חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (12-1 בספטמבר 2021)

עימותים אלימים בג'בל צביח ( מקום המאחז אביתר, דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021).

עימותים אלימים בג'בל צביח ( מקום המאחז אביתר, דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021).

עימותים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 3 בספטמבר 2021)

עימותים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 3 בספטמבר 2021)

הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)

הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)

הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)

הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)

הפסגה המשולשת בקהיר (ופא, 2 בספטמבר 2021)

הפסגה המשולשת בקהיר (ופא, 2 בספטמבר 2021)

  • ארבעה מבין ששת האסירים שנמלטו נתפסו. ברחוב הפלסטיני נשמעו ביטויי צער על תפיסתם, תוך המשך השבחים על בריחתם (פרוט התגובות הפלסטיניות לבריחה הופץ במסמך נפרד). כמו כןהחלו הפגנות הזדהות עם האסירים. הארגונים הפלסטיניים ציינו כי הם ימשיכו במאבק לשחרור האסירים והשמיעו אזהרות כלפי ישראל לבל תפגע בהם. הרשות לענייני אסירים פרסמה, כי בכוונת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לפתוח בשביתת רעב. לדבריה, יקיימו האסירים מספר גלי שביתה.
  • יהודה ושומרון: ניסיון פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים ביום שישי. מבצע הפיגוע, תושב מזרח ירושלים בן חמישים שעסק ברפואה משלימה, נורה ונהרג. יצוין כי הפיגוע בוצע לאחר שחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הכריזו על יום שישי כ”יום זעם” לאות תמיכה באסירים בבתי הכלא בישראל.
  • רצועת עזה: שני אירועי ירי רקטות על רקע בריחת האסירים מהכלא. הרקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. שני בני אדם נפצעו באורח קל. אף ארגון לא קיבל אחריות לירי. בתגובה תקפו כלי טיס של צה”ל מטרות טרור של חמאס ברצועה.
  • ב-1 בספטמבר2021 הודיעה ישראל על שורה של הקלות נוספות לרצועה. למרות ההקלות, המשיכו כלי תקשורת פלסטינים המקורבים חמאס להעביר מסרים חריפים ולאיים בהמשך הפעילויות האלימות. גורמים פלסטינים כינו את ההקלות “תעמולה תקשורתית” של ישראל. הרשות הפלסטינית הודיעה למחמד אלעמאדי, שליח קטר, כי היא חוזרת בה מההסדר לתשלום משכורות פקידי חמאס. הקטרים מנסים למצוא פתרון חלופי.
  • רשות פלסטינית: ב-2 בספטמבר 2021 נערך במצרים מפגש פסגה בין נשיא מצרים אלסיסי, עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית. במהלך הפסגה דנו שלושת המנהיגים בסוגיות משותפות ובמאמצים להחייאת תהליך השלום. הודעת הסיכום של המפגש הדגישה, כי הסוגיה הפלסטינית נותרה הסוגיה המרכזית של מצרים וירדן הודגש העיקרון לפיו הבחירה האסטרטגית של הערבים ושל הפלסטינים היא הבחירה בשלום בהתאם לגבולות 1967. הצדדים גם הדגישו בהודעה את התנגדותם לכל ההפרות והצעדים של ישראל אשר פוגעים בפתרון שתי המדינות.
  • קורונה: נמשכת העלייה בתחלואה ביהודה, שומרון ורצועת עזה. נכון ל-12 בספטמבר 2021 ברצועת עזה 19,302 חולים וביהודה ושומרון 11,377.
פיגוע דקירה במזרח ירושלים
  • ב-10 בספטמבר 2021 בשעות אחר הצהרים ניסה פלסטיני לדקור שוטר משמר הגבול בשער האריות שבעיר העתיקה בירושלים, סמוך לכניסה למתחם אלאקצא. שוטר משמר הגבול נפצע באורח קל. הפלסטיני נורה ונהרג. מחקירה ראשונית עלה, כי המחבל נכנס לעיר העתיקה משער שכם ומשם עשה את דרכו לכיוון הר הבית. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הוא ד”ר חאזם אלג’ולאני, רופא פלסטיני בן חמישים, נשוי ואב לילדים, תושב שועפאט במזרח ירושלים. ג’ולאני היה מנהל מכללת ריאן לרפואה משלימה במזרח ירושלים (פאל אינפו, 10 בספטמבר 2021).
 תיעוד ניסיון הדקירה במצלמות האבטחה. המחבל נורה ונהרג
(דוברות המשטרה, 11 בספטמבר 2021).
מימין: תיעוד ניסיון הדקירה במצלמות האבטחה. משמאל: המחבל נורה ונהרג (דוברות המשטרה, 11 בספטמבר 2021).
ד"ר חאזם אלג'ולאני (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021).   הסכין אשר נשא המחבל (דוברות המשטרה, 10 בספטמבר 2021).
מימין: ד”ר חאזם אלג’ולאני (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021). משמאל: הסכין אשר נשא המחבל (דוברות המשטרה, 10 בספטמבר 2021).
  • חמאס מיהרה לברך על הפיגוע. מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, אמר כי הפיגוע הוא מסר לישראל שהפלסטינים לא ישבו בחיבוק ידיים בזמן שהיא פוגעת בירושלים ובאסירים וכי הם מוכנים להגיב בצורה חמורה אם ישראל תמשיך בפעולותיה. הוא ציין, כי בימים הקרובים תהיינה פעולות נוספות למען האסירים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 10 בספטמבר 2021).
  • יצוין, כי הפיגוע בוצע לאחר שחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הכריזו על יום שישי כ”יום זעם” בתמיכה באסירים בבתי הכלא בישראל וקראו לציבור הפלסטיני להגיע לנקודות חיכוך ולהתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 9 בספטמבר 2021).
תפיסת ארבעה מהאסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע[2]
  • ביום שישי 10 בספטמבר 2021 בשעות הערב, לאחר חמישה ימי מרדף, נלכדו שניים מבין האסירים שנמלטו בהם מחמוד אלעארצ’ה, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה מפקד הפעולה. יום לאחר מכן נתפסו שניים נוספים שהסתתרו בחניון משאיות, ביניהם זכריא אלזבידי. כוחות הביטחון הישראליים ממשיכים בחיפושים אחר שני האסירים הנותרים. ההנחה בישראל היא שלפחות אחד מהם הצליח לעבור לשטחי הרשות הפלסטינית.
  • התקשורת הפלסטינית עסקה בהרחבה באסירים הנמלטים ובתגובות לתפיסתם. כלי התקשורת שיבחו את התנהגותם של ארבעת האסירים ופרסמו את תמונותיהם. חלק מכלי התקשורת תקפו את הרשות הפלסטינית על רקע דיווחים לפיהם הם הציעו סיוע לישראל בתפיסתם (אלאח’באר, 10 בספטמבר 2021). הארגונים גם הפנו אזהרות לישראל והטילו עליה אחריות לגבי מצבם הרפואי. פתח ציינה בהודעה שפרסמה, כי מעצרם מחדש של האסירים לא יחליש את נחישות האסירים או את נחישות העם הפלסטיני וכי הדבר רק יוסיף לחוזק ולעקשנות האסירים והעם הפלסטיני להמשיך במאבקו (ופא, 9 בספטמבר 2021).
קריקטורה פלסטינית המאשימה את הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל באיתור האסירים הנמלטים (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 11 בספטמבר 2021)
קריקטורה פלסטינית המאשימה את הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל באיתור האסירים הנמלטים (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 11 בספטמבר 2021)
  • לדברי פוזי ברהום, דובר חמאס, סוגיית “מנהרת החירות” עוררה מחדש את התקווה בליבם של כל בני העם הפלסטיני וכי מעצרם של חלק מהאסירים הוא אחד מגלי העימות הפתוח והמתמשך עם ישראל שיהווה את הכוח שיניע את כל הפלסטינים להמשיך בהתנגדות ובאנתיפאדה שלהם (אנטוליה, 11 בספטמבר 2021). מחמד אלמדהון, בכיר חמאס, אמר כי חמאס לא תנטוש את האסירים הנמלטים ואת שאר האסירים וכי הם ישוחררו במסגרת עסקת חילופי שבויים ואסירים. עוד ציין, כי מעצרם יניע את הפלסטינים ביהודה ושומרון להמשיך את פעולות האנתיפאדה נגד ישראל. הוא גם קרא שלא להתייחס לפרסומי התקשורת הישראלית שמטרתם לפלג את העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 11 בספטמבר 2021).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ברך הארגון את האסירים והטיל על ישראל את האחריות על חייהם של כל האסירים. לדברי ההודעה, כל פגיעה באסירים תהיה בבחינת הכרזת מלחמה על העם הפלסטיני. דאוד שהאב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי מעצרם מחדש של האסירים הנמלטים לא מוחק את עוצמת המכה והתבוסה שספג צה”ל (שהאב, 11 בספטמבר 2021).
  • ברחוב הפלסטיני החלו תהלוכות והפגנות הזדהות עם האסירים. במספר מוקדים התעמתו המפגינים עם כוחות הביטחון הישראליים (אזור חלחול שבחברון, בחוארה בכניסה לביתא דרומית לשכם ועוד). במחוז ג’נין הוכרז על שביתה כללית שכללה בתי עסק, מוסדות חינוך ומוסדות רשות כאות הזדהות עם האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל ועם ארבעת האסירים שנתפסו. גם ברצועת עזה התקיימו תהלוכות תמיכה. הפלסטינים הדגישו כי ישראל נושאת באחריות לשלומם, חלקם איימו כי במידה ויפגעו תהיה תגובה מצדם. טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, שיבח את המפגינים וציין כי כל הארגונים הפלסטינים נדרשים לעסוק באופן פעיל בליבוי האנתיפאדה העממית. הוא גם ציין שהם עומדים לצד הפלסטינים במאבקם מול ישראל (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 11 בספטמבר 2021).
עימותים אלימים בג'בל צביח ( מקום המאחז אביתר, דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021).     עימותים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 3 בספטמבר 2021)
מימין: עימותים אלימים בג’בל צביח ( מקום המאחז אביתר, דרומית לשכם) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 בספטמבר 2021). משמאל: עימותים בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה) (ופא, 3 בספטמבר 2021)
הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)    הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)
הפגנת תמיכה במרכז ראמאללה (ופא, 11 בספטמבר 2021)
  • הרשות לענייני אסירים פרסמה, כי בכוונת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לפתוח בשביתת רעב. לדבריה, יקיימו האסירים מספר גלי שביתה . בגל בראשון ישבתו רעב כ-1,500 אסירים והשביתה תסלים בכל יום (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 11 בספטמבר 2021).
פעילות סיכול ומנע
  • 11 בספטמבר 2021: לאחר אירועים חוזרים ונשנים של השלכת בקבוקי תבערה לעבר עמדת השמירה בחורסה (בחברון) בוצע מארב של כוח צה”ל במקום. הכוח זיהה מספר פלסטינים מתקדמים לעבר עמדת השמירה, אחד מהם נראה משליך בקבוקי תבערה. הכוח ביצע ירי והפלסטיני נפצע ברגלו. שני פלסטינים נוספים נמלטו מהמקום. לא היו נפגעים לכוחותינו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021). במקביל התמקם כוח צה”ל בסמטאות העיר חברון סמוך לישוב היהודי. כאשר החלו הפלסטינים ליידות אבנים ביצע הכוח מעצרים של כמה פלסטינים ביניהם מיידי האבנים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
  • 11 בספטמבר 2021: לוחמי משמר הגבול הפועלים במערת המכפלה בחברון עצרו פלסטיני שניסה להיכנס לשטח המערה שברשותו סכין. החשוד, בן 18, תושב חברון, הועבר לחקירת כוחות הביטחון (דוברו המשטרה, 10 בספטמבר 2021).
  • 6 בספטמבר 2021: לוחמי משמר הגבול המוצבים במערת המכפלה עצרו לבדיקה פלסטיני שעורר את חשדם. במהלך החיפוש של הלוחמים השליך החשוד סכין שהייתה ברשותו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בספטמבר 2021).
פלסטיני נהרג מאש כוחות צה”ל
  • גורמים פלסטינים דיווחו על מותו של ראא’ד יוסף ראשד ג’אדאללה שנהרג מאש שנורתה על ידי כוחות צה”ל בבית עור אלתחתא, מערבית לראמאללה. לדברי הפלסטינים הוא נורה בכניסה לעיירה. כלי התקשורת של חמאס תיארו את מותו כ”הוצאה להורג”. נסיבות האירוע נבדקות. משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את מותו והטיל את האחריות על ישראל (ופא, 1 בספטמבר 2021). מותו הביא לשיח ער ברשתות החברתיות הפלסטיניות שהביעו צער על מותו וגינו את ישראל.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו, בתכיפות גבוהה מעט מהרגיל, אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה בעיקר לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 12 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 בספטמבר 2021).
    • 12 בספטמבר 2021: צמיגים הובערו בגבעה מערבית לנווה צוף (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 בספטמבר 2021).
    • 12 בספטמבר 2021: הושלך מטען לעבר הישוב בית אל. המטען התפוצץ מחוץ ליישוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו וצמיגים בוערים הונחו בין בית פג’אר לקיבוץ מגדל עוז (צפונית מזרחית לחברון), אין נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: ארבעה צמיגים בוערים הונחו על כביש 446 סמוך למחצבות נטוף (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוח צה”ל מכלי רכב חולף סמוך לחזמא (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל בין בית פג’אר למגדל עוז (גוש עציון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן סמוך לביתר (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לבית אל). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: צמיגים בוערים הונחו ואבנים יודו לעבר ניידת משטרה סמוך לכפור אלפנדק (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 11 בספטמבר 2021: צמיגים בוערים הונחו ואבנים יודו סמוך לגדר הישוב פסגות (מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2021).
    • 10 בספטמבר 2021: צמיגים בוערים הונחו ובקבוקי תבערה הושלכו דרומית לצומת עופרים (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2021).
    • 10 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תרמסעיא (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2021).
    • 10 בספטמבר 2021: התגלה מטען שהונח יחד עם ודגלי אש”ף מזרחית לעדי עד (צפונית מזרחית לראמאללה) המטען נוטרל על ידי חבלן. באותו יום הושלך מטען צינור לעבר הישוב בית אל. המטען לא התפוצץ לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2021).
    • 10 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו מכלי רכב חולף לתוך הישוב מגדל עוז בגוש עציון (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2021).
    • 10 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר ניידת משטרה בכיכר בית ענון (צפונית לקריית ארבע). לא היו נפגעים. נגרם נזק לניידת (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2021).
    • 9 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לכניסה הצפונית לאפרת (דרומית מזרחית לבית לחם) אין נפגעים ונגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 בספטמבר 2021).
    • 8 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוסים סמוך לשער שכם במזרח ירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בספטמבר 2021).
    • 3 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לגבעת אסף (דרומית לבית אל). נהג האוטובוס נפצע באורח קל. שמשת האוטובוס נפגעה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בספטמבר 2021).
    • 3 בספטמבר 2021: שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר הגדר של הישוב בית אל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שני בקבוקי תבערה גם הושלכו באזור תקוע (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בספטמבר 2021).
    • 2 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’יל. אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בספטמבר 2021).
    • 2 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תקוע הערבית לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בספטמבר 2021).
    • 1 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לובן אלשרקיה, צפונית מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 בספטמבר 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

פתיחת המעברים ביהודה ושומרון
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי החל מ-12 בספטמבר 2021 ועד 14 בספטמבר 2021 (ערב יום כיפור) יחזרו המעברים ביהודה ושומרון לפעול כבשגרה. יצוין כי המעברים נסגרו ערב ראש השנה ונשארו סגורים בעקבות בריחתם של ששת האסירים מכלא גלבוע. מתאם הפעולות הזהיר את הציבור ובפרט את השוהים הבלתי חוקיים שלא להתקרב לגדר, שם נוכחות מוגברת של כוחות צה”ל, או לסייע לשני האסירים הנמלטים שטרם נתפסו (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 11 בספטמבר 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • שתי רקטות שוגרו , יום אחר יום, לעבר ישראל. שתי הרקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. אף ארגון לא קיבל אחריות לירי. מאז מבצע “שומר החומות” (מאי 2021) שוגרו לעבר ישראל שלוש רקטות.
  • בליל שישי 11 בספטמבר 2021, זמן קצר לאחר שנודע על תפיסת שניים מהאסירים הנמלטים, שוגרה רקטה לעבר יישובי המועצה האזורית אשכול. אישה נחבלה באורח קל כאשר התפנתה למרחב מוגן. ברצועת עזה פורסם כי כוחות “ההתנגדות” שיגרו רקטה לעבר ישראל לא פורט איזה ארגון.
  • בתגובה לשיגור הרקטה, תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור של חמאס בין המטרות שהותקפו, עמדה ששימשה לירי מקלעים, אתר אחסון אמצעי לחימה שמוקם בסמוך לבית ספר ומסגדים, מתחם צבאי של חמאס בו מפעל לייצור בטון עבור מנהרות הטרור (דובר צה”ל, 11 בס]פטמבר 2021). בתקשורת הפלסטינית דווח כי הותקפו אדמה חקלאית במזרח בית חאנון (בצפון הרצועה), מוצב של חמאס בדיר אלבלח במרכז הרצועה ומוצב חמאס במערב ח’אן יונס בדרום הרצועה (מען, 11 בספטמבר 2021).
  • בשבת 12 בספטמבר 2021, בשעות הערב, שוגרה רקטה נוספת לעבר ישראל. אזעקה נשמעה בשדרות ובישובים סמוכים. אדם נפצע באורח קל בראשו לאחר שנפל כאשר רץ למרחב מוגן. הרקטה שוגרה זמן קצר לאחר שאבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, מסר הצהרה בהודעה מוקלטת בעקבות לכידת ארבעת האסירים הנמלטים בה ציין כי תפיסתם של האסירים שנמלטו אינה מסתירה את הבושה של מנגנוני הביטחון הישראליים והבטיח שהאסירים הכלואים בישראל ישוחררו בקרוב (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 11 בספטמבר 2021).
  • בתגובה לשיגור הרקטה, תקף צה”ל יעדי חמאס ברצועת עזה בהם מתחם צבאי ומטרות תת-קרקעיות, מתקן אימונים, מחנה צבאי בו אתר לאחסון אמצעי לחימה ומנהרת טרור (דובר צה”ל, 12 בספטמבר 2021). על פי התקשורת הפלסטינית הותקפו מוצב של כוח הריסון באזור דיר אלבלח, מוצב בח’אן יונס בדרום הרצועה ומוצב של הכוח הימי של חמאס ברפיח (מען, 12 בספטמבר 2021).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

המשך פעילויות מחאה אלימות
  • בימים הראשונים של ספטמבר 2021 נמשכו הפרות הסדר וההתפרעויות של יחידות ההטרדה הלילית על גבול הרצועה. במהלך פעילות הטרדה לילית מזרחית לג’באליא דווח על מותו של אחמד צאלח, בן 26 מג’באליא, מירי כוחות צה”ל (דף הפייסבוק של צפא, 2 בספטמבר 2021). אמו סיפרה, כי נפצע בעבר מספר פעמים ברגלו ובפניו במהלך אירועים על הגדר. הלווייתו התקיימה בג’באליא ללא כל סימנים המצביעים על שיוך ארגוני כלשהו (דף הפייסבוק צפא, 3 בספטמבר 2021). פעילות ההטרדות הליליות שככה לאחר ביקורו של מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, והבטחות שנתן בדבר העברת כספי הסיוע לרצועה (ראו להלן).
פעילות הטרדה לילית מזרחית אלבריג' (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 31 באוגוסט 2021).    מפעילות הטרדה לילית במזרח הרצועה בתמונה נראה פעיל שעל מצחו  סרט ירוק של הזרוע הצבאית של חמאס  (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 בספטמבר 2021)
מימין: פעילות הטרדה לילית מזרחית אלבריג’ (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 31 באוגוסט 2021).
משמאל: מפעילות הטרדה לילית במזרח הרצועה בתמונה נראה פעיל שעל מצחו סרט ירוק של הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 בספטמבר 2021)
טרור הבלונים
  • ב-5 בספטמבר 2021 שוגרו מספר בלונים לעבר ישראל שלא נשאו חומרי תבערה ונפץ אלא תמונות של ההרוגים מהעימותים האחרונים עם כוחות צה”ל, תמונות ראשי הזרועות הצבאיות ומסרי אזהרה לישראל. מקור בארגוני הטרור ברצועה מסר כי קיימת הסכמה על חזרה לפעילות ולשיגור בלונים במדורג (אלאים, 5 בספטמבר 2021). ב-6 בספטמבר 2021 פרצו בעוטף עזה שלוש שריפות באזור ניר עם. חוקרי כבאות והצלה מסרו כי הן נגרמו כתוצאה משיגור בלוני תבערה. בתגובה תקף חיל האוויר מטרות ברצועת עזה בין השאר הותקף מתחם צבאי בח’אן יונס בו ממוקם מפעל בטון לבניית מנהרות(דובר צה”ל, 6 בספטמבר 2021). גורמים פלסטינים דיווחו כי הזרועות הצבאיות ירו אש מקלעים לעבר כלי הטיס.
פעילים משגרים בלוני אזהרה לישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 בספטמבר 2021)    פעילים משגרים בלוני אזהרה לישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 בספטמבר 2021)
פעילים משגרים בלוני אזהרה לישראל (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 בספטמבר 2021)
סיכול ניסיון הברחת ציוד שיועד של פי החשד לפרויקט המנהרות של חמאס
  •   בודקים ביטחוניים של רשות המעברים במעבר תרקומיא (צפונית מערבית לחברון) סיכלו ניסיון הברחה חריג של ציוד אב”כ, שיועד על פי החשד לפרויקט המנהרות של חמאס ברצועת עזה. ממשרד הביטחון נמסר כי מדובר בציוד שאסור להכניסו לשטח הרצועה הכולל, בין השאר, מסננים, שסתומים ואף הנחיות הרכבה בעברית. החפצים הועברו לחקירת גורמי הביטחון (מעריב, 1 בספטמבר 2021).
הציוד שנתפס במעבר תרקומיא. משמאל: הוראות התקנה בעברית 
 (רשות המעברים במשרד הביטחון, 1 בספטמבר 2021)
   הציוד שנתפס במעבר תרקומיא. משמאל: הוראות התקנה בעברית 
 (רשות המעברים במשרד הביטחון, 1 בספטמבר 2021)
הציוד שנתפס במעבר תרקומיא. משמאל: הוראות התקנה בעברית
(רשות המעברים במשרד הביטחון, 1 בספטמבר 2021)
המשך הקלות של ישראל לרצועה
  • למרות האירועים האלימים הכריזה ישראל ב-1 בספטמבר 2021 על הקלות נוספות לתושבי הרצועה במסגרת זאת אפשרה ישראל, לראשונה מאז מבצע “שומר החומות”, הכנסה של חומרי בנייה למגזר הפרטי ובכלל זה ברזל. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכריז על הגדלת מרחב הדיג ל-15 מיילים ימיים והעברת ציוד נוסף וסחורות לרצועה. כמו כן הותר יצוא פירות וירקות וטקסטיל ליהודה ושומרון הוגדלה אספקת המים לרצועה בחמישה מיליון מטרים מעוקבים והוענקו 5,000 אישורים נוספים לסוחרים ופועלים מרצועת עזה להיכנס לישראל (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 בספטמבר 2021).
 ייצוא צ'יפס מרצועת עזה ליהודה ושומרון דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 בספטמבר 2021).     דייגים בעזה מציגים את תנובת הדגה שלהם בעקבות הגדלת מרחב הדיג (דף הפייסבוק של צפא, 2 בספטמבר 2021)
מימין: ייצוא צ’יפס מרצועת עזה ליהודה ושומרון דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 9 בספטמבר 2021). משמאל: דייגים בעזה מציגים את תנובת הדגה שלהם בעקבות הגדלת מרחב הדיג (דף הפייסבוק של צפא, 2 בספטמבר 2021)
  • הכרזת מתאם פעולות הממשלה בשטחים על הקלות נוספות לרצועה זכו לתהודה בכלי התקשורת הפלסטינים. לדברי עדנאן אלברג’, כתב רשתBBC ברצועה, מדובר בצעדים חדשים ובמגוון הקלות הנרחב ביותר מאז תום סבב הלחימה במבצע “שומר החומות”. הוא ציין כי היו גם כאלה שהופתעו מההקלות עליהן הכריזה ישראל בשבוע בו מתקיימות התפרעויות בגדר הגבול והקריאות ברצועה להרחבת ההפגנות.
  • כלי תקשורת פלסטינים המקורבים לחמאס המשיכו להעביר מסרים חריפים בכל הנוגע למצב מול ישראל גם לאחר שורת ההקלות עליהן הכריזה ישראל. גורמים פלסטינים כינו את ההקלות “תעמולה תקשורתית” של ישראל שמעוניינת להוליך שולל את דעת הקהל העולמית ואת המתווכים שהאיצו את המגעים שלהם מול הארגונים, לאחר ההודעה הישראלית על ההקלות, במטרה ללחוץ עליהם להפסיק את פעולות המחאה על הגבול. לדבריהם, הצעדים שנקטה ישראל עדיין רחוקים מאד מדרישות “ההתנגדות” ומהצרכים של תושבי הרצועה ועל כן הפעילויות וצעדי הלחץ ימשכו (אלאיאם, 2 בספטמבר 2021). מעין רג’ב, מומחה לעניינים כלכליים ברצועה, ציין כי להקלות יש חשיבות רבה אך הכלכלה ברצועה זקוקה להקלות נוספות ולהסרה של כל המגבלות על מעברי הגבול כולל הגבלות יצוא ויבוא (אלרסאלה, 2 בספטמבר 2021).
המענק הקטרי
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הגיע לרצועת עזה לקראת מועד חלוקת הכספים למשפחות הנזקקות. הנהגת חמאס הביעה תרעומת בפני השליח הקטרי על ההתערבות הישראלית ברשימת המשפחות האמורות לקבל את הסיוע הקטרי. לטענתה, ההתערבות כללה השמטה של כ-2,000 משפחות מהרשימה בתירוצים ביטחוניים. בפגישה שקיימה הנהגת חמאס עם השליח אלעמאדי היא הבהירה כי הפעילויות העממיות על הגבול תמשכנה עד שדרישות “ההתנגדות” תושגנה במלואן (אלקדס, 4 בספטמבר 2021).
 מחמד אלעמאדי נפגש עם יו"ר התאחדות הקבלנים ברצועה (אתר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 7 בספטמבר 2021).     אלעמאדי מבקר במסגד אלאקצא (חשבון הטוויטר של PALINFO, 7 בספטמבר 2021)
מימין: מחמד אלעמאדי נפגש עם יו”ר התאחדות הקבלנים ברצועה (אתר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 7 בספטמבר 2021). משמאל: אלעמאדי מבקר במסגד אלאקצא (חשבון הטוויטר של PALINFO, 7 בספטמבר 2021)
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, ציין כי העם הפלסטיני ברצועה נחוש להשיג את כל דרישותיו לשבירת “המצור” והוא לא יסכים יותר לקבל הקלות הדרגתיות. הוא הדגיש שכל האפשרויות של העם הפלסטיני פתוחות וכל האמצעים והכלים זמינים להפעלת לחץ על ישראל ולחייב אותה להסיר את “המצור” (רדיו אלאקצא, 4 בספטמבר 2021).
  • לאחר מספר ימים של שיחות ברצועה, טרם עזיבתו את הרצועה, הסכימו הארגונים הפלסטינים לבקשת אלעמאדי להעניק לו שהות עד 15 בספטמבר 2021 להשלמת יישום ההקלות. על פי הדיווחים התחייבו המתווכים המצרים והקטרים להאיץ את הצעדים למתן הקלות לרצועת עזה. נציגי הארגונים שבו והזהירו מפני הסלמה מחודשת לאורך הגבול, אם ישראל לא תיישם או תיסוג מהתחייבויותיה או אם הבטחות המתווכים לא תתממשנה (אלאח’באר, 7 בספטמבר 2021).
  • לאחר ביקורו ברצועת עזה מסר מחמד אלעמאדי, כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מהסכם העברת הכספים הקטרים למשכורות פקידי חמאס ברצועה. לדבריו, למרות ההבנות עם קטר, הודיעה לו הרשות הפלסטינית כי לא תעביר את הכספים באמצעות בנקים הנמצאים תחת אחריותה. הרשות נימקה את החלטתה בחשש מפני חשיפת הבנקים לתביעות בינלאומיות בגין סיוע ומימון טרור. אלעמאדי ציין כי קטר פועלת למציאת פתרון חלופי (שהאב, 10 בספטמבר 2021). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי הדבר מהווה הוכחה לתפקיד הרשות הפלסטינית בהמשך “המצור” ומשקף את רצון הרשות להשאיר את המצב כמו שהוא ולא לטפל בשום סוגיה שתקל על המשבר ההומניטארי ברצועה (אלרסאלה, 11 בספטמבר 2021).
שיקום הרצועה
  • בתוך כך, החלו עבודות שיקום הרצועה. בסאם ראצ’י, דובר נשיאות מצרים, מסר לאחר שבמהלך הפסגה המשולשת בקהיר דנו שלושת המנהיגים במאמצי השיקום, יחלו עבודות הבנייה ברצועת עזה בימים הקרובים. לדבריו, שלב פינוי ההריסות הגיע לסיומו (רדיו מצרים, 3 בספטמבר 2021).
  • עלאא’ אלאערג’, ראש איגוד הקבלנים ברצועת עזה, הודיע כי קטר תבנה מחדש בתים שנהרסו לחלוטין וכי יועבר תשלום לאזרחים שבתיהם נפגעו עד שהבתים יהיו מוכנים. כווית התחייבה, לדבריו, לבנות מחדש את מגדלי המגורים שנהרסו על ידי צה”ל, כשלטענתו מדובר בלמעלה מ-35 מגדלים ומבנים. לדברי אלאערג’ בעיית הכנסת חומרי הבנייה לרצועה נפתרה בזכות הסכמים בינלאומיים שהושגו בעניין ולחץ אירופאי שהופעל על ישראל. הואציין שהבנייה תתבצע באמצעות הוצאת מכרזים לחברות קבלניות(רדיו אלאקצא, 8 בספטמבר 2021).
  • משרד הרווחה ברצועה הודיע, כי ב-5 בספטמבר 2021 ישולמו ל-4,000 משפחות שנפגעו במהלך מבצע “שומר החומות” דמי סיוע בשווי של 878 ₪ למשך שלושה חודשים. לדברי המשרד יועברו דמי הסיוע רק למשפחות תושבי הרצועה ולא למשפחות פליטים והם יתקבלו באמצעות בנק פלסטין (סוא, 31 באוגוסט 2021).
הופעה נדירה של יחיא אלסנואר
  • לאחר תקופה ארוכה שלא התבטא ואף לא נראה בציבור, פרסמו כלי תקשורת פלסטינים ואיראניים תמונה של יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בלוויית מספר ציטוטים מהצהרות עיתונאיות שלו שלא ברור היכן ובאיזה נסיבות נאמרו. אלסנואר ציין, בין השאר, לפי מה שהובא בשמו, כי עזה מסוגלת לנהל עימות צבאי נוסף והדבר יקרה ברגע האחרון במידה וכל הצעדים האחרים להסרת המצור לא יצליחו. לדבריו, עזה לא ראתה אותו מזמן אבל הוא יכול לומר שהבריאות שלו טובה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסן אצליח, 3 בספטמבר 2021).
מותם של פלסטינים במנהרה על גבול מצרים רצועת עזה
  • משרד הפנים ברצועה דיווח ב-4 בספטמבר 2021 על חילוץ שלוש גופות פלסטינים ממנהרה בגבול הרצועה עם מצרים באזור רפיח. על פי איאד אלבזם, דובר המשרד, עקבות השלושה אבדו ב-2 בספטמבר 2021. בתקשורת הפלסטינית צוטטו מקורות בעזה שטענו כי השלושה נהרגו כאשר צבא מצרים הזרים גז רעיל למנהרה בה שהו (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 4 בספטמבר 2021) .
  • הארגונים הפלסטינים גינו את שלטונות מצרים על הרג שלושה פועלים פלסטינים באמצעות הזרמת גז רעיל למנהרות. הם קראו לממשלת מצרים לחקור את הפשע ולוודא שלא יחזור על עצמו (חשבון הטלגרם של הארגונים, 3 בספטמבר 2021). מקור ביטחוני מצרי אמר, כי מצרים ממשיכה לפעול בתיאום עם חמאס ביחס להסדרת המצב בגבול עם ישראל. המקור שלל אפשרות שמותם של שלושת הפלסטינים יערים מכשולים בפני התיאום בין מצרים לחמאס. לדברי המקור, ההאשמות לפיהן הזרימה מצרים גז רעיל למנהרות אינן מבטאות את עמדתה הרשמית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (מדא מצר, 4 בספטמבר 2021).
פסגה משולשת בקהיר
  • ב-2 בספטמבר 2021 נערך במצרים מפגש פסגה בין נשיא מצרים אלסיסי, עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית. עיתוי הפגישה היה ערב כינוס העצרת הכללית של האו”ם ונראה שהיא נועדה להחזיר את הסוגיה הפלסטינית לסדר היום הבינלאומי. במהלך הפסגה דנו שלושת המנהיגים בסוגיות משותפות ובמאמצים להחייאת תהליך השלום. הודעת הסיכום של המפגש הדגישה, כי הסוגיה הפלסטינית נותרה הסוגיה המרכזית של מצרים וירדן הודגש העיקרון לפיו הבחירה האסטרטגית של הערבים ושל הפלסטינים היא הבחירה בשלום בהתאם לגבולות 1967. הצדדים גם הדגישו בהודעה את התנגדותם לכל ההפרות והצעדים של ישראל, אשר פוגעים בפתרון שתי המדינות ובתקווה הפלסטינית לחיות בכבוד (ופא, 2 בספטמבר 2021).
הפסגה המשולשת בקהיר (ופא, 2 בספטמבר 2021)
הפסגה המשולשת בקהיר (ופא, 2 בספטמבר 2021)
  • טרם הפסגה נועד אבו מאזן עם נשיא מצרים. בתום הפגישה ציין אבו מאזן כי מצרים תמשיך במאמציה בכל מה שקשור לסוגיה הפלסטינית ובתאום הדוק עם הפלסטינים. הוא ציין, כי יש חשיבות לתמוך בעמדה הפלסטינית בנוגע להסדר מדיני ולפעול לחידוש המשא ומתן בנוסף לביסוס רגיעה ובמקביל לפעול לאחדות פלסטינית. אבו מאזן קרא לחמאס להכיר בלגיטימציה הבינלאומית כדי שניתן יהיה להקים ממשלת אחדות פלסטינית ( ופא, 2 בספטמבר 2021).
ראש הממשלה הפלסטיני ממשיך להאשים את ישראל במצבה הכספי של הרשות
  • בסדרת פגישות שערך מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, האשים אשתיה את ישראל במצב הכספי הקשה אליו נקלעה הרשות ודרש סיוע כספי בינלאומי לרשות:
    • בפגישה עם נציגת קנדה ברשות הדגיש אשתיה את המצב הכספי הקשה בו נתונה הרשות הפלסטינית בשל הפסקת הסיוע הבינלאומי והמשך קיזוז כספי הסילוקין מצד ישראל. אשתיה דרש את התערבות הקהילה הבינלאומית כדי להפסיק את המשך קיזוז כספי הפלסטינים (ופא, 8 בספטמבר 2021).
    • בפגישה שערך עם חברי קונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית בארה”ב, הודה להם אשתיה על הסיוע שמעניקה ארה”ב לרשות וביקש מהם ללחוץ על ישראל ולחייב אותה לכבד הסכמים חתומים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בספטמבר 2021).
    • בפגישה עם ג’ון הנסן, השליח הנורבגי לתהליך השלום, סקר אשתיה בפניו את מצבה הפיננסי הקשה של הרשות לנוכח הקיזוז שמבצעת ישראל בכספי הסילוקין ובשל ההלוואות הרבות שנאלצה הרשות לקחת מבנקים פלסטינים. אשתיה הדגיש את חשיבות הסיוע הכספי לרשות הפלסטינית כדי שהממשלה הפלסטינית תוכל להמשיך לתפקד (ופא, 1 בספטמבר 2021).
פעילות מול בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) לפתוח בהקדם בחקירות נגד ישראל. לדבריו, בית הדין הודיע על הפרות ישראל והמתנחלים, האשים את ישראל בהסלמה ותוקפנות באופן מתמשך ובדרכים שונות בפרט בהקשר של הריסת בתים. כמו כן, ציין שביקור שר הביטחון באזור מאחז אביתר מהווה התגרות בפלסטינים ומסר כי המשרד רואה בביקור הסלמה בתוקפנות נגד האדמות הפלסטיניות. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ובפרט למועצת הביטחון של האו”ם להפעיל לחצים על ישראל כדי שתסיר את מאחז אביתר. כמו כן, קרא למועצה לזכויות אדם ולמוסדות משפט באו”ם להעמיד לדין את ישראל בגין הפרות זכויות אדם ופשעים נגד הפלסטינים (ופא, 4 בספטמבר 2021).
פלסטינים מבקשים אישורי איחוד משפחות
  • בעקבות הודעת חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, בתקשורת הפלסטינית על מחווה נוספת מצד ישראל לפלסטינים של מתן 5,000 אישורים לאיחוד משפחות, דווח על המוני פלסטינים שפקדו את משרדי הרשות לעניינים אזרחיים באלבירה כדי להירשם לקבלת האישור (ופא, 31 באוגוסט 2021). הרשות העצמאית לזכויות אדם (ארגון הפועל בראמאללה), דרשה מחסין אלשיח’ שיגדיר את הקריטריונים הנדרשים לקבלת אישור איחוד משפחות (חשבון הטוויטר של QUDSN, 31 באוגוסט 2021).
יהודה ושומרון
  • נמשכת העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון. משרד הבריאות פרסם ב-12 בספטמבר 2021 את נתוני התחלואה הבאים: מספר החולים הפעילים עומד על 11,377 בני אדם (לעומת 8,422 ב-31 באוגוסט 2021), 73 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם 15 מונשמים, מספר הנפטרים עומד על 2,597. מספר המחוסנים הוא 860,007 (49.2% מקהל היעד) (לעומת 688,802 ב-31 באוגוסט 2021). מוקד התחלואה העיקרי בשטחי הרשות ממשיך להיות מחוז שכם עם 3,232 חולים פעילים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 12 בספטמבר 2021).
רצועת עזה
  • משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח ב- 12 בספטמבר 2021 כי מספר החולים הפעילים עומד על 19,302 (לעומת 11,882 ב-31 באוגוסט 2021). מתוך 2,523 בדיקות שנעשו ביממה האחרונה דווח על 745 חולים חדשים (כ-30% חיוביים). מספר הנפטרים ברצועה עומד על 1,220. 385 חולים מאושפזים בבתי החולים ברצועה מהם 248 חולים קשים. בסה”כ מחוסנים ברצועה – 349,523. 28% מקהל היעד (לעומת 246,954 ב-31 באוגוסט 2021) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 12 בספטמבר  2021).

[1] הדו"ח השבועי הבא יתפרסם ב-5 באוקטובר 2021. אנו מאחלים לכל קוראינו שנה טובה. שנת בריאות , שלום וביטחון.
[2]
למידע נוסף ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בספטמבר 2021: "תגובות פלסטיניות לבריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע".
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.