חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (24-18 באוגוסט 2021)

יחידת צאצאי אלנאצר (המזוהה עם ועדות ההתנגדות ברצועה) משגרת בלוני תבערה לעבר עוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

יחידת צאצאי אלנאצר (המזוהה עם ועדות ההתנגדות ברצועה) משגרת בלוני תבערה לעבר עוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

יחידת צאצאי אלנאצר (המזוהה עם ועדות ההתנגדות ברצועה) משגרת בלוני תבערה לעבר עוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

יחידת צאצאי אלנאצר (המזוהה עם ועדות ההתנגדות ברצועה) משגרת בלוני תבערה לעבר עוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

שריפות שפרצו בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021, חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)

שריפות שפרצו בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021, חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)

פעילי יחידות ההטרדה הלילית שורפים תבליט המדמה את המאחז אביתר (דף הפייסבוק ביתא און ליין, 19 באוגוסט 2021)

פעילי יחידות ההטרדה הלילית שורפים תבליט המדמה את המאחז אביתר (דף הפייסבוק ביתא און ליין, 19 באוגוסט 2021)

  • רצועת עזה: גם לאחר אירועי שבת 21 באוגוסט 2021 סמוך לגבול ישראל נמשכו המסרים של חמאס ושאר הארגונים ברצועה לפיהם הם ימשיכו להפעיל אמצעי לחץ על ישראל במטרה להביא להקלה ב”מצור” על רצועת עזה. הארגונים הודיעו על כוונה לקיים עצרת מחאה המונית ב-25 באוגוסט 2021 בקרבת הגדר באזור ח’אן יונס. ב-23 באוגוסט 2021 בשעות אחר הצהרים התגלו עשרה מוקדי שריפות בעוטף עזה, שנגרמו לדברי חוקרי כבאות והצלה, על ידי בלוני תבערה. בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מספר מטרות טרור של חמאס ברצועה. במקביל, נמשכת העברת חומרי בנייה וסחורות מישראל לרצועת עזה.
  • יהודה ושומרון: נעצר צעיר פלסטיני שניסה לבצע פיגוע דקירה נגד אחד המאבטחים במעבר ג’למה סמוך לג’נין. במהלך השבוע פעלו כוחות הביטחון הישראליים לסיכול ומניעה של פיגועים במסגרת זו נמצאו והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך מעצר מבוקש כפעיל טרור במחנה הפליטים בלאטה שבשכם נורה ונהרג צעיר פלסטיני שניסה להשליך חפץ גדול על הכוחות. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה בעיקר לעבר כלי רכב הנעים בכבישים.
  • רשות פלסטינית: אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית נועדו השבוע עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, ועם שר החוץ של יפן. מנגנוני הביטחון של הרשות עצרו פעילים, בניהם בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין, שמחו על הריגתו של הפעיל הפוליטי נזאר בנאת.
  • קורונה: ניכרת עלייה משמעותית ברמת התחלואה ביהודה, שומרון ורצועת עזה בעיקר בזן דלתא של הנגיף. אחוז המחוסנים הוא נמוך יחסית. על רקע העלייה בתחלואה הוחלט לנקוט במספר צעדי מנע ובעיקר לעודד את האוכלוסייה לקבלת חיסונים.
המשך פעילויות מחאה אלימות
  • גם לאחר אירועי שבת 21 באוגוסט 2021 סמוך לגבול ישראל בהם נפצע באורח אנוש לוחם משמר הגבול[1], נמשכו המסרים של חמאס ושאר הארגונים לפיהם הפעלת אמצעי הלחץ על ישראל תימשך במטרה להביא להקלה ב”מצור” על רצועת עזה. ב-23 באוגוסט 2021 התקיים כינוס של נציגי הארגונים ברצועה כדי לקבוע את לוח הזמנים להמשך הפעילויות העממיות על הגדר בתקופה הקרובה. בכינוס הוחלט על קיום עצרת מחאה המונית ב-25 באוגוסט 2021 בקרבת הגדר בשטח מחנה השיבה במזרח ח’אן יונס, שתהייה דומה במאפייניה לאירוע הקודם (QUDS.N, 23 באוגוסט 2021). הארגונים מסרו שהם מתעקשים להפעיל את כל מנופי הלחץ על ישראל וכי בעצרת שתתקיים יועברו מסרים חשובים לישראל (פלסטין אליום, 23 באוגוסט 2021).

ישיבת הארגונים הפלסטיניים לתכנון המשך אירועי המחאה 
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)
ישיבת הארגונים הפלסטיניים לתכנון המשך אירועי המחאה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

  • סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הארגונים ובהם חמאס, ומאחוריהם העם הפלסטיני לא יסכימו להמשך התדרדרות המצב הכלכלי ברצועה בשל “המצור הישראלי”. אלהנדי ציין שהמשוואה ברורה ולרשותם עומדים אמצעים לכפות את המשוואה ולהעביר מסרים לישראל (פאל אינפו, 23 באוגוסט 2021).
  • על פי אלאח’באר הלבנוני, המקורב לחמאס, ביומיים האחרונים התקיימו מגעים אינטנסיביים בין הארגונים הפלסטינים למתווך המצרי כדי למנוע התדרדרות. אולם, חמאס הודיעה למצרים כי היא תמשיך לקיים את הפעילויות העממיות על הגדר סביב רצועת עזה עד שישראל תחזור בה מכל הצעדים שנקטה נגד הרצועה ונגד ירושלים. עוד ציינו הארגונים, כי הם לא מרוצים מהפתיחה החלקית בלבד של המעברים והכנסת כמות מצומצמת בלבד של סחורות לרצועה והבהירו כי יש להחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה לפני מבצע “שומר החומות”. עוד ציינו הארגונים שהם לא יתנו לישראל זמן נוסף מעבר לשבוע הנוכחי. חמאס גם דרשה להתחיל מיד בהעברת כספי המענק הקטרי ולאפשר הכנסה של חומרי בניין לשיקום הרצועה (אלאח’באר, 23 באוגוסט, 2021).
  • בעקבות העימותים בהם נפצע לוחם משמר הגבול באורח אנוש דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים, שציטטו מקורות ישראליים, כי יחידות ההנדסה של צה”ל החלו ביצירת מכשול חדש בגבול עם רצועת עזה שנועד למנוע מהפלסטינים את היכולת להתקרב אל הלוחמים (שהאב, 23 באוגוסט 2021).
מעבר רפיח
  • מצרים הודיעה על סגירת מעבר רפיח לשני הצדדים למעבר בני אדם וסחורות החל מיום שני 23 באוגוסט 2021 ועד להודעה חדשה. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס, ציין שמצרים עדכנה אותם על סגירת המעבר אולם לא פרטה את סיבת הסגירה. הוא גם ציין כי הסגירה אינה בשל התפשטות הקורונה (פלסטין אליום, אלמקדס, 23 באוגוסט 2021). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו שהמעבר נסגר “בשל סיבות טכניות בצד המצרי” והעריכו שהוא יפתח בקרוב (פלסטין אליום, 23 באוגוסט 2021). כלי תקשורת ערביים הדגישו, כי על פי הערכתם סגירת המעבר נבעה מכעס מצרי על חמאס על רקע האירועים סמוך לגדר הביטחון (אלג’זירה, 23 באוגוסט 2021). אפשר וסגירת המעבר נועדה להפעיל לחץ על חמאס ולעודד אותה להתקדם במגעים להסדרה אותה מובילה מצרים.

מעבר רפיח סגור (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)
מעבר רפיח סגור (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)

שיגור בלוני תבערה

בינתיים בשטח חודשו שיגורי בלוני התבערה. ב-23 באוגוסט 2021 החלו יחידות שיגור הבלונים של הארגונים ברצועה לדווח על תחילת פעולה ועל שיגור בלונים לעבר ישראל. לאחר הודעות יחידות שיגור הבלונים, בשעות אחר הצהרים אותרו כעשרה מוקדי שריפות קוצים במועצה האזורית אשכול ובמועצה האזורית שדות הנגב. חוקרי השריפות מכבאות והצלה מחוז דרום קבעו שהשריפות נגרמו מבלוני תבערה (דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 23 באוגוסט 2021).

שריפות שפרצו בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021, חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)     שריפות שפרצו בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021, חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)
שריפות שפרצו בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021, חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)
  • בתגובה לשיגור בלוני התבערה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר ב-24 באוגוסט מספר מטרות ברצועת עזה. בין המטרות אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס בח’אן יונס, פיר מנהרת טרור בג’באליא ועמדת שיגור רקטות תת קרקעית של חמאס בשג’אעיה, שמוקמה בסמוך לבית ספר. במהלך התקיפות זוהה ירי מקלעים לשטח ישראל. בתגובה ביצעו מטוסי קרב תקיפה נוספת ברצועה נגד פיר מנהרת טרור של חמאס בח’אן יונס (דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2021).
תיעוד תקיפות צה"ל (מימין:דובר צה"ל, 24 באוגוסט 2021, משמאל: חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)
תיעוד תקיפות צה”ל (מימין:דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2021),
משמאל: חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 באוגוסט 2021)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון
  • ב-18 באוגוסט 2021: הבחינו מאבטחי רשות המעברים של משרד הביטחון, במעבר ג’למה (סמוך לג’נין) בנער פלסטיני שרץ לעברם. הם ביצעו נוהל מעצר חשוד והוא השליך לעבר אחד המאבטחים סכין. הנער נתפס. מחקירה ראשונית עלה שהנער, בן 15, הוא קרוב משפחה של אחד הפלסטינים שנהרגו בחילופי האש עם כוחות הביטחון בג’נין (רשות המעברים, 18 באוגוסט 2021).
  • 18 באוגוסט 2021: לוחמי משמר הגבול עצרו חשוד באבו דיס (מזרחית לירושלים), שהחזיק בביתו נשק מסוגM-16 , שלוש מחסניות ותחמושת תואמת. כאשר יצאו הכוחות מביתו החלו פלסטינים לידות לעברם אבנים . לא היו נפגעים. נגרם נזק למספר כלי רכב (דוברות המשטרה , 18 באוגוסט 2021).
  • ב-22 באוגוסט 2021: פלסטיני הגיע ל”מעבר הקיוסק”, המשמש מעבר לכלי רכב, באבו דיס (מזרח ירושלים). הפלסטיני העלה את חשדם של לוחמי משמר הגבול המוצבים במקום, והם ביצעו נוהל מעצר חשוד. לאחר שלא נענה לקריאות והמשיך להתקדם לעבר הלוחמים הם ירו לעבר פלג גופו התחתון. הפלסטיני, בן 25, תושב חברון נפצע והועבר לטיפול (דוברות המשטרה, 22 באוגוסט 2021).
  • 23 באוגוסט 2021: לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל זיהו במעבר חזמא (סמוך לפסגת זאב בצפון ירושלים) כלי רכב שעורר את חשדם ועצרו אותו לבדיקה. בחיפוש שנערך בכלי הרכב התגלה נשק מסוג קרלו, מחסנית תואמת וכדורים. שני נוסעי הרכב, בשנות העשרים לחייהם, תושבי מזרח ירושלים, הועברו לחקירה (דוברות המשטרה, 23 באוגוסט 2021).
  • 23 באוגוסט 2021: במסגרת פעילות יזומה, הגיעו כוחות משטרה לבית בחווארה (דרומית לשכם) וערכו בו חיפוש. במהלך החיפוש, אותר בבית נשק מאולתר מסוג קרלו, מחסנית ותחמושת מסוגים שונים. שני חשודים נעצרו (דוברות המשטרה , 23 באוגוסט 2021).
  • במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים (23 באוגוסט 2021), למעצר מבוקש במחנה הפליטים בלאטה שבשכם בוצע ירי לעבר הכוחות מגגות הבתים הסמוכים למוקד הפעילות. הלוחמים השיבו באש לעבר מקורות הירי. בסיום הפעולה החלו עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון שכללו השלכת בלוקים וחפצים מגגות הבתים הסמוכים לכוח. במהלך האירועים זיהו הכוחות חשוד על גג מבנה שהחזיק בידיו חפץ גדול וניסה להשליכו על לוחם שעמד מתחת למבנה. אחד הלוחמים הגיבו בירי והוא נהרג (דובר צה”ל, 24 באוגוסט 2021).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא עמאד חשאש, בן 16, ממחנה הפליטים בלאטה (מען, 24 באוגוסט 2021). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה בדף הפייסבוק שלו את ישראל על הריגתו של חשאש וכתב דברי שבח והערצה לזכרו של “השהיד” (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 24 באוגוסט 2021). אשתיה גם קרא למצות את הדין עם ישראל בגין “פשעיה הנמשכים” נגד הפלסטינים (אלקדס, 24 באוגוסט 2021).
עמאד חשאש שנהרג במחנה הפליטים בלאטה
 (דף הפייסבוק של מחנה הפליטים בלאטה, 24 באוגוסט 2021)
עמאד חשאש שנהרג במחנה הפליטים בלאטה
(דף הפייסבוק של מחנה הפליטים בלאטה, 24 באוגוסט 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה בעיקר לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 23 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לובן אלשרקיה (צפונית מזרחית לרמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באוגוסט 2021). גם יום קודם לכן יודו אבנים לעבר כלי רכב באזור. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2021).
    • 23 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין איתמר לאלון מורה (דרומית מזרחית לשכם). אישה נפצעה באורח קל ופונתה לבית החולים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 23 באוגוסט 2021).
    • 23 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין עפרה לצומת גבעת אסף (צפונית מזרחית לרמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 23 באוגוסט 2021).
    • 23 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חומש לשבי שומרון (צפונית מערבית לשכם). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 23 באוגוסט 2021).
    • 22 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר רכבים באזור סנג’יל (צפונית מזרחית לרמאללה). נגרם נזק, לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 22 באוגוסט 2021).
    • 22 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחזמא. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2021).
    • 22 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין אריאל לתפוח. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באוגוסט 2021).
    • 21 באוגוסט 2021: שמונה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוח צה”ל וכלי רכב בכביש עוקף חוסאן (דרומית מערבית לבית לחם). לא דווח על נפגעים ונזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 21 באוגוסט 2021).
    • 21 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לראס כרכר (צפונית מערבית לראמאללה). אישה נפצעה מרסיסים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 21 באוגוסט 2021).
    • 21 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’יל. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 21 באוגוסט 2021).
    • 21 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון- ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 21 באוגוסט 2021).
    • 20 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). דווח על פצוע באורח קל מרסיסים בפניו (הצלה ללא גבולות יו”ש , 20 באוגוסט 2021).
    • 20 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך למעלה לבונה (דרומית מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 20 באוגוסט 2021).
    • 17 באוגוסט 2021: מטען שהונח סמוך לגדר הישוב בית אל (צפונית לרמאללה) התפוצץ. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 17 באוגוסט 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

המשך ההקלות לרצועה
  • למרות שיגור הרקטה (16 באוגוסט 2021), הודיעה ישראל על שורה של הקלות לרצועה שנכנסו לתוקפן יומיים לאחר שיגורה. במסגרת ההקלות הוכנסו לרצועה חומרי בנייה וסחורות נוספות שהיו אסורות עד כה (מלט, אלומיניום, זכוכית, צמיגים ועוד). כמו כן הותרה יציאת סוחרים ואנשי עסקים לישראל (אלמנסק, חשבון הטוויטר של חסן אצליח, דף הפייסבוק של צפא, 19 באוגוסט 2021). ב-23 באוגוסט 2021 דווח על הכנסה לרצועה של דלק, שנרכש על ידי האו”ם, במימון קטר, דרך מעבר כרם שלום.

הכנסת דלק (חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)
הכנסת דלק (חשבון הטוויטר של PALINFO, 23 באוגוסט 2021)

העברת כספי הסיוע מקטר
  • במקביל, הושג הסכם בין האו”ם וקטר על הכנסת המענק הקטרי לרצועה. במסגרת ההסכם שהושג, תוכלנה המשפחות הנזקקות ברצועת עזה למשוך מאה דולרים כל אחת באמצעות כרטיסים נטענים שהאו”ם יחלק להן. בשלב זה הוחלט שלא יועבר כסף לפקידי חמאס ושהרשות לא תהיה חלק מההסכם (פלסטין אליום, 18 באוגוסט 2021). על-פי שר הביטחון, בני גנץ, לישראל תהיה יכולת לפקח על רשימת הזכאים. במקביל ממשיכה ישראל בשיח עם הרשות הפלסטינית כדי לבחון אפשרות של מנגנון נוסף שבמסגרתו יועבר כסף באופן מפוקח באמצעותה (תקשורת ישראלית, 18 באוגוסט 2021).
  • בהודעה שפרסמה הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה פרטה את מנגנון הכנסת כספי המענק לרצועה. על פי ההודעה חתם מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה, על מזכר הבנות עם תור ונסלנד, המתאם המיוחד מטעם האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, לפיו מנגנון העברת הכספים יתנהל באמצעות תכנית המזון העולמית של האו”ם. הכסף יועבר, לדברי אלעמאדי, עוד לפני סוף חודש אוגוסט כדי שיחולק בתחילת ספטמבר (סוא, 18 באוגוסט 2021). מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, שנועד עם תור ונסלנד הדגיש במהלך הפגישה את החשיבות בכך שכל סיוע שיינתן יעבור דרך הרשות הפלסטינית (סוא, 29 באוגוסט 2021).
סיוע לנפגעים במבצע “שומר החומות”
  • איהאב אלע’צין, תת שר העבודה ברצועה, הודיע שב-17 באוגוסט 2021 החלה חלוקת סיוע כספי בשווי של 2,700 ₪ ל-1,060 פקידים אשר נפגעו במהלך מבצע “שומר החומות” (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 17 באוגוסט 2021).
ביקור ראש המודיעין המצרי
  • עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי במצרים, הגיע בראש משלחת לביקור בישראל וברשות הפלסטינית בעיקר כדי לדון במאמצי ההסדרה מול חמאס. במהלך הביקור בישראל, שארך מספר שעות, עסקו המשתתפים במגעים לייצוב הפסקת האש, שיקום הרצועה וסוגיית השבויים והנעדרים. בתום הביקור בישראל נסע כאמל לראמאללה שם נפגש עם אבו מאזן. נמסר שהשניים שוחחו על ההתפתחויות המדיניות והדרכים לחיזוק היחסים הבילטראליים (ופא, 18 באוגוסט 2021).
  • ממקורות פלסטינים נודע, כי מצרים הציגה קלף חדש במטרה לבסס הרגעה ארוכת טווח עם ישראל שתכלול עסקת חילופי שבויים, פתיחת המעברים באופן מלא, הכנסת המענקים הערביים והבינלאומיים לרצועה וביצוע צעדים נוספים שישפרו את המצב הכלכלי ברצועה. כאמור לעיל, הארגונים הפלסטינים החליטו למרות ההצעה המצרית להפעיל אמצעי לחץ “עממיים” על ישראל בציינם, כי הם לא ייפסקו עד שיתבצעו הבנות ההרגעה אשר היו תקפות לפני מבצע “שומר החומות” (אלאח’באר, 19 באוגוסט 2021).
ביקור שר החוץ של יפן ברשות
  • ב-17 באוגוסט 2021 ביקר שר החוץ של יפן ברשות הפלסטינית. במהלך הביקור הוא נועד עם אבו מאזן, מחמד אשתיה ובכירים נוספים. במהלך הפגישה הודו ראשי הרשות ליפן על תמיכתה ועל הסיוע הכלכלי שהיא מעניקה להם באמצעות מימון פרויקטים שונים ביניהם סיוע למאבק בקורונה ותמיכה באונר”א (דף הפייסבוק של אבו מאזן , 17 באוגוסט 2021 ). שגריר יפן ברשות ציין, כי יפן העבירה לרשות הפלסטינית מאז שנת 1993 מעל לשני מיליארד דולרים וכי בכוונתה להמשיך ולסייע לרשות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 21 באוקטובר 2020).
 פגישת אבו מאזן עם שר החוץ היפני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 17 באוגוסט 2021).   פגישת
מימין : פגישת אבו מאזן עם שר החוץ היפני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 17 באוגוסט 2021). משמאל: פגישת מחמד אשתיה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 17 באוגוסט 2021).
פעילות מעצרים של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • במסגרת מבצע מעצרים נרחב, שביצעו מנגנוני הביטחון ברשות, נעצרו מספר פעילים פוליטיים שביקשו להשתתף בהפגנה שנערכה בכיכר אלמנארה בראמאללה במחאה על הריגתו של הפעיל הפוליטי נזאר בנאת (פלסטין אליום, 23 באוגוסט 2021). בין העצורים פעילים בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין, מאהר אלאח’רס, אשר שוחרר ממעצר למחרת, וח’צ’ר עדנאן (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021), במחאה על מעצרו פתח ח’צ’ר עדנאן בשביתת רעב (כזכור, עדנאן התפרסם בזכות שביתת הרעב שלו במחאה על מעצרו המנהלי על ידי ישראל לפני מספר שנים).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הטיל את האחריות על חייו של עדנאן על הרשות הפלסטינית וציין כי כל יום בו הוא נמצא במעצר מפורר את האחדות הלאומית. במקום מתקיימים מפגני מחאה בקריאה לרשות הפלסטינית לשחרר לאלתר את כל העצורים הפוליטיים (דף הפייסבוק של צפא, 24 באוגוסט 2021). ברצועת עזה התקיימה עצרת מטעם הארגון במחאה על המעצרים הפוליטיים שמבצעת הרשות (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 23 באוגוסט 2021)
כוחות הביטחון הפלסטינים מונעים קיומה של הפגנת מחאה בכיכר מנארה שבראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021).     הפגנה במחאה על המעצרים הפוליטיים וקריאה לשחרור ח'צ'ר עדנאן (דף הפייסבוק של צפא, 23 באוגוסט 2021)
מימין: כוחות הביטחון הפלסטינים מונעים קיומה של הפגנת מחאה בכיכר מנארה שבראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021). משמאל: הפגנה במחאה על המעצרים הפוליטיים וקריאה לשחרור ח’צ’ר עדנאן (דף הפייסבוק של צפא, 23 באוגוסט 2021)
המשך המחאות בכפר ביתא
  • השבוע נמשכו המחאות וההפגנות האלימות בכפר ביתא (דרומית לשכם) נגד מאחז אביתר. ב-17 באוגוסט 2021 קיימה המועצה המהפכנית של פתח את ישיבתה בכפר תחת הכותרת “תמיכה בהתנגדות העממית” (אלערבי אלג’דיד, 17 באוגוסט 2021).
קריקטורה המדמה את הבנייה הישראלית בהתנחלויות לנגיף קורונה (אלקדס, 24 באוגוסט 2021)
קריקטורה המדמה את הבנייה הישראלית בהתנחלויות לנגיף קורונה (אלקדס, 24 באוגוסט 2021)
יהודה ושומרון
  • נמשכת העלייה בתחלואה ביהודה ושומרון. משרד הבריאות מסר ב-24 באוגוסט 2021 כי מספר החולים הפעילים ביהודה ושומרון עומד על 4,401 חולים פעילים (לעומת 1,747 בשבוע שעבר), 29 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם שבעה חולים מונשמים. מספר הנפטרים עומד כיום על 2,520, מספר המחוסנים עומד על 598,230, רק 35% מקהל היעד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 24 באוגוסט 2021).
  • ועדת החירום העליונה, שהתכנסה בראשות מחמד אשתיה, הודיעה כי הרשות נמצאת בתחילתו של גל רביעי של נגיף הקורונה. הוחלט על נקיטת מספר צעדים, ביניהם הגברת מתן החיסונים בכל הסקטורים ברשות, מתן חיסון שלישי לצוותים רפואיים וחיסון חולים כרוניים ומבוגרים, חיסון סטודנטים וסגל אקדמי כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים במוסדות השכלה גבוהה, הגברת האכיפה והפיקוח על עטית מסכה במקומות סגורים, הגברת מערך ההסברה בתקשורת וברשתות החברתיות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 23 באוגוסט 2021).
  •  בפתח ישיבת הממשלה השבועית קרא מחמד אשתיה לכלל הציבור שלא התחסן להגיע למרכזי החיסון ולהתחסן ובכך להגן על עצמם ועל כלל הציבור. כמו כן, קרא להימנע מהתקהלויות ולעטות מסכות. לדבריו, הממשלה החליטה כי עובד שלא יתחסן ייצא לחופשה ללא תשלום עד שייעלם נגיף הקורונה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 23 באוגוסט 2021).
מאמץ
מאמצי החיסון לנוכח העלייה בהיקף תחלואת הקורונה (אלקדס, 23 באוגוסט 2021)
רצועת עזה
  • גם ברצועת עזה חלה עלייה משמעותית במספר החולים. מנתוני 24 באוגוסט 2021 עולה, כי ברצועה 6,190 חולים פעילים (לעומת 2,966 בשבוע שעבר). אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 27%. 184 חולים מאושפזים בבתי החולים מהם 114 חולים קשה. מספר הנפטרים ברצועה עומד על 1,126. סה”כ מחוסנים ברצועה 138,196, רק כ-11% מקהל היעד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 24 באוגוסט 2021).
  • בעקבות העלייה במספר החולים, ערך משרד הבריאות מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הכריז כי זן דלתא אותר ברצועה והוא הסיבה לעלייה בכמות החולים. בעקבות כך הוחלט לנקוט במספר צעדים ביניהם ביטול כל הניתוחים הלא חיוניים בבתי החולים, חיסון כל הפקידים הממשלתיים ופתיחת מבצע לעידוד ההתחסנות בקרב האוכלוסייה באמצעות הגרלות נושאות פרסים בסכום של 200$. ראמי עבדאללה, מנהל מחלקת המאבק במגפות במשרד הבריאות ברצועה, אמר כי הרצועה נכנסה לגל שלישי של קורונה וכי צפוי שמספר החולים יעלה במהלך השבועות הקרובים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 18 באוגוסט 2021).
מחלקת חולי קורונה בבית החולים האירופי במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 18 באוגוסט 2021)
מחלקת חולי קורונה בבית החולים האירופי במזרח ח’אן יונס
(חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 18 באוגוסט 2021)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-24 באוגוסט 2021: "אירועים אלימים על גבול רצועת עזה- ישראל (21 באוגוסט 2021)".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.