חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (12-6 בפברואר 2019)

משתתפי

משתתפי "צעדת השיבה" במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 8 בפברואר 2019)

משתתפי

משתתפי "צעדת השיבה" במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 8 בפברואר 2019)

משתתפי

משתתפי "צעדת השיבה" באזור רפיח (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 8 בפברואר 2019)

משתתפי

משתתפי "צעדת השיבה" באזור רפיח (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 8 בפברואר 2019)

אסמאעיל רצ'ואן במהלך אירועי

אסמאעיל רצ'ואן במהלך אירועי "צעדת השיבה" (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 8 בפברואר 2019)

אסמאעיל רצ'ואן במהלך אירועי

אסמאעיל רצ'ואן במהלך אירועי "צעדת השיבה" (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 8 בפברואר 2019)

פעילות

פעילות "יחידת הבלבול הלילית" (חשבון הטוויטר PalinfoAr, 11 בפברואר 2019)

הסכינים שנמצאו ברשות שני הפלסטינים במעבר קלנדיא (משטרת ישראל, 10 בפברואר 2019)

הסכינים שנמצאו ברשות שני הפלסטינים במעבר קלנדיא (משטרת ישראל, 10 בפברואר 2019)

שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריף נפגש בבירות עם מזכ

שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריף נפגש בבירות עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי זיאד אלנח'אלה (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019)

שר החוץ האיראני נפגש בבירות עם צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 11 בפברואר 2019)

שר החוץ האיראני נפגש בבירות עם צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 11 בפברואר 2019)

  • “צעדת השיבה”, שהתקיימה ביום שישי האחרון, התאפיינה ברף גבוה יחסית של אלימות. במהלך הצעדה הושלכו מטענים ורימוני יד לעבר כוחות צה”ל ונעשו מספר ניסיונות לחצות את גדר הביטחון. לכך נוספו ביטויים בשטח המעידים, כי חמאס ושאר הארגונים הפלסטינים מממשים את איומיהם מהתקופה האחרונה (חידוש המשטים, חידוש פעילותה של יחידת ההטרדות הלילית והצהרות בדבר שיגור בלוני נפץ, אשר עדיין לא אותרו בשטח ישראל).
  • ברקע העלאת רף האלימות עומדים, להערכתנו, כישלון סבב שיחות התיווך האחרונות בקהיר וחילוקי דעות בין חמאס לג’האד האסלאמי בפלסטין באשר למינון הרצוי של האלימות. חמאס, מכל מקום, להערכתנו, ממשיכה לווסת את ביטויי האלימות כדי למנוע הפיכתם לעימות צבאי נרחב עם ישראל.
  • במוקד האירועים ביהודה ושומרון עמד רצח בדקירה של צעירה ישראלית באזור עין יעל, סמוך לגן החיות התנ”כי בירושלים. כוחות הביטחון עלו במהירות אחר עקבות הרוצח, פלסטיני תושב חברון. מחקירתו עלה, כי הרצח בוצע על רקע לאומני. כלי התקשורת של הרשות הפלסטינית התעלמו ממעשה הרצח.
“צעדת השיבה” ( 8 בפברואר 2019)
  • ב-8 בפברואר 2019 נערכה “צעדת השיבה” ה-46 במספר תחת הכותרת “לא מתפשרים על הסרת המצור” בהפגנה, שהתקיימה בחמישה מוקדים, השתתפו כ-9,500 פלסטינים ( ירידה קלה לעומת מספר המשתתפים שבוע קודם לכן). רף האלימות במהלך הצעדה היה גבוה יחסית. במהלך האירועים הושלכו מטענים ורימוני יד לעבר כוחות צה”ל ונעשו מספר ניסיונות לחצות את גדר הביטחון.
מפגינים מחבלים בגדר התיל סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 9 בפברואר 2019)     מפגינים מחבלים בגדר התיל סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 9 בפברואר 2019)
מפגינים מחבלים בגדר התיל סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 9 בפברואר 2019)
  • כמידי יום שישי נטלו בכירי חמאס וארגונים נוספים חלק פעיל באירועי יום שישי. בדבריהם התייחסו הבכירים להמשך הצעדות “עד להשגת מטרותיהן” ולהחלטת הרשות הפלסטינית להפסקת תשלום המשכורות:
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, שהתראיין במסגרת “צעדת השיבה”, קרא לאומה הערבית לנקוט באמצעים להסרת “המצור” המוטל על הרצועה. הוא גינה את הנורמליזציה עם ישראל כמו גם את הסנקציות שהרשות הפלסטינית מטילה על הרצועה והפסקת תשלום משכורות האסירים והפקידים (ערוץ אלאקצא, 8 בפברואר 2019).
    • אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת, אמר בראיון כי “צעדות השיבה” תמשכנה להתקיים עד שתשגנה את מטרותיהן. הוא גינה את הרשות הפלסטינית על הפסקת המשכורות (אלאקצא, 8 בפברואר 2019).
  • סוכנות הידיעות הפלסטינית דיווחה, כי במהלך “צעדת השיבה” האחרונה נפצעו 25 מפגינים (מפגיעות כדורים וגז מדמיע) ושני מפגינים נהרגו (ופא, 9 בפברואר 2019). אחד המפגינים ההרוגים היה פעיל ביחידת הצמיגים באזור זייתון (דף הפייסבוק של יחידת הצמיגים באזור זייתון, 9 בפברואר 2019). ההרוג השני, נער בן 14. אבו מאזן פרסם צו נשיאותי המורה על קריאת אולם הדיונים של הוועד המרכזי במקאטעה בראמאללה על שמו של הנער ההורג. כן הודיע על הצבת כיסא על שמו במועצה הלאומית הפלסטינית ובמועצה המרכזית של אש”ף. אבו מאזן גם צפוי להזמין את הוריו לפגישה בראמאללה בעוד כחודש (מען, 9 בפברואר 2019).
  • בעקבות מותם של שני המפגינים נשמעו קריאות, בעיקר מצד פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, להגיב על מותם. מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר, כי ישראל תבין בקרוב שהטרור שלה לא יביא לתבוסת הפלסטינים (פלסטין אליום, 8 בפברואר 2019). החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בירכה את השהידים וציינה כי אמצעי המאבק להסרת “המצור” המוטל על הרצועה יסלימו. החזית הדגישה כי העם הפלסטיני לא יסכים להרגעה תמורת כסף ויש להסיר את “המצור” ללא תנאים (צפא, 8 בפברואר 2019).
  • הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה הודיעה כי צעדת יום שישי 15 בפברואר 2019 תתקיים בסימן “רצועת עזה בלתי ניתנת להפרדה ולתבוסה” (ערוץ אלאקצא, 8 בפברואר 2019).
דיונים על המשך ואופי “צעדות השיבה”
  • לאחר כעשרה חודשים בהם מתקיימות מידי יום שישי “צעדות השיבה” אמר דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי וועדות “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה” מגבשות בימים אלה הערכה כוללת לגבי שנת הפעילות הראשונה ובנוגע להמשך הפעילות בתקופה הקרובה. רבאח מהנא, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית, ציין כי היו טעויות במהלך אירועי “צעדות השיבה” והדגיש כי הם ימשיכו לפעול כדי שהצעדות תשרתנה את העניין הפלסטיני. יצוין כי בעקבות מותם של שני הנערים ב”צעדת השיבה” נמתחה ביקורת ברשתות החברתיות על חמאס, בעיקר מצד אנשי פתח, על המחיר הגבוה שגובות “צעדות השיבה” ועל והשימוש שנעשה במהלך הצעדות בבני נוער לקידום מטרות פוליטיות. חלקם אף יצאו בקמפיין הקורא להפסיק את הצעדות תחת ההאשטאג “שקר גדר התיל הגדול “.
הסלמת הפעילות האלימה מרצועת עזה

בשטוח היו לאחרונה מספר אירועים המצביעים על העלאת רף האלימות במהלך הצעדות. ביטויים לכך היו: חידוש המשטים, חידוש פעילות “יחידת הבלבול הלילית” והצהרות בדבר שיגור העפיפונים ובלוני התבערה לעבר ישראל (שפסקו בחודשים האחרונים לאחר הבנות שהושגו בין ישראל לחמאס לאחר סבב ההסלמה ב-13 בנובמבר 2018) [1].

  • במסגרת זאת בלטה במיוחד פעילות “יחידת הבלבול הלילית”: בליל 10 בפברואר 2019 אירעו עימותים אלימים בין כוחות צה”ל לעשרות פלסטינים סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. מוקד ההפגנות היה מזרחית לג’באליא. פעילות נוספת של יחידת הבלבול הלילית התקיימה למחרת ב-11 בפברואר 2019. במסגרתה התקהלו מאות פעילים במזרח עזה הבעירו צמיגים והשליכו מטענים (חשבון הטוויטרPALINFO , 11 בפברואר 2019; דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 11 בפברואר 2019; דף הפייסבוק של “יחידת הבלבול הלילית”, 11 בפברואר 2019). בנוסף לכך היו גם מספר דיווחים פלסטינים אודות שיגור בלוני נפץ אולם בפועל הם לא אותרו בשטח ישראל.
התקהלות פעילים לקראת פעילות "יחידת הבלבול הלילית"     עגלה עמוסה בצמיגים לקראת פעילות "יחידת הבלבול הלילית" (חשבון הפייסבוק של "יחידת הבלבול הלילית", 10 בפברואר 2019).
מימין: התקהלות פעילים לקראת פעילות “יחידת הבלבול הלילית” משמאל: עגלה עמוסה בצמיגים לקראת פעילות “יחידת הבלבול הלילית” (חשבון הפייסבוק של “יחידת הבלבול הלילית”, 10 בפברואר 2019).
אמצעים שהוכנו ע"י יחידת הבלבול הלילית" לקראת הפעילות  (דף הפייסבוק של "יחידת הבלבול הלילית", 11 בפברואר 2019)   אמצעים שהוכנו ע"י יחידת הבלבול הלילית" לקראת הפעילות  (דף הפייסבוק של "יחידת הבלבול הלילית", 11 בפברואר 2019)
אמצעים שהוכנו ע”י יחידת הבלבול הלילית” לקראת הפעילות
(דף הפייסבוק של “יחידת הבלבול הלילית”, 11 בפברואר 2019)
  • במקביל קיימה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה מסיבת עיתונאים בה הודיעה כי המשט ה-23 יערך ביום שלישי 12 בפברואר 2019 בצפון רצועת עזה. לדברי הרשות מטרת המשט היא להעביר מסר לקהילה הבינלאומית, לארה”ב ולישראל שהעם הפלסטיני ו”ההתנגדות” יכשילו את כל המזימות הניצבות בפניהם. עוד צוין במסיבת העיתונאים, כי העם הפלסטיני דבק בצורך להשתמש בכל אמצעי “ההתנגדות” עד שיוסר “המצור” המוטל על רצועת עזה (אלאקצא, 11 בפברואר 2019) .
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-7 בפברואר 2019 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר יישובי המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על פי הערכות תקשורתיות בוצע הירי בתגובה למותו של האסיר פארס בארוד מעזה ממחלה בבית החולים בבאר שבע .
  • בתגובה לירי תקף טנק של צה”ל עמדה של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 6 בפברואר 2019). בתקשורת הפלסטינית דווח כי כוחות צה”ל תקפו את היעדים הבאים: נקודת תצפית השייכת ל”התנגדות” מזרחית לרפיח (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 6 בפברואר 2019); תצפית המשתייכת ל”כוח הריסון” (של חמאס) מזרחית לח’אן יונס (שהאב, 6 בפברואר 2019); שני מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס במזרח רפיח וסמזרח דיר אלבלח (אלחדית’, 6 בפברואר 2019).
  • ב-10 בפברואר 2019 בשעות הערב דיווחו תושבי המועצה האזורית אשכול על פיצוצים באזור כיסופים (דוברות המועצה האזורית אשכול). על פי דיווחים בתקשורת הפלסטינית שוגרו מספר פצצות מרגמה מרצועת עזה.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

ניסיון חדירה לישראל בדרך הים
  • כוחות צה”ל זיהו חשוד שחצה את גדר הגבול מצפון רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי צה”ל עצרו אותו סמוך לנקודת החצייה. החשוד שהיה ללא נשק נלקח לחקירה (דובר צה”ל, 10 בפברואר 2019).
צעירה ישראלית נדקרה למוות בירושלים
  • צעירה ישראלית בת 19 יצאה ב-7 בפברואר 2019 בשעות הבוקר ממקום עבודתה וביקשה להתבודד בטבע באזור עין יעל, סמוך לגן החיות התנ”כי בירושלים. לאחר שלא שבה דיווחו מקורביה על העדרה. בשעות הערב נמצאה גופתה של הצעירה ללא רוח חיים כשעל גופה סימני אלימות.

הנרצחת הישראלית אורי אנסבכר ז"ל, בת 19 מהישוב תקוע (תקשורת ישראלית, 8 בפברואר 2019)
הנרצחת הישראלית אורי אנסבכר ז”ל, בת 19 מהישוב תקוע (תקשורת ישראלית, 8 בפברואר 2019)

  • כוחות הביטחון חשפו במהירות את זהות הרוצח. ב-8 בפברואר 2019 בשעות הערב נעצר, פלסטיני תושב העיר חברון סמוך למסגד עבד אלנאצר באלבירה אליו נמלט לאחר ביצוע הרצח. יומיים לאחר מעצרו ולאחר שחזור הרצח, קבע שירות הביטחון הכללי, כי מחקירתו עולה שהרצח בוצע על רקע לאומני (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 10 בפברואר 2019).
  • מבצע הרצח הוא ערפאת ארפאעיה, בן 29, שהתגורר בשכונת אבו סנינה בחברון. מחקירתו עלה כי ביום הרצח בשעות הבוקר יצא מחברון שברשותו סכין ועשה דרכו לכיוון בית ג’אלא. הוא צעד לכיוון היער שם הבחין בצעירה תקף ורצח אותה. העצור מוכר למערכת הביטחון לאחר שהיה כלוא בעבר בישראל על עבירות של החזקת סכין והסתה (אתר QUDSN, 9 בפברואר 2019).

ערפאת ארפאעיה, בן 29, משכונת אבו סנינה בחברון (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019)
ערפאת ארפאעיה, בן 29, משכונת אבו סנינה בחברון (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019)

  • הרשות הפלסטינית, התעלמה מרצח הישראלית בעין יעל. עד כה בכירי הרשות הפלסטינית לא גינו את הפיגוע. סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא (הכפופה ללשכת יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן) והעיתון אלחיאת אלג’דידה (ביטאונה הרשמי של הרשות) לא דיווחו כלל על הרצח. אירוע יחיד שזכה לכותרת בעמוד הראשון של העיתון, היה כניסת כוחות הביטחון הישראלים למסגד עבד אלנאצר באלבירה (במטרה לעצור את המחבל שהסתתר במקום), ללא ופירוט הנסיבות שהביאו לכך (טקטיקה תקשורתית מוכרת של הרשות). באתרי חמאס ואתרים שלא מזוהים עם הרשות הפלסטינית פורסמו דיווחים אינפורמטיביים ואף הוצגו תמונת הנרצחת ושל מה שכינו “החשוד ברצח” (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. מסגרת זאת נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה וכספים המיועדים למימון פעולות טרור. במקביל, נמשך יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב וישובים ברחבי יהודה ושומרון נגרם נזק למספר כלי רכב. להלן מספר אירועים בולטים:
    • 11 בפברואר 2019 מטען מייצור עצמי הושלך לעבר לוחמי צה”ל בפאתי הכפר יעבד (מערבית לג’נין) . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 11 בפברואר 2019).
    • 11 בפברואר 2019 בפעילות כוחות הביטחון הישראליים למציאת אמצעי לחימה לא חוקיים תפסו הכוחות נשק צלפים וכלי נשק מאולתר. בסריקות בחברון תפסו הכוחות כספי טרור בשווי של עשרות אלפי שקלים (דובר צה”ל 11 בפברואר 2019).
    • 11 בפברואר 2019 לוחמי משמר הגבול עצרו באחת העמדות בכניסה למערת המכפלה בחברון פלסטיני שניסה להיכנס כשהוא חמוש בסכין (דוברות משמר הגבול , 11 בפברואר 2019).
    • 11 בפברואר 2019: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים גוש עציון . לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בפברואר 2019).
    • 9 בפברואר 2019 שני פלסטינים צעירים הגיעו למעבר קלנדיא בצפון ירושלים. השניים עוררו את חשדם של כוחות הביטחון שאיישו את המעבר ועל גופם נערך חיפוש. ברשות השניים נמצאו שתי סכינים (דוברות משטרת ירושלים, 9 בפברואר 2019).
    • 9 בפברואר 2019 מטען צינור מייצור עצמי הושלך לעבר כוח צה”ל בכפר יעבד (מערבית לג’נין). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק . גם ב-7 בפברואר הושלך מטען לעבר הכוחות בכפר יעבד (דובר צה”ל, 9 בפברואר 2019).
    • 8 בפברואר 2019 אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון צפונית לחלחול. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בפברואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

מעבר רפיח
  • לדברי חאזם קאסם דובר חמאס הודיעה מצרים כי מעבר רפיח יישאר פתוח כדי להקל על מעבר נוסעים. (ערב 48, 10 בפברואר 2019).
המשך ניסיונות מצריים לביסוס ההרגעה ברצועת עזה
  • נמשכים המאמצים המצריים לביסוס הרגיעה. במסגרת זאת הגיעו לקהיר לסבב שיחות נוסף משלחות רמות דרג מטעם חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, והג’האד האסלאמי בפלסטין, בראשות מזכ”ל הארגון. מקורות מסרו כי בשיחות בין חמאס הג’האד האסלאמי בפלסטין ומצרים דרשה חמאס שמצרים תפעיל לחצים על אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, כדי שיחדל להפעיל עליה סנקציות ושיפסיק את תהליך הרכבת הממשלה ללא הסכמה. והיה ותמשכנה הסנקציות על הרצועה מצד הרשות הציעה חמאס שמצרים תעניק לרצועה הקלות משמעותיות וכן תבקש מישראל להעביר לרצועה את ההכנסות ממיסים לצרכים הומניטאריים. מנגד דרשה מצרים לעצור את “צעדות השיבה” ולמנוע ממפגינים להתקרב לגדר (אלאח’באר, 6 בפברואר 2019).
  • לטענת מספר מקורות התגלעה במהלך השיחות בקהיר מחלוקת בין חמאס לג’האד האסלאמי בפלסטין בנושא “צעדות השיבה”, הכלים שיש לעשות בהם שימוש במהלכן, ואופי התגובה שיש לנקוט על “הפרות הרגיעה” מצד ישראל. המחלוקת התגלעה לטענת אותם מקורות לאור ניסיונות קודמים של הג’האד האסלאמי לתאם עמדות עם החזית העממית ולהסלים את המאבק ואת האמצעים בהם נעשה שימוש ב”צעדות השיבה”. מקורות מקורבים לג’האד האסלאמי אף מסרו כי מזכ”ל הארגון עזב את קהיר בעקבות דיון סוער עם חמאס. לדברי המקורות המחלוקות עם חמאס הסלימו מאז פעולת הירי בגבול על קצין ישראלי אותה ביצעו על פי חמאס פעילי הג’האד האסלאמי (אלקדס, 8 בפברואר 2019).
יחסים עם איראן
  • בדברים שנשא זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין , בעצרת בלבנון במלאת ארבעים שנה לניצחון המהפכה האסלאמית באיראן הדגיש אלנח’אלה כי איראן היא סמל ל”התנגדות” לתוקפנות האמריקאית-ישראלית הבלתי פוסקת. אלנח’אלה הצהיר כי הם יאבקו ב”כיבוש” בכל האמצעים ולא יירתעו מהחימוש ומהטכנולוגיה של ישראל. לדבריו מסוגלים הפלסטינים להילחם יותר ולהחזיק מעמד זמן רב יותר בזכות איראן העומדת לצד הפלסטינים מאז ניצחון המהפכה (אלמנאר, 6 בפברואר 2019).
  • מחמד ג’ואד ט’ריף שר החוץ האיראני נועד במהלך ביקור שערך בלבנון עם משלחת מטעם חמאס לאחר הפגישה אמר צלאלח אלערורי סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שעמד בראש המשלחת, כי עמדת איראן חיובית לגבי הסוגיה הפלסטינית וההתנגדות (אלמיאדין, 11 בפברואר 2019).
סגירת ערוץ אלקדס
  • אנשי תקשורת העובדים בערוץ הלווין אלקדס (השייך לחמאס) דיווחו, כי קיבלו הודעה על סגירת הערוץ בשל המשבר הכספי הפוקד אותו. העובדים בערוץ התבקשו שלא להתייצב לעבודה החל מ-10 בפברואר 2019. יצוין, כי עובדי הערוץ לא קיבלו את משכורותיהם מזה מספר חודשים. ההודעה הפתאומית על הפסקת שידורי הערוץ, הכתה בתדהמה את קהל צופי הערוץ. ברשתות החברתיות נרשמו ציוצים רבים המביעים צער על סגירת הערוץ ומשבחים את פעילותו במהלך עשר השנים האחרונות (אלג’זירה נט, 10 בפברואר 2019).
  • ערוץ הלווין אלקדס החל לשדר בנובמבר 2008. האולפן הראשי שלו ממוקם בבירות שבלבנון. הערוץ העסיק כחמישים עובדים במשרדים בעזה (מען, 10 בפברואר 2019).
קריקטורות שפורסמו בעקבות סגירת ערוץ הלווין אלקדס (מימין: דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 10 בפברואר 2019).     "אלקדס. ערוץ הלווין אלקדס. המשבר הכספי" (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019)
קריקטורות שפורסמו בעקבות סגירת ערוץ הלווין אלקדס (מימין: דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 10 בפברואר 2019). משמאל : “אלקדס. ערוץ הלווין אלקדס. המשבר הכספי” (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2019)
תרומת כספים באמצעות מטבעות וירטואליים
  • גדודי חללי אלאקצא/יחידות נביל מסעוד (הפועלים ברצועת עזה) פרסמו כרזה הקוראת לתרום לארגון באמצעות ביטקוין ודוגקוין (Dogecoin) סוג נוסף של מטבע וירטואלי. בכרזה מתפרסמות כתובות של ארנקים אלקטרוניים לשם מתבקשים התורמים להעביר את הכספים. גדודי חללי אלאקצא/יחידות נביל מסעוד היא אחת מארבע המסגרות הצבאיות של גדודי חללי אלאקצא הפועלת ברצועת עזה וטוענת לתיאום וקשר הדוק עם הזרוע הצבאית של חמאס.

הכרזה הקוראת לגיוס התרומות באמצעות מטבעות הביטקוין ודוגקוין  (דף הפייסבוק של גדודי חללי אלאקצא – יחידות נביל מסעוד, 2 בפברואר 2019)
הכרזה הקוראת לגיוס התרומות באמצעות מטבעות הביטקוין ודוגקוין
(דף הפייסבוק של גדודי חללי אלאקצא – יחידות נביל מסעוד, 2 בפברואר 2019)

  • קריאה זו של גדודי חללי אלקצא לתרומה באמצעות המטבע הוירטואלי מצטרפת להודעות פומביות של ארגונים פלסטינים נוספים שלאחרונה פנו לגיוס תרומות באמצעות ביטקוין (ביניהם הזרוע הצבאית של חמאס וארגון ועדות ההתנגדות העממית)[3].
הרכבת ממשלת חדשה
  • נמשך העיסוק הפנים-פלסטיני סביב הקמת ממשלה החדשה. דווח כי אבו מאזן החליט לדחות את הרכבת הממשלה בעקבות התנגדותם של רוב הארגונים באש”ף לקחת בה חלק . לפיכך נמסר כי הממשלה הנוכחית תמשיך לפעול עד שיתאפשר להרכיב ממשלה חדשה. מספר בכירים גם מסרו כי הרכבת הממשלה תתבצע לאחר בחירות בישראל משום שתוצאותיהן ישפיעו על קווי המדיניות הפלסטינית בעתיד (אלחיאת, 9 בפברואר 2019).
כינוס ארגונים במוסקבה
  • הולכות ונשלמות ההכנות לכנס הארגונים הפלסטינים במוסקבה. אבו מאזן שיבח את מאמצי הפיוס של רוסיה וטען כי נציגים של פתח ושל ארגונים נוספים באש”ף הוזמנו לשיחות הפיוס שתתקיימנה בתיווך רוסי (ספוטניק, 6 בפברואר 2019).
  • אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס לא יהיה נוכח במוסקבה את חאמס ייצגו מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית, וחסאם בדראן, דובר חמאס (דניא אלוטן, 7 בפברואר 2019).
  • ב-10 בפברואר 2019 הגיעה למוסקבה משלחת מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות מחמד אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של הארגון (מען, 10 בפברואר 2019).
  • משלחת החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בראשות פהד סלימאן, סגן מזכ”ל הארגון, הגיעה למוסקבה (מען, 11 בפברואר 2019).
  • משלחת פתח אמורה אף היא להגיע לרוסיה.
תגובות למותו של אסיר בכלא הישראלי
  • ב-6 בפברואר 2019 נפטר האסיר הפלסטיני פארס ברוד בבית הכלא הישראלי לאחר התדרדרות במצבו הרפואי. פארס ברוד היה כלוא בישראל בשל רצח אזרח ישראלי ונדון ל-28 שנות מאסר. הוא נפטר בגיל 51 לאחר שנדבק בווירוס . מותו הביא לשורה של גינויים פלסטינים אשר האשימו את ישראל בגרימת מותו והטילו עליה את האחריות :
    • יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת המעבר, הביע צער על מותו ואמר כי ישראל אחראית על חיי האסיר ועל חייהם של כל האסירים בבתי הכלא בישראל. הוא קרא לארגונים הומניטאריים בינלאומיים לקחת אחריות על “הפשע החדש” של ישראל נגד האסירים הפלסטינים (ופא, 6 בפברואר 2019).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, הביע צער על מותו של האסיר וקרא לקהילה הבינלאומית ולדווחים המיוחדים של האו”ם להטיל פיקוח בינלאומי על בתי הכלא בישראל. הוא גם קרא לתובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) לפתוח בחקירה נגד “הפושעים הישראליים” (דניא אלוטן, 6 בפברואר 2019).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, הביע צער על מותו של האסיר והטיל את האחריות המלאה למותו על ישראל מכיוון שלטענתו היא הזניחה את מצבו הרפואי (פלסטין אליום, 6 בפברואר 2019).
תגובות ראשונות לכוונת ישראל לקזז את כספי הרשות
  • לאחר הפיגוע בעין יעל בו נהרגה צעירה ישראלית קרא נפתלי בנט, שר החינוך, להפעיל את החוק לקיזוז כספי טרור באופן מידי. בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה, כי עד לסוף השבוע תושלם עבודת המטה הדרושה למימוש חוק הקיזוז משכורות המחבלים וב-17 בפברואר 2019 תועבר ההחלטה בישיבת הקבינט (אתר משרד ראש הממשלה, 10 בפברואר 2019). על פי החוק הישראלי לקיזוז כספי הטרור תנכה ישראל מידי חודש מכספי הסילוקין המועברים לרשות הפלסטינית סכום של 1/12 מסך התשלומים שהעבירה הרשות בשנה הקודמת למחבלים ולבני משפחותיהם (אתר הכנסת).
  • תנועת פתח פרסמה הודעה בה טענה כי ארה”ב וישראל פוגעות בפלסטינים פעם נוספת באמצעות החמרת “המצור הכספי” על רקע התנגדותם של הפלסטינים לתוכניות כמו “עסקת המאה”. עוד ציינה ההודעה כי ארה”ב מאיימת על הבנקים כדי למנוע העברת כספים לרשות הפלסטינית וכן כי ישראל מצידה מנסה להחרים את כספי המיסים של הפלסטינים (דניא אלוטן, 11 בפברואר 2019).
הרשות הפלסטינית מגבירה את המאבק נגד יישום תכנית הלימודים הישראלית במזרח ירושלים
  • בפגישה רבת משתתפים, שנערכה במשרד החינוך הפלסטיני בראמאללה בהשתתפות עדנאן אלחסיני, השר לענייני ירושלים, הכריז צברי צידם, שר החינוך וההשכלה הגבוהה ברשות הפלסטינית, כי משרדו יגביר את ההגנה על מגזר החינוך בירושלים. לדבריו בראש ובראשונה יורחב יישום פסק ההלכה האוסר על לימוד תכנית הלימודים הישראלית ויודגש הסירוב לסגור את בתי הספר של אונר”א ובתי הספר הערביים בירושלים. צידם הדגיש את המשך ביצוע התוכנית להגנה על החינוך, ובכלל זה הגשת סיוע בתחומים שונים למגזרי החינוך וההשכלה הגבוהה, פעילות עם כל הגורמים הקשורים להתנגד לישראליזציה של החינוך, והעמדה לדין של כל מי שמחכיר נכסים לעיריית ירושלים תחת ההגדרה בתי ספר.
  • במסגרת התוכנית שהכין משרד החינוך הפלסטיני לחיזוק תלמידי העיר העתיקה בירושלים זכאים התלמידים לחינוך אקדמאי חינם באוניברסיטאות הממשלתיות, ולמלגות בכל האוניברסיטאות הפלסטיניות. התוכנית גם כוללת הענקת סיוע לבתי הספר הפרטיים ולגני הילדים בעיר העתיקה, במיוחד אלה הכפופים למשרד ההקדשים. במסגרת התוכנית גם מחלקת הרשות הפלסטינית חינם את ספרי הלימוד שלה לתלמידים בעיר העתיקה. המשרד גם בוחן אפשרות ללימודים בשתי משמרות כדי לקלוט מספר רב יותר של תלמידים, (ופא, 28 בינואר 2019; אתר משרד החינוך ברשות הפלסטינית, 28 בינואר 2019; אלג’זירה.נט, 29 בינואר 2019).
האירוע בראמאללה ראשות שר החינוך הפלסטיני צברי צידם (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 28 בינואר 2019)    האירוע בראמאללה ראשות שר החינוך הפלסטיני צברי צידם (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 28 בינואר 2019)
האירוע בראמאללה ראשות שר החינוך הפלסטיני צברי צידם (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברשות, 28 בינואר 2019)

שקף המציג את הירידה במספר התלמידים בבתי הספר בעיר העתיקה מאז 2012 (אלג'זירה.נט, 29 בינואר 2019)
שקף המציג את הירידה במספר התלמידים בבתי הספר בעיר העתיקה מאז 2012 (אלג’זירה.נט, 29 בינואר 2019)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בפברואר 2019: "פעילי חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה מאיימים בהסלמת האלימות המופעלת במסגרת "צעדות השיבה" כשבפועל ממשיכה חמאס לשמור על ריסון בהפגנות".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מ-3 בפברואר 2019: "חמאס וועדות ההתנגדות העממית פנו לתומכיהם לתרום באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין".