חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (24 בפברואר – 2 במרץ 2021)

סגר במחוז חברון ופריסת כוחות ביטחון (ופא, 27 בפברואר 2021)

סגר במחוז חברון ופריסת כוחות ביטחון (ופא, 27 בפברואר 2021)

כוחות ביטחון פלסטיניים פורסים מחסומים בכניסות למחוז ראמאללה (ופא, 1 במרץ 2021)

כוחות ביטחון פלסטיניים פורסים מחסומים בכניסות למחוז ראמאללה (ופא, 1 במרץ 2021)

הלוויה המונית בכפר סאלם לשני צעירים שנהרגו בתאונת דרכים (דף הפייסבוק של הכפר סאלם, 1 במרץ 2021)

הלוויה המונית בכפר סאלם לשני צעירים שנהרגו בתאונת דרכים (דף הפייסבוק של הכפר סאלם, 1 במרץ 2021)

עימותים בחברון במהלך עצרת לציון השנה ה-27 לטבח במערת המכפלה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 בפברואר 2021)

עימותים בחברון במהלך עצרת לציון השנה ה-27 לטבח במערת המכפלה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 בפברואר 2021)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במוקד העימות השבועי בכפר קדום (ופא, 26 בפברואר 2021).

פגישת אסמאעיל הניה עם שגרירי רוסיה, טורקיה, איראן ודרום אפריקה בקטר (אתר PALSAWA, 28 בפברואר 2021)

פגישת אסמאעיל הניה עם שגרירי רוסיה, טורקיה, איראן ודרום אפריקה בקטר (אתר PALSAWA, 28 בפברואר 2021)

  • קורונה – ברצועת עזה נמשכת הירידה במספר הנדבקים. על רקע זו הוחלט על הקלות נוספות בסגר. מנגד, ביהודה ושומרון נמשכה השבוע מגמת העלייה הדרסטית בתחלואה. גורמי רפואה ברשות הפלסטינית מודאגים מאד מהמצב ומציינים כי גל התחלואה הנוכחי נראה קשה מקודמיו במספר המאומתים, באופי התסמינים ובגילאי החולים כמו גם בתפוסת בתי החולים שחלק מהם הגיעו למלוא הקיבולת האפשרית שלהם. על רקע העלייה בתחלואה הוחלט על נקיטת שורה של מגבלות נוספות ואף דובר על אפשרות של הטלת סגר כללי. במקביל, נמשך הניסיון לרכש חיסונים ובתוך כך עולות טענות מצד בכירי הרשות הפלסטינית כי ישראל היא זו שאחראית לאספקת החיסונים לרשות.
  • טרור – ברצועת עזה שרר שקט יחסי. כוחות הביטחון הישראליים עצרו בדואי, תושב ישראל, שגויס על ידי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. ביהודה ושומרון בוצע ב- 24 בפברואר 2021 ניסיון פיגוע דקירה. התוקף נמלט ונתפס מספר ימים לאחר מכן. במקביל, נמשכים אירועי יידוי האבנים ובקבוקי התבערה לעבר כלי רכב.
  • בחירות – נמשכות ההכנות למערכת הבחירות. אבו מאזן פרסם צו נשיאותי המורה על הקמת בית משפט מיוחד לנושא הבחירות. בה בעת ממשיכות לבצבץ מחלוקות לגבי אופן ניהול הבחירות בקרב פתח ובין פתח לחמאס.
רצועת עזה

נמשכת מגמת הירידה בהיקף התחלואה. במהלך השבוע נוספו 795 חולים חדשים (לעומת 917 בשבוע שעבר). במהלך היממה האחרונה נוספו 154 חולים ונערכו 1,734 בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עמד על 8.8%. מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 1,780 (לעומת 1,944 בשבוע שעבר). 56 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם 33 במצב קשה. מספר הנפטרים מהנגיף עומד עתה על 553 (לעומת 545 בשבוע שעבר) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 2 במרץ 2021).

גילוי מוטציות של הנגיף ברצועת עזה
  • מג’די צ’היר, מנהל מחלקת הרפואה המונעת ברצועה, ציין כי לפי שעה לא אובחנו ברצועה הידבקויות במוטציות החדשות של הנגיף (שהאב, 27 בפברואר 2021).
המשך ההקלות ברצועה
  • על רקע המשך הירידה בתחלואה הודיעו ברצועה על שורה של הקלות נוספות במגבלות ובכלל זה פתיחת אולמות הספורט, חדרי הכושר ואולמות האירועים (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 27 בפברואר 2021).
פתיחת המחצית השנייה של שנת הלימודים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בפברואר 2021).     פתיחת חדרי הכושר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 בפברואר 2021).
מימין: פתיחת המחצית השנייה של שנת הלימודים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בפברואר 2021). משמאל: פתיחת חדרי הכושר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 27 בפברואר 2021).
יהודה ושומרון

השבוע נמשכה העלייה המשמעותית בכמות הנדבקים. במהלך השבוע נוספו ביהודה ושומרון 10,137 חולים. במהלך היממה האחרונה נוספו 1,819 חולים, נעשו 7,853 בדיקות 23.1% מהן חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד על 14,703 (לעומת 9,688 בשבוע שעבר). 114 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, 28 מהם מונשמים. בשבוע האחרון נפטרו 61 בני אדם ומניין הנפטרים עומד על 1,510 . במזרח ירושלים עומד מספר החולים הפעילים על 2,443 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 2 במרץ 2021). מוקדי התחלואה העיקריים הם מחוזות ראמאללה , חברון ושכם. ד”ר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני, עדכן, כי נרשמו 352 חולים במוטציה הבריטית ו-57 במוטציה הדרום אפריקאית (מען, 24 בפברואר 2021).

העלייה בתחלואה
  • גורמי רפואה ברשות הפלסטינית מודאגים מהמצב ומציינים, כי גל התחלואה הנוכחי נראה קשה מקודמיו וכי תפוסת בתי החולים וחדרי הטיפול הנמרץ מגיעה לשיא. בשורה של ראיונות שהעניקה מי אלכילה, שרת הבריאות ברשות, דיווחה כי מדובר בגל שלישי של התפרצות הנגיף. אלכילה ציינה כי אחוזי התפוסה בבתי החולים גבוהים מאד ונעים בין 100%-80%. אחוז הבדיקות החיוביות עלה מ-10% ל-30%-20%. אלכילה התייחסה לסיבות לעלייה הדרסטית וציינה את כניסת המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית ופתיחת בתי הספר. לדברי אלכילה אחד הדברים המדאיגים, מלבד העלייה בהיקף התחלואה, הוא העלייה בתפוסה בבתי החולים והעלייה במספר החולים המונשמים אשר הביאו לניצול של 48% ממכשירי ההנשמה שברשותם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, ופא, 25 24 בפברואר 2021).
 שרת הבריאות מצביעה על גרף העלייה ברמת התחלואה 
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 25 בפברואר 2021).     בעקבות העומס בבתי החולים פוקדים צוותי רפואה בתים של חולי קורונה במחוז חברון (ופא, 27 בפברואר 2021)
מימין: שרת הבריאות מצביעה על גרף העלייה ברמת התחלואה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 25 בפברואר 2021). משמאל: בעקבות העומס בבתי החולים פוקדים צוותי רפואה בתים של חולי קורונה במחוז חברון (ופא, 27 בפברואר 2021)
העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווח הרשות הפלסטינים)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווח הרשות הפלסטינים)

קריקטורה המתארת את קשיי צוותי הרפואה הפלסטיניים להתמודד עם העלייה בעקומת התחלואה: "הצוותים הרפואיים ועקומת המגיפה" (אלקדס, 2 במרץ 2021)
קריקטורה המתארת את קשיי צוותי הרפואה הפלסטיניים להתמודד עם העלייה בעקומת התחלואה: “הצוותים הרפואיים ועקומת המגיפה” (אלקדס, 2 במרץ 2021)

מגבלות חדשות על רקע העלייה בתחלואה
  • בעקבות התחלואה ונוכח התפוסה הגדלה בבתי החולים הודיע, מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, על שורה של מגבלות חדשות ביניהן (ופא, 27 בפברואר 2021) :
    • סגירת כל האוניברסיטאות, בתי הספר והגנים, פרט לבתי הספר התיכוניים, ל-12 יום.
    • איסור תנועה מוחלט בין כלל המחוזות כולל ירושלים.
    • הטלת עוצר לילי מידי יום, סגירת מקומות המסחר בערבים למעט בתי מרקחת ומאפיות. בנוסף הטלת עוצר כללי בסופי שבוע.
    • איסור קיום חתונות, מסיבות והקמת סוכות אבלים.
    • איסור כניסת ערביי ישראל לשטחי הרשות.
רכש חיסונים
  • במקביל לעלייה בתחלואה נמשכים המאמצים לרכש חיסונים. מחמד אשתיה עדכן שהרשות רכשה חיסונים בשווי של עשרה מיליון דולר וציין כי המשלוח הראשון צפוי להגיע בתחילת חודש מרץ (ופא, 27 בפברואר 2021). שאדי עת’מאן, דובר האיחוד האירופאי ברשות הפלסטינית, אמר כי האיחוד הביע נכונות להגיש סיוע בגובה של עשרים מיליון יורו לאספקת חיסונים (ופא, 24 בפברואר 2021).
  • מי אלכילה מסרה, כי הממשלה הגיעה להסכם רכישה של שני מיליון מנות חיסון מחברת אסטרהזניקה וכי החברה עדכנה שהחיסונים יגיעו בסוף חודש פברואר ותחילת מרץ 2021 (ופא, 25 בפברואר 2021) בראיון בטלוויזיה הפלסטינית, ציינה שבקרוב יגיעו חמישים אלף מנות חיסון תרומת סין וכמות דומה מהודו (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 25 בפברואר 2021). אלכילה ציינה שמשרד הבריאות מסוגל לחסן שישים אלף תושבים ביום בגדה וארבעים אלף ביום ברצועת עזה וכי לצורך כך הוכנו 45 מרכזי חיסון (ופא, 25 בפברואר 2021).
טענה לפיה על ישראל לספק חיסונים לרשות הפלסטינית
  • בתוך כך עולות טענות מצד בכירי הרשות הפלסטינית כי ישראל היא זו שאחראית לאספקת החיסונים לרשות והם אף פונים לקהילה הבינלאומית להתערב בנושא:
    • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים, דיווח שישראל התחייבה לספק להם 5,000 חיסונים אולם עד כה היא סיפקה 2,000 בלבד. אלמאלכי הבהיר כי ישראל היא זו שאחראית לספק לעם הפלסטיני חיסונים בהתאם לחוק הבינלאומי וציין כי הם שלחו אגרות בנושא לראשי מספר מדינות (הטלוויזיה הפלסטינית, 24 בפברואר 2021).
    • הוועד המרכזי של פתח, שהתכנס בראשות אבו מאזן, קרא לקהילה הבינלאומית לסייע באספקת חיסונים לפלסטינים והדגיש כי על ישראל לשאת באחריותה “ככוח כובש” ולספק את החיסונים (ופא, 25 בפברואר 2021).
    • בראיון שהעניקה מי אלכילה, ציינה בתשובה לשאלת המראיינת האם ישראל מחויבת להעניק לרשות סיוע רפואי, כי על-פי אמנת ז’נבה הרביעית ישראל אכן מחויבת לכך, אולם מכיוון שהם מגדירים עצמם כמדינה עצמאית הם רוצים להסתמך רק על עצמם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, ב-24 בפברואר 2021).
  • ב-28 בפברואר 2021, אישרה ממשלת ישראל את בקשת הרשות הפלסטינית ואישרה הקצאה ראשונית של מאה אלף חיסונים מתוצרת מודרנה עבור חמישים אלף פועלים פלסטינים העובדים באופן חוקי על פי היתר בישראל ובהתנחלויות ביהודה ושומרון. צוותי חיסונים יחסנו את הפועלים בעמדות חיסון במעברים ובאזורי התעשייה של הישובים הישראליים ביהודה ושומרון. את מבצע החיסונים ינהל מתאם פעולות הממשלה בשטחים והוא יכלול הקמה של מרכזי חיסון (גלובס, 28 בפברואר 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

מעצר תושב ישראל בחשד שהעביר מידע לחמאס
  • במסגרת פעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים נעצר ב-3 בפברואר 2021 מחמד אבו עדרה, בן 43 בן לאב בדואי-ישראלי ואם מרצועת עזה, נשוי לאשה תושבת הרצועה אשר התגורר לסירוגין בעיר רחובות וברפיח.אבו עדרה גויס לפני כשנה וחצי, כאשר שהה ברצועה, על ידי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס שהיו מעוניינים בעיקר לנצל את יכולתו לנוע בין ישראל לרצועת עזה תוך שהוא עובר באופן תדיר במעבר ארז. בחקירתו עלה כי המידע שהעביר להם כלל, בין היתר, מיקום מערכות כיפת ברזל בשטח ישראל. כמו כן הוא ניסה להעביר כספים שהיו מיועדים לפעילות טרור מחשבונו לאדם שזהותו אינה ידועה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 26 בפברואר 2021).
התייחסות לתקיפת ישראל
  • “מקורות בהתנגדות” התייחסו לאירוע שבו צה”ל תקף מטרה ימית מול ח’אן יונס (22 בפברואר 2021) וחשפו כי המטרה שאליה כיוונה ישראל היא ניסוי באמצעים מיוחדים שערכו בלב ים כוחות הקומנדו הימי ברצועה. “המקורות” הוסיפו כי אין זה סוד ש”ההתנגדות” מפתחת את אמצעי הלחימה שלה כדי לרשום הישגים בשטח שיאפשרו לה ליזום ולהגן במהלך עימותים מול ישראל. בהקשר זה ציינו המקורות כי להתנגדות יש מספר תכניות לפיתוח אמצעיה ובכלל זאת פיתוח יכולות בים שרשמו לדבריהם הישגים בולטים במהלך מבצע “צוק איתן” (אלאח’באר, 26 בפברואר 2021).
ניסיון פיגוע דקירה
  • ב- 24 בפברואר 2021 הגיע פלסטיני לצומת יצהר הגדולה (דרומית מערבית לשכם), שלף סכין וניסה לדקור אזרח ישראלי שעמד בתחנת הסעה הסמוכה לישוב. לאחר מאבק בין השניים נמלט הפלסטיני לכיוון חוארה. האזרח לא נפגע. כוחות צה”ל החלו בסריקות לאיתור הדוקר. ב-28 בפברואר 2021 עצרו לוחמי צה”ל, סמוך לכפר סאלם, פלסטיני בחשד שניסה לבצע את פיגוע הדקירה. החשוד הועבר לחקירה (דובר צה”ל, 24, 28 בפברואר 2021) .
סרטון מצלמות האבטחה המתעד את ניסיון הפיגוע בצומת יצהר 
 (הצלה ללא גבולות יו"ש, 24 בפברואר 2021)
    סרטון מצלמות האבטחה המתעד את ניסיון הפיגוע בצומת יצהר 
 (הצלה ללא גבולות יו"ש, 24 בפברואר 2021)
סרטון מצלמות האבטחה המתעד את ניסיון הפיגוע בצומת יצהר (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 בפברואר 2021)
הפרות סדר באלעיסאויה
  • ב-1 במרץ 2021 במהלך פעילות שביצעו לוחמי משמר הגבול באלעיסאויה במזרח ירושלים זיהו הכוחות מספר חשודים שיידו אבנים. הלוחמים ביצעו מרדף אחר החשודים ועצרו אחד מהם. בעקבות הפעילות, החלו הפרות סדר במהלכן התקהלו עשרות פלסטינים ירו זיקוקים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר הכוחות. בהפרות הסדר נפצעו חמישה לוחמי משמר הגבול (דוברות המשטרה, 2 במרץ 2021).
הפגנות אלימות ביהודה ושומרון
  • כמידי יום שישי התקיימה גם השבוע (26 בפברואר 2021), ההפגנה בכפר קדום (מזרחית לקלקיליה), המהווה מוקד עימות של המפגינים עם כוחות צה”ל. משתתפי ההפגנה הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות צה”ל. בחברון התקיימה עצרת והפגנה אלימה לציון יום השנה ה-27 לטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. כמו כן הושלכו במספר אירועים בקבוקי תבערה לעבר הישוב בית אל (צפונית לראמאללה). להלן אירועים בולטים:
    • 1 במרץ 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לכפר שופה (צפונית מערבית לשכם). לא דווח על נפגעים. מוקדם יותר יודו אבנים לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון בין בית אומר לכרמי צור. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 במרץ 2021).
    • 28 בפברואר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית אל (צפונית לראמאללה). לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בפברואר 2021).
    • 28 בפברואר 2021: אבנים יודו בין ענתות לחיזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשות אוטובוסים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בפברואר 2021).
    • 27 בפברואר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית אל. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בפברואר 2021).
    • 27 בפברואר 2021: אבנים יודו לעבר רכבים באזור תורמוס עיא (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם למספר כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בפברואר 2021).
    • 27 בפברואר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור ואדי חרמייה (דרומית מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בפברואר 2021).
    • 27 בפברואר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים-גוש עציון בין מחסום המנהרות לצומת אלח’צ’ר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בפברואר 2021).
    • 25 בפברואר 2021 : אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור סנג’יל, צפונית מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 בפברואר 2021).
    • 25 בפברואר 2021 : אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים גוש עציון באזור אלח’צ’ר סמוך למחסום המנהרות. לא היו נפגעים נזק נגרם לכלי רכב. כמו כן הושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב באזור. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 בפברואר 2021).
    • 25 בפברואר 2021 : אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת אברהם חסנו, דרומית מערבית לחברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב. זמן קצר לאחר מכן עצרו כוחות צה”ל שני פלסטינים שיידו את האבנים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 בפברואר 2021).
    • 25 בפברואר 2021: שני מטעני צינור אותרו לאחר שהונחו בסמוך לשער אוהד, בכניסה לבית אל. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 בפברואר 2021).
    • 24 בפברואר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית אל. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 בפברואר 2021).
    • 24 בפברואר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 בפברואר 2021).
    • 23 בפברואר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור צומת אברהם חסנו (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 בפברואר 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

שר הביטחון גנץ חתם על צו המכריז על רשת צאמדון כארגון טרור
  • בהמלצת המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור ושירות הביטחון הכללי, חתם שר הביטחון, בני גנץ, על צו המכריז על רשת צאמדון כארגון טרור בהיותה חלק מארגון החזית העממית לשחרור פלסטין . רשת צאמדון הוקמה בשנת 2012 ונציגיה פועלים במדינות רבות באירופה ובצפון אמריקה. בראש הרשת עומד ח’אלד ברכאת, מבכירי החזית העממית בחו״ל, אשר היה מעורב בעבר בפעילות טרור ביהודה ושומרון ובחו”ל. מטרתה הפורמאלית של הרשת היא לסייע לאסירים פלסטינים במאבקם להשתחרר מבתי הכלא, אך נראה שהיא פועלת כארגון כיסוי עבור פעילות החזית העממית בחו”ל ( ג’רוזלם פוסט, 28 בפברואר 2021).
  •  בעקבות הכרזת שר הביטחון, פרסמה רשת צאמדון באתר האינטרנט שלה הודעה לפיה למרות ההכרזה היא תמשיך בפעילותה ואף תגביר אותה וכי היא ולא תוותר על מילוי חובתה כלפי האסירים הפלסטיניים (אתר צאמדון, 28 בפברואר 2021).
הלוגו של צאמדון למען אסירים פלסטיניים (אתר רשת צאמדון, 28 בפברואר 2021)
הלוגו של צאמדון למען אסירים פלסטיניים (אתר רשת צאמדון, 28 בפברואר 2021)
פגישת אסמאעיל הניה עם שגרירי רוסיה, תורכיה איראן ודרום אפריקה בקטר
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נפגש, בראש משלחת חמאס, בדוחה עם שגרירי רוסיה תורכיה איראן ודרום אפריקה. בפגישה עדכן הניה את השגרירים בהתפתחויות בזירה הפלסטינית לרבות מערכת הבחירות הוא גם עדכן את השגרירים אודות הבחירות הפנימיות בחמאס המתקיימות בימים אלה (אתר חמאס,28 בפברואר 2021).
מחמד נזאל מתייחס מאיסטנבול לעמדות חמאס לאחר הבחירות
  • מחמד נזאל, סגן יו”ר חמאס, היושב באיסטנבול, העניק ראיון לערוץ ערבי21 . בראיון התייחס נזאל לעמדות שתנקוט חמאס לאחר הבחירות. בתשובה לשאלה מה היא תגובת חמאס לטענות כי מספר גורמים לוחצים עליה לקבל את תנאי הקוורטט הבינלאומי כאמצעי לקבלת חמאס בזירה הבינלאומית לאחר הבחירות, ענה נזאל כי לא מופעלים כרגע לחצים על חמאס לקבל את התנאים על חשבון הסוגיה הפלסטינית וזכויות העם הפלסטיני. לגבי גורל נשק “ההתנגדות” והתשתית הצבאית שהקימה חמאס ברצועה על רקע הקמת ממשלה שתהיה מחויבת להסכמי אוסלו, ענה נזאל כי נשק “ההתנגדות” והתשתית הצבאית הם עבורם בבחינת “קו אדום” בציינו כי עניין זה לא הועלה כלל לדיון בשום פורום שהוא (ערבי21, 22 בפברואר 2021).
החרמת נכסי חמאס בסודאן
  • על פי כלי התקשורת הישראליים החרימו שלטונות סודאן כמה נכסים בסודאן שהיו קשורים לחמאס. בפרסומים נטען שהנכסים וההשקעות נסגרו מכיוון שהיוו “איום לביטחון הלאומי של סודאן” ובשל העובדה שקיומם סותר את מחויבות סודאן לאמנות בינלאומיות. לדברי הסודאנים התמיכה בחמאס מהווה עבורם כיום בעיה מכיווןשהוא מוגדר כארגון טרור על ידי מספר רב של מדינות כולל ארה”ב. בין הנכסים שהוחרמו מלון פרדייס בח’רטום, חברת האחזקות אלפיחאא’ וחברת חסאן ואלעאבד לבטון (כתבתו של רועי קייס, כאן 11, 27 בפברואר 2021). לפי שעה לא אותרה תגובה מצד חמאס.
גינוי הגעת שגריר האמירויות לישראל
  • השגריר הראשון של איחוד האמריויות הגיע ב-1 במרץ 2021 לישראל כדי להגיש את כתב האמנה שלו לנשיא המדינה. הגעתו של השגריר זכתה לביקורת מצד דוברי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. לדברי חאזם קאסם, דובר חמאס, הגשת כתב האמנה של השגריר מבטאת את התעקשות איחוד האמירויות לבצע את הטעות הלאומית של “הליכה בדרך הנורמליזציה עם הכיבוש” (אתר חמאס, 1 במרץ 2021). דאוד שהאב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין שההחלטה של איחוד האמירויות מהווה דקירה בגבו של העם הפלסטיני (פאל טודיי, 1 במרץ 2021).
הבחירות לרשות הפלסטינית
המשך הכנות בשטח
  • כצעד נוסף לקראת קיום הבחירות, ועל פי ההסכמות עם חמאס, פרסם אבו מאזן צו נשיאותי המורה על הקמת בית משפט לענייני בחירות בראשות שופטת בית המשפט העליון אימאן נאצר אלדין. בית המשפט יכלול תשעה שופטים: ארבעה מיהודה ושומרון, ארבעה מרצועת עזה ואחד ממזרח ירושלים (ופא, 1 במרץ 2021). חאזם קאסם, דובר חמאס, בירך על הצו וציין כי זוהי הוכחה בשטח למה שהארגונים הסכימו עליו בפגישתם האחרונה שהתקיימה בקהיר (סוא, 1 במרץ 2021).
  • ועדת הבחירות המרכזית הודיעה כי נפתחו 1,090 מרכזים שבהם יכולים התושבים לצפות ברשימות הבוחרים, לבדוק את הנתונים, להגיב עליהם ולתקן אותם (סוא, 1 במרץ 2021).
הצו הנשיאותי המורה על הקמת בית משפט לענייני בחירות (דף הפייסבוק של ועדת הבחירות ברשות, 1 במרץ 2021).     תושבים בודקים את שמותיהם בפנקס הבוחרים המעודכן בבית ספר בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 1 במרץ 2021)
מימין: הצו הנשיאותי המורה על הקמת בית משפט לענייני בחירות (דף הפייסבוק של ועדת הבחירות ברשות, 1 במרץ 2021). משמאל: תושבים בודקים את שמותיהם בפנקס הבוחרים המעודכן בבית ספר בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 1 במרץ 2021)
המשך גיבוש המפלגות
  • עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח, אמר כי חמישה ארגונים הגיעו להסכמה רשמית להתאחד בבחירות הקרובות תחת פתח. לדבריו, אותם ארגונים מקיימים עתה מגעים כדי להגיע להסכם סופי (אלדניא אלוטן, 28 בפברואר 2021). אחד הארגונים שהזכיר עזאם אלאחמד החוא פידא[2]. בתגובה מסרה סאהם אלברע’ות’י חברת הארגון כי הם הופתעו לשמוע על האיחוד עם פתח וציינה כי אפשרות זאת מבחינתם כבר איננה עומדת על הפרק (שבכה קדס אלאח’באריה, 28 בפברואר 2021).
  • “מקורות יודעי דבר” מסרו כי סלאם פיאצ’ ראש הממשלה לשעבר של הרשות הפלסטינית, פועל להרכיב רשימה עצמאית לבחירות למועצה המחוקקת שתכלול פעילים מיהודה, שומרון ורצועת עזה (אלשרק אלאוסט, 26 בפברואר 2021).
  • באשר להתמודדות חמאס, פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי עדיין מתקיימים דיונים בנוגע לדרך בה תשתתף חמאס בבחירות האם היא תתמודד תחת רשימה מאוחדת עם שאר הארגונים או עצמאית. לדבריו שואפת חמאס להתמודד יחד עם הארגונים אשר עמדתם ביחס ל”התנגדות” תואמת לזו של חמאס (אלאקצא, 25 בפברואר 2021).
  • מקור בג’האד האסלאמי בפלסטין חשף כי גם לאחר שהם הודיעו שלא ייקחו חלק בבחירות, בכירי הארגון עדיין בוחנים את האפשרות להשתתף בהן, אם כי לא באמצעות הצגת רשימה מטעם הארגון. לדברי המקור ההצעה נמצאת בדיון וההחלטה בנושא תתקבל בקרוב (אלקדס, 23 בפברואר 2021).
ישראל ומערכת הבחירות
  • חנא נאצר, יו”ר ועדת הבחירות המרכזית, עדכן את תור ונסלנד, שליח האו”ם לתהליך השלום למזרח התיכון, בהתפתחויות האחרונות בנושא הבחירות. בפגישה ציין נאצר את המכשולים שיתכן שישראל תציב בפני קיום הבחירות, במיוחד במזרח ירושלים, וקרא לאו”ם למלא תפקיד במניעת התערבות מצד ישראל בבחירות. ונסלנד הדגיש כי האו”ם תומך בעריכת הבחירות (ופא, 24 בפברואר 2021).
  • בהודעה שפרסמה חמאס, בעקבות כינוס הלשכה המדינית, צוינה נכונות התנועה לעמוד בפני ניסיונות ישראל להתערב בתהליך הבחירות בין אם באמצעות מעצרים של בכירי חמאס או באמצעות הפעלת לחץ על בכירים אחרים. הנהגת התנועה קראה לרשות הפלסטינית ולכל הכוחות הלאומיים הפלסטינים לגנות את צעדי ישראל ולפעול בכל המישורים כדי לעצור את התערבותה בתהליך. עוד צוין בהודעה כי עריכת הבחירות במזרח ירושלים היא אחת הדרכים להיאבק בייהוד העיר ותושבי ירושלים נקראו לקחת חלק פעיל, להצביע ולהתמודד בבחירות (אתר חמאס, 25 בפברואר 2021).
  • “מקורות בחמאס” מסרו לאתר אלערבי אלג’דיד, כי הם בוחנים מספר אפשרויות להתמודדות מול ההתערבות הישראלית האפשרית בבחירות למועצה המחוקקת. אפשרות ראשונה לדבריהם היא להגדיל את חלקה של רצועת עזה ברשימת התנועה על חשבון הגדה המערבית מה שיקשה על ישראל לעצור ולרדוף את מועמדי התנועה בגדה. האפשרות השנייה היא להתמודד בבחירות תחת רשימה לאומית משותפת עם ארגונים אחרים. אפשרות נוספת שצוינה היא להכניס לרשימת חמאס מועמדים נוצרים מהגדה מהלך אשר לדעתם יקשה על ישראל את המעקב אחר המועמדים ומעצרם (אלערבי אלג’דיד, 27 בפברואר 2021).
תרומת כספים לאונר”א
  • ממשלת יפן ואונר”א חתמו על שני הסכמי תרומה בשווי מוערך של ארבעים מיליון דולרים. נמסר כי כשלושים מיליון דולרים מסכום זה יאפשרו לאונר”א להמשיך לספק שירותים לפליטים הפלסטינים בכל שטחי פעילות הסוכנות. עוד כעשרה מיליון דולרים יוקצו להרחבת בתי ספר ברצועה כדי להגדיל את מספר התלמידים שיכולו ללמוד בבתי ספר אלה (אתר אונר”א, 25 בפברואר 2021).
מחלוקות פנימיות סביב נושא שדה הגז הטבעי בעזה
  • מצרים והרשות הפלסטינית חתמו על מזכר הבנות בנוגע לפיתוח שדה גז טבעי מול חופי הרצועה. מקור פלסטיני רשמי מסר כי הרשות הפלסטינית ומצרים קיבלו מסרים חיוביים מישראל בנוגע לפיתוח שדה הגז הממוקם במרחק של 36 ק”מ ממערב לרצועה (פלסטין אליום, 24 בפברואר 2021).
  • חתימת מזכר ההבנות עוררה ביקורת בקרב בכירי חמאס. מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, טען כי רצועת עזה חייבת להיות מעורבת בכל ההבנות הנוגעות לשדות הגז שבתחומה ולהכיר את פרטי ההסכם שנחתם (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 23 בפברואר 2021). חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, אמר בתגובה כי ההסכם נחתם בין מדינות ולא בין ארגונים (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 23 בפברואר 2021).
גינוי לעונש המאסר שנגזר על ח’אלדה ג’ראר
  • בית המשפט הצבאי במחנה עופר גזר ב-1 במרץ 2021, במסגרת הסדר טיעון, עונש שנתיים מאסר על ח’אלדה ג’ראר, חברת המועצה המחוקקת ברשות הפלסטינית, בגין פעילותה בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. ג’ראר נעצרה יחד עם כמה עשרות פעילים נוספים בחזית העממית לשחרור פלסטין באוקטובר 2019 , לאחר הפיגוע בו נרצחה רינה שנרב ז”ל במעיין דני סמוך לדולב (הארץ, 1 במרץ 2021). בהודעה שפרסם ארגון אלצ’מיר גינה את גזר הדין והדגיש את אי-חוקיותו של בית המשפט הצבאי בישראל “המפר את הזכות לקיום משפט הוגן” (אתר אלצ’מיר, 1 במרץ 2021). פוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את גזר הדין אשר לדבריו מהווה המשך מדיניות הדיכוי והטרור נגד העם הפלסטיני ובכיריו שנועד לפגוע בתהליך הבחירות (אתר חמאס, 1 במרץ 2021).
הריסת בתים בירושלים ובנייה בהתנחלויות
  • הטלוויזיה הפלסטינית כמו גם יתר ערוצי התקשורת הפלסטיניים סיקרו במהלך השבוע באופן נרחב את פעילות ישראל נגד בניה בלתי חוקית במזרח ירושלים. בתוכניות סוקרה הריסת הבתים ומחאת המשפחות נגד כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 1 במרץ 2021).
 תיעוד הריסת בית משפחת אבו ריאלה בשכונת אלעיסאויה (דף הפייסבוק של הטלביזיה הפלסטינית, 1 במרץ 2021).   הריסות בית משפחת עליאן בשכונת אלעיסאויה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 בפברואר 2021)
מימין : תיעוד הריסת בית משפחת אבו ריאלה בשכונת אלעיסאויה (דף הפייסבוק של הטלביזיה הפלסטינית, 1 במרץ 2021). משמאל : הריסות בית משפחת עליאן בשכונת אלעיסאויה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 בפברואר 2021)
  • תכנית הבוקר בטלוויזיה הפלסטינית ששודרה ב-1 במרץ 2021, עסקה בנושא התרחבות הבנייה הישראלית, בתקופה האחרונה, סמוך למחוז קלקיליה. כתבה נוספת עסקה בכפר הפלסטיני אם דאר, הממוקם מערבית לג’נין, מול הישוב ריחן. מחמד אבו אלשיח’, מחזיק תיק ההתנחלות במחוז קלקיליה, שרואיין לתוכנית, המליץ לתושבים הפלסטיניים לפנות לבתי משפט ישראליים ולתבוע את אדמותיהם, כמו גם לתעד את פעולות ישראל נגד אדמותיהם כדי לרכז הוכחות בגין הפרת החוק הבינלאומי ע”י ישראל (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 1 במרץ 2021).
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח אגרות למזכ”ל האו”ם, היו”ר התורן של מועצת הביטחון ויו”ר העצרת הכללית בנוגע למצב בשטחים הפלסטינים כולל מזרח ירושלים, לאור מה שכינה החמרת ההפרות של ישראל נגד העם הפלסטיני. על פי נוסח האגרות ישראל ממשיכה להעביר מאות אלפי מתנחלים לשטחים הפלסטינים תוך הפרה של אמנת ז’נבה הרביעית וליישם מדיניות בלתי חוקית של הרס בתים וגירוש בכפייה ובניית התנחלויות (ופא, 26 בפברואר 2021).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
פיד"א הוקמה בשנת 1990 ומציגה את עצמה כמפלגה פלסטינית הדוגלת בפתרון "שתי מדינות לשני עמים" בגבולות 1967. בראש המפלגה עומד צאלח רפא'ת (MAPPING PALESTINIAN POLITICS, ויקיפדיה)