חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (17-11 ביולי 2018)

‏‏נשים מפריחות בלוני תבערה במסגרת

נשים מפריחות בלוני תבערה במסגרת "יחידת בנות אלזוארי" באירועי יום שישי ה-13 ביולי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 13 ביולי 2018)

מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של

מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 13 ביולי 2018)

בכירי חמאס פתחי חמאד ואסמאעיל רצ'ואן, וח'אלד אלבטש מהג'האד האסלאמי ב

בכירי חמאס פתחי חמאד ואסמאעיל רצ'ואן, וח'אלד אלבטש מהג'האד האסלאמי ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 13 ביולי 2018)

כרזה של טקס הענקת הפרס בה נראים ראש ממשלת ישראל ונשיא ארה

כרזה של טקס הענקת הפרס בה נראים ראש ממשלת ישראל ונשיא ארה"ב (אתר ערוץ אלעאלם, 16 ביולי 2018)

אמג'ד מזיד (ימין) מארגן מחנות הקיץ במהלך מסיבת העיתונאים (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018).

אמג'ד מזיד (ימין) מארגן מחנות הקיץ במהלך מסיבת העיתונאים (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018).

שימוש בקלע דוד מאחורי צמיגים במחנה הקיץ באזור מען – סניף אבו עבידה שבח'אן יונס (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ באזור מען, 15 ביולי 2018)

שימוש בקלע דוד מאחורי צמיגים במחנה הקיץ באזור מען – סניף אבו עבידה שבח'אן יונס (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ באזור מען, 15 ביולי 2018)

מפריחים בלונים עם סיסמת מחנות הקיץ ושמות ערים וכפרים שנכבשו ב-1948. הנער משמאל מחזיק כרזה עליה נכתב

מפריחים בלונים עם סיסמת מחנות הקיץ ושמות ערים וכפרים שנכבשו ב-1948. הנער משמאל מחזיק כרזה עליה נכתב "יפו" (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018) .

אימונים צבאיים המדמים וחטיפת ישראלים ( (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018)

אימונים צבאיים המדמים וחטיפת ישראלים ( (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018)

  • ב-14 ביולי 2018 התחולל סבב הסלמה שלישי, חמור מקודמיו, בין צה”ל לבין חמאס. בעקבות החמרה באלימות של חמאס במהלך “צעדת השיבה” ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שלושה גלי תקיפות נגד יעדים צבאיים של חמאס ברצועת עזה. חמאס (וארגונים נוספים) שיגרו לישראל כ-200 רקטות ופצצות מרגמה . בסוף סבב ההסלמה הושגה הפסקת אש אך חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הבהירו, כי אין היא כוללת את “טרור ההצתות” (שאכן נמשך גם לאחר הפסקת האש).
  • על רקע זה החריפה ישראל את תגובותיה על פעולות “טרור ההצתות”. ראש ממשלת ישראל הנחה את צה”ל להחריף את תגובותיו נגד חוליות משגרי העפיפונים ובלוני התבערה קרי, לתקוף אותן ישירות ולא לבצע תקיפות אזהרה כפי שנעשה עד כה. בפועל כבר בוצעו מספר תקיפות נגד חוליות משגרים ותקיפות נגד עמדות חמאס הסמוכות למקומות שיגור. כמו כן הודיע שר הביטחון על הפסקת העברת דלק וגז לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום עד ל-22 ביולי 2018. המעבר ימשיך להיות פתוח להעברת מזון ותרופות, שיאושרו באופן פרטני.
  • בשלב זה דומה כי החרפת תגובותיה של ישראל אינה מרתיעה את חמאס. חמאס ממשיכה לארגן ולאפשר רמה גבוהה של אלימות כלפי צה”ל ומגנה על משגרי הבלונים והעפיפונים, מחוללי “טרור ההצתות”, באמצעות ירי רקטות ופצצות מרגמה. להערכתנו, חמאס לוקחת בחשבון, שדבקותה במדיניות הטרור המבוקר נגד ישראל תגרור לעימות צבאי נרחב, אולם דומה, כי עדיין אין בדעתה לשנות את מדיניותה.
סבב הסלמה נוסף ברצועת עזה
  • ב-14-13 ביולי 2018 התחולל סבב הסלמה שלישי, חמור מקודמיו, באזור עוטף עזה. הסבב החל לאחר שצה”ל ביצע תקיפות נרחבות מהאוויר בתגובה לפציעתו של קצין צה”ל, לאחר שרימון הושלך לעברו במהלך אירועי “צעדת השיבה” ביום שישי 13 ביולי 2018. במהלך סבב ההסלמה ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שלושה גלי תקיפות נגד יעדים צבאיים של חמאס ברצועת עזה, שהחלו בליל 14 ביולי 2018 ונמשכו לאורך כל היום.
  • במקביל לתקיפות חיל האוויר בוצע ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל. סה”כ שוגרו לשטח ישראל כמאתיים רקטות ופצצות מרגמה. 37 רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. ארבעה בני אדם (בני משפחה) משדרות נפצעו באורח קל. נזק נגרם לרכוש. להערכתנו, מרבית הירי בוצע ע”י חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (אין בידינו הודעות קבלת אחריות פרטניות). בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הטילו את האחריות להסלמה על ישראל והדגישו את דבקותם במשוואה “תקיפה תחת תקיפה”. [1]
  • שני הארגונים הבהירו כי יימשך שיגור עפיפוני ובלוני התבערה והנפץ . לנוכח זאת, למרות שלאחר כיממה פסק ירי הרקטות ופצצות המרגמה, נשמרת הכוננות הגבוהה בקרב כוחות צה”ל . כמו כן נפרסו סוללות “כיפת ברזל” בגוש דן מגמה לאותת לחמאס, כי ישראל ערוכה לעימות נרחב.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלךשלושת סבבי הסלמה.

נמשך “טרור ההצתות”
  • נמשך טרור ההצתות ביוזמה ובניהול חמאס באזור עוטף עזה. גם ביום ההסלמה לא פסק שיגור העפיפונים ובלוני התבערה לעבר ישראל. ב-16 ביולי 2018 איתרה רשות הטבע והגנים סמוך לנחל בשור ציפור מסוג בז מצוי מחובר ברתמה אליה נקשר חוט שבקצהו חומר דליק. זהו השימוש הראשון בעופות חיים, אשר נעשה להערכתנו במסגרת “חשיבה יצירתית” המתקיימת לייעול הצתת השטחים בישראל. ב-17 ביולי 2018 אותר בלון מחובר למטען חשוד בשטח בית ספר במועצה האזורית אשכול. לא היו תלמידים בבית הספר והבלון נוטרל. ב-17 ביולי 2018 נחת בלון תבערה בגן ילדים במושב במועצה האזורית שדות הנגב בעת שהילדים שהו בחצר. הילדים הורחקו והבלון נוטרל.
בז ששוגר מעזה והסתבך בעץ. אל הבז נקשר חומר בערה להצתת שטחים בישראל (רשות הטבע והגנים, 17 ביולי 2018)    בז ששוגר מעזה והסתבך בעץ. אל הבז נקשר חומר בערה להצתת שטחים בישראל (רשות הטבע והגנים, 17 ביולי 2018)
בז ששוגר מעזה והסתבך בעץ. אל הבז נקשר חומר בערה להצתת שטחים בישראל (רשות הטבע והגנים, 17 ביולי 2018)
‏‏לכידה25נשים מפריחות בלוני תבערה במסגרת "יחידת בנות אלזוארי" באירועי יום שישי ה-13 ביולי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 13 ביולי 2018)    ‏‏נשים מפריחות בלוני תבערה במסגרת "יחידת בנות אלזוארי" באירועי יום שישי ה-13 ביולי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 13 ביולי 2018)
נשים מפריחות בלוני תבערה במסגרת “יחידת בנות אלזוארי” באירועי יום שישי ה-13 ביולי (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 13 ביולי 2018)
שריפות ענק בעוטף עזה בעקבות בלוני תבערה ששוגרו מרצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביולי 2018)   שריפות ענק בעוטף עזה בעקבות בלוני תבערה ששוגרו מרצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביולי 2018)
שריפות ענק בעוטף עזה בעקבות בלוני תבערה ששוגרו מרצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 ביולי 2018)
החרפת תגובות ישראל על “טרור ההצתות”
  • במהלך ישיבת הקבינט הנחה בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, את צה”ל לפעול להפסקת טרור ההצתות. משמעות הדבר עבור צה”ל היא להחריף את התגובה נגד חוליות משגרי עפיפונים ובלוני תבערה ולבצע תקיפות ישירות ולא תקיפות אזהרה כפי שנהג לבצע עד כה (אתר משרד ראש הממשלה, 16 ביולי 2018) במסגרת המדיניות החדשה נגד חוליות משגרי בלוני ועפיפוני התבערה ביצע צה”ל מספר תקיפות :
    • ב-15 ביולי 2018 בוצעו ארבע תקיפות נגד חוליות משגרים (דובר צה”ל, 15 ביולי 2018) . כלי תקשורת פלסטינים ברצועת עזה דיווחו על תקיפות שביצעו כלי טיס לא מאוישים של צה”ל נגד חוליות מפריחי עפיפונים ועל מספר פצועים (שהאב, אממה, 15 ביולי 2018).
    • ב-16 ביולי 2018 תקפו כלי טיס של חיל האוויר שתי עמדות חמאס בצפון רצועת עזה. העמדות ממוקמות סמוך למקום ממנו שוגרו בלוני תבערה שהציתו שריפות בשטח ישראל (דף הטוויטר של דובר צה”ל, 16 ביולי 2018). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת עמדות תצפית מזרחית לבית חאנון ומוצב מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא (פאל אינפו, 16 ביולי 2018). בתגובה שוגרו מספר רקטות לעבר ישראל (פאל איפו, 16 ביולי 2018). נראה, כי הרקטות נפלו בשטח רצועת עזה.
    • ב-17 ביולי 2018 בוצע ירי לעבר חוליית משגרי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה. הפלסטינים דיווחו על שני פצועים (ynet, 17 ביולי 2018).
    • ב-16 ביולי 2018 הודיעה לשכת שר הביטחון על המשך החרפת הצעדים נגד הרצועה. במסגרת זאת ייסגר מעבר כרם שלום להכנסת דלק וגז עד ליום ראשון 22 ביולי 2018. המעבר ימשיך להיות פתוח להעברת מזון ותרופות, אשר יאושרו באופן פרטני. כמו כן הוחלט על צמצום מרחב הדיג לשלושה מיילים ימיים בלבד (תקשורת ישראלית, 16 ביולי 2018). החמרה זו באה לאחר שב-9 ביולי 2018 החליטה ישראל שלא יועברו סחורות לרצועת עזה למעט ציוד הומניטארי (מזון ותרופות) ובוטלה הרחבת מרחב הדיג לתשעה מיילים (משישה).
    • עוד קודם לכך הודיעה מצרים על סגירת מעבר רפיח והחזרת אוטובוס נוסעים לרצועה בשל “בעיה טכנית במערכת המחשוב של המעבר” (סמא, 16 ביולי 2018). לפי שעה לא צוין מתי יפתח המעבר מחדש שעד לסגירתו היה פתוח במשך כשמונים ימים ברציפות.
החמרה באלימות במהלך הפגנות “צעדת השיבה”( יום שישי, 13 ביולי )
  • צעדת יום שישי 13 ביולי 2018 התקיימה תחת הסיסמא “מאה יום לצעדת השיבה ותמיכה ונאמנות לבני עמנו בח’אן אלאחמר”. באירועי יום שישי השתתפו כ-10,000 פלסטינים, מספר גדול ממספר המשתתפים בשבועות האחרונים. ההפגנות התקיימו במספר מוקדים לאורך גדר הביטחון. צעדת יום שישי הייתה אלימה במיוחד ובמהלכה השליכו המפגינים רימונים, מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל שהיו ערוכים סמוך לגדר הביטחון. במהלך הפרות הסדר באזור מעבר קרני הושלכו מטענים ורימונים לעבר כוח צה”ל. קצין בדרגת רב סרן נפצע באורח בינוני (דובר צה”ל, 13 ביולי 2018). מדובר בתקרית החמורה ביותר בגבול מאז החלו צעדות השיבה (30 במרץ 2018). קבוצה של פלסטינים ניסתה לפגוע הגדר הביטחון אך חזרה על עקבותיה מבלי שחצתה לשטח ישראל.
  • משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על מותם של שני מפגינים ועל 220 פלסטינים שנפצעו באורח קל רובם משאיפת עשן . 55 מהם פונו לבתי חולים. ברשתות החברתיות דווח כי בין הפצועים באירועי יום שישי ה-13 ביולי מג’די חמאד, בנו של פתחי חמאד, בכיר חמאס (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, פעיל חמאס, 13 ביולי 2018; חשבון הטוויטר פלסטין לייב, 13 ביולי 2018); ובן אחיו של מחמד צ’יף ראש הזרוע הצבאית של חמאס ששמו הוא גם מחמד צ’יף (חשבון הטוויטר של אדהם אבו סלמיה, 13 ביולי 2018; חשבון הטוויטר של אסלאם אלחלאק, 13 ביולי 2018).
  • לקראת ה-13 ביולי 2018 בו ציינו תושבי הרצועה מאה ימים ל”צעדות השיבה” פרסם דובר משרד הבריאות נתונים סטטיסטיים אודות מספר הנפגעים הפלסטיניים בצעדות. על פי נתוני משרד הבריאות נהרגו בצעדות 137 פלסטינים, ונפצעו 16,100 (פציעות שונות כולל שאיפת גז מדמיע). 8,400 מהפצועים טופלו בבתי החולים. בין ההרוגים 18 ילדים, שתי נשים ושני אנשי צוות רפואה. בין הפצועים 2,600 ילדים ו-1,200 נשים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 12 ביולי 2018). בנתוני משרד הבריאות לא נעשתה אבחנה בין פעילי ארגוני טרור (מרבית ההרוגים) לבין אזרחים מהשורה.
פיגועים
  • 15 ביולי 2018– רימון הושלך מכלי רכב חולף לעבר כוח צה”ל בכניסה לשכם (שומרון) . לא היו נפגעים . כוחות צה”ל ביצעו סריקות לאיתור משליכי הרימון (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 ביולי 2018).
  • ב-13 ביולי 2018 באזור אבו דיס (סמוך לירושלים) היו הפרות סדר חמורות במסגרתן הבעירו רעולי פנים צמיגים, יידו אבנים וירו זיקוקים. במהלך הפרות הסדר הושלך מטען צינור לעבר כוח לוחמי משמר הגבול . לוחם נפצע באורח קל מרסיסים (ynet, 13 ביולי 2018), בסריקות שבוצעו מאוחר איתרו הלוחמים את המטען שהושלך לעברם (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 ביולי 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

גירעון אונר”א
  • בראיון שהעניק מתיאס שמאלי, מנכ”ל אונר”א ברצועת עזה, אמר כי משכורות עובדי אונר”א תהיינה בסיכון אם הגירעון של אונר”א ימשך. לדבריו גם פתיחת שנת הלימודים הקרובה נמצאת בסיכון וטרם התקבלה החלטה בנושא אך יתכן כי היא תדחה. הוא ציין כי סעודיה, קטר ומאע”מ סיפקו 150 מיליון דולרים אך אין הוא יודע האם הסיוע הזה יימשך (אלרסאלה.נט, 15 ביולי 2018).
כנס של חמאס ואיראן ברצועה
  • ב-16 ביולי 2018 התקיים ברצועת עזה כנס, השישי במספר, של הענקת פרס “אבק השריפה הרטוב” [4] כותרת המשנה של הטקס הייתה “ההתנגדות אינה טרור”. במקביל לטקס ברצועת עזה נערך אירוע דומה בטהראן שבאיראן. בטקס השתתפו בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. כמו כן הושמעו בטקס דברי בכירים איראניים. הדוברים בטקס הדגישו את הקשר בין הפלסטינים והאיראנים. בטקס נשא דברים על גבי מסך ע’לאם-חסין ע’יבפרור (Gholam-Hossein Gheybparvar), מפקד הבסיג’ האיראני. זאת, למרות דיווחים מוקדמים על כך שקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, הוא זה שיישא דברים. הדובר שיבח את צעירי רצועת עזה על מאבקם המתמשך בישראל (אתר ערוץ אלעאלם, 16 ביולי 2018; דף הפייסבוק של העיתונאי מת’נא אלנג’אר, 16 ביולי 2018).
  • בדברים שנשא אסמאעיל רצ’ואן בכיר חמאס, הוא הודה לאיראן על התמיכה ב”התנגדות” (קרי, בחמאס ובארגוני טרור נוספים). רצ’ואן הדגיש בדבריו כי חמאס דבקה “בהתנגדות” על כל צורותיה ובראשן המאבק המזויין. לדבריו זכותה של “ההתנגדות” להתחמש בכל סוגי הנשק האפשריים כדי להגן על הפלסטינים. רצ’ואן האשים את ישראל “בפשעים נגד ילדים חפים מפשע” במהלך צעדות השיבה וציין כי “ההתנגדות” היא המגן של צעדות השיבה ושל הפלסטינים, ואל לישראל לבחון את סבלנותה. רצ’ואן הדגיש כי “צעדות השיבה יימשכו עד שישיגו את מטרותיהן” (אנטוליה, 16 ביולי 2018; צפא, 16 ביולי 2018).
הטקס ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של בואבת אלהדף, 16 ביולי 2018)    הטקס ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של בואבת אלהדף, 16 ביולי 2018)
הטקס ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של בואבת אלהדף, 16 ביולי 2018)
ביקור משלחת חמאס במצרים
  • משלחת בכירי חמאס בראשות צלאח אלערורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, הגיעה ב-11 ביולי 2018 מרצועת עזה לשיחות בקהיר, בהזמנת המודיעין הכללי המצרי. במשלחת חברים חברי הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק, ח’ליל אלחיה, חסאם בדראן, עזת אלרשק ורוחי משתהא (אתר תנועת חמאס, 11 ביולי 2018). מטרת הפגישה לנסות להניע מחדש את תהליך הפיוס הפנים פלסטיני (אלשרק אלאוסט, 13 ביולי 2018). ב-12 ביולי 2018 שבו חברי המשלחת לרצועת עזה לאחר שנפגשו עם עבאס כמאל ראש המודיעין המצרי ועם בכירי המודיעין הכללי. עם סיום הביקור פרסמה חמאס הודעה רשמית המציינת כי שני הצדדים דנו במספר סוגיות ובכללן הדרכים לשיפור המצב עבור האוכלוסייה ברצועת עזה וקידום תהליך הפיוס (אתר חמאס, 13 ביולי 2018).
  • במקביל לביקור משלחת חמאס ביקר במצרים זיאד אלנחאלה, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, בהזמנת שר המודיעין המצרי. בהודעה שפרסם הג’האד האסלאמי נאמר, כי המשלחת ערכה שלושה מפגשים עם הצד המצרי, ששיאם מפגש עם שר המודיעין. בפגישה נדון המצב ההומניטארי ברצועת עזה (אלאסתקלאל, 13 ביולי 2018).
מחנות קיץ שמארגנת חמאס לילדי הרצועה
  • הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס ערכה מסיבת עיתונאים ב”מחנה השיבה” בח’זאעה (מזרחית לח’אן יונס), בה הודיעה על פתיחת מחנות הקיץ לשנת 2018 תחת הסיסמא “שב לארצי” (במקור: ראג’ע לבלאדי). אמג’ד מזיד, יו”ר הוועדה המרכזית, מסר כי מחנות הקיץ, שיימשכו חודש, נועדו לחזק את “תפיסת השיבה” (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח’אן יונס, 14 ביולי 2018).
 אמג'ד מזיד (ימין) מארגן מחנות הקיץ במהלך מסיבת העיתונאים (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018).    לוגו מחנות הקיץ "שב לארצי" . בסמל מונח מפתח (סמל השיבה) על גבי מפת פלסטין (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 14 ביולי 2018)
מימין: אמג’ד מזיד (ימין) מארגן מחנות הקיץ במהלך מסיבת העיתונאים (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח’אן יונס, 14 ביולי 2018). משמאל: לוגו מחנות הקיץ “שב לארצי” . בסמל מונח מפתח (סמל השיבה) על גבי מפת פלסטין (דף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של חמאס, 14 ביולי 2018)
  • לדף הפייסבוק של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ הועלו תמונות המתעדות את פעילות הילדים במחנות הקיץ. בתמונות ניתן לראות כי תכני המחנות כוללים מרכיבים מ”צעדות השיבה” כמו גם אימונים צבאיים.
‏‏אימון פירוק והרכבת נשק (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ באזור מען, 14 ו-15 ביולי 2018).   אימונים צבאיים המדמים וחטיפת ישראלים ( (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח'אן יונס, 14 ביולי 2018)
מימין: אימון פירוק והרכבת נשק (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ באזור מען, 14 ו-15 ביולי 2018). משמאל: אימונים צבאיים המדמים וחטיפת ישראלים ( (דף הפייסבוק של ועדת מחנות הקיץ בח’אן יונס, 14 ביולי 2018)
ביקור אבו מאזן ברוסיה
  • אבו מאזן ערך ביקור ברוסיה במהלכו נועד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כמו כן אירח אבו מאזן שגרירים ערביים המוצבים ברוסיה ודן עימם בהתפתחויות באזור (קדס.נט, 14 ביולי 2018).
דרישה להעמיד את ישראל לדין
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, נפגש בהאג שבהולנד עם פאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). בפגישה סקר אלמאלכי בפני התובעת את “פעולות ישראל נגד העם הפלסטיני”, את המשך הבנייה בהתנחלויות ואת נושא פינוי אלח’אן אלאחמר. אלמאלכי דרש מבנסודה לפתוח בחקירה נגד ישראל ולא להתעכב בנושא. הוא ציין, כי הרשות הפלסטינית מוכנה להעביר ל-ICC את כל המידע שברשותה להעמדת ישראל לדין (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 16 ביולי 2018)

ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, נפגש בהאג עם התובעת הכללית של ה-ICC פאטו בנסודה (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 16 ביולי 2018)
ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, נפגש בהאג עם התובעת הכללית של ה-ICC פאטו בנסודה (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 16 ביולי 2018)

המשך מחאה על פינוי ח’אן אלאחמר
  • סוגית פינוי ח’אן אלאחמר ממשיכה להעסיק את הפלסטינים. ב-16 ביולי 2018 נפתחה שנת הלימודים (מוקדם מהרגיל) בח’אן אלאחמר בטקס בחסות ראש ממשלת ההסכמה ראמי חמדאללה ובהשתתפות צברי ציאם, שר החינוך ברשות הפלסטינית, וליד עסאף, ראש וועדת ההתנגדות לגדר ובכירים נוספים. באירוע ציין שר החינוך, כי פתיחתה המוקדמת של שנת הלימודים מביעה תמיכה מובהקת באזור ובבית הספר היחיד הקיים בו. ברחבי יהודה ושומרון הוכרז יום 17 ביולי 2018 כ”יום זעם” .
טקס פתיחת שנת הלימודים באלח'אן אלאחמר בחסות ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ובהשתתפות צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, (ופא, 16 ביולי 2018)    טקס פתיחת שנת הלימודים באלח'אן אלאחמר בחסות ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ובהשתתפות צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, (ופא, 16 ביולי 2018)
טקס פתיחת שנת הלימודים באלח’אן אלאחמר בחסות ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ובהשתתפות צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, (ופא, 16 ביולי 2018)
תגובות להחלטת הסנאט באירלנד להחרים מוצרי ההתנחלויות
  • הסנאט באירלנד הצביע בעד חוק האוסר יבוא מוצרים מההתנחלויות לאירלנד. החוק גם אוסר תמיכה בהתנחלויות בלתי חוקיות (גרדיאן, 11 ביולי 2018). גורמים באש”ף, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הביעו שביעות רצון מהחלטת הסנאט באירלנד:
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, הביע הערכה בשם העם הפלסטיני ובשם ההנהגה הפלסטינית על הצבעתו של הסנאט באירלנד. לדבריו צעד זה עשו לחזק את “היחסים ההיסטוריים” בין אירלנד לבין הרשות הפלסטינית (ופא, 12 ביולי 2018).
    • חמאס הביעה הערכה נוכח החלטת הסנאט האירי. לדברי חמאס זהו צעד המסייע להחרמת ישראל ולהחרמת מפעל ההתנחלויות . לדברי חמאס מדגישה ההחלטה את זכותו של העם הפלסטיני לאדמתו ולמקומות הקדושים שלו. חמאס קראה לכל מדינות העולם ומדינות האיחוד האירופאי לפעול דוגמת אירלנד (אתר חמאס, 12 ביולי 2018).
    • דאוד שהאב דובר הג’האד האסלאי בפלסטין הביע הערכה לנוכח הצבעתו של הסנאט באירלנד והדגיש כי זהו צעד חשוב להפללת מדיניותה של ישראל (פלסטין אליום, 12 ביולי 2018).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-15 ביולי 2018: "סבב הסלמה שלישי, חמור מקודמיו, במסגרתו נורו כ-200 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. זהו המשך למדיניות האלימות המבוקרת שאימצה חמאס ההולכת ומסלימה".
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4]
פרס "אבק השרפה הרטוב" מוענק זו הפעם השישית לאדם שהפר בצורה המרבית את זכויות האדם בעולם. האדם נבחר בהצבעה שנערכת בין אזרחי איראן, סוריה, לבנון, פלסטין, עיראק, תימן, אפגניסטן והודו. שלושת המועמדים ל"פרס" השנה היו נשיא ארה"ב, ראש ממשלת ישראל ושגרירת ארה"ב באו"ם.