חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (18-12 בדצמבר 2018)

זירת פיגוע הדקירה בבית אל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 בדצמבר 2018)

זירת פיגוע הדקירה בבית אל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 בדצמבר 2018)

זירת פיגוע הירי בגבעת אסף (חשבון הטוויטר של PALINFO, 13 בדצמבר 2018)

זירת פיגוע הירי בגבעת אסף (חשבון הטוויטר של PALINFO, 13 בדצמבר 2018)

סוכת האבלים שפתח שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה לזכר המחבל אשרף נעאלוה בבניין השגרירות. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני באסם אלאע'א, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)

סוכת האבלים שפתח שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה לזכר המחבל אשרף נעאלוה בבניין השגרירות. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני באסם אלאע'א, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)

הריסת ביתו של המחבל אשרף נעאלוה בכפר שויכה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 בדצמבר 2018)

הריסת ביתו של המחבל אשרף נעאלוה בכפר שויכה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 בדצמבר 2018)

הריסת בית המחבל אסלאם אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (ופא, 15 בדצמבר 2018)

הריסת בית המחבל אסלאם אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (ופא, 15 בדצמבר 2018)

פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון בכפר בית סירא, הסמוכה ליישוב מכבים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 בדצמבר 2018)

פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון בכפר בית סירא, הסמוכה ליישוב מכבים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 14 בדצמבר 2018)

הקהל שנכח בעצרת (דף הפייסבוק של הצלם אנס ג'מאל אלשריף, 16 בדצמבר 2018)

הקהל שנכח בעצרת (דף הפייסבוק של הצלם אנס ג'מאל אלשריף, 16 בדצמבר 2018)

בכירי חמאס, ובראשם הניה ואלסנואר, בעצרת (חשבון הטוויטר של PALINFO, 16 בדצמבר 2018).

בכירי חמאס, ובראשם הניה ואלסנואר, בעצרת (חשבון הטוויטר של PALINFO, 16 בדצמבר 2018).

מנהרת הטרור הרביעית של חזבאללה שחשף צה

מנהרת הטרור הרביעית של חזבאללה שחשף צה"ל ב-16 בדצמבר 2018 (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2018)

  • במוקד אירועי השבוע עמדו ארבעה פיגועי ירי, דקירה ודריסה, רובם באזור ראמאללה (ואחד בעיר העתיקה בירושלים). פיגועים אלו משקפים עלייה, שחלה מאז ראשית ספטמבר 2018, בהיקף הפיגועים, איכותם ורמת הקטלניות שלהם.[1]
  • על רקע ההסלמה בפיגועים ביצעו כוחות הביטחון הישראליים פעילות מבצעית אינטנסיבית לאיתור המחבלים, למניעת פיגועים נוספים לחיזוק ההרתעה הישראלית. פעילות זו כללה, בין השאר, הריגת המחבל אשרף נעאלוה שרצח שני ישראלים בפיגוע הירי בברקן. כמו כן נעצרו שני חשודים בביצוע פיגוע הירי בצומת עפרה ונהרסו בתים בהם התגוררו מחבלים, שביצעו פיגועים.
  • ב”צעדות השיבה” והמשט הופגנה רמה נמוכה יחסית של אלימות, למרות ההסלמה ביהודה ושומרון. דוברי חמאס ממשיכים להצהיר, כי הצעדות תמשכנה עד למימוש מטרותיהן ומאיימים לחדש את הפעילות האלימה (בלוני תבערה, יחידות ההטרדה הליליות) אם לא יענו דרישותיהם (לנוכח מה שנתפס על ידם כ”סחבת” ישראלית).
  • צה”ל איתר בקרבת גבול ישראל לבנון מנהרה התקפית נוספת של חזבאללה, רביעית במספר. יוניפי”ל אישר הימצאותן של ארבע מנהרות , שתיים מהן חוצות גבול . עם זאת נמנע יוניפי”ל מלציין כי המנהרות שייכות לחזבאללה.
פיגועים
  • במהלך השבוע בוצעו ארבעה פיגועי ירי, דקירה ודריסה ביהודה ושומרון. בפיגועים נהרגו שני חיילים. על רקע הפיגועים ננקטו כמה צעדי ביטחון נוספים ביהודה ושומרון, שכללו הוספת מיגונים בתחנות אוטובוס ותחנות הסעה ביהודה ושומרון . סה”כ זאת נוספו 120 מיגוני בטון בכעשרים מוקדים (דובר צה”ל, 14 בדצמבר 2018).
  • להלן פירוט הפיגועים:
    • ב-14 בדצמבר 2018 פלסטיני חדר לישוב בית-אל, הגיע לעמדה הצמודה לגדר הישוב והחל לתקוף חייל שאייש את העמדה. במהלך מאבק בין השניים דקר המחבל את הלוחם וכן פגע בו ממרחק קצר באמצעות אבן. החייל נפצע באורח קשה והמחבל נמלט. מסימנים בשטח עולה כי המחבל נפצע אף הוא (דובר צה”ל, 14 בדצמבר 2018). יומיים לאחר מכן הסגיר עצמו המחבל לידי ישראל.
    • ב-13 בדצמבר 2018 בוצע ירי מכלי רכב חולף בצומת הכניסה לגבעת אסף (דרומית לבית-אל, סמוך לראמאללה). מהירי נהרגו שני חיילי צה”ל, חייל ואזרחית נוספים נפצעו. מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי כלי הרכב הגיע לצומת, מחבל אחד או שניים ירדו ממנו וביצעו ירי לעבר תחנת ההסעה. לאחר הירי נמלט כלי הרכב מהמקום לעבר אלבירה. כמה ימים לאחר מכן איתרו כוחות הביטחון הישראליים כלי נשק מסוג קלצ’ניקוב באמצעותו בוצע הירי . במקום נמצא גם כלי נשק שנלקח במהלך הפיגוע מאחד מחיילי צה”ל (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2018).
    • ב-13 בדצמבר 2018 בוצע פיגוע דריסה באלבירה. פלסטיני ניסה לדרוס לוחמי צה”ל שהיו בפעילות מבצעית. חייל צה”ל נפצע באורח קל. המחבל הדורס נורה ונהרג (דובר צה”ל, 13 בדצמבר 2018). ההרוג הוא חמדאן תופיק אלעארצ’ה (אבו פראס), בן 60, מתגורר בראמאללה. מוצאו מעראבה בג’נין והוא עבד כרואה חשבון (ramallah.news, ופא, 13 בדצמבר 2018).
    • ב-13 בדצמבר 2018 בוצע פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. פלסטיני הגיע מכיוון שער שכם שלף סכין והתנפל על גבר במקום וניסה לדקור אותו. משלא הצליח הוא רץ לעבר שני לוחמי משמר הגבול, שהיו מוצבים במקום. במהלך מאבק עמו ירה השוטר לעברו והוא נהרג. לוחם ולוחמת משמר הגבול נפצעו באורח קל.
פעילות צה”ל לאיתור מחבלים
  • לאחר תשעה שבועות של מרדף הרגו כוחות הביטחון בקרב יריות קצר, במחנה הפליטים עסכר בשכם, את אשרף נעאלוה שרצח שני ישראלים בפיגוע הירי באזור התעשייה בברקן (7 באוקטובר 2018, שני הרוגים ופצועה באורח קשה). המחבל שהיה חמוש בעת המעצר נהרג במהלך ניסון המעצר. נמסר כי הוא אף תכנן לבצע פיגוע נוסף. פלסטיני נוסף שהיה במקום נעצר בחשד שסייע לו להימלט (שירות הביטחון הכללי, 13 בדצמבר 2018).
  • בעקבות הריגתו של אשרף נעאלוה פתח באסם אלאע’א, שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה, סוכת אבלים לזכרו בבנין השגרירות הפלסטינית בריאצ‘. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)
סוכת האבלים שפתח שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה לזכר המחבל אשרף נעאלוה בבניין השגרירות. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני באסם אלאע'א, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)   סוכת האבלים שפתח שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה לזכר המחבל אשרף נעאלוה בבניין השגרירות. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני באסם אלאע'א, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)
סוכת האבלים שפתח שגריר הרשות הפלסטינית בסעודיה לזכר המחבל אשרף נעאלוה בבניין השגרירות. את קהל המנחמים קיבלו השגריר הפלסטיני באסם אלאע’א, אחיו של אשרף נעאלוה וצוות עובדי השגרירות (דף הפייסבוק של פתח, 15 בדצמבר 2018)
  • בתום פעילות מודיעינית ומבצעית של כוחות הביטחון הישראליים נעצרו חשודים בביצוע פיגוע הירי בצומת עפרה (9 בדצמבר 2018). בעת ניסיון מעצרו של צאלח עומר צאלח אלבע’רות’י, תושב הכפר כובר (צפונית מערבית לראמאללה) הוא החל להימלט תוך ניסיון לפגוע בכוחות הביטחון. אלבע’רות’י נורה ונהרג. בנוסף נעצרו עוד מספר חשודים במעורבות בביצוע הפיגוע (שירות הביטחון הכללי, 13 בדצמבר 2018).
הודעת אבל שפרסמה חמאס על מות "השהיד המג'האד הגיבור שלה" צאלח עמר אלברע'ות'י, מבצע הפיגוע בעופרה (דף הפייסבוק של אתר אמאמה, 13 בדצמבר 2018).   כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בעקבות הריגתם של צאלח אלברע'ות'י ואשרף נעאלוה (חשבון הטוויטר בעברית של הזרוע הצבאית של חמאס, 13 בדצמבר 2018)
מימין: הודעת אבל שפרסמה חמאס על מות “השהיד המג’האד הגיבור שלה” צאלח עמר אלברע’ות’י, מבצע הפיגוע בעופרה (דף הפייסבוק של אתר אמאמה, 13 בדצמבר 2018). משמאל: כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בעקבות הריגתם של צאלח אלברע’ות’י ואשרף נעאלוה (חשבון הטוויטר בעברית של הזרוע הצבאית של חמאס, 13 בדצמבר 2018)
  • כוחות הביטחון הישראליים ביצעו פעילות נרחבת ביהודה ושומרון לאיתור מבצעי פיגועים נוספים בעפרה ובצומת גבעת אסף. במסגרת זאת פעלו הכוחות העיר ראמאללה ועצרו כארבעים מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. 37 מהם מוכרים כפעילי חמאס (דובר צה”ל, 14 בדצמבר 2018). במהלך הפעילות התעמתו מאות פלסטינים עם כוחות צה”ל סמוך לאלבירה (אזור ראמאללה). לוחם צה”ל נפצע באורח קל מאבן שפגעה בפניו (ynet, 14 בדצמבר 2018). בנוסף לכך עצרו כוחות הביטחון בחברון שני פלסטינים שנסעו בכלי רכבם סמוך ליישוב היהודי בחברון. ברשות השניים נמצא תת מקלע מסוג עוזי וכלי נשק נוסף שהיה טעון ומוכן לירי ( ynet16 בדצמבר 2018).
הריסת בתי מחבלים
  • במהלך השבוע הרסו כוחות הביטחון הישראליים מספר בתים בהם התגוררו מחבלים שביצעו פיגועים. פעילות הרס הבתים עוררה תגובות נזעמות ברשות הפלסטינית ובחמאס דוברי הרשות הפלסטינית גינו אתה הריסת הבתים והבטיחו כי ההנהגה הפלסטינית תפעל לבניית בתים חדשים. יוסף אלמחמוד דובר ממשלת ההסכמה, גינה את הרס בתי המחבלים בטענה כי זהו עונש קולקטיבי במסגרת ההסלמה הישראלית נגד העם הפלסטיני (ופא, 17 בדצמבר 2018). מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, אמר כי מעשה זה לא יגרום לפלסטינים לוותר על עמדותיהם וציין כי הבית יוקם מחדש (הטלוויזיה הפלסטינית, 17 בדצמבר 2018). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס אמר כי ההחלטה הישראלית להרוס את בתי מבצעי הפיגועים ולגרש את משפחותיהם משקפת את “חוסר האונים ואת התסכול” של הבכירים בישראל. הוא ציין כי “פשעים” אלה לא יצליחו למנוע מהציבור להמשיך להתעמת עם ישראל (חשבון הטוויטר של עבד אללטיף אלקאנוע, 17 בדצמבר 2018).
  • להלן עיקריה פעילות הריסת הבתים שביצעו כוחות הביטחון:
  • ב-16 בדצמבר 2018 כוחות הביטחון הרסו את קומת המרתף והקומה הראשונה בבית שבו התגוררו המחבל אשרף נעאלוה ובני משפחתו בכפר שויכה, שבאזור טולכרם (נעאלוה ביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן ב-7 באוקטובר 2018, בו נהרגו שני בני אדם). במהלך פעילות כוחות צה”ל התקהלו כמה עשרות פלסטינים, הציתו צמיגים, יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה וירו זיקוקים (דובר צה”ל, 17 בדצמבר 2018).
  • כוחות צה”ל בשיתוף המנהל האזרחי הרסו את מבנה בן ארבע קומות במחנה הפליטים אלעמרי (אזור ראמאללה), בו התגוררה משפחת המחבל אסלאם יוסף אבו חמיד (שב-26 במאי 2018 השליך לבנה על ראשו של לוחם דובדבן במהלך פעילות מבצעית והרג אותו). במהלך הפעילות התפתחו מספר הפרות סדר אלימות בהן השתתפו עשרות פלסטינים שיידו אבנים לעבר הכוחות. לא היו נפגעים (דבר צה”ל, 15 בדצמבר 2018).
הריסת בית המחבל אסלאם אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (ופא, 15 בדצמבר 2018)    הריסת בית המחבל אסלאם אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (ופא, 15 בדצמבר 2018)
הריסת בית המחבל אסלאם אבו חמיד במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (ופא, 15 בדצמבר 2018)
  • אלוף פיקוד המרכז חתם על צו הריסה לדירה בה התגורר המחבל שרצח את ארי פולד ב-16 בספטמבר 2018 בכניסה לקניון בגוש עציון (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2018).
  • ב-12 בדצמבר 2018 מיפו כוחות הביטחון הישראליים את בתי המחבלים שביצעו את פיגוע הירי במתחם שרונה ביוני 2016, (שבו נהרגו ארבעה בני אדם). הבתים שנהרסו באוגוסט 2016 נבנו מחדש ללא היתר. צה”ל שוקל הריסתם מחדש (דובר צה”ל, 12 בדצמבר 2018).

קריקטורה המבטאת את נחישות הפלסטינים לבנות מחדש את הבתים שצה"ל הורס ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 17 בדצמבר 2018)
קריקטורה המבטאת את נחישות הפלסטינים לבנות מחדש את הבתים שצה”ל הורס ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 17 בדצמבר 2018)

אירועים נוספים
  • על רקע האירועים האחרונים ופעילות צה”ל ביהודה ושומרון נשמעו קריאות רבות לציבור הפלסטיני לקחת חלק בהפגנות וצעדות מחאה ברחבי יהודה ושומרון ולהתעמת עם כוחות צה”ל . בעקבות כך פרצו עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים (סלפית, שכם, חברון ועוד). כתוצאה מהן נהרג פלסטיני ונפצעו מספר מפגינים נוספים. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית דיכאו צעדה שאמורה הייתה לצאת לעבר משכן הנשיאות בראמאללה וצעדה נוספת באזור קבר יוסף בשכם.
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. להלן מספר אירועים:
    • 17 בדצמבר 2018 – כוח צה”ל עצר כלי רכב פלסטיני סמוך לגבעת אסף (דרומית לבית אל). בחיפוש נמצאה סכין על גופו של אחד מיושבי כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 בדצמבר 2018).
    • 17 בדצמבר 2018 – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב אבטחה בסילואן שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 בדצמבר 2018).
    • 17 בדצמבר 2018 – מטען צינור מאולתר הושלך לעבר אוטובוס סמוך לכפר יעבד (מערבית לג’נין). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 17 בדצמבר 2018).
    • 16 בדצמבר 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי בצומת לבן אלשרקיה (בין שכם לראמאללה) . אישה שנסעה בכלי הרכב נפצעה באורח בינוני.
    • 16 בדצמבר 2018 – בפעילות לילית של שוטרי משמר הגובל בפאתי ראמאללה התקיימה הפגנה של כחמישים מתיישבים ישראליים. במסגרת ההפגנה נעצרו שלושה חשודים ישראליים שיידו אבנים לעבר בתים פלסטינים. לאחר שנעצרו הגיעו שני חיילים המשרתים באזור וניסו לשחררם. החיילים הושעו מתפקידם עד לסיום החקירה (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

“צעדת השיבה” (14 בדצמבר 2018)
  • “צעדת השיבה” ביום שישי 14 בדצמבר 2018 (ה-38 במספר) עמדה בסימן “התנגדות היא הזכות הלגיטימית”. בצעדה השתתפו כ-10,000 מפגינים פלסטינים, שהתכנסו בחמשת המוקדים ה”מסורתיים”. למרות ההסלמה ביהודה ושומרון הופגנה במהלך הצעדה רמה נמוכה יחסית של אלימות (שהתבטאה ביידו אבנים, והשלכת בקבוקי תבערה ורימונים לעבר כוחות צה”ל). במהלך האירועים זיהה כוח צה”ל מספר חשודים שחצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה הם הגיעו לסוללת עפר בסמוך לגדר. לאחר הגעת כוחות צה”ל לאזור הם חזרו לשטח הרצועה (דובר צה”ל, 14 בדצמבר 2018).
מפגינים מניפים תמונות של מבצע הפיגוע בברקן, אשרף נעאלוה, ושל מבצע הפיגוע בעופרה, צאלח אלברע'ות'י, ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 15 בדצמבר 2018)    מפגינים מניפים תמונות של מבצע הפיגוע בברקן, אשרף נעאלוה, ושל מבצע הפיגוע בעופרה, צאלח אלברע'ות'י, ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 15 בדצמבר 2018)
מפגינים מניפים תמונות של מבצע הפיגוע בברקן, אשרף נעאלוה, ושל מבצע הפיגוע בעופרה, צאלח אלברע’ות’י, ב”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 15 בדצמבר 2018)
  • דובר משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי באירועי “צעדת השיבה” נפצעו 75 פלסטינים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 14 בדצמבר 2018). על פי הדיווחים בין הפצועים מספר עיתונאים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 14 בדצמבר 2018).
  • כבכל שבוע השתתפו בכירי חמאס וארגונים נוספים באירועים. הדוברים התייחסו בדבריהם בעיקר לאירועים ביהודה ושומרון: ח’ליל אלחיה , חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך את המחבלים שנהרגו בגדה וציין, כי “ההתנגדות” בגדה פוגעת בישראל (ערוץ אלאקצא, 14 בדצמבר 2018). אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת, אמר כי למרות הנשק המתקדם של ישראל היא פוחדת מ”ההתנגדות החמושה” ומחדר המבצעים המשותף של הארגונים הפלסטינים (פאל טודיי, 14 בדצמבר 2018). סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי במידה וישראל תנקוט בסחבת תקבל הרשות הלאומית העליונה החלטה לשוב לאמצעים שישראל מכירה אותם ולשגר מסרים תקיפים באמצעות יחידות ההטרדה הלילית ובלוני התבערה (פלסטין און ליין, 15 בדצמבר 2018).
 אחמד בחר ב"צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 14 בדצמבר 2018).   בכיר חמאס ח'ליל אלחיה ב"צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 15 בדצמבר 2018)
מימין: אחמד בחר ב”צעדת השיבה” במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 14 בדצמבר 2018). משמאל: בכיר חמאס ח’ליל אלחיה ב”צעדת השיבה” במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 15 בדצמבר 2018)
  • במסיבת עיתונאים שערכה הרשות הלאומית העליונה להסרת המצור הקריא ח’צ’ר חביב בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודעה בה מברכת הרשות את המחבלים בגדה שנהרגו מאש כוחות צה”ל והדגישה כי דמם אינו הפקר. ההודעה קראה להסלים את המצב בגדה ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. עוד נאמר בהודעה כי הצעדות הלא-אלימות בגבול הרצועה יימשכו עד למימוש מטרותיהן, ובפרט שבירת המצור מעל הרצועה. הרשות הודיעה כי צעדת יום שישי 21 בדצמבר 2018 תתקיים תחת הסיסמא “הנאמנות לגיבורי ההתנגדות בגדה” (ערוץ אלאקצא, 14 בדצמבר 2018).
משט מחאה
  • ב-17 בדצמבר 2018 בשעות אחר הצהרים נערכו אירועי המשט העשרים בקרבת מוצב זיקים בצפון רצועת עזה. המשט עמד בסימן “הנאמנות לגדה המערבית ולניצחון ההתנגדות”. במשט השתתפו כעשרים סירות. במקביל למשט הפגינו על החוף כמה מאות פלסטינים (מען, 17 בדצמבר 2018). דובר משרד הבריאות מסר, כי באירועים נפצעו שני פלסטינים (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 17 בדצמבר 2108). במהלך האירועים נשא אחמד אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, נאום בו בירך את “ההתנגדות” בגדה וברצועה וגינה את נרמול היחסים עם ישראל (ערוץ אלאקצא, 17 בדצמבר 2018).
  • השבוע לא בוצע ירי רקטות או פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם[3]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

מעצר כלי שיט על ידי חיל הים
  • ב-15 בדצמבר 2018 בשעות הצהרים חרג כלי דיג פלסטיני מהשטח המותר לדיג במערב רצועת עזה. לוחמי חיל הים עצרו את כלי השיט. במהלך המעצר שני פלסטינים שהיו על גבי הספינה השליכו חפץ לעבר כוח צה”ל. אחד מהם ניסה לשלוף סכין ולדקור את הלוחמים. השניים נעצרו (דובר צה”ל, 15 בדצמבר 2018).
אירועי יום השנה ה-31 להקמת חמאס
  • ברצועת עזה ציינה חמאס את יום השנה ה-31 להקמת התנועה בעצרת המונים. לרגל יום השנה פרסמה חמאס הצהרה לעיתונות בה הדגישה את עקרונות חמאס : שחרור פלסטין והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים, החזרת הפליטים ושחרור האסירים. בהצהרה נאמר, כי “צעדות השיבה” הן מודל עממי ייחודי בהתנגדות לכיבוש אולם הודגשה גם “הזכות” להתנגד לכיבוש (חמאס.פס, 14 בדצמבר 2018). במהלך העצרת נערך מצעד שהוקדש לפעילי הזרוע הצבאית, שחשפו את פעילות היחידה המיוחדת של צה”ל בח’אן יונס. במצעד הוצגו אמצעי לחימה כגון רקטות ואמצעי נ”ט . מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים הציג מספר כלי טיס ובכלל זה, לטענתם, כלי טיס ישראליים. כמו כן הוצגו יחידות שונות כולל יחידת הצלפים ויחידת העילית (נח’בה) של הארגון.
  • בעצרת נכחו בכירי חמאס כמו גם בכירי הארגונים הפלסטינים במסגרת העצרת הביעו הארגונים את תמיכתם בחמאס והצהירו כי העצרת מהווה מפגן כוח המשקף את יכולות “ההתנגדות”. במהלך העצרת נשא אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס נאום. להלן עיקרי נאומו (ערוץ אלאקצא, 16 בדצמבר 2018):
 בכירי חמאס, ובראשם הניה ואלסנואר, בעצרת (חשבון הטוויטר של PALINFO, 16 בדצמבר 2018).    -אסמאעיל הניה נואם (PALINFO, 16 בדצמבר 2018)
מימין: בכירי חמאס, ובראשם הניה ואלסנואר, בעצרת (חשבון הטוויטר של PALINFO, 16 בדצמבר 2018). משמאל: אסמאעיל הניה נואם (PALINFO, 16 בדצמבר 2018)
  • צעדות השיבה:צעדות השיבה נמשכות כבר שמונה חודשים והן רשמו שלושה “הישגים אסטרטגיים”: הן השפיעו על הרחוב ביהודה, שומרון וירושלים; הן הוכיחו כי הדור הנוכחי דבק ב”זכות השיבה” וכי הוא לא יוותר על זכות זאת; הן העלו הצעדות את נושא ה”מצור” על רצועת עזה לראש סדר העדיפויות האזורי והבינלאומי .
  • המבצע של ישראל בח’אן יונס: המבצע היה “תבוסה ביטחונית, צבאית ומדינית” עבור ישראל. “ההתנגדות”, בפעילותה נגד הכוחות הישראליים, הוכיחה באופן ברור כי אדמת רצועת עזה היא אסורה וכי כל מי שיכנס אליה ייהרג או יילקח בשבי.
  • סבבי הלחימה עם ישראל: לדבריו סבבי העימותים היוו נקודת מפנה במאבק הצבאי עם ישראל וכיום “ההתנגדות” נמצאת בעמדת כוח ביחס לישראל. הוא ציין כי סבבי הלחימה היו בעלי חשיבות גדולה מכיוון שכלל הארגונים ברצועת עזה חשפו, באמצעות חדר המבצעים המשותף שהקימו, את יכולותיהם הצבאיות ואת תוצאות פיתוח האמצעים שלהם.
  • הפיגועים ביהודה ושמרון: הניה בירך את תושבי יהודה ושומרון ואת מבצעי הפיגועים אותם כינה “פעולות גבורה”. בפנותו לישראל אמר, כי הוא אינו מכחיש את ההאשמה של אלה אשר חושבים שגל הפיגועים החדש מוכוון מהרצועה מכיוון שהאשמה שכזו מסבה גאווה לחמאס. עם זאת הדגיש כי חמאס לא מכוונת הפיגועים ביהודה ושומרון וכי מבצעי הפיגועים משתייכים לכלל הארגונים הפלסטינים אשר פועלים על פי דרכם ואינם זקוקים להכוונה מצד חמאס.
  • פיוס פנים-פלסטיני: הניה קרא לאבו מאזן להיפגש בחסות מצרית כדי לדון בסוגיה הפלסטינית ולהשכין שלום בית פנים פלסטיני. בתגובה להזמנת הניה לפגישה הדגישה עאטף אבו סיף, דובר פתח כי על חמאס לסיים תחילה את הפילוג בכך שהיא תמלא את ההסכמים באופן מלא (שהאב, 16 בדצמבר 2018).
  • יום קודם לכן ערכה הזרוע הצבאית של חמאס במחוז ח’אן יונס מפגן צבאי בו הציגה אמצעי לחימה ויכולות של פעילי הזרוע (אתר חמאס, 15 בדצמבר 2018).
רקטות של הזרוע הצבאית. על המשאית נכתב "חיל הארטילריה" (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 בדצמבר 2018)    רקטות של הזרוע הצבאית. על המשאית נכתב "חיל הארטילריה" (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 בדצמבר 2018)
רקטות של הזרוע הצבאית. על המשאית נכתב “חיל הארטילריה” (חשבון הטוויטר של גדודי עז אלדין אלקסאם, 15 בדצמבר 2018)
פעילות חמאס ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון ערכו פעילי חמאס עצרות בשכם ובחברון. הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת ביר זית ערך עצרת תחת הסיסמא “התנגדות יוצרת ניצחון”. לפני העצרת ערך הגוש האסלאמי תהלוכה ברחבי הקמפוס, שבמהלכה הניפו דגלי התנועה והושמעו קריאות בשבח “ההתנגדות”. בכיר חמאס, חסן יוסף, נאם בעצרת ואמר כי חמאס נחושה להמשיך בדרך “ההתנגדות” ולהתעמת עם “הכיבוש” עד שהפלסטינים יממשו את מטרותיהם וישיגו את חרותם (אתר תנועת חמאס, 12 בדצמבר 2018).
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ניסו למנוע את אירועי חמאס. בחברון פרסו מנגנוני הביטחון כוחות רבים ומנעו מעיתונאים לסקר את האירועים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 14 בדצמבר 2018). על פי מספר דיווחים הם גם תקפו את המפגינים. בשכם דיכאו פעילי מנגנוני הביטחון את הצעדה ואף ירו לעבר המפגינים (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 14 בדצמבר 2018). פוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את ניסיונות מגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לדכא את הצעדות בטענה, כי ניסיונות אלה מזלזלים בדם השהידים ומהווים שיתוף פעולה עם הפשעים הישראליים (אתר חמאס, 14 בדצמבר 2018).
דיכוי תהלוכת חמאס בחברון (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 14 בדצמבר 2018). -Vq    פעיל אחד ממנגנוני הביטחון של הרשות בלבוש אזרחי חמוש באקדח במהלך פיזור התהלוכה בשכם (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 14 בדצמבר 2018)
מימין: דיכוי תהלוכת חמאס בחברון (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 14 בדצמבר 2018). משמאל: פעיל אחד ממנגנוני הביטחון של הרשות בלבוש אזרחי חמוש באקדח במהלך פיזור התהלוכה בשכם (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 14 בדצמבר 2018)
תגובות להכרזת אוסטרליה על הכרה במערב ירושלים כבירת ישראל
  • ב-15 בדצמבר 2018 הכריז ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, כי אוסטרליה מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל. יחד עם זאת ציין כי לפי שעה לא תעביר אוסטרליה את שגרירותה לירושלים אלא רק שהדבר יהיה מעשי ולאחר שכל הסוגיות בנושא ייפתרו. הוא גם קרא להקמת מדינה פלסטינית, שבירתה מזרח ירושלים. הצהרת ראש ממשלת אוסטרליה גררה תגובות פלסטיניות שליליות, שמתחו ביקורת על ההצהרה:
  • יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה, אמר כי הכרתה של אוסטרליה בירושלים המערבית כבירת ישראל היא צעד שגוי בלתי מקובל אשר נחשב להונאה המבוססת על קריאה שגויה של המצב הפוליטי. הוא קרא למדינת העולם שלא לקדם את העברת שגרירויותיהן לירושלים (ופא, 15 בדצמבר 2018).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, גינה את ההחלטה וטען כי הקריאה להקים מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים במקביל להכרה במערב ירושלים כבירת ישראל היא פסולה ובלתי מתקבלת (ופא, 15 בדצמבר 2018).
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי ההחלטה מוכיחה את תמיכתה השקרית של אוסטרליה בפתרון שתי המדינות. לדבריו ירושלים המזרחית היא חלק אינטגרלי מהשטחים הפלסטינים (ופא, 15 בדצמבר 2018).
פעילות בינלאומית של הרשות הפלסטינית
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח שלוש איגרות זהות למזכ”ל האו”ם, לנשיא מועצת הביטחון ולנשיאת העצרת הכללית בנוגע ל”פשעים” שישראל מבצעת נגד העם הפלסטיני בכלל ובגדה המערבית בפרט. לדברי האיגרות כוחות צה”ל הסיגו גבול ופעלו באלימות בכפרים, בעיירות, בערים ובמחנות הפליטים הפלסטינים לאחר ששלושה חיילי צה”ל נהרגו בפיגועים. עוד נאמר באיגרות כי הפעילות מתבצעת במקביל לתקיפות נגד הפלסטינים מצד מתנחלים (ופא, 14 בדצמבר 2018).

נמשכת פעילות כוחות צה”ל במסגרת מבצע “מגן צפוני” לאיתור מנהרות חזבאללה. ב-15 בדצמבר 2018 איתרו לוחמי צה”ל מנהרה התקפית נוספת של חזבאללה, הרביעית במספר, שחצתה מלבנון לשטח ישראל. תוואי המנהרה כמו המנהרות הקודמות מולכד על ידי צה”ל והכוחות חוקרים את תוואי המנהרה (דובר צה”ל, 16 בדצמבר 2018). דובר יוניפי”ל הודיע כי הוא עודכן על הימצאותה של מנהרה רביעית. לדבריו נמצא יוניפי”ל בקשר עם כלל הגורמים כדי לשמור על היציבות באזור.

  • מפקד יוניפי”ל סטפאנו דה קול נועד ב-17 בדצמבר 2018 עם נשיא לבנון מישל עון, ראש הממשלה סעד אלחרירי ועם מפקד צבא לבנון ג’וזף עון. קודם לכן פרסם יוניפי”ל הודעה רשמית לפיה הוא עוקב אחר ההתפתחויות הקשורות לחשיפת המנהרות. עוד נמסר כי היחידה הטכנית של יוניפי”ל ביצעה מספר בדיקות לאורך גבול ישראל לבנון (“הקו הכחול”) לאמת את העובדות. על פי ההודעה על פי בדיקות עצמאיות על מנדט שנתן לכוח, שערכו אנשי יוניפי”ל, הם מאשרים את דבר הימצאותן של ארבע המנהרות. מבדיקות טכניות מעמיקות יותר מאשר יוניפי”ל כי שתיים מהמנהרות חוצות את קו הגבול מה שמהווה הפרה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון. כוחות יוניפי”ל ביקשו מהממשל בלבנון לנקוט בצעדים בעניין לאחר שממשלת לבנון אחראית למילוי החלטת מועצת הביטחון 1701 (אתר יוניפי”ל, 17 בדצמבר 2018). יצוין כי בהודעה לא הוזכר, כי המנהרות משתייכות לחזבאללה.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-16 בדצמבר 2018: "בתקופה האחרונה חלה עלייה בכמות הפיגועים ביהודה ושומרוןתמונת מצב".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
הסטטיסטיקה כוללת שיגורי רקטות ופצצות מרגמה על פי הערכות דובר צה"ל.
[*]
להרחבה ראו מסמך נפרד של מרכז המידע למודיעין ולטרור.