חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (19 – 26 בספטמבר 2017)

תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

המחבל נמר ג'מל (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017).

המחבל נמר ג'מל (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017).

האקדח בו ביצע את פיגוע הירי (משטרת ישראל, 26 בספטמבר 2017)

האקדח בו ביצע את פיגוע הירי (משטרת ישראל, 26 בספטמבר 2017)

פעילי חמאס בעזה מחלקים מיני מתיקה כאות שמחה בעקבות הפיגוע בהר אדר (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

פעילי חמאס בעזה מחלקים מיני מתיקה כאות שמחה בעקבות הפיגוע בהר אדר (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)

האני שלוף (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 20 בספטמבר 2017)

האני שלוף (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 20 בספטמבר 2017)

אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר וח'ליל אלחיה במהלך מסיבת העיתונאים במעבר רפיח עם חזרתם ממצרים (אתר תנועת חמאס, 19 בספטמבר 2017)

אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר וח'ליל אלחיה במהלך מסיבת העיתונאים במעבר רפיח עם חזרתם ממצרים (אתר תנועת חמאס, 19 בספטמבר 2017)

חסאם זמלט נואם בכינוס ADC בוושינגטון (דף הפייסבוק של חסאם זמלט, 24 בספטמבר 2017)

חסאם זמלט נואם בכינוס ADC בוושינגטון (דף הפייסבוק של חסאם זמלט, 24 בספטמבר 2017)

  • השבוע בוצע פיגוע ירי סמוך להר אדר בפיגוע נהרגו שלושה ישראלים וישראלי נוסף נפצע באורח קשה. מבצע הפיגוע הינו פלסטיני מבית סוריכ שממזרח להר אדר, אב לארבעה ילדים, בעל היתר עבודה חוקי באזור קו התפר. המחבל היה ללא עבר ביטחוני אך בעל רקע של אלימות משפחתית קשה.
  • אבו מאזן והרשות הפלסטינית נמנע, עד כה, מלגנות את הפיגוע. בדף הפייסבוק הרשמי של פתח התפרסמו תגובות גולשים ששיבחו את המחבל. חמאס בירכה על הפיגוע ופעיליה חילקו ברצועה דברי מתיקה לעוברים ולשבים.
  • משלחת בכירי חמאס, בראשות מוסא אבו מרזוק, ביקרה במוסקבה ונפגשה עם גורמים רוסיים רשמיים. בעקבות הביקור נמסר, כי מונה נציג קבוע לחמאס במוסקבה, אך שמו עדיין לא פורסם.
  • בעקבות ההודעה של חמאס על פירוק הוועדה המנהלית נמסר, שממשלת ההסכמה החליטה לערוך את ישיבתה הבאה ברצועת עזה. שרי ממשלת ההסכמה צפויים לצאת לרצועה ב-2 באוקטובר 2017 כדי להתחיל בתהליך העברת הסמכויות.
  • בנאומו בעצרת הכללית של האו”ם ציין אבו מאזן, בין השאר, כי המאבק נגד ישראל הינו מדיני ופניו של העם הפלסטיני אינן לעבר טרור ומלחמת דת. הפיגוע בהר אדר והימנעות הרשות מלגנות אותו המחישו פעם נוספת, כי המאבק המדיני מלווה באלימות ובטרור (“ההתנגדות העממית”) המקבלים גיבוי מהרשות הפלסטינית.
פיגוע ירי בהר אדר
  • בבוקר 26 בספטמבר 2017 בוצע פיגוע ירי סמוך להר אדר צפונית מערבית לירושלים. שלושה ישראלים נהרגו ואחד נפצע באורח קשה. להלן סיכום ראשוני של האירוע:
    • בשעות הבוקר, בעת כניסת פועלים מיהודה ושומרון דרך עמדת בידוק בכניסה האחורית של הישוב הר אדר (“שער בידו”), עורר אחד הפלסטינים, שביקש לעבור, את חשדם של לוחמי משמר הגבול והמאבטחים שהיו במקום. הם פתחו בנוהל מעצר חשוד והורו לו לעצור. באותו רגע פתח הפלסטיני את חולצתו, שלף אקדח וירה מטווח קצר לעבר המאבטחים והלוחמים. הם ירו מיד לעברו והרגו אותו. כתוצאה מהירי נהרגו שלושה ישראלים: לוחם משמר הגבול ושני מאבטחים. מאבטח נוסף נפצע באורח קשה.
תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)   תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)
תמונות מזירת פיגוע הירי (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 בספטמבר 2017)
  • מבצע פיגוע הירי הוא נמר מחמוד אחמד ג’מל, בן 37, מבית סוריכ, שממזרח להר אדר. המפגע הינו אב לארבעה ילדים, בעל היתר עבודה חוקי באזור בקו התפר ביהודה ושומרון. המחבל היה ללא עבר ביטחוני. האקדח שבו השתמש היה אקדח תקני שנגנב בשנת 2003 . למחבל רקע של אלימות משפחתית קשה (אשתו נמלטה לפני מספר שבועות לירדן והשאירה אותו עם ילדיו). כוחות הביטחון הישראליים הטילו כתר על אזור בית סוריכ.
 המחבל נמר ג'מל (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017).    האקדח בו ביצע את פיגוע הירי (משטרת ישראל, 26 בספטמבר 2017)
מימין : המחבל נמר ג’מל (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017). משמאל : האקדח בו ביצע את פיגוע הירי (משטרת ישראל, 26 בספטמבר 2017)
  • כמה שעות לפני ביצוע הפיגוע שלח המחבל הודעה לחמותו עם תמונת סלפי שלו. את הודעה הוא ביקש ממנה לשתף בדף הפייסבוק שלו: “כשתתעוררי בבוקר תשתפי את ההודעה הזאת בדף שלי, ושיהיה מצפונך רגוע. אני מעיד בפני אללה שאשתי, אם בהאא’, הייתה באמת רעיה טובה ואם רחומה, ואני הוא זה שהייתי מכוער בהתנהגותי כלפיה, בקנאתי המטופשת ומעשיי המבעיתים. אני מצהיר כי מה שתהיו עדים לו מחר, אין לאשתי כל קשר אליו. אני מבקש שתסלחי לי (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017)”.


הודעה ששלח המחבל לחמותו (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017)

  • להלן עיקרי התגובות עד כה:
    • סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, הכפופה ישירות ללשכת אבו מאזן, דיווחה באופן אינפורמטיבי על הפיגוע תוך ציטוט דבריה של דוברת משטרת ישראל. בידיעה דווח על מותו של צעיר פלסטיני , מותם של שלושה ישראלים, ופציעתו של רביעי, בפיגוע ירי בירושלים (ופא, 26 בספטמבר 2017). עד כה לא פורסמה כל הודעת גינוי לפיגוע .
    • בדף הפייסבוק הרשמי של פתח פורסמה, בעקבות הפיגוע, תמונתו של המחבל נמר ג’מל. גולשים הגיבו במילות עידוד למחבל כגון: “התהילה לשהידים”, “שאללה ירחם עליו ושינוח על משכבו בגן עדן” (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 26 בספטמבר 2017).
    • מניר אלג’אע’וב, ראש משרד ההסברה של פתח, אמר ישראל לבדה נושאת באחריות לתגובות הנגד הפלסטיניות לאור פעולותיה נגד העם הפלסטיני והפעלת הכוח נגדם (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017).
    • חמאס בירכה על הפיגוע. ברחבי הרצועה חילקו פעילי חמאס מיני מתיקה לעוברים ושבים. חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין, כי הפיגוע בוצע בתגובה “לפשעי ישראל נגד העם הפלסטיני וההפרות של הנמשכות באלאקצא”. לדבריו, הפיגוע מדגיש, כי אינתפיאדת אלקדס נמשכת (אתר חמאס, 26 בספטמבר 2017).
    • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועה, הגדיר את הפעולה כ”פיגוע הירואי” וכתגובה פלסטינית לתוכנית הנשיא טראמפ לחסל את הסוגיה הפלסטינית (דף הפייסבוק QUDSN, 26 בספטמבר 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר וההפגנות ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בפעילות סיכול ומנע שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה וכספים שנועדו למימון פעולות טרור. להלן אירועים בולטים:
    • 25 בספטמבר 2017 – אבנים יוד לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון, סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 22 בספטמבר 2017).
    • 23 בספטמבר 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בכביש 443 (ירושלים תל אביב) סמוך לתחנת הדלק דור אלון. אב ובנו נפצעו באורח קל מרסיסים האם לקתה בחרדה (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בספטמבר 2017).
    • 19 בספטמבר 2017 – שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב שחלפו בכביש גוש עציון ירושלים סמוך לכפר אלח’דר. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 בספטמבר 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

מעצר פעילי טרור בסילואן שבמזרח ירושלים
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו חוליית מחבלים, שחבריה אזרחים ישראלים שהתגוררו בסילואן במזרח ירושלים. חברי החוליה פעלו לעיתים תחת השם “רוחות הרפאים של סלואן”. שמונה מאנשי החוליה נעצרו. בראש החוליה מחמד פרוח’, בן 39, אזרח ישראלי תושב סילואן, שעמד בקשר עם גורמים מלבנון ומרצועת עזה במטרה שיפרסו חסותם על החוליה ויממנו את פעילותה.
  • מחקירת חברי החוליה עלה, כי הם תכננו לבצע פיגוע ירי לעבר יעדים ישראליים בסילואן (כלי רכב ישראליים או בתים בשכונה בהן מתגוררים יהודים). לצורך כך תכננו חברי החוליה לרכוש אמצעי לחימה. כמו כן השליכו חברי החוליה בקבוקי תבערה וזיקוקים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים וכלי רכב אבטחה. באחת הפעמים ב-6 באוגוסט 2017, טרם השלכת בקבוקי התבערה, הם שפכו בנזין על כלי רכב אבטחה במטרה להציתו . נגד חברי החוליה הוגשו כתבי אישום (שירות הביטחון הכללי, 19 בספטמבר 2017).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך שנתי

נפילות רקטות בחתך שנתי
* שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. 
** בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש.

המצב ההומניטארי ברצועת עזה

אספקת החשמל

  • מחמד ת’אבת, מנהל יחסי הציבור וההסברה של חברת החשמל, אמר כי אספקת החשמל לתושבי רצועת עזה שבה למתכונת של ארבע שעות והפסקה של 12 שעות. לדבריו הסיבה לכך היא שכעת תחנת הכוח מספקת 45 מגה וואט חשמל במקום 67 מגה וואט, שהיא סיפקה קודם לכן. הוא הוסיף, כי כל קווי החשמל המצריים פועלים לאחר שהושבתו בשל פעולות תחזוקה (דניא אלוטן, 23 בספטמבר 2017).

שיקום בתים

  • מפיד אלחסאינה, שר השיכון והעבודות הציבוריות ברשות הפלסטינית, אמר, כי מתוך 11 אלף בתים שנהרסו במהלך מבצע “צוק איתן” שופצו לחלוטין כ-80%. לדבריו הרצועה זקוקה כרגע לסכום של 150 מיליון דולר כדי להשלים את תהליך השיקום ולהחזיר את התושבים לבתיהם (מען, 20 בספטמבר 2017).

אונר”א

  • בעקבות בקשה שעלתה בעצרת הכללית של האו”ם, פורסם דו”ח, שהוצג למדינות החברות המציע דרכים למימון אונר”א כדי להבטיח את המשך פעולתה ללא הפרעה. בדו”ח מצוינים מנגנוני מימון חדשים כגון הבנק העולמי ובנק הפיתוח האסלאמי. מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש ציין, כי יש להמשיך את התמיכה ההומניטארית בפליטים הפלסטינים באמצעות אונר”א והדגיש, כי יש לפעול מידית משום שאונר”א עלולה לאבד את כל כספה בטווח של מספר שבועות (אתר האו”ם, 23 בספטמבר 2017).
  • ממשלת אוסטריה העבירה סכום של 1.5 מיליון אירו לאונר”א לתמיכה בתוכנית רפואית בשטחי הרשות הפלסטינית. אוסטריה היא אחת המממנות הגדולות של אונר”א והיא העבירה מאז 2007 סכום של למעלה מ-21 מיליון אירו (אלרסאלה.נט, 22 בספטמבר 2017).
ביקור המתאם המיוחד מטעם האו”ם ברצועת עזה
  • ניקואלי מלדנוב, המתאם המיוחד מטעם האו”ם למזרח התיכון, הגיע לרצועת עזה בליווי משלחת עוזריו. הוא התקבל על ידי אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. בפגישה נכחו יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, ובכירי חמאס ח’ליל אלחיה, נזאר עוצ’אללה וצלאח אלברדאויל. במהלך הפגישה סקר הניה את הדיונים שנערכו בקהיר, סוגיית הפיוס והמצב ההומניטארי ברצועת עזה ( אתר חמאס, 25 בספטמבר 2017).
  • במסיבת עיתונאים שערך בירך מלדנוב על החלטת חמאס לפרק את הוועדה המנהלית, ואף ציין כי לא ניתן היה להשיג הבנות אלו לולא מצרים. בנוסף, הביע תקווה כי הממשלה הפלסטינית תגיע לרצועה ותיקח לידיה את האחריות. הוא ציין כי מהלך זה יסייע להסרת המצור על הרצועה (מען, 25 בספטמבר 2017).
ניקולאי מלדנוב, מקיים (מסיבת עיתונאים בעזה (מען, 25 בספטמבר 2017).  בפגישה עם בכירי חמאס (אתר תנועת חמאס, 25 בספטמבר 2017) 
מימין: ניקולאי מלדנוב, מקיים (מסיבת עיתונאים בעזה (מען, 25 בספטמבר 2017). משמאל: בפגישה עם בכירי חמאס (אתר תנועת חמאס, 25 בספטמבר 2017)

ביקור פעילי חמאס ברוסיה

  • משלחת בכירי חמאס ב”חוץ” בראשות מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית, וצאלח אלעארורי נפגשה 19 בספטמבר 2017 ברוסיה עם גורמים רוסיים רשמיים. לדברי מוסא אבו מרזוק נפגשה המשלחת עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב ובכירים נוספים במשרד החוץ. משלחת חמאס ביקשה ממנו לסייע לשים קץ ל”מצור” על רצועת עזה כמו כן ביקשה המשלחת מרוסיה לפעול במישור הבינלאומי כדי למנוע מארה”ב להפעיל לחצים על חמאס או להטיל עליה סנקציות. לדברי אבו מרזוק . הדגיש שר החוץ הרוסי, כי רוסיה אינה רואה בחמאס ארגון טרור אלא גורם פלסטיני משמעותי שניצח בבחירות הוגנות. הוא ציין, כי חש ברצונה של רוסיה למלא תפקיד פעיל בדיאלוגים עתידיים (אלחיאת, 22 בספטמבר 2017).
מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, עם מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017).   תמונה שפרסם חסאם בדראן בכיר חמאס בחשבון הטוויטר שלו עם בכיר חמאס צאלח אלעארורי על רקע אורות מוסקבה (חשבון הטוויטר של חסאם בדראן, 21 בספטמבר 2017)
מימן: מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, עם מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017). משמאל: תמונה שפרסם חסאם בדראן בכיר חמאס בחשבון הטוויטר שלו עם בכיר חמאס צאלח אלעארורי על רקע אורות מוסקבה (חשבון הטוויטר של חסאם בדראן, 21 בספטמבר 2017)
  • בעקבות ביקור משלחת חמאס דווח כי מונה נציג קבוע ברוסיה מטעמה. חמאס לא נקבה בשמו של הנציג. בהקשר זה צוין כי לחמאס נציגים רשמיים במספר מדינות כגון לבנון, איראן ותימן וכי לאחרונה נפתחה לשכה באלג’יריה. כמו כן הוסכם כי רוחי משתהא, בכיר חמאס, יישאר לפי שעה בקהיר כדי לעקוב אחר הסוגיות המשותפות לשני הצדדים (אלקדס אלערבי, 23 בספטמבר 2017).
הרוג בשורות הזרוע הצבאית של חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של האני פרג’ שלוף, בן 24, משכונת אלשאבורה ברפיח. לדברי דובר משרד הבריאות ברצועה, שלוף היה פעיל ביחידת ההנדסה של הזרוע הצבאית והועסק במנהרות מאז 2011. מותו נגרם מהתחשמלות בעת עבודתו במנהרה ברפיח (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 19-20 בספטמבר 2017; פלסטין אלא’ן, 19 בספטמבר 2017).
משלחת בכירי חמאס שבה ממצרים
  • משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס , שבה לרצועת עזה ממצרים בתום ביקור בן עשרה ימים (אלקדס, 19 בספטמבר 2017). במסיבת עיתונאים שערך הניה במעבר רפיח, עם שובו, אמר כי ביקורה של משלחת חמאס במצרים היה מוצלח והשיג תוצאות חשובות. לדבריו לצד נושא הפיוס, עסק הביקור בחמישה נושאים חשובים, ובראשם המצב המדיני והסוגיה הפלסטינית. המשלחת גם דנה בנושא יחסי חמאס עם מצרים.
  • הניה הדגיש שהביקור במצרים הציב “יסודות אסטרטגיים” ליחסים בין חמאס למצרים. הביקור גם עסק לדבריו בנושא הביטחוני, במסגרת זאת נסקר המצב באזורי הגבול ובמעבר רפיח ומשלחת חמאס הדגישה כי הם שוקדים על הביטחון הלאומי המצרי ויציבותה של מצרים. כמו כן נדון נושא “המצור” על הרצועה והמשברים הפוקדים אותה. הניה הביע תקווה שהביקור יניב תוצאות בנושא, אך לא הזכיר צעדים ספציפיים או הבטחות מצריות (אתר תנועת חמאס, 19 בספטמבר 2017).
פירוק הוועדה המנהלית והכנות למסירת המוסדות הממשלתיים לניהול ממשלת ההסכמה
  • עם חזרת המשלחת חמאס ממצרים אמר אסמאעיל הניה, כי חמאס קיבלה החלטה לפרק את הוועדה המנהלית. הניה הדגיש כי חמאס הרחיקה לכת בהחלטה זו וכי היא לא מציבה שום מכשולים בנושא הפיוס. לדבריו הוועדה הפסיקה את פעילותה לאלתר. הניה הזמין את משלחת ממשלת ההסכמה לשיחות בעזה ובקהיר כדי להסדיר את העברת האחריות וקרא לממשלה הפלסטינית לכנס פגישה של כל הארגונים הפלסטינים (אתר תנועת חמאס, 19 בספטמבר 2017).
  • ב-25 בספטמבר 2017 הודיע יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה, כי ראמי חמדאללה ראש הממשלה החליט, לאחר התייעצות עם אבו מאזן, לערוך את ישיבת הממשלה הבאה ברצועת עזה (ופא, 25 בספטמבר 2017). חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, מסר כי ממשלת ההסכמה על כל שריה ראשי הרשויות, ועמם כוחות הביטחון, ייצאו ב-2 באוקטובר 2017 לרצועה כדי להתחיל בתהליך העברת האחריות. לדבריו הממשלה מוכנה לקבל לידיה את המעברים ואת המטות הממשלתיים מיד עם הגיעה (מען, 25 בספטמבר 2017). שני נציגים מצריים יגיעו אף הם לרצועה כדי לעקוב אחר המחויבות להסכם ויישומו (הטלוויזיה הפלסטינית, 25 בספטמבר 2017).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, בירך את ראש ממשלת ההסכמה על ההחלטה לקיים את הישיבה השבועית ברצועת עזה הוא איחל לממשלה הצלחה במילוי תפקידיה ואמר כי על הרשות הפלסטינית לחזור בה מהצעדים שנקטה נגד הרצועה (שהאב, 25 בספטמבר 2017). ח’ליל אלחיה בכיר חמאס אמר כי חמאס תפעל כדי לספק את כל התנאים הדרושים להבטחת הצלחתה של פעילות ממשלת ההסכמה שתגיע לרצועת עזה (ופא, 25 בספטמבר 2017).
  • בהקשר זה, דווח כי לאחר שחברי הוועדה האדמיניסטרטיבית עזבו את מקומות עבודתם חמאס עשתה את כל ההכנות כדי למסור את המוסדות הממשלתיים בעזה לממשלה. היא גם העבירה הנחיות לעובדים הבכירים במשרדים לשתף פעולה בצורה מלאה עם השרים ולעשות את כל הדרוש כדי להשלים את המסירה (אלקדס אלערבי, 21 בספטמבר 2017).
  • לדברי נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, ישנן סוגיות שטרם נפתרו כגון השליטה הביטחונית ברצועה וסוגיית הפקידים. עם זאת הוא הבהיר כי מדובר בתהליך ולאחר דיאלוג יושג אמון בין הצדדים. שעת’ הדגיש, כי יו”ר הרשות אבו מאזן ייסוג מהצעדים שהוא נוקט נגד הרצועה אם חמאס תתחייב ליישם את ההסכמים והבהיר שאם חמאס תעביר לממשלת ההסכמה את שליטה ברצועה ואבו מאזן ייסוג מאותם צעדים ייווצר אמון בין הצדדים (אלקדס אלערבי, 20 בספטמבר 2017).
נאום אבו מאזן בעצרת הכללית של האו”ם
  • נאומו של אבו מאזן התמקד בקריאה למדינות העולם לסייע להצלת השלום ולפתרון שתי המדינות בגבולות 1967. הוא תקף בחריפות את ישראל על “המשך הכיבוש” ועל סירובה להכיר במדינה פלסטינית. הוא מסר כי ביקש מבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) לפתוח בחקירה נגד בכירים ישראליים וציין, כי הרשות הפלסטינית תמשיך לחתום על אמנות ולהצטרף לארגונים בינלאומיים.
  • להלן עיקרי נאומו (ופא, 20 בספטמבר 2017):
    • התהליך המדיני: אבו מאזן הציג את העקרונות, שבראייתו יביאו להצלת תהליך השלום ופתרון שתי המדינות וקרא לאו”ם ולמדינות החברות בו לקדמם. אבו מאזן ביקש להגדיר מסגרת זמנים ברורה לסיום הכיבוש, ליישום את היוזמה הערבית לשלום ולהפסיק את ההתנחלויות בשטחים הפלסטינים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להימנע מתמיכה או מעורבות “במשטר ההתנחלות הקולוניאלי” ודרש ממנה לספק הגנה ותמיכה כספית לעם הפלסטיני.
    • ישראל: אבו מאזן האשים את ישראל בסירוב להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967 ובנקיטת מדיניות של סחבת, תחבולות ותירוצים במטרה להתחמק מאחריות לסיים את הכיבוש. הוא הבהיר שכל אלה נעשים בניגוד להכרה הפלסטינית במדינת ישראל בגבולות 1967 ובניגוד לעקרונות שנקבעו בהסכם אוסלו. הוא הגדיר את המשך הכיבוש כ”אות קלון לישראל”. לדבריו הסיפוח שישראל נוקטת בירושלים המזרחית וברמת הגולן אינו חוקי. הוא מסר, כי הרשות ביקשה מ-ICC לפתוח בחקירה נגד בכירים ישראליים בנוגע להתנחלויות ולפגיעה בעם הפלסטיני. לדבריו הרשות תמשיך לחתום על אמנות ולהצטרף לארגונים בינלאומיים במטרה לבסס את מעמדה באו”ם.
    • הטרור: אבו מאזן הבהיר כי הוא מתנגד לכל סוגי הטרור באשר הם וכי סיום הכיבוש הוא צעד הכרחי למאבק בטרור. לדבריו המדיניות הישראלית במזרח ירושלים היא “משחק באש” אשר מעוררת רגשות דתיים שעשויים להתפתח לסכסוך דתי אלים . הוא ציין כי המאבק הוא מדיני ופניו של העם הפלסטיני אינן לעבר טרור ומלחמת דת.
    • התחשבנות היסטורית: אבו מאזן חזר ודרש הכרה ופיצוי מבריטניה כדי לתקן את “העוול ההיסטורי” שבהצהרת בלפור הוא קרא לקהילה הבינלאומית להעניש את ישראל על הפרת החלטה 194 (זכות השיבה לפליטים הפלסטינים) והחלטה 2334 (אי חוקיות ההתנחלויות) כמו כן ביקש להעניש את ישראל על שהפרה את תכנית החלוקה ולהכיר בישראל בגבולות 1967 בלבד.
  • קדמה לנאום פגישת אבו מאזן הנשיא טראמפ. בהצהרה משותפת שקדמה לפגישה אמר טראמפ כי הוא מאמין שקיים סיכוי טוב לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר כי יקדיש את מלוא מאמציו להשגת הסכם מדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית (אתר הבית הלבן, 20 בספטמבר 2017).
תגובות לנאום
  • נאום אבו מאזן זכה לתגובות אוהדות בקרב בכירי הרשות:
  • בהודעה בשם הועד הפועל של אש”ף אמרה חנאן עשראוי, כי בנאומו העביר אבו מאזן מסר ברור המחזק את עקרון הזכויות הלאומיות הבסיסיות והחוקיות של העם הפלסטיני . לדבריה הציג הנאום את העניינים באור נכון באופן שמחייב את הקהילה הבינלאומית לכבד את חוקיה והחלטותיה ולשאת באחריות המדינית וההומניטארית כלפי העם הפלסטיני (דניא אלוטן, 21 בספטמבר 2017).
  • לדברי ריאצ’ אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה, קיים עתה קונצנזוס בינלאומי בדבר פתרון שתי המדינות וכי הרשות פעלה במשך שנים רבות כדי להשיג זאת. הוא הוסיף כי החלופה ליתרון זה הוא פתרון המדינה האחת (מען, 22 בספטמבר 2017).
אבו מאזן נואם בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק (ופא, 21 בספטמבר 2017).    קריקטורה שפרסם היומון הפלסטיני אלקדס, היוצא לאור במזרח ירושלים, המבטאת את הקשיים עמם צפויה הרשות הפלסטינית להתמודד בקידום מהלכיה באו"ם (אלקדס, 21 בספטמבר 2017)
מימין: אבו מאזן נואם בכינוס העצרת הכללית של האו”ם בניו יורק (ופא, 21 בספטמבר 2017). משמאל: קריקטורה שפרסם היומון הפלסטיני אלקדס, היוצא לאור במזרח ירושלים, המבטאת את הקשיים עמם צפויה הרשות הפלסטינית להתמודד בקידום מהלכיה באו”ם (אלקדס, 21 בספטמבר 2017)
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, מתח ביקורת על דברי אבו מאזן בנוגע לתהליך המדיני שהתבססו לדבריו על הגישה הכושלת של המשא ומתן והסדר של הכיבוש. הוא ציין בדבריו כי למרבה הצער אבו מאזן לא הבחין בין “התנגדות לגיטימית” של העם הפלסטיני לבין הכיבוש הישראלי, שמבצע טרור בצורה הקיצונית ביותר (אתר חמאס, 21 בספטמבר 2017).
דברי נציג אש”פ בוושינגטון בוועידה
  • חסאם זמלט, נציג אש”פ בוושינגטון, נשא נאום בכינוס השנתי של “הוועידה הערבית-אמריקנית למאבק באפליה” (The American-Arab Anti-Discrimination Committee – ADC). הוא אמר, כי המערכה המדינית מתנהלת כעת בקונגרס, שהכין לדבריו 25 הצעות חוק שיועלו במידה והפלסטינים ייפנו לארגוני האו”ם. הוא ציין שהצעת החוק האחרונה הייתה קיצוץ חלק מהתקציב לפלסטינים כאמצעי לחץ על הרשות להפסיק את הסיוע למשפחות האסירים והשהידים. לדברי זמלט הועבר מסר להנהגה הפלסטינית מטעם הקונגרס שעליה להפסיק לסייע למשפחות השהידים. זמלט הדגיש בדבריו כי מחויבות ההנהגה הפלסטינית למשפחות האסירים והשהידים עולה על כל שיקול, וכי הרשות לא תקצץ את התקציב המיועד להן (מען, 26 בספטמבר 2017).
מאמצי הרשות הפלסטינית מול ארגונים בינלאומיים
האינטרפול

למרות מאבק דיפלומטי ישראלי למנוע את ההצטרפות הרשות הפלסטינית לאינטרפול, בטענה כי אינה עומדת בקריטריונים המגדירים מדינה, החליט הועד המנהל של האינטרפול להעביר את בקשת הרשות להצבעה במליאה שתערך ב-27 בספטמבר 2017 בביג’ין (מען, 25 בספטמבר 2017).

  • משרד החוץ של ממשלת ההסכמה הלאומית גינה בחריפות את הפעולות שנוקטת ממשלת ישראל במטרה לסכל את מאמצי הרשות להצטרף לאינטרפול. לדברי משרד החוץ מדיניותה של ישראל מכשילה את המאמצים האמריקאים לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. לפיכך תמשיך הרשות במאמציה להשיג מעמד של חברות מלאה באו”ם ולהצטרף לארגונים בינלאומיים כדי להביא לסיום הכיבוש (ופא, 24 בספטמבר 2017).
המערכה המשפטית
  • המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, מרכז אלמיזאן, ארגון אלחק ומועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטינים הגישו תלונה לפאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) לפיה ישראל מבצעת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ביהודה ושומרון ובירושלים.
  • ארגון אלחק הפלסטיני פרסם הודעה רשמית באתר האינטרנט שלו בה נמסר, כי שעואן ג’ברין, מנהל הארגון אלחק[2] הגיש דו”ח נרחב, רביעי במספר, בן 700 עמודים, לבית הדין הפלילי הבינלאומי. על פי ההודעה מתעד הדו”ח “פשעים” שביצארין, המטרה היא להביא לפתיחת חקירה בנוגע לכל אותם “פשעים” שישראל מבצעת נגד התושבים הפלסטינים (ערוץ אלאקצא, 20 בספטמבר 2017). במקביל, להגשת הדו”ח קיימו ארבעה ארגוני חברה אזרחיים פלסטינים ברצועת עזה מסיבת עיתונאים (הארגון הפלסטיני לזכויות אדם, מרכז אלמיזאן, ארגון אלצ’מיר וארגון אלחק). בראש מסיבת העיתונאים עמד ראג’י צוראני, מנהל הארגון הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR) בעזה, אשר גינה את פעולות ישראל נגד האוכלוסייה הפלסטינית ביהוד ושומרון ובמזרח ירושלים (אתר אלחק, 21 בספטמבר 2017).

Nada Kiswanson, עורכת הדין מהאג אשר לה נמסר הדו"ח הפלסטיני (frontlinedefenders, 25 בספטמבר 2017)
Nada Kiswanson, עורכת הדין מהאג אשר לה נמסר הדו”ח הפלסטיני (frontlinedefenders, 25 בספטמבר 2017)

צאא’ב עריקאת הודיע על מחלתו
  • צאא’ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש”ף, חשף בריאיון כי חלה במחלת ריאות חשוכת מרפא המאופיינת באובדן מתקדם של תפקוד הריאות. לדבריו הוא חלה כבר לפני חמש שנים אולם בחודשים האחרונים מצבו החמיר. עריקאת אמר כי הוא מצפה עתה לניתוח השתלת ריאות שיתבצע בארה”ב (הטלוויזיה הפלסטינית, 21 בספטמבר 2017). בדף הפייסבוק הרשמי של צאא’ב עריקאת פורסמו פוסטים המאחלים לו רפואה שלמה (דף הפייסבוק של ד”ר צאא’ב עריקאת, 24 בספטמבר 2017).
צאא'ב עריקאת יושב בכיסא גלגלים מובל ע"י חסאם זמלט, נציג הרשות בארה"ב בכינוס של הפזורה הערבית והפלסטינית בארה"ב.    איור המתאר את מצבו הרפואי של צאא'ב עריקאת הסובל ממחלת ריאות."אני נושם מולדת" (דף הפייסבוק של ד"ר צאא'ב עריקאת, 24 בספטמבר 2017)
מימין: צאא’ב עריקאת יושב בכיסא גלגלים מובל ע”י חסאם זמלט, נציג הרשות בארה”ב בכינוס של הפזורה הערבית והפלסטינית בארה”ב. משמאל: איור המתאר את מצבו הרפואי של צאא’ב עריקאת הסובל ממחלת ריאות.”אני נושם מולדת” (דף הפייסבוק של ד”ר צאא’ב עריקאת, 24 בספטמבר 2017)

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] שעואן ג'ברין היה בעבר פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין, ארגון טרור שהוקם על ידי ג'ורג' חבש . הארגון היה מעורב בטרור בינלאומי ובכלל זה חטיפת אזרחים ופיגועי הרג רצחניים.