חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (25-19 במאי 2021)

בעקבות החלטת ישראל לפתוח את מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 25 במאי 2021)

בעקבות החלטת ישראל לפתוח את מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 25 במאי 2021)

בעקבות החלטת ישראל לפתוח את מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 25 במאי 2021)

בעקבות החלטת ישראל לפתוח את מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 25 במאי 2021)

כניסת סיוע מצרי לרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 במאי 2021)

כניסת סיוע מצרי לרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 במאי 2021)

עבודות לפינוי הריסות המבנים (ופא, 23 במאי 2021)

עבודות לפינוי הריסות המבנים (ופא, 23 במאי 2021)

מנהיג חמאס ברצועה משתתף בעצרת לזכר ההרוגים בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021). משמאל: אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נואם בעצרת (אלמיאדין, 24 במאי 2021)

מנהיג חמאס ברצועה משתתף בעצרת לזכר ההרוגים בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021). משמאל: אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נואם בעצרת (אלמיאדין, 24 במאי 2021)

יחיא אלסנואר מניף את בנו של פעיל הזרוע הצבאית שנהרג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021).

יחיא אלסנואר מניף את בנו של פעיל הזרוע הצבאית שנהרג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021).

הלוויית ארבעה פעילי חמאס (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)

הלוויית ארבעה פעילי חמאס (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)

הלוויית ארבעה פעילי חמאס (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)

הלוויית ארבעה פעילי חמאס (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)

  • מבצע “שומר החומות”: מאז 21 במאי 2021, מועד ההכרזה על הפסקת האש, שורר שקט מתוח ברצועת עזה. לפי שעה נשמרת הפסקת האש בין ישראל לבין הארגונים הפלסטינים. אולם, בכירי חמאס מאיימים שפרק הזמן שהוקצה לביסוס הפסקת האש עומד לפוג, וכי ישראל טרם התחייבה לתנאי הפסקת האש. לדבריהם אי-התקדמות בנושא תגרום להסלמה מחודשת. במקביל, החלו גורמים בינלאומיים לבחון את דרכי שיקום הרצועה. הכוונה היא, ככל הנראה, להעביר את כספי השיקום באמצעות הרשות הפלסטינית מה שמעורר כבר עתה התנגדויות בחמאס. ב-25 במאי 2021 הגיע לאזור אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב. כדי לקדם את נושא הפסקת האש והסיוע לרצועת עזה.
  • יהודה ושומרון: למרות הפסקת האש נראה כי גם ביהודה שומרון ומזרח ירושלים המתח לא שכך. ב-24 במאי 2021 בוצע פיגוע דקירה בתחנת הרכבת קלה בגבעת התחמושת. חייל ואזרח נפצעו באורח בינוני. חידוש כניסת יהודים למתחם הר הבית ב-23 במאי 2021 עורר זעם רב. דוברים פלסטינים ברשות קראו לממשל ארה”ב להתערב כדי להפסיק את “מדיניות הפרובוקציה וההסלמה באזור של ישראל” והזהירו מפני חזרה להסלמה.
  • רצועת עזה: לאחר שבמהלך ימי המבצע היו המעברים סגורים, החליטה ישראל לאפשר הכנסת ציוד הומניטארי לרצועה דרך מעבר כרם שלום, החל מ-25 במאי 2021, ויציאת חולים לטיפולים דרך מעבר ארז. כמו כן, נפתח מחדש מרחב הדיג לפי שעה למרחק של שישה מיילים. כמו כן, החלו להגיע לרצועת עזה שיירות אספקה דרך מעבר רפיח. על פי ראש אונר”א ברצועה אין ברצועה מחסור במזון או בציוד הומניטרי. במקביל לשיקום הרצועה, החלו בחמאס לבנות את נראטיב הניצחון בקיום עצרות ואירועים פומביים, בהם נטלו חלק בכירים. בנאומים שנישאו באירועים אלו מועברים מסרים מאיימים על ישראל.
  • קורונה: נמשכת הירידה במספר החולים הפעילים ברצועת עזה וביהודה ושומרון.
ניסיונות מצריים לייצב את הפסקת האש
  • מאז 21 במאי 2021, מועד ההכרזה על הפסקת האש, נשמרת הפסקת האש בין ישראל לבין הארגונים הפלסטינים. אולם, המצב עדיין מתוח ונפיץ. לטענת בכירי חמאס, ישראל טרם התחייבה לתנאי הפסקת האש והם מאיימים שפרק הזמן שהוקצה לביסוסה עומד לפוג. לדבריהם, אי-התקדמות בנושא יגרום להסלמה מחודשת. מצרים ממשיכה בפעילות לביסוס הפסקת האש וההסדרה. משלחת מצרית רמת דרג ערכה מסע דילוגים בין ישראל, רצועת עזה וראמאללה. על פי כתב RT בביקורה הראשון של המשלחת ברצועת עזה היה בין חבריה גם נציג בכיר מטעם הנשיאות המצרית מה שמצביע, לדעת הארגונים הפלסטינים, על רצינות רבה מצד המצרים ועל עמדתה החיובית לדרישת הארגונים לקבל ערבויות לגבי מזרח ירושלים ומניעת שינוי המציאות בעיר. גם סאמח אלשכרי, שר החוץ המצרי, הגיע להתייעצויות ותיאום עמדות בעמאן ובראמאללה בנושא הפסקת האש. אבו מאזן נפגש עמו והודה לו, בשם העם הפלסטיני וממשלתו, על התפקיד שמילאה מצרים “בעצירת התוקפנות נגד הפלסטינים”. אבו מאזן ציין, כי לאחר ייצוב הרגיעה בין ישראל לעזה יש לעבור לשלב של התחלת התהליך המדיני בחסות הקוורטט. חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים ברשות, נפגש עם שכרי ציין כי פעולות השיקום של רצועת עזה תתבצענה בתיאום בין מצרים לבין הרשות הפלסטינית (דניא אלוטן, 24 במאי 2021).
  • לדברי מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, המשלחת המצרית עסקה בשלושה נושאים מרכזיים: סקירת ההרס והנזקים ברצועה בעקבות תקיפות ישראל, אופן השיקום והסרת “המצור” וביסוס הרגיעה עם ישראל (סוא, 23 במאי 2021).
סוגיית כספי שיקום הרצועה
  • נמסר שאחד מנושאי הדיון המרכזיים של חברי המשלחת היה אופי המנגנון שיהיה אחראי על הכנסת כספי השיקום לרצועה. מקורות מצריים מסרו, כי בכוונת מצרים להקים ועדה בינלאומית הכוללת את מצרים שתפקידה יהיה לפקח על תהליך השיקום. עוד הדגישו, כי הכספים יופקדו בידי הרשות הפלסטינית ומצרים הבטיחה לישראל שכספים אלה לא ינוצלו לרכישת אמצעי לחימה (אלערביה, 24 במאי 2021). בכיר בחמאס אמר, כי חמאס מתנגדת למעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה מאחר שהתנסתה בכך בעבר והרשות ניצלה את מעורבותה נגד תושבי הרצועה (אלאח’באר, 25 במאי 2021).
התייחסות חמאס להפסקת האש
  • על פי אלאח’באר הלבנוני, חמאס העבירה אזהרה לישראל, דרך המתווכים המצרים, לפיה כל מתקפה על רצועת עזה תיענה בתגובה. המצרים הבטיחו לחמאס, כי הזהירו את ישראל מפני חיסול בכירים בתקופה הקרובה שבה ידונו בהמשך הפסקת האש. עוד הבטיחו המצרים כי סוגית פתיחת מרחב הדיג והמעברים ותיקון קווי החשמל תיפתר בימים הקרובים, לאחר שחמאס ביקשו שלא לכרוך סוגיות אלה בהסכם הפסקת אש ארוך טווח. עוד ציינו בחמאס, כי לא יקבלו שום התניה של שיקום הרצועה בסוגיית השבויים (אלאח’באר, 23 במאי 2021).
  • מחמוד אלזהאר אמר בראיון לסקיי ניוז, כי הוא סבור שהפסקת האש תחזיק מכיוון ששני הצדדים מקבלים אותה ואף אחד מהם לא מעוניין בהסלמה. הוא ציין, כי חמאס השיגה ניצחון אסטרטגי וסמלי בציינו כי בימי הלחימה הנוכחיים האלמנט החדש היה תקיפת מטרות ישראליות ויעדים חשובים בישראל כולל באזורים מאוכלסים בצפיפות רבה. בתשובה לשאלה, הוא הכחיש שבתקיפות שיגרה חמאס רקטות מאזורים מאוכלסים וציין כי רוב הרקטות שוגרו מהגבול (סקיי ניוז, 24 במאי 2021).
קריאה לחמאס מגורם המקורב לחזבאללה להמשיך במערכה
  • בכתבה שפרסם אבראהים אלאמין, פרשן פוליטי המקורב לחזבאללה, תחת הכותרת “האתגרים שלאחר המלחמה-לאויב יש תכנית לכתר את ההתנגדות” מציין הכותב, כי במערכה האחרונה לא ציפתה ישראל שהיכולות הצבאיות של חמאס יתפתחו עד כדי כך שיהיו “שוברי שוויון”. לדבריו, האתגר בפניו ניצבה מערכת “כיפת ברזל” היא יכולות הרקטות שנבנו כך שיוכלו לחמוק ממנה. עתה, לאחר המערכה ישראל תנסה לפתות את חמאס לזנוח את ציר ההתנגדות ולבודד אותה מאיראן, חזבאללה, סוריה והארגונים בעיראק ותימן. אלאמין מציין שעל חמאס להיצמד לציר “ההתנגדות”, לחזק יכולות קיימות, לבנות חדשות וליצור מנגנוני תיאום כדי לקבע משוואת עוצמה מול ישראל. עוד ציין, כי על חמאס מוטלת האחריות להוביל מערכה בכל השטחים הפלסטינים ולבסס את המשוואה הקושרת בין רצועת עזה לירושלים. המערכה הזאת מחייבת נוכחות עממית בשטחים הכבושים וירי בלתי פוסק של רקטות נגד אינטרסים חיוניים של ישראל. הוא מסכם שחמאס לא עומדת לבדה במערכה וכי במידת הצורך “ציר ההתנגדות” יוביל למערכה כוללת (אלאח’באר, 24 במאי 2021).
פיגועים/ ניסיונות פיגועים
  • במהלך כל ימי מבצע “שומר החומות” גברו העימותים ביהודה שומרון וירושלים בין כוחות הביטחון לבין הפלסטינים. כמו כן, חלה עלייה משמעותית בכמות הפיגועים שבוצעו ביהודה ושומרון. במהלך ימי הלחימה ברצועת עזה בוצעו עשרה פיגועים, רובם פיגועי ירי.
פיגוע דקירה בירושלים
  • ב-24 במאי 2021 בוצע פיגוע דקירה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים, סמוך למטה הארצי של המשטרה. מחקירה ראשונית של האירוע עלה, כי הפלסטיני הגיע לאזור התחנה והחל לדקור אזרח שהיה במקום. חייל שנכח באירוע ניסה למנוע את הדקירה ונדקר אף הוא בגבו. לוחם משמר הגבול שהיה במקום רדף אחר הדוקר, ירה לעברו והוא נהרג. האזרח והחייל נפצעו באורח בינוני. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי המחבל שביצע את פיגוע הדקירה הוא זהדי אלטויל, בן 17 מכפר עקב (צפונית לירושלים) (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021).

זהדי אלטויל 
 (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)
זהדי אלטויל (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)

יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במקביל, נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים, אשר נראה שהתרבו מאד על רקע המתיחות בתקופה האחרונה. להלן אירועים בולטים:
    • 24 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כוחות צה”ל סמוך לצומת ג’ניה (צפונית מערבית לראמאללה). פלסטיני נפצע בברכו מירי צה”ל במהלך נוהל מעצר חשוד והצליח להימלט (הצלה ללא גבולות יו”ש , 24 במאי 2021).
    • 21 במאי 2021: אבנים יודו לעבר חיילים סמוך לגבעת אביתר (דרומית לשכם) , שלושה חיילים נפצעו באורח קל ולא נזקקו לטיפול (הצלה ללא גבולות יו”ש , 21 במאי 2021).
    • 20 במאי 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר מתחם קבר רחל (בבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 20 במאי 2021).
    • 20 במאי 2021: מטען הונח בין דותן לחרמש (דרומית מזרחית לג’נין). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 20 במאי 2021).
    • 19 במאי 2021: סלע הושלך לעבר כלי רכב בירידה לעמנואל ולנחל קנה (דרומית מזרחית לשכם). נגרם נזק לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 19 במאי 2021).
    • 19 במאי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב דרומית לגבעת אסף (מערבית לראמאללה). לא דווח על נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 19 במאי 2021).
    • 18 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תורמוסעיא (צפונית מזרחית ראמאללה). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 18 במאי 2021).
    • 18 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת מעלה לבונה (צפונית מערבית לראמאללה). דווח על פצוע באורח קל מרסיסים בידו ונפגעת חרדה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 18 במאי 2021).
    • 18 במאי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב רכב בלובן א-שרקייה (דרומית לשכם).דווח על פצוע באורח קל ונפגע חרדה. כמו כן, נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 18 במאי 2021).
    • 18 במאי 2021: בקבוקי תבערה הושלכו בכביש גוש עציון-חברון סמוך לאלערוב (צפונית מערבית לחברון). דווח על נפגעת חרדה (הצלה ללא גבולות יו”ש , 18 במאי 2021).
    • 18 במאי 2021: הונחו צמיגים בוערים על גדר הישוב הר גילה (צפונית מזרחית לבית לחם), ובקבוקי תבערה הושלכו. חלק מבקבוקי התבערה נפלו בכניסה לבית, נגרם נזק קל ולא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש , 18 במאי 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

פלסטיני נהרג מירי כוחות צה”ל
  • במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים ברמאללה בליל 25-24 במאי 2021 לאיתור פעילי טרור, נורה למוות פלסטיני. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של אחמד פהד, תושב מחנה הפליטים אלאמערי. נמסר כי הוא השתייך למשפחה מזוהה עם פתח. בהלווייתו נעטפה גופתו בדגל פתח.
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך ימי מבצע “שומר החומות” שוגרו לישראל למעלה מ-4,360 רקטות. 3,573 נפילות זוהו בשטח ישראל, השאר נפלו בשטח רצועת עזה ובים. מערכת “כיפת ברזל” יירטה כ-90% מהשיגורים שהיו אמורים לפגוע באזורים מיושבים. 11 בני אדם נהרגו כתוצאה ישירה מירי הרקטות, חייל נהרג כתוצאה מירי טיל נ”ט. שני בני אדם נוספים נהרגו בעת שרצו לתפוס מחסה. כמה מאות בני אדם נפצעו. כמו כן, נגרם נזק למבני מגורים, מספר מוסדות חינוך, מפעלים ומבני חקלאות. צה”ל תקף כ-1,500 מטרות ברצועת עזה.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

ניסיונות הברחת חומרים לייצור אמצעי לחימה
  • שר הביטחון, בני גנץ, חתם על חמישה צווים מנהליים לתפיסת ציוד אשר נעשה ניסיון להבריחו לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום בימים שלפני תחילת מבצע “שומר החומות”. הציוד כלל, בין היתר, כימיקלים כגון אשלגן, כלוריד, גליצרין ועוד וכן וציוד תקשורת. על פי החשד, יועד הציוד למערך ייצור אמצעי הלחימה של הזרוע הצבאית של חמאס (תקשורת ישראלית, 24 במאי 2021).
חלק מהציוד שנתפס במעבר (משרד הביטחון, 24 במאי 2021)
חלק מהציוד שנתפס במעבר (משרד הביטחון, 24 במאי 2021)
ניסיון הברחת זהב מרצועת עזה לאזור יהודה ושומרון
  •  במקביל, חתם שר הביטחון על צו לתפיסת זהב בשווי של למעלה ממיליון ש”ח, אשר נעשה ניסיון להבריחו מתוך רצועת עזה לאזור יהודה ושומרון. הזהב הותך למסמרים והם שולבו בתוך משטחי עץ. הברחות הזהב מרצועת עזה נועדו, ככל הנראה, לממן את פעילי חמאס ביהודה ושומרון (תקשורת ישראלית, 24 במאי 2021).

מסמרים מזהב אשר הותכו למסמרים ושולבו במשטחי  עץ (צילום : ללא קרדיט)
מסמרים מזהב אשר הותכו למסמרים ושולבו במשטחי עץ (צילום : ללא קרדיט)

סיכום הנפגעים ברצועת עזה
  • משרד הבריאות בעזה עדכן (ב-24 במאי 2021), כי מניין ההרוגים ברצועה במהלך מבצע “שומר החומות” עלה ל-253, מהם 66 ילדים, 39 נשים ו-17 מבוגרים. סה”כ הפצועים עומד על 1,948 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 24 במאי 2021).
סיוע לרצועה
  • לאחר שבמהלך ימי המבצע היו המעברים סגורים, החליטה ישראל לאפשר הכנסת ציוד הומניטארי לרצועה דרך מעבר כרם שלום, החל מ-25 במאי 2021. במסגרת זאת, יוכנסו לרצועה ציוד רפואי, מזון ודלקים המיועדים לסקטור הפרטי. נמסר שלפי שעה לא יתאפשר יצוא סחורות מעזה. כמו כן, אושרה יציאה של חולים לטיפולים מצילי חיים, וכניסה של נציגי ארגונים בינלאומיים ועיתונאים דרך מעבר ארז. במקביל, נפתח מחדש מרחב הדיג לפי שעה למרחק של שישה מיילים בלבד.
  • במקביל, החלו להגיע לרצועת עזה להגיע שיירות אספקה דרך מעבר רפיח ותרומות של גורמים שונים:
  • ב-23 במאי 2021 הגיעה שיירת סיוע מצרי באמצעות קרן “תחי מצרים”, שכללה יותר משלושים טונות של ציוד ומזון (ופא, 23 במאי 2021). על פי מחמד מח’תאר, דובר הקרן, הם הצליחו לגייס 130 משאיות תוך שלושה ימים. הוא ציין שהקרן פתחה חשבון ייעודי לגיוס תרומות וזכתה להיענות הגבוהה מצד הציבור המצרי. לדבריו, צוות מטעם הקרן שוהה ברפיח כדי להבטיח את הגעת הסיוע ליעדו (אלשרוק, 23 במאי 2021).
  • שיירת סיוע מטעם מוסד אלאזהר הנושאת 150 טונות של מצרכי מזון הגיעה לרצועה (אלשורוק, 24 במאי 2021).
  • משאית של חברת התרופות הירדנית אלחכמה מטעם ארגון הצדקה הירדני ההאשמי, שנשאה תרופות חיוניות, נכנסה לרצועה. שווי הסיוע מוערך בכמיליון וחצי דולרים. זוהי משאית הסיוע הירדנית השנייה שמגיעה לרצועה (סוכנות הידיעות הירדנית, 24 במאי 2021).
  • ממשלת בלגיה הודיעה על תרומה של שמונה מיליון יורו כסיוע הומניטארי לרצועה. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות, הודה לבלגיה על תרומתה (דניא אלוטן, 22 במאי 2021).
  • לאחר שחברי מועצת הביטחון של האו”ם הדגישו את הצורך המידי בהעברת סיוע הומניטארי לרצועה, הקצה מארק לוקוק, מתאם סיוע החירום מטעם האו”ם, סכום של 22,5 מיליון דולרים מקרן החירום עבור רצועת עזה (אתר האו”ם, 23 במאי 2021).
  • בריאיון שהעניק מתיאס שמאלי ,מנהל אונר”א ברצועת עזה, לערד ניר בערוץ 12, אמר כי הוא מסכים עם הטענה כי פגיעות צה”ל במהלך מבצע “שומר החומות” היו מדויקות ולא כוונו נגד אזרחים חפים מפשע. בתגובה, פרסמה חמאס הודעה לפיה הם מזועזעים מהצהרותיו של מתיאס שמאלי אשר התבטא בראיון כפרשן צבאי או כדובר של צה”ל כאשר הצדיק את תקיפות האזרחים ובתיהם, המעיט בערכן של האבידות שספגה חמאס ושיבח את יכולתו ודיוקו של צה”ל לפגוע ביעדיו.
פעילות לשיקום הרצועה
  • מיד לאחר הפסקת האש החלה חמאס בפעילות לגיוס תמיכה וסיוע בינלאומיים לשיקום הרצועה. גו’זף בורל, הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופאי, אמר בהקשר זה, כי לא ניתן לצפות מהאיחוד האירופאי לממן פעם נוספת את שיקום הרצועה כאשר אין תקווה משמעותית לפתרון הסוגיות העומדות בלב הסכסוך (אתר האיחוד האירופאי, 24 במאי 2021).
עבודות לפינוי הריסות המבנים (ופא, 23 במאי 2021)    עבודות לפינוי הריסות המבנים (ופא, 23 במאי 2021)
עבודות לפינוי הריסות המבנים (ופא, 23 במאי 2021)
ניקוי חוף הים בעזה (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)    ניקוי חוף הים בעזה (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)
ניקוי חוף הים בעזה (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021)
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, וסגנו צאלח אלעארורי נועדו עם אמיר קטר תמים בן חמד. בפגישה הודה הניה לאמיר קטר על תמיכתו בחמאס ועל מאמציה להפסיק את התוקפנות הישראלית (אתר חמאס, 23 במאי 2021). ח’אלד משעל, מנהיג חמאס בחוץ, פרסם הצהרה בה קרא להעברת סיוע דחוף עבור משפחות ההרוגים הפצועים ואלה שבתיהם נהרסו ברצועה. הוא גם קרא לסייע לתושבי ירושלים ובעיקר לתושבי שיח’ ג’ראח (אתר חמאס, 23 במאי 2021). אסמעאיל הניה נועד עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. השניים דנו ב”ניצחון ההתנגדות” וניצחונו של העם הפלסטיני במערכה. שני הבכירים הפנו מסר למשפחות ההרוגים לפצועים ולמשפחותיהם ולאלה שבתיהם נהרסו לפיו הם עומדים לצדם (אתר חמאס, 23 במאי 2021).
הלוויות ומצעדי ניצחון
  •  במקביל לשיקום הרצועה החלו בחמאס לבנות את נראטיב הניצחון בקיום עצרות ואירועים פומביים. ב-23 במאי 2021 ערכה הזרוע הצבאית של חמאס מפגן צבאי, ראשון מאז סיום המבצע. המפגן נערך לזכרו של באסם עיסא, מפקד חטיבת עזה בזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג בסיכול ממוקד ע”י ישראל (אלאערבי אלג’דיד, 23 במאי 2021).
  • ב-24 במאי 2021, קיימה חמאס עצרת בעזה לזכרם של ההרוגים בסבב ההסלמה. באירוע השתתף גם יחיא אלסנואר, שזוהי הופעתו הפומבית השנייה מאז הפסקת האש. אלסנואר, שלא נשא דברים בעצרת, תועד כשהוא מניף את אחד מילדיו של אסאמה אלזבדה (מבכירי הנהגת הזרוע הצבאית אשר נהרג) ובידו רובה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021).אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר בעצרת כי ירושלים ומסגד אלאקצא מהווים מבחינתם “קו אדום” וכי הם מוכנים לכל האפשרויות מול ישראל. הוא הדגיש, כי ידם נמצאת על ההדק ומחכה להחלטה (ערוץ אלמיאדין, 24 במאי 2021).
מנהיג חמאס ברצועה משתתף בעצרת לזכר  ההרוגים בעזה  (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021). משמאל: אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נואם בעצרת (אלמיאדין, 24 במאי 2021)    מנהיג חמאס ברצועה משתתף בעצרת לזכר  ההרוגים בעזה  (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021). משמאל: אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נואם בעצרת (אלמיאדין, 24 במאי 2021)
מנהיג חמאס ברצועה משתתף בעצרת לזכר ההרוגים בעזה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021). משמאל: אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נואם בעצרת (אלמיאדין, 24 במאי 2021)

יחיא אלסנואר מניף את בנו של פעיל הזרוע הצבאית שנהרג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021).
יחיא אלסנואר מניף את בנו של פעיל הזרוע הצבאית שנהרג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 במאי 2021).

  •  ב-24 במאי 2021, קיימה חמאס הלוויה לארבעה מפעיליה שאותרו באחת מהמנהרות במזרח ח’אן יונס (דף הפייסבוק של QUDSN, 24 במאי 2021).
פנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי
  • נמסר כי בעלי הבניינים רבי הקומות ברצועת עזה שהותקפו על ידי צה”ל במהלך ימי המבצע יפנו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). לדבריהם, בתקיפת הבניינים הללו הרחיבה ישראל בכוונה את מעגל הנפגעים. לדברי ג’ואד מהדי, הבעלים של בניין אלג’לאא’ הם פועלים להגשת תביעה נגד ממשלת ישראל וציין כי הם מנהלים שיחות בנושא עם ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם (אלערבי TV, 24 במאי 2021).
פתיחת מעבר גלבוע
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע, כי לאחר יותר משנה בה היה סגור בעקבות הקורונה ובמסגרת המאמצים לקדם את הכלכלה הפלסטינית בג’נין, יפתח מחדש החל מ-25 במאי 2021 מעבר גלבוע לתנועת כלי רכב משני הכיוונים (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 24 במאי 2021).
המשך המתיחות סביב הר הבית
  • למרות הפסקת האש נראה כי המתח ביהודה שומרון ומזרח ירושלים לא שכך. על פי רשת אלג’זירה ב-23 במאי 2021 בשעות הערב נכנסו 253 יהודים למתחם הר הבית. נביל אבו רודינה, דובר אבו מאזן, קרא לממשל ארה”ב להתערב במהירות כדי להפסיק את “מדיניות הפרובוקציה וההסלמה” של ישראל. הוא הזהיר את ממשלת ישראל מפני חזרה להסלמה ולמתח באמצעות “פריצות מתנחלים” למסגד אלאקצא, המשך המצור על שכונת שיח’ ג’ראח והמדיניות המתמשכת של מעצר פלסטינים (ופא, 23 במאי 2021).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את המשך כניסת כוחות צה”ל, משטרה ואזרחים יהודים, לרחבת הר הבית ומסגד אלאקצא. לדברי המשרד, נושאת ישראל באחריות מלאה לאירועים. המשרד גם פנה לקהילה הבינלאומית בבקשה לשאת באחריות כלפי הפשעים שישראל מבצעת (סוא, 23 במאי 2021). ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות, נועד עם אימן אלצפדי, שר החוץ של ירדן, במסגרת מה שהוגדר כ”תיאום בהתמודדות עם הפרות ישראל בירושלים במקומות הקדושים ובמקומות נוספים” (סוכנות הידיעות עמון, 23 במאי 2021).
  • שיח’ עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, אמר כי “פריצות” אלה מוכיחות את שאיפות ישראל במסגד אלאקצא המנסה להוכיח כי לא הובסה במלחמה שניהלה מול רצועת עזה (אנטוליה, 23 במאי 2021).
  • על רקע הטענה לפיה גורמים יהודים קיצוניים מתכוונים לפגוע ולהרוס את אלאקצא, קרא שיח’ מחמד חסין, מופתי הרשות הפלסטינית וירושלים, ב-25 במאי 2021 למוסלמים לעלות להר הבית. לדבריו, כל עוד מתיישבים ישראליים ממשיכים לבקר בהר הבית המערכה על ירושלים נמשכת. חסין גם גינה בדבריו את כוונת ישראל לפנות 28 משפחות משכונת השיח’ ג’ראח, וטען כי בית המשפט בישראל לא שופט לטובת הפלסטינים וכי הוא “זרוע של פרויקט האימפריאליזם” (ופא, 25 במאי 2021).
  • באלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, פורסמה כתבה אודות “האנתיפאדה האלקטרונית” בה עושים שימוש פעילים פלסטינים ממזרח ירושלים, יהודה ושומרון, רצועת עזה וערביי ישראל במסגרת קמפיין שנועד להבליט את סוגיית ירושלים ומסגד אלאקצא בתקשורת העולמית באמצעות הרשתות החברתיות. על פי הכתבה, המדובר בפעילים משכילים המנצלים את הידע וההשכלה אותם רכשו וכן גם את הקדמה והמכשירים המשוכללים כיום לטובת שיווק והעברת “מצוקות” תושבי מזרח ירושלים בשל פעולות ישראל נגדם (אלחיאת אלג’דידה, 25 במאי 2021).
מימין: האיור בו נעשה שימוש בכתבה אודות האנתיפאדה האלקטרונית למען ירושלים (אלחיאת אלג'דידה, 25 במאי 2021). קריקטורה המבליטה את נחישות מאבק הפלסטינים למען שכונת שיח' ג'ראח (אלקדס, 24 במאי 2021)
מימין: האיור בו נעשה שימוש בכתבה אודות האנתיפאדה האלקטרונית למען ירושלים (אלחיאת אלג’דידה, 25 במאי 2021). קריקטורה המבליטה את נחישות מאבק הפלסטינים למען שכונת שיח’ ג’ראח (אלקדס, 24 במאי 2021)
רצועת עזה

נמשכת הירידה במספר החולים הפעילים ברצועה. במהלך היממה האחרונה נוספו 448 חולים חדשים ונערכו 1,341 בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 33%. מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 2,356 (לעומת 7,306 ב-11 במאי 2021). 124 חולים מאושפזים בבתי החולים, מהם 75 במצב קשה. מספר הנפטרים מהנגיף עומד עתה על 1,009 (לעומת 967 ב-11 במאי 2021) עד כה התחסנו 38,841 איש מתך 120 אלף חיסונים שהגיעו לרצועה המספיקים ל-60 אלף איש . נראה כי בימי ההסלמה לא בוצעו חיסונים ובדיקות.

יהודה ושומרון

נמשכת הירידה בקצב ההדבקה והתחלואה. במהלך היממה האחרונה נוספו 109 חולים, בוצעו 2,227 בדיקות, כ-5% מהן חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד על 1,474 (לעומת 4,155 ב-11 במאי ). 46 חולים מאושפזים בבתי חולים עשרה מהם מונשמים. ביממה האחרונה נפטרו חמישה חולים. מניין הנפטרים עומד על 2,471. עד כה התחסנו ברשות כ-251,597 אלף בני אדם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 25 במאי 2021).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.