חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (19-13 בפברואר 2019)

מפגיני

מפגיני "צעדת השיבה" ממזרח לח'אן יונס (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 15 בפברואר 2019).

מפגיני

מפגיני "צעדת השיבה" באזור מזרח העיר עזה.

התקהלות מפגינים סמוך לגדר הביטחון.

התקהלות מפגינים סמוך לגדר הביטחון.

מפגינים שעל מצחם סרטים עליהם הכיתוב

מפגינים שעל מצחם סרטים עליהם הכיתוב "לשבור את המצור" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 15 בפברואר 2019).

כלי השיט שהשתתפו במשט (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, 12 בפברואר 2019)

כלי השיט שהשתתפו במשט (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, 12 בפברואר 2019)

פעילי יחידות ההטרדה הלילית אוספים צמיגים לקראת הפעילות (דף הפייסבוק של

פעילי יחידות ההטרדה הלילית אוספים צמיגים לקראת הפעילות (דף הפייסבוק של "יחידות ההטרדה הלילית", 13 בפברואר 2019).

יחידות ההטרדה הלילית בפעילות (דף הפייסבוק של

יחידות ההטרדה הלילית בפעילות (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)

קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות החלטת ישראל לקזז את משכורות המחבלים תחת הכותרת

קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות החלטת ישראל לקזז את משכורות המחבלים תחת הכותרת "שוד כספי המיסים" (אלקדס, 19 בפברואר 2019)

  • גם השבוע התאפיינה “צעדת השיבה” ביום שישי ברמת אלימות גבוהה. האלימות התבטאה, בין השאר, בהשלכת רימונים ומטענים, הפרחת בלוני תבערה וניסיונות לחצות את גדר הגבול. פעילות אלימה התקיימה גם בשאר ימי השבוע והיא התאפיינה בהשלכת מטענים ורימונים לעבר שטח ישראל במהלך הפגנות בקרבת גדר הגבול. באחת הפעולות הללו נפצע לוחם צה”ל כתוצאה ממטען שהתפוצץ בקרבתו. טנקים של צה”ל הגיבו בירי לעבר שתי עמדות חמאס בצפון הרצועה (חייל נוסף נפצע במהלך “צעדת השיבה”).
  • עליית רמת האלימות מהווה מימוש לאזהרות חמאס מפני הסלמה אם לא ייענו דרישותיה. ברקע עומדים, להערכתנו, אכזבה מהציפיות לשינוי מהותי במצב הכלכלי ובהסרת “המצור”; כישלון שיחות התיווך האחרונות במצרים; הקרע המחריף עם פתח והרשות הפלסטינית וחילוקי דעות עם הג’האד האסלאמי בפלסטין הנוקט בקו לוחמני יותר. בשלב זה ממשיכה חמאס לווסת את ביטויי האלימות אך בשטח נוצר מצב נפיץ, העלול להוביל להתדרדרות.
  • לאחר שורה של עימותים וחיכוכים עם פקידי הרשות הפלסטינית, השלימה חמאס את ההשתלטות על צדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום. פעילי חמאס גרשו את פקידי רשות המעברים והגבול של הרשות הפלסטינית ומנעו מהם להתקרב למעבר. על רקע המתיחות הגוברת איימו “מקורות בחמאס” כי יחלו במבצע ביטחוני נרחב נגד פעילי פתח ברצועה.
  • הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט על יישום חוק קיזוז משכורות המחבלים ובני משפחותיהם. במסגרת ההחלטה יקוזז סכום של 502 מיליון שקלים. למרות ההחלטה אין בדעת הרשות להפסיק את העברת התשלומים לאסירים ולמשפחות ההרוגים. דוברי פתח והרשות איימו בתגובה (ראשונית) להשתחרר מפרוטוקול פריז ולפנות לבתי משפט בינלאומיים ובראשם בית הדין הפלילי בהאג (ICC). נראה לנו כי ההחלטה ומשמעויותיה עדיין נבחנים על ידי הרשות, לפי שעה ללא החלטה פורמאלית בדבר דרכי התגובה.
“צעדת השיבה ”
  • ב-15 בפברואר 2019 התקיימה “צעדת השיבה” ה-47 במספר תחת הסיסמא “רצועת עזה בלתי ניתנת להפרדה ולתבוסה” בצעדה השתתפו כ-11,500 פעילים, מעט יותר מאשר בשבועות הקודמים. המפגינים פעלו מחמישה מוקדים. רמת האלימות שהופגנה במהלך הצעדה הייתה גבוהה יחסית. המפגינים הציתו צמיגים, השליכו רימונים ומטענים ויידו אבנים לעבר לוחמי צה”ל. כמו כן הופרחו בלוני תבערה וזוהו מספר ניסיונות של פלסטינים לחצות את הגדר. כוחות צה”ל עצרו פלסטיני שחצה את הגדר בצפון רצועת עזה והעביר אותו לחקירה (דובר צה”ל, 15 בפברואר 2019) .
  • במהלך “צעדת השיבה” נפצע קצין משמר הגבול באורח קל ברגלו מרסיס מטען שפוצץ בסמוך אליו. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה, מסר, כי במהלך אירועי הצעדה נפגעו עשרים פלסטינים מירי כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 15 בפברואר 2019).
מפגיני "צעדת השיבה" מבעירים צמיגים סמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה ושורפים דגל ישראל
 (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 15 בפברואר 2019).
     מפגיני "צעדת השיבה" מבעירים צמיגים סמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה ושורפים דגל ישראל
 (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 15 בפברואר 2019).
מפגיני “צעדת השיבה” מבעירים צמיגים סמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה ושורפים דגל ישראל (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 15 בפברואר 2019).
  • בכירי חמאס וארגונים נוספים נכחו באירועים. בנאומים שנשאו ציינו הדוברים כי הצעדות תמשכנה. חלקם גינו בדבריהם את המדינות שהשתתפו בוועידת וורשה ואת המדינות הערביות על “שיתוף הפעולה שלהן עם ישראל וארה”ב” (אלמיאדין, ערוץ אלאקצא, 15 בפברואר 2019). להלן עיקרי ההתבטאויות:
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, קרא להמשיך את אירועי “צעדות השיבה” עד להסרת “המצור”, רצ’ואן גינה את ועידת ורשה ואת המדינות שהשתתפו בה ואת “עסקת המאה” (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ’ואן, 16 בפברואר 2019).
    • חצ’ר חביב, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, קרא לקהילה הבינלאומית, לאו”ם ולמעצמות אירופה לפעול להסרת “המצור”. הוא גינה את הנורמליזציה של גורמים ערביים עם ישראל ואת ועידת ורשה (ערוץ “אלאקצא”, 15 בפברואר 2019).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, גינה גם הוא את ועידת ורשה והמדינות המשתתפות בה והזהיר מפני תגובה אפשרית של החמ”ל המשותף של הארגונים ברצועה (ערוץ “אלמיאדין”, 15 בפברואר 2019).
    • הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה קראה לציבור הפלסטיני להשתתף ב”צעדת השיבה” ביום שישי 22 בפברואר 2019 שתתקיים תחת הסיסמא “צעדות השיבה והסרת המצור הן הבחירה שלנו” (פלסטין אליום, 15 בפברואר 2019).
בכירי חמאס ממשיכים להזהיר את ישראל מפני הסלמת האלימות
  • קודם ל”צעדת השיבה” ציינו בכירים בחמאס ומארגני הצעדה כי צעדת יום שישי תהווה “מבחן” עבור ישראל בכל הנוגע לפגיעה במפגינים (שהאב, 14 בפברואר 2019). כיומיים לפני הצעדה אמר בכיר בחמ”ל המשותף של ארגוני הטרור ברצועה, כי נציגי הזרועות הצבאיות התכנסו ב-13 בפברואר 2019 והחליטו פה אחד כי כל הסלמה ישראלית או פגיעה במפגינים בהפגנות יום שישי תענה בהתאם (דניא אלוטן, 14 בפברואר 2019). גורם נוסף בחמ”ל ציין, כי התגובה מצד החמ”ל המשותף תהיה על בסיסי המשוואה “דם תחת דם ותגובה בהתאם למידת התוקפנות” (אלוטניה, 14 בפברואר 2019)
  • בראיון שהעניק אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, יום קודם לצעדה, הוא אמר כי “ההתנגדות” אינה מעוניינת במלחמה או בהסלמה עם ישראל אך היא תגיב במידה וישראל תכפה אותן עליה. הוא ציין כי זוהי זכותה של הרשות העליונה לצעדת השיבה לנקוט באמצעים “בדרכי שלום” כדי להפעיל לחץ על ישראל. עוד ציין רצ’ואן כי יחידות ההטרדה הלילית פועלות אף הן “בדרכי שלום” וכי דרכי פעולתן נקבעות על ידי הרשות העליונה. הוא גם הזכיר לישראל כי כאשר היא ביצעה “פשעים” “ההתנגדות” הגיבה (אלאקצא, 14 בפברואר 2019).
אירועי המשט
  • ב-12 בפברואר 2019 התקיימו אירועי המשט ה-23, שלאחרונה לא התקיימו באורח סדיר. במשט השתתפו עשרים כלי שיט קטנים. במקביל התאספו כ-2,000 מפגינים בצפון רצועה על גבול ישראל (מען, 13 בפברואר 2019). דווח על 35 פצועים (אלקדס, 12 בפברואר 2019). הרשות העליונה לצעדת השיבה הודיעה במסיבת עיתונאים שכינסה כי המשט הבא יצא ב-19 בפברואר 2019 מנמל עזה לכיוון הגבול הצפוני של רצועת עזה. במקביל למשט שיתקיים תחת הסיסמא “המשך המצור או התרעת פיצוץ” תערך הפגנה . הדוברים גם מסרו כי הפעילויות הליליות ברצועה בהובלת יחידות ההטרדה הלילית יחריפו (אלאקצא, 18 בפברואר 2019).
מפגינים במהלך המשט ה-23 (דף הפייסבוק  של הרשות הלאומית העליונה לצעדה השיבה, 12 בפברואר 2019)      מפגינים במהלך המשט ה-23 (דף הפייסבוק  של הרשות הלאומית העליונה לצעדה השיבה, 12 בפברואר 2019)
מפגינים במהלך המשט ה-23 (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדה השיבה, 12 בפברואר 2019)
פעילות אלימה בימים שבין צעדות ימי שישי
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על שיבתן לפעילות של יחידות ההטרדה הליליות. כמו כן התקיימו במהלך השבוע מספר הפגנות אלימות לאורך גדר הגבול עם ישראל: במסגרת האירועים התקבצו כמה מאות מפגינים פלסטינים במוקדים שונים באזור גדר הביטחון, הובערו צמיגים והשליכו רימונים ומטענים לעבר שטח ישראל (הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, דף הפייסבוק של יחידת ההטרדה הלילית, 13-19 בפברואר 2019). דובר משרד הבריאות ברצועה, אשרף אלקדרה, דיווח במהלך השבוע על כ-26 פצועים פלסטינים בעקבות אירועי הפרות הסדר ברצועה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 17-18 בפברואר 2019).

  • להלן מספר אירועים בולטים:
    • ב-12 בפברואר 2019, במקביל לאירועי המשט, דווח על פעילות יחידות ההטרדה הלילית מזרחית למחנה הפליטים אלבורג’ אנשי היחידה גרמו לפיצוצים והבעירו צמיגים (חשבון הטוויטר שהאב, 12 בפברואר 2019).
    • ב-17 בפברואר 2019 התקיימו בצפון ברצועת עזה הפרות סדר אלימות במהלכן הובערו צמיגים והושלכו מטענים לעבר חיילי צה”ל. לוחם צה”ל נפצע מרסיס מטען שהתפוצץ בסמוך אליו. בתגובה לפציעתו של הלוחם תקפו טנקים של צה”ל שתי עמדות של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 17 בפברואר 2019). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחי כי בירי צה”ל נפגעה עמדה של כוחות הריסון בצפון הרצועה (שהאב, 17 בפברואר 2019). דובר משרד הבריאות אשרף אלקדרה מסר כי 19 פלסטינים נפגעו בתקיפות צה”ל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 17 בפברואר 2019).
    • ב-18 בפברואר 2019 פעלו אנשי יחידות ההטרדה הלילית מזרחית לעיר עזה (דניא אלוטן, 18 בפברואר 2019). דובר משרד הבריאות אשרף אלקדרה מסר כי חמישה פלסטינים נפגעו מירי כוחות צה”ל במזרח העיר עזה הרצועה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 18 בפברואר 2019).
פעילי יחידות ההטרדה הלילית במהלך פעילותם 
 (דף הפייסבוק של "יחידות ההטרדה הלילית", 13 בפברואר 2019).
     פעילי יחידות ההטרדה הלילית במהלך פעילותם 
 (דף הפייסבוק של "יחידות ההטרדה הלילית", 13 בפברואר 2019).
פעילי יחידות ההטרדה הלילית במהלך פעילותם (דף הפייסבוק של “יחידות ההטרדה הלילית”, 13 בפברואר 2019).
 יחידות ההטרדה הלילית בפעילות
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)
      יחידות ההטרדה הלילית בפעילות
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)
יחידות ההטרדה הלילית בפעילות (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 19 בפברואר 2019)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה וכספים שהיו מיועדים למימון טרור. להלן אירועים בולטים:
    • 18 בפברואר 2019 – במהלך סריקות למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים בכפר סאלם (מזרחית לשכם) ובעיר חברון נתפסו שני כלי נשק מסוג M-16 ושני אקדחים (דובר צה”ל, 19 בפברואר 2019).
    • 17 בפברואר 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים גוש עציון בין מחסום המנהרות לצומת אלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (איחוד הצלה, 17 בפברואר 2019).
    • 16 בפברואר 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (סמוך לירושלים). הנהג ונוסע נוסף נפצעו באורח קל. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות, 16 בפברואר 2019).
    • 15 בפברואר 2019– אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש תקוע הר חומה (דרומית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם bזק לכלי הרכב (איחוד הצלה, 15 בפברואר 2019).
    • 14 בפברואר 2019 – בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו שני קטינים מאחד הכפרים באזור בנימין (צפונית לירושלים) בחשד שיידו אבנים וירו זיקוקים לעבר הישוב בית-אל ועמדות צה”ל באזור. לאחר שנחקרו הובאו השניים לבית משפט צבאי שם הוארך מעצרם (דוברות המשטרה מחוז ש”י, 14 בפברואר 2019).
    • 14 בפברואר 2019 – מארב של כוח צה”ל סמוך לדיר אבו משעל (מערבית לראמאללה) זיהה מספר חשודים, שהתקרבו לכביש והניחו מטעם מאולתר. הכוח הגיב בירי ומניחי המטען נמלטו מהמקום. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2019).
    • 14 בפברואר 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 מערבית לבית חורון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בפברואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

מתיחות במתחם אלאקצא בירושלים
  • בימים האחרונים מנסה הוקף לפתוח מחדש מתחם קטן בשם באב אלרחמה הנמצא בחלק המזרחי של הר הבית (מצדו הפנימי של שער הרחמים). המתחם היה סגור בשנים האחרונות משום שהתנועה האסלאמית, שהוצאה מחוץ לחוק, נהגה לקיים בו פעילויות לאנשיה. לאחר שהוקף קיים תפילה במקום, והפר בכך את צו הסגירה שהוציא בית המשפט למקום, נעלה המשטרה את שערי המתחם. כמה פלסטינים ניסו לעקור את השער. המשטרה ערכה מעצרים בקרב החשודים בניסיון לפרוץ את השער.
עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית (מען, 18 בפברואר 2019)     עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית (מען, 18 בפברואר 2019)
עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים בהר הבית (מען, 18 בפברואר 2019)
  • גורמים פלסטינים גינו את ישראל על סגירת השער ועל מעצר הפלסטינים. יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת המעבר, קרא לכל המדינות המכירות בפלסטין לפעול בכל המישורים כדי לעצור את “התוקפנות הישראלית”. הוא גם פנה לכל הממשלות הערביות והאסלאמיות לשאת באחריות כלפי “הפשעים של ישראל” (ופא, 18 בפברואר 2019).
  • חמאס גינתה אך היא את ישראל על סגירת השער וציינה כי מסגד אלאקצא מהווה “קו אדום” וכי העם הפלסטיני לא יאפשר לשום גורם לפגוע בזהותו האסלאמית. בחמאס גם איימו כי סגירת השער עלולה להתפוצץ בקרוב בפניה של ישראל (שהאב, 18 בפברואר 2019).
שירותי הביטחון חשפו חוליה ביהודה ושומרון שהופעלה על ידי פעילי חמאס ברצועת עזה, שעסקו בתקשורת
  • שירות הביטחון הכללי חשף בחודשיים האחרונים ניסיונות של יחידה חשאית של פעילי חמאס ברצועת עזה לגייס תושבי יהודה ושומרון ותושב מזרח ירושלים, הנושא תעודת זהות ישראלית, זאת, לשם ביצוע פעילות טרור נגד ישראל. על פי שירות הביטחון הכללי בשנים האחרונות נעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראלים עשרות צעירים, ביניהם כמה נשים, מרחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים, אשר עמדו בקשר עם אנשי אותה יחידה ופעלו בהנחייתם לבצע פיגועי תופת ביהודה ושומרון. במסגרת החקירה נעצרו מספר פעילים אשר חשפו את השיטה בה גויסו ואשר באמצעותה הופעלו על ידי פעילי חמאס ברצועת עזה.
  • הקשר הראשוני בין אנשי יהודה ושומרון ופעילי חמאס ברצועה נוצר באמצעות הפייסבוק. חלק מפעילי חמאס ברצועה אשר גייסו את החוליה היו גם עיתונאים. כמו כן גויס לצורך הפעילות ערוץ אלאקצא של חמאס אשר באמצעותו הועברו מסרים שונים מרצועת עזה למגויסים ביהודה ושומרון. השימוש של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס בערוץ אלאקצא למטרות טרור מוכר לשירות הביטחון הכללי והוא אף היווה שיקול בהחלטה לפגוע בבניין באמצעות תקיפה מהאוויר (במהלך סבב ההסלמה האחרון ב-13 בנובמבר 2018). כמו כן מוכר השימוש בשדרנים וכתבים הפועלים במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס להעברת מסרים באמצעות שידורי הערוץ (אתר שירות הביטחון הכללי, 13 בפברואר 2019).
השתלטות חמאס על מעבר כרם שלום
  • לאחר שורה של עימותים וחיכוכים עם פקידי הרשות הפלסטינית השתלטה חמאס על צדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום. האירועים החלו ב- 13 בפברואר 2019 כאשר מנגנוני הביטחון של חמאס עיכבו את פקידי הרשות במעבר כרם שלום בתואנה של צורך בבידוק ביטחוני. הם אף דרשו מהם למלא טפסי התחייבות ולמסור טביעות אצבעות.
  • ב-17 בפברואר 2019 מסרה הנהלת מעבר כרם שלום, כי פעילי חמאס בלבוש אזרחי וצבאי גרשו את פקידי רשות המעברים והגבולות במעבר כרם שלום ומנעו מהם להתקרב למעבר. כמו כן נמסר, כי פעילי חמאס מחזיקים בחותמות פקידי הרשות וחותמים על שאלונים חרף התנגדותם של הפקידים (ופא, 17 בפברואר 2019). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה אמר, כי על רקע הצעדים האחרונים שננקטו ברצועה ולאור העובדה כי פקידי הרשות במעבר סירבו לשתף פעולה עם אותם צעדים הביא הדבר לעזיבתם של פקידי המעבר. לפיכך מנגנוני הביטחון המפקחים על המעבר נדרשו לפעול. הוא ציין, כי המנגנונים והגורמים הנוגעים בדבר מספקים הגנה למעבר כרם שלום וכי הוא פועל כרגיל (שהאב, 17 בפברואר 2019).
  • חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים מטעם הרשות הפלסטינית, הדגיש כי הרשות הפלסטינית לא הסיגה אף פקיד ממעבר כרם שלום אלא חמאס היא זו שגירשה משם את הפקידים בכוח (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 17 בפברואר 2019). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר בתגובה כי הפקידים ביצעו את עבודתם בחופשיות וכי חמאס לא התערבה בעבודתם אך לא היו הבנות בנוגע למנגנוני הביטחון ולמנגנונים האזרחיים ברצועה (אלמצרי אליום, 15 בפברואר 2019).
  • “מקורות בחמאס” מסרו כי לאחר השבת שליטת חמאס על מעבר כרם שלום בכוונתם להתחיל במבצע ביטחוני נרחב נגד פעילי פתח ברצועה. לדבריהם מתכוונים מנגנוני הביטחון של חמאס לפתוח בחקירות נרחבות נגד פעילי פתח ולהפעיל לחצים על תומכי אבו מאזן ברצועה . מקורות ממשלתיים ברצועה מסרו כי הרשות הפלסטינית ניצלה את המעבר כדי להטיל מיסים על הסחורות הנכנסות וכי הפער הביטחוני שנוצר במעבר עקב בידוד פקידי הרשות ממנגנוני הביטחון הקל על ישראל לבצע משימות ביטחוניות באזור (אלאח’באר, 18 בפברואר 2019).
כינוס הארגונים במוסקבה
  • ב-11 בפברואר 2019 נפתח כינוס משלחות הארגונים הפלסטיניים במוסקבה, בחסות משרד החוץ הרוסי, הכינוס נערך כשלושה ימים במהלכו נפגשו נציגי 12 הארגונים. בפתח הכינוס אמר ויטלי נאומקין, ראש המכון ללימודי המזרח התיכון באקדמיה הרוסית אשר אירח את הכינוס, כי בכוונת רוסיה לקחת על עצמה את תפקיד הגישור בין הארגונים הפלסטיניים אך לא להתערב בעניינם. פגישת הארגונים הפלסטינים במוסקבה הסתיימה ללא תוצאות וחילוקי הדעות בין הארגונים מנעו גיבושה של “הצהרת מוסקבה”. על פי הדיווחים נבעו המחלוקות בעקר בשל סעיפים בהם נקבע כי אש”ף הוא “הנציג הלגיטימי והבלעדי” של הפלסטינים וכי גבולות המדינה הפלסטינית יקבעו על פי גבולות 1967 (אלשרק אלאוסט, 14,12 בפברואר 2019).

כינוס הפלגים הפלסטינים במוסקבה (אתר משרד החוץ הרוסי, 12 בפברואר 2019)
כינוס הפלגים הפלסטינים במוסקבה (אתר משרד החוץ הרוסי, 12 בפברואר 2019)

תגובות לקיזוז ישראלי של כספי המיסים המועברים לרשות הפלסטינית
  • הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החליט ב-17 בפברואר 2019 ליישם את חוק קיזוז משכורות המחבלים ובני משפחותיהם, שאושר בכנסת ביולי 2018 ולא יושם מאז. במסגרת החוק יקוזז הסכום שמעבירה הרשות הפלסטינית למשפחות מהכספים שמעבירה ישראל לרשות. במסגרת ההחלטה יקוזז סכום של כ-502 מיליון שקלים. ראש הממשלה הורה לגורמי הביטחון להעמיק את הבדיקות לגבי תשלומים שיש להם זיקה לטרור, למחבלים או למשפחותיהם. סכום הקיזוז יעודכן בהתאם למידע שיתקבל בהמשך (תקשורת ישראלית) .

קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות החלטת ישראל לקזז את משכורות המחבלים תחת הכותרת "שוד כספי המיסים" (אלקדס, 19 בפברואר 2019)
קריקטורה שפורסמה ביומון הפלסטיני אלקדס בעקבות החלטת ישראל לקזז את משכורות המחבלים תחת הכותרת “שוד כספי המיסים” (אלקדס, 19 בפברואר 2019)

  • משרד האוצר והתכנון הפלסטיני אמר כי הוא אינו מופתע מצעד זה וכי מאז יולי 2018 (מועד בו עבר החוק בכנסת) הוא פועל לנקיטה בצעדים הדרושים להתמודד עם ההחלטה. עוד הוסיף משרד האוצר כי זוהי העת להתחיל לפעול להשתחרר מפרוטוקול פריז (סוא, 18 בפברואר 2019).
  • גורמים בכירים ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת קשה על ההחלטה. נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, ציין כי תהיינה להחלטה השלכות חמורות בכל המישורים וכי היא תוצב בראש סדר העדיפויות של פגישה שתתכנס עם אבו מאזן במהלך הימים הבאים (ופא, 17 בפברואר 2019). משרד החוץ והמהגרים הודיע כי בכוונתם לפנות לבתי המשפט הבינלאומיים בראשם בית הדין הפלילי בהאג (ICC) ולבתי משפט לאומיים החברים באמנת ג’נבה כדי להעמיד לדין את “פושעי המלחמה הישראלים” וכדי לספק הגנה משפטית בינלאומית לעם הפלסטיני ,לזכויותיו ולכספים שלו (דינא אלוטן, 18 בפברואר 2019).
  • אבראהים ח’רישה, נציג הרשות הפלסטינית במועצת זכויות האדם בג’נבה, הודיע כי הנושא יועלה, ככל הנראה על ידי נציגות הרשות הפלסטינית בפגישתה הבאה של המועצה ב-25 בפברואר 2019 כמו כן יועלה הנושא בשיחות עם שגרירי מדינות החברות במועצה ובמסגרת ההכנות לכינוס הבא של מועצת זכויות האדם. בכוונת הרשות גם לפנות לנציב העליון של מועצת זכויות האדם והוועד הבינלאומי של הצלב האדום (דניא אלוטן, 18 בפברואר 2019).
  • במישור הפנים-פלסטיני: מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח , אמר כי הועד המרכזי יקיים פגישת חירום כדי לדון בהחלטת ישראל. אלעאלול קרא לפעול באופן מידי כדי להגדיר את מהות היחסים עם ישראל (אלקדס, 18 בפברואר 2019). ואצל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי הוועד הפועל יתכנס כדי לדון בתגובה (אלקדס, 18 בפברואר 2019). להלן מספר התבטאויות של אנשי פתח והרשות הפלסטינית :
  • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, גינה את החלטת ממשלת ישראל וטען כי זוהי “גניבה” המשקפת את המדיניות “הבריונית” של ישראל. לדבריו ישראל וארה”ב שוגות כאשר הן חושבות שהפעלת לחצים על העם הפלסטיני ועל הנהגתו יביאו לשינוי בעמדותיהם בנוגע לזכויות העם הפלסטיני ובנוגע לירושלים. זאת, משום שכעת הם דבקים, יותר מאי פעם, בזכויותיהם המלאות ומשום שהלחצים יכולים להביא לפיצוץ (דניא אלוטן, 17 בפברואר 2019).
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת המעבר, גינה את ההחלטה בציינו, כי החלטה זו מהווה הכרזת מלחמה על העם הפלסטיני. חמדאללה גם הדגיש, כי צעד זה מסכן את כלכלת הרשות הפלסטינית ומאיים על יכולתה להתחייב לשלם את משכורות הפקידים במועד המתוכנן (מען, 17 בפברואר 2019).
  • קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים משוחררים, גינה את ההחלטה והדגיש כי הצעד מהוה “טרור כלכלי מתוכנן נגד הפלסטינים”. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להעמיד את ישראל לדין על פשעיה המתמשכים (צפא, 17 בפברואר 2019).
  • קדורה פארס, יו”ר מועדון האסיר הפלסטיני, אמר כי הטיפול במשפחות השהידים והאסירים הייתה והינה עדיין זכות שלקחה על עצמה התנועה הלאומית ומדיניותה לא השתנתה. לדבריו היא לא תיכנע ללחצים ותמשיך למלא את אחריותה (אלוטן, 17 בפברואר 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.