חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני ( 13 בספטמבר-5 באוקטובר 2021)

עימותים אלימים במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביתא (ופא, 1 באוקטובר 2021)

עימותים אלימים במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביתא (ופא, 1 באוקטובר 2021)

גופתו של זיוד עטופה בדגל שחור על מצחו סרט של הג'האד האסלאמי (פלסטין אליום, 30 בספטמבר 2021)

גופתו של זיוד עטופה בדגל שחור על מצחו סרט של הג'האד האסלאמי (פלסטין אליום, 30 בספטמבר 2021)

גופתו של ההרוג מחמד עמאר עטופה בדגל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 בספטמבר 2021)

גופתו של ההרוג מחמד עמאר עטופה בדגל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 בספטמבר 2021)

הנהגת חמאס מקבלת את אסמאעיל הניה עם הגעתו לקהיר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 באוקטובר 2021)

הנהגת חמאס מקבלת את אסמאעיל הניה עם הגעתו לקהיר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 באוקטובר 2021)

שיקום כבישים בצפון הרצועשה בסיוע מצרים (דף הפייסבוק של צפא, 23 בספטמבר 2021)
שיקום כבישים בצפון הרצועה בסיוע מצרים (דף הפייסבוק של צפא, 23 בספטמבר 2021)

שיקום כבישים בצפון הרצועשה בסיוע מצרים (דף הפייסבוק של צפא, 23 בספטמבר 2021)

  • יהודה ושומרון: במהלך התקופה הנסקרת בוצעו שלושה פיגועי דקירה, שניים מהם במזרח ירושלים. במסגרת פעילות סיכול ומנע פעלו כוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. שני לוחמים ישראלים נפצעו בפעילות באורח קשה. בפעילות נהרגו מספר פלסטינים וכמה נוספים נעצרו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה. גורמי ביטחון ישראליים ציינו, כי הפעילות מנעה ביצוע פיגוע באחת מערי ישראל. שני האסירים הנמלטים הנותרים נתפסו בג’נין.
  • רצועת עזה: ב-12 בספטמבר 2021 שוגרה רקטה לעבר יישובי עוטף עזה מאז שורר שקט יחסי ברצועה. משלחת בכירי חמאס יצאה לשיחות בקהיר שיעסקו בנושא שיקום הרצועה, ההרגעה וכן בנושאי פנים של חמאס. בשטח דווח על תחילת עבודות שיקום ברצועה. ב-13 בספטמבר 2021 החלה חלוקת כספי הסיוע הקטרי למשפחות הנזקקות באמצעות מנגנון האו”ם. פעימה נוספת של התשלומים צפויה בקרוב.
  • רשות פלסטינית: ב-24 בספטמבר 2021 נשא אבו מאזן נאום מוקלט מראש בפני העצרת הכללית של האו”ם. בנאומו ציין אבו מאזן, כי הפלסטינים עומדים בצומת דרכים והעמיד אולטימטום המעניק לישראל שנה לסגת מהשטחים הפלסטינים עליהם השתלטה ב-67′, כולל ממזרח ירושלים. אבו מאזן ציין שבתקופה זו מוכנה הרשות לפעול לליבון כל הסוגיות התלויות ועומדות בנוגע לפתרון קבע. הוא איים כי אם הדבר לא יקרה הרי שכל האופציות בפני הפלסטינים פתוחות ובכלל זה פנייה לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ). בחמאס מתחו ביקורת על נאום אבו מאזן, אשר לדעתם לא תאם את רמת האתגרים העומדים בפני הסוגיה הפלסטינית.
  • מכון הסקרים PSR, בראשות ח’ליל שקאקי פרסם ב-21 בספטמבר 2021 את עיקרי הממצאים מהסקר הרבעוני שלו. ממצאי הסקר הושפעו מהאווירה הציבורית סביב בריחת האסירים מכלא גלבוע והמרדף שנערך אחריהם,ועולה מהם, כי לו היו מתקיימות היום בחירות ליושב ראש הרשות אבו מאזן היה זוכה ל- 34% מהקולות לעומת אסמאעיל הניה שהיה מקבל 56% מהקולות. לגבי הדרך המתאימה ביותר לסיום “הכיבוש הישראלי”, 48% מצדדים ב”פעילות מזויינת” (קרי טרור) לעומת 28% התומכים במשא ומתן ו – 19% שתומכים ב”התנגדות עממית בדרכי שלום”.
  • קורונה: ביהודה, שומרון וברצועת עזה חלה ירידה במספר החולים הפעילים ובמספר החולים המאושפזים.
ניסיון פיגוע במזרח ירושלים
  • ב-30 בספטמבר 2021 הגיעה פלסטינית לשער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים. הפלסטינית עוררה את חשדם של שוטרים ולוחמי משמר הגבול שהיו מוצבים במקום והם החלו לתשאל אותה. הפלסטינית שלפה סכין וניסתה לדקור את השוטרים, אשר ירו לעברה והרגו אותה (דוברות משטרת ירושלים, 30 בספטמבר 2021). בחקירת האירוע עלה כי הפלסטינית הגיעה יום קודם לכן לעיר העתיקה ולנה באחד ההוסטלים. כלי התקשורת הפלסטינים ציטטו את דיווחי התקשורת הישראלית לגבי האירוע ומסרו כי הפלסטינית היא אסרא’ ח’זימיה, בת 30, נשואה ואם לילדים, מקבאטיה (דרומית לג’נין). חברותיה סיפרו, כי הייתה סטודנטית מצטיינת באוניברסיטת אלקדס הפתוחה, והייתה בקיאה בנושא האסירים הפלסטיניים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 30 בספטמבר 2021).
פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בירושלים
  • ב-13 בספטמבר 2021 אירע פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בירושלים. פלסטיני הגיע בשעות הצהרים לרחוב יפו סמוך לתחנה המרכזית, נכנס לבית עסק שם דקר באמצעות סכין שהייתה ברשותו שני אזרחים ופצע אותם באורח קל-בינוני. שוטרת משמר הגבול שהבחינה במחבל ירתה לעברו והוא נפצע. הפלסטיני הוא באסל שואמרה, בן 17, מדיר אלעסל אלפוקא באזור חברון. בחקירתו עלה, כי יצא עם קרוב משפחתו מחברון לירושלים במונית וכי לא היה ברשותו אישור שהייה בישראל. בשלב מסוים, סמוך לשער שכם נפרדו השניים. המחבל עלה על הרכבת הקלה לכיוון התחנה המרכזית שם ניסה לבצע את הפיגוע.
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי העם הפלסטיני החל באנתיפאדת החופש שלו שבמסגרתה נערכים עימותים ביהודה ושומרון והפגנות ברצועת עזה לאות הזדהות עם האסירים (חשבון הטלגרם של חמאס, 13 בספטמבר 2021).דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי זוהי פעולה המשקפת את הזעם העממי וכי ישראל (“הכיבוש”) תשלם על יהירותה (חשבון הטוויטר של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 13 בספטמבר 2021).
ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון
  • ב-13 בספטמבר 2021 בוצע ניסיון פיגוע דקירה בצומת גוש עציון בתחנת ההסעה הצפונית. מבצע הפיגוע נורה, נפצע ופונה לבית החולים לא היו נפגעים לכוחותינו.
אירועים ועימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • ב-19 בספטמבר 2021 בשעות הלילה נכנסו כוחות הביטחון הישראליים לג’נין. לאחר שכיתרו ובודדו מבנה בעיר, הם עצרו את שני האסירים הנמלטים האחרונים מתוך השישה ללא התנגדות. יחד עם שני האסירים נעצרו גם שני סייענים. בעת יציאת הכוחות מג’נין התפתחו הפרות סדר במספר מוקדים, שכללו יידוי אבנים, השלכת מטענים ואף ירי לעבר כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה”ל, 19 בספטמבר 2021).
  • 24 בספטמבר 2021: מחמד ח’ביסה, פלסטיני תושב ביתא (דרומית לשכם) נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים במהלך עימותים שבועיים המתקיימים מזה מספר חודשים באזור הכפר (נגד מאחז אביתר). האירוע נבדק לאחר שבצה”ל טוענים כי הם לא בטוחים שהוא נפגע מירי הכוחות. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי העימותים בין הפלסטינים וכוחות צה”ל בביתא ומותו של מחמד ח’ביסה הם הוכחה לכך שהפלסטינים לא יקבלו את הלגיטימיות של ישראל (“הכובש”) על אדמה זו. עוד ציין, כי “ההתנגדות” היא הבחירה האסטרטגית לשחרור הפלסטינים והדרך הקצרה ביותר לגרש את ישראל (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 25 בספטמבר 2021).
עימותים אלימים במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביתא (ופא, 1 באוקטובר 2021)     עימותים אלימים במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביתא (ופא, 1 באוקטובר 2021)
עימותים אלימים במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביתא (ופא, 1 באוקטובר 2021)
  • ב-26 בספטמבר 2021, כחלק מפעילות מודיעינית ומבצעית מתמשכת של כוחות הביטחון הישראליים, פעלו הכוחות למעצר מבוקשים פעילי חמאס בחמישה מוקדים שונים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הפעילות נהרגו לפחות חמישה פעילי טרור וכמה נוספים נפצעו. מספר פעילים נעצרו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה. בפעילות סמוך לכפר בדו נהרגו שלושה פעילי טרור. באזור ג’נין נעצרו פעילים השייכים לאותה תשתית. במהלך פעילות הכוחות בכפר בורקין התפתח קרב יריות מטווח קצר בחצר בית במהלכו נפצעו קצין ולוחם צה”ל באורח קשה. המחבל נעצר ונתפסו אמצעי לחימה. זמן קצר לאחר מכן בוצע ירי לעבר כוח משמר הגבול שפעל בבורקין הכוח ירה לעבר מקור הירי. פלסטיני נוסף נעצר לאחר שביצע ירי מכלי רכב חולף (דובר צה”ל, 26 בספטמבר 2021). לדברי הרמטכ”ל, רא”ל אביב כוכבי, פעילות כוחות הביטחון שיבשה פיגועים שהיו יכולים להתבצע בערים גדולות בישראל (דובר צה”ל, 26 בספטמבר 2021).
         
אמצעי הלחימה שנתפסו במהלך הפעילות (דובר צה”ל, 26 ספטמבר 2021)
  • בעקבות האירועים פרסמו הארגונים הפלסטינים הצהרות ואיומים כלפי ישראל והזהירו מפני הסלמה צבאית. לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה המטילה על ישראל את מלוא האחריות ל”פשע” שהביא להריגתם של חמישה תושבים ודרשה מהקהילה הבינלאומית לפעול במטרה לבוא חשבון עם ישראל על “פשעיה”. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, גם קרא למועצת הביטחון של האו”ם להפסיק לשתוק (ופא, 25 בספטמבר 2021). משרד החוץ הפלסטיני ציין, כי “הטבח” שבוצע משרת את סדר היום הקולוניאליסטי של ישראל ומהווה הסלמה מכוונת שמטרתה לטרוף את הקלפים ואת סדרי העדיפויות (דניא אלוטן, 26 בספטמבר 2021).
  • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי פעילי הג’האד נלחמו בגבורה מול ישראל במהלך הפעולה בג’נין וגרמו לפגיעה משמעותית באויב (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 25 בספטמבר 2021). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת לפיה אחד ההרוגים אחמד זהראן היה מפקד שטח[1] ושניים נוספים זכריא בדואן[2] ומחמוד חמידאן[3] היו פעילי הזרוע הצבאית. בחמאס ציינו שדם השהידים לא נשפך לשווא וכי העם הפלסטיני ובראשו הנהגת חמאס ובניה ימשיכו להיות חוד החנית של המאבק. חמאס פרסמה קריאה לפעיליה להסלים את ההתנגדות נגד ישראל בכל נקודות החיכוך וציינה כי רק אופציית ההתנגדות יכולה לשמור על זכויות העם הפלסטיני (אלג’זירה, 26 בספטמבר 2021). צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, איים כי דם השהידים לא נשפך לשווא ומחירו יהיה שחרור פלסטין ומסגד אלאקצא (פלסטין אלא’ן, 25 בספטמבר 2021).
אסאמה צבח חמוש בכלי נשק.      גופתו עטופה בדגל של הג'האד האסלאמי (סמא ניוז, 26 בספטמבר 2021)
אחד ההרוגים אסאמה יאסר צבח, בן 22 מהכפר ברקין, פעיל הג’האד האסלאי בפלסטין. מימין: אסאמה צבח חמוש בכלי נשק. משמאל : גופתו עטופה בדגל של הג’האד האסלאמי (סמא ניוז, 26 בספטמבר 2021)

הודעת אבל  מטעם חמאס על מות שלושת פעיליה הצבאיים (אתר נבצ', 26 בספטמבר 2021)
הודעת אבל מטעם חמאס על מות שלושת פעיליה הצבאיים (אתר נבצ’, 26 בספטמבר 2021)
  • ב-27 בספטמבר 2021 התגלעו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין עשרות פלסטינים בשכם בעקבות כניסת כמה מאות מתפללים יהודים לתפילה במתחם קבר יוסף. הפלסטינים השליכו מטענים ואבנים וירו לעבר כוחות הביטחון הישראליים אשר השיבו באש. שני לוחמי משמר הגבול נפצעו באורח קל. כמו כן, נגרמו נזקים למבנה הקבר מהשלכת בקבוקי תבערה (דוברות המשטרה, 27 בספטמבר 2021).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך את הפלסטינים שהתעמתו עם כוחות צה”ל בשכם וגרמו לפצועים בשורות צה”ל. הוא קבע שהצעירים המתקוממים ברחבי יהודה ושומרון מוכיחים שהם מהווים מאגר כוח למהפכה (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 26 בספטמבר 2021). דאוד שהאב, דובר הג’האד באסלאמי בפלסטין, ציין כי “ההתנגדות” מסלימה בערים, במחנות הפליטים ובכפרים והיא תשיג הרתעה מול ישראל (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 26 בספטמבר 2021).
  • ב-29 בספטמבר 2021 פעלו כוחות הביטחון הישראליים במספר יעדים באזור הכפר בורקין, דרומית מערבית לג’נין, למעצר חשודים ואיתור אמצעי לחימה בהמשך לפעילות סיכול הפיגועים. במהלך הפעילות התפתח קרב יריות במהלכו ירה מחבל חמוש לעבר הכוחות. הכוחות הגיבו בירי לעברו והוא נהרג (דוברות המשטרה, 29 בספטמבר 2021). בתקשורת הפלסטינית דווח על מותו של עלאא’ נאצר זיוד, בן 22 מהכפר סילה אלחארת’יה, במהלך חילופי אש עם כוחות צה”ל. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי פרסמה הודעת אבל על מות עלאא’ זיוד, הנמנה עם שורותיה (מען, 30 בספטמבר 2021).
עלאא' זיוד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של סעיר, 30 בספטמבר 2021(.     גופתו של זיוד עטופה בדגל שחור על מצחו סרט של הג'האד האסלאמי (פלסטין אליום, 30 בספטמבר 2021)
מימין : עלאא’ זיוד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של סעיר, 30 בספטמבר 2021). משמאל : גופתו של זיוד עטופה בדגל שחור על מצחו סרט של הג’האד האסלאמי (פלסטין אליום, 30 בספטמבר 2021)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה צוין כי הם ימשיכו באנתיפדה ובהתנגדות (אתר הזרוע הצבאית, 30 בספטמבר 2021). בכפר ברקין התקיימה תהלוכה שארגן הג’האד האסלאמי בפלסטין בה השתתפו כמה מאות פעילים שקראו קריאות הסתה וגנאי לישראל ואף קראו לחטוף חיילים (אתר הג’האד האסלאמי, 30 בספטמבר 2021). המשתתפים בהלווייתו קראו לארגונים הפלסטינים ולזרועות הצבאיות שלהם להגיב במהירות ולנקום את דמו.
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים
  • כמה עשרות מתנחלים תושבי חוות מעון ומאחז אביגיל הגיעו ב-28 בספטמבר 2021 לכפר מפקרה שבדרום הר חברון ויידו אבנים לעבר פלסטינים. חלקם גרמו גם נזק לרכוש. בתגובה יידו הפלסטינים אבנים לעברם. ילד פלסטיני בן שלוש נפגע בראשו מאבן ואושפז במצב בינוני. למקום הגיעו כוחות צבא ומשטרה. חייל צה”ל נפגע מאבן. האזור שבו ארעה התקרית מהווה מזה זמן אזור מחלוקת בין מתנחלים ופלסטינים המתגוררים באזור.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במהלך התקופה הנסקרת נמשכו, אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה בעיקר לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 3 באוקטובר 2021: אבנים יודו במזרח ירושלים לעבר אוטובוס. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס. צעיר בן 16 נעצר בחשד שיידה את האבנים והועבר לחקירת משטרה (דוברות משטרת ירושלים, 3 באוקטובר 2021).
    • 3 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין ענתות לחזמא (מזרחית לירושלים). נהג האוטובוס נפצע באורח קל מרסיסים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 באוקטובר 2021).
    • 2 באוקטובר 2021: פלסטיני רכוב על אופנוע השליך מטען לעבר עמדת צה”ל בין מעבר ריחאן לחרמש (מערבית לג’נין). לאחר מכן נמלט לכיוון יעבד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 באוקטובר 2021).
    • 1 באוקטובר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לענאתא (צפונית מזרחית לירושלים) לא היו נפגעים, נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוקטובר 2021).
    • 29 בספטמבר 2021: בקבוק תבערה הושלך ואבנים יודו לעבר כוח צה”ל בעלייה מחברון לקרית ארבע. חייל נפצע באורח קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 בספטמבר 2021) .
    • 29 בספטמבר 2021: נער פלסטיני בן 17 נעצר על ידי לוחמי משמר הגבול בעמדה סמוך למערת המכפלה. ברשות הנער נמצאה סכין (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 בספטמבר 2021).
    • 28 בספטמבר 2021: לוחמי משמר הגבול פשטו על ביתו של תושב אזור בית לחם שייצר בביתו מטעני צינור. החשוד, בן 27, נלקח לחקירה (דוברות המשטרה, 28 בספטמבר 2021).
    • 25 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוח צה”ל בין בית פג’אר למגדל עוז (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 בספטמבר 2021).
    • 23 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב באזור סנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לרכב ולאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 בספטמבר 2021).
    • 22 בספטמבר 2021: כוח צה”ל עצר פלסטיני בצומת ג’ינצאפוט (אזור קלקיליה) שברשותו נמצאה סכין (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 בספטמבר 2021).
    • 22 בספטמבר 2021: במהלך פעילות של המשטרה בשכונת א-טור שבמזרח ירושלים, יודו אבנים ונורו זיקוקים לעבר הכוחות. הכוחות עצרו חשוד תושב מזרח ירושלים (דוברות המשטרה, 22 בספטמבר 2021).
    • 17 בספטמבר 2021: לוחמי משמר הגבול בעוטף ירושלים, אבטחו תהלוכה של כמאתיים פלסטינים באזור ביתוניא סמוך לגדר הביטחון. לקראת סיום התהלוכה החלו עשרות פלסטינים ליידות אבנים וחפצים לעבר הכוחות. שלושה פלסטינים נעצרו (דוברות המשטרה 17 בספטמבר 2021).
    • 14 בספטמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל בין קרית ארבע לחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2021).
    • 14 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון דרומית לכרמי צור. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2021).
    • 14 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר עמדת צה”ל באלפואר, דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 בספטמבר 2021).
    • 13 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור חזמא. אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13בספטמבר 2021).
    • 13 בספטמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון בין בית אמר לצומת כרמי צור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13בספטמבר 2021).
    • 13 בספטמבר 2021: שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס באזור צומת עזון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13בספטמבר 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[4]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-12 בספטמבר 2021 שוגרה רקטה לעבר יישובי עוטף עזה (זה היום השלישי ברציפות) בתגובה תקפו מטוסי חיל האוויר יעדי טרור של חמאס. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס ומוצבים נוספים באזור רפיח (חשבון הטוויטר של שהאב, 13 בספטמבר 2021).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ניסיונות חדירה לשטח ישראל
  • ב-2 באוקטובר 2021 עצרו לוחמי צה”ל שני חשודים שניסו לחצות את גדר הביטחון מרצועת עזה לשטח ישראל. ברשות החשודים נמצא תיק שהכיל רימונים. השניים הועברו לחקירה (דובר צה”ל, 2 באוקטובר 2021).
  • תצפיות צה”ל זיהו ב-30 בספטמבר 2021 שלושה חשודים שהתקרבו לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. אחד החשודים נראה חופר באדמה כשבידו תיק חשוד. הכוחות ירו לעבר החשוד והוא נהרג. האירוע מתוחקר (דובר צה”ל, 29 בספטמבר 2021).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ההרוג הוא מחמד עמאר, בן 40, נשוי ואב לשבעה ילדים ממחנה הפליטים אלבריג’ (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 30 בספטמבר 2021). נטען, כי הוא עבד בעיריית אלבריג’ ויצא לציד ציפורים סמוך לגדר (יוטיוב, 30 בספטמבר 2021). יצוין, כי גופתו נעטפה בדגל ירוק של הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 בספטמבר 2021). חמאס פרסמה באתר הרשמי שלה הודעת אבל בה ציינה כי הוא עסק למחייתו בציד ציפורים (אתר חמאס, 30 בספטמבר 2021).
גופתו של ההרוג מחמד עמאר עטופה בדגל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 בספטמבר 2021)
גופתו של ההרוג מחמד עמאר עטופה בדגל הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 30 בספטמבר 2021)
  • חמ”ל הארגונים המשותף ברצועת עזה פרסם הודעה בה הזהיר את ישראל כי “הפשע” של הוצאתו להורג של מחמד עמאר סמוך לגדר הביטחון במזרח אלבריג’ מהווה חצייה של כל הקווים האדומים וכי האלימות של ישראל תביא לתגובות קשות ופיצוץ המצב (ערוץ הטלגרם של חמ”ל הארגונים, 30 בספטמבר 2021).
ביקור משלחת חמאס בקהיר
  • משלחת של בכירי חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ויחיא אלסנואר ראש הלשכה המדינית ברצועת עזה, יצאה ב-3 באוקטובר 2021 לקהיר לקיים שיחות עם גורמים מצרים בכירים בראשות עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי. פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי הביקור מתקיים בהזמנת המצרים. לדבריו, תעסוקנה השיחות בנושאים כמו חילופי האסירים והשבויים והפיוס הפנים פלסטיני. לדברי מקור פלסטיני כל הנהגת חמאס מרצועת עזה, יהודה ושומרון ו”מהחוץ” הגיעה לקהיר והשיחות יעסקו גם בנושאי פנים של חמאס (פלסטין, 2 באוקטובר 2021).
 הנהגת חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של PALINFO , 3 באוקטובר 2021).   הנהגת חמאס מקבלת את אסמאעיל הניה עם הגעתו לקהיר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 באוקטובר 2021)
מימין: הנהגת חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של PALINFO , 3 באוקטובר 2021). משמאל: הנהגת חמאס מקבלת את אסמאעיל הניה עם הגעתו לקהיר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 באוקטובר 2021)
המענק הקטרי
  • ב-13 בספטמבר 2021 החלה חלוקת כספי הסיוע הקטרי למשפחות נזקקות באמצעות מנגנון האו”ם. כלי תקשורת ברצועה מסרו כי החלוקה מתבצעת ב-700 נקודות חלוקה ברחבי הרצועה. בחמאס מתחו ביקורת על נסיגת הרשות הפלסטינית מההסכמה להעביר את הכספים הקטרים המשולמים לפקידי חמאס. בטור פרשנות באלרסאלה נאמר, כי הרשות שוב תפסה את הסיוע הבינלאומי כדי “לנעוץ סכין בעזה” כאשר הפעם האמצעי הוא כספי המענק הקטרי שאת הגעתו לרצועה היא פעלה להכשיל (אלרסאלה, 13 בספטמבר 2021).
שיקום הרצועה
  • ב-23 בספטמבר 2021 דווח כי מצרים החלה בעבודות השיקום ברצועת עזה. על פי הדיווחים קבלנים ופועלים מצרים החלו בעבודות תשתית בטיילת אלרשיד בחוף ימה הצפוני של הרצועה . דובר חמאס מסר כי צפויות להגיע משלחות מצריות נוספות, אשר יחלו בעבודות שיקום במספר אתרים נוספים (סוא, דניא אלוטן, 23 בספטמבר 2021).
  • בראיון שהעניק מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, לערוץ אלערביה (13 בספטמבר 2021) טען, כי המצב ברצועת עזה “קטסטרופלי” מכל הבחינות, מבחינת איכות המים, זמני אספקת חשמל, מצוקות תושבים ועוד. לדבריו, הרשות הפלסטינית כרשות רשמית המייצגת את עם הפלסטיני היא זו שצריכה להיות אחראית ואמונה על שיקום הרצועה כפי שסוכם עם מצרים, קטר והקהילה הבינלאומית וכי שיקום הרצועה מחייב הסרת המצור ופתיחת מעברים.
בכיר בחמאס בעזה מדווח על מצוקה כספית של ממשל חמאס ברצועה
  • במהלך פגישה עם איגוד העובדים ברצועה ציין עצאם אלדעאליס, חבר הלשכה המדינית של חמאס המשמש גם כיו”ר ועדת המעקב אחר עבודת ממשל חמאס בעזה, כי המצב הפיננסי הקשה בו מצוי כיום ממשל חמאס ברצועה ישפיע על מועד והיקף תשלום משכורות אוקטובר 2021 זאת בשל ירידה בהיקף ההכנסות, ריבוי ההוצאות לאחר מבצע “שומר החומות” ואי קבלת המענק הקטרי עבור משכורות הפקידים ברצועה (אלקדס, 29 בספטמבר 2021).
קריקטורה המותחת ביקורת על חמאס, אשר ממשיכה לגבות מיסים מחסרי יכולת ברצועה (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 24 בספטמבר 2021)
קריקטורה המותחת ביקורת על חמאס, אשר ממשיכה לגבות מיסים מחסרי יכולת ברצועה
(דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 24 בספטמבר 2021)
התנגדות להסכם בין אונר”א לארה”ב
  • הארגונים ברצועת עזה הביעו התנגדות להסכם המסגרת שנחתם בחודש יולי 2021 בין אונר”א לארה”ב[5]. ועדת המעקב של הכוחות הלאומיים והאסלאמיים הודיעה על התנגדותה התקיפה להסכם המסגרת ועל נקיטת צעדים שמטרתם להביא את אונר”א לסגת מההסכם שנחתם בחודש יולי במטרה לאפשר את החזרת הסיוע הכלכלי של ארה”ב לסוכנות, שהופסק בימי כהונת הנשיא דונלד טראמפ. ח’צ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, הגדיר את הסכם המסגרת כ”מזימה שנרקמה בסתר” שנועדה לחסל את הסוגיה הפלסטינית ואת תיק הפליטים. לדבריו, מדובר בהסכם המכיל סעיפים רבים הפוגעים בפעילות אונר”א שהמסוכן שבהם הוא הסכם המסגרת בממד הביטחוני (אלקדס אלערבי, 20 בספטמבר 2021).
תגובת הג’האד האסלאמי בפלסטין לדברי בכיר איראני
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם ב-29 בספטמבר 2021 הצהרה והבהרה בעקבות דברים שאמר בכיר במשמרות המהפכה האיראניים לפיהם קאסם סלימאני בנה שישה צבאות מחוץ לאיראן שמטרתם להגן על איראן (חזבאללה, הג’האד האסלאמי בפלסטין, חמאס, הגיוס העממי, צבא סוריה והחות’ים). לדברי הארגון, הנתמך על ידי איראן, ההתנגדות של העם הפלסטיני קיימת מאז תחילת “המפעל הציוני” והיא אינה קשורה לשום מטרה אחרת. עוד צוין כי הברית של הג’האד האסלאמי עם איראן נועדה לעמוד מול ישראל (“הישות הציונית”) ו”ההתנגדות” ובכלל זה איראן עומדת בחזית אחת מול האויב הציוני (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 29 בספטמבר 2021).
עצרת לציון 16 שנים להתנתקות
  • ב-12 בספטמבר 2021 התקיימה עצרת לציון 16 שנים להתנתקות ישראל מהרצועה. במהלך העצרת הדגישו הארגונים הפלסטיניים, כי ההתנתקות הייתה הישג עצום עבור הפלסטינים, וכי ההתנתקות התבצעה הודות ל”התנגדות הפלסטינית” נגד ישראל (צפא, 12 בספטמבר 2021).
קריקטורות פלסטיניות המבטאות את יציאת צה"ל משטחי רצועת במסגרת תכנית ההתנתקות (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 12 בספטמבר 2021)    קריקטורות פלסטיניות המבטאות את יציאת צה"ל משטחי רצועת במסגרת תכנית ההתנתקות (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 12 בספטמבר 2021)
קריקטורות פלסטיניות המבטאות את יציאת צה”ל משטחי רצועת במסגרת תכנית ההתנתקות (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 12 בספטמבר 2021)
חיסול נוכחות חמאס בסודאן
  • בכתבה שפרסמה סוכנות רויטרס נמסר שלאחר נפילת עמר אלבאשיר בשנת 2019 השתלטה ממשלת סודאן באופן הדרגתי על לפחות תריסר חברות ונכסים שלפי הרשויות קשורות לחמאס. השתלטות זו סייעה לסודאן להתקרב למערב ולהוצאתה של סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. לדברי פרשנים סודאנים ופלסטינים המצוטטים בכתבה המהלך של שלטונות סודאן הביא לכך שחמאס איבדה בסיס שהיה לה במדינה זרה מקום בו יכלו פעילי חמאס להתגורר, לגייס כספים ולהעביר אמצעי לחימה ומימון מאיראן לרצועת עזה. בין הנכסים שהוחרמו הוזכרו מסעדות מזון מהיר, מלונות, פרויקטים בתחום הנדל”ן והבנייה, תחנת טלוויזיה וקרקעות חקלאיות. עוד פורסם כי גורמים המזוהים עם חמאס נאלצו לעזוב את המדינה לתורכיה ולנטוש מאחוריהם 80% מההשקעות שלהם (רויטרס, 23 בספטמבר 2021).
  • דוברי חמאס הכחישו את הדברים. סאמי אבו זהרי, הכחיש את הדיווח אך יחד עם זאת הודה שננקטו מספר צעדים שהחלישו את נוכחות חמאס בסודאן והגבילו את הקשרים של חמאס עמה. חאזם קאסם אמר כי לחמאס אין כל השקעות בסודאן ואין לה כל בעיה עם גורם כלשהו בסודאן (בי.בי.סי בערבית, 23 בספטמבר 2021). עבד אללטיף אלקאנוע הדגיש כי אין איבה בין חמאס לסודאן (סוא, 23 בספטמבר 2021). חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, קרא לשלטונות סודאן להעביר את הכספים שהוחרמו מחמאס לידי ממשלת הרשות הפלסטינית ובמיוחד לתושבי רצועת עזה הנמצאים תחת “מצור” וזקוקים לכסף הזה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 25 בספטמבר 2021).
קריקטורה הלועגת לחסין אלשיח' בעקבות דרישתו מסודאן למסור לידי הרשות את הכספים שהחרימה (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 25 בספטמבר 2021)
קריקטורה הלועגת לחסין אלשיח’ בעקבות דרישתו מסודאן למסור לידי הרשות את הכספים שהחרימה
(דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 25 בספטמבר 2021)
יחסי חמאס טאלבאן
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח טלפונית עם שר החוץ בממשלת טאלבאן. בשיחה הביע הניה שאיפה שהטאלבאן יסייעו לפלסטינים בשחרור ירושלים. עוד ציין הניה בשיחה שהסוגיה הפלסטינית צריכה להיות נוכחת בהתבטאויות משרד החוץ של אפגניסטאו תחת הטאלבאן (אתר חמאס, 2 באוקטובר 2021).
נאום אבו מאזן בעצרת הכללית של האו”ם
  • ב-24 בספטמבר 2021 נשא אבו מאזן נאום מוקלט מראש בפני העצרת הכללית של האו”ם. בנאומו ציין כי הפלסטינים עומדים בפני צומת דרכים וכי המצב הפך ל”בלתי נסבל” והוא לא יוכל להימשך כך. להלן עיקרי הדברים שאמר (ופא, 24 בספטמבר 2021):
    • אבו מאזן העמיד אולטימטום המעניק לישראל שנה לסגת ממה שכינה השטחים הפלסטינים הכבושים משנת 1967 כולל ממזרח ירושלים. לדבריו, הרשות מוכנה לפעול במהלך השנה הזו לליבון כל הסוגיות התלויות ועומדות בנוגע לפתרון קבע כולל שרטוט הגבולות על פי הקוורטט ועל פי החלטות הבינלאומיות. הוא איים כי אם הדבר לא יקרה הרי שכל האופציות בפני הפלסטינים תהיינה פתוחות ובכלל זה פנייה לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) כדי שיקבל החלטה לגבי חוקיות הכיבוש וכל הגורמים יצטרכו לפעול על פי החלטת בית הדין.
    • האשים את ממשלת ישראל הנוכחית וקודמתה ב”בריחה” מפתרון מדיני המתבסס על פתרון שתי המדינות זאת באמצעות פרויקטים כלכליים וביטחוניים חלופיים המהווים, לדבריו, תכניות חד-צדדיות שלא ישיגו בטחון ויציבות לאף אחד, הם משבשים את המאמצים לשלום אמתי ויוצרים מציאות נוכחית של מדינה אחת גזענית.
    • אבו מאזן ציין כי אין מנוס מלמצות את הדין עם ישראל ולהעניש אותה בשל הפרות החוק הבינלאומי. והדגיש שישראל מחשיבה עצמה כמדינה דמוקרטית אך מתנהגת כמדינה מעל החוק.
    • גם המדיניות הבינלאומית ומדיניות האו”ם נכשלו לדבריו, מכיוון שהם לא באים חשבון עם ישראל ומאפשרים לה להתנהל כמדינה מעל החוק. חלק מהמדינות אינם מכירות בכך שישראל היא מדינה “כובשת וגזענית” ומתגאות בכך שהן חולקות עמה ערכים משותפים.
    • הביע מחאה על מה שכינה “סטנדרטים כפולים” לפיהם נדרשת הרשות הפלסטינית להציג את תכניות הלימוד כדי לוודא שאין בהן הסתה לשנאה או עידוד אלימות אך במקביל לא עולה דרישה דומה כלפי ישראל אשר היא זו שמסיתה נגד הפלסטינים .
    • תהה מדוע הם צריכים לספק הסברים לעובדה שהם מטפלים במשפחות השהידים והאסירים שהם “קורבנות הכיבוש ומעשיו הנפשעים”. הוא התחייב כי הם ימשיכו בכך עד שישוחררו כל האסירים.
    • תקף את הניסיון לייצר שיח כלכלי במקום שיח מדיני ובעקיפין את הצעדים בוני האמון שמקדם ממשל ארה”ב בין הרשות לישראל.
  • בחמאס מתחו ביקורת על נאום אבו מאזן. פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי נאומו כלל הכרה ברורה וכנה בחוסר האונים והכישלון שלו להגיע להישג כלשהו באמצעו הסכמי אוסלו. לדבריו הנאום לא תאם את רמת האתגרים העומדים בפני הסוגיה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של חמאס, 25 בספטמבר 2021). באלרסאלה נכתב כי אבו מאזן נשא את נאום ההכרה שלו בכישלון והנאום המשיך את מדיניות ההתחננות, התלונה והאנחה תוך הימור מחודש על הכיבוש ומיחזור כושל של מונחים.
 נאום מוקלט של אבו מאזן מועבר בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 24 בספטמבר 2021).     קריקטורה הלועגת לאבו מאזן בעקבות האיומים שהשמיע לישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 29 בספטמבר 2021)
מימין: נאום מוקלט של אבו מאזן מועבר בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 24 בספטמבר 2021). משמאל: קריקטורה הלועגת לאבו מאזן בעקבות האיומים שהשמיע לישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 29 בספטמבר 2021)
פגישת אבו מאזן עם האדי עמרו
  • אבו מאזן נפגש בלשכתו עם האדי עמרו, סגן עוזר שר החוץ האמריקאי לענייני ישראל והפלסטינים. במהלך הפגישה הדגיש אבו מאזן את הצורך להפסיק את פעולות ישראל נגד העם הפלסטיני וציין את חשיבות יישום הנקודות שעליהן דיבר הנשיא ביידן בשיחה האחרונה שערכו השניים (ופא, 4 באוקטובר 2021).
תגובות לתוכנית שר החוץ יאיר לפיד בנוגע לרצועת עזה
  • שר החוץ יאיר לפיד הציג במהלך דברים שנשא בכנס המכון למדיניות נגד טרור מצע לתוכנית לפתרון המצב ברצועת עזה. ברשות הפלסטינית ובחמאס מתחו ביקורת על התוכנית. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ציין בישיבת הממשלה כי מה שנדרש הוא מסלול מדיני רציני ואמתי שישען על הלגיטימציה הבינלאומית והחוק הבינלאומי, יסיים את “הכיבוש” יסיר את “המצור” המוטל על רצועת עזה ויעצור את התוקפנות נגדהשטחים הפלסטינים (אלערביה, 14 בספטמבר 2021).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ישראל כלל לא מבינה את האמת של העם הפלסטיני ובהתנשאות שלה היא חושבת שכמה פתרונות הנוגעים להיבטים כלכליים יאפשרו לה להחליף את השגת מטרות העם הפלסטיני שהם השחרור והשיבה. עוד ציין, כי הפתרונות המוצעים מוכיחים את חוסר היכולת של ישראל ושל המוסדות שלה לפעול מול המצב הלאומי ברצועת עזה במיוחד לאחר מבצע “שומר החומות” (אלחדת’, 13 בספטמבר 2021). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, ציין שתכניות כאלה ואחרות לא יערערו את עמדת הפלסטינים ולא יפגעו ב”התנגדות” (סוא, 13 בספטמבר 2021).
התייחסות לדברי ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט
  • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, אמר כי “מדיניות שלושת הלאוים” של נפתלי בנט ראש ממשלת ישראל: לא פגישה עם אבו מאזן, לא למשא ומתן ולא למדינה פלסטינית מעידים כי תכנית הממשלה בראשותו היא רק לחזק את ההתנחלויות, להשתלט על עוד אדמות, למנוע מהעם הפלסטיני גישה למשאבי הטבע ולשחוק את הבסיס הגיאוגרפי של המדינה הפלסטינית. לדבריו, הצהרותיו של בנט מצריכות נקיטת עמדה רצינית מצד הקהילה הבינלאומית במיוחד מצד המדינות הקוראות ומאמינות בפתרון שתי מדינות. שכן, משמעות דברי בנט היא המשך ההרס השיטתי של האפשרות להקמת מדינה פלסטינית והם מחייבים בחינה מחדש של המצב (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה 20 בספטמבר 2021).
תגובות לביקור שר החוץ לפיד בבחרין
  • ב-30 בספטמבר 2021 ערך שר החוץ יאיר לפיד ביקור בבחרין במהלכו נועד עם מלך בחרין וחנך את שגרירות ישראל. בפתח ובחמאס מתחו ביקורת על הביקור. מניר אלג’אע’וב, ראש לשכת ההסברה של פתח, אמר כי שר החוץ לפיד הגיע לבחרין וצייר על מטוסו ענף של זית ואת המילה שלום בערבית ובעברית אך כיצד יהיה שלום ללא זכויות לפלסטינים. לדבריו, פלסטין היא הדרך לשלום וריבונות פלסטינית במזרח ירושלים היא הדרך לשלום (חשבון הטוויטר של מניר אלג’אע’וב, 30 בספטמבר 2021) .
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי צעד זה של בחרין הוא “פשע לאומי” והרחבה של חטא החתימה על הסכמי הנורמליזציה. הוא קרא לכל הכוחות הפעילים בקרב האומה להשמיע את קולם ולצאת נגד הנורמליזציה עם ישראל המשרתת לדבריו רק את האינטרסים הציוניים ואת הנראטיב הקולוניאלי שלה (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, אלרסאלה, 30 בספטמבר 2021).
סוגיית האסירים
  • ב-19 בספטמבר 2021 נעצרו במסתור בג’נין שני האסירים הנותרים מתוך ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע. המעצר בוצע ללא התנגדות. לאחר תפיסת שני האסירים נשמעו בכלי התקשורת הפלסטינים התבטאויות רבות בעיקר של פעילי חמאס על עסקת חילופי שבויים עם ישראל. בהתבטאויות עלה כי ששת האסירים הנמלטים יהיו חלק מרשימת הדרישות של חמאס בכל משא ומתן עם ישראל.
  • צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי שחרור האסירים יכול להתבצע רק באמצעות עסקת חילופי שבויים . הוא ציין כי הם מחויבים לשחרר את ששת האסירים שברחו מבית הכלא גלבוע כפי שהבטיח אבו עבידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס. אלעארורי ציין כי ישראל מבקשת ממצרים גרמניה, תורכיה וקטר להתערב בעסקה אך הם לא יתנו דבר מבלי לקבל תמורה (אלאקצא, 24 בספטמבר 2021).
  • מועדון האסיר הפלסטיני מסר שהאסירים הפלסטינים בכל בתי הכלא בישראל הסכימו על תכנית מאבק הדרגתית שנועדה להפסיק את הצעדים שננקטו נגד אסירי הג’האד האסלאמי בפלסטין. התוכנית תכלול אי- ציות לחוקי הכלא וסגירת המחלקות באופן חלקי. לדבריו המשך הצעדים יהיה תלוי בתגובת הנהלת בכלא לדרישותיהם (ופא, 3 באוקטובר 2021). יום לאחר מכן פרסם מועדון האסיר כי בתגובה לצעדי ההסלמה מצד שירות בתי הסוהר בכוונת האסירים לנקוט בכמה צעדי הזדהות עם אסירי הג’האד האסלאמי בפלסטין על רקע פיזורם בבתי כלא שונים נמסר כי מתוכננות מחאות בחצרות בתי הכלא (קדס 4 באוקטובר 2021). חמאס הזהירה שצעדי ישראל נגד האסירים יכולים להביא לפיצוץ בשטחים ולבלום את התקדמות ההרגעה והשיחות על עסקת חילופי שבויים ואסירים (אלאח’באר, 5 באוקטובר 2021).
  • ב-22 בספטמבר 2021 התקיימה הלווייתו של חסין מסאלמה אסיר משוחרר שהיה כלוא בישראל במשך 19 שנה לאחר שגויס לביצוע פיגוע התאבדות ושוחרר לאחר שחלה החמרה במצבו בשל מחלת סרטן. במהלך הלווייתו הוכרז על שביתה כללית בבית לחם. הארגונים הפלסטינים האשימו את ישראל במותו שלטענתם נגרם בשל הזנחה ורשלנות רפואית שנקטה ישראל. חמאס האשימה את ישראל בעינוי ורשלנות רפואית (ערוץ הטלגרם של חמאס, 22 בספטמבר 2021).
  • בראיון שהעניק מחמד אשתיה לערוץ אלערביה ב-13 בספטמבר 2021 התייחס לסוגיית האסירים בחברה הפלסטינית וציין שסוגיית האסירים הפלסטיניים הינה סוגיה הנוגעת לכל בית פלסטיני. לדבריו מאז שנת 1967 נרשמו כמיליון אסירים פלסטיניים ששהו בבתי הכלא בישראל. לדבריו, כל אסיר פלסטיני שואף לחופש, בציינו את המחבל כרים יונס השוהה בכלא מעל ל-35 שנה ואת חבריו בוועד המרכזי של פתח שישבו מעל לעשר שנים בבתי כלא ישראליים. אשתיה הטיל על מדינת ישראל את האחריות המלאה לחייהם של האסירים הפלסטינים, וציין כי נושא זה הוא אחד משלושת הנושאים שהם העבירו לטיפול בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC).
סקר דעת קהל ברשות הפלסטינית
  • מכון הסקרים PSR בראשות ח’ליל שקאקי פרסם ב-21 בספטמבר 2021 את עיקרי הממצאים מהסקר הרבעוני שנערך ב-18-15 בספטמבר 2021, אשר כלל 1,270 משתתפים מיהודה, שומרון ורצועת עזה. להלן מספר ממצאים שעלו בסקר (אתר PSR , 21 בספטמבר 2021).
  • בנושא מבצע “שומר החומות” והאירועים האלימים ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים : 71% סבורים כי חמאס ניצחה במערכה האחרונה מול ישראל. 45% סבורים כי חמאס הינה המתאימה ביותר לייצג ולהנהיג את העם הפלסטיני.
  • בחירות פלסטיניות: 73% מעוניינים בקיום בחירות פלסטיניות כלליות למועצה המחוקקת ולתפקיד יושב ראש הרשות הפלסטינית. לו היו מתקיימות היום בחירות ליושב ראש הרשות אבו מאזן היה זוכה ל- 34% מהקולות לעומת אסמאעיל הניה שהיה מקבל 56% מהקולות. במרוץ נפרד בין מרואן אלברע’ות’י להניה, אלברע’ות’י היה זוכה ל- 55% לעומת הנייה 39%. 73% אינם מרוצים מתפקודו של אבו מאזן, 78% מעוניינים שאבו מאזן יתפטר מתפקידו.
  • תהליך השלום הישראלי פלסטיני: 73% סבורים כי קיימים סיכויים קלושים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל בחמש שנים הקרובות. 28% מצדדים בהסכם שלום עם ישראל, 39% מעדיפים מאבק מזוין נגד ישראל ו-10% מעדיפים התנגדות עממית. לגבי הדרך המתאימה ביותר לסיום “הכיבוש הישראלי”, 48% מצדדים ב”פעילות מזויינת” (קרי טרור) לעומת 28% התומכים במשא ומתן ו – 19% שתומכים בהתנגדות עממית בדרכי שלום.
יהודה ושומרון
  • ניכרת ירידה במספר החולים ביהודה ושומרון. מנתונים שפרסם משרד הבריאות ב-5 באוקטובר 2021 עולה, כי מספר החולים הפעילים עומד על 5,605 (לעומת 11,377 ב-12 בספטמבר 2021), 71 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם 15 מונשמים, מספר הנפטרים עומד כיום על 2,750. מספר המחוסנים עומד כיום על 857,662 (חיסון של שתי מנות). מוקד התחלואה הבולט הוא מחוז שכם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 5 באוקטובר 2021).
קריקטורה המבטאת את ריבוי המוטציות של נגיף הקורונה והקשיים להתמודד עם התפשטותו (אלקדס, 19 בספטמבר 2021)
קריקטורה המבטאת את ריבוי המוטציות של נגיף הקורונה והקשיים להתמודד עם התפשטותו (אלקדס, 19 בספטמבר 2021)
  • ד”ר ע’סאן מסתכלם, יו”ר איגוד יבואני התרופות והציוד הרפואי ברשות, מסר כי החוב של הרשות הפלסטינית לחברות התרופות הפלסטיניות עומד על סכום של 660 מיליון ₪ (לעומת 450 מיליון אשתקד). ד”ר מסתכלם ציין, כי שר האוצר הפלסטיני הבטיח להעניק להם מידי חודש עשרה מיליון ₪, סכום לא מספק ואשר לא מכסה את חובותיהם (ערוץ אלפג’ר, 4 באוקטובר 2021).
רצועת עזה
  • ד”ר יוסף אלעקאד, מנהל בית החולים האירופי במזרח ח’אן יונס, דיווח על יציבות במספר חולי הקורונה המתאשפזים בבית החולים, וכי עקומת התחלואה ברצועה החלה להשתטח (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 באוקטובר 2021).
  • מנתוני משרד הבריאות בעזה מ-5 באוקטובר 2021 עולה, כי ברצועה 17,892 חולים פעילים (לעומת 19,302 ב-12 בספטמבר 2021). מתוך 3,504 בדיקות שנעשו ביממה האחרונה דווח על 1,018 חולים חדשים (כ-29% חיוביים). מספר הנפטרים ברצועה עומד על 1,422 (לעומת 1,220 ב-12 בספטמבר 2021). 337 חולים מאושפזים בבתי החולים , מהם 212 חולים קשים. סה”כ מחוסנים ברצועה 428,860, המהווים 34% מקהל היעד (לעומת 349,523 ב-12 בספטמבר 2021) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 5 באוקטובר 2021).
פתיחת מחלקת קורונה חדשה בבית החולים האירופאי במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 16 בספטמבר 2021)      פתיחת מחלקת קורונה חדשה בבית החולים האירופאי במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 16 בספטמבר 2021)
פתיחת מחלקת קורונה חדשה בבית החולים האירופאי במזרח ח’אן יונס
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 16 בספטמבר 2021)

[1] מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות הפלסטינית, הודיעה על שיגור משאית תרופות וציוד רפואי בשווי של כ-12.7 מיליון דולר ממחסני משרד הבריאות הפלסטיני בשכם לרצועת עזה (ופא, 14 בספטמבר 2021). ב-26 בספטמבר 2021, דיווח משרד הבריאות כי שלח 300 אלף מנות חיסון לרצועה, כך שמלאי החיסונים ברצועה עומד על 500 אלף מנות חיסון (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 26 בספטמבר 2021).
[2] אחמד זהראן, פעיל חמאס בכיר מהכפר בדו. היה מבוקש ע"י ישראל. נעצר שמונה פעמים ע"י ישראל וישב במצטבר בכלא הישראלי שש שנים. אחיו, זהראן זהראן, פעיל חמאס, היה מעורב בחטיפת החייל נחשון וקסמן ז"ל. הוא נהרג ע"י ישראל בשנת 1998 (אתר QUDSN, 26 בספטמבר 2021).
[3]
זכריא בדואן , אסיר משוחרר. תושב בדו. ריצה 3.5 שנות מאסר בכלא הישראלי. לטענת משפחתו, הוא יצא מביתו כדי לספק אוכל לחברו אחמד זהראן, שהתחבא בבית ענאן, ושם נקלע לפעילות כוחות ביטחון ישראליים במקום (חשבון הטוויטר של QUDSN, 26 בספטמבר 2021).
[4]
מחמוד חמידאן, פעיל חמאס, בן 27 מהכפר בדו. שוחרר ממאסר בכלא הישראלי ביוני 2021 לאחר שריצה שבע שנות מאסר. דודתו סיפרה, כי הם גאים בו על כך שמת מות קדושים (ופא, 26 בספטמבר 2021).
[5]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[6]
ב-14 ביולי 2021 חתם פיליפ לזריני, מזכ"ל אונר"א, על ההסכם חדש עם ממשלת ארה"ב בנוגע להחזרת התמיכה האמריקאית לארגון. הוסכם שבתמורה לסיוע הכספי של ארה"ב תוודא אונר"א כי עובדיה שומרים על ניטרליות ואינם חברים באחד מארגוני הטרור, במוסדותיה יעשה שימוש למטרות הומניטריות בלבד, היא תשפר את השקיפות הפיננסית כן היא תדאג שבתוכן ספרי הלימוד בבתי הספר של הארגון לא יהיו תכני הסתה וקריאה לטרור.