חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (22-16 באוגוסט 2017)

כרזת אבל שפרסמה תנועת חמאס בטול כרם (דף הפייסבוק Qudsn, 19 באוגוסט 2017).

כרזת אבל שפרסמה תנועת חמאס בטול כרם (דף הפייסבוק Qudsn, 19 באוגוסט 2017).

עימותים במזרח ג'באליא, סמוך לגדר הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוגוסט 2017)

עימותים במזרח ג'באליא, סמוך לגדר הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוגוסט 2017)

נצ'אל אלג'עפרי, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג סמוך לגבול רפיח- מצרים (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017)

נצ'אל אלג'עפרי, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג סמוך לגבול רפיח- מצרים (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017)

המחבל המתאבד מצטפא כלאב (אלרסאלה נט, 20 באוגוסט 2017)

המחבל המתאבד מצטפא כלאב (אלרסאלה נט, 20 באוגוסט 2017)

הודעת אבל שפרסם מרכז אבן תימיה על מותו של מצטפא ג'מאל כלאב (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 באוגוסט 2017)

הודעת אבל שפרסם מרכז אבן תימיה על מותו של מצטפא ג'מאל כלאב (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 באוגוסט 2017)

מנגנוני הביטחון של חמאס העלו את הכוננות בדרום הרצועה בעקבות הפיגוע (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017)

מנגנוני הביטחון של חמאס העלו את הכוננות בדרום הרצועה בעקבות הפיגוע (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017)

יחיא אלסנואר בפגישה עם עיתונאים פלסטינים בעזה (אתר תנועת חמאס, 16 באוגוסט 2017)

יחיא אלסנואר בפגישה עם עיתונאים פלסטינים בעזה (אתר תנועת חמאס, 16 באוגוסט 2017)

חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בארה

חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בארה"ב, נפגש בוושינגטון עם ג'ייסון גרינבלט (דף הפייסבוק של חסאם זמלט, 15 באוגוסט 2017)

  • השבוע בוצע פיגוע דקירה בצומת תפוח שבשומרון. מבצע הפיגוע, פלסטיני בן 17, נורה ונהרג. מעיון בדף הפייסבוק שלו עולה, כי הוא העלה צוואה תחת הכותרת “צוואתו של השהיד” ונפרד מבני משפחתו. בגבול רצועת עזה התקיימו ההפגנות ה”שגרתיות”.
  • פעיל ג’האדיסטי מהרצועה המזוהה עם דאעש, פוצץ עצמו בעמדת בידוק של חמאס, בדרכו לחצי האי סיני. חמאס גינתה את הפיגוע והזהירה כי היא תמצה את הדין עם כל מי שיפגע בביטחון הרצועה. בשטח קיימו מנגנוני הביטחון של חמאס פעילות ביטחונית בדרום הרצועה, שכללה השתלטות על כמה עמדות של הסלפים-ג’האדיסטים במערב רפיח. דובר סלפי מהרצועה גינה את חמאס אך הודה, כי ההרוג ופעיל נוסף היו בדרכם לסיני כדי להרוג יהודים ואנשי משמר הגבול מצריים.
  • יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, קיים פגישה סגורה עם פובליציסטים ופרשנים פוליטיים. לדבריו חמאס אינה מעוניינת ליזום מלחמה נגד ישראל אולם אם תצטרך היא ערוכה לכך. לדבריו חמאס תפתיע את האויב באמצעי לחימה איכותיים חדשים המתקדמים במידת הדיוק , הטווחים וראשי הקרב שלהם. לגבי המנהרות הוא ציין כי חמאס הקימה “ערי מנהרות” מתחת לאדמה. יחיא אלסנואר הודה לאיראן על תמיכתה הבלתי פוסקת בחמאס וקרא לכל המדינות לתמוך בחמאס.

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים

  • ב-19 באוגוסט 2017פיגוע דקירה בצומת תפוח שבשומרון: פלסטיני הגיע לצומת תפוח כששקית בידו. הוא התבקש להגיע לעמדת הבידוק אך לא נענה . לפתע הוציא סכין והחל להתעמת עם אחד הלוחמים. בתגובה בוצע לעברו ירי והוא נהרג. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל ברגלו. בתקשורת הפלסטינית דווח כי את ניסיון הפיגוע ביצע קתיבה זיאד יוסף זהראן, בן 17, מעלאר(צפונית לטול כרם).
  • מעיון בדף הפייסבוק של מבצע הפיגוע עולה כיהפוסטים שהעלה היו פתוחים לחבריו בלבד. בצוואה שפרסם תחת הכותרת “צוואתו של השהיד”, הוא נפרד מבני משפחתו והסביר כי השהאדה קראה לו וכי השתוקק אליה מזה זמן[1]. הוא ביקש סליחה ממשפחתו, ביקש שלא לבכות עליו ולשמוח על הפיכתו לשהיד. עוד כתב “השבח לאל שמנחיל ניצחון למג’אהדין (לוחמי הג’האד) ומשפיל את היהודים המקוללים” (דף הפייסבוק Qudsn, 19 באוגוסט 2017). שעות ספורות לפני ביצוע הפיגוע שינה את לתמונת הרקע בדף הפייסבוק וכתב כי הוא משתוקק להלוויה גדולה ומכובדת (חשבון הטוויטר Palinfo, דף הפייסבוק של קתיבה זהראן, 19 באוגוסט 2017).
כרזת אבל שפרסמה תנועת חמאס בטול כרם (דף הפייסבוק Qudsn, 19 באוגוסט 2017).    פוסט שהעלה המחבל שעות ספורות לפני יציאתו לפיגוע בו כתב כי הוא משתוקק להלוויה שכזאת  (דף הפייסבוק של קתיבה זהראן, 19 באוגוסט 2017)
מימין : כרזת אבל שפרסמה תנועת חמאס בטול כרם (דף הפייסבוק Qudsn, 19 באוגוסט 2017). משמאל : פוסט שהעלה המחבל שעות ספורות לפני יציאתו לפיגוע בו כתב כי הוא משתוקק להלוויה שכזאת (דף הפייסבוק של קתיבה זהראן, 19 באוגוסט 2017)

הפגנות, עימותים והפרות סדר

  • נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה ואמצעים להפרות סדר. להלן אירועים בולטים:
    • 20 באוגוסט 2017 – בקבוק בערה הושלך לעבר גדר הביטחון בכביש המחבר בין קריית ארבע למערת המכפלה. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 באוגוסט 2017).
    • 19 באוגוסט 2017 – שוטרי משטרת ישראל עצרו בנתניה תושב טול כרם בן 21 ששהה בישראל באופן לא חוקי. בכליו נמצאה סכין והוא הועבר לחקירה. בחקירתו מסר, כי התכוון לבצע פיגוע (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 באוגוסט 2017).
    • 19 באוגוסט 2017 – בקבוק תבערה הושלך לעבר גדר הביטחון בקריית ארבע לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 באוגוסט 2017).
    • 19 באוגוסט 2017 – מטען צינור הושלך לעבר כוח צבאי, שפעל במחנה הפליטים ג’נין (צפון שומרון) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 באוגוסט 2017).
    • 18 באוגוסט 2017 – משטרת ישראל עצרה תושב חברון (שהתגורר בעבר במחנה הפליטים שועפאט) בגין הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור בדף הפייסבוק שלו. בחקירתו הודה כי הוא תומך בדאעש וכי הפיץ סרטונים אודות פעילות הארגון במדינות שונות וסרטונים בהם מבוצע רצח של מתנגדים (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 באוגוסט 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

חשיפת נתיב העברת כספים למשפחות מחבלים
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו נתיבי העברת כספים מפעילי חמאס ברצועת עזה לבני משפחות מחבלים. על פי כוחות הביטחון הישראליים נתיבי העברת הכספים שנחשפו מנוהלים על ידי פעילי חמאס מרצועת עזה ומטרתם לעודד את הטרור ולהעניק גב כלכלי למשפחות מחבלים. בין היתר הועברו בנתיב זה כספים לאימו של טארק אבו ערפה, מראס אלעמוד, שהיה מעורב בחטיפה וברצח של נחשון וקסמן ב-1994. (ynet, 15 באוגוסט 2017).
מבצע של המודיעין הצבאי הפלסטיני לאיסוף אמצעי לחימה בפרברי ירושלים
  • בדיווח של מנגנון המודיעין הצבאי הפלסטיני בראמאללה וירושלים נמסר, כי פעיליו ערכו “מבצע צבאי בפרברי ירושלים” לתפיסת נשק לא חוקי. נמסר כי במהלך הפעילות הוחרמו רובה M-16 ותת מקלע מאולתר מסוג קרלו (דף הפייסבוק של מחלקת יחסי הציבור של המודיעין הצבאי הפלסטיני, 22 באוגוסט 2017). לא ברור לנו היכן בדיוק נערך המבצע.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי 

נפילות רקטות בחתך שנתי

נפילות רקטות בחתך שנתי

הפגנות בגבול רצועת עזה – ישראל
  • ב-18 באוגוסט 2017 השתתפו עשרות פלסטינים בהפגנות בסמוך לגבול עם ישראל. ההפגנות נערכו בנקודות המגע הרגילות: באזור בית הקברות במזרח ג’באליא, מזרח העיר עזה, מזרח מחנה הפליטים אלבריג’, ומזרחית לח’אן יונס. נמסר כי פלסטיני נפצע באורח בינוני במזרח ג’באליא (שהאב, 18 באוגוסט 2017).
    
עימותים במזרח ג’באליא, סמוך לגדר הגבול עם ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוגוסט 2017)
מעבר רפיח
  • ב-18 באוגוסט 2017 נסגר מעבר רפיח לאחר ארבעה ימים בהם היה פתוח בעיקר ליציאת עולי רגל למכה. ביום האחרון היה המעבר פתוח בכיוון אחד ממצרים לרצועה בלבד כדי לאפשר ליותר מ-1,000 פלסטינים שנתקעו במצרים להיכנס. על פי רשות המעברים והגבולות במהלך ימים אלה יצאו מהרצועה כ-4% בלבד מתוך 30,000 הפלסטינים המצויים ברשימות מבקשי המעבר. רוב העוברים היו עולי רגל שיצאו למכה (צפא, דניא אלוטן, 18 באוגוסט 2017).
אספקת חשמל לרצועת עזה
  • ב-18 באוגוסט 2017 נמסר כי הגיעו, דרך מעבר רפיח, משלוחי דלק ממצרים לתחנת הכוח ברצועת עזה (חשבון הטוויטר ח’בר עאג’ל, 18 באוגוסט 2017). חברת החשמל הודיעה כי עתה היא מספקת לרצועת עזה 113 מגה וואט חשמל בזמן שהצורך עומד על כ-600 מגה וואט. קווי החשמל מישראל מספקים 70 מגה וואט, תחנת הכוח ברצועה 43 מגה וואט. מנהל יחסי הציבור של חברת החשמל ציין, כי אספקת החשמל לבתי התושבים עומדת על כארבע שעות ולאחר מכן הפסקה של 12 שעות. לדבריו קיימת אפשרות שמשך הפסקת החשמל יתארך ל-13-14 שעות, שכן קווי החשמל ממצרים מושבתים כבר למעלה מארבעים ימים (אתר ח’בר, 19 באוגוסט 2017).
  • ראשי הוועדות העממיות לענייני הפליטים במחנות הפליטים ברצועה ערכו מסיבת עיתונאים בהשתתפות עצאם עדואן, ראש המחלקה לענייני פליטים. המפגינים וקראו לאונר”א למלא את חובתה כלפי מחנות הפליטים, להפעיל לחץ על ישראל להחזיר את קווי החשמל שניתקה, ולספק גנרטורים מתאימים כדי לענות על צרכי החשמל במחנות (אתר המחלקה לענייני פליטים בחמאס, 16 באוגוסט 2017).
סיוע הומניטארי לרצועת עזה
  • כווית תרמה לאונר”א סכום של 2.2 מיליון דולרים שנועדו להקל על מצבם של הפליטים ולהעניק להם שירותים בסיסיים (פאל אינפו, 19 באוגוסט 2017).
  • “רשות הפעילות הלאומית לשבירת המצור ולשיקום” ברצועה (המזוהה עם חמאס) מסרה, כי שלטונות מצרים מנעו כניסתה לרצועה, דרך מעבר רפיח, של שיירת סיוע הומניטרי מאלג’יריה, שהביאה תרופות וציוד רפואי לבתי החולים ברצועה. זאת, לדבריהם למרות שקיבלה את האישורים הדרושים. השיירה, עושה עתה את דרכה חזרה לאלג’יריה (אנטוליה, 18 באוגוסט 2017).

קריקטורות שפרסמה חמאס בעיתון פלסטין המגנות את צעדי אבו מאזן נגד הרצועה . על הגרזן משמאל נכתב "רצועת עזה"   קריקטורות שפרסמה חמאס בעיתון פלסטין המגנות את צעדי אבו מאזן נגד הרצועה . על הגרזן משמאל נכתב "רצועת עזה"
קריקטורות שפרסמה חמאס בעיתון פלסטין המגנות את צעדי אבו מאזן נגד הרצועה . על הגרזן משמאל נכתב “רצועת עזה”

פיגוע בגבול מצרים- רצועת עזה
  • בליל 17-16 באוגוסט 2017 פוצץ עצמו פעיל מרצועת עזה המזוהה עם דאעש כאשר ניסה, יחד עם פעיל נוסף, לחדור לשטח חצי האי סיני. המחבל הגיע לעמדת בידוק של חמאס ברפיח על גבול רצועת עזה והפעיל את המטען. בתקרית נהרג נדאל ג’מעה אלג’עפרי, בן 28, פעיל בכיר של הזרוע הצבאית של חמאס מרפיח ונפצעו מספר פעילים נוספים. מרכז אבן תימיה המזוהה עם גורמים סלפים ג’האדיסטים ברצועת עזה קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע. מחוז סיני של דאעש פרסם הודעה על מות פעיל הארגון. בהודעה נטען, כי חמאס “קוצרת את פירות ההרג והרדיפה שהיא מבצעת נגד פעילי הסלפיה ברצועה” (סמא, 17 באוגוסט 2017).
  • על פי הדיווחים המחבל שפוצץ עצמו הוא מצטפא כלאב, בן 20, תושב תל אלסלטאן במערב רפיח, פעיל לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס. בני משפחתו סיפרו, כי מגיל 14 עבר תהליך הקצנה דתית. החל ללבוש בגדים כפי שנהוג ללבוש באפגניסטן. אחד מאחיו יצא להילחם בסוריה. כלאב נעצר בעבר מספר פעמים ע”י מנגנוני הביטחון של חמאס (אלרסאלה נט, 20 באוגוסט 2017).
נצ'אל אלג'עפרי, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג סמוך לגבול רפיח- מצרים (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017).    המחבל המתאבד מצטפא כלאב (אלרסאלה נט, 20 באוגוסט 2017)
מימין : נצ’אל אלג’עפרי, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג סמוך לגבול רפיח- מצרים (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017).
משמאל: המחבל המתאבד מצטפא כלאב (אלרסאלה נט, 20 באוגוסט 2017)
תגובות לפיגוע
  • חמאס גינתה את הפיגוע. בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס נאמר כי הם ימשיכו להגן מפני אלה המנסים “להסיט את המצפן מהג’האד נגד הציונים”. בהלווייתו של פעיל חמאס שנהרג בפיגוע, שהתקיימה ברפיח השתתף אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017). דובר חמאס ברצועה אמר כי יש למצות את הדין עם כל מי שמעוניין לפגוע בביטחון הרצועה וציין כי אידיאולוגיה קיצונית משרתת רק את “הכיבוש”. משפחת המחבל המתאבד פרסמה הודעה המגנה את האירוע והדגישה, כי היא מתנערת ממבצע הפיגוע וכי לא תערוך לו טקס קבורה ולא תפתח סוכת אבלים.
  • בתגובה לאירועים הגבירו מנגנוני הביטחון של חמאס את נוכחותם בדרום רצועת עזה. פעילי מנגנוני הביטחון התפרסו בכבישים מרכזיים, וברחובות ראשיים, סביב המטות הביטחוניים ובאזורים הסמוכים לגבול עם מצרים (צפא, 17 באוגוסט 2017). כמו כן ביצעו פשיטות על מוצבים ומעוזים של פעילים ג’האדיסטיים, עצרו פעילים והחרימו אמצעי לחימה (אליום אלסאבע, 18 באוגוסט 2017). במסגרת זאת, השתלטה הזרוע הצבאית של חמאס על מספר עמדות צבאיות של “צבא האסלאם” ושל “חטיבת ייחוד האל” במערב רפיח בקרבת הגבול עם מצרים (חשבון הטוויטר סיני ניוז, 19 באוגוסט 2017). זיאד אלט’אט’א חבר הלשכה המדינית של חמאס מסר כי חמאס עיבתה את נוכחותה הצבאית ברפיח ובח’אן יונס כמו כן הותקנו מצלמות מעקב לאורך הגבול. לדבריו תעדכן חמאס את מצרים בכל התקדמות בחקירת האירוע, שכן מבצע הפיגוע היה בדרכו למצרים (אלמצרי אליום, 19 באוגוסט 2017).
   
מנגנוני הביטחון של חמאס העלו את הכוננות בדרום הרצועה בעקבות הפיגוע (חשבון הטוויטר של PALDF, 17 באוגוסט 2017)
  • מרכז ההסברה אבן תימיה הודיע, כי פעיל מטעמו עמד מאחורי הפיגוע . ההודעה כללה גם גינוי לחמאס אשר “רומסת את הסלפים” ברצועה מאז השתלטה עליה. לדברי ההודעה היו הפעילים בדרכם לסיני כדי להרוג יהודים ואנשי משמר הגבול המצריים. עוד נאמר כי הם לבשו חגורות נפץ כדי שימותו במקום ולא יאסרו על ידי הכוחות המצריים. לדברי ההודעה המחבל מצטפא כלאב נמלט לסיני לאחר שחמאס אילצה את משפחתו להתכחש לו. המרכז גם הטיל על חמאס את האחריות לשלומו של פצוע הנמצא בידה (מרכז ההסבר אבן תימיה, 17 באוגוסט 2017).
  • ב-21 באוגוסט 2017 אותרו מספר אירועי ירי לעבר עמדות חמאס באזור רפיח. בין השאר בוצע ירי על ידי רעולי פנים שנסעו על אופנוע. כמו כן השליכו ארבעה בני אדם שנסעו במכונית רימוני יד וירו לעבר מחסום ביקורת במערב רפיח. ככל הנראה בוצע הירי על ידי פעילים סלפים ג’האדיסטיים בתגובה לגל המעצרים שביצעה חמאס (ופא, 21 באוגוסט 2017).
  • בעקבות האירועים צוטט צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס באומרו, כי חמאס לא תתיר לשגר רקטות לעבר ישראל מהרצועה בשל הנסיבות הנוכחיות ולמען האינטרס העליון של הפלסטינים. לדבריו כל מי שינסה לעשות זאת יעבור על החוק וייעצר (בעבר שיגרו הג’האדיסטים ברצועה רקטות לעבר ישראל בעתות משבר). מאוחר יותר הכחיש אלברדאויל את ההצהרות ואמר כי הדברים, שפורסמו בשמו במספר אתרים השייכים למודיעין הרשות הפלסטינית הם “המצאה” (אתר תנועת חמאס, 21 באוגוסט 2017; אלמצרי אליום, 21 באוגוסט 2017).
מסיבת עיתונאים שערך יחיא סנואר
  • בפגישה סגורה שקיים יחיא אלסנאור, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בלשכתו עם קבוצה של פובליציסטים ופרשנים פוליטיים הוא פרש בפניהם את משנתו:
  • לחימה נגד ישראל : חמאס איננה מעוניינת ליזום לחימה נגד ישראל אולם אם תאלץ לעשות כן היא ערוכה לכך. לדבריו אפשר שהדיווחים התקשורתיים בישראל אודות יכולות הלחימה של חמאס מדויקים. עוד ציין, כי הזהיר את ישראל מכל “פעולה טיפשית” נגד רצועת עזה והבהיר כי “ההתנגדות” יכולה להגיב. הוא הודה לאיראן על תמיכתה הבלתי פוסקת ב”התנגדות” וקרא לכל המדינות לתמוך בה (דף הפייסבוק של חסאם אלדג’ני, 16 באוגוסט 2017).
  • התעצמות צבאית: חמאס, הג’האד האסלאמי ושאר הארגונים שיקמו את מה שאיבדו (במהלך מבצע “צוק איתן”), ואף הוסיפו לכך. לדבריו חמאס תפתיע את האויב באמצעי לחימה איכותיים חדשים מתקדמים במידת הדיוק, הטווחים וראשי הקרב שלהם. לגבי המנהרות ציין אלסנואר כי חמאס הקימה “ערי התנגדות” מתחת לאדמה, ולא רק עיר אחת (פלסטין און ליין, 20 באוגוסט 2017).
  • יחסי חמאס מצרים: חל “מפנה אסטרטגי” בעמדה המצרית ביחס לחמאס והמצרים רציניים בכוונתם להקל על המצור. לדבריו הוא ערך פגישה עם שר המודיעין המצרי ח’אלד פוזי וגם המצרים מתאמצים לפתור את המשברים ברצועה ולפתוח את מעבר רפיח, לאחר שתסתיים הרחבתו (מען, 17 באוגוסט 2017).
  • המצב ההומניטארי ברצועה ופתיחת מעבר רפיח: חמאס עושה כל שביכולתה כדי לסיים את המשבר הוא ציין כי הם מסכימים לקנות חשמל מישראל באמצעות צד שלישי. לדבריו הם פנו לראשי רשות הפלסטינית במסר לפיו חמאס תסכים לפרק את הוועדה המנהלתית אם אבו מאזן והרשות הפלסטינית יפגינו כוונה אמתית להגיע לפיוס. לדבריו הם טרם קיבלו תשובה על כך. מעבר רפיח ייפתח למעבר סחורות ואזרחים שבוע או שבועיים לאחר חג הקורבן. עוד אמר, כי בחודשים הקרובים תהיה התפתחות חיובית בטיפול בשיעורי העוני והאבטלה,
הכנות לביקור משלחת מארה”ב
  • משלחת בכירה מארה”ב אמורה להגיע לסבב ביקורים במזרח התיכון. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנשיא טראמפ מבקש שהשיחות תתמקדנה במאמץ לחדש את התהליך המדיני, המצב ההומניטארי ברצועת עזה ובצעדים הכלכליים לחיזוק הקשרים בין הצדדים. במסגרת ההכנות לביקור המשלחת נועד חסאם זמלט נציג הרשות הפלסטינית בארה”ב בבית הלבן עם ג’יסון גרינבלאט השליח המיוחד של נשיא ארה”ב למזרח התיכון. זמלט הדגיש שההנהגה הפלסטינית מוכנה לתמוך במאמצי נשיא ארה”ב לפתרון הסכסוך, כמו כן הבהיר את העמדה הפלסטינית המצדדת בסיום “הכיבוש הישראלי”, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים ופתרון הסדר הקבע. הוא ציין כי הושגה הסכמה בנוגע להכנות שיש לערוך לקראת הפגישה בין המשלחת האמריקאית לבין יו”ר הרשות אבו מאזן, שעתידה להיערך בראמאללה (ופא, 15 באוגוסט 2017).
חידוש תשלום משכורות חלק מהאסירים
  • הרשות הפלסטינית החליטה לחזור ולשלם משכורות לכשבעים האסירים, אשר הפסיקה לשלם את משכורותיהם. מדובר באסירים משוחררי “עסקת שליט” המתגוררים ביהודה ושומרון וכאלה ששוחררו במסגרת העסקה ונעצרו שוב על ידי שלטונות ישראל (מתוך 277 אסירים שמשכורותיהם הופסקו). לדברי דובר האסירים לא ישולם לפי שעה שכר לאסירים ברצועת עזה. עיסא קראקע, יו”ר הרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים, אישר את החלטת אבו מאזן לחדש את תשלום המשכורות לאסירים המשוחררים ביהודה ושומרון ללא הרצועה. בעקבות זאת הודיעו האסירים כי הפסיקו את מחאתם בראמאללה, (שנמשכה כחודשיים ימים) אך עם זאת הם ימשיכו לדרוש את חידוש תשלום המשכורות לכלל הכלואים ולאסירים המשוחררים (פלסטין און ליין, 15 באוגוסט 2017; אלערבי אלג’דיד, 14 באוגוסט 2017).

[1] שהאדה- מות קדושים למען אללה.
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.