חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (20-14 באוקטובר 2020)

עצרת בעזה לציון יום השנה ל

עצרת בעזה לציון יום השנה ל"עסקת שליט" (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

עצרת בעזה לציון יום השנה ל

עצרת בעזה לציון יום השנה ל"עסקת שליט" (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

הטקס סמוך לקברם של אחמד אלג'עברי ומאזן פקהא (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

הטקס סמוך לקברם של אחמד אלג'עברי ומאזן פקהא (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

הטקס סמוך לקברם של אחמד אלג'עברי ומאזן פקהא (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

הטקס סמוך לקברם של אחמד אלג'עברי ומאזן פקהא (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020)

הבובה מונחת על דגם של ארון מתים שעליו תמונת רחבעם זאבי (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)

הבובה מונחת על דגם של ארון מתים שעליו תמונת רחבעם זאבי (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)

שרת הבריאות קוראת לשחרורו במסיבת עיתונאים בראמאללה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 באוקטובר 2020).

שרת הבריאות קוראת לשחרורו במסיבת עיתונאים בראמאללה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 באוקטובר 2020).

פגישת מחמד אשתיה עם קונסולים ונציגים זרים מהאיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באוקטובר 2020)

פגישת מחמד אשתיה עם קונסולים ונציגים זרים מהאיחוד האירופי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באוקטובר 2020)

הפגנת מחאה בבית לחם למען שחרורו של מאהר אלאח'רס (ופא, 14, באוקטובר 2020)

הפגנת מחאה בבית לחם למען שחרורו של מאהר אלאח'רס (ופא, 14, באוקטובר 2020)

  • ברצועת עזה נמשכת מגמת העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה (1,893 חולים פעילים). ביהודה ושומרון ניכרת התייצבות אך מספר החולים הפעילים עודנו גבוה (4,477 בני אדם). בממשל חמאס ובמשרד הבריאות ברשות הפלסטינית קיים חשש מפני התפרצות מחלת השפעת בחורף, במקביל לקורונה.
  • מרצועת עזה שוגרה רקטה לעבר ישראל שנפלה בשטח פתוח באזור נתיב העשרה. צה”ל נמנע מתגובה. מעבר לכך שרר שקט יחסי.
  • ביהודה ושומרון נמשכים אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. מעבר לכך לא אירעו פיגועי טרור עממי (“התנגדות עממית”).
  • משלחת של איחוד האמירויות שביקרה במסגד אלאקצא סולקה משם בבושת פנים על ידי פעילים פלסטינים מקומיים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הודיע, כי הכניסה למסגד חייבת להתבצע באמצעות “בעלי המקום” (הפלסטינים) ולא באמצעות ישראל (“הכיבוש”). יוזכר כי בעקבות הסכם השלום הודיעו הפלסטינים, כי אם יגיעו תושבי האמירויות להתפלל במסגד אלאקצא הם יגורשו מהמקום.
  • בתקשורת הישראלית פורסם, כי שגריר ישראל באו”ם פנה במהלך דיון לנציג אונר”א, פיליפ לזריני בדרישה שהסוכנות תפסיק לשלב תכני הסתה בבתי הספר שהיא מפעילה. עוד דווח, כי נציג אונר”א הבטיח לבדוק האם בספרי הלימוד ובבתי הספר של אונר”א ישנם תכנים מסיתים נגד ישראל (ישראל היום, 13 באוקטובר 2020).
  • דוברים פלסטינים תקפו את אונר”א וטענו, כי אין לה זכות להתערב בתכניות הלימודים. הם גם טענו, כי תכנית הלימודים של אונר”א, המבוססת על תכנית הלימוד של הרשות הפלסטינית, משקפת את ערכי האו”ם והיא נקייה מכל הסתה. ככל הידוע לנו נמנעה הרשות הפלסטינית עד כה מהתייחסות פורמלית לנושא.
רצועת עזה
מצב התחלואה

ברצועת עזה נמשכת מגמת העלייה במספר הנדבקים בנגיף ובמספר החולים הפעילים. ביממה האחרונה נוספו 99 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים ברצועת עזה עומד עתה על 1,893. עד כה נפטרו ברצועת עזה 28 בני אדם. למרות המשך התחלואה ממשיך ממשל חמאס במתן הקלות לתושבים תוך ניסיון לשמור על כללי הזהירות. במערכת הבריאות מתחילים להיערך לאפשרות התפרצות מחלת השפעת בחודשי החורף בנוסף לקורונה.

יהודה ושומרון
מצב התחלואה

במספר החולים המאומתים ביהודה ושומרון ניכרת התייצבות אך מספרם עודנו גבוה. ב-19 באוקטובר 2020 דווח על 404 חולים חדשים. מספר החולים הפעילים עומד על 4,447 (19 באוקטובר 2020). במספר הנפטרים ביהודה ושומרון חלה השבוע עלייה קלה והוא עומד על 386 (לעומת 363 בשבוע שעבר). 39 חולים מטופלים ביחידות טיפול נמרץ , חמישה חולים מונשמים. סה”כ חולים מאז התפרצות הנגיף הינו 42,894 ( דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 19 באוקטובר 2020). ראשי מערכת הבריאות מודאגים מהאפשרות להתפרצות מחלת השפעת בחודשי החורף בנוסף לקורונה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-17 באוקטובר 2020 בשעות הערב שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח באזור נתיב העשרה שבמועצה האזורית חוף אשקלון . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 17 באוקטובר 2020).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

צעדי זהירות בגבול רצועת עזה
  • בעקבות חשש שבכוונת ארגוני הטרור ברצועה לבצע פיגוע בגבול ישראל רצועת עזה, הוחלט כי האזור שבקרבת גדר הביטחון ייסגר לאזרחים. מספר שעות לאחר מכן, בעקבות הערכת מצב, הוחלט על החזרת העבודות החקלאיות באזור גדר הביטחון סמוך לרצועת עזה למעט מקומות נקודתיים (דובר צה”ל, 19 באוקטובר 2020).
  • התקשורת הפלסטינית פרסמה תמונות שהתפרסמו בכלי התקשורת הישראליים של מחסומים וחסימת דרכים חקלאיות בעוטף עזה, לדבריהם מחשש ירי צלפים מהרצועה (דף הפייסבוק שהאב, דף הפייסבוק של חסן אצליח, 19 באוקטובר 2020).
 פריסת מחסומים בעוטף עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 19 באוקטובר 2020).     העיתונאי חסן אצליח מצייץ בטוויטר על צעדי הזהירות שנקטה ישראל בקרבת גדר הגבול. הציוץ הועלה לפני הודעת דובר צה"ל על החזרה לשגרה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 באוקטובר 2020)
מימין: פריסת מחסומים בעוטף עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 19 באוקטובר 2020). משמאל: העיתונאי חסן אצליח מצייץ בטוויטר על צעדי הזהירות שנקטה ישראל בקרבת גדר הגבול. הציוץ הועלה לפני הודעת דובר צה”ל על החזרה לשגרה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 באוקטובר 2020)
השלכת מטען לעבר כוח צה”ל
  • בליל 14-13 באוקטובר 2020 נפצעו שני לוחמי צה”ל במהלך פעילות למעצר פלסטיני מבוקש במחנה הפליטים בלאטה שבשכם. השניים נפצעו ככל הנראה מרסיסי מטען שהושלך לעבר הכוח (דובר צה”ל, 14 באוקטובר 2020).
יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה
  • נמשכים אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה בכבישי יהודה ושומרון. להלן אירועים בולטים:
    • 18 באוקטובר 2020 : שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס סמוך למחנה הפליטים אלפואר (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באוקטובר 2020).
    • 18 באוקטובר 2020: אבנים יודו לעבר היישוב שערי תקווה (צפונית מערבית לאריאל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באוקטובר 2020).
    • 18 באוקטובר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין ריחן למבוא דותן (מערבית לג’נין). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באוקטובר 2020).
    • 18 באוקטובר 2020: מספר רעולי פנים יידו אבנים לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לאלערוב (צפונית מזרחית לחברון). אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באוקטובר 2020).
    • 18 באוקטובר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 18 באוקטובר 2020).
    • 16 באוקטובר 2020: אבנים יודו צפונית ליישוב כוכב השחר (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 באוקטובר 2020).
    • 15 באוקטובר 2020: שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב צבאי בין אלערוב לבית אומר (צפונית מחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באוקטובר 2020).
    • 15 באוקטובר 2020: בקבוקי צבע הושלכו לעבר אוטובוס בכביש נגוהות אדוריים (מערבית לחברון). אחד הבקבוקים פגע בשמשה הקדמית של האוטובוס . לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 באוקטובר 2020).
    • 14 באוקטובר 2020: שני בקבוקי תבערה הושלכו באזור גדר הישוב פסגות (דרומית לבית אל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 14 באוקטובר 2020).
    • 13 באוקטובר 2020: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור חווארה דרומית לצומת יצהר (צפונית מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 13 באוקטובר 2020).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

ציון יום השנה ל”עסקת שליט”
  • חמאס ערכה עצרת לציון תשע שנים ל”עסקת שליט” מול מטה הצלב האדום בעיר עזה. בעצרת נאם איאד אבו פנונה, אסיר, ששוחרר במסגרת העסקה ובכיר בחמאס. בדבריו ציין, כי חמאס תאלץ בכוח את ישראל לשחרר את האסירים, וכי ידי לוחמי “ההתנגדות” פועלים כדי לקחת בשבי חיילים וקצינים נוספים. בדברים שנשא אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין אף הוא כי בידי “ההתנגדות” “הפתעות רבות” (ח’בר, 18 באוקטובר 2020).
  • במסגרת האירועים ארגן המשרד לענייני אסירים ומשוחררים עליה לקברו של אחמד אלג’עברי, מי שהיה המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס, והיה שותף ל”עסקת שליט”. המשתתפים הניחו זרי פרחים על קברו של אלג’עברי ועל קברו של מאזן פקהאא’, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, ששוחרר ב”עסקת שליט” (נהרג בעזה במרץ 2017). אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר, כי הם ימשיכו בדרכו של אלג’עברי עד להשגת העסקה השנייה. רצ’ואן גם הדגיש כי כל פגיעה באסיר מאהר אלאח’רס [השובת רעב] ובאסירים האחרים תהווה הכרזת מלחמה, וציין, כי ההתנגדות תנקוט בכל האמצעים לשחרור האסירים (פלסטין און ליין, 18 באוקטובר 2020).
החזית העממית ציינה את יום השנה לרציחת השר רחבעם זאבי
  • החזית העממית לשחרור פלסטין בצפון הרצועה ערכה עצרת לציון יום השנה לרציחתו של השר רחבעם זאבי[2]. בנאום שנישא בשם הזרוע הצבאית של החזית העממית הופנתה אזהרה כלפי ישראל ושירות בתי הסוהר מפגיעה בחייו של האסיר מאהר אלאח’רס ומהמשך הכליאה בבידוד של בכיר החזית העממית, ואא’ל אלג’אע’וב. בנאום הודגש, כי פעילי הזרוע הצבאית ממתינים בקוצר רוח להוראות המפקדה שלהם להפוך את עוטף עזה לאפר כתגובה ראשונית להמשך סבלם של האסירים. הדובר גם הביע גאווה על כך, שהם חלק בלתי נפרד מציר ההתנגדות בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ואיראן, והודה לכל אלו התומכים ב”התנגדות הפלסטינית” בכסף, באמצעי לחימה ובידע צבאי, ובראשם איראן וסוריה (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020).
 בובה בדמותו של ראש הממשלה נתניהו ובה נעוצים דגלי חזבאללה ואיראן  הבובה מונחת על דגם של ארון מתים שעליו תמונת רחבעם זאבי (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)
תמונות מהטקס לציון יום השנה לרצח השר רחבעם זאבי. מימין: בובה בדמותו של ראש הממשלה נתניהו ובה נעוצים דגלי חזבאללה ואיראן; משמאל: הבובה מונחת על דגם של ארון מתים שעליו תמונת רחבעם זאבי (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)
  •  דווח כי חוליות ודיע חדאד (התארגנות משגרי הבלונים המשתייכת לחזית העממית) שיגרו צרור בלוני נפץ עליהם תמונתו של ואא’ל אלג’אע’וב ומסרי אזהרה לפיהם המשך סבלם של האסירים מאהר אלאח’רס וואא’ל אלג’אע’וב ימיט על הישראלים מוות והרס (דף הפייסבוק של מרכז חנט’לה לאסירים ואסירים משוחררים, 17 באוקטובר 2020). בפועל, לא ידוע לנו על איתור בלוני הנפץ הללו בשטח ישראל.
שיגור בלוני הנפץ (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)   שיגור בלוני הנפץ (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)
שיגור בלוני הנפץ (בואבת אלהדף, 17 באוקטובר 2020)
הפיוס הפנים פלסטיני
  • למרות המגעים הפגישות שנערכו בין הארגונים, טרם נקבע מועד סופי לפגישה נוספת של מזכ”לי הארגונים שהייתה אמורה להתקיים בתחילת חודש אוקטובר 2020 (בעקבותיה יפורסם צו נשיאותי הקובע את לוח הזמנים לקיום הבחירות למוסדות השונים). לדברי מקורות פלסטינים מדובר בעיכוב בשל מה שכינו “מחלוקות טכניות” (אלקדס אלערבי, 12 באוקטובר 2020).
  • למרות העיכוב מנסה בכיר פתח, ג’בריל רג’וב, מזכיר הועד הפועל של פתח, הרוח החיה מאחורי ניסיונות ההתקרבות, להציג חזות כאילו קיימת הסכמה בין הצדדים. בראיון שהעניק אמר כי במהלך הפגישה שהתקיימה בתורכיה בין נציגי פתח וחמאס חובר מסמך הבנות שעיקריו (הטלוויזיה הפלסטינית, 14 באוקטובר 2020):
    • הבחירות תתקיימנה בשיטת הייצוג היחסי . כל שלבי הבחירות יסתיימו תוך שישה חודשים. לאחר הבחירות תוקם ממשלת אחדות לאומית, שבה יהיו שותפים כלל הארגונים.
    • השיח הלאומי יתקיים ישירות עם הארגונים הפלסטינים, תתקיים פגישה של מזכ”לי הארגונים בראשות אבו מאזן תוך שבוע.
    • יפורסם צו נשיאותי בנוגע לפיוס ולאחריו יושלם השיח בין פתח לחמאס.
    • תוקם הנהגה מאוחדת ל”התנגדות העממית” כדי שתהיה פעילה ונוכחת בגדה ובתפוצות. אלרג’וב ציין, כי אמנם הם מדברים על “התנגדות עממית” אך זכותם של הפלסטינים להשתמש בכל אמצעי המאבק כל עוד נקבעים כללי העימות בהסכמה כללית. עוד ציין כי “כללי העימות” יקבעו יחד תוך שמירה על התמיכה הבינלאומית בפלסטינים.
  • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, קרא אלעארורי לערוך פעילות משותפת של פתח וחמאס בעזה ובגדה. הוא הזכיר כי במהלך האנתיפאדה הראשונה והשנייה נלחמו פתח וחמאס יחד (אלאקצא, 16 באוקטובר 2020).
חידוש הכנסת היומונים הפלסטיניים לרצועה
  • סלאמה מערוף, ראש לשכת ההסברה הממשלתית, הודיע ​​ כי החל מ-15 באוקטובר 2020 תחודש הכנסתם לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, של היומונים היוצאים לאור בשטחי הרשות הפלסטינית. מערכת ההסברה של ממשל חמאס מסרה, כי ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת לשכת ההסברה הממשלתית לבחון את הנושא מחדש לאור ההתפתחויות במצב התחלואה בקורונה (אתר לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 14 באוקטובר 2020). בפועל נראה כי חידוש הכנסת היומונים הינו חלק מהפשרת המתחים (לפחות במישור הפומבי) בין חמאס ולבין פתח והרשות הפלסטינית.
תגובות פלסטיניות בעניין בדיקת תכני הלימוד בבתי הספר של אונר”א
  • שגריר ישראל באו”ם, גלעד ארדן, פנה במהלך דיון לנציב אונר”א פיליפ לזריני ודרש ממנו, שהסוכנות תפסיק לשלב תכני הסתה ותכנים אנטישמיים בהוראה בבתי הספר שמפעילה הסוכנות. כמו כן ביקש ממנו להתחייב בפומבי שאונר”א תפעל לסלק כל תשתית טרור הממוקמת במבנים שברשותה (חשבון הטוויטר של גלעד ארדן, 12 באוקטובר 2020). בתקשורת הישראלית דווח, כי בתגובה לדברי ארדן הבטיח נציב אונר”א, לבדוק אם בספרי הלימוד ובתכני השיעורים בבתי הספר של אונר”א יש תכנים מסיתים נגד ישראל. לדבריו, תפעל אונר”א בזמן הקרוב כדי לפתח תכנית שתבחן את התכנים הנלמדים בבתי הספר של אונר”א וכי במסגרת התוכנית יוגש דו”ח מיוחד לראשי הסוכנות שיכלול המלצות בנושא (ישראל היום, 13 באוקטובר 2020).
  • ככל הידוע לנו נמנעה הרשות הפלסטינית עד כה מהתייחסות פורמלית לסוגיה זאת. להלן שתי תגובות מצד גופים פלסטינים לסוגיה זאת:
    • ד”ר עאטף אבו חמאדה, חבר הלשכה המבצעת של הוועדות העממיות לפליטים ברצועת עזה (כפוף לאש”ף), אמר בתגובה כי אונר”א משתמשת במשברים של הפלסטינים כדי לקדם את המדיניות הציונית. אבו חמאדה הוסיף כי ראש אונר”א צריך לבדוק את תכניות הלימודים הציוניות ולא רק לבחון את תכניות הלימודים הפלסטיניות כדי לראות אילו מתכניות לימודים הן המסיתות. אבו חמאדה אף ציין כי תכניות הלימוד הפלסטיניות, בכל שלבי הלימוד, קוראות לדבוק בזכויות, בעקרונות, ובערכים הערביים והאסלאמיים, ואין בהן שום הסתה או טרור. ישראל קמה על בסיס אשליות ומיתוסים, ואונר”א רוצה להפוך מיתוסים אלה לעובדות. הוא ציין כי אין לאונר”א זכות להתערב בתוכניות הלימודים ועבודתה מוגבלת למתן סעד (פלסטין און ליין, 17 באוקטובר 2020).
    • המחלקה לענייני אונר”א בחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה שהביעה פליאה על הדברים שיוחסו ללזריני בתקשורת הישראלית. בהודעה נכתב, כי תכניות הלימודים של אונר”א עברו יותר מבחינה אחת של מספר ארגונים באו”ם, ובמיוחד אונסק”ו, ונערכו מספר כנסים בעניין זה, שהחשוב שבהם היה פורום שנערך ברבת עמון ב-23-25 בנובמבר 2016. כל אלה הגיעו למסקנה, שתוכנית הלימודים של אונר”א הוכנה על בסיס תכניות הלימוד של הרשות הפלסטינית והמדינות הערביות המארחות את הפליטים הפלסטינים. תכנית הלימודים של אונר”א משקפת את ערכי האו”ם ותומכת בפיתוח יכולותיהם וכישוריהם הבסיסיים של התלמידים, ולפיכך היא “נקיה מכל הסתה, ומבססת בקרב התלמידים את האהבה לידע, חיים ויצירתיות, ולא כפי שהכיבוש הישראלי טוען שהיא מסיתה”. ההודעה קראה לנציב אונר”א ולמדינות התורמות לדחות את העמדות הישראליות בנושא שינוי תכניות הלימודים (קדסנט, 15 באוקטובר 2020)[3].
תגובות לאישור תכנית הבנייה של ישראל ביהודה ושומרון
  • מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי בישראל אישרה ב-15 באוקטובר 2020 בנייה של למעלה מאלפיים יחידות דיור בהתנחלויות ביהודה ושומרון. אישור הבנייה שהעניקה המועצה הביאה לתגובות חריפות מצד הרשות הפלסטינית אשר כורכים את הצעד עם חתימת ההסכם עם בחרין. להלן כמה תגובות:
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, גינה את תכניות הבנייה החדשות בהתנחלויות (הטלוויזיה הפלסטינית, 14 באוקטובר 2020). אבו רדינה גם הודה למדינות אירופה (גרמניה, בריטניה, איטליה, צרפת וספרד) שגינו את ישראל על האישור שנתנה לבנייה של אלפי יחידות דיור חדשות (ופא, 16 באוקטובר 2020).
    • מחמד אשתיה, ראש הממשלה אמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית, כי חתימת בחריין על ההסכם עם ישראל מעניקה “מתנת חינם” לישראל ומגבירה את “תאבונה” להרחבת הבנייה בהתנחלויות. לדבריו, צעד זה מחליש את הפלסטינים במאמציהם להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. אשתיה הודה לחמשת המדינות האירופאיות שגינו את ישראל על כוונתה לבנות בהתנחלויות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 19 באוקטובר 2020).
    • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח מזכרים בנושא למזכ”ל האו”ם, ליו”ר מועצת הביטחון של האו”ם וליו”ר העצרת הכללית. לדבריו מנצלת ישראל את מגפת הקורונה כדי לקדם את הסיפוח ואת ההתנחלויות (דניא אלוטן, 15 באוקטובר 2020).
    • מחמד שלאלדה, שר המשפטים ברשות הפלסטינית, הודיע, כי השופטים הפלסטינים יחלו בימים הקרובים לדון בתיקים הנוגעים ל”הפרות” של מתנחלים נגד תושבים פלסטינים ביהודה ושומרון. לדבריו בתי המשפט הפלסטינים יבחנו פרסום החלטות וצווים נגד מתנחלים. שלאלדה הבהיר כי אם ישראל לא תכבד את ההחלטות והצווים שיתפרסמו ישמשו העדויות כהוכחות פליליות שיועלו בפני שופטים בינלאומיים (סוא, 14 באוקטובר 2020).
משלחת ממאע”מ סולקה מהר הבית
  • משלחת מאיחוד האמירויות, שקיימה תפילה במסגד אלאקצא, סולקה משם בבושת פנים. בסרטון שפורסם נראים תושבי מזרח ירושלים מסלקים קבוצה של ארבעה אזרחי איחוד האמירויות תוך שהם קוראים לעברם קריאות גנאי. הארבעה, שהפגינו איפוק, עזבו את המקום (אלג’זירה, 18 באוקטובר 2020). בתקשורת חמאס דווח על גירושם של ארבעה אזרחי האמירויות, שהתפללו בהר הבית תחת אבטחה של כוחות הביטחון הישראליים ולאחר שהתבקשו על ידי פעילים מקומיים (“המראבטון”) לעזוב מיד תוך השמעת קללות וקריאות נגד הנורמליזציה (PALINFO, 18 באוקטובר 2020).
תמונות מסרטון המתעד את גירוש המתפללים מהאמירויות מהר הבית (PALINFO, 18 באוקטובר 2020)     תמונות מסרטון המתעד את גירוש המתפללים מהאמירויות מהר הבית (PALINFO, 18 באוקטובר 2020)
תמונות מסרטון המתעד את גירוש המתפללים מהאמירויות מהר הבית
(PALINFO, 18 באוקטובר 2020)
  • מחמוד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, ציין, כי הכניסה למסגד אלאקצא צריכה להיעשות דרך שער של בעלי המקום (קרי, הפלסטינים) ולא באמצעות “הכיבוש” (קרי, ישראל) (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 19 באוקטובר 2020). יוזכר, כי מיד עם ההכרזה על השגת הסכם שלום בין ישראל למאע”מ ציינו הפלסטינים כי אם בעקבות ההסכם יגיעו תושבי האמירויות להתפלל במסגד אלאקצא הם יגורשו מהשטח.
  • שיח’ עכרמה צברי, יו”ר הרשות האסלאמית העליונה בירושלים, אמר כי הנורמליזציה היא מעשה חטא, וכל מה שנובע מכך בטל. הוא הדגיש שכניסת מוסלמי למסגד אלאקצא תחת הגנת ישראל (“הכיבוש”) היא כואבת וחל עליה איסור (אתר ערוץ אלקדס אליום, 19 באוקטובר 2020). שיח’ מחמד חסין, מפתי ירושלים, אמר כי התפילה בהר הבית מותרת רק למי שנכנס אליו משעריו החוקים ולא משערי “הכיבוש”. לדבריו, ביקור בהר הבית בחסות “עסקת המאה” ונרמול היחסים עם ישראל אסור לחלוטין (סוכנות אנטוליה, 19 באוקטובר 2020).
פעילות דיפלומטית והסברתית לשחרור מאהר אלאח’רס
  • ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתיה, נפגש בראמאללה עם קונסולים ונציגים מהאיחוד האירופי. בפגישה גינה אשתיה את התנהלות ישראל בתחום זכויות האדם בהביאו כדוגמא את טיפולה של ישראל בסוגיית העציר המנהלי שובת הרעב מאהר אלאח’רס. אשתיה הגדיר את מעצרו כלא חוקי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 באוקטובר 2020).
  • ב-15 באוקטובר 2020, קיימה שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה מסיבת עיתונאים בראמאללה בה השתתפו גם יו”ר הרשות לענייני אסירים קדרי אבו בכר ויו”ר מועדון האסיר הפלסטיני קדורה פארס. אלכילה התריעה מפני חומרת מצבו הרפואי של אלאח’רס וקראה לארגונים בינלאומיים להתערב לשחרורו (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 15 באוקטובר 2020).
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו עצרות המחאה ברחבי יהודה ושומרון לשחרורו של העציר המנהלי שובת הרעב מאהר אלאח’רס. בין השאר התקיימו עצרות בחברון, בית לחם וטובאס (ופא, 14, ו-18 באוקטובר 2020).
הפגנת מחאה בבית לחם למען שחרורו של מאהר אלאח'רס (ופא, 14, ו-18 באוקטובר 2020)
הפגנת מחאה בבית לחם למען שחרורו של מאהר אלאח’רס
(ופא, 14, באוקטובר 2020)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
רחבעם זאבי נרצח שהיה שר התיירות ב-17 באוקטובר 2001 בירושלים על ידי שלושה מחבלים חברי החזית העממית לשחרור פלסטין.
[3]
על תכני ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית המשמשים כספרי הלימוד בבתי הספר של אונר"א ראו מחקרי מרכז המידע העוסקים בנושא.