חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (16-9 באפריל 2019)

משתתפי צעדת השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של

משתתפי צעדת השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 12 באפריל 2019)

משתתפי צעדת השיבה מתקרבים לגדר הביטחון.

משתתפי צעדת השיבה מתקרבים לגדר הביטחון.

משתתפי צעדת השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של

משתתפי צעדת השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 12 באפריל 2019)

ילדים ונשים קוראים במהלך צעדת השיבה במזרח העיר עזה להחרים את ישראל (דף הפייסבוק של

ילדים ונשים קוראים במהלך צעדת השיבה במזרח העיר עזה להחרים את ישראל (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 12 באפריל 2019)

הפגנת תמיכה באסירים הפלסטיניים שובתי הרעב בבית לחם (ופא, 15 באפריל 2019)

הפגנת תמיכה באסירים הפלסטיניים שובתי הרעב בבית לחם (ופא, 15 באפריל 2019)

הפגנת תמיכה שארגנה בעזה החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק שהאב, 15 באפריל 2019)

הפגנת תמיכה שארגנה בעזה החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק שהאב, 15 באפריל 2019)

  • גם השבוע היה רף האלימות שהופגן בצעדת השיבה (כ-7,500 משתתפים) נמוך יחסית . עם זאת הושלכו במהלך צעדה מטענים לעבר כוחות צה”ל, נעשו ניסיונות לפגוע הגדר ובוצעו שלושה ניסיונות לחצות את גדר הביטחון. מנגנון ביטחון הפנים ברצועה (הנשלט על-ידי חמאס) פרסם הודעה לפיה ההסתננות מהרצועה לעבר ישראל מאיימת על הביטחון הפלסטיני והיא מסוכנת הן עבור הפרט והן עבור החברה הפלסטינית.
  • דובר חמאס, חסאם בדראן, הודיע כי ההבנות שהושגו כוללות את שיפור רמת החיים ברצועה באמצעות פתיחה מלאה של המעברים, הרחבת אזור הדיג, אישור להכנסת כספי סיוע לרצועה ומציאת פתרונות לבעיות החשמל והאבטלה. לדבריו התחייבה חמאס להפסיק את השימוש ב”אמצעים קשים” (השלכת בקבוקי תבערה ומטענים) ולהפסיק לנסות לחצות את הגדר. עם זאת, לטענת דובר חמאס, לא סוכם על הפסקת צעדות השיבה ועל התרחקות המפגינים מהגדר במהלכה.
  • יחידות ההטרדה הלילית (המופעלות על ידי חמאס) הודיעו על כוונתם לחדש את פעילותן בעצימות גבוהה מבעבר. במסגרת זאת הם הודיעו על הכנת יותר ממאה בלוני נפץ ויותר מ-300 בלוני תבערה. זאת על רקע טענתם כי ההבנות שהושגו נכשלו לאחר הבחירות בישראל והמצב ברצועה אינו משתנה. בפועל עדיין לא אותר חידוש פעילותן של יחידות ההטרדה הלילית.
  • ב-15 באפריל 2019 הושגה הסכמה להפסקת שביתת האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. על פי הדיווחים בכלי התקשורת הישראליים והפלסטינים מבוססת הסכמה זאת על דחיית תביעות האסירים להסרת המיסוך לטלפונים והחזרת ביקורי המשפחות תמורת הכנסת טלפונים ציבוריים (בפיקוח) לבתי הכלא (האסירים יוכלו להשתמש בהם שלושה ימים בשבוע).
צעדת השיבה
  • ביום שישי 12 באפריל 2019 התקיימה צעדת השיבה השבועית ה-54 במספר. בצעדה שהתקיימה תחת הסיסמא “יחד למאבק בנורמליזציה” השתתפו כ-7,500 מפגינים, מעט פחות מהמפגינים בשבוע שעבר. המפגינים שהתרכזו בחמשת המוקדים “המסורתיים”, השליכו מטענים ויידו אבנים לעבר כוחות צה”ל. כמה מהם ניסו לפגוע בגדר כמו כן בוצעו במהלך ההפגנות שלושה ניסיונות לחצות את גדר הביטחון לשטח ישראל. דובר משרד הבריאות בעזה, ד”ר אשרף אלקדרה, מסר כי בצעדת השיבה נהרג פלסטיני אחד ו- 66 פלסטינים נפצעו (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 12 באפריל 2019).

מיסרה אבו שלוף, שנהרג בצעדה, נראה זמן קצר לפני מותו סמוך לגדר הביטחון במזרח ג'באליא 
(חשבון הטוויטר של PALDF, 13 באפריל 2019)
מיסרה אבו שלוף, שנהרג בצעדה, נראה זמן קצר לפני מותו סמוך לגדר הביטחון במזרח ג’באליא (חשבון הטוויטר של PALDF, 13 באפריל 2019)

 

  • בכירי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים, שהשתתפו באירועים, דיברו בגנות הנורמליזציה עם ישראל וקראו לקיים קמפיין הזדהות עם האסירים שובתי הרעב בבתי הכלא הישראליים. אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת, נשא נאום במהלך הצעדה במחנה הפליטים אלבוריג’ בו אמר כי הנורמליזציה עם ישראל היא בגידה וקרא לעצור את כל צורות הנורמליזציה הגלויה והבלתי גלויה עם ישראל (צאפ, 12 באפריל 2019).

בכיר חמאס, ח'ליל אלחיה, בראיון במהלך אירועי צעדת השיבה 
(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 12 באפריל 2019).
בכיר חמאס, ח’ליל אלחיה, בראיון במהלך אירועי צעדת השיבה
(דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 12 באפריל 2019).

  • הרשות הלאומית לצעדות השיבה הצהירה כי פעילות צעדות השיבה שתתקיים ביום שישי 19 באפריל 2019 תהיה תחת הסיסמא “יום האסיר הפלסטיני” (פאל אינפו, 15 באפריל 2019).
פעילות יחידות ההטרדה הלילית
  • יחידות ההטרדה הלילית הודיעו על כוונתם לחדש פעילותם בעצימות רבה יותר מבעבר (דף הפייסבוק של יחידות ההטרדה הלילית 13 באפריל 2019). במסגרת זאת הודיעה יחידת בני אלזוארי על הכנת יותר ממאה בלוני נפץ ויותר מ-300 בלוני תבערה (עמוד הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 11 באפריל 2019). “מקורות בלעדיים” ברצועת עזה חשפו, כי ההבנות שהושגו נכשלו לאחר הבחירות בישראל והמצב ברצועה אינו משתנה. לפיכך בוחנים הארגונים את האפשרות לחידוש פעילות יחידות ההטרדה הלילית ושיגור עפיפוני ובלוני התבערה (ע’זה אלאן, 14 באפריל 2019). למרות האיומים בפועל לא אותרה פעילות של היחידות במהלך השבוע.
מגעים להרגעה
  • גורמים בכירים בחמאס ובשאר הארגונים המשיכו להתייחס להבנות הרגיעה שהושגו תוך איום בהשבת הפעילות האלימה במידה וישראל לא תקיים את ההקלות שעליהן סוכם:
    • חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר, כי מדובר בשיבה להבנות 2014 (לאחר מבצע “צוק איתן”) ובצעדים מוגדרים שעל חמאס לבצע בתמורה להקלות. לדבריו כוללות ההבנות שיפור רמת החיים ברצועה באמצעות פתיחה מלאה של המעברים והרחבת אזור הדיג, אישור להכנסת כספי סיוע לרצועה, פתרון בעיית החשמל ונושא האבטלה. לדבריו בתמורה להקלות התחייבה חמאס להפסיק את השימוש ב”אמצעים קשים” (בקבוקי תבערה ומטענים) במהלך צעדות השיבה ולהפסיק לנסות לחצות את הגדר. עם זאת הדגיש בדראן, כי לא סוכם על הפסקת צעדות השיבה ועל התרחקות המפגינים מהגדר במהלכן. לדבריו בפועל כבר החלו ביישום חלק מהצעדים וצעדים נוספים תלויים בכספים שהמדינות אמורות להעניק לרצועה (אלמידין, 15 באפריל 2019).
    • טלאל אבו ט’ריפה, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית לשחרור פלסטין וחבר הרשות העליונה לצעדת השיבה, ציין כי ישראל עדיין מתעכבת בביצוע הבנות הסרת “המצור” והדגיש כי כל האפשרויות פתוחות כעת במטרה להגביר את הלחץ לזירוז ביצוע ההבנות. לדבריו במהלך הימים הקרובים תבחן הרשות העליונה לצעדות השיבה את החזרתם של כל “אמצעי הלחץ” דוגמת פעילות יחידות ההטרדה הלילית והמשטים (שבכה קדס, 15 באפריל 2019).
    • מחמוד ח’לף, חבר הוועדה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, הדגיש כי הארגונים הפלסטינים ברצועה שוקלים לחזור להשתמש באמצעים אלימים במסגרת צעדות השיבה בתגובה על כך שישראל מתחמקת מיישום הבנות הפסקת האש שהושגו לאחרונה בתיווך מצרי. לדבריו מבצעים הארגונים מידי פעם הערכות מצב בדבר התחייבותה של ישראל להבנות ומגיעים להחלטה בנוגע לשימוש באמצעים בצעדות השיבה בהתאם (דניא אלוטן, 14 באפריל 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ניסיון חדירה לישראל
  • ב-13 באפריל 2019 ניסו שלושה פלסטינים לחצות את גדר הביטחון לשטח ישראל . השלושה נתפסו על ידי כוח צה”ל (דובר צה”ל, 13 באפריל 2019).
  • על רקע אירועי הסתננות של פלסטינים מרצועת עזה לשטח ישראל פרסם מנגנון ביטחון הפנים ברצועה (הנשלט על ידי חמאס), הודעה לפיה הסתננות מהרצועה לעבר ישראל מאיימת על הביטחון הפלסטיני והינה מסוכנת עבור האדם הפרטי ועבור החברה. זאת, משום שהמודיעין הישראלי מקל על החדירה לגבולות כדי לגייס פלסטינים לטובת המודיעין ולהשיג מידע המזיק לחברה הפלסטינית ול”התנגדות”. המנגנון קרא למשפחות ברצועת עזה לעקוב אחר בניהן ולדווח על כל תכנית להסתננות לישראל (עמוד הפייסבוק של מנגנון ביטחון הפנים, 10 באפריל 2019).
סיכול ניסיון ביצוע פיגוע דקירה
  • ב-10 באפריל 2019 הגיעה צעירה פלסטינית למחסום אלזעים (מזרחית לירושלים). עם הגיעה למחסום היא הוציאה סכין וניסתה לדקור את המאבטחים שאבטחו את המחסום. המאבטחים ירו לאות אזהרה באוויר. את הירי שמעו כוחות משטרה שהיו בפעילות מבצעית באזור, הם יצאו לעבר המחסום ועצרו את הפלסטינית (דוברות המשטרה , 10 באפריל 2019).
אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן אירועים בולטים:
    • 16 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 באפריל 2019).
    • 14 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 באפריל 2019).
    • 12 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים . נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות, 12 באפריל 2019).
    • 10 באפריל 2019 – פטיש הושלך לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (צפונית מזרחית לחברון). אזרח נפצע באורח קל ופונה לטיפול בבית החולים (דובר צה”ל , 10 באפריל 2019).
    • 10 באפריל 2019 – בקבוק תבערה הושלך לעבר ניידת משטרה בצומת הגבעה הצרפתית בירושלים. אש שפרצה במקום כובתה. נזק נגרם למכסה המנוע (דוברות המשטרה ירושלים, 10 באפריל 2019).
    • 11 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים משלושה מוקדים סמוך לתקוע (מזרחית לחברון). לא היו נפגעים לאחד מכלי הרכב נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 11 באפריל 2019).
    • 11 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לצומת תפוח (מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות, 11 באפריל 2019).
    • 11 באפריל 2019 – בסריקות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בכפר עג’ה (צפונית מזרחית לטול כרם) נמצאו אמצעי לחימה ביניהם רובה סער מאולתר מסוג קרלו, מחסניות ותחמושת (דוברות המשטרה מחוז ש”י, 11 באפריל 2019).
    • 8 באפריל 2019 – ירי בוצע לעבר עמדה צבאית סמוך לכפר יעבד (מערבית לג’נין) . לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 8 באפריל 2019).
    • 8 באפריל 2019 – מטען צינור הושלך לעבר אוטובוס סמוך לג’נצאפוט (מזרחית לקלקיליה). המטען לא התפוצץ. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה”ל, 8 באפריל 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

שביתת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל
  • בעקבות כישלון המשא ומתן עם הנהלת בתי הכלא לנציגי האסירים הודיעה ב-8 באפריל 2019 לשכת ההסברה של בתי הסוהר, כי מנהיגי תנועת האסירים ומספר אסירים נוספים הכריזו על שביתת רעב ללא הגבלת זמן במסגרת מה שכונה “קרב הכבוד 2” עד שדרישותיהם יענו (פאל אינפו, 11 באפריל 2019). לדברי הרשות לענייני אסירים משוחררים של הרשות הפלסטינית קרוב ל-150 אסירים פלסטינים בבתי הכלא רימון וקציעות החלו בשביתת הרעב (ופא, 8 באפריל 2019).
  • ב-15 באפריל 2019 הגיעו הצדדים להסכמה במסגרתה יוכנסו טלפונים ציבוריים לבתי בכלא והאסירים יוכלו להשתמש בהם שלושה ימים בשבוע. הטלפונים ישמשו לקשר רק עם בני משפחה מדרגה ראשונה. מנגד, תביעות האסירים להסרת המיסוך לטלפונים הסלולאריים והחזרת ביקורי המשפחות לא נענו. קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים, הכריז כי בעקבות הגעתם של נציגי האסירים להבנות עם שירות בתי הסוהר יפסיקו האסירים את כל צעדי המחאה ובכלל זה את שביתת הרעב (דף הפייסבוק של הרשות   לענייני אסירים משוחררים, 15 באפריל 2019).
כרזה שפרסמה חמאס המבליטה את "ניצחון האסירים הפלסטינים: "הכבוד מנצח" (בהתייחס לשמה של שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים  "מערכת הכבוד 2") (דף הפייסבוק אלרסאלה, 16 באפריל 2019).    קריקטורה שפרסמה חמאס: "האסירים מאלצים את הכיבוש להתקין טלפונים ציבוריים בבתי הכלא"  (דף הפייסבוק אלרסאלה, 15 באפריל 2019)
מימין : כרזה שפרסמה חמאס המבליטה את “ניצחון האסירים הפלסטינים: “הכבוד מנצח” (בהתייחס לשמה של שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים “מערכת הכבוד 2”) (דף הפייסבוק אלרסאלה, 16 באפריל 2019). משמאל : קריקטורה שפרסמה חמאס: “האסירים מאלצים את הכיבוש להתקין טלפונים ציבוריים בבתי הכלא” (דף הפייסבוק אלרסאלה, 15 באפריל 2019)
  • בשמונת ימי השביתה העצימו כלי התקשורת הפלסטינים את האירועים ודיווחו מידי יום על הצטרפותם של אסירים נוספים לשובתים (דניא אלוטן, 14 באפריל 2019). במקביל לשביתת הרעב נערכו ביהודה ושומרון וברצועת עזה אירועי תמיכה והזדהות עם האסירים שובתי הרעב. גם בירדן נערכה עצרת הזדהות עם האסירים הפלסטינים והירדנים הנמצאים בבתי הכלא הישראליים (אלבוצלה, 11 באפריל 2019).
  • ב-17 באפריל יצוין יום האסיר הפלסטיני. במסיבת עיתונאים שערך קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים בראמאללה ,הכריז על אירועי יום האסיר הפלסטיני וקרא לציבור הפלסטיני ליטול חלק בפעילויות שתתקיימנה לציון יום זה(דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 14 באפריל 2019).

קדרי אבו בכר, יו"ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, מכריז במסיבת עיתונאים בראמאללה על  אירועי יום האסיר הפלסטיני (החל ב-17 באפריל) (ופא, 14 באפריל 2019)
קדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, מכריז במסיבת עיתונאים בראמאללה על אירועי יום האסיר הפלסטיני (החל ב-17 באפריל) (ופא, 14 באפריל 2019)

התייחסות בכיר חמאס לפיגועים נגד ישראל
  • בראיון העניק מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לרקטה ששוגרה לדבריו בטעות לעומק ישראל ואמר כי מהנדסי יחידת הייצור של הזרוע הצבאית הצליחו לפתח רקטות מדויקות יותר ובעלות כושר לשאת ראשי נפץ גדולים יותר. הוא גם ציין כי הנשק האסטרטגי של “ההתנגדות” הפלסטינית הוא הציבור וכי חמאס איננה להוטה להסלמה צבאית או למלחמה אבל אם היא תיכפה עליה היא תלחם בגבורה . לגבי הפיגועים ביהודה ושומרון אמר אבו מרזוק כי ההתנגדות לכיבוש היא עניין מושרש בתודעה הפלסטינית. לטענתו המיקום האסטרטגי של הגדה המערבית הופך את מעשיהם של המפגעים הבודדים לאפקטיביים יותר. מרזוק ציין כי הפלסטינים ידעו תמיד להסתגל לסביבה המגבילה את “ההתנגדות” והבהיר כי לא חסרים להם האמצעים להמשיך בהתנגדות (אלג’זירה.נט, 9 באפריל 2019)..
הרכבת הממשלה הפלסטינית[3]
  • ב-13 באפריל 2019 בשעות הערב הושבעה הממשלה החדשה של הרשות הפלסטינית בראשות מחמד אשתיה. יום לאחר מכן ב-14 באפריל 2019 הודיע אבראהים אלמלחם, דובר הממשלה החדשה, כי הממשלה הושבעה בשנית בפני אבו מאזן משום שבטקס ההשבעה הרשמי נשמט משפט הנוגע למורשת הלאומית של העם הפלסטיני (פלסטין אליום, 14 באפריל 2019). בפגישתו עם חברי ההמשלה החדשה אמר אבו מאזן כי בימים הקרובים יהיו התפתחויות “רבות וקשות” אך הפלסטינים ישתפו פעולה כדי להתמודד עמן (ופא, 13 באפריל 2019).
  • ממשלת הרשות הפלסטינית החדשה בראשות מחמד אשתיה מונה לפי שעה 16 שרים. בין השרים כמה שרים וותיקים שנשארו מהממשלה הקודמת: שכרי בשארה שר האוצר והתכנון, ריאצ’ אלמלאכי שר החוץ והמהגרים. כמו כן נשארו בתפקידיהם סגני ראש הממשלה זיאד אבו עמרו ונביל אבו רדינה, המקורבים לאבו מאזן ושרת התיירות והעתיקות רולא נביל ג’בראן מעאיעה.

הממשלה הפלסטינית החדשה בראשות מחמד אשתיה בטקס השבעתה בלשכת אבו מאזן בראמאללה 
(ופא, 13 באפריל 2019)
הממשלה הפלסטינית החדשה בראשות מחמד אשתיה בטקס השבעתה בלשכת אבו מאזן בראמאללה (ופא, 13 באפריל 2019)

  • חמאס פרסמה הודעה לפיה הרכבת הממשלה מהווה המשך למדיניות המרחיקה והמבודדת של הרשות הפלסטינית והיא מעמיקה את הפילוג בקרב העם הפלסטיני. לדברי ההודעה הממשלה היא מענה לאינטרסים של פתח על חשבון האינטרס של העם הפלסטיני עוד נמסר בהודעה, כי הממשלה רק תגביר את הקרע בין רצועת עזה וגדה כצעד לקראת ביצוע “עסקת המאה” (אתר חמאס, 13 באפריל 2019). ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הממשלה החדשה אינה יכולה להיאבק בתוקפנות הישראלית בגדה ולהפסיק את מדיניות המעצרים נגד תושבי הגדה (סוא, 13 באפריל 2019).
תגובות לבחירות בישראל
  • הבחירות בישראל ותוצאותיהן לא זכו לתגובות רבות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה. רוב הדוברים ציינו כי בעקבות הבחירות לא חל כל שינוי במדיניות ישראל כלפי הסוגיה הפלסטינית. להלן מספר התייחסויות, חלקן עוד לפני פרסום התוצאות הסופיות:
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי גם לאחר קבלת תוצאות הבחירות בישראל ימשיך העם הפלסטיני לעמוד איתן ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית (רדיו קול פלסטי, 10 באפריל 2019)
    • תופיק טיראוי, חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי גם אילו זכה בבחירות אדם אחר מנתניהו איש לא ציפה שהפוליטיקה הישראלית תביא להקמת מדינה פלסטינית (דניא אלוטן, 10 באפריל 2019).
    • חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר כי אין ציפייה שהמדיניות הישראלית תשתנה בעקבות הבחירות אלא היא רק תקצין יותר. לדבריו ימשיך נתניהו במדיניות שלו של ניסיון להרגיע את המצב בדרום מול רצועת עזה וניסיון להשתלט על שטחים נרחבים בגדה (אלמידין, 15 באפריל 2019).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי כל ממשלה שתקום היא “ממשלת כיבוש” ויש להתייצב נגדה (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 10 באפריל 2019).
    • ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הארגונים הפלסטינים אינם מבדילים בין המפלגות בישראל בין אם זו מפלגת ימין שמאל או מרכז שכן כולם הם “רוצחים ופושעים”. הוא שיבח את ערביי ישראל על שהחרימו את הבחירות בציינו, כי צעד זה מהווה מסר מחאה של התושבים על “הפשעים” שישראל מבצעת נגד המשתתפים בצעדות השיבה (פלסטין אליום, 14 באפריל 2019).
פניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי
  • ריאצ’ אלמלאכי שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית אמר, כי ישנן התפתחויות בפניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC). לדבריו מטרת פנייה זו היא להפעיל לחץ על התובעת הכללית פאטו בנסודה כדי שתפתח בחקירה נגד בכירים ישראליים בנוגע ל”פשעים” שישראל מבצעת נגד העם הפלסטיני. לדבריו בשבועות הקרובים צפויה להיערך פגישה עם התובעת הכללית בנוגע לחקירות הנוגעות במספר תיקים ביניהם העברת השגרירות האמריקאית לירושלים (דניא אלוטן, 8 באפריל 2019).
מניעת כניסתו שח עמר אלברע’ות’י לארה”ב
  • ארה”ב מנעה כניסתו לשטחה של עמר אלברע’ות’י, פלסטיני מראמאללה, הנמנה על מקימי ומובילי קמפיין BDS. אלברע’ות’י היה אמור להרצות בשני אירועים בוושינגטון אך אשרת הכניסה שלו לארה”ב נשללה עוד בנמל התעופה בן גוריון כאשר ביקש לצאת מישראל (מאמרו של סטיב אמרסון, IPT, 11 באפריל 2019)[4].

[1] בשל חופשת פסח יצא הפרסום הבא של חדשות הטרור והסכסוך ב-30 באפריל 2019 . אנו מאחלים לכל קוראנו חג שמח.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
הרחבה בנושא תצא בפרסום נפרד.
[4]
ראו פרסום מרכז המידע מ-7 באפריל 2019: "הועידה השישית של קמפיין BDS הפלסטיני, שהתקיימה בראמאללה: ההחלטות ומשמעותן"