חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (2 – 8 בפברואר 2022)

  • במהלך השבוע בוצעו שני ניסיונות ירי לעבר כוחות ביטחון ישראליים באזור שכם ובאזור ג’נין. לא היו נפגעים לכוחותינו. ב-8 בפברואר 2022 הרגו כוחות ביטחון ישראלים שלושה פלסטינים, חברי חוליית טרור מאזור שכם. גורמי ביטחון דיווחו כי חברי החוליה, פעילי גדודי חללי אלאקצא, היו אחראים לביצוע שורה של פיגועי ירי לעבר כוחות צה”ל ואזרחים בשבועות האחרונים וכי תכננו לבצע פיגועים נוספים. לעבר כוחות ביטחון ישראליים שפעלו בטובאס (צפונית מזרחית לשכם) למעצר מבוקשים, הושלכו מטעני חבלה ואף בוצע ירי. כוחות הביטחון הגיבו בירי. אדם אחד נפגע.
  • ב-7 בפברואר 2022 סוכל ניסיון הברחה לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום, של למעלה מ-10,000 כדורי רובה ואקדח שהיו מיועדים, ככל הנראה, לארגוני הטרור ברצועת עזה. התחמושת הוסתרה בתוך משלוח כלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 בפברואר 2022).
  • בהפגנה שהתקיימה ברצועת עזה למען הפליטים הסורים, שרפו המפגינים את תמונותיהם של חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, וקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר. בחמאס גינו את שריפת התמונות. בהודעת גינוי ציינה חמאס כי התנהגות המפגינים מנוגדת לערכי העם הפלסטיני והדגישו כי מה שעושים איראן וחזבאללה עבור “ההתנגדות” ראוי לתודה ולהערכה.
  • ב-6 בפברואר 2022 נפתח כינוס בן יומיים של המועצה המרכזית של אש”ף בראמאללה. חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ומספר ארגונים נוספים, המשיכו להביע בפומבי את התנגדותם לכינוס.
  • באדיס אבבה ננעל כינוס הפסגה של איחוד מדינות אפריקה. אחד הנושאים המרכזיים שעלו בו היה שאלת חברותה של ישראל כמשקיפה בפורום. בסיום הכינוס הוחלט לדחות את הקביעה בנושא בשנה. הפלסטינים רואים בהחלטה כניצחון. בכלי תקשורת פלסטינים פורסם כי בכינוס הוחלט לבטל או להקפיא את ההחלטה המקורית להעניק לישראל מעמד של משקיפה.
  • ברשות הפלסטינית ברכו על דו”ח אמנסטי הקובע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד בכל שטחיה. אבו מאזן נועד עם מזכ”לית הארגון. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) לבחון את “פשע אפרטהייד” במסגרת החקירות שהוא מבצע בשטחים הפלסטיניים.
  • ביהודה ושומרון נרשמה ירידת מה במספר החולים בנגיף קורונה. עם זאת המצב בבתי החולים קשה עם תפוסה של 100%. ברצועת עזה נמשכת העלייה במספר החולים.
ירי לעבר כלי רכב צבאי
  • ב-2 בפברואר 2022 בוצע ירי מכלי רכב חולף לעבר עמדה צבאית באחת הכניסות לעיר שכם. לא היו נפגעים. כוחות צה”ל סרקו את האזור במטרה לעלות על עקבות היורים (דובר צה”ל, 2 בפברואר 2022).
  • 5 בפברואר 2022: במהלך פעילות בטחונית שגרתית של לוחמי משמר הגבול בגזרת ג’נין הגיע טרקטורון עליו רכבו מספר פלסטינים. הם ירו לעבר הלוחמים, אשר השיבו בירי. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב בלבד כוחות ביטחון נוספים הוזעקו לאזור כדי לבצע סריקות אחר היורים (דוברות המשטרה, 5 בפברואר 2022).
חיסול חוליה בשכם
  • ב-8 בפברואר 2022 בפעילות כוחות ביטחון ישראלים בעיר שכם נהרגו שלושה פלסטינים חברי חוליית טרור. על פי הדיווחים נהרגו השלושה בירי מאסיבי שבוצע לעבר המכונית בה נסעו. גורמי ביטחון דיווחו כי חברי החוליה, פעילי גדודי חללי אלאקצא, היו אחראים לביצוע שורה של פיגועי ירי לעבר כוחות צה”ל ואזרחים בשבועות האחרונים וכי תכננו לבצע פיגועים נוספים. במכונית נמצאו אמצעי לחימה (תקשורת ישראלית, 8 בפברואר 2022).
זירת האירוע (פאל טודיי, 8 בפברואר 2022)
זירת האירוע (פאל טודיי, 8 בפברואר 2022)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי השלושה הם אשרף אלמבסלט, אדהם מברוכ ומחמד אלדח’יל. גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעה בה הודיעו כי ההרוגים בשכם פעלו מטעמם, דמם לא נשפך לשווא וכי התגובה תגיע (ערוץ טלגרם של הארגון, 8 בפברואר 2022). מזכיר פתח בשכם, מחמד חמדאן, מסר, כי ארגונו יגיב על החיסול בשכם בשטח (מען, 8 בפברואר 2022).
הודעת אבל מאת גדודי חללי אלאקצא בשכם. (מימין לשמאל: 
אשרף אלמבסלט, אדהם אלמברוכ, מחמד אלדח'יל) (מען, 8 בפברואר 20)
הודעת אבל מאת גדודי חללי אלאקצא בשכם. (מימין לשמאל: אשרף אלמבסלט, אדהם אלמברוכ, מחמד אלדח’יל) (מען, 8 בפברואר 20)
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את ההרג וקרא לקהילה הבינלאומית ולמזכ”ל האו”ם לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) לשאת באחריות ולפתוח בחקירה נגד “פשעי הכיבוש” (אתר משרד החוץ ברשות הפלסטינית, 8 בפברואר 2022).
פעילות סיכול נוספת
  • כוחות ביטחון ישראליים פעלו (3 בפברואר 2022) בטובאס (צפונית מזרחית לשכם), למעצר מבוקש. במהלך הפעילות הושלכו לעבר הכוחות מטעני חבלה ואף בוצע ירי במסגרת הפרת סדר אלימה שהתפתחה במקום. כוחות הביטחון הגיבו בירי. אדם אחד נפגע , ופונה על ידי כוחות הרפואה המקומיים. לא היו נפגעים לכוחותינו (דוברות המשטרה, 3 בפברואר 2022).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במהלך השבוע נמשכו ואף גברו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה ברחבי יהודה ושומרון. אלה כוונו בעיקר לעבר כלי רכב, עמדות צה”ל וגדרות ישובים ישראלים. להלן אירועים בולטים:
    • 7 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין עזון לקרני שומרון (מזרחית לקלקיליה). מיידי האבנים פגעו בכלי רכב פלסטיני. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: מטען הושלך מכלי רכב חולף. המטען התפוצץ סמוך לגדר הישוב בית אל (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס שהיה בדרכו למצפה יריחו (כביש מעלה אדומים- בקעת הירדן). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור עיסאויה שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות משטרה עצרו תושב מזרח ירושלים, בן 15, בחשד ליידוי האבנים (דוברות המשטרה, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור צומת מעלה עמוס (מזרח גוש עציון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 7 בפברואר 2022: מטען הונח בכביש 465 מערבית לנווה צוף (צפונית מערבית לרמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בפברואר 2022).
    • 6 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין חזמא לענתות (צפונית מזרחית לירושלים). נגרם נזק לשמשה ודווח על נפגעת חרדה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2022).
    • 6 בפברואר 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר משאית באזור חבלה (דרומית קלקיליה). נהג נפצע בראשו ופונה לבית החולים. נגרם נזק לשמשת המשאית (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2022).
    • 6 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב הכפר אללבן אלשרקיה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2022).
    • 6 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון סמוך לצומת חלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 בפברואר 2022).
    • 5 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם), סמוך לכיכר עינבוס. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בפברואר 2022).
    • 3 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין עזון לקרני שומרון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בפברואר 2022).
    • 3 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך לאלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בפברואר 2022).
    • 3 בפברואר 2022: אבנים יודו לעבר ניידת משטרה סמוך לעלי זהב (דרום מערב השומרון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בפברואר 2022).
    • 3 בפברואר 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון דרומית לצומת כרמי צור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בפברואר 2022).
    • 3 בפברואר 2022: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב בין אדם לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בפברואר 2022).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הרס בית מחבל
  • כוחות צה”ל הרסו במחנה הפליטים שעפאט את ביתו של פאדי מחמוד עיד אבו שח’ידם, המחבל שביצע ב-21 בנובמבר 2021 פיגוע ירי באזור שער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים. בפיגוע נהרג אליהו קיי ז”ל ונפצעו שני אזרחים ושני שוטרים. הריסת הבית התבצעה בהתאם לצו מפקד פיקוד העורף לאחר שעתירת המשפחה לבג”ץ נדחתה ב-19 בינואר 2022 ונדחתה בקשתם לדיון נוסף (דובר צה”ל, 1 בפברואר 2022).
  • בעקבות הרס הבית שוחח אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בטלפון עם משפחת המחבל. הניה גינה את ההרס, הביע הזדהות עם המשפחה וכינה את מדיניות הרס הבתים מצד ישראל מדיניות כושלת (אלקדס, 1 בפברואר 2022).
בית המחבל פאדי אבו שח'ידם לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 בפברואר 2022)      בית המחבל פאדי אבו שח'ידם לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 בפברואר 2022)
בית המחבל פאדי אבו שח’ידם לאחר הריסתו (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 בפברואר 2022)
קריקטורה פלסטינית המביעה את נחישות מאבק הפלסטינים נגד הריסות הבתים למרות המצוקה הכלכלית והמאבק בנגיף קורונה (אלקדס, 8 בפברואר 2022)
קריקטורה פלסטינית המביעה את נחישות מאבק הפלסטינים נגד הריסות הבתים למרות המצוקה הכלכלית והמאבק בנגיף קורונה (אלקדס, 8 בפברואר 2022)
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סוכל ניסיון הברחת תחמושת
  • ב-7 בפברואר 2022 סיכלו בודקים ביטחוניים של רשות המעברים במעבר כרם שלום ניסיון הברחה של למעלה מ-10,000 כדורי רובה ואקדח שהיו מיועדים, ככל הנראה, לארגוני הטרור ברצועת עזה. התחמושת הוסתרה בתוך משלוח כלי בית, שיועד לרצועת עזה. המשלוח נתפס והועבר לטיפול גורמי הביטחון (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 7 בפברואר 2022).
התחמושת שנתפסה על ידי הבודקים הביטחוניים במעבר כרם שלום (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 7בפברואר 2022)
התחמושת שנתפסה על ידי הבודקים הביטחוניים במעבר כרם שלום (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 7בפברואר 2022)
שריפת תמונות חסן נצראללה וסלימאני בהפגנה ברפיח
  • ב-3 בפברואר 2022 התקיימה באזור רפיח הפגנה למען הפליטים הסורים תחת הכותרת “תמיכת פלסטין באחים בסוריה”. ההפגנה אורגנה על ידי אנשי אגודת הצדקה אבן באז, המזוהה עם גורמים סלפים ברצועה. במהלך ההפגנה הונפו כרזות המגנות את התערבות איראן וחזבאללה בסוריה. המפגינים גם שרפו את תמונותיהם של חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, וקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בפברואר 2022).
גורמים סלפיים ברפיח מביעים תמיכה בפליטים הסוריים ושורפים תמונות של חסן נצראללה וקאסם סלימאני (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בפברואר 2022)     גורמים סלפיים ברפיח מביעים תמיכה בפליטים הסוריים ושורפים תמונות של חסן נצראללה וקאסם סלימאני (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בפברואר 2022)
גורמים סלפיים ברפיח מביעים תמיכה בפליטים הסוריים ושורפים תמונות של חסן נצראללה וקאסם סלימאני (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 3 בפברואר 2022)
  • בחמאס גינו את שריפת התמונות. בהודעת גינוי שפרסמה ציינה חמאס כי התנהגות המפגינים מנוגדת לערכי העם הפלסטיני, וכי לאף אדם או ישות אין זכות לנצל את ה”חירויות ברצועת עזה” כדי לפגוע בערבים ובמוסלמים. חמאס גם הדגישה בהודעה כי מה שעושות איראן וחזבאללה בתמיכה ב”התנגדות” ראוי לתודה ולהערכה, וכי חמאס תישאר נאמנה לכל אלה שתומכים בעם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 בפברואר 2022)
  • יצוין, כי במהלך השבוע האחרון נאספו כספי תרומות ומוצרי סיוע עבור הפליטים הסוריים גם בקרב ערביי ישראל ומזרח ירושלים. כך, למשל, תועד סיוע בסך 300 אלף ₪ ותכשיטי זהב שנאספו ע”י תושבי שעפאט במזרח ירושלים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בפברואר 2022).
תרומות תושבי שעפאט לסיוע לפליטים הסוריים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בפברואר 2022)
תרומות תושבי שעפאט לסיוע לפליטים הסוריים
(חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בפברואר 2022)
כינוס המועצה המרכזית של אש”ף
  • ב-6 בפברואר 2022 , על רקע התנגדויות והפגנות, נפתח בראמאללה המושב ה-31 של המועצה המרכזית, בראשות אבו מאזן, תחת הכותרת: “פיתוח והפעלת אש”ף, שמירת הפרויקט הלאומי, וההתנגדות העממית”. את הכינוס החרימו ארגונים רבים ביניהם החזית העממית לשחרור פלסטין, היוזמה הלאומית הפלסטינית, ברשות ד”ר מצטפא אלברע’ות’י, ואישים עצמאיים פלסטינים. החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין שינתה ברגע האחרון את החלטתה והודיעה על השתתפותה בכינוס (אלקדס, 6 בפברואר 2022).
  • טרם הכינוס ובמהלכו המשיכו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר לא חברות באש”ף, להביע בפומבי את התנגדותם לכינוס. בחמאס הדגישו, כי למועצה שלא נבחרה בבחירות או בהסכמה לאומית אין לגיטימציה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בפברואר 2022). משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר בעצרת שהתקיימה בעיר עזה כי “על חוטפי אש”ף לשחרר את הארגון”. לדבריו, לעם הפלסטיני מגיעה הנהגה אשר תומכת בפלסטין השלמה מצפון ועד הדרום שאומרת לישראל, כי הפצצה תענה בהפצצה והרס יענה בהרס ולא הנהגה אשר מתפארת בתיאום הביטחוני עם ישראל ומתארת אותו כ”קדוש” (שהאב, 6 בפברואר 2022). בג’האד האסלאמי בפלסטין מסרו, כי כינוס המועצה הוא ניסיון להנציח מדיניות שהוכחה כלא יעילה בהתמודדות מול ישראל וכי הסדרת הבית הפלסטיני מחייבת דיאלוג לאומי הרחק משליטת ישראל והתערבותה (פאל טודיי 6 בפברואר 2022).
הפגנות מחאה בראמאללה (מימין) ובעזה (משמאל) נגד כינוס המועצה המרכזית של אש"פ (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022)     הפגנות מחאה בראמאללה (מימין) ובעזה (משמאל) נגד כינוס המועצה המרכזית של אש"פ (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022)
הפגנות מחאה בראמאללה (מימין) ובעזה (משמאל) נגד כינוס המועצה המרכזית של אש”פ (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022)
  • בדברים שנשא אבו מאזן ב פתיחת הכינוס התייחס לנושאים הבאים (ופא, 6 בפברואר 2022) :
    • תהליך השלום: ציין כי הפלסטינים מילאו את כל חובותיהם למציאת פתרון לסכסוך הפלסטיני ישראלי והדגיש כי אף אחד לא יכול להאשים אותם בשיבוש תהליך השלום. הם אינם יכולים לשתוק לנוכח המצב הקיים והם חייבים לנקוט בהחלטות גורליות. בשלב זה הם צריכים להגן על האדמה, הזהות ירושלים והאתרים הקדושים ולמצוא דרכים לסיום “הכיבוש”. למרות הקשיים הרבים הם ימשיכו לפעול מול הקהילה הבינלאומית ולהושיט את ידם לשלום ולקיום ועידת שלום בינלאומית בהתאם להחלטות הבינלאומיות ובחסות הקווארטט.
    • היחסים עם ארצות הברית: מאז בחירתו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן נפתח דף חדש ביחסים עם ממשל ארצות הברית. הם שמעו מהם הבטחות ועמדות חיוביות כלפי הסוגיה הפלסטינית, אולם מאז חלפה שנה והם עדיין מקווים ליישום בפועל של ההבטחות שניתנו להם.
    • ההתנגדות העממית: אבו מאזן קרא להגברת “ההתנגדות העממית בדרכי שלום” אשר הפכה להיות האופציה העיקרית שלהם. יש להרחיב את היקפה במסגרת המאבק נגד”מתקפות הטרור של המתנחלים” ובמאבק נגד תכניות ישראל להשתלט על האדמות.
  • בדברים שנשא אבו מאזן בטקס נעילת הכינוס התייחס לנושאים הבאים (ופא, 7 בפברואר 2022):
    • ירושלים היא בירת הנצח של המדינה הפלסטינית והם לא יוותרו עליה. אין דבר חשוב ויקר יותר מירושלים אשר תקבל את מלוא החשיבות, כולל סיוע לתושבי מזרח ירושלים ב”עמידתם האיתנה”.
    • יש להעניק לאסירים הפלסטינים את מלוא הסיוע בכל הרמות. הוא חזר על האמירה כי גם אם ישאר גרוש אחד [בקופת הרשות] הוא ישולם לאסירים.
אבו מאזן נושא נאום עם פתיחת כינוס המועצה המרכזית (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022)    אבו מאזן נושא נאום עם פתיחת כינוס המועצה המרכזית (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022)
אבו מאזן נושא נאום עם פתיחת כינוס המועצה המרכזית (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022)
  • במהלך הכינוס פורסמו מספר מינויים חדשים: רמזי ח’ורי נבחר לשמש כיו”ר הקרן הלאומית הפלסטינית וכחבר הוועד הפועל של אש”ף. חסין אלשיח’, בכיר פתח, נבחר לשמש כחבר הוועד הפועל במקום צאא’ב עריקאת שנפטר. ד”ר מחמד מצטפא נבחר כחבר הוועד הפועל של אש”ף במקום חנאן עשראוי שהתפטרה מתפקידה. פריד סרוע (רמזי רבאח) נבחר כחבר הוועד הפועל במקום תיסיר ח’אלד אשר התפטר מתפקידו. רוחי פתוח, בכיר פתח, נבחר לשמש יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית במקום סלים זענון (ופא, 6 ו-7 בפברואר 2022).
קריקטורות פלסטיניות הלועגות לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף, אשר נחשב לגוף ארכאי (6 בפברואר 2022)     קריקטורות פלסטיניות הלועגות לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף, אשר נחשב לגוף ארכאי (6 בפברואר 2022)
קריקטורות פלסטיניות הלועגות לכינוס המועצה המרכזית של אש”ף, אשר נחשב לגוף ארכאי
(6 בפברואר 2022)
פגישת אבו מאזן עם מנכ”לית אמנסטי
  • לאחר פרסום דו”ח (1 בפברואר 2022) אמנסטי, הקובע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד בכל שטחיה ואשר גונה בחריפות על ידי ישראל, נועד אבו מאזן בלשכתו עם מזכ”לית אמנסטי הבינלאומי, אנייס קלאמארד (Agnes Callamard), ושמע ממנה הסבר מפורט אודות הדו”ח. אבו מאזן הביע הערכה על המאמץ הגדול שמשקיע הארגון במהלך השנים כדי “לחשוף את האמת”. היא ציינה כי הם דנו באופן מעמיק אודות פעילות הארגון בעולם לסיום ההפרדה הגזענית. לטענת אנייס קלאמארד ישראל סירבה לדון עמם בנושא הדו”ח אולם למרות זאת הם ימשיכו בפועלם על מנת לחשוף “פשעים” שמבצעת ישראל. היא גם ציינה כי פרסום הדו”ח הוא צעד ראשון בפעילותם לסיום “משטר האפרטהייד” (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2022).
מימין: אבו מאזן נפגש עם מזכ"לית ארגון אמנסטי הבינלאומי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2022). משמאל: קריקטורה פלסטינית בעקבות פרסום דו"ח אמנסטי (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 2 בפברואר 2022)
מימין: אבו מאזן נפגש עם מזכ”לית ארגון אמנסטי הבינלאומי (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בפברואר 2022). משמאל: קריקטורה פלסטינית בעקבות פרסום דו”ח אמנסטי (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 2 בפברואר 2022)
  • מחמד אשתיה ברך על פרסום הדו”ח שחשף, לדבריו, את “משטר האפרטהייד הברברי ופשעים נגד האנושות” שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים. הוא גם ציין שהדו”ח הוא בעל חשיבות רבה והוא אחד מהדו”חות היותר מקצועיים, אמינים ושקופים המזהירים מפני פעולות ישראל. אשתיה קרא לבית הדין הפלילי הבינלאוצי בהאג (ICC) לבחון את “פשע אפרטהייד” במסגרת החקירות שהוא מבצע בשטחים הפלסטיניים. אשתיה גם ציין כי הם עומדים לצידה של מזכ”לית אמנסטי לנוכח הקמפיין המתנהל נגדה מצד ישראל שנועד להפריך את אמינות הדו”ח (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 1 בפברואר 2022).
פסגת איחוד מדינות אפריקה
  • מחמד אשתיה, הגיע ב-4 בפברואר 2022 לאדיס אבבה, בירת אתיופיה, כדי להשתתף בכינוס האיחוד האפריקאי, בשמו של אבו מאזן. בשולי הכינוס באדיס אבבה נפגש מחמד אשתיה עם מנהיגים שונים ביניהם נשיא ניגריה, מחמד אלבחארי, שר החוץ המצרי, סאמח אלשכרי, שר החוץ של תוניס, סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, המשמש גם כשליח נשיא רוסיה למזרח התיכון וצפון אפריקה (ופא, 5 בפברואר 2022).
  • בדברים שנשא מחמד אשתיה עם פתיחת הכינוס הוא קרא למדינות האיחוד לבטל את חברות ישראל כמשקיפה. לדבריו, מעמד המשקיף שניתן לישראל היא מתנה שלא מגיעה לה בשל בניית גדר הביטחון ביהודה ושומרון, אשר בית הדין בהאג ציין כי היא לא חוקית ובשל פשעים שהיא מבצעת נגד רצועת עזה. עוד, ציין אשתיה כי ישראל ביצעה פשע בינלאומי באמצעות “האפרטהייד” המהווה הפרה של החוק הבינלאומי לזכויות האדם זאת כפי שהדגישו זאת הדו”חות הבינלאומיים של ארגון אמנסטי וארגון זכויות האדם (Human Rights Watch) (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 בפברואר 2022).
  • ב-6 בפברואר 2022, החליט האיחוד האפריקאי לדחות בשנה את הדיון אודות חברותה של ישראל כמשקיפה באיחוד. הוחלט להקים ועדה שתמליץ על ביטול חברותה של ישראל בה חברים שבעה ראשי מדינות בהם נשיא אלג’יריה, נשיא דרום אפריקה, נשיא קונגו, נשיא ניגריה, נשיא קמרון ונשיא סנגל, המשמש כיום בפועל כנשיא האיחוד האפריקאי (אלגז’ירה באנגלית, שהאב, 6 בפברואר 2022).
  • בתקשורת הפלסטינית פורסמו דיווחים לא מדויקים בקשר להחלטה לגבי ישראל. בכלי תקשורת פלסטינים פורסם כי בכינוס הוחלט לבטל או להקפיא את ההחלטה המקורית להעניק לישראל מעמד של משקיפה. משרד החוץ הפלסטיני ציין כי זהו ניצחון של הסוגיה הפלסטינית (מען, 7 בפברואר 2022). תנועת פתח מסרה, כי “ההחלטה היא ניצחון לפלסטינים ולסוגיה הפלסטינית, ושיבחה את מאמצי ההנהגה הפלסטינית מול כל הגורמים הרלוונטיים בענין זה (מען, 7 בפברואר 2022). חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמו הודעות המברכות על הניצחון הפלסטיני. בחמאס שיבחו את עמדתן של כל מדינות אפריקה, שפעלו נגד ההחלטה (אלרסאלה, 7 בפברואר 2022).
 מחמד אשתיה, נואם בכינוס באדיס אבבה (דף הפיסבוק של ופא, 5 בפברואר 2022).   פגישת אשתיה נפגש עם שר החוץ המצרי סאמח אלשכרי (דף הפייסבוק של ופא, 5 פברואר 2022)
מימין: מחמד אשתיה, נואם בכינוס באדיס אבבה (דף הפיסבוק של ופא, 5 בפברואר 2022). משמאל: פגישת אשתיה נפגש עם שר החוץ המצרי סאמח אלשכרי (דף הפייסבוק של ופא, 5 פברואר 2022)
קריקטורות פלסטיניות הרואות בהחלטת האיחוד האפריקאי ניצחון (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, אלקדס אלערבי, 7 בפברואר 2022     קריקטורות פלסטיניות הרואות בהחלטת האיחוד האפריקאי ניצחון (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, אלקדס אלערבי, 7 בפברואר 2022
קריקטורות פלסטיניות הרואות בהחלטת האיחוד האפריקאי ניצחון (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, אלקדס אלערבי, 7 בפברואר 2022
מחאות על יוקר המחיה
  • ב-6 בפברואר 2022 התקיימה הפגנת מחאה במרכז העיר חברון נגד יוקר המחיה. בהפגנה הונפו כרזות נגד יוקר המחיה והממשלה והמפגינים קראו להתפטרות הממשלה הפלסטינית. נהגי משאיות פלסטיניות בחברון ערכו שיירת מחאה נגד עליית מחירי הדלק (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022). משרד האוצר הפלסטיני מסר בתגובה, כי אין בכוונתו להטיל מיסים חדשים על מוצרי יסוד וכי הוא פועל בתיאום מול משרד הכלכלה הפלסטיני כדי לבלום את עליית המחירים בשווקים הפלסטינים (אלחיאת אלג’דידה, 7 בפברואר 2022).
הפגנת מחאה במרכז העיר חברון.    הפגנת מחאה של נהגי משאיות בחברון (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022)
מימין: הפגנת מחאה במרכז העיר חברון. משמאל: הפגנת מחאה של נהגי משאיות בחברון (חשבון הטוויטר של שהאב, 6 בפברואר 2022)
תערוכה לזכרו של יאסר ערפאת בטול כרם
  •  באוניברסיטת אלקדס הפתוחה בטול כרם נפתחה תערוכה לזכרו של יאסר ערפאת, שאורגנה ע”י סיעת השביבה של פתח באוניברסיטה. בטקס הפתיחה נכח עצאם אבו בכר, מושל מחוז טול כרם. בדברים שנשא הודה אבו בכר לסיעת השביבה על ארגון התערוכה ושיבח את דרכו של יאסר ערפאת בה הולכים כל מנהיגי הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022).
מושל מחוז טול כרם פותח תערוכת התמונות .    אחת התמונות שהוצגו בתערוכה (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022)
מימין: מושל מחוז טול כרם פותח תערוכת התמונות . משמאל: אחת התמונות שהוצגו בתערוכה (דף הפייסבוק של ופא, 6 בפברואר 2022)
יהודה ושומרון
  • על פי נתוני משרד הבריאות ברשות הפלסטינית (7 בפברואר 2022 (מספר החולים הפעילים עומד על 27,097 (לעומת 29,513 ב-31 בינואר 2022). ביממה האחרונה בוצעו 17,245 בדיקות מהן 2,207 יצאו חיוביות (כ-13%). 106 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם 26 מונשמים. מספר הנפטרים הוא 3,119 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 7 בפברואר 2022).
  • מי אלכילה, שרת הבריאות הפלסטינית, מסרה כי הם נמצאים במצב לא פשוט והיקף התחלואה הינו גבוה מהצפוי. לדבריה היקף התפוסה בבתי החולים הגיע ל-100% ובשל מצב התחלואה הגבוה נסגרו מחלקות בבתי חולים והוסבו למחלקות קורונה. היקף הבדיקות החיוביות הגיע ל-46% (ברצועת עזה יהודה ושומרון), ובתי הספר מהווים את מקור ההדבקה. אלכילה ציינה ,כי מרבית החולים נדבקו בזן האומיקרון. אלכילה מסרה שמשרד הבריאות ינצל את השבתת הלימודים בבתי הספר להגברת קמפיין החיסונים במתחמי בתי הספר. למרות המצב שתיארה, היא ציינה כי אין בכוונתם להטיל סגר מלא (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 5 בפברואר 2022).
  • משרד הבריאות פרסם הודעה תקשורתית בה הודיע כי חיסוני הקורונה שברשותו אמינים ומאוחסנים בהתאם להנחיות הנדרשות. לדבריו, המשרד קיבל מחברת פייזר העולמית אישור רשמי בדבר הארכה של שלושה חודשים לתוקף החיסונים שברשותו. הוא קרא לציבור הפלסטיני להגיע ולהתחסן כדי לבלום את התפשטות הנגיף (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 8 בפברואר 2022).
  • ב-4 בפברואר 2022 התקבל במשרד הבריאות הפלסטיני סיוע רפואי בסך 330 אלף דולר מאת מוסד המלך סלמאן בסעודיה. הסיוע כלל 15 מכשירי הנשמה, שלושה מוניטורים וציוד רפואי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 4 בפברואר 2022).
הסיוע הרפואי שהתקבל ממוסד המלך סלמאן בסעודיה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 4 בפברואר 2022)     הסיוע הרפואי שהתקבל ממוסד המלך סלמאן בסעודיה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 4 בפברואר 2022)
הסיוע הרפואי שהתקבל ממוסד המלך סלמאן בסעודיה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 4 בפברואר 2022)
רצועת עזה
  • משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי ברצועה מצויים 30,794 חולים פעילים (לעומת 13,789 ב-1 בפברואר 2022). מתוך 7,195 בדיקות שנעשו ביממה האחרונה דווח על 3,050 חולים חדשים (כ- 42% חיוביים). סך כל הנפטרים ברצועה עומד על 1,795 (לעומת  1,765 ב-1 בפברואר 2022). 208 חולים מאושפזים בבתי החולים מהם 113 חולים קשים. סה”כ מחוסנים 597,737 (לעומת  587,795 ב-1 בפברואר 2022) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 8 בפברואר 2022). מג’די צ’היר, מנהל מחלקת בריאות הציבור במשרד הבריאות ברצועה, מסר כי בשבועיים הקרובים צפויה רמת התחלואה ברצועה להגיע לשיאה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 בפברואר 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.