חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (13-7 באוגוסט 2019)

הציוד שנתפס ברשות ארבעת המחבלים (דובר צה

הציוד שנתפס ברשות ארבעת המחבלים (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2019).

תפילה המונית במחנה השיבה במזרח ח'אן יונס

תפילה המונית במחנה השיבה במזרח ח'אן יונס

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במהלך אירועי חג הקורבן (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השי בה, 11 באוגוסט 2019).

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במהלך אירועי חג הקורבן (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השי בה, 11 באוגוסט 2019).

תיעוד הבלונים ששוגרו ב-11 באוגוסט 2019 לעבר עוטף עזה (דף הפייסבוק זוארי רפיח, 11 באוגוסט 2019)

תיעוד הבלונים ששוגרו ב-11 באוגוסט 2019 לעבר עוטף עזה (דף הפייסבוק זוארי רפיח, 11 באוגוסט 2019)

כלי הרכב ששימש את החשודים בעת הריגת דביר שורק ז

כלי הרכב ששימש את החשודים בעת הריגת דביר שורק ז"ל (דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2019).

מעצר שני החשודים בביצוע פיגוע הדקירה.

מעצר שני החשודים בביצוע פיגוע הדקירה.

ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'לזון (ופא, 10 באוגוסט 2019)

ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'לזון (ופא, 10 באוגוסט 2019)

ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'לזון (ופא, 10 באוגוסט 2019)

ביקור אבו מאזן במחנה הפליטים ג'לזון (ופא, 10 באוגוסט 2019)

עימותים בהר הבית (חשבון הפייסבוק QUDSN, 11 באוגוסט 2019).

עימותים בהר הבית (חשבון הפייסבוק QUDSN, 11 באוגוסט 2019).

עימותים בהר הבית (חשבון הפייסבוק QUDSN, 11 באוגוסט 2019).

עימותים בהר הבית (חשבון הפייסבוק QUDSN, 11 באוגוסט 2019).

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה בגוש עציון שהביא למותו של דביר שורק ז”ל. בעקבות הפיגוע נעצרו שני פלסטינים חשודים בכפר בית כאחל, שבאזור חברון (כעשרה ק”מ ממקום הפיגוע). בתקשורת הישראלית דווח, כי חקירתם של שני החשודים מחזקת את ההערכה כי הם פעלו לבדם וכי לא היה זה פיגוע מתוכנן. דוברים בחמאס שיבחו את “הפיגוע ההרואי” וקראו להמשך המאבק העממי והאנתיפאדה נגד ישראל. בכירים ברשות הפלסטינית נמנעו עד כה מלהגיב על הפיגוע.
  • ב-11 באוגוסט 2019, מועד בו הצטלבו חג הקורבן המוסלמי וצום תשעה באב היהודי, התפרעו אלפי מוסלמים באזור שער המוגרבים שבהר הבית ויידו אבנים, כסאות וחפצים לעבר אנשי המשטרה. ברקע עמדו התבטאויות מצד דוברים פלסטינים, ובהם יועצו של אבו מאזן לענייני דת, להגן על מסגד אלאקצא מפני עליית יהודים להר הבית. בעקבות ההתפרעויות נסגר מתחם הר הבית ונאסרה עליית היהודים. משנרגעו הרוחות התירה המשטרה ליהודים לעלות אך לאחר שהתחדשו העימותים הכניסה נאסרה בשנית.
  • ברצועת עזה היו מספר ניסיונות חדירה לשטח ישראל, שניים מהם של מחבלים חמושים. האירוע המרכזי היה סיכול חדירה של ארבעה מחבלים חמושים בקלצ’ניקובים, מטול RPG ורימונים. על פי הציוד הרב שנמצא ברשותם נראה, כי הם התכוונו לבצע פיגוע גדול בשטח ישראל נגד חיילים או אזרחים. נראה גם שהפיגוע תוכנן מראש וכי חברי החוליה התכוננו לשהות ממושכת בשטח. בתקשורת הפלסטינית דווח שהארבעה היו פעילים סלפים, אשר גורשו מהזרוע הצבאית של חמאס לפני כשלושה חודשים. דוברים מטעם חמאס גינו את ישראל וטענו כי הפיגוע היה תגובה של “צעירים זועמים” על “הפשעים” שמבצעת ישראל.
  • ניסיונות החדירה של פלסטינים לשטח ישראל, חלקם חמושים, הפכו לאחרונה לתופעה. להערכתנו תופעה זו אינה משקפת שינוי במדיניות חמאס . עם זאת ניסיונות החדירה מבטאים ירידה אפשרית במוטיבציה של חמאס ואולי גם ביכולת שלה למנוע ניסיונות חדירה מעין אלה. ברקע עומדים אהדה עממית (שהתבטאה ברשתות החברתיות) להרוגים בניסיונות החדירה לשטח ישראל וביקורת (המושמעת בעיקר מצד יריבי חמאס), על מידת האפקטיביות של צעדות השיבה ועל הצורך במציאת דפוס פעולה חלופי.
סיכול חדירות לישראל
  • במהלך השבוע בוצעו מספר ניסיונות חדירה של פלסטינים מרצועת עזה לשטח ישראל. שני ניסיונות היו של מחבלים, חמושים שסוכלו על ידי כוחות צה”ל. יצוין כי מאז 1 באוגוסט 2019 היו מספר ניסיונות חדירה לשטח ישראל, שלושה מהם של מחבלים חמושים.
סיכול חדירת חולייה של ארבעה מחבלים חמושים
  • ב-10 באוגוסט 2019 לפנות בוקר זיהו תצפיות צה”ל ארבעה חמושים מתקרבים לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה (מול מחנה הפליטים דיר אל בלח). לאחר שאחד המחבלים הצליח לחצות את הגדר לוחמי צה”ל, שהוזעקו לאזור, פתחו באש לעבר הארבעה והרגו אותם. במהלך האירוע הושלך רימון לעבר כוחות צה”ל. לא היו נפגעים לכוחות. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי צה”ל תקף (בתגובה) תקיפת שתי עמדות השייכות לכוחות מגני הספר מזרחית לדיר אלבלח ושיגר פצצות תאורה באזור (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 10 באוגוסט 2019).
  • ארבעת ההרוגים לבשו מדים מאולתרים המורכבים מפרטי לבוש שונים והם היו חמושים ברובי סער מסוג קלצ’לקוב, מטול RPG, ורימונים. ברשות הארבעה נמצאו גם תיקים שהכילו ציוד לחציית הגדר ומזון שכלל חטיפי אנרגיה ותמרים. כמו כן נמצא תיק עזרה ראשונה (דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2019). הממצאים בשטח מעידים, כי בכוונת החוליה היה לבצע פיגוע גדול בשטח ישראל נגד חיילים או אזרחים. נראה, כי הפיגוע תוכנן מראש וכי חברי החוליה התכוננו לשהייה ממושכת בשטח.
הציוד שנתפס ברשות ארבעת המחבלים (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2019).    הציוד שנתפס ברשות ארבעת המחבלים (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2019). 
הציוד שנתפס ברשות ארבעת המחבלים (דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2019).
  • לגבי זהות המחבלים היו דיווחים סותרים באשר למוצאם ושמותיהם. בגירסא ראשונית (להערכתנו בלתי מהימנה) נמסר, על פי אתר אמד, כי הפלסטינים שנהרגו הם פעילי חמאס אשר עקבו אחר פלסטיני סלפי, שנשא מטעני חבלה מיצור עצמי וניסה לפרוץ את גדר הביטחון מזרחית לדיר אלבלח. בהמשך היום עודכנה הכתבה ונטען כי ארבעת המחבלים היו פעילים סלפים, אשר גורשו מהזרוע הצבאית של חמאס לפני כשלושה חודשים. בכתבה גם פורטו שמות ההרוגים (אמד, 10 באוגוסט 2019).
שניים ממבצעי הפיגוע: אחמד אלעדיני (מימין) ועבדאללה אלחמאידה (אבו מצעב) (דף הפייסבוק של אחמד אלעדיני, 17 באפריל 2019).     רשאד אלבדיני (דף הפייסבוק Almaghazinew, 10 באוגוסט 2019).
מימין: שניים ממבצעי הפיגוע: אחמד אלעדיני (מימין) ועבדאללה אלחמאידה (אבו מצעב) (דף הפייסבוק של אחמד אלעדיני, 17 באפריל 2019). משמאל: רשאד אלבדיני (דף הפייסבוק Almaghazinew, 10 באוגוסט 2019).
עבדאללה אלע'מרי (דף הפייסבוק של אלע'מרי, 6 בפברואר 2019).      עבדאללה אלע'מרי (מימין) ואחמד אלעדיני (דף הפייסבוק של זיאד אלעראבין חנג'ורי, 10 באוגוסט 2019)
מימין: עבדאללה אלע’מרי (דף הפייסבוק של אלע’מרי, 6 בפברואר 2019). משמאל: עבדאללה אלע’מרי (מימין) ואחמד אלעדיני (דף הפייסבוק של זיאד אלעראבין חנג’ורי, 10 באוגוסט 2019)
  • ברצועת עזה נשמעה ביקורת כלפי ישראל על הריגת חברי החוליה:
    • פוזי ברהום ,דובר חמאס, אמר כי האירוע משקף את הכעס על פעולות ישראל במסגד אלאקצא, בואדי אלחמץ ובעיסאויה. הוא ציין כי הרג הפלסטינים הוא “פשע חדש” המגיע לאחר סדרת פשעים מתמשכת נגד העם הפלסטיני (אלרסאלה.נט, 10 באוגוסט 2019).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, פרסם הודעה שבה נאמר כי “הכיבוש” ביצע פשע חדש נגד קבוצה של צעירים זועמים בשל פשעיו המתמשכים, הטרור המאורגן שלו ו”המצור” המתמשך על רצועת עזה. הוא ציין כי המשך פשעי “הכיבוש”, התנהגותו התוקפנית והמצור העושק שלו על עזה יגרמו ל”צעירים הזועמים” והמורדים להמשיך לבצע תגובות אישיות (PALINFO, 10 באוגוסט 2019; דניא אלוטן, 10 באוגוסט 2019).
    • לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה בה נאמר כי הטרור הישראלי לא יחסל את הזעם הגובר והולך בקרב התושבים וכי “הכיבוש הציוני” לבדו נושא באחריות המלאה להשלכות תוקפנותו ופשעיו (אתר הג’האד האסלאמי, 10 באוגוסט 2019).
  • בשיח גולשים ברשתות החברתיות ברצועת עזה הובעה אהדה רבה להרוגים. כמו כן נמתחה ביקורת על הארגונים שמיאנו לתת חסות רשמית להרוגים. גולשים, המזוהים עם חמאס, קשרו את המעשה למציאות הקשה ברצועה. היו אף שקבעו כי פעולות מסוג זה יתרבו בתקופה הקרובה. כך למשל בציוץ של מחמד רצ’ואן, העובד בערוץ אלאקצא, נאמר “אני בטוח לחלוטין שאם ימשך המצור על רצועת עזה יתרבו פעולות היחידים של צעירי עזה”.
סיכול חדירה של מחבל חמוש
  • ב-11 באוגוסט 2019 לפנות בוקר זיהו תצפיות צה”ל מחבל חמוש מתקרב לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. המחבל ירה לעבר כוח צה”ל, שהוזעק למקום. לוחמי צה”ל הגיבו באש והרגו את המחבל. במהלך האירוע ביצעו טנקים של צה”ל ירי לעבר עמדות חמאס במרחב (דובר צה”ל, 11 באוגוסט 2019). כלי התקשורת דיווחו על תקיפת עמדות תצפית של “ההתנגדות” מזרחית לבית חאנון (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 11 באוגוסט 2019).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי ההרוג הוא מרואן ח’אלד עבד אלע’ני נאצר, בן 26, תושב בית חאנון בצפון הרצועה (עזה אלא’ן, 11 באוגוסט 2019). דווח כי הוא היה פעיל בכוח חמאס העוסק בפיקוח על השטח (arabi21, 11 באוגוסט 2019). ברשתות החברתיות דווח שהוא היה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, וכי גם אביו, ח’אלד נצר, היה עד מותו פעיל בזרוע הצבאית. בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגל חמאס ועל ראשו נכרך סרט של הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 11 באוגוסט 2019; חשבון הטוויטר של ע’זה אלא’ן, 11 באוגוסט 2019).
מרואן נאצר.      בעת הלווייתו נכרך סרט של הזרוע צבאית של חמאס על מצחו (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 11 באוגוסט 2019).
מימין: מרואן נאצר. משמאל: בעת הלווייתו נכרך סרט של הזרוע צבאית של חמאס על מצחו (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 11 באוגוסט 2019).
אירועים נוספים
  • ב-12 באוגוסט 2019 עצרו כוחות צה”ל פלסטיני שחצה את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. ברשות הפלסטיני נמצאו סכין ושני קליעים הוא הועבר לחקירה (דובר צה”ל, 13 באוגוסט 2019).
  • ב-12 באוגוסט 2019 זיהה כוח צה”ל שני רחפנים מסיירים באזור גדר הביטחון . שני הרחפנים חזרו תוך זמן קצר לשטח הרצועה (מעריב, 13 באוגוסט 2019)
צעדת השיבה
  • ביום שישי 9 באוגוסט 2019 לא התקיימה צעדת השיבה. זאת, על פי החלטה מראש של הרשות העליונה לצעדות השיבה כדי להקל על התושבים להיערך לקראת עיד אלאדחא. למרות ביטול צעדה, בשטח אותרו ביום שישי מספר התקהלויות קטנות של כמה עשרות פלסטינים בכמה מוקדים. מקורות פלסטינים דיווחו על שני פצועים מירי כוחות צה”ל מזרחית לח’אן יונס (חשבון הטוויטר אמאמה, 9 באוגוסט 2019). במקום צעדת השיבה שבוטלה ב-11 באוגוסט 2019, יום תחילת עיד אלאדחא, התכנסו הפלסטינים לתפילות בחמשת מחנות השיבה. 
  • בהקשר להמשך קיום צעדות השיבה יצוין כי בשבועות האחרונים מתנהל שיח,בעיקר של גולשים ברשתות החברתיות, בנוגע לשאלת המשך הצעדות. מתנגדי חמאס ותומכי פתח מותחים ביקורת חריפה על הצעדות ותוצאותיהן. במקביל נשמעות עמדות הקוראות להעדיף עימות צבאי עם ישראל על פני הצעדות.
העברת תשלום למשתתפי צעדות השיבה
  • חמאס העניקה מתנות לרגל עיד אלאדחא ל-3,000 פצועי צעדות השיבה ובמיוחד לקטועי גפיים (אלרסאלה.נט, 10 באוגוסט 2019).
  • במקביל דווח ברשתות החברתיות כי ב-10 באוגוסט 2019 ישולם סיוע דחוף של 200 שקלים לרגל חג הקורבן מטעמו של יחיא אלסנואר, לפעילי (יחידות) ההטרדה הלילית ולגוף המתקרא מהפכני צעדות השיבה באמצעות סניף הבנק הלאומי האסלאמי בשכונת אלרמאל בעזה (דף הפייסבוק של הצלם מאזן קדיח, 9 באוגוסט 2019; פוסט בקבוצת הפייסבוק הצעירים המהפכנים ברצועת עזה 10 באוגוסט 2019). בעקבות ההודעה התלוננו חלק מהגולשים כי הם הוציאו מכספם על פעילויות צעדות השיבה ולמרות זאת הם לא נכללו ברשימות ולא קיבלו את הסיוע. לטענתם שולמו הכספים למקורבים שכלל לא השתתפו בצעדות השיבה (דף הפייסבוק של הצלם מאזן קדיח, 10 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של יאסר אלטויל, 10 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק הדף של פצועי צעדות השיבה, 10 באוגוסט 2019; פוסט בקבוצת הפייסבוק הצעירים המהפכנים ברצועת עזה, 11 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק אלאח’באר אלעאג’לה, 11 באוגוסט 2019).
טרור הבלונים
  • במהלך השבוע שוגרו מספר בלוני תבערה לעבר ישראל.
    • ב-7 באוגוסט 2019 זוהו שתי שריפות אחת בנחל עז והשנייה ביער שמחוני. חוקרי שריפות קבעו שהשריפות נגרמו ככל הנראה מבלוני תבערה ששוגרו לשטח ישראל.
    • ב-11 באוגוסט 2019 פרצה שריפה בשער הנגב בשל בלון תבערה שנחת במקום. בו ביום פרסמה יחידת בני אלזוארי – רפיח סרטון בו תיעדה שיגור בלוני תבערה שביצעה לעבר יישובי עוטף עזה בתגובה לאירועים במסגד אלאקצא (ראו בהמשך) (דף הפייסבוק זוארי רפיח, 11 באוגוסט 2019). 
  • התארגנות אחפאד אלנאצר המשתייכת לוועדות ההתנגדות העממית, פרסמה כי פעיליה שיגרו ב-12 באוגוסט 35 בלוני נפץ ו-50 בלוני תבערה לעבר יישובי עוטף עזה כנקמה על האירועים באלאקצא. בהודעה נכלל גם איום להמשיך ולשגר בלונים: “אם תשובו לסורכם, נשוב גם אנו, ויש לנו עוד הרבה” (דף הפייסבוק אחפאד אלנאצר, 13 באוגוסט 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.
  • ב-8 באוגוסט 2019 דווח כי הארגונים החמושים ברצועת עזה שיגרו רקטה ניסיונית לעבר הים כחלק מפיתוח יכולותיהם הצבאיות (אמד, 8 באוגוסט 2019).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

פיגוע דקירה סמוך למגדל עוז
  • ב-8 באוגוסט 2019 בשעות הבוקר המוקדמות נמצאה גופת צעיר מוטלת בצד הכביש המוביל לישוב מגדל עוז. על הגופה היו סימני דקירה. ההרוג הוא דביר שורק, חייל בן 19, תושב עפרה. מחקירה ראשונית של האירוע עלה כי הצעיר ירד בסביבות השעה 0830 מאוטובוס שהגיע מירושלים בתחנה הסמוכה לכניסה הדרומית לישוב אפרת. הא צעד ברגל לבדו בכביש העולה למגדל עוז. לא ידוע אם המחבלים, שנסעו בכלי רכב, עקבו אחריו או שהם ארבו לו. אחד המחבלים יצא מכלי הרכב ודקר אותו המחבלים נמלטו מהמקום בכלי הרכב שהיה ברשותם (דובר צה”ל, עיתונות ישראלית 8 באוגוסט 2019).

רב"ט דביר שורק ז"ל, שנרצח בפיגוע הדקירה בגוש עציון 
(דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2019).
רב”ט דביר שורק ז”ל, שנרצח בפיגוע הדקירה בגוש עציון
(דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2019).

מעצר מבצעי הפיגוע
  • בעקבות הפיגוע ערכו כוחות צה”ל מתוגברים סריקות במטרה לאתר את מבצעיו. פעילים פלסטינים ברשתות החברתיות קראו לתושבי מחוז חברון ובית לחם למחוק את סרטוני מצלמות המעקב המוצבות בחנויות ובדירות באזור כדי למנוע מכוחות הביטחון הישראליים לאתר את המפגעים (שבכה קדס, 8 באוגוסט 2019).
  • ב-10 באוגוסט 2019 בשעות הערב נעצרו שני חשודים בביצוע הפיגוע בכפר בית כאחל (אזור חברון, כעשרה ק”מ מהמקום בו בוצע הפיגוע). השניים, לנו בשני בתים נפרדים באותה שכונה במרחק של כשמונים מטרים אחד מהשני. כמו כן נמצאה והוחרמה המכונית שבאמצעותה, על פי החשד, בוצע הפיגוע. במהלך פעילות כוחות הביטחון התפתחו עימותים בינם לבין כמאה פלסטינים שיידו אבנים לעבר הכוחות בכפר בית כאחל . הלוחמים הגיבו בהפעלת אמצעים לפיזור הפגנות (דוברות המשטרה, דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2019).

אזור מציאת גופתו של רב"ט דביר שורק
אזור מציאת גופתו של רב”ט דביר שורק

הכפר בו נתפסו שני החשודים בביצוע בפיגוע
  • שני העצורים הינם בני דודים תושבי כפר כאחל : נציר צאלח ח’ליל עצאפרה, בן 24, מוכר כפעיל חמאס; קאסם עארף ח’ליל עצפארה, בן 30 (דוברות המשטרה, 10 באוגוסט 2019). יחד עמם נעצרו גם אשתו של קאסם וקרוב משפחה נוסף, החשודים בסיוע לשני הרוצחים (שירות הביטחון הכללי, הארץ, 10 באוגוסט 2019).
  • בתקשורת הישראלית דווח, כי חקירתם של שני החשודים ברצח מחזקת את ההערכה כי הם פעלו לבדם. במערכת הביטחון גם סבורים כי התנהגותם לאחר הרצח מעידה על כך שלא היה זה פיגוע מתוכנן אלא הוא בוצע בהחלטה רגעית לאחר שזיהו את הנער הולך לבדו (הארץ, 12 באוגוסט 2019).
תגובות פלסטיניות לפיגוע
  • גורמים בחמאס, הג’האד האסלאמי וארגונים נוספים שיבחו את הפיגוע. הפיגוע נוצל על ידי רובם לשוב ולקרוא לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. גם גולשים ברשתות החברתיות ברכו על הפיגוע. גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית לא הגיבו בנושא עד כה. בסיור שערך אבו מאזן ב-10 באוגוסט 2019 (יומיים לאחר הפיגוע) במחנה הפליטים אלג’לזון שמצפון לראמאללה, בלוויית מחמד אשתיה ראש הממשלה ובכירים נוספים התבטא אבו מאזן כי הפלסטינים לא יסכימו שיתייחסו לשהידים שלהם כאל “טרוריסטים”. הוא ציין כי כל כספיהם יחזרו להם, משום שהשהיד, הפצוע והאסיר מקודשים.
  • להלן תגובות נוספות :
    • חמאס פרסמה הודעה רשמית בה שיבחה את מבצעי “הפיגוע ההרואי” ואמרה כי “ההתנגדות” בגדה מושרשת בקרב התושבים. חמאס קראה לרשות הפלסטינית ולמנגנוני הביטחון שלה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהתחיל בהתנגדות אמתית ומעשית בשטח ולהכווין את העם הפלסטיני לעבר מאבק עממי במטרה להקים מדינה פלסטינית (אתר חמאס, 8 באוגוסט 2019).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך על הפיגוע וציין כי הוא מהווה תגובה לניסיונות ישראל לספח את הגדה המערבית ומוכיח את כישלונה של ישראל לעצור את “ההתנגדות”. עוד ציין קאסם, כי הפיגוע מחזק את העובדה שהמהפכה והאנתיפאדה ממשיכות וכי הצעירים המתקוממים לא יפסיקו את מאבקם עד שיוסר הכיבוש ועד שיפוזרו ההתנחלויות (חשבון הטויטר שהאב, 8 באוגוסט 2019).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הפיגוע מהווה תגובה ל”פשעים” שישראל מבצעת נגד הפלסטינים כאשר האחרון שבהם הוא הרס בתים בוואדי אלחמץ. הוא הדגיש כי הם תומכים בכל פעולה נגד ישראל וכי כל המתנחלים והחיילים מהווים מטרה לגיטימית עבור “ההתנגדות הפלסטינית” ועבור העם הפלסטיני במסגרת המאבק נגד ישראל (פלסטין אליום, 8 באוגוסט 2019).
אירועים בשטח

עימותים בהר הבית

  • ב- 11 באוגוסט 2019 צוינו צום תשעה באב ותחילת עיד אלאדחא. צמידות התאריכים יצרה מצב שגם מוסלמים וגם יהודים התכוונו לעלות להר הבית. כוחות משטרה מתוגברים נערכו לעימותים הצפויים.
  • הוקף המוסלמי, להערכתנו, נערך מראש במטרה למנוע את כניסת היהודים להר הבית. מועצת הוקף קראה למוסלמים להגיע בהמוניהם לתפילות במסגד אלאקצא. היא גם הורתה לסגור את כל המסגדים בירושלים מלבד מסגד אלאקצא כדי לעודד את המתפללים כולם להגיע למקום. שעת תפילת הבוקר שונתה לשעה שבע וחצי, השעה שתוכננה עבור ביקור היהודים בהר הבית.
  • במקביל לפעילות הוקף הזהירו דוברים פלסטינים מפני הגעת יהודים להר הבית:
    • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, קרא לעם הפלסטיני להרחיב את השתתפותו בתפילה במסגד אלאקצא וברחבות שלו כדי להדגיש את מעמדו, להגן על זהותו ולהגיב לקריאות “המתנחלים” להגיע למסגד. לדבריו מוכנים הפלסטינים להמשיך במאבק ולהסלים את ההתנגדות העממית מול ישראל (ופא, 9 באוגוסט 2019).
    • מחמוד אלהבש, יועצו של אבו מאז לענייני דת, ציין כי כוונתם של המתנחלים להגיע למסגד אלאקצא בלווי משטרתי עלולה להצית את האזור כולו. הוא ציין שאך אחד לא יהיה מוגן מפני השלכות “פשע” זה. אלהבש מסר כי ההנהגה הפלסטינית, ובראשה אבו מאזן, עוקבים בכעס ובדאגה אחר ההתפתחויות בירושלים וכי הם יגנו על המסגד (ופא, 9 באוגוסט 2019).
    • באסם נעים, בכיר חמאס, אמר כי תכניתם של המתנחלים להיכנס ביום חג הקורבן למסגד אלאקצא בליוויי המשטרה מהווה “תוקפנות מובהקת” נגד המקומות הקדושים למוסלמים. הוא הזהיר כי צעד זה עלול לחמם את המצב בירושלים ודרש מהקהילה הבינלאומית לפעול לעצור זאת לפני שהעניינים יצאו מכלל שליטה (אתר חמאס, 9 באוגוסט 2019).
    • חאזם קאסם דובר חמאס, קרא לכל מי שביכולתו להגיע לירושלים לעשות כן ולהשתתף בפעולת “המאבק במתנחלים המנסים להתפרץ למסגד”. הוא הדגיש כי העם הפלסטיני ממשיך במאבקו נגד ישראל וכי הוא יכפה את רצונו ואת מדיניותו על ישראל (פלסטין אליום, 11 באוגוסט 2019).
    • נביל אבו סיף, בכיר במחלקת ירושלים והאסירים בתנועת ההתנגדות העממית, קרא להסלים את האנתיפאדה נגד ישראל בתגובה לקריאות המתנחלים להגיע למסגד והדגיש כי עקשנותה של ישראל לפגוע במסגד אלאקצא מהווה מלחמה דתית שתוביל להצתת האזור כולו. הוא קרא לתושבים להגיע לקיים את מצוות התפילה במסגד ולקיים באזור פעילות הגנתית כדי למנוע מהמתנחלים להגיע למסגד (צפא, 9 באוגוסט 2019).
  • כבר משעות הבוקר המוקדמות פקדו את הר הבית עשרות אלפי מתפללים מוסלמים. בשלב מסוים החלו להתגודד אלפי מתפללים באזור שער המוגרבים. הם קראו קריאות ויידו אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. מפקד כוח המשטרה נתן הוראה לפזר את המפגינים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות (דוברות המשטרה, 11 באוגוסט 2019). בעקבות כך נסגר מסגד אלאקצא. בשל הצפיפות והחשש מעימותים החליטה המשטרה שלא להתיר את עלית היהודים במועד שנקבע. כשעתיים לאחר ההודעה על האיסור ולאחר שנרגעו הרוחות, התירה המשטרה למתפללים יהודים להגיע להר הבית. בעקבות ההחלטה התחדשו העימותים. השוטרים הוציאו את קבוצת היהודים שהספיקה לעלות להר הבית והכניסה ליהודים נחסמה בשנית (דוברות המשטרה, 11 באוגוסט 2019). 
  • על פי דיווחי הסהר האדום הפלסטיני כשישים מתפללים פצועים הועברו לבית החולים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 11 באוגוסט 2019). בין הפצועים עבד אלעט’ים צלהב ראש מועצת הוקף ושיח’ מחמד חסין המופתי של ירושלים. לדברי עדנאן אלחסיני חבר הועד הפועל של אש”ף, שנפצע אף הוא באירוע, היו כמאה פצועים (חשבון הטווטר אלמיאדין, 11 באוגוסט 2019). במהלך העימותים נפצעו ארבעה שוטרים. זמן קצר לאחר המהומות נפצע צעיר יהודי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים שנפגע ככל הנראה מהשלכת בקבוק זכוכית לעברו (דוברות מגן דוד אדום, 11 באוגוסט 2019).
תגובות לעימותים בהר הבית
  • פעילות המשטרה להרגעת העימותים זכתה לביקורת חריפה מצד הפלסטינים שאף קראו לגורמים בינלאומיים להתערב. גולשים רבים ברשתות החברתיות קראו לנטוש את דרך “ההתנגדות” הנוכחית ולאמץ את “ההתנגדות האלימה”. רבים הביעו זעם על ההנהגה הפלסטינית שלדבריהם הסתפקה בהצהרות פורמאליות בלבד.
  • להלן תגובות:
    • משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית קרא לקהילה הבינלאומית ולעולם הערבי להגן על מסגד אלאקצא מפני “המזימה השואפת לפגוע בו”. המשרד קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות האו”ם הרלוונטיים ובראשם אונסק”ו לפעול נגד “פשעיה” של ישראל (ופא, 11 באוגוסט 2019).
    • המועצה הלאומית הפלסטינית גינתה את העובדה שכוחות הביטחון הישראליים פגעו במתפללים במסגד אלאקצא ושיבחה את “עמידתם האיתנה של תושבי ירושלים מול הכוחניות הישראלית”. המועצה קראה לכל הפרלמנטים הערבים והאסלאמיים לשאת באחריות כלפי מסגד אלאקצא וכלפי המקומות הקדושים ולהפעיל לחץ על ממשלותיהם כדי להוציא לפועל החלטות הנוגעות לירושלים ולמסגד אלאקצא (ופא, 11 באוגוסט, 2019).
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, גינה את “ההסתערות של כוחות צה”ל” למסגד אלאקצא ואת התוקפנות נגד המתפללים, והטיל את האחריות על ממשלת ישראל (ופא, 11 באוגוסט 2019).
    • אבראהים מלחם, דובר הממשלה, גינה את משטרת ישראל על כך שהיא מגנה על המתנחלים המסתערים למסגד אלאקצא ואת “תוקפנותה” נגד המתפללים. הוא קרא למועצת הביטחון של האו”ם לנקוט בצעדים מידיים כדי לספק הגנה לעם הפלסטיני (סוא, 11 באוגוסט 2019).
    • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, אמר כי ההמון שהגיע להתפלל העביר מסר לפיו ירושלים ואלקאצא הם בבחינת “קו אדום”. הוא שיבח את העם הפלסטיני בירושלים שהגיע להתפלל והדגיש בכך כי הפלסטינים מוכנים להגן תמיד על המקומות הקדושים (ופא, 11 באוגוסט 2019).
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש כי האירועים במסגד חושפים מחדש את מהות הממד הדתי של הסכסוך. הוא קרא להפסיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, לוותר על רעיונות ההסדרה, לעצור את כל צורות הנורמליזציה ולחזק את “ההתנגדות” (סוא, 11 באוגוסט 2019).
 קריקטורה שפורסמה תחת הכותרת "פציעת עשרות ירושלמים בעקבות התנגדותם לפריצה לאלאקצא". הקריקטורה פורסמה בפוסט בדף הפייסבוק של דובר חמאס, חאזם קאסם, שגם כתב: פעם נוספת מוכיח עמנו העומד על המשמר בירושלים, כי הוא לא יאפשר בשום אופן לשנות את זהות העיר הערבית הפלסטינית (דף הפייסבוק של חאזם קאסם, 11 באוגוסט 2019).     " לפקודתך, אלאקצא" (דף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם, 11 באוגוסט 2019)
מימין: קריקטורה שפורסמה תחת הכותרת “פציעת עשרות ירושלמים בעקבות התנגדותם לפריצה לאלאקצא”. הקריקטורה פורסמה בפוסט בדף הפייסבוק של דובר חמאס, חאזם קאסם, שגם כתב: פעם נוספת מוכיח עמנו העומד על המשמר בירושלים, כי הוא לא יאפשר בשום אופן לשנות את זהות העיר הערבית הפלסטינית (דף הפייסבוק של חאזם קאסם, 11 באוגוסט 2019). משמאל: ” לפקודתך, אלאקצא” (דף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם, 11 באוגוסט 2019)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין קרא להסלים את “ההתנגדות” ואת האנתיפאדה נגד ישראל על תוקפנותה וקראה לערוך פגישה דחופה של הארגונים הפלסטינים כדי לגבש אסטרטגיה נגד השתלטותה של ישראל (פלסטין אליום, 11 באוגוסט 2019).
סיכול פיגוע תופת
  • כוחות הביטחון הישראליים סיכלו לאחרונה פיגוע תופת שאמור היה להתבצע בירושלים. הפיגוע נחשף בעקבות חשיפתן בשבועות האחרונים של מספר חוליות באזור יהודה ושומרון שפעלו בהכוונת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. הפעילים ביהודה ושומרון הונחו להקים חוליות, לגייס פעילים ולרכוש אמצעי לחימה לביצוע פיגועים. במהלך החקירה נחשפה חוליה שפעלה באזור חברון . ביוני 2019 נעצר בביתו בחברון ת’אמר ראג’ח רג’בי, סטודנט במכללת הפוליטכניקום בחברון, שהיה מוכר כפעיל הגוש האסלאמי (מסגרת הסטודנטים של חמאס).
  • בעת מעצרו הסגיר ת’אמר ראג’ח רג’בי מטען במשקל של שלושה ק”ג אליו הוצמדו עשרות חלקי מתכת להגדלת עוצמת הרסס. המטען הוכן לביצוע פיגוע תופת. בחקירתו עלה כי ת’אמר גויס על ידי פעילי חמאס ברצועת עזה באמצעות האינטרנט והוא קיבל תדרוך מפורט לרכישת הרכיבים הנדרשים לייצור מטענים וחומרי נפץ. הוא גם גייס לפעילות את חברו ללימודים (שירות הביטחון הכללי, 6 באוגוסט 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

חלוקת בשר לרגל חג הקורבן במימון תורכי
  • משרד ההקדשים ברצועה החל בחלוקת בשר לרגל חג הקורבן לכ-10,000 משפחות ברחבי הרצועה באמצעות ועדות הצדקה הכפופות למשרד. הפרויקט ממומן, זו השנה השישית, ע”י מוסד הווקף התורכי (Turkie Diyanet Foundation) והדירקטוריון לענייני דת (Presidency of Religious Affairs) בתורכיה (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 12 באוגוסט 2019; מען, 12 באוגוסט 2019).
  • מתנדבים של ארגון תורכי בשם הבא חיים לעזה חילקו בשר ל-1,300 משפחות ברצועה. רמצ’אן עסליה, נציג הארגון בעזה, אמר כי הפרויקט מומן באמצעות תרומות מהעם התורכי (סוכנות אנטוליה, 12 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של רמצ’אן עסליה, 12 באוגוסט 2019). מחמוד אלשרפא, האחראי על ההסברה במשרד ארגון IHH בעזה, מסר כי הארגון חילק מאז 12 באוגוסט 2019 בשר לחג הקורבן לכ-6,500 משפחות ברצועת עזה (סוכנות אנטוליה, 13 באוגוסט 2019).
ביקור משלחת חמאס באיראן
  • ממידע אוחר אודות ביקור משלחת חמאס באיראן עולה מספר פרטים נוספים אודות המפגש (העיתון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, 10 באוגוסט 2019):
    • משלחת הנהגת חמאס נועדה ב-22 ביולי 2019 עם המנהיג העליון של איראן, עלי ח’אמנהאי. לאחר שאנשי התקשורת יצאו מהפגישה, הצטרף אליה גם מפקד כוח אלקדס, קאסם סלימאני.
    • במהלך הפגישות הציגו נציגי חמאס לבכירים באיראן את התפתחותה של הזרוע הצבאית ואת אמצעי הלחימה להם היא זקוקה.
    • הנוכחים הדגישו את חשיבות “ציר ההתנגדות” ואחדותו. במהלך הפגישה אושר רשמית עיקרון “איחוד החזיתות” ו”אחדות הגורל” והוא הפך לחלק ממדיניות “ציר ההתנגדות”. באשר לחזית עזה, ציין בכיר חמאס, כי אם ישראל תבצע תוקפנות נגד הרצועה, ועל פי ההערכות תהיה זו מערכה מוגבלת שלא תתפתח למלחמה, הם יתמודדו לבדם. אולם אם ישראל תנסה לשבור את “ההתנגדות”, שאר מרכיבי הציר יצטרפו למערכה.
    • במהלך מבצע “צוק איתן” היה קשר יומי בין מרכיבי “הציר” לארגונים ברצועה שנועד לעקוב אחר המצב בשטח. מנהיגי הארגונים עודכנו כי מרכיבי “הציר” מוכנים בכל עת לפתוח חזית נוספת אם תחוש “ההתנגדות” בעזה שהיא נשברת. הפלגים ענו אז שהם עדיין לא זקוקים לסיוע.
פעיל חמאס בכיר נעצר במצרים
  • מקורות פלסטינים דיווחו כי רשויות מצרים עצרו את סאמי סלים צאלח, פעיל חמאס, איש מנגנוני ביטחון בכיר המשתייך למשטרת חמאס ברצועה. על פי מקור בחמאס המצוטט באלמדן הלבנוני, בנוסף לתפקידיו הביטחוניים הוא נמנה גם על מקבלי ההחלטות בזרוע הצבאית של חמאס (אלמדן, 6 באוגוסט 2019). סאמי סלים צאלח נעצר ב-4 באוגוסט 2019 בשדה התעופה הבינלאומי בקהיר עם הגעתו מטיפול רפואי בתורכיה. נמסר, כי הנהגת חמאס קיימה מגעים עם רשויות מצרים ברמות הגבוהות ביותר כדי להביא לשחרורו והחזרתו לרצועת עזה (קדס פרס, 5 באוגוסט 2019). ב- 8 באוגוסט 2018 שחררו שלטונות מצרים את סאמי סלים צאלח. בטקס קבלת הפנים שנערך לו ברצועת עזה נכח גם יחיא אלסנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה (אמד, 8 באוגוסט 2019).

יחיא אלסנואר מקבל את פניו של סאמי צאלח (אמד, 8 באוגוסט 2019)
יחיא אלסנואר מקבל את פניו של סאמי צאלח (אמד, 8 באוגוסט 2019)

שביתת אסירי הרצועה
  • אגודת האסירים המשוחררים מסרה כי אסירי פתח מהרצועה, הכלואים בבתי הסוהר בישראל, יחלו בשביתת רעב במחאה על כך שהרשות הפלסטינית קיצצה במשכורותיהם בשיעור של 50% וכן הפסיקה לשלם את משכורותיהם של חלק גדול מהאסירים משאר הארגונים. האסירים דורשים השוואת משכורותיהם עם משכורות האסירים מיהודה ושומרון (דניא אלוטן, 6 באוגוסט 2019).
פעילות מדינית של הרשות הפלסטינית
  • משרד החוץ והמהגרים הודיע כי אבו מאזן הורה לריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, להגיש תביעה כוללת לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) בנושא ההתנחלויות. אבו מאזן גם הורה לו לבקש מריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, לפעול במהירות מול מזכ”ל האו”ם וממועצת השגרירים הערביים והמדינות האסלאמיות כדי להגדיר את הצעד הדרוש למטרה להיאבק בהרחבת מפעל ההתנחלויות עליו הכריזה ישראל (ופא, 8 באוגוסט 2019).
  • יום לאחר מכן דווח ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, כי נערכה פגישה של השותפים הערביים בה נדרש מהם להפעיל לחץ על מועצת הביטחון ועל מזכ”ל האו”ם לנקוט עמדה ברורה בנושא הבנייה בהתנחלויות. לדברי מנצור יש להשקיע מאמצים בפעולות דיפלומטיות ברחבי העולם שיכוונו את תשומת הלב למעשיה של ישראל (הטלוויזיה הפלסטינית, 9 באוגוסט 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.