חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (21-15 בנובמבר 2017)

זירת פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון.

זירת פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון.

הסכין עימה ביצע המחבל הפלסטיני את הדקירה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

הסכין עימה ביצע המחבל הפלסטיני את הדקירה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

תמונת המחבל עז אלדין אבראהים כרג'ה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

תמונת המחבל עז אלדין אבראהים כרג'ה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

אוטובוס ישראלי שנפגע מאבנים שיידו לעברו פלסטינים סמוך לתקוע, מזרחית לבית לחם (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 בנובמבר 2017)

אוטובוס ישראלי שנפגע מאבנים שיידו לעברו פלסטינים סמוך לתקוע, מזרחית לבית לחם (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 בנובמבר 2017)

תצלום מפגישתם של יחיא אלסנואר ומאג'ד פרג' בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

תצלום מפגישתם של יחיא אלסנואר ומאג'ד פרג' בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 בנובמבר 2017)

"התיק הביטחוני" כמשקולת נגדה על משתתפי המפגש בקהיר בין צאלח אלעארורי ומאג'ד פרג' (אלרסאלה.נט, 20 בנובמבר 2017).

חמאס מותחת ביקורת על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על כך שהעברת השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות מתנהלת באופן איטי (חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 בנובמבר 2017)

חמאס מותחת ביקורת על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על כך שהעברת השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות מתנהלת באופן איטי (חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 בנובמבר 2017)

1

  • במוקד אירועי הטרור בשבוע שחלף עמד פיגוע דריסה ודקירה בשני צמתים שבגוש עציון. שני אזרחים ישראלים נפצעו, אחד מהם באורח קשה. המחבל נורה ונפצע באורח קשה. ברצועת עזה שרר שקט.
  • ב-18 בנובמבר 2017 נפתח מעבר רפיח למשך שלושה ימים. הייתה זאת הפעם הראשונה מאז השתלטות חמאס על הרצועה, שבה פיקחו מנגנוני הרשות הפלסטינית על המעבר. הפעלת המעבר נעשתה בעקבות שורה של הסכמות שהושגו בפגישה בין מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי של הרשות (שביקר ברצועה), לבין יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה.
  • בקהיר נפתח ב-21 בנובמבר סבב שיחות נוסף בין פתח, חמאס ושאר הארגונים הפלסטיניים (“כנס הפלגים”), שעליו הוסכם בהסכם הפיוס. מטרתו לדון על נושאים נוספים בפיוס המופיעים בהסכם קהיר (2011). הכנס נועד בעיקר להשגת תמיכתם של שאר הארגונים הפלסטיניים הפועלים ברצועה להסכם הפיוס, אך ניתן להניח, שתתקיימנה גם שיחות דו-צדדיות בין פתח לחמאס, בחסות המצרים. בהעדר הסכמה על נושאי יסוד (פרוק חמאס מנשקה, הכפפת מנגנוני הביטחון ברצועה לרשות הפלסטינית) ניתן להניח, כי השיחות תעסוקנה בעיקר באופן העברת סמכויות הממשל לרשות, שעדיין מתנהלת באיטיות תוך “חריקות” רבות.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
פיגוע דריסה ודקירה בגוש עציון (17 בנובמבר 2017)
  • ב-17 בנובמבר בשעות הבוקר דרס מחבל פלסטיני אזרח ישראלי, אשר עמד בצומת אפרת דרום, ופצעו באורח קל. לאחר מכן, המשיך המחבל לנסוע ברכבו ודרס אזרח ישראלי נוסף בצומת גוש עציון, ופצעו באורח קשה. המחבל יצא מרכבו עם סכין וניסה לדקור קצין צה”ל שאבטח עמדה במקום. המחבל נורה ונפצע באורח אנוש (ynet, 17 בנובמבר 2017).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל הפלסטיני הינו עז אלדין אבראהים אבו רמישאן כרג’ה, בן 17 מחלחול, צפונית לחברון (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017). אביו של המחבל סיפר, כי בנו סטודנט הלומד הנדסת מכונות במכללה בבית לחם, וכי במהלך החופשות מהלימודים עבד במאפיה השייכת למשפחה (יוטיוב, 18 בנובמבר 2017).
  • סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא (הכפופה למשרד יו”ר הרשות הפלסטינית) ודף הפייסבוק של הפתח מסרו דיווח אינפורמטיבי בלבד על האירוע (ופא, דף הפייסבוק של הפתח, 17 בנובמבר 2017).
זירת פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון.    הסכין עימה ביצע המחבל הפלסטיני את הדקירה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)
מימין : זירת פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון. משמאל : הסכין עימה ביצע המחבל הפלסטיני את הדקירה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 בנובמבר 2017)
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. להלן אירועים בולטים:
    • 20 בנובמבר 2017 – פלסטינים יידו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי, שנסע סמוך לתקוע, מזרחית לבית לחם. לא דווח על נפגעים, אולם נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בנובמבר 2017).
    • 19 בנובמבר 2017 – פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים סמוך לדיר אבו משעל (צפונית – מערבית לראמאללה). לא דווח על נפגעים ונזקים. כמו כן, פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים באזור גוש עציון וחברון. לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 בנובמבר 2017).
    • 17 בנובמבר 2017 – כוחות הביטחון עצרו סמוך למערת המכפלה צעיר פלסטיני בן 20, שעורר את חשדם. מבדיקה עימו עלה, כי הוא התכוון לבצע פיגוע דקירה. ברשותו נמצאה סכין (משטרת ישראל , 17 בנובמבר 2017).

 

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי
שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

ביקורו של ראש המודיעין הכללי הפלסטיני ברצועה
  • מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הגיע ב-17 בנובמבר 2017 לביקור קצר בן מספר שעות בעזה במסגרתו נועד עם הנהגת חמאס בראשות יו”ר הלשכה המדינית של התנועה ברצועה, יחיא אלסנואר. לאחר הפגישה שב פרג’ לראמאללה. מאוחר יותר נועד אלסנואר עם יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ועדכן אותו על הפגישה. אלסנואר מסר, כי הפגישה עסקה בסידורים לקראת פתיחת מעבר רפיח ובשיתוף הפעולה בין המנגנונים הביטחוניים ברצועה לעובדי רשות המעברים והגבולות של הרשות, אשר נמצאים במעבר, כדי להקל על תנועת הנוסעים (מען, 17 בנובמבר 2017; צפא, 17 בנובמבר 2017).
  • חמאס פרסמה ב-18 בנובמבר הודעה שבה מסרה, כי ב-17 בנובמבר התקיים מפגש חשוב בין הנהגת התנועה לבין מאג’ד פרג’. על פי ההודעה שני הצדדים הדגישו כי “נשק ההתנגדות” הוא זכות של העם הפלסטיני כל עוד לא קמה המדינה הפלסטינית העצמאית. לכשתקום המדינה הפלסטינית יהיה הנשק הזה נשקו של הצבא הלאומי הפלסטיני. שני הצדדים הדגישו כי יש להתקדם לעבר הדיאלוג הלאומי בקהיר תחת החסות המצרית ולדבוק ביישום סעיפי “הסכם קהיר” ממאי 2011[2], בהמשך להעברת הסמכויות לממשלה ומסירת המעברים. מאג’ד פרג’ שיבח את פועלם של המנגנונים הביטחוניים בעזה, שמילאו את חובתם על הצד הטוב ביותר בניהול מסירת מעבר רפיח ובשמירה על הביטחון והסדר (אתר תנועת חמאס, 18 בנובמבר 2017).
מעבר רפיח נפתח לראשונה בפיקוח הרשות הפלסטינית
  • מצרים פתחה ב-18 בנובמבר 2017 את מעבר רפיח למשך שלושה ימים, לשני הכיוונים, למעבר מקרים הומניטאריים (ופא, 16 בנובמבר 2017). במהלך שלושת הימים יצאו מהרצועה 1,441 נוסעים, ונכנסו לרצועה ממצרים 2,050 נוסעים (מען, 21 בנובמבר 2017). המעבר נפתח תחת אחריותה של רשות המעברים והגבולות ברשות, לראשונה מאז השתלטותה של חמאס על הרצועה לפני 10 שנים. דווח כי יו”ר רשות המעברים והגבולות, נט’מי מהנא, הגיע ב-17 בנובמבר לרצועה ונועד עם צוות העובדים במעבר רפיח לקראת הפעלתו (קדסנט, 17 בנובמבר 2017).
  • הפעלת המעבר התאפשרה בעקבות הסכמות בין הרשות לחמאס, שהושגו בפגישתם של אלסנואר ומאג’ד פרג’: הנוסעים, שיצאו מהרצועה יהיו על-סמך רשימות שהכין משרד הפנים של חמאס, הם התבקשו להגיע לאולם ספורט במחוז ח’אן יונס, שם צוותים ממשרד הפנים של חמאס יבצעו רישום שלהם ויעלו אותם על האוטובוסים; אנשי המנגנונים הביטחוניים ברצועה ישמרו על הסדר באולם ובדרך המובילה ממנו למעבר רפיח; פעילי מנגנונים של הרשות יאבטחו את מעבר רפיח וישמרו על הסדר בתוכו (קדסנט, 17 בנובמבר 2017; אלחיאת, 19 בנובמבר 2017; אתר משרד הפנים ברצועה, 18 בנובמבר 2017).
  • במהלך ימי פעילות המעבר, פרסמה חמאס בכלי תקשורת המזוהים עמה, ידיעות המצביעות על אי סדרים בהפעלת מעבר רפיח ע”י הרשות. דווח, כי תושבים חסמו את רכבי אנשי הרשות העובדים במעבר בטענה, כי הם מכניסים מקורבים על חשבון חולים ומקרים הומניטאריים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 בנובמבר 2017).
פעילי המנגנונים הביטחוניים של חמאס רושמים את הנוסעים למעבר רפיח, ושומרים על הסדר והביטחון באולם כינוס בעיר רפיח טרם הגעתם למעבר רפיח.    פעילי מנגנונים של הרשות הפלסטינים מוצבים לראשונה מזה עשר שנים במעבר רפיח (אתר משרד הפנים ברצועה, 18 בנובמבר 2017)
מימין : פעילי המנגנונים הביטחוניים של חמאס רושמים את הנוסעים למעבר רפיח, ושומרים על הסדר והביטחון באולם כינוס בעיר רפיח טרם הגעתם למעבר רפיח. משמאל : פעילי מנגנונים של הרשות הפלסטינים מוצבים לראשונה מזה עשר שנים במעבר רפיח (אתר משרד הפנים ברצועה, 18 בנובמבר 2017)
כנס הארגונים הפלסטינים (“כנס הפלגים”) בקהיר
  • ב-21 בנובמבר 2017 יפתח בקהיר כנס בן שלושה ימים, שבו משתתפים 11 ארגונים פלסטינים ובראשם הפתח וחמאס (“כנס הפלגים”). הכנס יתקיים במטה המודכ”ל המצרי. הכנס הינו בהתאם למה שהוחלט בהסכם הפיוס בין פתח לחמאס (12 באוקטובר 2017). בכנס יידונו הסכם קהיר מ-2011 ונושאים כגון אש”פ, קיום בחירות כלליות, נושא הביטחון וממשלת אחדות לאומית. דובר חמאס, צלאח אלברדאויל, המשתתף בכנס, תקף את הפתח על כך שזו רוצה לדון בנושא העברת השליטה לידיה ברצועה ולא ביתר הנושאים (אלרסאלה נט ,21 בנובמבר 2017).
  • ב-20 בנובמבר יצאה מהרצועה לקהיר משלחת חמאס, שכללה את יו”ר הלשכה המדינית ברצועה, יחיא אלסנואר, סגנו ח’ליל אלחיה, וחבר הלשכה המדינית צלאח אלברדויל. במקביל יצאה לקהיר משלחת פתח (דרך מעבר אלנבי). בראש המשלחת עומד עזאם אלאחמד ומשתתפים בה חסין אלשיח’, רוחי פתוח ומאג’ד פרג’ (סוכנות הידיעות אנטוליה, 20 בנובמבר 2017). כמו כן יצאו לקהיר משלחות מתשעה ארגונים נוספים הפועלים ברצועה. יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, יחיא אלסנואר, קרא לפלסטינים לצאת ולהפגין ב-21 בנובמבר, במקביל ל”כנס הפלגים”, כדי להפעיל לחץ על משתתפיו (צפא, 16 בנובמבר 2017).
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה, אמר, במפגש עם עיתונאים ב-19 בנובמבר, כי השלב הראשון בהסכם הפיוס הסתיים והוכתר בהצלחה, לאחר שממשלת חמדאללה קיבלה את מלוא הסמכויות ברצועת עזה, בשטח, במשרדים ובמעברים. הוא הביע את שביעות רצונה של חמאס מתפקודה של הממשלה ברצועה, ואמר כי התנועה עוקבת מקרוב אחר פעילות השרים והמשרדים ורואה כיצד העניינים מתנהלים במקצועיות ובצורה חלקה. הוא הדגיש כי הממשלה נושאת עתה במלוא האחריות ברצועת עזה, כפי שהיא נושאת באחריות למצב בגדה. הוא הוסיף, כי על הממשלה לבטל את צעדי העונשין נגד הרצועה ולספק חיים בכבוד לפלסטינים (אתר תנועת חמאס, 19 בנובמבר 2017; סוכנות הידיעות אנטוליה, 19 בנובמבר 2017; אלרסאלה.נט, 19 בנובמבר 2017).
  • חבר הוועד המרכזי של פתח, עזאם אלאחמד, אמר, בראיון לרדיו קול פלסטין ב-19 בנובמבר, כי “כנס הפלגים” נועד להעריך את הצעדים שכבר בוצעו במסגרת הסכם הפיוס, בפרט בכל הקשור להעברת הסמכויות לממשלה ברצועת עזה. זאת במטרה שהפלגים השונים יהיו שותפים לתהליך ולא רק משקיפים. הוא הדגיש כי העברת הסמכויות לממשלה היא צעד יסודי הנחוץ כדי להשלים את כל צעדי הפיוס, והוסיף, כי העברת הסמכויות במשרדים מתנהלת באיטיות. כמו כן אמר כי נושא הביטחון קשור באבטחת המשרדים, התנועה והמעברים, שהאחריות להם נמצאת בידי משרד הפנים. אלאחמד הדגיש כי מי שדורש ליישם את סעיפי הסכם הפיוס כמקשה אחת רוצה לשים מקלות בגלגלי התהליך (מען, 19 בנובמבר 2017).
"התיק הביטחוני" כמשקולת נגדה על משתתפי המפגש בקהיר בין צאלח אלעארורי ומאג'ד פרג' (אלרסאלה.נט, 20 בנובמבר 2017).   חמאס מותחת ביקורת על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על כך שהעברת השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות מתנהלת באופן איטי (חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 בנובמבר 2017)
מימין : “התיק הביטחוני” כמשקולת נגדה על משתתפי המפגש בקהיר בין צאלח אלעארורי ומאג’ד פרג’ (אלרסאלה.נט, 20 בנובמבר 2017). משמאל : חמאס מותחת ביקורת על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על כך שהעברת השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות מתנהלת באופן איטי (חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 בנובמבר 2017)
פירוק חמאס ויתר ארגוני הטרור מנשקם
  • סגן יו”ר המועצה המחוקקת, אחמד בחר, אמר, בעת ביקור של משלחת מהמועצה בביתו של אחמד אלג’עברי לציון יום השנה החמישי למותו, כי “מי שמנסה לפרוק את נשקה של ההתנגדות – משחק באש”. הוא הדגיש כי “זהו הנשק הלגיטימי, שמגן על הפלסטינים מפני מעשי התוקפנות של ישראל” (palsawa, 14 בנובמבר 2017).
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה, אמר בכנס פוליטי שערכה הוועדה המדינית של חמאס במחנה הפליטים אלבריג’, כי התוכנית של חמאס היא ההתנגדות כל עוד קיים הכיבוש, וכי “נשק ההתנגדות” לא עומד למשא ומתן. הוא קרא לפלסטינים לפעול כדי להחיות את ההתנגדות בגדה (אתר רדיו צות אלאקצא, 16 בנובמבר 2017; דף הפייסבוק Wosta News, 16 בנובמבר 2017).
כוונת הממשל בארה”ב לסגור את נציגות אש”פ בוושינגטון
  • על פי התקשורת האמריקאית העבירה מחלקת המדינה של ארה”ב ב-17 בנובמבר 2017 מסר לנציגות אש”פ בוושינגטון בו היא מאיימת לסגור את משרדה משום שהפלסטינים מפרים את החוק בארה”ב בקדמם פעילות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי (ה-ICC). בדיווחים נאמר, כי אבו מאזן הכריז כבר בספטמבר 2017 בנאומו בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק על כוונת הרשות לתבוע את ישראל ב-ICC בהאג.[3] החוק בארה”ב מאפשר לנשיא ארה”ב טראמפ להחליט תוך 90 האם לסגור את משרד נציגות אש”פ בוושיגנטון או להימנע מכך, במידה והפלסטינים ייכנסו למשא ומתן רציני וישיר עם ישראל (NBCNEWS, TIME, 18 בנובמבר 2017).
  • משרד אש”פ בוושינגטון פועל בארה”ב מאז שנת 1994. בשנת 2011 אפשר ממשל אובמה לפלסטינים להניף את דגל פלסטין במקום בעקבות שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית באו”ם. במרץ 2017 מונה ד”ר חסאם זמלט, אשר שימש עד כמה כיועץ אסטרטגי של אבו מאזן, לשמש כראש משלחת אש”פ בוושינגטון.
  • להלן כמה תגובות הפלסטיניות לידיעות על כוונת מחלקת המדינה האמריקאית לסגור את נציגות אש”פ:
    • נביל אבו רדינה, דובר משרד יו”ר הרשות הפלסטינית, ציין, כי הרשות הפלסטינית מביעה פליאה מצעדו של הממשל בארה”ב בנוגע לנציגות אש”פ בארה”ב, במיוחד שהפגישות האחרונות של אבו מאזן והנשיא טראמפ התאפיינו בהבנה כוללת שנועדה ליצור אווירה תומכת חידוש משא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. לדבריו, זהו צעד חסר תקדים שיהיו לו השלכות על תהליך השלום. כמו כן, טען אבו רדינה, כי ארה”ב אינה ראויה לשמש כמתווך בין הצדדים בתהליך השלום (ופא, 18 בנובמבר 2017).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש”פ (השוהה בימים אלה בארה”ב לאחר השתלת ריאות) אמר, כי במידה ונציגות אש”פ בוושינגטון תיסגר, הרי שהפלסטינים ישהו את כל סוגי הקשרים עם הממשל בארה”ב עד לפתיחתה מחדש של הנציגות (ופא, 18 בנובמבר 2017).
    • תיסיר ח’אלד, חבר הוועד הפועל באש”פ, גינה את התנאים שהציב הממשל בארה”ב בפני נציגות אש”פ בארה”ב. לדבריו, מדובר בהתערבות בוטה וחסרת תקדים של ארה”ב באש”פ. ח’אלד ציין, כי ארה”ב עברה משלב הסחיטה לשלב של כפיית תכתיבים מטעמה על הפלסטינים. על כן, קרא ח’אלד להנהגה הפלסטינית להמשיך במהלכים הבינ”ל להצטרפות לארגונים השונים ובמקביל להמשיך ולפעול נגד ישראל ב-ICC ובמועצת הביטחון של האו”ם (מען, 20 בנובמבר 2017).
החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מחייבת את הרשות הפלסטינית ומרואן ברע’ות’י לפצות כספית נפגעי טרור ישראליים
  • בתקשורת הישראלית פורסם, כי בית המשפט המחוזי בירושלים קבע ב-17 בנובמבר 2017 כי מרואן ברע’ות’י, הרשות הפלסטינית ועוד שישה מחבלים, ישלמו פיצוי של 62 מיליון שקלים לקרוביהם של שלושה בני משפחה, שנרצחו בכביש 443 בשנת 2001. פסק הדין ניתן בהמשך להחלטה שהתקבלה בספטמבר 2014, המטילה על המחבלים שביצעו את הפיגוע את האחריות לנזקים שנגרמו לקרובי ההרוגים. ההחלטה מאשימה גם את הרשות הפלסטינית בשידול ובסיוע לביצוע הפיגוע ובאחריות למימן ואספקת הנשק, בתיווכו של מרואן ברע’ות’י, שאף קיבל דיווח על ביצוע הפיגוע. מאחר שקיים הבדל בין אחריות מבצעי הפיגוע לבין האחריות השילוחית והאחרת של הרשות הפלסטינית, נקבע כי מתוך סך 62 מיליון שקל, תשלם הרשות הפלסטינית 40% (24.8 מיליון שקל) ומבצעי הפיגוע ישלמו 60% (37.2 מיליון שקל) (ישראל היום, ynet, הארץ, 19 בנובמבר 2017).
  • פיגוע הירי בכביש 443 אירע בתחילת האינתיפאדה השנייה, ב-25 באוגוסט 2001. סמוך לשעה 23:00 נסעו חמישה בני משפחה במכונית מכיוון ירושלים. כאשר הגיעה המשפחה לאזור הכפר עור אלתחתא, נצמד רכב של חוליית מחבלים לרכבה של המשפחה, והחוליה פתחה בירי מדויק עליה. מכוניתה של המשפחה המשיכה בנסיעה עוד כמה מאות מטרים עד שנבלמה במעקה הבטיחות. כתוצאה מהירי נהרגו שלושת המבוגרים שהיו ברכב: שרון בן שלום ז”ל; יניב בן שלום ז”ל; ודורון סוורי ז”ל. שתי בנותיהן התינוקות של בני הזוג נפצעו קל וניצלו. ארגון גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של הפתח, נטל אחריות לפיגוע הירי (וואלה, 26 באוגוסט 2001; ערוץ 7, 19 בנובמבר 2017, ynet, 26 באוגוסט 2001).
  • גזר הדין זכה לחשיפה תקשורתית נרחבת באתר האינטרנט של סוכנות הידיעות הפלסטינית מען מבית לחם, הנחשבת לאחד מהאתרים הפופולאריים בתקשורת הפלסטינית. להלן שתי תגובות פלסטיניות לגזר הדין:
    • יו”ר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, עיסא קראקע, אמר בתגובה לפסק הדין, כי הפלסטינים לא ישלמו “לכובשים ולרוצחי בני עמנו”, וכי ההתנגדות של הפלסטינים לכיבוש היא התנגדות לגיטימית בהתאם לחוק הבינלאומי. הוא הזהיר מפני המדיניות של בתי המשפט בישראל, שהחלו בשנים האחרונות לחייב את העצורים הפלסטינים לשלם סכומי ענק של פיצויים, ואמר כי החלת החוק הפלילי הישראלי על תושבי השטחים היא בניגוד לאמנות ז’נבה, והיא צעד בדרך לסיפוח הגדה לישראל (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 20 בנובמבר 2017).
    • יו”ר מועדון האסיר הפלסטיני, קדורה פארס, הגיב ואמר: “מדינת הכיבוש גייסה את כל מוסדותיה, לרבות מערכת המשפט, והפכה אותה לכלי שרת בידי הביטחון. זו ממשלת גנבים ושודדים, והם פרסמו את ההחלטה הזו כי הם יודעים שמשכורות האסירים משולמות מכספי הממשלה הפלסטינית. בתי המשפט של הכיבוש הם בטלים, וכל מה שמתבסס על דבר בטל הוא בטל. הדבר אינו פוטר את הכיבוש מאחריות לגניבה באור יום”. קדורה פארס קרא לרשות הפלסטינית לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי ולמהר להגיש תביעות על גניבת כספי הפלסטינים. לדבריו, ישראל חייבת לעם הפלסטיני מאות מיליארדי דולרים בשל מה שהיא גנבה. הוא הוסיף כי מי שנלחם ב”כיבוש”, מממש את זכותו המעוגנת בחוק הבינלאומי (אתר החדשות אלנג’אח, 19 בנובמבר 2017).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] הסכם קהיר (2011) – הסכם פיוס, שנחתם במאי 2011 בקהיר בין אבו מאזן לבין ח'אלד משעל. בהסכם הוחלט, בין השאר, על הקמת ממשלת מומחים, ועריכת בחירות תוך שנה לנשיאות, למועצה המחוקקת ולמועצה הלאומית הפלסטינית.
[3] בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ציין אבו מאזן, כי הרשות ביקשה מה-ICC לפתוח בחקירה נגד בכירים ישראלים בנוגע להתנחלויות ולפגיעה בעם הפלסטיני.