חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (21-15 במאי 2019)

משתתפי אירועי

משתתפי אירועי "יום הנכבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 15 במאי 2019).

מפגינים פלסטינים (וביניהם נערים) מיידים אבנים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה

מפגינים פלסטינים (וביניהם נערים) מיידים אבנים סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 15 במאי 2019)

מפגינים פלסטינים במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של

מפגינים פלסטינים במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 15 במאי 2019)

פתחי חמאד והנהגת חמאס ב

פתחי חמאד והנהגת חמאס ב"מחנה השיבה" במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק מחנה השיבה מזרח ג'באליא, 15 במאי 2019)

אסמאעיל רצ'ואן, נואם ב

אסמאעיל רצ'ואן, נואם ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 15 במאי 2019)

ח'ליל אלחיה ב

ח'ליל אלחיה ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה .

שריפות בעוטף עזה מול

שריפות בעוטף עזה מול "מחנה השיבה" במזרח העיר עזה, כתוצאה מבלוני תבערה (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 15 במאי 2019)

  • ב-15 במאי 2019 התקיימו אירועי “יום הנכבה” במתכונת של “צעדות השיבה” השבועיות. באירועים השתתפו כ-10,000 בני אדם, קצת יותר מממוצע המשתתפים בצעדות בשבועות האחרונים. פעילי חמאס, לבושי אפודים צהובים, ניסו לרסן את קהל המפגינים ולמנוע הגעתו לגדר. אולם בפועל הופגנה אלימות כלפי צה”ל שכללה השלכת מטענים וניסיונות לחצות את גדר הגבול.
  • למרות ההבנות שהושגו בתום סבב ההסלמה האחרון נמשכת הרטוריקה המתלהמת של בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. בנאומים שנישאו ב”יום הנכבה” הודגשו הדבקות ב”זכות השיבה” (ה”מקודשת”) ודרך המאבק האלים והג’האד. כמו כן נמשכו האיומים כלפי ישראל ובכלל זה איומים בירי רקטות, בשיגור עפיפוני נפץ ובחידוש פעילותן של יחידות ההטרדה הלילית. בשטח נמשך הטרור בלוני התבערה והנפץ (בשבוע שחלף דווח על שריפות שפרצו ביישובי עוטף עזה ועל איתור צרורות בלונים).
  • שירותי הביטחון הישראליים פענחו לאחרונה שורה של פיגועי ירי באוזר ראמאללה. את הפיגועים ביצעו זכריא זבידי פעיל טרור בעברו הנושא משרה בכירה במשרד האסירים של הרשות הפלסטינית. פעיל נוסף שנעצר הועסק כעורך דין במשרד האסירים . מעצר השניים מנע ביצועו של פיגוע נוסף.
  • ארה”ב ובחריין הודיעו על קיומה של “סדנת עבודה” כלכלית, שתתקיים במנאמה בירת בחריין ב-26-25 ביוני 2019. הסדנא אמורה להיות חלק מ”עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. הפלסטינים הזדרזו להודיע, כי בדעתם להחרים את הסדנא בה הם רואים ביטוי לנורמליזציה עם ישראל וקבלה של “עסקת המאה” של ארה”ב.
רצועת עזה
  • ב-15 במאי 2019 התקיימו אירועי “יום הנכבה” ברצועת עזה. באירועים , שדמו באופיים לצעדות השיבה השבועיות, השתתפו כ-10,000 בני אדם (קצת יותר מהממוצע בצעדות בשבועות האחרונים). המשתתפים התרכזו בחמשת המוקדים הקבועים. במהלך האירועים הופגנה אלימות כלפי כוחות צה”ל. במסגרת זאת הובערו צמיגים, יודו אבנים, הושלכו מטענים וזוהו מספר ניסיונות לחצות את גדר הביטחון. צה”ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות (דובר צה”ל, 15 במאי 2019).
דמויות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שהוכנה לקראת האירועים.     מפת פלסטין ומפתח השיבה 
 (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 15 במאי 2019)
מיצגים ב”יום הנכבה”. מימין: דמויות של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שהוכנה לקראת האירועים. משמאל: מפת פלסטין ומפתח השיבה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 15 במאי 2019)
  • דווח, כי פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועה התפרסו במוקדי ההפגנות במטרה “לתמוך בציבור המשתתף בצעדות” (דניא אלוטן, 15 במאי 2019). בפועל ניסו פעילי חמאס לבושי אפודים לרסן את קהל המפגינים ולמנוע הגעתם לאזור הגדר. דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, דיווח כי במהלך האירועים נפצעו 65 בני אדם (דף הפייסבוק של אשרף אלקדרה, 15 במאי 2019). לא דווח על הרוגים.
 Image may contain: one or more people and outdoor    Image may contain: 1 person, sky, outdoor and nature
פעילי חמאס לבושי אפודים זוהרים במהלך אירועי “יום הנכבה” במזרח העיר עזה
(דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 15 במאי 2019)
  • בדברים שנשאו בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין במהלך האירועים הם ציינו בעיקר את חשיבות הדבקות ב”זכות השיבה”. פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, נשא נאום לוחמני במיוחד ב”מחנה השיבה” מזרחית לעיר עזה. הוא בירך את הבאים לאירוע אשר לדבריו הם מביעים בכך את נאמנותם לדרך המאבק האלים ולג’האד. לדבריו העם הפלסטיני הגיע כדי לתמוך ב”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) ברקטות של הארגונים, ובעפיפוני נפץ, ששוגרו לעבר ישראל בסבב האחרון .
  • פתחי חמאד פירט בנאומו חמישה שלבים למאבק אותו מנהל העם הפלסטיני מול ישראל . לדבריו מתקיים עתה בשלב הראשון שמשמעותו שימוש (לכאורה) באמצעים “בלתי אלימים”[ הערה: בפועל מופעלת אלימות רבה במהלך הצעדות]. אם שלב זה לא יספיק הם יעברו לשלב הבא שהוא צעדה תוך שימוש באמצעים “גסים” דוגמת בלוני תבערה ופעילות הטרדה לילית . הסלמה נוספת לדבריו תהיה ביסוס “משוואת ג’האד” באמצעות הזרוע הצבאית של חמאס וזרועות צבאיות של ארגונים נוספים. אם צעדים אלה לא יועילו אזי הם יעברו ל”מלחמת בזק” דוגמת סבב ההסלמה האחרון ואם אפילו שלב זה לא יועיל הם יהפכו את ייאושם לפיצוץ נגד ישראל ויצאו למלחמה (אלאקצא, 15 במאי 2019).

פתחי חמאד והנהגת חמאס ב"מחנה השיבה" במזרח ג'באליא
 (דף הפייסבוק מחנה השיבה מזרח ג'באליא, 15 במאי 2019)
פתחי חמאד והנהגת חמאס ב”מחנה השיבה” במזרח ג’באליא (דף הפייסבוק מחנה השיבה מזרח ג’באליא, 15 במאי 2019)

  • להלן התבטאויות נוספות:
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס ,אמר כי תכנית טראמפ לא תעבור, וכי הם יפעלו בכל המישורים להכשילה. לדבריו “אופציית ההתנגדות” היא הבחירה שלהם שאמצעותה הם יפעלו עד שישיבו לעצמם את כל הזכויות (אתר חמאס, 15 במאי 2019).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר כי השתתפותם של “מיליוני פלסטינים” בצעדה של “יום הנכבה” מהווה קריאה לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולהפסיק את נרמול היחסים . לדבריו “זכות השיבה” היא מקודשת ולא חלה עליה התיישנות. הפלסטינים לא הסמיכו איש לוותר על שעל מהאדמה שכן “פלסטין כולה, מהים עד הנהר, היא של העם הפלסטיני” (אתר חמאס, 15 במאי 2019).
    • אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת, אמר כי מי שמוותר על “זכות השיבה” מבצע פשע בגידה ויש להעמידו לדין. לדבריו ישראל לא מבינה את שפת המשא ומתן אלא רק את שפת הכוח והנשק (אלאקצא, 15 במאי 2019).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הצעדה מהווה מסר מהחברה הפלסטינית לפיו העם הפלסטיני אינו מוותר על זכויותיו ועל עקרונותיו בראשם “זכות השיבה”. לדבריו מדגישה הצעדה מחדש כי “ההתנגדות”, על כל זרועותיה, היא הדרך הנכונה להתייצב מול הפרויקטים שמנסים להזיק לסוגיה הפלסטינית (אתר חמאס, 14 במאי 2019).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה קרא להמשיך ב”דרך הג’האד” ו”ההתנגדות” (פלסטין אליום, 16 במאי 2019).
יהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון היו אירועים מצומצמים בעיקר במרכזי הערים הגדולות. בשעות הצהרים נשמעה צפירה שאורכה 71 שניות (הטלוויזיה הפלסטינית, 15 במאי 2019). בין הערים בהם התקיימו אירועים: ראמאללה, שם יצאה צעדה מקבר ערפאת לכיוון כיכר ערפאת בעיר (אלקדס, 15 במאי 2019).
  • במהלך השתתפותו בפעילות בראמאללה אמר מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, כי מטרת העם הפלסטיני היא לשמור על ירושלים מפני ניסיונות ישראל לספח אותה והדגיש כי ישראל לא תצליח לשנות את ההיסטוריה לפיה האדמות שייכות לפלסטינים. לדבריו כל פתרון מדיני שממשל ארה”ב או גורם אחר מציעים ושפוגע בעקרונות הפלסטינים יזכה להתנגדות מצד אבו מאזן ,הנהגת הארגונים הפלסטינים וכל העם הפלסטיני (ופא, 15 במאי 2019).

עצרת "יום הנכבה" בראמאללה (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2019)
עצרת “יום הנכבה” בראמאללה (ערוץ היוטיוב של ופא, 15 במאי 2019)

צעדות השיבה
  • מאהר מזהר, חבר הרשות הלאומית לצעדות השיבה, הודיע כי הוחלט שלא לקיים פעילות במחנות השיבה ביום שישי 17 במאי 2019. זאת, בשל אירוע “יום הנכבה” שהתקיים יומיים קודם לכן , בשל מזג האוויר החם ובשל צום רמצ’אן. על כן במהלך יום שישי לא התקיימו פעילויות ב”מחנות השיבה” וסמוך לגדר הביטחון. ב-20 למאי 2019 קראה הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה לציבור הפלסטיני לקחת חלק בצעדת השיבה ה-59 שתתקיים ב-24 במאי 2019 תחת הסיסמא “רחמים וסולידריות” (סוא, 20 במאי 2019).
שיגור בלונים
  • גם לאחר הפסקת האש בתום סבב ההסלמה האחרון נמשך טרור בלוני התבערה והנפץ. להלן מספר אירועים במהלך השבוע האחרון:
    • ב-15 במאי 2019, במהלך אירועי יום הנכבה, דווח על תשע שריפות שפרצו ביישובי עוטף עזה. זאת, בשל שיגור בלוני תבערה מרצועת עזה (תקשורת ישראלית, 15 במאי 2019).
שריפות בעוטף עזה מול "מחנה השיבה" במזרח העיר עזה, כתוצאה מבלוני תבערה
 (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 15 במאי 2019)
      שריפות בעוטף עזה מול "מחנה השיבה" במזרח העיר עזה, כתוצאה מבלוני תבערה
 (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 15 במאי 2019)
שריפות בעוטף עזה מול “מחנה השיבה” במזרח העיר עזה, כתוצאה מבלוני תבערה (דף הפייסבוק “פלסטין לייב”, 15 במאי 2019)
  • ביום שבת 19 במאי 2018 אותר צרור בלונים בבסיס בדרום הארץ. אל צרור הבלונים הוצמד מטען (תקשורת ישראלית, 19 במאי 2019).
    • ב-20 במאי 2019 אותרו בלוני תבערה סמוך לאחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 במאי 2019).
    • ב-18 במאי 2019 העלתה יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס פוסט לדף הפייסבוק שלה בו היא מאיימת כי בקרוב הם יפתחו רחפנים נושאי ראשי נפץ לשימוש כנגד ישראל. לפוסט צורפה תמונת רחפן מסוג זה תחת הכיתוב “אם ירצה אלוהים לעולם לא נוכרע” (דף הפייסבוק של יחידת “בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס”, 18 במאי 2019).

מימין: הפוסט בו מאיימת היחידה בפיתוח רחפנים הנושאים ראשי נפץ לשימוש נגד ישראל  (דף הפייסבוק של יחידת "בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס", 18 במאי 2019). משמאל: קריקטורה לפיה מהווים הרחפנים איום על צה"ל: "רחפני המוות... נשק חמאס החדש שמפחיד את הכיבוש" (דף הפייסבוק של יחידת "בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס", 20 במאי 2019)

מימין: הפוסט בו מאיימת היחידה בפיתוח רחפנים הנושאים ראשי נפץ לשימוש נגד ישראל
(דף הפייסבוק של יחידת “בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס”, 18 במאי 2019). משמאל: קריקטורה לפיה מהווים הרחפנים איום על צה”ל: “רחפני המוות… נשק חמאס החדש שמפחיד את הכיבוש” (דף הפייסבוק של יחידת “בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס”, 20 במאי 2019)

מתן הקלות לתושבי רצועת עזה
  • ב-21 במאי 2019 הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על הרחבת מרחב הדיג ברצועת עזה מ-12 ל-15 מיילים ימיים. המתאם ציין, כי מימוש הצעד מותנה בכך שהדייגים ברצועת עזה יכבדו את ההסכמות. גורמים בצה”ל מסרו כי צעד זה הינו חלק מהמדיניות למניעת התדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, העושה הבחנה בין טרור לבין אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת (תקשורת ישראלית, 21 במאי 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא בוצע ירי מרגמות או רקטות לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

שיגור ניסיוני של רקטות
  • ב-18 במאי 2019 דווח על מספר פיצוצים בצפון ובמרכז רצועת עזה. לדברי אתר החדשות אמד, אתר ברצועה המזוהה עם פתח, מדובר בשיגור רקטות ניסיוניות לכיוון הים (אמד, 18 במאי 2019).
סיכול הברחת ציוד לרצועת עזה
  • במעבר ארז סוכלה הברחה של חבילות דואר לרצועת עזה שהכילו ציוד צבאי דו-שימושי. ב-15 במאי 2019 תואמה העברה של 250 שקי דואר מישראל לרצועת עזה דרך מעבר ארז. בשקים שהועברו זוהו 172 חבילות החשודות כמכילות מוצרים דו-שימושיים, שהוזמנו לרצועה באמצעות האינטרנט. בין החבילות נמצאו מיקרוסקופים דיגיטאליים, כוונות לנשק, פנסים ונרתיקים לנשק, רחפנים, רכיבים אלקטרוניים, טלפון שטח, מצלמות נסתרות, ציוד תקשורת, פנסי צלילה, נעליים צבאיות ועוד. כל הציוד הוחרם (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 במאי 2019).

חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במהלך ההברחה דרך מעבר ארז 
(דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 במאי 2019)
חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במהלך ההברחה דרך מעבר ארז
(דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 במאי 2019)

אירועים בשטח
  • ביום שישי השני של חודש רמצ’אן נכנסו יותר מתשעים אלף מתפללים מיהודה ושומרון דרך המעברים לתפילות בהר הבית. לא דווח על אירועים חריגים (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 19 במאי 2019 ).
תפילת יום שישי  השני של חודש רמצ'אן בהר הבית (ופא, 17 במאי 2019).      פלסטינים נכנסים לישראל דרך מעבר רחל בבית לחם, בדרכם לתפילה בהר הבית (ופא, 17 במאי 2019)
מימין: תפילת יום שישי השני של חודש רמצ’אן בהר הבית (ופא, 17 במאי 2019). משמאל: פלסטינים נכנסים לישראל דרך מעבר רחל בבית לחם, בדרכם לתפילה בהר הבית (ופא, 17 במאי 2019)
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים.
  • להלן אירועים בולטים:
    • 21 במאי 2019 – חבלני משמר הגבול נטרלו מטען צינור שאותר בצדו הפלסטיני של מעבר קלנדיה בצפון ירושלים (דוברות המשטרה, 21 במאי 2019).
    • 21 במאי 2019– אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראליים בכביש בין צומת ה-T למזמוריה (מזרח גוש עציון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (מוקד 433, 21 במאי 2019).
    • 20 במאי 2019– בקבוק תבערה הושלך לעבר גדר הביטחון של הישוב גבעון החדשה (צפונית מערבית לירושלים). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
    • 19 במאי 2019 – צעירה פלסטינית נעצרה במחסום סמוך למערת המכפלה בחברון. ברשותה נמצא סכין (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 במאי 2019).
    • 18 במאי 2019 – בקבוקי תעברה הושלכו לעבר אוטובוס מזרחית לגוש עציון. הבקבוקים התלקחו . באוטובוס נסעו תלמידות אולפנא. ארבע מהתלמידות לקו בחרדה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 19 במאי 2019).
    • 17 במאי 2019 – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון, סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (איחד הצלה יו”ש, 17 במאי 2019).
    • 15 במאי 2019- לוחמי צה”ל זיהו חשוד שנשא בקבוק תבערה שהסתובב ליד עמדה צבאית סמוך לראמאללה. הכוחות ביצעו נוהל מעבר חשוד שהסתיים בירי לעבר החשוד שנפצע באורח בינוני (דובר צה”ל, 15 במאי 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

פיענוח פיגועי ירי באזור ראמאללה

בפעילות כוחות הביטחון הישראליים פוענחו לאחרונה שורה של פיגועי ירי שבוצעו באזור ראמאללה. בפיגועים היו מעורבים זכריא זבידי וטארק ברע’ות, שני נושאי משרות בכירות, ברשות הפלסטינית. השניים נעצרו ב-27 בפברואר 2019 לפני שביצעו פיגוע נוסף, שסוכל עם מעצרם. להלן פרטים על השניים ועל מעורבותם בפיגועי הירי:

  • זכריא זבידי, יליד 1976, מתגורר במחנה הפליטים ג’נין ונושא משרה בכירה במשרד האסירים של הרשות הפלסטינית. בעברו היה זבידי פעיל טרור ששוחררבמסגרת “הסכם המבוקשים” בשנת 2007[2] במסגרתו התחייבו פעילי הטרור לחדול מכל פעילות אלימה ובלתי חוקית ולנטוש את ארגוני הטרור אליהם השתייכו.
  • טארק ברע’ות, יליד 1975, מתגורר בראמאללה עו”ד ישראלי וחבר בלשכת עורכי הדין, בעל תעודת זהות כחולה. במסגרת תפקידו ייצג אסירים ביטחוניים בבתי משפט. הוא גם הועסק כעורך דין במשרד האסירים של הרשות הפלסטינית.
  • מחקירת שירות הביטחון הכללי עלה כי השניים ביצעו שני פיגועי ירי לעבר אוטובוסים שנסעו בכביש סמוך לבית אל. אחד הפיגועים בוצע ב-7 בנובמבר 2018 והשני ב-5 בינואר 2019. פיגוע ירי נוסף שביצעו ב-27 בדצמבר 2018 נכשל. טארק ברע’ות הודה בביצוע פיגוע ירי נוסף לעבר ניידת משטרה סמוך לירושלים ב-19 בנובמבר 2016. לצורך ביצוע הפיגועים עשו השניים שימוש בכלי רכבו של זכריא זבידי אותו קיבל מהרשות הפלסטינית. במסגרת ההכנות לביצוע הפיגועים בדקו השניים את השטח המיועד ערכו צפיות על יעדים מועדפים לפיגוע ואספו מידע מקדים. השניים הסגירו רובה מסוג M16 ומחסניות, ששימשו לביצוע הירי. נגד השניים הוגש כתב אישום (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 20 במאי 2019).
 תמונה מן העבר של זכריא זבידי, מפקד הזרוע הצבאית של פתח בג'נין (חשבון הטוויטר QUDSN, 29 בנובמבר 2016).     תמונה משותפת של זכריא זבידי עם עורך הדין ממזרח ירושלים, טארק ברע'ות' (דף הפייסבוק של בלאל עודה, 27 בפברואר 2019)
מימין : תמונה מן העבר של זכריא זבידי, מפקד הזרוע הצבאית של פתח בג’נין (חשבון הטוויטר QUDSN, 29 בנובמבר 2016). משמאל : תמונה משותפת של זכריא זבידי עם עורך הדין ממזרח ירושלים, טארק ברע’ות’ (דף הפייסבוק של בלאל עודה, 27 בפברואר 2019)
המצב ההומניטארי
  • במסיבת העיתונאים שקיים מחמד אלעמאדי, יו”ר הועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה אמר כי 180 מיליון הדולר שיועברו לרצועה מיועדים להשקעה בפרויקטים הומניטריים בתיאום עם מוסדות האו”ם, ולתמיכה במגזר החשמל ברצועה. לדבריו 60 מיליון דולרים מהסכום יוקצו לאספקת חשמל. במסגרת זו הוארך חוזה אספקת דלק לתחנת הכוח עד סוף 2019. כמו כן, יתקיים דיון עם חברת החשמל הישראלית בנוגע להארכת קו החשמל. לדברי אלעמאדי יחלו בקרוב עבודות תשתית להקמת בית חולים שדה סמוך לגבול בצפון הרצועה לתמיכה במגזר הבריאות. תשלום הסיוע למשפחות העניות יימשך עוד שישה חודשים (אלשרק, 15 במאי 2019; אלקדס, 14 במאי 2019)

אלעמאדי, מבקר בפרויקט להקמת מאגרי דלק בתחנת הכוח בעזה
 (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 14 במאי 2019)
אלעמאדי, מבקר בפרויקט להקמת מאגרי דלק בתחנת הכוח בעזה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 14 במאי 2019)

  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הודיע כי על-פי הנחיות אבו מאזן, הכניסה ממשלת הרשות לרצועה, דרך מעבר רפיח, שיירה של 13 משאיות בהן בשר שנשחט במהלך החג’ בסעודיה והוענק על-ידה לרצועת עזה. לדבריו, הבשר יחולק למשפחות נזקקות במהלך רמצ’אן. אשתיה ציין כי ממשלתו מעניקה לרצועת עזה עדיפות רבה במטרה להקל על סבלם של האנשים שם (ופא, 17 במאי 2019).
הגעת משאיות הבשר תרומת סעודיה (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברצועה, 16 במאי 2019)     הגעת משאיות הבשר תרומת סעודיה (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברצועה, 16 במאי 2019)
הגעת משאיות הבשר תרומת סעודיה (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברצועה, 16 במאי 2019)
התבטאות מחמד אלעמאדי בגנות הג’האד האסלאמי בפלסטין והתנצלותו
  • במהלך נאום שנשא מחמד אלעמאדי, ראש הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הוא נשאל האם הוא חושב שההרגעה תמשך. אלעמאדי השיב, כי למרות שאף אחד משני הצדדים העיקריים ישראל וחמאס לא רצו בהסלמה “ארגון אחר” עשה משהו בגבול וגרם להסלמה (אלג’זירה, 14 במאי 2019).
  • גורמים בג’האד האסלאמי בפלסטין, שראו בדברי אלעמאדי התקפה על ארגונם, מתחו ביקורת על דבריו. לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי פרסמה הודעה מטעמו של מזכ”ל הארגון, זיאד אלנח’אלה, שבה הוא דרש מאלעמאדי להתנצל על הצהרותיו הקשורות בסבב ההסלמה האחרון. בהודעה אמר אלנח’אלה כי הם הודו לקטר על הסיוע ההומניטרי לרצועה, אך אין פירוש הדבר שהם מסכימים להצהרותיו “הבלתי אחראיות” של אלעמאדי, שבהן הוא חרג משליחותו ההומניטרית (האתר הרשמי של הג’האד האסלאמי, 15 במאי 2019).

מסיבת העיתונאים שקיים מחמד אלעמאדי בעזה 
(דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 15 במאי 2019)
מסיבת העיתונאים שקיים מחמד אלעמאדי בעזה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 15 במאי 2019)

  • הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה פרסמה הודעה מטעמו של אלעמאדי שבה נאמר, כי ההצהרות שיוחסו לו אינן נכונות. הוא הדגיש את הכבוד שהוא רוחש לכל הארגונים הפלסטיניים, את הערכתו לקורבנותיהם ואת הקשר המיוחד שיש לו עמם, לרבות עם “האחים” בג’האד האסלאמי, שהינו אחד הארגונים החשובים ביותר בזירה הפלסטינית (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 15 במאי 2019).
  • בהתייחסו לדברי אלעמאדי אמר אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, כי אלעמאדי התנצל על הדברים שצוטטו מפיו. הוא הוסיף וציין, כי קיים תיאום בין חמאס לבין הג’האד האסלאמי בפלסטין כמו גם בין הזרועות הצבאיות שלהם במסגרת החמ”ל המשותף וכל תגובה מתואמת בין כל הארגונים (אלמיאדין, 15 במאי 2019).
תגובות פלסטיניות ליוזמת ארה”ב לכנס סדנא בנושא הכלכלי בבחרין
  • ארה”ב ובחרין הודיעו על כינוס “סדנת עבודה” כלכלית שתתקיים ב-26-25 ביוני 2019 במנאמה בירת בחרין. הסדנא, שתהיה חלק מ”עסקת המאה”, תעסוק בעידוד השקעות במזרח התיכון בכלל וברשות הפלסטינית בפרט (יהודה, שומרון ורצועת עזה). הסדנא תנוהל על ידי שר האוצר האמריקאי ויוזמנו אליה שרי אוצר ואנשי עסקים ממדינות נוספות, כולל מישראל והרשות הפלסטינית. לדברי האמריקאים הסדנא תהווה הזדמנות להציג בפני הפלסטינים את פרטי החלק הכלכלי של “עסקת המאה” (CNN, 19 במאי 2019).
  • הפלסטינים מתכוונים להחרים את הסדנא שכן הם רואים בהשתתפותם בה ביטוי לנורמליזציה עם ישראל וקבלה של “עסקת המאה” של ארה”ב. גורמים בכירים ברשות הפלסטינית ובחמאס הדגישו כי הם לא רואים בקיום סדנא כלכלית פתרון לבעיה הפלסטינית. היו אף שהצהירו כי כל מי שיקח חלק בסדנא ייחשב כמשתף פעולה.

"השלום הכלכלי. עסקת המאה" 
(דף הפייסבוק של הקריקטוריסט אסמאעיל אלבזם, 21 במאי 2019)

“השלום הכלכלי. עסקת המאה” (דף הפייסבוק של הקריקטוריסט אסמאעיל אלבזם, 21 במאי 2019)

גינוי הפרלמנט הגרמני על הגדרת BDS כאנטישמי
  • חברי הפרלמנט הגרמני אישרו ב-17 במאי 2019 הצעה המגנה את תנועת החרם על ישראל (BDS) ומגדירה אותה כאנטישמית. בנוסף קוראת ההצעה לממשלה שלא לממן גופים השוללים את זכות הקיום של מדינת ישראל וזכותה להגן על עצמה (הארץ, 19 במאי 2019). החלטת הפרלמנט הגרמני עוררה גל של גינויים מצד גורמים פלסטינים שציינו כי ההחלטה תומכת באופן חד-צדדי ב”כיבוש” הישראלי , מנוגדת לחוק הבינלאומי ומהווה איום על חופש הביטוי.
  • להלן מספר התבטאויות פלסטיניות בנושא:
    • המועצה הלאומית הפלסטינית ציינה כי החלטה זו מהווה תמיכה עיוורת ב”כיבוש” ובהפליה הגזעית, שישראל מפגינה כלפי העם הפלסטיני זה 71 שנים. היא קראה גם לאיגודים בין-פרלמנטריים בינלאומיים ולאיחוד האירופאי ולאיגוד הבין- פרלמנטרי הבינלאומי להפעיל לחץ על הפרלמנט הגרמני בעניין זה (ופא, 18 במאי 2019). הועד הפועל של אש”ף גינה את החלטת הפרלמנט הגרמני וטען כי החלטה זו משרתת את “עסקת המאה” (ופא, 19 במאי 2019).
    • ג’מאל נזאל, דובר פתח באירופה, ציין כי החלטה זו סותרת את החוק הבינלאומי, את ההחלטות הקודמות של האיחוד האירופאי ואת החלטת מועצת הביטחון של האו”ם 2334[3]. הוא הזהיר מפני קביעת תנועת BDS כאנטישמית שכן לדבריו זהו איום על חופש הדעה. הוא קרא לפרלמנט הגרמני להכיר במדינת פלסטין (ופא, 18 במאי 2019).
    • באסם נעים, בכיר חמאס, גינה את ההחלטה וציין, כי זהו “יום שחור” בהיסטוריה של זכויות האדם ושל חופש הביטוי. לדבריו פועלת גרמניה מתוך רגשות אשם כלפי היהודים לנוכח הפשעים שביצעה נגדם. הוא קרא לפרלמנט הגרמני לסגת מהחלטתו באופן מידי (צפא, 17 במאי 2019).
    • אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת, גינה את החלטת גרמניה. הוא ציין, כי החלטה זו מהווה זלזול בזכויות העם הפלסטיני וכי לתנועת BDS תפקיד חשוב במאבק בכיבוש בזירה הבינלאומית (דניא אלוטן, 18 במאי 2019).
ביקור ריאצ’ אלמלאכי בהולנד ובריטניה
  • ריאצ’ אלמלאכי שר החוץ והמהגרים בממשלה הפלסטינית נועד בהאג עם פאטו בנסודה התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי (ICC). בפגישה הגיש אלמלאכי לבנסודה את הדו”ח השנתי בנוגע ל”פשעי ישראל” במהלך שנת 2018. במהלך הפגישה הדגיש אלמלאכי את החשיבות שבפתיחת חקירה במהירות האפשרית בנוגע למצב בשטחים נוכח העובדה שממשלת ישראל מתכננת לספח חלקים מהגדה המערבית. עוד ציין אלמלאכי, כי בית המשפט בישראל השתיק את פרשת שריפת בית משפחת אלדואבשה וביקש מבנסודה לבחון את הנושא (ופא, 15 במאי 2019). לדברי צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אלמלאכי אמור לערוך פגישה נוספת בבית הדין במטרה להשיג פסק דין בנושא העברת השגרירות האמריקאית לירושלים (דניא אלוטן, 15 במאי 2019). מהאג יצא אלמלאכי לביקור רשמי בבריטניה במהלכו נועד עם עמיתו שר החוץ הבריטי ועם מנהיג מפלגת הלייבור ג’רמי קורבין (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 17 במאי 2019).
ריאצ' אלמאלכי נפגש עם פאטו בנסודה.     ריאצ' אלמאלכי עם מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, יחד עמו חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בבריטניה  
(דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 17 במאי 2019)
מימין: ריאצ’ אלמאלכי נפגש עם פאטו בנסודה. משמאל: ריאצ’ אלמאלכי עם מנהיג מפלגת הלייבור ג’רמי קורבין, יחד עמו חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בבריטניה (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 17 במאי 2019)

[1] “פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] “
הסכם המבוקשים". (12 ביולי 2007) נועד להביא לצמצום מעגל המעורבים בטרור ובו בזמן לעודד גורמים מתונים ברשות הפלסטינית המתנגדים לחמאס. במסגרת "הסכם המבוקשים" הוחלט להקפיא את הפעילות הסיכולית האקטיבית של כוחות הביטחון הישראלים נגד כ-170 מבוקשי פתח ביהודה ושומרון. זאת בתנאי שהם יתחייבו לנטוש את דרך הטרור, יסגירו את כלי נשקם, ויעמדו בסדרה של הגבלות, שתוטלנה עליהם במשך תקופת מבחן של שלושה חודשים. "הסכם המבוקשים", שלא כלל את כל המבוקשים ביהודה ושומרון, תואם עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, כדי לאפשר להם לקדם ביצועו באמצעות פעולות שכנוע ואכיפה.
[3]
החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם מ-23 בדצמבר 2016 הקובעת, כי ההתנחלויות הישראליות בשטחים שנכבשו ב-1967 אינן חוקיות.