חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (24-18 באוקטובר 2017)

מחמד אלעמאדי (שני משמאל), יו

מחמד אלעמאדי (שני משמאל), יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, ומחמד מצטפא (שלישי משמאל), יו"ר קרן ההשקעות הפלסטינית, לבהשקת פעילות חברת הסלולר הפלסטינית וטניה מובייל ברצועה (דף הפייסבוק וטניה מובייל, 24 באוקטובר 2017)

צאלח אלעארורי בראיון באיראן (ערוץ אלעאלם, 22 בספטמבר 2017)

צאלח אלעארורי בראיון באיראן (ערוץ אלעאלם, 22 בספטמבר 2017)

מנהיג תנועת חמאס בחוץ, מאהר צלאח, בכינוס באיסטנבול (דף הפייסבוק של

מנהיג תנועת חמאס בחוץ, מאהר צלאח, בכינוס באיסטנבול (דף הפייסבוק של "הקואליציה העולמית לתמיכה בירושלים ופלסטין", 20 באוקטובר 2017; חשבון הטוויטר של PALINFO, 20 באוקטובר 2017)

עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח, מתראיין לערוץ הרוסי RT בערבית בעת ביקורו ברוסיה (יוטיוב, 19 באוקטובר 2017)

עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח, מתראיין לערוץ הרוסי RT בערבית בעת ביקורו ברוסיה (יוטיוב, 19 באוקטובר 2017)

מפגש של יחיא אלסנואר עם צעירים מהרצועה (אתר תנועת חמאס, 19 באוקטובר 2017)

מפגש של יחיא אלסנואר עם צעירים מהרצועה (אתר תנועת חמאס, 19 באוקטובר 2017)

  • השבוע שרר שקט יחסי. במרכז ישראל סוכל כנראה פיגוע דריסה בעוד שבצומת גוש עציון סוכל פיגוע דקירה. ברצועת עזה שרר שקט.
  • נמשך יישום תהליך הפיוס בין חמאס לפתח אולם בכירי חמאס הבהירו, כי הם מסרבים בכל תוקף לדון בסוגית עתיד הזרוע הצבאית והנשק שברשותה. הם גם הבהירו שלא יוותרו על “זכותם” להמשיך ב”התנגדות” (קרי, טרור). דוברים מטעם פתח, לעומת זאת, ניסו לעקוף את הבעיה באמצעות העלאת הטיעון, כי נושא זה אינו עומד עתה על הפרק וכי העדיפות תינתן לנושאים הנוגעים לחיי היום-יום של התושבים. בנוסף לכך הצהיר יחיא אלסנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס בעזה, כי חמאס לא תדון בהכרה בישראל אלא בשאלה “מתי ישראל תמחה” [מעל פני האדמה].
  • השבוע ביקרה באיראן משלחת חמאס בראשות צאלח אלערורי , סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. בראיון לתקשורת האיראנית הוא הדגיש, כי חמאס לא תוותר על “נשק ההתנגדות” בהוסיפו כי איראן היא התומכת המרכזית בזרוע הצבאית של חמאס “בכל התחומים”. לדבריו נדונה עם האיראנים העלאת היקף הסיוע לחמאס . דוברים אחרים הצהירו כי חמאס מעוניינת להדק את קשריה האסטרטגיים עם איראן.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • סיכול פיגוע דריסה : ב-20 באוקטובר 2017 איתרו שוטרי משטרת ישראל משאית שנחשדה כגנובה באזור בית דגן וקראו לנהג לעצור. נהג המשאית נמלט לכיוון ראשון לציון תוך שהוא פוגע במכונית פרטית וניידת . לבסוף נעצר הפלסטיני, בן 39, תושב אזור ראמאללה. בחקירתו אמר כי גנב משאית מחולון וכי התכוון לבצע פיגוע דריסה נגד חיילים במרכז הארץ (כלי התקשורת הישראליים, 20 באוקטובר 2017).

המשאית הגנובה באמצעותה התכוון הפלסטיני לבצע את ככל הנראה פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 באוקטובר 2017)
המשאית הגנובה באמצעותה התכוון הפלסטיני לבצע את ככל הנראה פיגוע הדריסה (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 באוקטובר 2017)

  • סיכול פיגוע דקירה: ב-18 באוקטובר 2017 בוצע פיגוע דקירה בצומת גוש עציון . פלסטיני חמוש בסכין רץ לעבר החיילים שעמדו בצומת גוש עציון. חייל שהבחין בחפץ חשוד בידו פתח בנוהל מעצר אולם במהלכו התקדם הפלסטיני לעברו והניף את הסכין. הלוחם ירה ופגע ברגלו של הפלסטיני . הפלסטיני, תושב חברון, נפצע באורח קשה והועבר לטיפול בבית החולים. התקשורת הפלסטינית (כדרכה) סילפה את האירוע בהציגה אותו כירי לעבר הפלסטיני כאשר זה רץ להשיג אוטובוס (מען, 18 באוקטובר 2017).

הפגנות, עימותים והפרות סדר

  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר וההפגנות ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה רבים. להלן אירועים בולטים:
    • 22 באוקטובר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני שיידה אבנים סמוך לעזון (מזרחית לקלקליה). במהלך חיפוש שערכו נמצאה בכליו סכין הוא נעצר והובא לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 באוקטובר 2017).
    • 22 באוקטובר 2017 – פלסטינית בת 16 הגיעה למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון והודיעה כי בכוונתה לבצע פיגוע. מבדיקה עלה, כי היא סובלת מבעיות על רקע אישי וכי רצתה להיעצר על ידי כוחות הביטחון . הפלסטינית נעצרה והועברה להמשך חקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 באוקטובר 2017).
    • 21 באוקטובר 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנבי צאלח (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. שמשת כלי הרכב נופצה (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 באוקטובר 2017).
    • 21 באוקטובר 2017 – פלסטיני השליך אבן לעבר ילד כבן 12 סמוך לתל רומידה בחברון. הילד נפגע בראשו, איבד את הכרתו ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 באוקטובר 2017).
    • 21 באוקטובר 2017 – כוח משטרה הוזעק לעיסאויה (צפון ירושלים) בעקבות דיווח על כלי רכב, שעלה באש. לעבר הכוח יודו אבנים,שני שוטרים נפצעו באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 באוקטובר 2017).
    • 19 באוקטובר 2017 – חייל צה”ל נפגע באורח קל באבנים שיודו לעבר כוח צה”ל שפעל במחנה הפליטים דהישה בבית לחם (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 באוקטובר 2017).
    • 18 באוקטובר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו מכונית במחסום סמוך לגוש עציון. במכונית נתפסו כלי נשק ואמצעי לחימה, שהוחזקו בתוך כלי רכב. כמו כן נעצר פלסטיני תושב מזרח ירושלים (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 באוקטובר 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי
* שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש.
** בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש.
*** בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

סיכול הברחת כפפות ירי
  • דוברות משרד הביטחון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסמו הודעה משותפת לפיה אלפי זוגות כפפות ירי צבאיות נתפסו במעבר כרם שלום בניסיון להבריחן לרצועת עזה. כפפות הירי נמצאו במשלוח מוצרי הלבשה . על פי החשד יועדו הכפפות יועדו לשימוש ארגוני הטרור ברצועת עזה.
 כפפות ירי שניסו להבריח דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 23 באוקטובר 2017)   כפפות ירי שניסו להבריח דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 23 באוקטובר 2017)
כפפות ירי שניסו להבריח דרך מעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 23 באוקטובר 2017)
אספקת חשמל ברצועה
  • על רקע ההודעה על הפיוס בין פתח לחמאס נמשכות הבטחות לשיפור אספקת החשמל לרצועה. ט’אפר מלחם, ממלא מקום יו”ר רשות האנרגיה ברשות הפלסטינית, אמר כי רשות האנרגיה גיבשה תכנית כוללת לשיקום תשתית החשמל ברצועה וכי תושבי הרצועה צפויים להרגיש שיפור ניכר באספקת החשמל עד סוף השנה (פאל טודיי, 22 באוקטובר 2017).
  • חברת חשמל אמריקאית מסרה, כי בסביבות אפריל 2018 היא תתחיל לבנות ברצועה שלוש תחנות כוח הפועלות על אנרגיה סולארית. התחנות יבנו בשלושה אזורים שונים והן יפיקו 40 מגה ואט כל אחת (קדס.נט, 19 באוקטובר 2017).
השקת חברת סלולר ברצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, נכנס לרצועה דרך מעבר ארז כדי להשתתף, בין היתר, בטקס השקת חברת הסלולר הפלסטינית וטניה מובייל ולחנוך פרויקטים נוספים (חשבון הטוויטר PALINFO, 22 באוקטובר 2017). ב-23 באוקטובר 2017 התקיים האירוע להשקת פעילות חברת וטניה מובייל ברצועה. באירוע השתתפו מחמד מצטפא, יו”ר קרן ההשקעות הפלסטינית (הנמנה עם משקיעי ומייסדי החברה), מחמד אלעמאדי, משקיעים קטריים ואנשי עסקים מהרצועה ומיהודה ושומרון. ב-24 באוקטובר 2017 תחל החברה להעניק שירותי תקשורת לתושבי הרצועה, שהקידומת שלהם היא 056 (דף הפייסבוק וטניה מובייל, 24 באוקטובר 2017).
ביקור משלחת חמאס באיראן
  • משלחת חמאס יצאה לביקור בטהראן בראש המשלחת עמד צאלח אלערורי, שנבחר לאחרונה לשמש כסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. כמו כן השתתפו במשלחת סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, ח’אלד אלקדומי, נציג חמאס באיראן ובכירי חמאס נוספים (אתר חמאס, 20 באוקטובר 2017). במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם ראש מועצת השורא עלי לארג’אני, עלי אכבר וילאיתי, יועץ מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, ועלי שמח’אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי .
חברי משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי, עם הגעתם לטהראן (אתר חמאס, 20 באוקטובר 2017).     קריקטורה המבטאת מורת רוח של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מביקור משלחת חמאס בטהראן (אלרסאלה נט, 23 באוקטובר 2017)
מימין : חברי משלחת חמאס בראשות צאלח אלעארורי, עם הגעתם לטהראן (אתר חמאס, 20 באוקטובר 2017). משמאל : קריקטורה המבטאת מורת רוח של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מביקור משלחת חמאס בטהראן (אלרסאלה נט, 23 באוקטובר 2017)
  • בפגישה שנערכה בין צאלח אלערורי לעלי שמחאני, ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר אלערורי כי ארה”ב ו”המשטר הציוני” חוששים משינוי מאזן הכוחות באזור לטובת העמים והממשלות הנאבקות בקבוצות הטרור. לדבריו הוא הגיע לאיראן בנסיעתו הראשונה מאז נבחר לתפקידו כדי לחזק את הקשרים עם איראן התומכת בעם הפלסטיני (איסנ”א, 20 באוקטובר 2017).
  • בשורה של ראיונות שהעניקו כירי חמאס הם הדגישו כי הביקור נועד לחזק את הקשרים עם איראן אולם הם אינם באים על חשבון הפיוס הפנים-פלסטיני. כמו כן שיבחו הדוברים את הסיוע האיראני לחמאס. להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • צאלח אלערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ביקור המשלחת באיראן נועד לשתי מטרות: הצורך לעדכן את כל הגורמים התומכים בסוגיה הפלסטינית בהסכם הפיוס והתרסה נגד תגובתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להסכם הפיוס. אלערורי הדגיש כי חמאס לא תוותר על נשק “ההתנגדות” ולא תכיר בישראל. לדבריו איראן היא התומכת המרכזית בזרוע הצבאית של חמאס ותמיכתה באה לידי ביטוי בכל התחומים. עוד ציין אלערורי כי אחד הנושאים הבולטים שמשלחת חמאס דנה עם בכירים איראניים הוא העלאת היקף הסיוע. לדבריו התומכת המרכזית והראשונה של הזרוע הצבאית של חמאס, בפיתוח יכולותיה בין ברמה המומחיות ובין בסיוע ישיר היא איראן. הוא הוסיף כי חמאס מקווה שהסיוע יימשך עד “למיגור הכיבוש” (אלעאלם, 22 באוקטובר 2017).
    • ח’אלד אלקדומי, נציג חמאס באיראן, אמר כי ביקור משלת חמאס נעשה במסגרת פעילות דיפלומטית שמטרתה להציג לכל הגורמים את ההתפתחויות האחרונות בסוגיה הפלסטינית ובמיוחד בסוגיות הלאומיות הקשורות למאבק בישראל. הוא ציין ,כי חמאס פועלת לחיזוק היחסים האסטרטגיים עם איראן והדגיש כי איראן תמכה ותמשיך לתמוך ב”התנגדות” הפלסטינית (קרי בטרור) בכל התחומים (אלרסאלה.נט, 22 באוקטובר 2017).
    • טאהר אלנונו , דובר חמאס, אמר כי הביקור באיראן נועד לחזק את היחסים האסטרטגיים עם איראן וכי במהלכו דנו בהתפתחויות האחרונות באזור בסוגיה הפלסטיני, באתגרים עם ישראל ועם ארה”ב ובסוגיית הפיוס. לדבריו חמאס מעוניינת לחזק את קשריה עם מדינות האזור ביניהן איראן וקטר עוד ציין כי היחסים הללו אינם באים על חשבון הפיוס ולא על חשבון היחסים עם מצרים (אלמיאדין, 20 באוקטובר 2017).
    • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי מטרת הביקור היא לשקף לצד האיראני את ההתפתחויות האחרונות בפיוס הפנים פלסטיני במיוחד סביב סוגיית “ההתנגדות” ונשקה. לדבריו הנושא המרכזי שנדון הוא תמיכת איראן “בהתנגדות” והמאמץ האמריקאי לפגוע בה. אבו זהרי ציין, כי חמאס תשתף פעולה עם כל הגורמים התומכים בסוגיה הפלסטינית וכי הקשר הישיר בין חמאס לאיראן לא פוגע בהסכם הפיוס (אלימאדין, 21 באוקטובר 2017).
מינוי מאהר צלאח כאחראי חמאס בזירת החוץ
  • ד”ר מאהר צלאח מונה ככל הנראה כאחראי חמאס בזירת החוץ. שמו של מאהר צאלח עלה בהודעה לעיתונות שפרסמה חמאס אודות ישיבה בנערכה בראשותו בה אומצו תוצאות והמלצות הדו”ח הסופי של ועדת החקירה בפרשת הריגתו של המהנדס התוניסאי מחמד אלזוארי, שפעל עם הזרוע הצבאית של חמאס. בהודעה נאמר כי הוחלט להטיל על מחמד נזאל סגן יו”ר חמאס בחוץ ועל ראפת מרה, ראש מחלקת ההסברה, בכיר בהנהגת חמאס בלבנון, להכריז על תוצאות הדו”ח בקרוב. ד”ר מאהר צלאח גם השתתף ב-20 באוקטובר 2017 בכינוס באיסטנבול (PALINFO, 20 באוקטובר 2017).
פעולות ליישום הסכם הפיוס
התחלות של יישום הפיוס בשטח
  • לאחר החתימה על ההסכם החלו הרשות הפלסטינית וחמאס בפעולות ליישמו בפועל בשטח. מחלקת הקשרים הלאומיים של חמאס ברצועה ערכה מפגשים במחוזות השונים בהשתתפות בכירי חמאס ובכירי ארגונים נוספים כדי להטמיע בהם את נחישות חמאס לקיים את הסכם הפיוס (אתר חמאס, 18 באוקטובר 2017; Palinfo, 19 באוקטובר 2017).
  • במקביל החלו להגיע לרצועת עזה (דרך מעבר ארז) לביקורי עבודה משלחות של שרים וצוותי עבודה שתפקידם להניע את תהליך העברת הסמכויות לממשלת האחדות. זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה, הגיע אף הוא כדי לעקוב מקרוב אחר תהליך העברתם של מוסדות הממשלה (ופא, 18 באוקטובר 2017). נמסר כי שרים רבים קיבלו את משרדיהם כמו כן נמסר, כי הוועדה המשפטית מנהלית האמונה על הטיפול בסוגיית הפקידים החלה בעבודתה (הטלוויזיה הפלסטינית, 22 באוקטובר 2017). ממשלת ההסכמה הכריזה בהודעת סיכום של ישיבתה השבועית על כוונתה לקיים את ישיבותיה השבועיות ברוטציה, שבוע ברצועה ושבוע בראמאללה .
  • לדברי חאזם קאסם, דובר חמאס, הסכם הפיוס מיושם על פי הסעיפים והתאריכים. לדבריו חמאס מתייחסת לנושא במלוא הרצינות ופועלת כדי להקל על העברת הסמכויות על הרצועה לידי הממשלה (דניא אלוטן, 23 באוקטובר 2017). זיאד אבו עמרו, סגן ראש ממשלת ההסכמה, הביע אף הוא שביעות רצון מקצב ההתקדמות של תהליך העברת הסמכויות ברצועה לידי ממשלת ההסכמה. לדבריו פעילות הועדה החוקתית אדמיניסטרטיבית האמונה על הסדרת מעמד הפקידים מתקדמת כסדרה וכי חלק מהשרים קיבלו את האחריות על משרדיהם והם עוקבים אחר פעילותם ברצועה באמצעות צוותים מטעמם. הוא הביע תקוה כי התושבים יחושו בתוצאות בשטח בתקופה הקרובה.
קריקטורות בכלי התקשורת של חמאס במבטאות את הקשיים בדרך ליישום ההסכם (אלרסאלה נט, 19 באוקטובר 2017).    קריקטורות בכלי התקשורת של חמאס במבטאות את הקשיים בדרך ליישום ההסכם (אלרסאלה נט, 19 באוקטובר 2017).
קריקטורות בכלי התקשורת של חמאס במבטאות את הקשיים בדרך ליישום ההסכם (אלרסאלה נט, 19 באוקטובר 2017).
סוגיית נשק “ההתנגדות”

סוגיית הנשק שבידי הזרוע הצבאית של חמאס מתגלה (כצפוי) כסוגיה הבעייתית ביותר בהסכם הפיוס. בכירי חמאס מדגישים בהתבטאויותיהם את מחויבותם להסכם הפיוס אך בו בזמן הם שוללים כל אפשרות לדון בנושא עתיד הזרוע הצבאית והנשק שברשותה. דוברים מטעם פתח לעומת זאת טוענים, כי נושא זה אינו עומד עתה לדיון והעדיפות ניתנת עתה לסוגיות הנוגעות לחיי היום-יום של התושבים.

  • להלן מבחר התבטאויות:
    • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח אמר כי למרות העובדה שכל הגורמים הפלסטינים מכבדים את עמדתה של מצרים סוגית נשק ההתנגדות היא סוגיה פנימית. הוא קרא לכלל התקשורת הערבית להתמקד בסיקורהבעייתיות שבכיבוש הישראלי ולא בסיקור הסוגיות הפנים-פלסטיניות שעל הפלסטינים לפתור באופן פנימי (אלערביה אלחדת’, 20 באוקטובר 2017).
    • עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח ציין בראיון לערוץ הרוסי RT בערבית בעת ביקורו ברוסיה בתשובה לשאלה, כי נושא זה אינו עומד עתה לדיון בציינו כי נושא ההתנגדות ונשקה הוא עניין פלסטיני פנימי שכרוך במחויבויות של אש”ף. לדבריו מאז 2014 (“צוק איתן”) לא נעשה שימוש בנשק, לא מצד חמאס ולא מצד אחרים והדגיש כי הם לא יוותרו על זכותם להשתמש בכל צורות המאבק, וכי “ההתנגדות” היא החלטה לאומית ולא של ארגון כלשהו (יוטיוב, 19 באוקטובר 2017).
    • אחמד מג’דלאני, חבר הועד הפועל של אש”ף, ציין כי סוגית הנשק של חמאס טרם נדונה והיא לא נמצאת בסדר העדיפויות של הרשות הפלסטינית וקיימת עדיפות לנושאים הנוגעים בחיי היום יום של האוכלוסייה הפלסטינית. הוא ציין, כי בסופו של דבר יתקיים דיון בנושא. לדבריו סוגית הנשק לא מקובלת על פתח וכהם לא יסכימו להקים ארגון דוגמת חזבאללה בפלסטין (הטלוויזיה הפלסטינית, 23 באוקטובר 2017).
    • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הנושא הביטחוני הועלה לראשונה רק בפגישה האחרונה במצרים וכי הצדדים הסכימו שמדובר בנושא חשוב שיש לטפל בו באופן שלא ישפיע לרעה על הפיוס. עוד אמר אבו מרזוק כי הפלסטינים רואים בנשק ההתנגדות קו אדום שאינו נתון לדיון וכי השימוש בנשק ברצועה נעשה בהתאם לאינטרסים לאומיים עליונים. הוא ציין כי חמאס מעוניינת להיות שותפה להחלטות הנוגעות למלחמה או שלום והדגיש שההתנגדות היא הדרך להתמודד עם הכיבוש ולהשיג את זכויות הפלסטינים (אליום אלסאבע, 18 באוקטובר 2017). מאוחר יותר הכחיש מוסא אבו מרזוק את הטענות לפיהן סוגית הנשק וסוגית המנהרות הועלו לדיונים עם פתח בקהיר והדגיש, כי חמאס לא תסכים שסוגיות אלה יועלו לשולחן הדיונים (אלערבי אלג’דיד, 22 באוקטובר 2017).
תגובות לעמדת ישראל כלפי הפיוס
  • בתגובה לצעדי הפיוס הפנים-פלסטינים, קבע הקבינט הביטחוני בישראל, כי ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס כל עוד היא לא תתפרק מנשקה, תכיר בישראל ותשיב את חללי צה”ל והנעדרים המוחזקים בידה.
  • בכירים ברשות ובחמאס ראו בהכרזה הישראלית ניסיון להתערב בעניינים הפנימיים של הרשות הפלסטינית וקראו להאיץ את מימוש ההסכם. נביל אבו רדינה, יועץ אבו מאזן, הדגיש כי החלטת הקבינט לא תעצור את התקדמות תהליך הפיוס שכן ההנהגה הפלסטינית מאמינה באחדות לאומית ובקידום האינטרסים של העם הפלסטיני. במקביל טען נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ, כי הממשלה הישראלית אינה מצדדת בשלום ופיוס פנים-פלסטיני ולכן היא מנסה להציב מכשולים בפניו. עוד הוסיף כי הרשות אינה מקבלת את התנאים הישראליים לשלום . אסאמה אלקואסמי, דובר פתח,אמר כי סיום הפילוג הוא אינטרס לאומי וכי הם לא יאפשרו לישראל להטיל וטו על החלטות עצמאיות של פתח (עמוד הפייסבוק של פתח, 18 באוקטובר 2017).
  • עזת רשק, הממונה על היחסים הערביים בלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ישראל איננה יכולה לכפות תנאים על הרשות בכל הקשור לתהליך הפיוס. לדבריו תגובת ישראל חושפת את החשש שלה מפני אחדות העם הפלסטיני מול הטרור והתוקפנות של ישראל (חשבון הטוויטר של עזת רשק, 18 באוקטובר 2017). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי התערבות ישראל בעניין הפנים-פלסטיני הינה פסולה. לדבריו התגובה לממשלת ישראל צריכה להיות חיזוק החזית הפנים-פלסטינית השגת פיוס ופתרון לכל הסוגיות (דף הפייסבוק של פוזי ברהום, 17 באוקטובר 2017).
התייחסות יחיא אלסנואר להסכם הפיוס
  • ב-19 באוקטובר 2017 נפגש יחיא אלסנואר לשיחה סגורה לתקשורת עם כ-250 צעירים מרצועת עזה. בשיחה קרא להם לתמוך בתהליך הפיוס המהווה, לדבריו ,הזדמנות גדולה לפתרון בעיית התעסוקה שלהם ופרס בפניהם את משנתו. להלן עיקרי הדברים שאמר(אתר חמאס, 19 באוקטובר 2017; PALINFO, 19 באוקטובר 2017; צפא, 19 באוקטובר 2017; פאלטודיי, 19 באוקטובר 2017):
    • הפיוס עם פתח : אלסנואר ציין כי חמאס קיבלה החלטה שאין חזרה ממנה לפיה היא לא תשוב להיות אחד מצדדי הפילוג. הוא הדגיש כי אסור לתוכנית הפיוס להיכשל, שכן כישלונה יאיים על עתיד התוכנית הלאומית הפלסטינית. בתגובה לאמירות כי חמאס יצאה מובסת מהסכם הפיוס אמר אלסנואר כי המנצח היחיד בפיוס הוא העם הפלסטיני והסוגיה הפלסטינית, וכי חמאס מוכנה לוויתורים לטובת העם הפלסטיני. הוא קרא לוועד המרכזי של פתח ולוועד הפועל של אש”ף לערוך את ישיבותיהם הבאות, בראשות אבו מאזן, בעזה, שכן משמעות הדבר שהפילוג תם מבחינה מעשית, אלסנואר הבטיח כי הוא אישית ידאג לשלומו ובטחונו של אבו מאזן.
    • הכרה בישראל: אלסנואר דחה את התנאים שהציב הקבינט הישראלי הכוללים הכרה בישראל. לדבריו הקבינט לא יכול לכפות על חמאס שום תנאי להשגת פיוס לאומי, שכן זהו עניין פלסטיני לאומי טהור. אלסנואר ציין כי לאיש אין יכולת להוציא מחמאס הכרה בישראל או לדון עמה על כך. “זמן הדיון בהכרה בישראל חלף, והיום אנו דנים בשאלה מתי ישראל תימחה” [מעל פני האדמה].
    • פירוק חמאס מנשקה: לדבריו חמאס אינה תנועת טרור אלא “תנועת התנגדות” הפועלת למען חירות ונלחמת ב”כיבוש בהתאם לכללי החוק הבינלאומי וחוקי זכויות האדם”. על כן איש בעולם אינו מסוגל לפרק את חמאס מנשקה. לדברי סנואר ממשיכה חמאס ללא הרף בצבירת הכוח.
    • הסרת צעדי העונשין : אלסנואר אמר כי הסרת הסנקציות מעל רצועת עזה היא “דרישה עממית”, ועל כולם לפעול להסרתן ולהביא להצלחת הפיוס.
    • עסקת חילופי שבויים: אלסנואר הדגיש כי חיילי צה”ל השבויים לא יראו אור עד שהאסירים הפלסטינים, דוגמת חסן סלאמה, עבאס אלסיד, מחמוד עיסא, מרואן אלברע’ות’י ואחמד סעדאת, לא ישוחררו.

סגירת משרדי תקשורת פלסטינים על ידי ישראל בגין הסתה

  • ב-18 באוקטובר 2017 לפנות בוקר סגרו ואטמו כוחות הביטחון הישראליים לשישה חודשים 12 משרדי חברות תקשורת מקומיות באזור ראמאללה, שכם, חברון ובית לחם בגין שידור והפצת תכני הסתה. בין המשרדים שנסגרו פאל מדיה, טרנס ורמסאת (אלקדס, 18 באוקטובר 2017; אלערבי אלג’דיד, 18 באוקטובר 2017).
משרד חברת PALMEDIA באלבירה    משרד חברת PALMEDIA בחברון  (אלקדס, 18 באוקטובר 2017)
מימין: משרד חברת PALMEDIA באלבירה; משמאל: משרד חברת PALMEDIA בחברון  (אלקדס, 18 באוקטובר 2017)
  • ממשלת ההסכמה גינתה בתוקף את כניסת הכוחות הישראליים למשרדי תקשורת פלסטינים. יוסף מחמוד, דובר ממשלת ההסכמה, מסר כי הפעילות מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי כחלק מאידיאולוגית הכיבוש אשר אינו מוכן לשלום. לדבריו פוגעת ישראל בעיתונאים ובמוסדותיהם כדי שהם לא יעבירו את התמונה המלאה בנוגע ל”מעשי הזוועה” שהיא מבצעת . הוא קרא לקהילה הבינלאומית לעצור את הצעדים הישראליים (ופא, מען, 18 באוקטובר 2017).
  • משרד ההסברה הפלסטיני פרסם הודעה בה תיאר את הפעולה כ”פסגת הטרור הגדול” משרד ההסברה מסר כי סגירת החברות הינה פשע נגד התקשורת הבינלאומית והינה ביסוס דרך הטרור שישראל נוקטת בה. לדברי המשרד ההחלטה לסגור את המשרדים מנוגדת לחוקים הבינלאומיים והטרור האמיתי הוא לא פעולות ההסתה של המשרדים אלא מפעל ההתנחלויות של ישראל. המשרד קרא למועצת הביטחון ולאיחוד העיתונאים הבינלאומי לספק הגנה לעיתונאים הפלסטינים ולמוסדותיהם (ופא, 18 באוקטובר 2017).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הפעולה היא הוכחה שישראל חוששת שהתקשורת תחשוף בפני העולם את “פשעיה”. לדבריו הפגיעה במשרדים מוכיחה כי לתקשורת יש השפעה חזקה על המאבק הקיים. הוא קרא לאמצעי התקשורת להמשיך ולהמיט חרפה על ישראל ועל תוקפנותה (אתר חמאס, 18 באוקטובר 2017).
פעולות מחאה פלסטיניות במלאת מאה שנה להצהרת בלפור
  • ב-2 בנובמבר 2017 יציינו מאה שנים להצהרת בלפור. בכוונת בריטניה לקיים טקס בהשתתפות בכירים מישראל. ברשות הפלסטינית מתכננים שורה של פעולות מחאה ברחבי העולם לציון האירוע . במקביל מותחים הפלסטינים ביקורת על בריטניה ומאיימים להגיש נגדה תביעות משפטיות. עשרות פלסטינים ערכו הפגנה מול מרכז התרבות הבריטי בראמאללה, ביוזמת הכוחות הלאומיים והאסלאמיים. הם קראו לבריטניה להתנצל על “הצהרת בלפור” ולבטל את הטקס לציון 100 שנה להצהרה (אלערבי אלג’דיד, 18 באוקטובר 2017). ארגון “Palestine Solidarity Campaign” (PSC), בבריטניה, מארגן מצעד ועצרת ב-4 בנובמבר 2017 בלונדון. בעצרת ינאמו, בין היתר, מצטפא אלברע’ות’י והנציג הפלסטיני בבריטניה Manuel Hassassian (אתר PSC).
ההפגנה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 18 באוקטובר 2017)    ההפגנה בראמאללה (אלערבי אלג'דיד, 18 באוקטובר 2017)
ההפגנה בראמאללה (אלערבי אלג’דיד, 18 באוקטובר 2017)
  • להלן מספר התבטאויות בנושא :
    • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות, איים כי אם בריטניה תתעקש לציין 100 שנה להצהרת בלפור בטקס, ההנהגה הפלסטינית תמשיך בצעדים המשפטיים בהתאם להנחיותיו של אבו מאזן. לדבריו נעשות הכנות להגשת תביעות משפטיות נגד בריטניה בדרישה שתחזיר את זכויות העם הפלסטיני ותתקן את “טעותה ההיסטורית” (אלערבי אלג’דיד, 22 באוקטובר 2017).
    • זכריא אלאע’א, חבר הוועד הפועל של אש”ף וראש המחלקה לענייני פליטים, אמר כי על בריטניה להתנצל על פרסום ההצהרה ולא לקיים טקסים לכבודה, וכי עמדת בריטניה תענה בפעילות פלסטינית רשמית באמצעות הגשת תביעה נגד בריטניה בבתי המשפט הבינלאומיים. לדבריו תוסר התביעה אם תחזור בה בריטניה מעמדתה ותתנצל בפני העם הפלסטיני, תכיר בכך ש”הצהרת בלפור” הייתה טעות היסטורית ותכריז על הכרתה במדינה הפלסטינית (ופא, 19 באוקטובר 2017).
    • אחמד מג’דלאני, חבר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי על בריטניה למלא שלוש דרישות כדי “לכפר” על הצהרת בלפור: עליה להגיש התנצלות לפלסטינים על הנכבה שנגרמה בשל הצהרת בלפור, לשלם פיצויים לפליטים ולהכיר במדינה הפלסטינית. לדבריו, ההנהגה הפלסטינית פועלת במישור המשפטי כדי להגיש תביעה נגד ממשלת בריטניה (דניא אלוטן, 18 באוקטובר 2017).
    • שעואן ג’ברין, העומד בראש ארגון אלחק, אמר כי מתנהלים דיונים מעמיקים בקרב צוות של עורכי דין פלסטיניים בשאלה האם להגיש תביעה למערכת המשפט הבריטית בנושא המנדט הבריטי ולא נוסח הצהרת בלפור. לדבריו, תוגש חוות דעת משפטית של צוות עורכי דין בינלאומיים לגבי אפשרות הצלחת התביעה והיא תועבר להנהגה הפלסטינית שתבחן את הנושא. הוא הדגיש, כי יש לתמוך וללוות צעד הזה בקמפיין תקשורתי נרחב (דניא אלוטן, 23 באוקטובר 2017).
חנוכת אנדרטה ורחוב על שם צדאם חסין בקלקיליה
  • ב-18 באוקטובר 2017 נחנכו בקלקיליה אנדרטה ורחוב על שמו של צדאם חסין. בטקס נכחו ונשאו דברים בשבחו של צדאם חסין מושל מחוז קלקיליה, “לואא'” ראפע רואג’בה, מזכיר חזית השחרור הערבית רכאד סאלם, והאני ג’עידי , חבר מועצת העיר קלקיליה. לדברי המושל רואג’בה היה צדאם סמל לגבורה, כבוד, יצירתיות וקריאת תגר, כפי שהיה יאסר ערפאת. לדבריו עם מותם של השניים נעלמה הערביות אולם אבו מאזן מקפיד ללכת בדרכם של “המנהיגים הדגולים הללו ” (מען, 18 באוקטובר 2017).
מושל מחוז קלקיליה חונך אנדרטה ורחוב על שם צדאם חסין (מען, 18 באוקטובר 2017).   האנדרטה (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוקטובר 2017)
מימין: מושל מחוז קלקיליה חונך אנדרטה ורחוב על שם צדאם חסין (מען, 18 באוקטובר 2017). משמאל: האנדרטה (דף הפייסבוק שהאב, 22 באוקטובר 2017)

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.