חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (13-7 בנובמבר 2018)

מחמד אלעמאדי, יו

מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, מפקח אחר תשלום המשכורות בסניפי הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 9 בנובמבר 2018)

אנשי ביטחון של חמאס מפזרים בכוח עצרת בעזה של פתח לזכר יאסר ערפאת (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 11 בנובמבר 2018)

אנשי ביטחון של חמאס מפזרים בכוח עצרת בעזה של פתח לזכר יאסר ערפאת (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 11 בנובמבר 2018)

אחמד חלס, בכיר פתח ברצועה, בעצרת מרכזית באוניברסיטת אלאזהר בעזה.

אחמד חלס, בכיר פתח ברצועה, בעצרת מרכזית באוניברסיטת אלאזהר בעזה.

אבו מאזן נושא נאום באזכרה ל יאסר ערפאת במקאטעה בראמאללה (ופא, 11 בנובמבר 2018)

אבו מאזן נושא נאום באזכרה ל יאסר ערפאת במקאטעה בראמאללה (ופא, 11 בנובמבר 2018)

עצרת הג'האד האסלאמי באלבירה (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 10 בנובמבר 2018)

עצרת הג'האד האסלאמי באלבירה (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 10 בנובמבר 2018)

עצרת הג'האד האסלאמי באלבירה (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 10 בנובמבר 2018)

עצרת הג'האד האסלאמי באלבירה (דף הפייסבוק של אגודת מהג'ת אלקדס בעזה, 10 בנובמבר 2018)

  • ברצועת עזה עברו אירועי “צעדת השיבה” ביום שישי בשקט יחסי. חמאס המשיכה גם השבוע לפעול להרחקת מפגינים מאזור גדר הביטחון אך למרות זאת התבצעה פעילות אלימה (השלכת מטענים ובקבוקי תבערה , ניסיונות לחצות את הגדר ). ביהודה ושומרון בוצע פיגוע ירי ונמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. עד כה לא אותרה חריגה מ”שגרה” המוכרת של הטרור העממי, למרות האירועים ברצועה.
  • ב-12 בנובמבר 2018 התבצעה מתקפת רקטות, חסרת תקדים בהיקפה, לעבר יישובי הנגב המערבי, בעקבות הסתבכות של פעילות מבצעית של כוח מיוחד של צה”ל. עד כה שוגרו למעלה מארבע מאות רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, שהתמקדו ביישובי הנגב המערבי כמו גם באשקלון , שדרות ונתיבות. צה”ל תקף בעקבות זאת כ-150 יעדי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, כולל בניינים רבי קומות ברצועה הנתפסים בעיני חמאס כ”נכסים” חשובים (ובכלל זה בניין ערוץ הטלוויזיה אלאקצא).
  • להערכתנו מתקפת הרקטות הנוכחית אינה בבחינת אירוע העומד בפני עצמו אלא חלק מהמציאות החדשה שנוצרה על ידי חמאס מאז 30 במרץ 2018 . מציאות זאת מתאפיינת בהפעלת אלימות מבוקרת נגד ישראל ונלווים אליה סבבים של ירי רקטות בהיקפים משתנים (סה”כ שוגרו מאז מאי 2018 כ-1070 רקטות ופצצות מרגמה).
אירועי “צעדת השיבה”[2]
  • ביום שישי 9 בנובמבר2018 נערכה ברצועת עזה צעדה נוספת במסגרת “צעדות השיבה”. אירועי הצעדה התרחשו על רקע הכנסת כספים קטריים לרצועת עזה, שנועדו בעיקר לתשלום משכורות הפקידים ברצועת עזה. כמו כן הוכנסו עשר משאיות דלק קטרי דרך מעבר כרם שלום.
  • בצעדה השתתפו 12,000 מפגינים בחמישה מוקדים “המסורתיים”. ברמת האלימות חלה ירידה משום שחמאס המשיכה גם השבוע לפעול להרחקת המפגינים מאזור גדר הביטחון. אולם, למרות זאת אותרה פעילות אלימה שהתבטאה בהשלכת מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל ובניסיונות ספורים לחצות את גדר הביטחון. כמה מבכירי חמאס נכחו באירועים והכריזו, כי אירועי הצעדות יימשכו. הרשות העליונה לצעדות השיבה הודיעה על קיום צעדה גם בשבוע הבא תחת הכותרת “הנורמליזציה היא פשע ובגידה”.

יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, באירועי הצעדה מזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 10 בנובמבר 2018)
יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, באירועי הצעדה מזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 10 בנובמבר 2018)

מתקפת הרקטות על ישראל
  • במהלך פעילות מבצעית בדרום הרצועה שביצע כוח מיוחד של צה”ל ב-11 בנובמבר 2018 התפתחו חילופי אש בינו לבין פעילי חמאס. במהלך האירוע נהרג קצין צה”ל בדרגת סא”ל. קצין נוסף נפצע. שבעה פעילי טרור נהרגו, שישה מהם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. תגובות חמאס לאירוע התבצעה בשני שלבים: בשלב הראשון, הצנוע בהיקפו, נורו בו יום 17 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה; בשלב השני, שבוצע למחרת היום, יזמה חמאס מתקפת רקטות נגד יישובי הנגב המערבי בהיקף חסר תקדים.
  • “אות הפתיחה” למתקפת הרקטות ניתן עם שיגור טיל נ”ט (קורנט) לעבר אוטובוס, שהסיע חיילים. שני חיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה והשני באורח קל. במקביל החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה, שהתרחב מאוחר יותר גם לעבר הערים אשקלון ונתיבות. נכון ל-13 בנובמבר 2018 בשעות הצהריים שוגרו למעלה מארבע מאות רקטות ופצצות מרגמה, כמאה מהן יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. כתוצאה מכך נהרג אדם, וכמאה בני אדם נפצעו, רובם באורח קל. נזק כבד נגרם לרכוש כתוצאה מפגיעות ישירות של רקטות בכמה בתים.
  • בתגובה למתקפת הרקטות תקף צה”ל כ-150 יעדים ותשתיות טרור של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. צה”ל שינה הפעם את דפוס הפעולה שלו ובנוסף למטרות שטח תקף גם בניינים רבי קומות בעזה, בעלי ערכיות רבה לחמאס (בניין ערוץ אלאקצא, כלי התקשורת החשוב ביותר של חמאס שדרכו משודרת הסתה לטרור; מבנה ששימש את הכוח הצבאי והמודיעין של חמאס; בניין אלרחמה ששימש את המודיעין הצבאי של חמאס; בית המלון אלאמל, שבו פועל מנגנון ביטחון הפנים של חמאס).
ירי לעבר כלי רכב
  • ב-7 בנובמבר 2018 בוצע פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי בין צומת אסף לכניסה לבית אל (מזרחית לראמאללה). כמה קליעים פגעו בשמשה הקדמית ובצד האוטובוס. נהג האוטובוס ונוסע נפצעו באורח קל. כוחות צה”ל פתחו בסריקות לאיתור מבצעי הירי (דובר צה”ל, 7 בנובמבר 2018). חמאס ברכה על הפיגוע .

פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אל (ביטחון בית אל, 7 בנובמבר 2018)
פיגוע ירי לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אל (ביטחון בית אל, 7 בנובמבר 2018)

  • ביהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון, במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור . להלן מספר אירועים:
    • 12 בנובמבר 2018- אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים גוש עציון סמוך לצומת אלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 12 בנובמבר 2018).
    • 12 בנובמבר 2018 – אבנים ידו בכביש 433 (כביש ירושלים-מודיעין) סמוך לתחנת הדלק דור אלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 12 בנובמבר 2018).
    • 11 בנובמבר 2018- שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים-גוש עציון סמוך לצומת אלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 11 בנובמבר 2018).
    • 11 בנובמבר 2018 – כמאה פלסטינים יידו אבנים לעבר אוגדת יהו”ש סמוך לבית-אל. אזרחית עובדת צה”ל נפצעה באורח קל (הצלה ללא גבולות, 11 בנובמבר 2018).
    • 9 בנובמבר 2018– פלסטיני יידה אבנים לעבר עמדת צה”ל בכביש גוש עציון- חברון סמוך לבית אומר. הפלסטיני נתפס על ידי כוח צה”ל (הצלה ללא גבולות, 9 בנובמבר 2018).
    • 8 בנובמבר 2018 – אבן הושלכה לעבר אוטובוס סמוך לנווה יעקב בירושלים. נוסעת נפגעה באורח קל (דוברות המשטרה, 8 בנובמבר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

המצב ההומניטארי ברצועת עזה

הכנסת כספי סיוע קטרי לרצועה

  • ב-8 בנובמבר 2018 נכנס לרצועת עזה מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, והביא עמו סכום של 15 מיליון דולרים במזומן, כספים המיועדים לתשלום משכורות לפקידי חמאס. הכנסת הכספים לרצועה נעשתה דרך מעבר ארז בתיאום עם ישראל ובפיקוח האו”ם. הרשות הפלסטינית לא התערבה בתהליך(אלקדס, 8 בנובמבר 2018). למחרת החלו ברצועה בחלוקת הכספים לפקידי ממשל חמאס בסניפי בנק הדואר. במקביל נכנסו לרצועה דרך מעבר כרם שלום עשר משאיות דלק במימון קטרי. נמסר, כי הזכאות לקבלת הכספים היא על פי מספר קריטריונים שנקבעו מראש.

 

מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, מפקח אחר תשלום המשכורות בסניפי הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 9 בנובמבר 2018)    מחמד אלעמאדי, יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, מפקח אחר תשלום המשכורות בסניפי הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 9 בנובמבר 2018)
מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום עזה, מפקח אחר תשלום המשכורות בסניפי הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 9 בנובמבר 2018)
  • הוועדה הקטרית לשיקום עזה העלתה ב-11 בנובמבר 2018 פוסט לדף הפייסבוק הרשמי שלה המפרט את היקף הסיוע של קטר לרצועת עזה משנת 2012 בחלוקה לשנים תחת הכותרת: “תודה קטר… והנתינה תימשך…”. על פי הפוסט העבירה קטר לרצועה מאז 2012 סכום של כ- 711 מיליון דולר (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 11 בנובמבר 2018).

הוועדה הקטרית לשיקום עזה מפרסמת פוסט בדף הפייסבוק הרשמי שלה המפרט את היקף הסיוע של קטר בחתך שנתי , החל משנת 2012, לרצועת עזה. סכום המסתכם בכ-711 מיליון דולר (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 12 בנובמבר 2018)

  • “בכירים פלסטינים” מסרו שאבו מאזן הודיע לבכירים בקטר, כי הרשות הפלסטינית ואש”ף מתנגדים לסיוע הכלכלי לרצועה מקטר. זאת, בשל חששם מהשלכות הפוליטיות של הסיוע כמו הפרדת הרצועה משאר השטחים הפלסטינים, קידום “עסקת המאה” וחיזוק שלטון חמאס ברצועה (אלחיאת, 11 בנובמבר 2018).
מיזם העסקה
  • מוסא אלסמאכ, תת שר העבודה ברצועת עזה, הכריז על תחילת מיזם העסקה זמנית. המיזם, במימון של 17 מיליון דולרים, יתבצע בתמיכת הבנק העולמי. הוא יכלול 4,400 בני אדם, גברים ונשים, שיועסקו במשך שישה חודשים ברציפות ויקבלו שכר בגובה של 380$ בחודש (אלרסאלה, 9 בנובמבר 2018).
מצבה הכלכלי של אונר”א
  • מתיאס שמאלי, מנכ”ל אונר”א ברצועת עזה, מסר כי הסוכנות נקטה במספר צעדים לנוכח המשבר הכלכלי שבו היא מצויה. בין הצעדים הוא מנה הפסקת מימון דמי שכירות ל-1,612 משפחות שבתיהן נהרסו במהלך מבצע “צוק איתן”. הוא ציין, כי עם זאת עדיין קיים גירעון של 64 מיליון דולרים בתקציב הסוכנות (צפא, 8 בנובמבר 2018). מספר ימים לאחר מכן הודיע מעין מקאט, מנהל תכנית התשתיות והפיתוח במחנות הפליטים באונר”א, כי תשלום דמי השכירות לתושבי הרצועה שבתיהם נהרסו במהלך מבצע “צוק איתן” מוקפא. מספר שוכרי דירות ערכו הפגנה בעיר עזה להבעת התנגדות לצעד זה (דניא אלוטן, 11 בנובמבר 2018).
אירועים לציון יום השנה למותו של יאסר ערפאת
  • ב-11 בנובמבר 2018 צוין יום השנה ה-14 למותו של יאסר ערפאת. יום זה צוין במספר אירועים ופעילויות ביהודה שומרון ורצועת עזה. בראמאללה נערכה צעדה שיצאה מכיכר מנארה לעבר קברו של ערפאת . במטה הנשיאות נערכה עצרת בהשתתפות אבו מאזן. ברצועת עזה, קיימה פתח עצרת מרכזית באוניברסיטת אלאזהר בעזה (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 11 בנובמבר 2018). כמו כן דווח, כי מנגנוני הביטחון של חמאס דיכאו צעדה ספונטנית שהתקיימה במחנה הפליטים ג’באליא . פעילי המנגנון תקפו את המפגינים ואף עצרו את חלקם (ופא, 11 בנובמבר 2018).
  • בדברים שנשא אבו מאזן בעצרת הדגיש, כי בימים אלה הפלסטינים חשופים ל”סכנות ומזימות” רבות אשר הגיעו לשיאן בהכרזה על “עסקת המאה”. אבו מאזן הדגיש כי הפלסטינים ימשיכו להילחם “עד סוף העולם” כדי לממש את זכויותיהם להקמת מדינה עצמאית. כמו כן ציין, כי המועצה המרכזית קיבלה החלטות נחרצות להתמודדות עם ארה”ב וישראל הפועלות למימוש העסקה ועם חמאס הפוגעת במאמצים הפלסטינים להשגת מדינה עצמאית. לדבריו, בקרוב תנקוט הרשות ב”צעדים קיצוניים” בהקשר זה אך יחד עם זאת היא “תשאיר את הדלתות פתוחות”(הטלוויזיה הפלסטינית, 11 בנובמבר 2018).
  • ברשתות החברתיות התפרשו דברי אבו מאזן כאיום להטלת סנקציות נוספות בימים הקרובים על רצועת עזה. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, תקף את אבו מאזן על רקע איומיו כלפי הרצועה ואמר כי הסנקציות והאיומים שהוא מטיל על הרצועה גורמים לו לאבד את “כשירותו הלאומית” (חשבון הטטויטר של סאמי אבו זהרי, 11 בנובמבר 2018). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי איומי אבו מאזן כלפי רצועת עזה הינם “התנהגות מצערת” אשר משקפת את המשבר המדיני בו הוא שרוי ואת עמדתו המתבדלת (חשבון הטוויטר אמאמה, 11 באוקטובר 2018).
עצרת הג’האד האסלאמי בפלסטין באלבירה
  • ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין ערך ב-10 בנובמבר 2018 עצרת באלבירה לציון יום השנה לקמת הארגון ומותו של פתחי שקאקי מייסדו. במהלך העצרת הושמע נאום מוקלט של זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון שנבחר זה מכבר. בנאומו שיבח נח’אלה את אחמד יאסין, מייסד חמאס ואת פתחי שקאקי, מייסד הג’האד האסלאמי והסביר, כי האירוע נועד לחזק את המחויבות לשני מנהיגים אלה ואת העובדה כי הם ממשיכי דרכם. לדבריו ההתנחלויות ייפסקו רק באמצעות “ההתנגדות” (קרי, הטרור) ועל כן הגדה צריכה להצטרף למאבק נגד ישראל (“הכיבוש”). הוא הוסיף, כי הם לא רחוקים מתחילת אנתיפאדה כפי שקרה בשנת 2000. אלנח’אלה שיבח את “צעדות השיבה” כאחד מאמצעי “ההתנגדות” והדגיש את הצורך בהן עד שיושגו כל מטרותיהן. עוג ציין בדבריו, כי “ההתנגדות” בעזה מסלימה וכופה משוואות חדשות למרות המאמצים האזוריים והבינלאומיים החותרים להכילה, לבייתה ולרוקן אותה ממטרותיה. אלנח’לה גם הדגיש בדבריו כי אין חלופה ל”התנגדות חמושה” ולכן עליה להימשך מבלי להיות תלויים בסיוע הומניטארי זה או אחר (פאל טודיי, 10 בנובמבר 2018).
סיוע מסעודיה לרשות הפלסטינית
  • אסאמה בן אחמד נקלי, שגריר סעודיה במצרים והנציג הקבוע בליגה הערבית, מסר כי הקרן הסעודית לפיתוח העבירה סכום של 600 מיליון דולרים למשרד האוצר הפלסטיני שנועד לסייע לתקציב המדינה . זאת, במסגרת המענק החודשי של סעודיה לחודשים אוגוסט- אוקטובר 2018 (ופא, 11 בנובמבר 2018).

[*] אירועי ההסלמה ב-12-13 בנובמבר 2018 פורטו במסמך נפרד.
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 11 בנובמבר 2018: "סיכום האירועים בגבול רצועת עזה"
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.