבוע אירועי יידוי אבנים רבים הבולט בהם היה סמוך לשער האריות בירושלים כאשר המון פלסטיני תקף מכונית שנהגה איבד שליטה על כלי רכבו בשל יידוי אבנים.
  • כוחות הביטחון הישראלים חשפו מנגנון של ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין ביהודה ושומרון שפעל לממן פעילות טרור באמצעות כספים שהועברו אליו מסוכנויות סיוע ועמותות הפועלות בעיקר באירופה.
  • הזירה הבינלאומית: שר החוץ ברשות הפלסטינית ריאצ’ אלמאלכי ערך השבוע ביקורים בבירות העולם ונפגש עם שרי חוץ של רוסיה ותורכיה. מחמד אשתיה, ראש הממשלה נועד עם נציגים זרים ברשות שאף ערכו סיור בשיח’ ג’ראח.
  • קורונה: במהלך השבוע האחרון נמשכה הירידה בהיקף התחלואה ביהודה ושומרון וברצועת עזה.
אירועים במזרח ירושלים
  • בשבוע האחרון גברו משמעותית העימותים האלימים בין שוטרים לבין פלסטינים במזרח ירושלים. מוקדי העימותים הם בעיקר מסגד אלאקצא, שער שכם ושכונת שיח’ ג’ראח[2] . העימותים הגיעו לשיאם ב-10 במאי 2021 בו מצוין יום ירושלים הישראלי אז התעמתו אלפי פלסטינים שהתבצרו בהר הבית עם שוטרים. על רקע האירועים הללו החל ירי מאסיבי של מאות רקטות מרצועת זה לעבר ישראל.
  • בשעות הערב של 10 במאי 2021 על רקע שיגור הרקטות מרצועת עזה התחדשו העימותים במסגד אלאקצא אם כי בהיקף נמוך יותר. במהלך האירועים עלה באש אחד העצים במתחם אשר גרם לשריפה גדולה שנראתה מרחוק. השריפה כובתה במהירות. ברשתות החברתיות עלו טענות לפיהן נגרמה השריפה כתוצאה מרימוני ההלם שהשליכו שוטרי משטרת ישראל בעוד משטרת ישראל מסרה כי מה שגרם להצתה היה בקבוק תבערה שהשליך אחד המפגינים.
אבנים, ארונות, שולחנות וכיסאות אותם  השליכו המתפרעים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בהר הבית (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 10 במאי 2021)    אבנים, ארונות, שולחנות וכיסאות אותם  השליכו המתפרעים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בהר הבית (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 10 במאי 2021)
אבנים, ארונות, שולחנות וכיסאות אותם השליכו המתפרעים לעבר כוחות ביטחון ישראליים בהר הבית (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 10 במאי 2021)
  • בשעות הלילה התפשטו המהומות ברחבי יהודה ושומרון (שכם, בית לחם, ראמאללה ומקומות נוספים). הסהר האדום הפלסטיני דיווח על מאתיים פצועים בעימותים במהלך הלילה. מהומות היו גם במספר ערים מעורבות בישראל.
  • אחת מהפגנות ההזדהות הייתה בעיר לוד. במהלך האירועים נורה ומת ערבי תושב לוד. מותו גרר תגובות של גורמים פלסטינים. חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך את “אנשינו בעיר לוד” אשר תושביה מתקוממים כדי להגן על ירושלים הוא הוסיף כי ההתקוממות מדגישה את אחדות העם הפלסטיני בכל מקום בשטחי פלסטין ההיסטורית הוא קרא לכל הפלסטינים בכל ערי יהודה ושומרון ובתוך ישראל להמשיך בהתקוממות ולהתעמת עם ישראל (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 11 במאי 2021). גם הג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו את תושבי לוד (דניא אלוטן, 11 במאי 2021).
פיגוע ירי
  • ב-7 במאי 2021 סיכלו לוחמי משמר הגבול וצה”ל פיגוע ירי במעבר סאלם (מערבית לג’נין). שלושה מהפלסטינים שהגיעו בהסעה לתפילה במסגד אלאקצא לאזור יצאו מכלי הרכב שנעצר לבדיקה,כשהם מצוידים בכלי נשק ובסכינים והתקדמו לעבר שער הבסיס הנמצא במקום, כשהם יורים. לוחמי משמר הגבול שהיו במקום ירו לעברם. שניים מהם נהרגו והשלישי נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים.
  • חמאס פרסמה הודעת ברכה על ניסיון הפיגוע ומסרה, כי התוקפנות המתמשכת של ישראל נגד בני העם הפלסטיני מחייבת עמדה לאומית כללית בנוגע לחיכוך עם מפעל ההתנחלויות בגדה המערבית (סוא, 8 במאי 2021).
נתפס המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת תפוח
  • יהודה גואטה, אחד מתלמידי הישיבה שנורה בפיגוע הירי בצומת תפוח ב-2 במאי 2021, שנפצע באורח אנוש, נפטר מפצעיו.
  • שלושה ימים לאחר ביצוע הפיגוע, ב-5 במאי 2021 ובעקבות פעילות של כוחות הביטחון הישראליים, נלכד המחבל במבנה סמוך לכפר סילואד (צפונית לראמאללה). העצור הוא מנתצר שלבי בן 44 תושב תרמוסעיא (צפונית מזרחית לראמאללה). כוחות צה”ל פשטו על ביתו בתרמוסעיא. במהלך פעילות צה”ל התעמתו תושבים פלסטינים עם הכוחות.

מנתצר שלבי לאחר תפיסתו  (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 במאי 2021)
מנתצר שלבי לאחר תפיסתו (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 במאי 2021)

  • בתגובה לתפיסתו של המחבל אמר פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי זה רק עניין של זמן עד ש”מהפכה סוחפת תתפוצץ בפניה של ישראל” בציינו שמבצע הפיגוע בצומת תפוח הפך לסמל עבור הפלסטינים ודוגמא ליכולות “הההתנגדות” (פלסטין אליום, 6 במאי 2021). בראיון שהעניק מחמד אלהנדי, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפלסטינים ימשיכו בדרכו של מנתצר שלבי וציין כי המערכה פתוחה . הוא ציין כי הם קוראים לכולם להתלכד סביב ירושלים וכי יש לעודד אנשים כמו מנתצר שלבי (אלמיאדין, 6 במאי 2021).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במקביל, נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, אשר נראה שהתרבו מאד על רקע המתיחות בתקופה האחרונה. אירוע בולט היה ב-10 במאי 2021 כאשר אבנים יודו לעבר כלי רכב בדרך יריחו סמוך לשער האריות בירושלים , נהג כלי הרכב איבד שליטה והותקף על ידי ההמון שהתאסף סביב כלי הרכב . הנהג חולץ על ידי שוטר שהגיע למקום. שני בני אדם נפצעו באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 במאי 2021).
  • ב-5 במאי 2021 נורה ונהרג סעיד יוסף עודה, בן 16, בכפר עודלה, דרומית לשכם ונפצעו שני פלסטינים נוספים. לאחר שכוח צה”ל פתח באש לעבר משליכי בקבוקי תבערה. ברשות הפלסטינית גינו בחריפות את הריגתו. אבו מאזן שוחח עם אביו (ופא, 7 במאי 2021). לדברי נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, ממשלת ישראל (“הכיבוש”) ממשיכה במדיניות של פעולת הרג והוצאות להורג בשטח והטלת עונשים קולקטיביים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לספק הגנה לפלסטינים מפני ישראל ביהודה ושומרון, בירושלים ובשיח’ ג’ראח (ופא, 6 במאי 2021). הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את הרג הנער בהדגישו, כי מותו לא יהיה לשווא (פלסטין אליום, 6 במאי 2021).
  • להלן אירועים נוספים
  • 10 במאי 2021: פלסטינים הניחו אבנים וצמיגים סמוך לישוב מגדלים (דרומית מערבית לשכם). לעבר כוח ביטחון אזרחי שהגיע למקום יודו אבנים. אדם אחד נפצע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 במאי 2021).
  • 10 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לובן א-שרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה). באירוע נפגע כלי רכב של ערבי ישראלי אשר נפצע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 במאי 2021).
  • 10 במאי 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר הגדר בחלק המערבי של קרית ארבע. פרצה שריפה סמוך לגדר . לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 במאי 2021).
השריפה שפרצה (הצלה ללא גבולות יו"ש, 10 במאי 2021)
השריפה שפרצה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 במאי 2021)
  • 10 במאי 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב דרומית לצומת ה-T (גוש עציון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 10 במאי 2021).
כלי הרכב שנפגע (אגף הביטחון גוש עציון, 10 במאי 2021)
כלי הרכב שנפגע (אגף הביטחון גוש עציון, 10 במאי 2021)
  • 9 במאי 2021: תושב מרכז הארץ נכנס שבטעות עם כלי רכבו לקלקיליה (מזרחית לשכם) הותקף על ידי מספר תושבי המקום ורכבו נשדד. לטענתו מספר חשודים פלסטינים שהבחינו בו מנעו את המשך נסיעתו , הורידו אותו מכלי הרכב תוך שהם מאיימים עליו באמצעות סכין, גנבו את רכבו ונמלטו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2021).
  • 7 במאי 2021: כוחות הביטחון עצרו במחסום סמוך למערת המכפלה בחברון פלסטינית. שברשותה נמצאה סכין. הפלסטינית הועברה לחקירה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 במאי 2021).
הסכין שנמצאה בתיקה של החשודה (צילום : דוברות המשטרה)
הסכין שנמצאה בתיקה של החשודה (צילום : דוברות המשטרה)

6 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 55 סמוך לעזון (דרומית מזרחית לשכם). אדם אחד נפצע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 במאי 2021).

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

כספים מאירופה שנועדו לפעילות הומניטארית שימשו למימון פעילות טרור
  • כוחות הביטחון הישראלים חשפו מנגנון למימון ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין ביהודה ושומרון באמצעות כספים שהועברו אליו מסוכנויות סיוע ממשלתיות אירופיות דרך עמותות NGO   המקטרבות לחזית.. ארגונים אלה פעלו מול מדינות רבות באירופה במטרה לקבל מימון בהיקף של מיליוני אירו. בחקירת המעורבים בפרשה עלה, כי מוסדות החזית העממית הערימו על ארגוני הסיוע באירופה באמצעות שיטות שונות כגון דיווח על פרויקטים פיקטיביים, העברת מסמכים שקריים, זיוף וניפוח חשבוניות, הטיית מכרזים, זיוף מסמכים וחותמות של בנקים, דיווח על משכורות מנופחות ועוד.
  • במסגרת הפרשיה נעצרו לחקירה ארבעה פעילים (אתר שירות הביטחון הכללי, 6 במאי 2021):
    • תיסיר אבו שרבכ, בן 47, תושב רמאללה,. שימש כרואה חשבון של ועדות הבריאות.
    • סעיד עבדאת, בן 46, תושב רמאללה, שימש בעבר כרואה חשבון בוועדות הבריאות, פוטר מעבודתו ב-2019 בטענה כי מעל בכספים.
    • עמרו חמודה, בן 46, תושב אלבירה, מנהל לשעבר במחלקת הרכש של ועדות הבריאות.
    • חואני רשמאוי, בת 63, תושבת בית צאחור, בעלת אזרחות ספרדית. עובדת שנים רבות בוועדות הבריאות כאחראית על קבלת תרומות ממדינות אירופה.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • האירועים במזרח ירושלים הביאו להסלמה משמעותית ביותר ברצועת עזה. במהלך השבוע שוגרו שש רקטות לעבר ישראל. אולם, החל ב-10 במאי 2021, לאחר אולטימטום שהציבה חמאס לישראל. החלו ארגוני הטרור ברצות עזה ובעיקר חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין בירי מאסיבי לעבר ישראל שלא פסק עד כה .
  • ב-9 במאי 2021 שוגרו שתי רקטות לעבר אזור אשקלון ויישובי עוטף עזה. רקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה נוספת נחתה בים. מאוחר יותר שוגרו שתי רקטות נוספות שנפלו בשטח הרצועה.
  • בליל 9-8 במאי 2021 שוגרה רקטה לעבר ישראל. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח. בתגובה תקפו כלי טיס של צה”ל עמדה צבאית של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 9 במאי 2021). בתקשורת הפלסטינית דווח כי הותקפו שתי עמדות של “ההתנגדות” מזרחית לדיר אלבלח שבמרכז הרצועה (ופא, פלסטין אליום, 9 במאי 2021).
  • ב-10 במאי 2021 בשעות הבוקר שוגרו שלוש רקטות לעבר ישראל רקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל (דובר צה”ל, 10 במאי 2021). שני בני אדם נחבלו בעת שרצו למרחב מוגן (דוברות בית החולים ברזילי, 10 במאי 2021).בתגובה תקפו טנקים של צה”ל ארבע עמדות של חמאס באזור גדר הביטחון (דובר צה”ל, 10 במאי 2021).
  • ב-10 במאי 202 בשעה 1800 שוגרו שבע רקטות לעבר אזור ירושלים. מיד לאחר החלו הארגונים ברצועה בשיגור מאסיבי של רקטות לעבר ישראל, בעיקר לעבר אשקלון שדרות ויישובי עוטף עזה. נכון ל-1200 שוגרו למעלה מ-250 רקטות לעבר ישראל (פירוט ראו מסמך נפרד).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

אירועים נוספים
  • על רקע האירועים במזרח ירושלים קראו יחידות שיגור הבלונים לגיוס כללי וחידוש הפעילות. בשטח במהלך הימים האחרונים שוגרו עשרות בלוני תבערה לעבר ישראל שגרמו לעשרות שריפות ביישובי עוטף עזה, לשיבושים בתנועת הרכבות, סגירת כבישים ונזק לחקלאות ולשטחים . ב-10 במאי 2021 אותר בלון גדול שאליו חובר חומר נפץ בשטח חקלאי של קיבוץ דורות. בקיבוץ רוחמה אותרו שני רימונים שחוברו לצרור בלונים (דוברות מועצה אזורית שער הנגב, 10 במאי 2021). גם יחידות ההטרדה הלילית חזרו לפעילות סמוך לגדר הביטחון. למשתתפים בפעילות אורגנו הסעות ממספר מוקדים ברצועת עזה
חלוקת הסיוע הקטרי
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, הודיע על חלוקת הסיוע של 100 מיליון דולרים למשפחות נזקקות החל מ-7 במאי 2021 . כל משפחת תקבל סכום של מאה דולרים. הכספים חולקו באמצעות סניפי בנק בדואר של חמאס ברצועה (דניא אלוטן, 87 במאי 2021).
חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר (של חמאס) (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 7 במאי 2021)      חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר (של חמאס) (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 7 במאי 2021)
חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר (של חמאס) (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 7 במאי 2021)
התבטאויות בכירים לרגל יום ירושלים האיראני
  • לרגל יום ירושלים ( אירוע שיזמה איראן ואשר המצוין ברחבי העולם המוסלמי ביום שישי האחרון של חודש רמצ’אן) התקיים פורום בו השתתפו ראשי הארגונים ברצועת עזה . להלן דברים שנאמרו בפורום (אלמיאדין, 5 במאי 2021):
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירך את איראן בציינו את האירועים במזרח ירושלים ואמר כי העם הפלסטיני ינצח את “הכיבוש”, חייליו, המשטרה שלו והמתנחלים כפי שניצח במערכה על הסרת המגנומטרים ועל שער שכם. לדבריו הדבר מוכיח שהעם הפלסטיני לא נכנע בהגנה על מסגד אלאקצא ועל ירושלים וכי הם כולם קוראים “ברוח בדם נפדה אותך אלאקצא” ו”הצלב חרבות כולנו אנשי מחמד אלצ’יף” . הוא גם ציין שהמערכה על ירושלים פתוחה וכי הפלסטינים עדיין נתונים לאיומים ובמיוחד כאשר המתנחלים מאיימים לפרוץ למסגד אלאקצא ביום ירושלים. הוא קרא לנקוט עמדה חזקה כדי להגן על מסגד אלאקצא ולתמוך בעמידה האיתנה של הפלסטינים בירושלים.
    • זיאד אלנחאלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ישראל כבשה את ירושלים וקבעה כי היא בירתה כסמל לשליטתה על פלסטין. הוא ציין שישראל פועלת להסיר את נוכחותו של העם הפלסטיני באמצעות פעולות הרס מתמשכות ובאמצעות השתלטות בכוח על בתי התושבים המקוריים כדי לקבוע מאפיינים יהודיים לעיר האסלמית הקדושה.
    • אבו אחמד פואד, סגן מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין, ציין בתחילת דבריו שהוא מדבר בשמו של אחמד סעדאת המזכ”ל הנמצא בכלא הישראלי . לדבריו משמעות היום הזה היא שעל ישראל להיעלם. הוא הדגיש שהחזית העממית תמשיך במאבקה עד לשחרור פלסטין כולה באמצעות “ההתנגדות”. הוא גם ציין שהחזית העממית היא בעלת ברית בציר ההתנגדות והבטיח שהם ימשיכו בדרכו של קאסם סלימאני מפקד כוחות קדס האיראניים והם יקדישו את כל מרצם לגיבוש “ההתנגדות” והמאבק המזוין.
פגישת אשתיה עם נציגים זרים
  • מחמד אשתיה ראש הממשלה ברשות הפלסטינית דיווח, כי נפגש בראמאללה עם נציגים זרים. בפגישה ביקש מהם אשתיה להתערב מיד למען הפסקת פעולות ישראל בירושלים ובמקומות הקדושים, כמו גם להפסיק את הפקעת הבתים וגירוש תושבים מבתיהם במזרח ירושלים. אשתיה ציין כי מערכת המשפט בישראל מוכוונת פוליטית נגד נוכחות פלסטינית בעיר וכי התקוממות תושבי מזרח ירושלים החזירה את הסוגיה הפלסטינית לראש סדרי העדיפויות של העולם (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 במאי 2021).
  • ב-11 במאי 2021, ערכו קונסולים ונציגים זרים של מדינות אירופה ביקור בשכונת שיח’ ג’ראח, נפגשו עם משפחות מקומיות ושמעו מהם סקירות לגבי המצב במקום. על פי התקשורת הפלסטינית ציינו הנציגים הזרים, כי מה שקורה במקום אינו חוקי ומביא למתיחות בשטח (ופא, 11 במאי 2021).
מחמד אשתיה נפגש עם הנציגים הזרים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 במאי 2021).     סיור הנציגים הזרים בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים (ופא, 11 במאי 2021)
מימין: מחמד אשתיה נפגש עם הנציגים הזרים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 11 במאי 2021). משמאל : סיור הנציגים הזרים בשכונת שיח’ ג’ראח במזרח ירושלים (ופא, 11 במאי 2021)
שר החוץ ברשות הפלסטינית בסיור בבירות העולם
  • ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ ברשות הפלסטינית, הגיע ב-5 במאי 2021 לביקור במוסקבה במסגרת סבב ביקורים שהוא עורך לדיון בהתפתחויות הנוגעות לסוגיה הפלסטינית. אלמאלכי נועד עם מקבילו סרגיי לברוב. במהלך הפגישה העביר לו מסר מאבו מאזן המיועד לנשיא פוטין בו הוא מודה לרוסיה על הסיוע ועל העברת החיסונים לרשות הפלסטינית. אלמאלכי עדכן את השר אודות הנסיבות שאילצו את הרשות לדחות את הבחירות למועצה המחוקקת ואמר כי לא יתכן שתערכנה בחירות בלי השתתפות מזרח ירושלים וכי ישראל לא עומדת בהסכמים שהיא חתמה עם הפלסטינים . אלמאלכי קרא לרוסיה ללחוץ על ישראל כדי שתאפשר את קיום הבחירות (טאאס, דניא אלוטן, 6 במאי 2021).
  • מרוסיה יצא אלמאלכי לתורכיה שם נועד עם שר החוץ התורכי . אלמאלכי הדגיש בפניו כי הפגיעה של ישראל במסגד אלאקצא מחייבת מהלך מהיר מצד הקהילה הבינלאומית כדי לנקוט בצעדים שימנעו את המשך התוקפנות ויספקו הגנה לבני העם הפלסטיני בירושלים (ופא, 8 במאי 2021).
פגישת אלמאלכי עם שר החוץ הרוסי.     פגישת אלמאלכי עם שר החוץ התורכי (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 8 במאי 2021)
מימין: פגישת אלמאלכי עם שר החוץ הרוסי. משמאל: פגישת אלמאלכי עם שר החוץ התורכי (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 8 במאי 2021)
דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית
  • “מקורות בפתח” מסרו כי אבו מאזן אינו מעוניין לקיים בחירות לכל הפחות עד לסוף השנה או עד אמצע 2022 גם אם ישראל תאשר לו לקיים אותן במזרח ירושלים. לדבריהם אבו מאזן אינו מעוניין לטפל במתחים הפנימיים בפתח אלא מעוניין להטיל סנקציות על כל חברי פתח שהביעו תמיכה ברשימות עצמאיות למועצה המחוקקת. עוד ציינו כי אבו מאזן ימשיך להפעיל לחץ על חמאס בגדה המערבית כדי שתמנע מהסלמה והא גם ביקש ממחמד אשתיה ראש הממשלה להקפיא חלק מצמצום הסנקציות על רצועת עזה (אלאח’באר, 5 במאי 2021).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי המועצה המחוקקת מסכימה על כך שתורכב ממשלה או ועדה לאומית וכי צעד זה ייעשה באופן חוקי . עוד ציין כי כעת עדיף להיפרד מיו”ר הרשות אבו מאזן ולבנות את הבית הפלסטיני לעל בסיס לאומי אמיתי (דניא אלוטן, 4 במאי 2021).
  • אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת, אמר כי החלטת אבו מאזן לדחות את הבחירות היא פגיעה קשה בדמוקרטיה ובמאמצים להגיע לפיוס וכי משמעות ההחלטה היא שהמועצה הנוכחית תמשיך לתפקד כרשות המחוקקת של הפלסטינים עד לעריכת הבחירות. בחר קרא להפעיל מחדש את המועצה המחוקקת ולהטיל את מרותה על יהודה שומרון ורצועת עזה (דניא אלוטן, 5 במאי 2021).
רצועת עזה

ברצועת עזה נמשכת הירידה בהיקף התחלואה. במהלך השבוע האחרון נוספו 1,387 חולים חדשים (לעומת 3,645 חולים בשבוע שעבר). במהלך היממה האחרונה נוספו 345 חולים ונערכו 1,378 בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 25%). מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 7,306.(לעומת 11,418 ב-4 במאי 2021). 178 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם 121 במצב קשה. השבוע נפטרו 46 בני אדם. מספר הנפטרים מהנגיף עומד עתה על 967 עד כה התחסנו 38,793 איש מתוך 120 אלף חיסונים שהגיעו לרצועה המספיקים ל-60 אלף איש (ח’בר פרס, 30 באפריל 2021).

מצב התחלואה
  • איאד אלבזם דובר משרד הפנים ברצועה הודיע השבוע על מספר הקלות בהגבלות הקורונה ברצועה ובכלל זה ביטול העוצר הלילי וביטול ההגבלות על התנועה והמסחר . עוד ציין אלבזם כי המסגדים יפתחו לאחר שפעלו בתפוסה חלקית. עדיין תהיה הגבלה בנוגע להתכנסויות בבתים ובמקומות ציבוריים תוקף ההנחיות עד 14 במאי 2021 (פלסטים אליום, 4 במאי 2021).
יהודה ושומרון

נמשכת הירידה בקצב ההדבקה והתחלואה. במהלך השבוע האחרון נוספו ביהודה ושומרון חולים (לעומת 1,778 ב-4 במאי 2021). במהלך היממה האחרונה נוספו 142 חולים, בוצעו 1,635 בדיקות, כ-9% מהן חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד על 4,155 (לעומת 8,073 ב-27 באפריל 2021) . 75 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, 26 מהם מונשמים. השבוע נפטרו 51 חולים מקורונה ומניין הנפטרים עומד על 2,426 עד כה התחסנו ברשות כ-232,551 אלף בני אדם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני,11 במאי 2021).

התחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

התחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מצב בתי החולים
  • איגוד הרופאים הודיע על סגירה מיידית של המרפאות בעקבות מעצר שוקי צבחה, יושב ראש האיגוד, ושניים מחברי מועצת האיגוד על ידי התביעה הכללית בראמאללה . בעקבות זאת פונו כלל בתי החולים הממשלתיים והפרטיים (דניא אלוטן, 9 במאי 2021).

[1] פירוט ראו מסמך מרכז המידע מ-11 במאי 2021: "הסלמה בדרום ישראל תמונת מצב נכון ל-11 במאי 1200".
[2]
פירוט או מסמך מרכז המידע מ-11 במאי 2021: העימותים במזרח ירושלים תמונת מצב נכון ל-10 במאי 2021".
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.