חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (13-7 בפברואר 2018)

מודעת האבל, שפרסמה פתח בחלחול. מתחת לשמו של הדוקר מופיע ציטוט הפוסט האחרון שכתב בדף הפייסבוק שלו זמן קצר לפני שיצא לבצע הפיגוע:

מודעת האבל, שפרסמה פתח בחלחול. מתחת לשמו של הדוקר מופיע ציטוט הפוסט האחרון שכתב בדף הפייסבוק שלו זמן קצר לפני שיצא לבצע הפיגוע: "הפנה את נשקך לעבר ראשינו... אם רגלינו ירעדו... בושה שאנו גברים" (דף הפייסבוק של תנועת פתח בחלחול, 7 בפברואר 2018)

הודעה של הזרוע הצבאית של חמאס על העלאת הכוננות בשורותיה בעקבות האירועים בצפון (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2018)

הודעה של הזרוע הצבאית של חמאס על העלאת הכוננות בשורותיה בעקבות האירועים בצפון (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2018)

קריקטורה פלסטינית הצופה הסלמה ברמת הגולן.

קריקטורה פלסטינית הצופה הסלמה ברמת הגולן. "הסלמה...הגולן" (חשבון הטוויטר PALINFO, 10 בפברואר 2018)

"סיר הלחץ" של רצועת עזה מאת הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 9 בפברואר 2018)

עצרת חמאס בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 בפברואר 2018; סוכנות אנטוליה, 9 בפברואר 2018)

עצרת חמאס בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 בפברואר 2018; סוכנות אנטוליה, 9 בפברואר 2018)

אבו מאזן נפגש במוסקבה עם נשיא רוסיה פוטין (ופא, 12 בפברואר 2018)

אבו מאזן נפגש במוסקבה עם נשיא רוסיה פוטין (ופא, 12 בפברואר 2018)

  • במוקד אירועי השבוע עמדה תקיפת חייל וחיילת ישראלים, שנכנסו בשוגג לג’נין. השניים הותקפו על ידי מאות תושבים מקומיים, שרגמו את כלי רכבם בחפצים ואבנים. החיילים חולצו מהמקום על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית אשר העבירו אותם לידי כוחות צה”ל. מאוחר יותר הוחזר על ידם גם כלי הנשק שנלקח על ידי הפורעים. גורם בצה”ל אמר כי ללא תגובתם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים היה האירוע מסתיים בלינץ’.
  • השבוע בוצעו שני פיגועי דקירה באחד המקרים הגיע פלסטיני לכניסה לישוב כרמי צור, שבגוש עציון ודקר מאבטח בידו. מאבטח נוסף שהיה עמו ירה בפלסטיני והרג אותו. ברצועת עזה נשמר השקט.
  • בתקשורת הישראלית דווח כי שירות הביטחון הכללי חשף פעילות של חמאס להעברת כספים מתורכיה לפעילי חמאס ביהודה ושומרון. במהלך החקירה נחשפה גם חברה שהוקמה על ידי חמאס בתורכיה, אשר שימשה להלבנת כספים ולהעברתן ליהודה ושומרון.
  • ברצועת עזה נמשכת ההתדרדרות הכלכלית. עובדי חברת הניקיון בבתי החולים שבתו בשל הלנת שכר וגרמו לשיבושים בהגשת סיוע רפואי. מנהל המרכז הרפואי אלשפאא’ הודיע על הפסקת השירותים הרפואיים במרכז כתוצאה משביתת עובדי הניקיון.
תקיפת שני חיילי צה”ל שנכנסו בשוגג לג’נין
  • ב-12 בפברואר 2018 בשעות הצהרים נכנסו חייל וחיילת ישראליים עם כלי רכבם בשוגג לעיר ג’נין. פלסטינים, שהבחינו בכלי הרכב הצבאי התגודדו סביבו והשניים הותקפו על ידי מאות תושבים מקומיים שרגמו את כלי רכבם בחפצים ואבנים. שני החיילים נפצעו, האחד באורח קל והשנייה באורח בינוני. כלי נשקו של אחד מהם נלקח. החיילים חולצו מהמקום על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית אשר העבירו אותם לידי כוחות צה”ל במחסום ג’למה. מאוחר יותר הוחזר על ידם גם כלי הנשק שנלקח.
 כלי הרכב הצבאי שנכנס בשוגג לג'נין מותקף ע"י המון פלסטיני (דף הפייסבוק QUDSN, 12 בפברואר 2018).    כלי הרכב לאחר שהותקף (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בפברואר 2018)
מימין: כלי הרכב הצבאי שנכנס בשוגג לג’נין מותקף ע”י המון פלסטיני (דף הפייסבוק QUDSN, 12 בפברואר 2018). משמאל: כלי הרכב לאחר שהותקף (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בפברואר 2018)
  • מתחקיר ראשוני עלה כי השניים החלו בנסיעה משבי שומרון לכיוון עפולה. הם הגיעו לג’נין בשוגג בשל טעות בניווט. על פי גורם בצה”ל אלמלא תגובת פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטינים היה האירוע מסתיים בלינץ’.
  • מיד לאחר האירוע התקיים קמפיין ברשתות החברתיות, שקרא למחוק את תיעוד מצלמות האבטחה של החנויות באזור, כדי שלא יוסגרו המתפרעים. הרשתות החברתיות הפלסטיניות, בעיקר של חמאס, הציגו את האירוע כ”הישג להתנגדות” והוא נוצל לתקיפת מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטיניות והתיאום עם ישראל.
 פעילים פלסטינים קוראים ברשתות החברתיות להשמיד את תצלומי מצלמות האבטחה (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בפברואר 2018, דף הפייסבוק QUDSN, 12 בפברואר 2018)   פעילים פלסטינים קוראים ברשתות החברתיות להשמיד את תצלומי מצלמות האבטחה (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בפברואר 2018, דף הפייסבוק QUDSN, 12 בפברואר 2018)
פעילים פלסטינים קוראים ברשתות החברתיות להשמיד את תצלומי מצלמות האבטחה (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בפברואר 2018, דף הפייסבוק QUDSN, 12 בפברואר 2018)
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • פיגוע דקירה בכניסה לכרמי צור:
    • ב- 7 בפברואר 2018 פלסטיני הגיע לפנות בוקר לכניסה לישוב כרמי צור (גוש עציון) ודקר מאבטח בידו. המאבטח נפצע באורח קל. מאבטח נוסף שהיה עמו ירה בו והרג אותו. בעקבות הפיגוע נכנסו כוחות צה”ל לכפר חלחול ותחקרו את בני משפחתו של הדוקר. אבנים יודו לעבר הכוחות הישראליים על ידי המפגינים. אחד המפגינים נעצר.
    • מבצע הפיגוע הוא חמזה יוסף נעמאן אלזמאערה, בן 19 מחלחול (סמוך לחברון). הוא נעצר בשנת 2015 וריצה 14 חודשי מאסר בישראל (מען, 7 בפברואר 2018). תנועת פתח פרסמה מודעת אבל על מותו שבה נאמר, כי היה פעיל התנועה (דף הפייסבוק של תנועת פתח בחלחול, 7 בפברואר 2018). חבר הוועד המרכזי של פתח, ג’מאל מחיסן, ביקר בבית משפחתו והביע תנחומים (אתר נציבות הגיוס והארגון בפתח, 8 בפברואר 2018). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר בתגובה למותו כי העם הפלסטיני אינו עומד בפני “גל בודד” של זעם אלא בפני אנתיפאדה מתמשכת שנועדה להשיג את חרותו (דניא אלוטן, 7 בפברואר 2018).
  • 8 בפברואר 2018: פלסטיני הגיע לצומת כרמי צור (אזור גוש עציון) וניסה לדקור נהגים ישראליים שעברו במקום. לאחר שלא הצליח נמלט לאזור חלחול (סמוך לחברון). מיד עם קבלת הדיווח פתחו כוחות הביטחון הישראליים בסריקות והצליחו לאתר את הפלסטיני בכפר. הוא נעצר והובא לחקירה.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. הצהרת טראמפ בנושא ירושלים המשיכה להיות הנושא המחאה המרכזי, אליו הצטרפו מחאות ברצועת עזה לנוכח המצב ההומניטארי הקשה ופעולות הזדהות עם מותו של אחמד ג’ראר, שהיה בין מבצעי הפיגוע בחוות גלעד (9 בינואר 2018) והפך לגיבור ברחוב הפלסטיני. ביהודה, שומרון וברצועת עזה המשיכו הארגונים לקרוא להסלמת “ההתנגדות” ולעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים (פלסטין אליום, 6 בפברואר 2018).
כרזה של תנועת השביבה של פתח הקוראת ליום זעם ב"יום שישי של השהידים" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 8 בפברואר 2018)    קריאת חמאס במחוז שכם להשתתף בתהלוכה "לאות נאמנות לשהידים" (חשבון הטוויטר של PALDF, 8 בפברואר 2018)
מימין: כרזה של תנועת השביבה של פתח הקוראת ליום זעם ב”יום שישי של השהידים” (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 8 בפברואר 2018); משמאל: קריאת חמאס במחוז שכם להשתתף בתהלוכה “לאות נאמנות לשהידים” (חשבון הטוויטר של PALDF, 8 בפברואר 2018)
  • יום שישי , 9 בפברואר 2018 הוכרז כ”יום זעם” (“יום שישי של השהיד אחמד ג’ראר”) למרות הקריאות ההיענות הייתה מוגבלת יחסית. הפרות סדר התגלעו במספר מוקדים ביהודה ושומרון ורצועת עזה וחלקם אף התפתחו לעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים . הפלסטינים דיווחו על מספר פצועים במהלך ההפגנות.
  • משרד הבריאות ברשות מסר כי 44 פצועים פלסטינים הגיעו לבתי החולים בעקבות עימותים עם כוחות צה”ל ב-9 בפברואר 2018. הסהר האדום הפלסטיני מסר, כי בעימותים נפצעו 265 פלסטינים, רובם משאיפת גז מדמיע (אלקדס, 9 בפברואר 2018; סוכנות אנטוליה, 9 בפברואר 2018).
תהלוכה שנערכה לזכרו של ג'ראר בג'נין.     בכיר פתח סלטאן אבו אלעינין נואם. במרכז ניצב וצפי קבהא ששימש שר לענייני אסירים בממשלת חמאס (jeningate, 9 בפברואר 2018; דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 9 בפברואר 2018)
תהלוכה שנערכה לזכרו של ג’ראר בג’נין. משמאל: בכיר פתח סלטאן אבו אלעינין נואם. במרכז ניצב וצפי קבהא ששימש שר לענייני אסירים בממשלת חמאס (jeningate, 9 בפברואר 2018; דף הפייסבוק ג’נין אלחדת’, 9 בפברואר 2018)
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 13 בפברואר 2018למעבר סאלם (אזור ג’נין) הגיע פלסטיני כבן 17 שנשא על גופו מטעם צינור. הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון במקום (דוברות משטרת ישראל, 13 בפברואר 2018).
    • 10 בפברואר 2018– לוחמי משמר הגבול עצרו פלסטיני שהיה חמוש בסכין סמוך למערת המכפלה (חברון) . הוא נעצר והובא לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 10 בפברואר 2018).
    • 9 בפברואר 2018 – פלסטינים השליכו מטען מאולתר לעבר כוחות הביטחון הישראליים שאיישו מחסום סמוך למערת המכפלה בחברון. לא היו נפגעים. נערכו סריקות לאיתור המחבלים (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בפברואר 2018).
    • 9 בפברואר 2018בכפר סאלם (מזרחית לשכם) זיהתה תצפית של כוחות הביטחון הישראליים אדם חשוד שהגיע סמוך לעמדה צבאית. כשהתקרבו אליו הלוחמים הוא השליך לעברם מטען . החיילים הגיבו בירי באוויר והפלסטיני נעצר. שני פלסטינים נוספים שהיו עמו נעצרו אף הם (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בפברואר 2018).
    • 9 בפברואר 2018 – לוחמי משמר הגבול עצרו פלסטיני בכניסה לישוב חשמונאים. ברשות הפלסטיני נמצאה סכין. הוא נעצר והובא להמשך חקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 בפברואר 2018).
    • 8 בפברואר 2018 – בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בדרום הר חברון נעצר חשוד בהשלכת 24 בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים. כמו כן נתפסו במהלך הסריקות אמצעי לחימה רבים (דף הפייסבוק צבע אדום, 8 בפברואר 2018).
    • 7 בפברואר 2018 – פלסטיני נעצר בכניסה לבית המשפט הצבאי שומרון על ידי לוחמי משמר הגבול לאחר שהתגלה עליו מה שנראה כמו מטען צינור (הארץ, 7 בפברואר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

סיכום פיגועים ינואר 2018 [2]
  • בחודש ינואר 2018 נרשמה ירידה בכמות הפיגועים. סה”כ בוצעו במהלך החודש 113 פיגועים לעומת 234 פיגועים בדצמבר 2017. רוב הפיגועים (101) היו השלכת בקבוקי תערה. כמו כן בוצעו תשעה פיגועי מטען, שלושה פיגועי ירי ופיגוע דריסה אחד.
  • ביהודה ושומרון בוצעו 91 פיגועים (לעומת 178 בדצמבר 2017), בירושלים 22 פיגועים (לעומת 56) . לא נרשמו פיגועים בתחומי הקו הירוק. במהלך ינואר 2018 נהרג ישראלי (פיגוע ירי בחוות גלעד, 9 בינואר 2018) ונפצעו שלושה אנשי כוחות הביטחון (אחד בשכם , 1 בינואר 2018 ושניים במחנה הפליטים ג’נין, 17 בינואר 2018).
מעצר פעילים שהעבירו כספים מתורכיה לפעילות חמאס
  • שירות הביטחון הכללי חשף פעילות חמאס להעברת כספים ליהודה ושומרון דרך תורכיה. במסגרת החשיפה נעצר לחקירה במחצית חודש ינואר 2018 כמיל טקלי, אזרח תורכי, המשמש מרצה למשפטים. לאחר חקירה הוא גורש מהארץ. שבוע לאחר מכן נעצר דרע’אם ג’בארין, תושב אם אלפחם, בחשד שהיה מעורב בהעברת הכספים מתורכיה. אלג’בארין נסע במהלך השנה האחרונה למספר ביקורים בתורכיה שם גויס לשורות חמאס. הוא הספיק טרם מעצרו, להעביר לפעילי חמאס ביהודה ושומרון כ-200,000 אירו אותם השאיר בנקודות איסוף מוסכמות מראש. ברשותו נמצאו עוד 91,000 אירו נוספים.
  • השניים גויסו לפעילות על ידי זאהד ג’בארין, פעיל חמאס שגורש לתורכיה לאחר ששוחרר במסגרת “עסקת שליט”. זהאד אלג’בארין פועל במפקדת חמאס בתורכיה תחת צלאח אלערורי ועוסק ממקום מושבו בהכוונה ומימון של פעילות טרור ביהודה ושומרון. במהלך החקירה נחשפה גם חברה שהוקמה על ידי חמאס בתורכיה, אשר שימשה להלבנת כספים שנאספו עבור חמאס והועברו באמצעותה לשטחי יהודה שומרון ורצועת עזה (הארץ, 13 בפברואר 2018).
  • האירועים בצפון ישראל והפלת המטוס הישראלי עורר גל של תגובות שמחה והזדהות בקרב הפלסטינים שהדגישו בעיקר את הפלת המטוס הישראלי. דוברי חמאס ציינו, כי הפלת המטוס היא “תגובה טבעית” ועודדו תגובה סורית על “התוקפנות הישראלית”. דובר הזרוע הצבאית של חמאס הצהיר, כי הזרוע העלתה את רמת הכוננות כדי להגן על העם הפלסטיני וכדי להגיב על התוקפנות הישראלית (חשבון הטוויטר של אבו עבידה, 10 בפברואר 2018). גם בזרועות אחרות דווח על העלאת הכוננות.
הודעה של הזרוע הצבאית של חמאס על העלאת הכוננות בשורותיה בעקבות האירועים
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי נפילת המטוס הישראלי היא “תגובה טבעית” לפגיעה של ישראל בסוריה ועל המשך התוקפנות הישראלית. לדבריו זוהי זכותן של המדינות ושל העמים השונים לשמור על ביטחוניים במקרה של תקיפה ישראלית (פאל אינפו, 10 בפברואר 2018).
    • אסאמה חמדאן, אחראי על יחסי החוץ בחמאס, אמר, כי כל תוקפנות ישראלית נגד סוריה או לבנון לא תעבור בשתיקה מצד הזרוע הצבאית של חמאס. עוד ציין כי המערכה הבאה נגד ישראל תהיה טוטאלית ותתנהל מול כל החזיתות (אלרסאלה.נט, 10 בפברואר 2018).
    • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי נפילת המטוס הישראלי הייתה תקרית “חשובה, איכותית ופעולת גבורה” לדבריו מהווה המקרה מהלומה קשה לחיל האוויר הישראלי ואמר כי יש להגביר את הפעולות האמיצות מסוג זה כדי לרסן את התוקפנות הישראלית (אלמיאדין, 12 בפברואר 2018).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפלת המטוס הישראלי “שברה את משוואת התגובה של ישראל” והיא מהווה סטירת לחי לשליטה של ארה”ב ושל ישראל באזור. לדבריו האירוע הוא משמעותי שכן הוא מעיד על כך שמקבלי ההחלטות בדרג האסטרטגי בסוריה מוכנים לעימות עם ישראל. עוד ציין כי הפלת המטוס העלתה את מוראל העם הפלסטיני ו”ההתנגדות” (אלמיאדין, 10 בפברואר 2018).
    • עבאס זכי, חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי תגובת סוריה השיבה את כבוד האומה הערבית מול ישראל. לדבריו זו הזדמנות עבור המדינות התומכות בישראל לחשוב פעם נוספת על המדיניות שלהן כלפי ישראל. הוא גם הביע תקווה שבעתיד יהיו תקיפות נוספות כדי להעביר מסר לתומכי ישראל שאין לפגוע בכבודה של ירושלים (אלמנאר, 10 בפברואר 2018).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

עימותים בגבול ישראל רצועת עזה
  •   בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי בעימותים שנערכו ב-9 בפברואר 2018 סמוך לגדר הביטחון במזרח הרצועה נפצעו 27 פלסטינים מירי כוחות צה”ל (מען, 9 בפברואר 2018).
עימותים על גדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 בפברואר 2018; אלאסתקלאל, 10 בפברואר 2018)   עימותים על גדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 בפברואר 2018; אלאסתקלאל, 10 בפברואר 2018)
עימותים על גדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 בפברואר 2018; אלאסתקלאל, 10 בפברואר 2018)
המצב ההומניטרי ברצועת עזה
  • ב-7 בפברואר 2018 פתחה מצרים את מעבר רפיח למעבר לשני הכיוונים. לאחר שהיה פתוח שלושה ימים נסגר המעבר ב-9 בפברואר 2018 בשל פעילות צבא מצרים בחצי האי סיני (צפא, 9 בפברואר 2018). הנהלת המעבר דיווחה כי בנוסף לבני אדם נכנסו דרך המעבר גם משאיות דלק (אמד, 8 בפברואר 2018). כמו כן דווח, כי עם פתיחת המעבר אפשרה מצרים, זו לראשונה, להכניס לרצועת עזה מלט וסחורות מקטר (אמד, 8 בפברואר 2018). לפי שעה לא נקבע מועד לפתיחה נוספת של מעבר רפיח.
  • חברת החשמל הודיעה כי אספקת החשמל ברצועה עומדת על ארבע שעות אספקה ו-12 שעות הפסקה. זאת לאחר שקווי האספקה ממצרים מושבתים מזה מספר ימים (צפא, 12 בפברואר 2018).
  • עובדי חברות הניקיון בבתי החולים ברצועת עזה הודיעו על חידוש שביתתם בשל הלנת שכרם. דובר משרד הבריאות, אשרף אלקדרה, אמר כי בעקבות כך יהיו שיבושים בהגשת הסיוע ברפואי (שהאב, 11 בפברואר 2018). מדחת עבאס, מנהל המרכז הרפואי אלשפאא’, הודיע על הפסקת הענקת שירותים רפואיים במרכז כתוצאה משביתת עובדי חברת הניקיון.
  • על רקע המשך המשבר במערכת הבריאות ברצועת עזה ושיחה שניהל עם אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס הורה תמים בן אחמד אמיר קטר להעביר לרצועת עזה סיוע דחוף בגובה של תשעה מיליון דולרים. הסיוע יכלול ציוד רפואי, מזון ודלק להפעלת הגנרטורים בבתי החולים (אתר חמאס, 8 בפברואר 2018). מחמד אלעמאדי, שגריר קטר ברשות הפלסטינית, אמר כי הוא מקווה שתרומתה של קטר לסיוע לתושבי הרצועה תעודד מדינות נוספות להעניק סיוע (AP, 10 בפברואר 2018). קודם לכם הכריז עבדאללה בן זיד שר החוץ של מאע”מ על סיוע בשווי של שני מיליון דולרים לתוכנית האו”ם לאספקת חשמל לבתי החולים ברצועה.
מפגינים שורפים בובה בדמות הנשיא טראמפ במחאה על הקיצוץ בסיוע האמריקני לאונר"א (חשבון הטוויטר QUDSN, 11 בפברואר 2018)    מפגינים שורפים בובה בדמות הנשיא טראמפ במחאה על הקיצוץ בסיוע האמריקני לאונר"א (חשבון הטוויטר QUDSN, 11 בפברואר 2018)
מפגינים שורפים בובה בדמות הנשיא טראמפ במחאה על הקיצוץ בסיוע האמריקני לאונר”א (חשבון הטוויטר QUDSN, 11 בפברואר 2018)

"סיר הלחץ" של רצועת עזה מאת הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 9 בפברואר 2018)
“סיר הלחץ” של רצועת עזה מאת הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 9 בפברואר 2018)

ביקור משלחת חמאס ופתח במצרים
  • משלחת בכירי חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, הגיעה למצרים בעקבות הזמנה מצרית לכדי לדון בהחייאת תהליך הפיוס. המשלחת כוללת גם את חברי הלשכה המדינית של חמאס ח’ליל אלחיה, רוחי משתהא ופתחי חמאד. טרם יציאת המשלחת אמר פוזי ברהום, דובר חמאס, כי המשלחת תיפגש עם בכירים מצריים במסגרת מאמצי חמאס להביא לפתרון המשבר ברצועה וכדי להניע את מצרים להשלים את הסכם הפיוס על בסיס ההסכמים שנחתמו בשנת 2011 ושנת 2017 (אתר חמאס, 9 בפברואר 2018). מוסא אבו מרזוק צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי לביקור המשלחת חשיבות רבה נוכח הסנקציות המוטלות על הרצועה, סבל המשפחות, השפעות הפיוס ומרכזיותה של מצרים בכל המתרחש (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 10 בפברואר 2018).
  • עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, הממונה על תיק הפיוס בפתח, נמצא בראש משלחת פתח בקהיר. הוא קיים במקביל פגישה עם עבאס כמאל, ראש המודיעין הכללי המצרי הזמני, ודן עמו בסוגיות הפיוס . עד כה שתי המשלחות לא נפגשו (דניא אלוטן, 12 בפברואר 2018).
עצרת חמאס לזכרו של אחמד ג’ראר
  • חמאס ערכה עצרת מול מסגד פלסטין בעיר עזה לזכרו של אחמד ג’ראר. בכיר חמאס, משיר אלמצרי, נאם בעצרת ואמר כי ג’ראר הוכיח כי דור הצעירים ביהודה ושומרון דבק במורשת הג’האד ובירושלים, וכי הוא מסוגל “לכפות משוואות חדשות על ישראל”. הוא הוסיף כי אופציית ההסדר והמשא ומתן הוכיחה את כישלונה, וכל הסימנים מראים שאופציית הג’האד ו”ההתנגדות” היא היעילה ביותר. הוא הדגיש, כי הם לא יניחו את הרובה וימשיכו להיות נאמנים “לירושלים ולדם השהידים” (PALINFO, 9 בפברואר 2018; סוכנות אנטוליה, 9 בפברואר 2018).
צעדת “השיבה הגדולה”
  • נמשך הקמפיין ברצועת עזה לארגון תהלוכות מחאה שתצעדנה לעבר הגבול עם ישראל, ואף תנסנה “לפרוץ” לתוך שטח ישראל. בדף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה” הועלה פוסט של אחד המארגנים המדגיש, כי כדי להבטיח את הצלחת הקמפיין אין למהר לבצע את התהלוכות אלא יש להמתין ולגייס מה שיותר פעילים מקרב הציבור הפלסטיני. לדבריו כל הפעילויות שיבוצעו בשלבים הבאים בגבול ישראל -רצועת עזה יהיו במסגרת גיוס הציבור וחימום האווירה לפני “שעת האפס” אותה יקבעו בהתאם לתנאים בשטח. הוא גם קרא לכל המשתתפים להימנע בשלב זה מחיכוך עם גורמי צה”ל והביע תקווה, כי ביום הפקודה יתגייסו כל הפלסטינים כדי לעקור את הגדר ולממש את “זכות השיבה” (דף הפייסבוק תהלוכת השיבה הגדולה, 11 בפברואר 2018)[3]
פעילות בינלאומית
ביקור ראש ממשלת הודו ברשות הפלסטינית
  • ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ביקר ברשות הפלסטינית ונפגש עם אבו מאזן. במסגרת מסיבת עיתונאים משותפת שקיימו השניים בתום הפגישה, הודה אבו מאזן למודי על ההיענות להזמנה והדגיש כי הביקור מסמל את “עומק היחסים ההיסטוריים בין השניים” . אבו מאזן אמר כי הוא סומך על תפקידה של הודו ככוח בינלאומי והודה להודו על עמידתה לצד הפלסטינים ועל מימון פרויקטים חשובים. אבו מאזן גם הדגיש את חשיבות חיזוק שיתוף הפעולה בין השתיים בתחום הביטחוני ובלחימה בטרור (הטלוויזיה הפלסטינית, 10 בפברואר 2018).
  • במהלך הביקור חתמה הרשות הפלסטינית על ארבעה הסכמים עם הודו בשווי של 41.35 מיליון דולרים ביניהם: הסכם להקמת בית חולים בבית סאחור והקמת שלושה בתי ספר בג’נין טובאס ואבו דיס. כמו כן תממן ממשלת הודו אספקת ציוד לבית הדפוס הלאומי בראמאללה ובנוסף לכך יוקם במימון הודו מרכז להעצמת האישה הפלסטינית (ופא, 10 בפברואר 2018).
 ראש ממשלת הודו מודי נפגש עם אבו מאזן בראמאללה (ופא, 10 בפברואר 2018).    ביקור ראש ממשלת הודו במוזיאון יאסר ערפאת בראמאללה (חשבון הטוויטר של ראמי חמדאללה, 10 בפברואר 2018)
מימין : ראש ממשלת הודו מודי נפגש עם אבו מאזן בראמאללה (ופא, 10 בפברואר 2018). משמאל: ביקור ראש ממשלת הודו במוזיאון יאסר ערפאת בראמאללה (חשבון הטוויטר של ראמי חמדאללה, 10 בפברואר 2018)
פגישת אבו מאזן עם ולדימיר פוטין
  • אבו מאזן ערך ביקור רשמי ברוסיה ונועד עם נשא רוסיה ולדימיר פוטין. ערב פגישתו של אבו מאזן עם פוטין עלו קולות ברשות הפלסטינית הקוראים לרוסיה להגביר את מעורבותה בסכסוך הישראלי פלסטיני (קדס.נט, 12 בפברואר 2018). בהקשר זה אמר נביל שעת’ יועצו של אבו מאזן לעניינים בינלאומיים מסר כי הפלסטינים לא יתנגדו להכרה רוסית בירושלים המערבית כבירת ישראל ובמזרח ירושלים בכבירת פלסטין. הוא גם אישר כי הרשות נמצאת בקשר עם ארה”ב גם לאחר הצהרת טראמפ אך לדבריו מדובר בערוצי תקשורת מצומצמים ביותר העוסקים בעיקר בנושא אשרות מסחר וכדומה והיא נמנעת מקשר מדיני עמה (סאוא, 12 בפברואר 2018).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. לא נכללו בדו"ח אירועי יידוי אבנים, אך נכללו אירועי השלכת בקבוקי תבערה.
[3] פירוט ההכנות לקמפיין ראו פרסום מרכז המידע מ-11 בפברואר 2018: "לאחרונה מתנהל ברצועת עזה קמפיין, בהובלת חמאס, הקורא לארגון תהלוכות עממיות המוניות לעבר ישראל. רעיון זה נתפס כמהלך תודעתי, שיצור לחץ בינלאומי ובינערבי לפתרון המצוקות הכלכליות ויאתגר את ישראל".