חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (14-1 במאי 2019)

צדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום עם חידוש הפעילות (דף הפייסבוק שהאב, 12 במאי 2019)

צדו הפלסטיני של מעבר כרם שלום עם חידוש הפעילות (דף הפייסבוק שהאב, 12 במאי 2019)

חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 13 במאי 2019)

חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 13 במאי 2019)

חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 13 במאי 2019)

חלוקת הסיוע הקטרי בסניפי בנק הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 13 במאי 2019)

השגריר הקטרי בפגישה עם הנהגת חמאס: אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר, רוחי משתהא וח'ליל אלחיה (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019)

השגריר הקטרי בפגישה עם הנהגת חמאס: אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר, רוחי משתהא וח'ליל אלחיה (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019)

תושבים בעזה ממתינים בתור לקבלת הסיוע (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019).

תושבים בעזה ממתינים בתור לקבלת הסיוע (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019).

פלסטינים מטפסים על גדר הביטחון כדי להגיע לתפילה בהר הבית (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 במאי 2019)

פלסטינים מטפסים על גדר הביטחון כדי להגיע לתפילה בהר הבית (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 במאי 2019)

ההפגנה בלונדון . בתמונה השמאלית ניתן לראות את זאהר ביראוי (עם המטריה בצבעי הדגל הפלסטיני) ולצדו חסאם זמלט (עם כאפיה על צווארו), עהד אלתמימי ואביה באסם (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 11 במאי 2019)

ההפגנה בלונדון . בתמונה השמאלית ניתן לראות את זאהר ביראוי (עם המטריה בצבעי הדגל הפלסטיני) ולצדו חסאם זמלט (עם כאפיה על צווארו), עהד אלתמימי ואביה באסם (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 11 במאי 2019)

  • בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין סיכמו בסיפוק את סבב ההסלמה השמיני שנמשך כיומיים (5-4 במאי 2019). לשיטתם הוכיחו הארגונים את יכולותיהם הצבאיות ותיאמו את פעולותיהם ברמה הגבוהה ביותר. הבכירים שבו ואיימו על ישראל, כי אם היא לא תעמוד בהתחייבויותיה ואם היא תעשה שימוש באש חיה נגד משתתפי צעדות השיבה , יחשב הדבר כהפרה של ההבנות, שהושגו בסיום סבב הלחימה האחרון.
  • בינתיים, מתקיימים מהלכים ליישום הרגיעה שהושגה בתום סבב הלחימה: הוגדל מרחב הדיג לטווח של 12 מיילים; נפתחו מעברי ארז וכרם שלום; השגריר הקטרי אלעמאדי הגיע לרצועה ועמו סכומי כסף שנועדו לרכישת סולר עבור תחנת הכוח המספקת חשמל ולחלוקה למשפחות נזקקות; לרצועה הגיע גם ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם ובאמתחתו תכניות ארוכות טווח לשיפור המצב הכלכלי ברצועה.
  • למרות המהלכים לייצב את הפסקת האש, המצב ברצועה הינו נזיל ושברירי. מבחנם הראשון של הפסקת האש ומהלכי הייצוב יהיה באירוע רב-משתתפים המתוכנן להתבצע ב”יום הנכבה” (15 במאי בסמיכות זמנים לאירועי האירוויזיון בישראל). על רקע האיומים שהושמעו כלפי ישראל עומדת השאלה האם באירועי “יום הנכבה” תעשה חמאס ניסיון משמעותי לרסן פעילות אלימה מצד המשתתפים ולמנוע מהלכים פרובוקטיביים מצד הג’האד האסלאמי בפלסטין.
סבב הסלמה שמיני
  • בבוקר ה-6 במאי 2019 הגיע לסיומו סבב הסלמה נוסף, השמיני במספר, שנמשך כיומיים. ההסלמה החלה בעקבות ירי צלפים שביצע ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר חיילי צה”ל. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס בה נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית. למחרת החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה שהלך והתרחב לטווח של למעלה מארבעים ק”מ, וכלל גם ערים כמו אשקלון, אשדוד, קריית גת, קריית מלאכי ובאר שבע. במהלך סבב ההסלמה שוגרו מהרצועה לשטח ישראל 690 רקטות ופצצות מרגמה. צה”ל תקף בתגובה למעלה מ-350 מטרות ברצועת עזה, כולל מטרות בעלי ערכיות גבוהה לארגוני הטרור. במהלך האירועים נהרגו ארבעה ישראלים ו-123 נפצעו (רובם פצועים באורח קל ונפגעי חרדה). כמו כן נהרגו 23 פלסטינים רובם (17) משתייכים לארגוני הטרור, כמחציתם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין[1].
סבב ההסלמה בראיית חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • גורמים בכירים בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר סיכמו את סבב הלחימה, הדגישו את יעילות פעילות החמ”ל המשותף ואת העובדה, כי סבב הלחימה נוסף עלול לפרוץ אם ישראל לא תעמוד בתנאי ההבנות. להלן מספר התבטאויות:
    • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין, כי ישראל היא זו שביקשה את הפסקת האש. לדבריו במהלך סבב הלחימה השתמשה “ההתנגדות” ברמה המינימלית של יכולותיה. הניה גם ציין, כי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין משתפות פעולה בשטח כמו גם במישור המדיני (אלאקצא, 10 במאי 2019).
    • ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הסבב החל לאחר הריגתו של עבדאללה אלמלוח, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס[2].לאחר הריגתו לא נותרה ברירה אלא להבהיר לישראל כי לא היא זו אשר תכפה משוואה לפיה היא רוצחת בדם קר. אלחיה ציין לטובה את עבודת החמ”ל המשותף, בהובלת הזרוע הצבאית של חמאס, שפעל לדבריו בתיאום והיה אחראי על קביעת מדיניות הירי דוגמת שעת תחילת התגובה ושעת סיומה (אלאקצא, 8 במאי 2019).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר כי בסבב זה הוכיחה “ההתנגדות” את יכולתה לפגוע במטרות צבאיות באופן מדויק. בהתייחסו לירי טיל הנ”ט לעבר כלי רכב אזרחי אמר, כי על פי הסרטון ברקע עברו כלי רכב אזרחיים אולם לוחמי “ההתנגדות” התעלמו מהם ותקפו את כלי הרכב הצבאי בלבד מה שמוכיח כי “ההתנגדות” משתמשת בנשקה רק נגד חיילים בהתאם לחוק הבינלאומי (פאל טודיי, 6 במאי 2019). הערה: כלי הרכב שהותקף בטיל נ”ט כלי רכב אזרחי ולא צבאי כפי שטוענת חמאס.
    • אסאמה חמאדן, אחראי החוץ והיחסים הבינלאומיים בחמאס, אמר כי אם ישראל לא הייתה מוותרת תוך שעות ספורות הייתה “ההתנגדות” מרחיבה את טווח הרקטות שלה וכי הרקטות היו פוגעות גם בתל אביב. לטענתו חלה התפתחות ביכולות “ההתנגדות” בעיקר לאחר שבמהלך סבב לחימה שהתקיים בשנת 2018 הם מצאו פרצה במערכת “כיפת ברזל”. במהלך סבב הלחימה האחרון הם ניצלו פרצה זו כדי לגרום לרקטות שלהם לפגוע, מה שהפחית את יעילות המערכת. עוד אמר כי המשוואה של “שקט תמורת שקט” כבר אינה תקפה ואם ישראל תפגע באש חיה במפגינים, תשנה את הסטטוס קוו בירושלים או תפגע באסירים הפלסטינים הדבר ייחשב כהפרה של ההבנות (אלמנאר, 10 במאי 2019).
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הטיל את האחריות לסבב הלחימה האחרון על ישראל אשר לדבריו הפרה את ההבנות. לדבריו לא היה מנוס מלרסן את ישראל במטרה להגן על הצעדות ועל המפגינים ולעצור את הירי של ישראל. אלחיה ציין כי חמ”ל הארגונים פעל בתיאום ברמה הגבוהה ביותר וכי חמאס חפצה בהעמקתו. לדבריו בכל עימות עם ישראל משתפרת הלחימה של “ההתנגדות” מבחינת כמות, איכות ודיוק (אלאקצא, 8 במאי 2019). בהתבטאות נוספת איים אל חיה כי ישראל לא תהנה משקט והאזור לא ייהנה מיציבות כל עוד “הכיבוש” על אדמת פלסטין נמשך וכל עוד נמשך המצור על עזה (אתר חמאס, 10 במאי 2019).
    • ח’אלד אלבטש בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי אירועי הסבב הלחימה האחרון מיצבו משוואה חדשה לפיה חמ”ל הארגונים ובראשו הזרועות הצבאיות של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושל חמאס יכולים להגיב בכל הכוח לתוקפנות הישראלית ואף לגרום לה לבקש הפסקת אש. עוד אמר אלבטש כי אם ישראל לא תיישם את הבנות הרגיעה כפי שהוסכם בחסות מצרית, תוכל “ההתנגדות” לכפות על ישראל את יישומן. הוא קרא למצרים ללחוץ על ישראל ליישם את ההבנות וביניהן הבטחה שלא לירות במפגינים במהלך צעדות השיבה (אלאסתקלאל, 11 במאי 2019).
    • עבד אלג’ואד אלעטאר, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, קרא לכל הארגונים להיות מוכנים לסבבים נוספים כל אימת שישראל תשתהה ביישום הבנות או תפגע במשתתפים בצעדות השיבה (פאלטודיי, 9 במאי 2019).
ייצוב הרגיעה לאחר סבב ההסלמה
  • ב-9 במאי 2019 הגיעה לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, משלחת של המודיעין הכללי המצרי שבין חבריה אחמד עבד אלח’אלק, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין הכללי, וסגן שר המודיעין, אחמד פארוק (PALINFO, 9 במאי 2019). חברי המשלחת נועדו עם בכירי חמאס הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים במטרה לייצב את הרגיעה. מקורות בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין מסרו, כי מצרים ביקשה מהן להפגין ריסון צבאי בימים הקרובים כדי שהמשלחת תוכל להישאר ברצועה, לעקוב אחר המצב ולהבטיח יישום ההבנות (אלאח’באר, 11 במאי 2019.
    • בעקבות הפסקת האש, שהושגה בתום סבב ההסלמה, החלו מהלכים לייצוב הרגיעה:
    • ב-9 במאי 2019 נקבע מרחב הדיג ברצועת עזה לטווח של 12 מיילים ימיים. משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר, כי צעד זה מותנה בכיבוד ההסכמות על ידי הדייגים ברצועת עזה והזהיר כי לא תתאפשר חריגה מהטווח. ב-11 במאי 2019 עצרו כוחות חיל הים שלושה חשודים ששטו באזור האסור מול חופי רצועת עזה. לאחר חקירה שוחררו השלושה (תקשורת ישראלית, 9 במאי 2019).
    • ב-12 במאי 2019 נפתחו לראשונה מאז ההסלמה מעבר ארז ומעבר כרם שלום (הארץ, 13 במאי 2019) .
    • ב-13 במאי 2019 הגיעו לרצועת עזה מחמד אלעמאדי, השגריר הקטרי וסגנו ח’אלד אלחרדאן (דניא אלוטן, 13 במאי 2019). אלעמאדי הביא עמו סכום כסף מזומן שנועד לרכישת סולר עבור תחנת הכוח המספקת חשמל ברצועה ולחלוקה ל-109 אלף משפחת נזקקות. עם הגיעו החלה בסניפי בנק הדואר חלוקת הכספים, מאה דולרים לכל משפחה (סוא, דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 13 במאי 2019).
    • במקביל הגיע לרצועה, דרך מעבר ארז, ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון. מלדנוב ציין כי לאו”ם תכניות ארוכות טווח לשיפור המצב ברצועה אולם אלה תצאנה לפועל לכשיובטח המשך הרגיעה. מלדונוב הזהיר מפני קריסת הרגיעה וקרא לכל הצדדים למלא את תפקידם בהבנות. הוא אף ציין, כי זוהי הזדמנות אחרונה למנוע “סכסוך טוטאלי” בין ישראל לבין הרצועה (סוא, 13 במאי 2019).

ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, 
מבקר בח'אן יונס (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019)
ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, מבקר בח’אן יונס (דף הפייסבוק שהאב, 13 במאי 2019)

איום ירי רקטות לקראת האירוויזיון בישראל

כרזה ששותפה בדף הפייסבוק של קבוצה המכנה עצמה "נבחרת העיתונאים" בה מאיימים ארגוני הטרור בשיגור רקטות במהלך אירועי האירוויזיון בישראל (דף הפייסבוק של קבוצת "נבחרת העיתונאים", 14 במאי 2019)
כרזה ששותפה בדף הפייסבוק של קבוצה המכנה עצמה “נבחרת העיתונאים” בה מאיימים ארגוני הטרור בשיגור רקטות במהלך אירועי האירוויזיון בישראל (דף הפייסבוק של קבוצת “נבחרת העיתונאים”, 14 במאי 2019)

פינוי הריסות ופיצוי משפחות
  • משרד העבודות הציבוריות והשיכון ברצועת עזה מסר, כי המשרד החל לפעול לפנוי ההריסות ולפתיחת הרחובות שנסגרו. לדבריו במהלך סבב ההסלמה נהרסו כליל מאה יחידות דיור, שלושים יחידות נהרסו חלקית ויותר מ-700 ניזוקו בצורה מועטה. הוא אף ציין כי משרדו החל לשלם 1,000 דולר לכל אדם שביתו נהרס (אלמנאר, 7 במאי 2019).
אסמאעיל הניה בסבב ניחום משפחות הרוגים ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 במאי 2019)     אסמאעיל הניה בסבב ניחום משפחות הרוגים ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 במאי 2019)
אסמאעיל הניה בסבב ניחום משפחות הרוגים ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 7 במאי 2019)
  • מספר גורמים נוספים הודיעו על הענקת סיוע למשפחות שבתיהן נפגעו ברצועת עזה:
    • אגודת הצדקה אלפלאח הפועלת בעיר עזה, ערכה טקס בתיאום עם משרד השיכון והעבודות הציבוריות ברשות, לחלוקת סיוע למשפחות שבתיהם נהרסו. במהלך הטקס חולק סיוע כספי של 500 דולר לכל משפחה. מחמד זיארה, שר השיכון והעבודות הציבוריות ברשות הפלסטינית, נשא נאום בשם מחמד אשתיה ראש הממשלה הפלסטיני בו הודה לאגודה על חלוקת הסיוע. הוא ציין, כי אבו מאזן ומחמד אשתיה הורו לבנות מחדש את כל הבתים שנהרסו (דף הפייסבוק של אבו אסאמה רמצ’אן, 12 במאי 2019).
    • איהאב אלע’צין מתאם איגוד מוסדות הצדקה ברצועה (שהיה בעבר דובר ממשלת חמאס), הודיע על הענקת סיוע חירום בסך אלף דולר לכל משפחה שאיבדה את ביתה. לדבריו הם מתכוונים לצאת בקמפיין חירום לסייע למשפחות וקרא לחברי “מיילים של חיוכים” לתמוך במאמצי הקמפיין. דבריו נאמרו במסיבת עיתונאים שערכה שיירת “מיילים של חיוכים” (ה-36 במספר) מול הריסות בניין אלח’זנדאר (צפא, 7 במאי 2019).
    • איגוד מוסדות הצדקה החל לחלק אלף דולר לכל בעליה של יחידת דיור שנהרסה כליל בסבב ההסלמה האחרון. את הסיוע העניקה משלחת בראשות סגן יו”ר איגוד מוסדות הצדקה, וליד אלעמודי (סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 8 במאי 2019; דף הפייסבוק של איהאב אלע’צין, 8 במאי 2019). ב-12 במאי 2019 העביר איגוד מוסדות הצדקה פעימה נוספת של סיוע ל-84 בעלי בתים שנהרסו (דף הפייסבוק של איהאב אלע’צין, 12 במאי 2019)
  • איגוד החקלאים ומשרד העבודות הציבוריות העניקו סיוע בגובה של 500 דולרים ל-75 משפחות שבתיהן נהרסו במהלך סבב ההסלמה (אלאקצא, 13 במאי 2019).
צעדות השיבה

צעדת 3 במאי 2019

  • ביום שישי 3 במאי 2019 , טרם סבב ההסלמה השמיני, נערכה הצעדה השבועית ה-57 במספר, בצעדה השתתפו כ-6,000 פלסטינים שהתרכזו בחמשת מחנות השיבה. במהלך הצעדה היו מספר ניסיונות לחצות את הגדר ולהתעמת עם חיילי צה”ל. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר כי ב”צעדת השיבה” נהרגו שני פלסטינים ונפצעו 49 (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 4 במאי 2019). אחד ההרוגים היה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס והשני פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין. מאוחר יותר בוצע ירי צלפים לעבר חיילי צה”ל. שני חיילים נפצעו בעקבות תגובת ישראל לירי הצלפים יזמו ארגוני הטרור ברצועה ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, שהיווה את אות לפתיחת סבב הסלמה השמיני .
 מפגינים פלסטינים באירועי "צעדת השיבה" ה-57 במזרח ח'אן יונס.    התקהלות ועימותים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 3 במאי 2019)
מימין: מפגינים פלסטינים באירועי “צעדת השיבה” ה-57 במזרח ח’אן יונס. משמאל: התקהלות ועימותים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 3 במאי 2019)
צעדת 10 במאי 2019
  •  צעדת השיבה ב-10 במאי 2019 (ה-58 במספר) הייתה הצעדה הראשונה מאז תום סבב הלחימה (6-4 במאי 2019) הצעדה התקיימה ביום שישי הראשון של חודש רמצ’אן. האירועים התקיימו תחת הכותרת “מאוחדים במאבק נגד עסקת המאה” (פאל אינפו, 9 במאי 2019). בצעדה השתתפו כ-6,000 מפגינים שהתמקמו בחמשת המוקדים לאורך גבול ישראל רצועת עזה חלק מהמפגינים התעמתו עם כוחות צה”ל והתקרבו לגדר. אתר החדשות Ynet מצטט מקור פלסטיני לפיו על פי ההסכם עם משלחת המודיעין המצרית, פרסה חמאס פעילים שהיוו חיץ בין המפגינים לבין הגבול. חברי משלחת המודיעין הכללי המצרי, אשר הגיעו יום קודם לכן לרצועה, אף סיירו במוקדי ההפגנות (ynet, 10 במאי 2019). על פי דובר משרד הבריאות ברצועה באירועי הצעדה נהרג מפגין ונפצעו שלושים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 10 במאי 2019). ההרוג היה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס.

כרזה שפרסמה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה לקראת יום שישי ה-10 במאי 2019, שהתקיים תחת הסיסמה: "מאוחדים כנגד העסקה (עסקת המאה)" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 9 באפריל 2019).
כרזה שפרסמה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה לקראת יום שישי ה-10 במאי 2019, שהתקיים תחת הסיסמה: “מאוחדים כנגד העסקה (עסקת המאה
)” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 9 באפריל 2019).

אירועי יום הנכבה
  • ברצועת עזה וביהודה ושומרון מתכוננים עתה לאירועי יום הנכבה (15 במאי) ויום השנה להעברת שגרירות ארה”ב לירושלים (14 במאי), המתקיימים בסמיכות זמנים לאירועי האירוויזיון בישראל. במסגרת האירועים מתוכננות עצרות ברצועת עזה, בראמאללה ואלבירה. אחמד אבו אלהולי, חבר הוועד הפועל של אש”ף ויו”ר הוועדה הלאומית העליונה לציון יום הנכבה, אמר כי הפעילות המרכזית ביהודה ושומרון תהיה צעדה ועצרת שיתקיימו בראמאללה. הצעדה תצא מקברו של יאסר ערפאת לעבר כיכר יאסר ערפאת. לדבריו ברצועת עזה תצא ב-15 במאי 2019 צעדה מהשער המערבי של מטה אונר”א לעבר מטה האו”ם שם תערך העצרת המרכזית (ופא, 9 במאי 2019). הרשות העליונה לצעדות השיבה הודיעה, כי ביום רביעי 15 במאי 2019 תתקיים שביתה כללית וקראה לציבור לקחת חלק באירועים. לדברי ההודעה יחלו האירועים בשעות אחר הצהרים והם יתקיימו בחמשת מחנות השיבה (פלסטין אליום,10 במאי 2019).
 כרזות של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הקוראות להשתתפות מאסיבית באירועי 15 במאי 
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה 11,15 במאי 2019)
    Image may contain: 3 people, crowd, text and outdoorכרזות של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הקוראות להשתתפות מאסיבית באירועי 15 במאי 
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה 11,15 במאי 2019)
כרזות של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הקוראות להשתתפות מאסיבית באירועי 15 במאי (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה 11,15 במאי 2019)
כרזה המציינת את נקודות ההסעה  לאירועי "יום הנכבה" במחנה השיבה במחוז ח'אן יונס 
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 14 במאי 2019).     כרזה מטעם המחלקה לענייני פליטים באש"ף והוועדה הלאומית העליונה לציון יום השנה ל"נכבה" על התהלוכה והעצרת שיתקיימו בעיר עזה (חשבון הטוויטר של המחלקה לענייני פליטים באש"פ, 9 במאי 2019)
מימין: כרזה המציינת את נקודות ההסעה לאירועי “יום הנכבה” במחנה השיבה במחוז ח’אן יונס (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 14 במאי 2019). משמאל: כרזה מטעם המחלקה לענייני פליטים באש”ף והוועדה הלאומית העליונה לציון יום השנה ל”נכבה” על התהלוכה והעצרת שיתקיימו בעיר עזה (חשבון הטוויטר של המחלקה לענייני פליטים באש”פ, 9 במאי 2019)
אירועי יום הנכבה ביהודה ושומרון
  • בישיבת הממשלה שנערכה ב-13 במאי 2019 קרא מחמד אשתיה ראש הממשלה הפלסטיני לכל הפלסטינים להשתתף בפעילויות יום הנכבה ולהתייחס ליום זה כאל יום למידה על פלסטין ועל ההיסטוריה שלה (ופא, 13 במאי 2019). לדברי אחמד חנון, ראש המחלקה לענייני פליטים באש״פ”, נקבעו פעילויות שונות שייערכו במסגרת היום וכי הפעילות המרכזית תתקיים מול קברו של ערפאת (סוא, 7 במאי 2019).
  • הכוחות הלאומיים והאסלאמיים באזור ראמאללה ואלבירה גם קראו להפוך את יום שישי ה-17 במאי ליום הסלמה בנקודות המגע עם כוחות צה”ל ובמקומות שבהם נערכות פעילויות שבועיות בימי שישי, וליום הליכה לתפילה בירושלים לאות התנגדות להגבלות שמטיל צה”ל במעברים (ופא, 12 במאי 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך 5-4 במאי 2019 שוגרו מהרצועה לשטח ישראל 690 רקטות ופצצות מרגמה, כ-200 מהן כוונו לאזורים מיושבים (ערים בדרום ישראל ובדרום השפלה). כ-86% מהרקטות שכוונו לשטחים מיושבים יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” אולם בשל העובדה כי מדובר היה במטחים של עשרות רקטות ששוגרו בו זמנית קשה היה לספק הפעם הגנה הרמטית (דובר צה”ל, 5 במאי 2019) . בתגובה לירי הרקטות תקף צה”ל עשרות מטרות טרור ברצועת עזה. מירי הרקטות מהרצועה נהרגו שלושה בני אדם וכמה עשרות נפצעו. אדם נוסף נהרג מירי טיל נ”ט לעבר כלי הרכב בו נסע סמוך לקיבוץ ארז.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ניסיון לחצות את גדר הביטחון
  • ב-12 במאי 2019 עצרו לוחמי צה”ל חשוד שחצה את גדר הביטחון בצפון רצועת עזה. החשוד נתפס שעל גופו סכין . הוא הועבר לחקירה (דובר צה”ל, 12 במאי 2019).
אירועים בשטח
  • ב- 10 במאי 2019, יום שישי הראשון של חודש רמצ’אן, עברו כ-75,000 פלסטינים במעברי יהודה ושומרון לירושלים לקיים את תפילת יום שישי בהר הבית. לא נרשמו אירועים חריגים (דובר צה”ל, 10 במאי 2019). לפי דיווחים פלסטינים התפללו במקום כמאתיים אלף איש (דף הפייסבוק QUDSN, 13 במאי 2019).
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. סבב הלחימה ברצועת עזה לא השפיע על האירועים ביהודה ושומרון.
  • להלן אירועים בולטים:
    • 13 במאי 2019 – אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים שאבטחו את כביש גוש עציון חברון סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (איחוד הצלה, 13 במאי 2019).
    • 12 במאי 2019 – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס תלמידים בכביש גוש ציון ירושלים. לאחר מרדף תפסו כוחות הביטחון הישראליים את משליך בקבוק התבערה ועצרו אותו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 12 במאי 2019).
    • 9 במאי 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון סמוך לחלחול. לא היו נפגעים נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 9 במאי 2019).
    • 7 במאי 2019– אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (איחוד הצלה, 7 במאי 2017).
    • 6 במאי 2019 – במהלך סריקות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בכפר אלזויה שבשומרון תפסו הכוחות כלי נשק מאולתר מסוג קרלו. במהלך סריקות שבוצעו בעיר חברון נמצא כלי נשק נוסף. כלי הנשק הועברו לכוחות הביטחון (דובר צה”ל 6 במאי 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

המצב ההומניטארי
אספקת חשמל לרצועה
  • חברת חשמל הודיעה, כי השלימה מספר פרויקטים חדשים, שמטרתם לחבר מספר בתי חולים ברצועה לקווי החשמל באופן קבוע כדי שבתי חולים אלה יקבלו אספקת חשמל 24 שעות ביממה. בין בתי החולים הוזכרו בית החולים שפאא’, בעיר עזה, בית החולים שהדאא’ בדיר אלבלח ובית החולים חמד לגפיים מלאכותיות (צפא, 13 במאי 2019).
העברות כספים
  • ג’יימי מקגולדריק, מתאם האו”ם לעניינים הומניטאריים בשטחים הפלסטינים, אמר כי אחת הסיבות למצב הכלכלי הגרוע השורר ברצועת עזה היא העובדה שהתקבל רק 14% מהמימון שביקש האו”ם עבור סיוע לרצועה לשנת 2019, העומד על סכום של 350 מיליון דולרים (אתר האו”ם, 9 במאי 2019). פייר כרינבול, הנציב הכללי של אונר”א, אמר כי במהלך חודש רמצ’אן תפתח אונר”א מבצע לאיסוף תרומות עבור חינוך ועבור מוצרי מזון שיועברו לרצועת עזה. לדבריו הסוכנות גם תמנה 500 פקידים ותעביר פקידים העובדים במשרה חלקית לעבודה מלאה (דניא אלוטן, 3 במאי 2019).
  • להלן מספר תרומות שהועברו לאחרונה לרצועה:
    • ממשלת איטליה תרמה סכום של 1.9 מיליון יורו כדי לתמוך בהגשת שירותי בריאות ראשוניים בשישה מרכזים רפואיים ברצועה במשך חצי שנה (דניא אלוטן, 4 במאי 2019).
    • ממשלת קנדה תרמה סכום של כ-2.4 מיליון דולרים לתוכנית המזון העולמית של האו”ם במטרה לתמוך ב-91,000 נזקקים ברצועה באמצעות מתן תלושים אלקטרוניים לתקופה של כחודש וחצי 37,000 נזקקים יקבלו תמיכה דומה למשך שלושה חודשים (סוא, 9 במאי 2019).
    • הסוכנות התורכית לפיתוח ולשיתוף פעולה בשיתוף פעולה עם ארגון צדקה מקומי ברצועת עזה חילקו חבילות מזון ל-10,000 משפחות ברצועה (שהאב, 13 במאי 2019).
    • ואא’ל כראז, דובר “ועדת הסיוע על שם האמאם ח’מיני”, הודיע על חלוקה (זו השנה השביעית ברציפות) של כ-600 אלף ארוחות לשבירת הצום במהלך חודש רמצ’אן. בהודעה צוין, כי יחולקו עשרים אלף ארוחות מדי יום, שיכללו ארוחות לשבירת הצום וחבילות מזון ואספקה, לעניים, לנזקקים, משפחות ההרוגים והעצורים ובעלי בתים שנהרסו. החלוקה תעשה על פי רשימות שהוכנו בשיתוף פעולה עם הועדות שתפקחנה על חלוקת הארוחות ברחבי הרצועה (סוכנות מהר בערבית, 8 במאי 2019).
 דובר "ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני" מודיע על התוכנית לחלוקת הארוחות לשבירת הצום. משמאל שלט עליו נכתב: מטבח הצדקה של "ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני"– מחוז עזה; בתמיכה ומימון של ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני; 2019 
(דף הפייסבוק tyblkalam, 9 במאי 2019)
   דובר "ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני" מודיע על התוכנית לחלוקת הארוחות לשבירת הצום. משמאל שלט עליו נכתב: מטבח הצדקה של "ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני"– מחוז עזה; בתמיכה ומימון של ועדת הסיוע על שם האמאם ח'מיני; 2019 
(דף הפייסבוק tyblkalam, 9 במאי 2019)
דובר “ועדת הסיוע על שם האמאם ח’מיני” מודיע על התוכנית לחלוקת הארוחות לשבירת הצום. משמאל שלט עליו נכתב: מטבח הצדקה של “ועדת הסיוע על שם האמאם ח’מיני”– מחוז עזה; בתמיכה ומימון של ועדת הסיוע על שם האמאם ח’מיני; 2019 (דף הפייסבוק tyblkalam, 9 במאי 2019)

ראיון זיאד אלנח’לה[4]

  • ב-7 במאי 2019, יום לאחר תום סבב ההסלמה האחרון, העניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ריאיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני אלמיאדין (המקורב לחזבאללה). ראיון זה נוצל ע”י אלנח’אלה להעברת מסרים מאיימים כלפי ישראל ובו בזמן להדיפת טענות, שהופנו כלפי הג’האד האסלאמי בעקבות סבב ההסלמה האחרון.

זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני
 (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 7 במאי 2019).
זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 7 במאי 2019).

  • אלנח’אלה הודה, כי בתחילת סבב ההסלמה האחרון לא הייתה הסכמה בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס ומצרים. אולם בהמשך לקחה חמאס חלק בלחימה נגד ישראל ושיתוף הפעולה בין שני הארגונים, לדברי אלנח’אלה, התבצע ברמה הגבוהה ביותר. אלנח’אלה נמנע מלהבהיר, כי אסטרטגיית ההסלמה של הג’האד האסלאמי בפלסטין (שמאחוריה עומדת להערכתנו איראן), עומדת בניגוד לאינטרס של חמאס להניע מסלול של הסדרה, שתיתן מענה למצוקותיהם הכלכליות הקשות של תושבי רצועת עזה. אסטרטגיה זאת מאתגרת גם את מאמצי התיווך של מצרים המעוניינת להרגיע את המצב ברצועה ולמנוע תהליך הסלמתי העלול להוביל למערכה צבאית נרחבת שתשרת את האינטרסים של טהראן, נותנת החסות של הג’האד האסלאמי בפלסטין.
התבטאויות בכירים פלסטינים
  • בישיבת הממשלה השבועית התייחס מחמד אשתיה ראש הממשלה הפלסטיני, להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. אשתיה בירך את הגורמים המעורבים בקיום הפסקת האש . הוא ציין כי לנוכח “התוקפנות” שהפגינה ישראל, על הקהילה הבינלאומית להתערב ולחייב את ישראל, על פי החוק הבינלאומי, שלא לחדש את תוקפנותה. הממשלה הורתה למשרד הבריאות הפלסטיני לספק מענה לכל מחסור בתרופות ובציוד עזרה ראשונה בבתי החולים שברצועה (ופא, 6 במאי 2019).
  • בישיבת הממשלה שנערכה ב-13 במאי 2019 קרא מחמד אשתיה למדינות אירופה ולבנק העולמי לשלוח צוות שיחקור את נושא ניכוי כספי הסילוקין על ידי ישראל וציין כי ניכוי זה אינו חוקי. אשתיה גם קרא למדינות העולם, אשר מאמינות בפתרון שתי מדינות, להגיב לאיומי ישראל בנוגע לסיפוח יהודה ושומרון על ידי הכרה ב”זכות השיבה” ובקיומה של מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים (ופא, 2019).
  • מחמד מצטפא, יועץ אבו מאזן לעניינים כלכליים, אמר כי הפלסטינים החלו לפעול למצוא תחליף לפרוטוקול פריז כדי להיפרד בהדרגתיות מהכלכלה הישראלית. לדבריו החלפת הפרוטוקול מסתמכת על חיזוק התשתיות של התוצר הלאומי. הוא ציין כי ישנם פרויקטים בתחום החקלאות העתידים להתבצע שאשר לדבריו מעידים על הפרדות כלכלית מישראל (ופא, 1 במאי 2019).
העברת כספים מקטר לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה
  • אמיר קטר תמים בן חמד, הורה להקציב סכום של 480 מיליון דולרים לפלסטינים ביהודה שומרון ורצועת עזה (סוא, 7 במאי 2019). העברת הכספים מקטר לרשות הפלסטינית היא ככל הנראה בשל בקשה שהעבירה הרשות לקטרים. חסין אלשיח’, חבר הועד המרכזי של פתח, צייץ בדף הטוויטר שלו כי בהתאם להוראות אבו מאזן הוא ערך ביקור בקטר עם שר האוצר. לדבריו במהלך הביקור הוסכם על העברת סכום של 480 מיליון דולרים לרשות הפלסטינית. אלשיח’ ציין כי מתוך הסכום יועברו 180 מיליון דולרים לרצועת עזה ו-300 מיליון דולרים יועברו לקופת הרשות הפלסטינית מתוכם חמישים מיליון כמענק והשאר כהלוואה . על פי ההסדר יועבר סכום של 25 מיליון דולרים בכל חודש במשך שנה (דף הטוויטר של חסין אלשיח’, 7 במאי 2019).
  • אבו מאזן הודה לאמיר קטר על העברת הכספים בציינו את הקשר ההדוק בין העם הקטרי לעם הפלסטיני (ופא, 7 במאי 2019).גם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הביע הערכתו להחלטה של אמיר קטר להעביר את הכספים (אלרסאלה.נט, 7 במאי 2019).

 </p

  • בלונדון השתתפו אלפים, ובהם עהד אלתמימי, בהפגנה לציון יום השנה ל”נכבה” שנערכה ביוזמת הפורום הפלסטיני בבריטניה. בסיום ההפגנה נערכה עצרת שבה נאמו בין היתר זאהר ביראוי, סגן יו”ר הפורום הפלסטיני בבריטניה, חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בבריטניה, ו- Richard Burgon, חבר פרלמנט מטעם מפלגת הלייבור (אלג’זירה.נט, 11 במאי 2019; דף הפייסבוק של הפורום הפלסטיני בבריטניה, 11 במאי 2019).
 ההפגנה בלונדון . בתמונה השמאלית ניתן לראות את זאהר ביראוי (עם המטריה בצבעי הדגל הפלסטיני) ולצדו חסאם זמלט (עם כאפיה על צווארו), עהד אלתמימי ואביה באסם (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 11 במאי 2019)   ההפגנה בלונדון . בתמונה השמאלית ניתן לראות את זאהר ביראוי (עם המטריה בצבעי הדגל הפלסטיני) ולצדו חסאם זמלט (עם כאפיה על צווארו), עהד אלתמימי ואביה באסם (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 11 במאי 2019)
ההפגנה בלונדון . בתמונה השמאלית ניתן לראות את זאהר ביראוי (עם המטריה בצבעי הדגל הפלסטיני) ולצדו חסאם זמלט (עם כאפיה על צווארו), עהד אלתמימי ואביה באסם (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 11 במאי 2019)
 Richard Burgon , חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור בהפגנה (דף הפייסבוק שלו, 11 במאי 2019).     יו"ר מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין מביע תמיכה בהפגנה. בשלט אותו נושא קורבין מופיע ציור המפתח, סמל ל"זכות השיבה" של הפלסטינים  (דף הפייסבוק של הפורום הפלסטיני בבריטניה, 11 במאי 2019)
מימין: Richard Burgon , חבר הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור בהפגנה (דף הפייסבוק שלו, 11 במאי 2019). משמאל: יו”ר מפלגת הלייבור ג’רמי קורבין מביע תמיכה בהפגנה. בשלט אותו נושא קורבין מופיע ציור המפתח, סמל ל”זכות השיבה” של הפלסטינים (דף הפייסבוק של הפורום הפלסטיני בבריטניה, 11 במאי 2019)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-6 במאי 2019 : "סבב הלחימה השמיני, החמור ביותר מאז תחילת צעדות השיבה ברצועת עזה (סיכום עדכני ל-6 במאי 1500)" ופרסום מ-7 במאי 2019:" זהות ההרוגים הפלסטינים בסבב ההסלמה האחרונה (תמונת מצב ראשונית, עדכנית ל-7 במאי 2019)".
[2]
על פי התקשורת הישראלית היה עבדאללה אלמלוח מפקד בדרג הביניים במערך ייצור הרקטות של חמאס. הו נהרג על-ידי צה"ל ביום שישי בתגובה לפיגוע הצליפה של הג'האד האסלאמי בפלסטין בו נפצעו שני חיילי צה"ל (ידיעות אחרונות, 10 במאי 2019).
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4]
לניתוח הריאיון ראו פרסום מרכז המידע מ-12 במאי 2019: "מסרים מאיימים כלפי ישראל כפי שמצאו ביטויים בראיון, שהעניק זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין"