חדשות הטרור והסכסוך הישראלי – פלסטיני (22-16 בספטמבר 2020)

פתיחה מחדש של הקניונים (אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020)

פתיחה מחדש של הקניונים (אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020)

זירת נפילת הרקטה במרכז המסחרי באשדוד (דוברות מד

זירת נפילת הרקטה במרכז המסחרי באשדוד (דוברות מד"א, 15 בספטמבר 2020)

טיפול חבלני המשטרה ברקטה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 בספטמבר 2020)

טיפול חבלני המשטרה ברקטה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 בספטמבר 2020)

תקיפת מוצב צפונית-מערבית לעיר עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 16 בספטמבר 2020)

תקיפת מוצב צפונית-מערבית לעיר עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 16 בספטמבר 2020)

תקיפת מוצב עסקלאן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 16 בספטמבר 2020).

תקיפת מוצב עסקלאן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 16 בספטמבר 2020).

פגישת זיאד אלנח'אלה ואסמאעיל הניה בבירות (חשבון הטוויטר של אתר U-news, הפועל ככל הנראה מלבנון ומתמקד בסיקור

פגישת זיאד אלנח'אלה ואסמאעיל הניה בבירות (חשבון הטוויטר של אתר U-news, הפועל ככל הנראה מלבנון ומתמקד בסיקור "ציר ההתנגדות" בראשות איראן, 16 בספטמבר 2020)

פגישת זיאד אלנח'אלה ואסמאעיל הניה בבירות (חשבון הטוויטר של אתר U-news, הפועל ככל הנראה מלבנון ומתמקד בסיקור

פגישת זיאד אלנח'אלה ואסמאעיל הניה בבירות (חשבון הטוויטר של אתר U-news, הפועל ככל הנראה מלבנון ומתמקד בסיקור "ציר ההתנגדות" בראשות איראן, 16 בספטמבר 2020)

זיאד אלנח'אלה בראיון לערוץ אלמיאדין (ערוץ ה-YOUTUBE Al Mayadeen Programs, 16 בספטמבר 2020)

זיאד אלנח'אלה בראיון לערוץ אלמיאדין (ערוץ ה-YOUTUBE Al Mayadeen Programs, 16 בספטמבר 2020)

זיאד אלנח'אלה בראיון לערוץ אלמיאדין (ערוץ ה-YOUTUBE Al Mayadeen Programs, 16 בספטמבר 2020)

זיאד אלנח'אלה בראיון לערוץ אלמיאדין (ערוץ ה-YOUTUBE Al Mayadeen Programs, 16 בספטמבר 2020)

תהלוכת מחאה בה נראה חסן יוסף מחמאס לצד בכירים ברשות מאש

תהלוכת מחאה בה נראה חסן יוסף מחמאס לצד בכירים ברשות מאש"ף

ההפגנה מול הבנק הערבי באלעיזריה (אלחיאת אלג'דידה, 15 בספטמבר 2020).

ההפגנה מול הבנק הערבי באלעיזריה (אלחיאת אלג'דידה, 15 בספטמבר 2020).

  • ברצועת עזה נמשכת עלייה מתונה בהיקף התחלואה בנגיף הקורונה. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 1,780 לעומת 1,669 בשבוע שעבר. גורמי רפואה ברצועה מדווחים על מחסור בתרופות, ערכות בדיקה וציוד רפואי. דובר משרד הבריאות הפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל עליה לחץ כדי שתספק לרצועה את כל הצרכים הרפואיים וההומניטריים.
  • גם ביהודה ושומרון נמשכת העלייה החדה במספר הנדבקים בנגיף. מספר החולים הפעילים עומד עתה על 9,062 לעומת 8,683 בשבוע שעבר. הרשות עדיין נמנעת מסגר כולל אך הודיעה על כוונתה להגביר את צעדי המנע המקומיים כדי למנוע החרפה נוספת (על פי המצב האפידמיולוגי של המחוזות והערים). ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתיה הורה גם להחמיר בעונשים נגד מפרי הנחיות הבריאות, ולאכוף את האיסור על קיום חתונות וסוכת אבלים.
  • ברצועת עזה הופר השקט, ששרר מאז הבנות הרגיעה, בירי שתי רקטות לעבר אשקלון ואשדוד בעת טקס כינון ההסכמים בין ישראל לאמירויות ובחריין. בתגובה תקפו כלי טיס של צה”ל יעדי טרור של חמאס. מספר שעות לאחר מכן שוגרו 13 רקטות נוספות לעבר יישובי עוטף עזה (15 רקטות בסה”כ). ארגוני הטרור ברצועה לא קיבלו אחריות פומבית ופורמלית לירי. עם זאת, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין הצהיר, כי ירי הרקטות שהתרחש בזמן טקס החתימה העביר מסר מדיני לפיו המערכה מתקיימת בפלסטין ולא בארה”ב. בעקבות הירי הנוסף על עוטף עזה הודיעו הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס, כי הירי בוצע ע”י “ההתנגדות” במסגרת ה”משוואה” של “הפצצה תמורת הפצצה”.
  • ברשתות החברתיות התפרסמו בשבוע הודעות, כי התקבלה החלטה לחדש את שיגור בלוני הנפץ והתבערה מהרצועה לעבר יישובי עוטף עזה. בכיר בג’האד האסלאמי טען, כי הסיבה לכך הינה סחבת אותה נוקטת ישראל ביישום הבנות הרגיעה. בשטח לא אותרו עד כה בלוני נפץ או תבערה.
  • הפעלתנות ההסברתית והדיפלומטית של הרשות הפלסטינית והארגונים השונים גברה לאחר טקס החתימה בוושינגטון. מנגד, הפגנות המחאה שאורגנו בשטח לא זכו להיענות רבה מצד הציבור. במישור הדיפלומטי מתוכננת פעילות פלסטינית רבה בזירת האו”ם, כולל נאום של אבו מאזן. במישור ההצהרתי קראו בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי “להבעיר את ישראל מבפנים” באמצעות אנתיפאדה, להשתמש ב-BDS נגד ישראל, לקדם את “ההתנגדות העממית” ולקיים פעילות צבאית ביהודה ושומרון. כמו כן התרבו הקריאות לפעול להתקרבות בין הארגונים הפלסטיניים על רקע ההתנגדות המשותפת למהלכי ארה”ב וישראל.
רצועת עזה

במהלך השבוע נמשכת העלייה המתונה בהיקף התחלואה ברצועת עזה. על פי משרד הבריאות נוספו השבוע 518 חולים חדשים (לעומת 776 בשבוע שעבר). מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 1,780 לעומת 1,669 בשבוע שעבר, לאחר שכמה עשרות חולים הבריאו. עד כה נפטרו מהנגיף 17 חולים (16 בתוך הרצועה, ואחד מקרב החוזרים) (דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 22 בספטמבר 2020).

  •  בחלוקה אזורית מוקדי התחלואה העיקריים הינם שכונת אלצברה בעיר עזה ובית חאנון וג’באליא, שבצפון הרצועה. יו”ר ועדת החירום במשרד הבריאות במחוז צפון הרצועה, ד”ר ג’מיל מחמד סלמאן, אמר בהקשר זה כי הצוותים הרפואיים הצליחו להשתלט על התפשטות הנגיף במחוז ולהכיל את המגיפה בבית חאנון, שנותרה האזור היחיד המסווג באדום, וזוכה ליחס שונה משאר האזורים במחוז, שרובם מסווגים בירוק (אלרסאלה.נט, 21 בספטמבר 2020).
הנתונים המצטברים של מספר  החולים בתוך הרצועה בחלוקה למחוזות ואזורים 
(דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 21 בספטמבר 2020)
 	דוברים במשרד הבריאות ובמשרד הפנים מבהירים, כי הרצועה נמצאת עדיין בשלב של השתלטות על
הנתונים המצטברים של מספר החולים בתוך הרצועה בחלוקה למחוזות ואזורים (דף הפייסבוק של הוועדה הרפואית לטיפול בנושא הקורונה במשרד הבריאות ברצועה, 21 בספטמבר 2020)
  • דוברים במשרד הבריאות ובמשרד הפנים מבהירים, כי הרצועה נמצאת עדיין בשלב של השתלטות על המגיפה וטרם הגיעה לשלב של חיים לצד הנגיף. הדוברים הדגישו שעל התושבים להמשיך ולהקפיד על אמצעי הזהירות (מסכה, ריחוק פיזי והיגיינה אישית), ולא להפגין זלזול בהנחיות (סוכנות אלראי, 20 בספטמבר 2020; אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020).
  • מנגד ציין השבוע סלאמה מערוף, אחראי משרד ההסברה ברצועת עזה, כי חלה השתטחות ברורה בעקומת הנדבקים במיוחד באזורים כמו מחוז הצפון בהם היה מספר הנדבקים גבוה. יחד עם זאת ציין מערוף, כי עדיין קיימת סכנה לרצועה וקרא לתושבים לציית להנחיות (אלאצא, 20 בספטמבר 2020). ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס ציין, כי ישנה תכנית להחזיר ב-1 באוקטובר 2020 את תלמידי בתי הספר התיכוניים ללימודים (סוא, 20 בספטמבר 2020).
פתיחה מחדש של הקניונים (אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020)    פתיחה מחדש של הקניונים (אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020)
פתיחה מחדש של הקניונים (אתר משרד הפנים ברצועה, 19 בספטמבר 2020)
  • בכירים במחנות הפליטים ברצועה התלוננו על ליקויים חמורים בפעילות אונר”א בשטח על רקע משבר הקורונה. לדבריהם אונר”א הפסיקה לחלוטין את פעילות עובדי הניקיון ואת פעולות החיטוי מטעמה במחנות והיא אינה מספקת חומרי חיטוי ומסכות (פלסטין, 17 בספטמבר 2020).
  • גורמי רפואה ברצועה מדווחים על מחסור בתרופות וציוד רפואי. מניר אלברש, מנכ”ל משרד הרוקחות במשרד הבריאות, הבהיר, כי תחום התרופות ברצועת עזה נמצא במצב קטסטרופלי וציין כי כמות התרופות שמנפיקים ביום אחד זהה לכמות של חודש. הוא ציין כי המלאי במחסני משרד הבריאות אזל. מנהל מחלקת המעבדות דיווח כי קיים מחסור בחומרי בדיקות והכמות מספיקה לימים בודדים בלבד (אלאקצא, 17 בספטמבר 2020). לדברי סלאמה מערוף, קיים ברצועה מחסור בתרופות, ציוד רפואי וערכות בדיקות. לדבריו משרד הבריאות מעוניין להגדיל את מספר הבדיקות ל-3,000 ביום אולם המלאי מספיק לימים בודדים בלבד (אלאצא, 20 בספטמבר 2020). ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות, הפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על “הכיבוש הישראלי” לספק את כל הצרכים הרפואיים וההומניטריים (סוכנות אלראי, 17 בספטמבר 2020).
  • ניקואלי מלדנוב השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון דיווח, כי הגיעו לרצועה 20,000 ערכות בדיקה ומוצרי מעבדה נוספים. מלדנוב הודה לארגון הבריאות העולמי על אספקת הציוד(חשבון הטוויטר של ניקולאי מלדנוב, 21 בספטמבר 2020).
פתיחת מעבר רפיח
  • ברצועה נעשים מאמצים לפתיחת מעבר רפיח כדי להכניס תושבים נוספים לרצועה ולאפשר לתושבי הרצועה לצאת ממנה. לדברי סלאמה מערוף מספר המעוניינים לשוב ממצרים לרצועה הוא מזערי ועומד על כ-1,000-800 איש (ופא, 14 בספטמבר 2020). לדברי ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, המגעים עם המצרים נמשכים והם מצפים לפתוח את המעבר בימים הקרובים (סוא, 20 בספטמבר 2020).
יהודה ושומרון

השבוע חלה עלייה נוספת במספר החולים שאותרו בשטחי הרשות הפלסטינית. במהלך השבוע אותרו 5,380 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים עומד עתה (22 בספטמבר 2020) על 9,062 (לעומת 8,683 בשבוע שעבר). מחוז ראמאללה תפס השבוע את מקומו של מחוז חברון כמוקד התחלואה הגדול ביותר (במחוז ראמאללה 1,909 חולים פעילים ובחברון 1,767). על פי דיווח הרשות הפלסטינית אותרו עד כה 1,856 חולים פעילים במזרח ירושלים (על פי עיריית ירושלים אותרו 1,517 חולים פעילים). מקרב החולים הפעילים בשטחי הרשות41 מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם שמונה מונשמים. מספר הנפטרים עלה ל-314 בני אדם (מהם 45 בשכונות מזרח ירושלים). מספר החולים מאז התפרצות הנגיף עלה ל-34,135 חולים (לעומת 28,755 בשבוע שעבר).

  • בישיבת הממשלה השבועית אמר מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, כי נתוני ההדבקה בנגיף נמצאים בעלייה בלתי מתקבלת על הדעת וציין כי הממשלה והגורמים הרשמיים יגבירו את הצעדים כדי למנוע עלייה נוספת (ופא, 21 בספטמבר 2020). ב-20 בספטמבר 2020 חזרו 420,000 תלמידים מכיתה ה’ ועד כיתה י”ב לבתי הספר. אשתיה קרא למנהלי בתי הספר לאכוף את ההנחיות כדי לשמור על שלום התלמידים (אלג’זירה, 21 בספטמבר 2020).
  • להלן מספר צעדים שננקטו:
    • הווקף הודיע על סגירת הר הבית לשלושה שבועות במקביל לסגר שהוטל בישראל.
    • משרד הבריאות הודיע, כי יחל לסווג את המחוזות וערים בהתאם למצב האפידמיולוגי שלהם. במסגרת זאת כל מחוז ועיר יחולקו על פי צבע המעיד על מצבם על פי מספר הנדבקים לאלף בני אדם (סוא, 20 בספטמבר 2020).
מפה שפרסמה מפקדת כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, המציגה את המחוזות ברשות ע"פ מודל הרמזור נכון ל-20 בספטמבר. יריחו, ירושלים וקלקיליה מסווגות באדום (שישה חולים ומעלה לכל אלף נפש); ג'נין וסלפית (וגם רצועת עזה) מסווגות בירוק (פחות משני חולים לכל אלף נפש); שאר המחוזות מסווגים בצהוב (2-5 חולים לכל אלף נפש) (דף הפייסבוק "ידידי כוחות הבטחון הלאומי הפלסטיני - ירושלים והפרברים", 21 בספטמבר 2020)
מפה שפרסמה מפקדת כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, המציגה את המחוזות ברשות ע”פ מודל הרמזור נכון ל-20 בספטמבר. יריחו, ירושלים וקלקיליה מסווגות באדום (שישה חולים ומעלה לכל אלף נפש); ג’נין וסלפית (וגם רצועת עזה) מסווגות בירוק (פחות משני חולים לכל אלף נפש); שאר המחוזות מסווגים בצהוב (2-5 חולים לכל אלף נפש) (דף הפייסבוק “ידידי כוחות הבטחון הלאומי הפלסטיני – ירושלים והפרברים”, 21 בספטמבר 2020)
    • מחמד אשתיה, הורה למנגנוני הביטחון לקשיח את הצעדים נגד מפרי הנחיות הבריאות ולהחמיר את העונשים נגדם. הוא הדגיש גם את האיסור החל על קיום חתונות וסוכות אבלים המהווים גורם משמעותי להדבקות (ופא, 16 בספטמבר 2020).
ירי רקטות לעבר ישראל במהלך טקס כינון היחסים בוושינגטון
  • ב- 15 בספטמבר 2020 בשעות הערב, מהלך טקס החתימה של על כינון הסכם הנורמליזציה בין ישראל למאע”מ והצהרת שלום עם בחריין, שוגרו שתי רקטות לעבר אשקלון ואשדוד. רקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה שנייה נפלה בעיר אשדוד סמוך לקניון. שישה אזרחים נפצעו אחד באורח בינוני/קשה, שניים באורח קל ושלושה נפגעי חרדה. נזק נגרם לרכוש. לא פורסמה הודעת קבלת אחריות על הירי, אך אפשר והוא בוצע על ידי ארגון סורר (ראו בהמשך, תגובות תקשורתיות לירי).
זירת נפילת הרקטה במרכז המסחרי באשדוד (דוברות מד"א, 15 בספטמבר 2020)
זירת נפילת הרקטה במרכז המסחרי באשדוד (דוברות מד”א, 15 בספטמבר 2020)
הרקטה שנפלה באשדוד.     טיפול חבלני המשטרה ברקטה
 (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 בספטמבר 2020)
מימין: הרקטה שנפלה באשדוד. משמאל: טיפול חבלני המשטרה ברקטה
(דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 בספטמבר 2020)
  • ב-16 בספטמבר 2020 לפנות בוקר שוגרו 13 רקטות נוספות לעבר יישובי עוטף עזה. שמונה רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (דובר צה”ל, 16 בספטמבר 2020). אחת הרקטות התפוצצה בין שני מבנים באחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים נגרם נזק .
תגובת ישראל
  • בתגובה לשיגורי הרקטות תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של צה”ל יעדי טרור של חמאס, ביניהם: מפעל לייצור אמצעי לחימה וחומרי נפץ, מתחם צבאי המשמש לאימונים וניסויי ירי רקטות תשתית תת-קרקעית של חמאס (דובר צה”ל, 16 בספטמבר 2020).
  • בתקשורת הפלסטינית דיווח, על תקיפת מוצב עסקלאן (אשקלון) של הזרוע הצבאית של חמאס בצפון-מערב בית לאהיא; מוצב ההגנה האווירית באזור בית הספר האמריקאי בצפון-מערב בית לאהיא; מוצב אלתל במערב דיר אלבלח ומוצב אלג’ליל בצפון-מזרח שכונת אלתפאח בעיר עזה (אלקדס, 16 בספטמבר 2020; צפא, 16 בספטמבר 2020; PALINFO, 16 בספטמבר 2020).
תגובות תקשורתיות בעקבות ירי הרקטות
הודעות הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ארגוני הטרור ברצועת עזה לא קיבלו אחריות פומבית לירי הרקטות. עם זאת, בעקבות תקיפת צה”ל פרסמה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודעה כי בתגובה לתקיפת מוצביה, ובמסגרת המשוואה של “הפצצה תחת הפצצה”, שיגרה “ההתנגדות” מטחי רקטות לעבר עמדות ויישובי האויב בעוטף עזה (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 16 בספטמבר 2020). “מקור בכיר בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין” ציין, כי כאשר חתמו על ההסכמים בבית הלבן העבירה “ההתנגדות” מסר באמצעות רקטות ואש ובכך הראו שהפלסטינים הם אלה אשר קובעים ואשר אומרים את המילה הראשונה והאחרונה (כנעאן, 17 בספטמבר 2020).
כרזה מטעם הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. למעלה נכתב "פלסטין בעלת ההחלטה" ולמטה "המערכה שלנו תימשך בכל פלסטין – מהים עד הנהר, מצפון עד דרום"
(ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 17 בספטמבר 2020)
כרזה מטעם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. למעלה נכתב “פלסטין בעלת ההחלטה” ולמטה “המערכה שלנו תימשך בכל פלסטין – מהים עד הנהר, מצפון עד דרום” (ערוץ הטלגרם של פלוגות ירושלים, 17 בספטמבר 2020)
  • ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד באסלאמי בפלסטין, אמר, כי הם לא יקבלו את יוזמת השלום הערבית אותה הם מחשיבים כ”הצהרת בלפור הערבית” עבור ישראל. הוא הדגיש בהקשר זה כי ירי רקטות מהרצועה שהתרחש במהלך טקס החתימה על ההסכמים בארה”ב הבהיר לעולם, כי המערכה עוסקת בפלסטין ולא בארה”ב. לדבריו, דרך “ההתנגדות העממית” אינה מבטלת את דרך ההתנגדות המזוינת כפי שבאה לידי ביטוי בירי הרקטות לעבר אשדוד. הוא גם ציין כי מן הראוי שתתבצענה פעולות התנגדות מזוינת בגדה המערבית (אלמסירה.נט, 18 בספטמבר 2020).
הודעות חמאס
  • מספר שעות לאחר מכן פרסמה גם הזרוע הצבאית של חמאס הודעה לפיה “מפקדת ההתנגדות אמרה את דברה” וכי המשוואה של “הפצצה תמורת הפצצה” תמשיך להתקיים. בהודעה נמסר שברצונה להרחיב את תגובתה כשם שישראל עשתה זאת ב”תוקפנותה”(ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 16 בספטמבר 2020). חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין כי “ההתנגדות” מוכיחה בכל פעם את יכולתה לבסס את המשוואות עם ישראל (“הכיבוש”) ולמנוע ממנה לשנות את כללי העימות (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 16 בספטמבר 2020).
קריקטורה בה נראה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס  מכין רקטה לשיגור, וזו פונה אליו במילות  שיר שפורסם במאע"מ לאחר חתימת ההסכם עם ישראל: "קח אותי לבקר בתל אביב" (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מצפון הרצועה אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2020)
קריקטורה בה נראה פעיל הזרוע הצבאית של חמאס מכין רקטה לשיגור, וזו פונה אליו במילות שיר שפורסם במאע”מ לאחר חתימת ההסכם עם ישראל: “קח אותי לבקר בתל אביב” (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מצפון הרצועה אנס אלשריף, 19 בספטמבר 2020)
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

חידוש הפרחת בלוני תבערה
  • בימים האחרונים התפרסמו כמעט מידי יום ביומו דיווחים ברשתות החברתיות לפיהם הוחלט לחדש את שיגור בלוני תבערה מהרצועה לעבר יישובי עוטף עזה. במקביל דיווחו מספר יחידות שיגור בלונים על שיגורים מאזורים שונים ברצועת עזה (הערה: עד כה אין בידינו אימות לכך). לדבריהם חודשו השיגורים לאור העובדה שישראל מתנערת ממילוי ההבנות שהושגו עמה, כולל הכנסת תרופות לרצועה למאבק בנגיף קורונה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן עבד אלעזיז, חשבון הטוויטר של ח’אלד אלאסוד, דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי ברפיח, 21 בספטמבר 2020).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין, כי חידוש שיגור הבלונים מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה הוא תגובה להתמהמהות ישראל ביישום הצעדים שהוסכם עליהם להסרת “המצור” מעל הרצועה. ונקיטת סחבת מצד ישראל ביישום ההסכמים שאושרו בחסות המתווכים. הוא גם ציין כי שיגור הבלונים בידי אזרחים ותגובת “ההתנגדות” להמשך “המצור” לגיטימיים על-פי כל המוסכמות ההומניטריות והבינלאומיות (סבק24, 21 בספטמבר 2020).
סיכול ניסיון חדירה לישראל על ידי מנגנוני הביטחון ברצועה
  • מקורות מקומיים ברצועה מסרו כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו נער שניסה להסתנן דרך גדר הביטחון לישראל. לדברי המקורות ברשות הנער נמצא מטען אותו ניסה להניח סמוך לגדר. הנער הוכנס לבידוד (אמד, 18 בספטמבר 2020).
יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. השבוע התאפיין במיעוט יחסי של אירועים. להלן אירועים בולטים:
    • 21 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לעפרה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 21 בספטמבר 2020).
    • 17 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית חג”י (דרומית לחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 בספטמבר 2020).
    • 15 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש חוצה יהודה, בין חברון לתרקומיא. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 בספטמבר 2020).
    • 15 בספטמבר 2020: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין ענתות לחיזמא (דרומית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 בספטמבר 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

סיוע לרצועה
  • משרד העבודות הציבוריות דיווח כי החל להזרים כספי סיוע כוויתי בשווי של שני מיליון דולר עבור מגזרי המים והתשתיות שנפגעו במהלך מבצע “צוק איתן” בשנת 2014 (דניא אלוטן, 19 בספטמבר 2020).
ביקור ניקולאי מלדנוב בעזה
  • ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון, ערך ביקור בן מספר שעות בעזה. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס מסר, כי הנהגת חמאס נועדה עם מלדנוב, ודנה עמו בדרכים להקל על הפלסטינים ברצועת עזה ולהסיר את “המצור” ובמאמצי האו”ם בנושא. לדברי אלקאנוע הם שוקדים על כך שמאמצי המתווכים יובילו לצעדים מעשיים בשטח, שהאזרח הפלסטיני יחוש בהם, באמצעות יישום הפרויקטים שעליהם סוכם בעבר והעברת הסיוע הקטרי (PALINFO, 16 בספטמבר 2020).
קריסת מנהרה צבאית בצפון הרצועה
  • אדם אחד נהרג ושלושה נפצעו בקריסת מנהרה בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 20 בספטמבר 2020). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת תנחומים על מותו של ח’ליל מחמד לבד, בן 27, ממחנה הפליטים ג’באליא שנהרג בעקבות קריסה של מנהרה השייכת ל”התנגדות” (חשבון הטוויטר שהאב, 20 בספטמבר 2020). בהלווייתו, שנערכה במחנה הפליטים ג’באליא, השתתף קהל רב ביניהם בכירים מחמאס (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 21 בספטמבר 2020).
 הלווית ח'ליל אללבד בג'באליא, ההנחיות האוסרות התקהלויות הן בגדר המלצה בלבד... (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 21 בספטמבר 2020).     כרזה שפורסמה בעקבות מותו של לבד. הדם הניגר על האדמה מרכיב את המילים "אנשי המנהרות", ועל המכוש נכתב "לעבר ירושלים" (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 20 בספטמבר 2020)
מימין: הלווית ח’ליל אללבד בג’באליא, ההנחיות האוסרות התקהלויות הן בגדר המלצה בלבד… (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 21 בספטמבר 2020). משמאל: כרזה שפורסמה בעקבות מותו של לבד. הדם הניגר על האדמה מרכיב את המילים “אנשי המנהרות”, ועל המכוש נכתב “לעבר ירושלים” (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 20 בספטמבר 2020)
פגישת ראשי ארגונים בבירות
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ובכירים בארגון נועדו בבירות עם משלחת מטעם חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. המשלחות דנו בדרכי שיתוף הפעולה בין הארגונים וגיבוש עמדה מאוחדת נגד הנורמליזציה (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 16 בספטמבר 2020).
ראיון מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • בראיון שהעניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין לאלמיאדין התייחס בפירוט, בין שאר הנושאים, למאבק בישראל בציינו כי בין ישראל לרצועת עזה מתקיימת מלחמה מתמשכת ללא “קוים אדומים” וכי כל שטח ישראל מהווה עבורם מטרה. הוא טען, כי הזרוע הצבאית של הארגון מייצרת לעצמה אמצעי לחימה מכל הסוגים. בתשובה לשאלה האם ההתנגדות העממית מהווה הכנה לאתיפאדה שלישית ענה אלנח’אלה בחיוב. בתשובה לשאלה האם ישנה מחשבה להקים גוף צבאי ביהודה ושומרון ציין, כי ישנם גופים צבאיים בגדה אך הם פועלים בשקט ( אלמיאדין, 16 בספטמבר 2020).
  • אלנח’אלה ציין, כי ההנחה לפיה הארגונים הפלסטינים דבקים בגבולות 1967 היא סיסמא בלבד. שכן לדבריו, זכותו של העם הפלסטיני היא על כל פלסטין ולא רק על שטחה של הגדה המערבית (אלמיאדין, 16 בספטמבר 2020). אלנח’אלה הצביע על הסכנה הטמונה בכך שסעודיה, בה ממוקמים האתרים הקדושים למוסלמים, תתקרב לישראל והדגיש את הצורך בתוכנית מדינית חדשה מוסכמת על כל הארגונים הפלסטינים (אלמיאדין, 16 בספטמבר 2020).
סיוע קטר לרשות הפלסטינית
  • נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן, אמר כי קטר הביעה נכונות לסייע לרשות בתשלום המשכורות לאחר שהרשות ביקשה ממנה הלוואה (אנטוליה, 18 בספטמבר 2020). על פי העיתון אלאח’באר סעודיה וקטר התנו את מתן הסיוע הכלכלי, שביקשה הרשות הפלסטינית בשווי של מיליון דולרים בחודש, בחידוש התיאום הביטחוני והסכמה לקבלת כספים מישראל (פלסטין אליום, 15 בספטמבר 2020).
תגובות פלסטיניות לטקס החתימה בארה”ב
  • במהלך השבוע נמשכו הפעילות המדינית וההתבטאויות נגד הסכמי הנורמליזציה שחתמה ישראל עם מאע”מ ובחרין. מספר הפגנות מחאה שאורגנו בשטח, לא זכו להיענות רבה מצד הציבור. אבו מאזן נועד עם ח’אלד עארף, נציג הרשות הפלסטינית בבחרין, שנקרא על ידו לשוב לראמאללה להתייעצויות בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחרין (ופא, 19 בספטמבר 2020).

 

שריפת דגלי ישראל בהפגנה בח'אן יונס (דף פייסבוק של צפא, 15 בספטמבר 2020).    שריפת תמונות ראש הממשלה  נתניהו,  הנשיא טראמפ ושליט בחרין  בהפגנה לפני בניין המועצה המחוקקת בעזה 
(אתר תנועת אלאחראר, 15 בספטמבר 2020)
מימין: שריפת דגלי ישראל בהפגנה בח’אן יונס (דף פייסבוק של צפא, 15 בספטמבר 2020).משמאל: שריפת תמונות ראש הממשלה נתניהו, הנשיא טראמפ ושליט בחרין בהפגנה לפני בניין המועצה המחוקקת בעזה (אתר תנועת אלאחראר, 15 בספטמבר 2020)
  • אבו מאזן מתכוון להתייחס לנושא הנורמליזציה עם ישראל בנאומו בעצרת הכללית של האו”ם. לדברי צאא’ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש”ף, נאום אבו מאזן יהיה אחד “הנאומים החשובים ביותר שנישאו בפורום זה” והוא יהווה תגובה לנוכח המערכה שמנהלת ארה”ב נגד העניין הפלסטיני. לדבריו כל הארגונים הפלסטינים עומדים מאחורי אבו מאזן לסיכול “עסקת המאה” באמצעות התנגדות עממית והנהגה מאוחדת. הוא ציין כי במהלך דיוני העצרת הכללית יעלו להצבעה 19 החלטות בנוגע לפלסטין כמו כן ציין כי הם ממשיכים לפעול מול מועצת זכויות האדם ובית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) וממשיכים לפעול לקבלת הכרה אירופאית כמדינה פלסטינית (ופא, 19 בספטמבר 2020).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ההסכמים של מאע”מ ובחרין עם ישראל פוגעים קשות בעם הפלסטיני והם הופכים את שתי המדינות לחלק מהציר עם ישראל שמטרתו להיאבק בעם הפלסטיני (חשבון היו טיוב פראנס24 , 18 בספטמבר 2020). בהתבטאות נוספת קרא אבו מרזוק, למדינות ערב לעמוד איתן מול לחצי ארה”ב לנרמל את יחסיהן עם ישראל. אבו מרזוק קרא להשתמש ב-BDS נגד ישראל וקרא לביטול הסכמי הרשות עם ישראל. הוא הכריז, כי על הפלסטינים להבעיר את ישראל מבפנים באמצעות אנתיפאדה, התנגדות וחרם (אלאקצא, 19 בספטמבר 2020).
נמשכת הרטוריקה בדבר התקרבות בין הארגונים הפלסטינים
  • על רקע ההתבטאויות בדבר התקרבות בין הארגונים פורסם, שאבו מאזן הורה להפסיק את המעצרים הפוליטיים בכלל ושל פעילי חמאס בפרט. חסאם בדראן דובר חמאס “בחוץ” אישר את הדיווח וציין שבהתאם למידע שבידי חמאס הורה אבו מאזן להפסיק את המעצרים הפוליטיים ביהודה ושומרון. כמו כן מסר, כי מתקיים תיאום מתמשך בין הארגונים. הוא ציין, כי קיימת נחישות לבצע את החלטות פגישת המזכ”לים בביירות בהקדם ככל שניתן ( שבכה קדס אלאח’באריה, 19 בספטמבר 2020). נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן, ציין כי הם חולקים עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, את אותה דעה בכל הנוגע להתנגדות ל”מזימת טראפ”, “קונספירציית הנורמליזציה” ו”קונספירציית הסיפוח” (אלג’זירה, 15 בספטמבר 2020).
המשך מחאות נגד הבנק הערבי
  • משפחות האסירים הירושלמים ערכו עצרת מחאה מול משרדי הבנק הערבי באלעיזריה. בהפגנה השתתפו גם מעתצם תים, מנהל היחידה לענייני ירושלים בלשכת אבו מאזן, אמג’ד אבו עצב, יו”ר ועדת משפחות האסירים והעצירים בירושלים ומספר נציגי פתח. המפגינים דרשו מהנהלת הבנק הערבי לבטל את ההחלטה להפסיק את תשלום משכורותיהם ולסגור את חשבונותיהם. הם הניפו כרזות בגנות הבנק שבהן נכתב: “הבנק הערבי או שאתה כפוף לרשות המוניטרית או שאתה כפוף לכיבוש”, “האסירים האמיצים שלנו – הפגיעה במשכורותיהם היא בגידה” (אלחיאת אלג’דידה, 15 בספטמבר 2020; צפא, 15 בספטמבר 2020).
ממצאי סקר דעת קהל של מכון הסקרים של ח’ליל שקאקי
  • מכון הסקרים של ד”ר ח’ליל שקאקי (PSR) פרסם (15 בספטמבר 2020) תוצאות ראשוניות של סקר דעת קהל שנערך בקרב 1,270 נשאלים ביהודה, שומרון ורצועת עזה בין 12-9 בספטמבר 2020. ממצאי הסקר מעידים על כעס בציבור הפלסטיני מהחלטת מאע”מ לנרמל את היחסים עם ישראל ועל ירידה משמעותית בתמיכה בפתרון שתי מדינות. ניכרת בממצאי הסקר שביעות הרצון של הציבור מטיפול הרשות הפלסטינית בנושא הקורונה אך עולות מנגד גם דרישות להתפטרות אבו מאזן. להלן מספר נושאים שעלו בסקר:
    • הסכם הנורמליזציה בין ישראל למאע”מ: על פי הממצאים 86% מהנשאלים רואים בהסכם כזה המשרת את האינטרס הישראלי וכבגידה בעניין הפלסטיני. 75% סבורים שהשהיית תכניות הסיפוח של ישראל בעקבות ההסכם היא זמנית בלבד.
    • התיאום הביטחוני עם ישראל: 62% מתנגדים להשבת התיאום הביטחוני עם ישראל, מחצית מהם תומכים בהשבת התיאום האזרחי והכלכלי. כמו כן נרשמה תמיכה בתיאום עם ישראל בכל הקשור למאבק בנגיף קורונה.
    • תפקוד אבו מאזן: מרבית הציבור הפלסטיני (63%) אינם מרוצים מתפקודו של אבו מאזן 62% תומכים בהתפטרות אבו מאזן מתפקידו. במידה ותתקיימנה בחירות בהן יתמודדו אבו מאזן ואסמאעיל הניה רוב הציבור יצביע לאסמאעיל הניה (52% לעומת 39%).
    • התמודדות הרשות עם נגיף קורונה: ממצאי הסקר עולה, כי בקרב הציבור הפלסטיני קיימת שביעות רצון יחסית מהצעדים שנקטה הרשות להתמודדות עם נגיף קורונה.

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.