חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (23-17 באוקטובר 2018)

"צעדת השיבה" במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 20 באוקטובר 2018)

פלסטינים וצמיגים בידיהם מגיעים לאזור הפעילות השבועית (צפא, 22 באוקטובר 2018)

פלסטינים וצמיגים בידיהם מגיעים לאזור הפעילות השבועית (צפא, 22 באוקטובר 2018)

משלחת מצרית ביטחונית בראשות אחמד עבד אלח'אלק, הממונה על התיק הפלסטיני במודכ

משלחת מצרית ביטחונית בראשות אחמד עבד אלח'אלק, הממונה על התיק הפלסטיני במודכ"ל המצרי, נפגשת עם הנהגת חמאס בעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 22 באוקטובר 2018)

ביקור ראמי חמדאללה, ראש הממשלה בח'אן אלאחמר, לצדו מימין, וליד עסאף, ראש הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות (הטלוויזיה הפלסטינית ביוטיוב, 18 באוקטובר 2018)

ביקור ראמי חמדאללה, ראש הממשלה בח'אן אלאחמר, לצדו מימין, וליד עסאף, ראש הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות (הטלוויזיה הפלסטינית ביוטיוב, 18 באוקטובר 2018)

דוגמאות של ספרי לימוד שהופצו על ידי ישראל (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)

דוגמאות של ספרי לימוד שהופצו על ידי ישראל (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)

  • אירועי “צעדת השיבה” ביום שישי האחרון היו רגועים יחסית, בשל ניסיון חמאס להנמיך מעט את גובה הלהבות (בעקבות חשש מתגובה על ירי הרקטות לעבר ישראל). עם זאת נמשכו גילויי האלימות שכללו ניסיונות לחצייה של הגדר, השלכת מטענים סמוך לגדר, המשך המשטים וההפגנות באזור החוף והמשך טרור ההצתות (כולל שיגור בלונים שאליהם מחוברים חומרי נפץ).
  • על רקע זה ניתן להעריך, כי למרות שנמנעה הסלמה לאחר ירי הרקטות לעבר ישראל (17 באוקטובר 2018), פוטנציאל ההתדרדרות ברצועה כתוצאה מהאלימות השיטתית המופעלת בהכוונת חמאס נותר בעינו. גם במהלך ביקורי משלחות תיווך מצריות ברצועה שבו והצהירו בכירי חמאס כי “צעדות השיבה” תמשכנה עד שיוסר “המצור” מהרצועה.
  • ביהודה ושומרון נמשכים פיגועי הדקירה . השבוע ניסה פלסטיני לדקור חייל באמצעות מספריים סמוך למערת המכפלה בחברון. המחבל (תושב חברון) נורה ונהרג. כמו כן סוכלו ניסיונות לביצוע פיגועי דקירה בהר אדר (סמוך לירושלים) ובאזור שכם. בכבישי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים.
אירועי “צעדת השיבה”[1]
  • צעדת השיבה” (ה-30 במספר מאז 30 במרץ 2018), התקיימה ביום שישי 19 באוקטובר 2018 תחת הכותרת :”יחד הרצועה מתקוממת והגדה מצטרפת”. בצעדה השתתפו כ-10,000 מפגינים (לעומת השבוע הקודם בו השתתפו בצעדה כ-15 אלף מפגינים). על פי דובר צה”ל, בניגוד לשבועות קודמים רוב המפגינים נותרו בעומק הרצועה ולא ניסו להגיע לגדר הביטחון. יחד עם זאת עדיין אותרו בשטח מספר אירועים בהם הושלכו מטענים ורימונים לעבר כוחות צה”ל. כמו כן אותרו לפחות שלושה ניסיונות לחצות את גדר הביטחון. הפלסטינים שניסו לחצות את הגדר שבו מיד לרצועת עזה (דובר צה”ל, 19 באוקטובר 2018). באירועים אלו לא היו נפגעים לכוחותינו. משרד הבריאות ברצועה דיווח על 130 מפגינים שנפצעו.
  • הרושם שהתקבל מאופי הצעדה היה כי חמאס פעלה, לפחות חלקית, לשלוט על גובה הלהבות. גורמים במערכת הביטחון הישראלית אמרו, כי הייתה זו ההפגנה “הרגועה” ביותר מאז החלו הצעדות (מרץ 2018) וכי חמאס ריסנה את האלימות במהלכה. לדברי אותם גורמים נרשמו מעט מאד אירועי השלכת רימונים ומטענים לעבר כוחות צה”ל. במערכת הביטחון העריכו, כי חמאס הציבה פעילים חמושים לאורך הגדר שדאגו להרגיע את המפגינים ולמנוע אירועים אלימים (ynet, 19 באוקטובר 2018).
  • יחד עם זאת מדגישים בכירי חמאס כי הצעדות תמשכנה כך שפוטנציאל ההסלמה נשאר בעינו. טאהר אלנונו דובר חמאס, ציין שלחמאס יש “קלפי מיקוח” המאפשרים לה להפעיל לחץ על ישראל אך כל אחד מ”הקלפים” דורש תיאום לאומי פלסטיני, תכנון וטקטיקות לביצועו. לדבריו הקלף החשוב ביותר הוא העם הפלסטיני שיכול לפעול בדרכים רבות כולל דרך ה”התנגדות המזויינת” במידה והיא מוסכמת על כל הארגונים (אלע’ד, 21 באוקטובר 2018).
אירועים נוספים

ניסיונות חדירה לישראל

  • למרות רף האלימות הנמוך יחסית בצעדת יום שישי, נמשכו במהלך השבוע ניסיונות לחצות את גדר הביטחון . ב-21 באוקטובר 2018 זיהה כוח צה”ל מספר פלסטינים שחצו את הגדר בצפון רצועת עזה והשליכו מספר מטענים סמוך לגדר. כוחות צה”ל ביצעו ירי לעברם והם נמלטו חזרה לשטח הרצועה (דובר צה”ל, 21 באוקטובר 2018). ניסון נוסף בוצע בבוקר 22 באוקטובר 2018.

משטים

  • ב-22 באוקטובר 2018 התקיים משט נוסף (ה-13 במספר) לכיוון הגבול הימי עם ישראל. המשט יצא מחוף בית לאהיא והשתתפו בו כעשרים כלי שיט קטנים (רדיו צות אלאקצא, 22 באוקטובר 2018). את המשט ליוותה הפגנה בחוף בה השתתפו כ-5,000 מפגינים. במהלך ההפגנה הושלכו מטענים ורימונים לעבר כוחות צה”ל. מספר פלסטינים ניסו להתקרב לגדר הביטחון אולם הם שבו על עקבותיהם. משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע, כי בהפגנות שנערכו צפונית לבית לאהיא, נפצעו עשרים בני אדם (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 22 באוקטובר 2018).
הפעילות הימית השבועית בצפון הרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 22 באוקטובר 2018).   w855פלסטינים וצמיגים בידיהם מגיעים לאזור הפעילות השבועית (צפא, 22 באוקטובר 2018)
מימין: הפעילות הימית השבועית בצפון הרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 22 באוקטובר 2018)משמאל: פלסטינים וצמיגים בידיהם מגיעים לאזור הפעילות השבועית (צפא, 22 באוקטובר 2018)

טרור ההצתות

  • במקביל נמשך שיגור העפיפונים ובלוני התבערה כולל בלונים אליהם מחברים חומרי נפץ. השיגור נמשך גם לאחר החלטת הקבינט המדיני ביטחוני להחמיר בצעדים נגד משגרי הבלונים. ב-20 באוקטובר 2018 הוזעקו חבלני המשטרה לנטרל בלון תבערה אליו הוצמד חפץ חשוד באחד הישובים במועצה האזורית אשכול. בשעות הצהרים תקף כלי טיס של חיל האוויר חוליית משגרי בלונים בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 20 באוקטובר 2018). ב-22 באוקטובר 2018 אותרו חמש שריפות שנגרמו מבלוני תבערה ביישובי עוטף עזה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  • ב-17 באוקטובר 2018 שוגרו שתי רקטות ממרכז רצועת עזה לעבר ישראל. רקטה אחת פגעה ישירות בבית בבאר שבע. רקטה שנייה נפלה לים מול חופי אחת מערי מרכז ישראל. לבית המגורים בבאר שבע נגרם נזק קשה בשל גודלה ומשקל חומר הנפץ בו הייתה טעונה הרקטה. בבית שהו אם ושלושת ילדיה, שניצלו לאחר שהצליחו להגיע לחדר מוגן. שבעה בני אדם לקו בחרדה.
  • זוהי רקטה ראשונה שפוגעת בעיר באר שבע מאז מבצע “צוק איתן”. לא ברור לפי שעה מי עמד מאחורי ירי הרקטות. מדובר צה”ל נמסר, שרקטות מסוג הרקטות, ששוגרו לעבר ישראל, נמצאות ברצועת עזה רק ברשות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
‏‏שיגור הרקטות מהרצועה (סרטון בדף הפייסבוק של הצלם עבד אלרחמן אלכחלות, 17 באוקטובר 2018).    בית המגורים שנפגע בבאר שבע (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 באוקטובר 2018)
מימין: שיגור הרקטות מהרצועה (סרטון בדף הפייסבוק של הצלם עבד אלרחמן אלכחלות, 17 באוקטובר 2018). משמאל: בית המגורים שנפגע בבאר שבע (חשבון הטוויטר PALINFO, 19 באוקטובר 2018)
  • לפי שעה לא ברור מי מארגוני הטרור ברצועה ביצע את הירי. “חדר המבצעים המשותף של ארגוני ההתנגדות הפלסטינית”, גוף התיאום של ארגוני הטרור ברצועה, מיהר לפרסם הודעה רשמית המגנה את ירי הרקטות (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 17 באוקטובר 2018). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מנגנוני הביטחון ברצועה עדיין מחפשים אחר משגרי הרקטות וכי הם ייעצרו (פלסטין אליום, 21 באוקטובר 2018).
  • למרות שחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הכחישו מעורבותם בירי, הודיעה ישראל, כי היא רואה את הירי כאירוע חמור והצביעה על חמאס כאחראית. בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר יותר מעשרים יעדים של חמאס ברצועת עזה. בעקבות ירי הרקטות התכנס הקבינט המדיני ביטחוני לדיון ממושך. בתקשורת הישראלית דווח, כי בתום הדיון הוחלט לשנות את “כללי המשחק” מול האירועים האלימים לאורך הגדר ומול טרור הבלונים ועפיפוני התבערה. נמסר, כי במסגרת זאת הנחה הקבינט את צה”ל להחריף את התגובות שלו בהדרגתיות ולהנהיג גישה של “אפס סובלנות” כלפי כל הפרה. יחד עם זאת, נקבע, כי ימשכו מאמצי ההסדרה בתיווך מצרים ושליח האו”ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב.
מפקד כוחות הביטחון הלאומי ברצועה וסגנו מבקרים במוצב לאחר תקיפתו על ידי צה"ל (דף הפייסבוק של כוחות הבטחון הלאומי בעזה, 17 באוקטובר 2018)    מפקד כוחות הביטחון הלאומי ברצועה וסגנו מבקרים במוצב לאחר תקיפתו על ידי צה"ל (דף הפייסבוק של כוחות הבטחון הלאומי בעזה, 17 באוקטובר 2018)
מפקד כוחות הביטחון הלאומי ברצועה וסגנו מבקרים במוצב לאחר תקיפתו על ידי צה”ל (דף הפייסבוק של כוחות הבטחון הלאומי בעזה, 17 באוקטובר 2018)
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם
המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • ב-22 באוקטובר 2018 ניסה פלסטיני לדקור חייל באמצעות מספרים סמוך למערת המכפלה בחברון. החייל נאבק במחבל ואף ירה לעברו. כוח נוסף שהיה במקום סייע לחייל, ירה במחבל והרג אותו. החייל נפצע באורח קל.
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע פיגוע הדקירה הוא מעמר עריף אלאטרש, בן 42, מחברון, אב לשבעה ילדים. אחד מילדיו כלוא בכלא עופר (אתר QUDSN, 22 באוקטובר 2018). חמאס פרסמה הודעה המביעה תנחומים למשפחה על מותו (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 22 באוקטובר 2018).

מעמר עריף אלאטרש (דף הפייסבוק QUDSN, 22 באוקטובר 2018)
מעמר עריף אלאטרש (דף הפייסבוק QUDSN, 22 באוקטובר 2018)

אירועים נוספים בשטח
  • נמשך המצוד אחר אשרף נעלוה, המחבל שביצע את פיגוע הירי ב-7 באוקטובר 2018 באזור התעשייה בברקן בו נהרגו שני בני אדם ונפצעה אישה. כוחות הביטחון הישראליים הפיצו באזור טול כרם כרוז המזהיר את התושבים מפני הענקת כל סוג של סיוע למחבל הנמלט (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 באוקטובר 2018).
הכרוז שהפיץ צה"ל באזור טול כרם המזהיר את התושבים מפני הענקת כל סוג של סיוע למחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 באוקטובר 2018).    הקריקטוריסטית אמיה גח'א, המזוהה עם חמאס, פרסמה כרזה המאדירה את המחבל הנמלט בה נכתב: "אשרף נעאלוה ...שמרו אותו בעיניכם" (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוקטובר 2018)
מימין: הכרוז שהפיץ צה”ל באזור טול כרם המזהיר את התושבים מפני הענקת כל סוג של סיוע למחבל (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 באוקטובר 2018). משמאל: הקריקטוריסטית אמיה גח’א, המזוהה עם חמאס, פרסמה כרזה המאדירה את המחבל הנמלט בה נכתב: “אשרף נעאלוה …שמרו אותו בעיניכם” (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוקטובר 2018)
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו ואף גברו אירועי יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו כספים שנועדו למימון פעילות טרור ואמצעי לחימה, תקניים ומאולתרים. להלן מספר אירועים בולטים:
    • ב-22 באוקטובר 2018 נעצר פלסטיני תושב בית אלפוקא על ידי כוחות הביטחון הישראליים לאחר שהגיע בכלי רכבו מחוארה (סמוך לשכם) בתא המטען של כלי רכבו נמצאה סכין. בתחקור ראשוני אמר כי החליט לבצע פיגוע (הצלה ללא גבולות, 22 באוקטובר 2018)
    • ב-22 באוקטובר 2018 הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב בכביש ירושלים-גוש עציון סמוך לאלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות, 22 באוקטובר 2018)
    • ב-22 באוקטובר 2018 בשעות הלילה השחיתו אלמונים כעשרים כלי רכב בכפר מרדה (סמוך לאריאל). צמיגי המכוניות נוקבו ועל חלק מהן רוססו מגני דוד וכתובות בעברית. המשטרה פתחה בחקירה בחשד שמדובר בפשע שנאה (ynet, 22 באוקטובר 2018).
    • ב-20 באוקטובר 2018 עצרה המשטרה צעיר פלסטיני כבן עשרים בישוב הר אדר (סמוך לירושלים). ברשות הפלסטיני נמצאה סכין . מתחקור ראשוני עלה כי הוא התכוון לבצע פיגוע. הצעיר הגיע מהכפר קטנה הסמוך וככל הנראה חצה את גדר הביטחון ונכנס לישוב. מאבטחת בישוב זיהתה אותו והזעיקה את כוחות המשטרה.

הסכין שנתפסה ברשות פלסטיני בהר אדר (דף הפייסבוק שהאב, 20 באוקטובר 2018)
הסכין שנתפסה ברשות פלסטיני בהר אדר (דף הפייסבוק שהאב, 20 באוקטובר 2018)

  • ב- 20 באוקטובר 2018– שני מטענים מאולתרים הושלכו לעבר כוחות צה”ל מכיוון בית פוריק לעבר צומת סמוכה לכפר. לא היו נפגעים . המטענים שלא התפוצצו נוטרלו על ידי כוחות הביטחון הישראליים (דובר צה”ל, 20 באוקטובר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

מצרים ממשיכה במאמצי ההסדרה
  • מצרים באמצעות אנשי המודיעין הכללי, ממשיכה במאמצים לקדם רגיעה ברצועת עזה ופיוס פנים-פלסטיני. ב-16 באוקטובר 2018 הגיעה לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, משלחת בכירי המודיעין המצרי בראשות לואא’ אחמד עבד אלח’אלק, האחראי על התיק הפלסטיני. המשלחת הגיעה כדי להכין את ביקורו של שר המודיעין המצרי, עבאס כאמל, ברצועה (PALINFO, 16 באוקטובר 2018). המשלחת ששהתה ברצועת עזה ביום שיגור הרקטות לעבר ישראל עזבה את הרצועה ועבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי ביטל את ביקורו המתוכנן (אלע’ד, 21 באוקטובר 2018). במהלך שהותה הקצרה של המשלחת המצרית היא ניהלה מגעים עם גורמי חמאס במגמה למנוע הסלמה במצב בעקבות ירי הרקטות. לדברי מקורות פלסטינים המשלחת ניהלה מגעים עם גורמים פלסטינים, ישראליים ובינלאומיים והצליחה למנוע הדרדרות למלחמה (אלחיאת, 18 באוקטובר 2018).
  • ב-18 באוקטובר 2018 הגיעה פעם נוספת לרצועת עזה משלחת ביטחונית מצרית בראשות אחמד עבד אלח’אלק. חברי המשלחת נפגשו עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ובכירי חמאס נוספים. המשלחת יצאה מעזה לראמאללה כדי להיפגש עם מאג’ד פרג’, ראש המודיעין הכללי ברשות הפלסטינית. בתקשורת פורסם, כי המשלחת המצרית דרשה להפחית את המתיחות בגבול במיוחד במסגרת “צעדות השיבה” ושהמפגינים ימנעו ככל האפשר מחיכוך עם חילי צה”ל. חמאס דרשה להסיר את “המצור” לחלוטין לפני שההפגנות תפסקנה (אלאח’באר, 19 באוקטובר 2018).
 פגישת משלחת המודיעין המצרי עם אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוקטובר 2018; חשבון הטוויטר של צפא, 18 באוקטובר 2018)   פגישת משלחת המודיעין המצרי עם אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוקטובר 2018; חשבון הטוויטר של צפא, 18 באוקטובר 2018)
פגישת משלחת המודיעין המצרי עם אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 18 באוקטובר 2018; חשבון הטוויטר של צפא, 18 באוקטובר 2018)
  • ב-22 באוקטובר 2018 לאחר הפגישות ברשות הפלסטינית, ערכו חברי המשלחת, בראשות אחמד עבד אלח’אלק, ביקור נוסף ברצועת עזה. חברי המשלחת נפגשו שוב עם אסמאעיל הניה בפגישה השתתף גם יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה (צפא, 22 באוקטובר 2018).

1תושבי הרצועה מונעים מישראל ללחוץ על ההדק ובכך לפתוח בסבב לחימה ברצועה (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 17 באוקטובר 2018)
תושבי הרצועה מונעים מישראל ללחוץ על ההדק ובכך לפתוח בסבב לחימה ברצועה (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 17 באוקטובר 2018)

  • בכירים בחמאס התבטאו בנושא פעילות המשלחת המצרית והסכם הרגיעה:
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר, כי חברי המשלחת המצרית הדגישו במהלך ביקורם, שהם אינם נושאים מסרים מישראל לחמאס. לדבריו הפלסטינים מצדם הבהירו לחברי המשלחת כי הם מעוניינים בהסרת המצור והמשך “צעדות השיבה” במסגרת עממית (אלאקצא, 18 באוקטובר 2018).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי המצרים מעוניינים שהסכם הפיוס ימומש לפני ההרגעה אבל הם לא מציבים זאת כתנאי (פלסטין אליום, 21 באוקטובר 2018). בהתבטאות נוספת ציין אבו מרזוק ששתי הסוגיות אינן מותנות זו בזו אך כל סוגיה מטופלת בנפרד (מען, 22 באוקטובר 2018).
  • בשורת ראיונות שהעניק, טאהר אלנונו, דובר חמאס, אמר כי בפגישה עם המשלחת המצרית נדונו המאמצים המצריים לתמוך בפלסטינים ולהגן עליהם מפני “שגעון כלשהו או הרפתקאות ישראליות” חדשות נגד הרצועה. הוא הוסיף, כי הם תומכים במאמצים המצריים ושוקדים להביא להצלחתם כדי לסיים את “המצור” ולאשרר את הפסקת האש עם ישראל. לדבריו נושא אשרור הפסקת האש נדון במסגרת הקונצנזוס הלאומי הכללי, וכאשר יושגו הבנות, יוכרז עליהן בשקיפות. עוד ציין אלנונו, כי הם אינם חוששים מתוקפנות, ובמידה וישראל “תבצע צעד משוגע כלשהו או מעשה טיפשות”, היא תמצא מולה את “ההתנגדות”, ובראשה גדודי אלקסאם. בנושא “צעדות השיבה” טען אלנונו, כי המשלחת המצרית לא ביקשה להפסיקן, וציין כי קיים קונצנזוס לאומי שיש להמשיך בצעדות תוך שימת דגש לכך שיהיו “עממיות ולא אלימות” (אתר ערוץ אלע’ד, 18 באוקטובר 2018; אתר ערוץ אלאקצא, 19 באוקטובר 2018; פלסטין און ליין, 21 באוקטובר 2018).
פעילות דיפלומטית של הרשות הפלסטינית באו”ם
  • העצרת הכללית של האו”ם אישרה ברוב גדול, שהנציגות הפלסטינית באו”ם תעמוד בראש קבוצת 77, אחד הגושים החשובים באו”ם הכולל את המדינות המוגדרות כמדינות מתפתחות (134 במספר כולל סין). הנציגות הפלסטינית נבחרה ברוב של 146 מדינות שהצביעו בעד (ביניהן גרמניה, צרפת ובריטניה). בעקבות הבחירה הצביעה העצרת על החלטה להעניק ל”פלסטין” סמכויות משפטיות נוספות כולל זכות לפרסם הצהרות ולהגיש הצעות ותיקונים (אתר האו”ם, 17 באוקטובר 2018).
  • משמעות ההחלטה היא שהפלסטינים יוכלו לתפקד כמדינה חברה לכל דבר כצעד נוסף בהכרה של הנציגות הפלסטינית באו”ם כמדינה חברה. ראמי חמדאללה, ראש ממשלת הסכמה, אמר כי הרשות הפלסטינית זקפה לזכותה ניצחון נוסף במושב האו”ם כאשר זכתה בזכויות נוספות (דניא אלוטן, 17 באוקטובר 2018. ריאצ’ מנצור, נציג הרשות באו”ם, אמר כי זהו ניצחון עבור הרשות והוכחה לכך שרוב מדינות העולם מאמינות ביכולות שלהם לקבל אחריות על תיקים חשובים (אלערבי אלג’דיד, 17 באוקטובר 2018) .
ח’אן אלאחמר
  • למרות שבית המשפט העליון בישראל דחה את עתירות תושבי ח’אן אלאחמר נגד פינויים החליטה ישראל לדחות את פינוי הישוב כדי לנסות ולמצות את המשא ומתן ואת ההצעות בנושא שהתקבלו מגורמים שונים. ברשות הפלסטינית קיבלו בשביעות רצון את החלטת ממשלת ישראל. לדברי וליד עסאף, יו”ר הרשות להתנגדות לגדר ולהתנחלויות, החלטת ישראל היא פועל יוצא של “העמידה האיתנה” של העם הפלסטיני והיא מהווה כניעה של ישראל ללחץ הבינלאומי בשל חששה מתביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג. הוא ציין כי המחאה תמשך עד לביטולה הסופי של החלטת ממשלת ישראל להרוס את הכפר (דף הפייסבוק של הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות, 21 באוקטובר 2018).
תגובות לסגירת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים
  • מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארה”ב , הכריז כי הקונסוליה האמריקאית בירושלים, האחראית לקשר עם הרשות הפלסטינית, תשולב עם השגרירות האמריקאית בירושלים ותפעל כיחידה אחת הכפופה לשגריר ארה”ב בישראל. הוא ציין כי אין מדובר בשינוי מדיניות של ארה”ב בנושא ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 18 באוקטובר 2018).
  • ברשות הפלסטינית גינו את ההחלטה. בהודעה שפרסם משרד החוץ הפלסטיני נאמר, כי ההחלטה משקפת את הנטייה של ארה”ב להמשך המלחמה נגד העם הפלסטיני. משרד החוץ ציין כי בכוונתו לנקוט בכל הצעדים המשפטיים והמדיניים הדרושים כדי להגן על מזרח ירושלים כבירת הנצחית של מדינת פלסטין וכטריטוריה פלסטינית כבושה (ופא, 18 באוקטובר 2018). בכירי הרשות הפלסטינית גינו את ההחלטה:
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי ההחלטה היא “חד צדדית וחסרת אחריות” שנועדה לספק את רצונה של קבוצה אמריקאית הנשענת על אידיאולוגיה של הימין בישראל (ופא, 18 באוקטובר 2018) .
  • אחמד מג’דלאני, חבר הועד הפועל של אש”ף , אמר כי ההחלטה היא חלק מצעדים שנוקט דונלד טראמפ שנועדו להפעיל לחץ על העם הפלסטיני ועל הנהגתו וכי ממשל טראמפ מנסה לייהד את ירושלים ולחסל כל נוכחות פלסטינית בה.
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים, אמר כי ההחלטה משקפת את השאיפה האמריקאית להמשיך במלחמה האכזרית נגד העם הפלסטיני ומהווה פגיעה חמורה בחוק הבינלאומי ובהחלטות האו”ם. לדבריו הם ינקטו בכל הצעדים החוקתיים מדיניים ודיפלומטיים אפשריים כדי להגן על מזרח ירושלים (ופא, 19 באוקטובר 2018).
המאבק על ספרי הלימוד הפלסטינים במזרח ירושלים
  • מרכז תכניות הלימודים במשרד החינוך של הרשות הפלסטינית פרסם פוסט העוסק באיתור ספרי לימוד “מזויפים ומסולפים” במזרח ירושלים. לטענתם ספרים אלה מופצים ע”י ישראל במטרה לשנות את הזהות הלאומית הפלסטינית במסגרת מה שהם מכנים “מלחמתה של ישראל נגד מוסדות החינוך הפלסטינים”. המרכז קורא לציבור הפלסטיני להיזהר מפני ספרים אלו ולבדוק את ספרי הלימוד בקפידה באמצעות יצירת קשר עם המרכז. במידה ויימצאו ספרים כאלה קורא המרכז לציבור לשרוף ולהשמיד אותם. המרכז ציין כי בכוונתו לפעול כדי להביך את ישראל בערוצים מדיניים, דיפלומטיים ותקשורתיים בגין “זיוף” ספרי הלימוד הפלסטיניים. כמו כן, הודיע המרכז, כי יספק לבתי הספר במזרח ירושלים את ספרי הלימודים הפלסטינים חינם אין כסף (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018).
דוגמאות של ספרי לימוד שהופצו על ידי ישראל (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)    דוגמאות של ספרי לימוד שהופצו על ידי ישראל (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)
דוגמאות של ספרי לימוד שהופצו על ידי ישראל (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)
דוגמאות של ספרי לימוד פלסטיני מקוריים הנושאים את הלוגו של הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)    דוגמאות של ספרי לימוד פלסטיני מקוריים הנושאים את הלוגו של הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)
דוגמאות של ספרי לימוד פלסטיני מקוריים הנושאים את הלוגו של הרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד החינוך בראמאללה, 18 באוקטבור 2018)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 21 באוקטובר 2018: "סיכום האירועים בגבול רצועת עזה"
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.