חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (26-20 ביוני 2018)

משוואת התגובה החדשה של ארגוני הטרור.

משוואת התגובה החדשה של ארגוני הטרור. "הפצצה [תענה ] בהפצצה" , "חדר (המבצעים) המשותף של פלגי ההתנגדות הפלסטינית" (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 20 ביוני 2018)

הכנת בלוני תבערה לקראת שיגורם לשטח ישראל (אתר QUDSN, 24 ביוני 2018).

הכנת בלוני תבערה לקראת שיגורם לשטח ישראל (אתר QUDSN, 24 ביוני 2018).

פלסטינים מנסים לעבור את גדר הביטחון מזרחית לעיר עזה (דף הפייסבוק

פלסטינים מנסים לעבור את גדר הביטחון מזרחית לעיר עזה (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 23 ביוני 2018)

השתתפות ילדים באירועים במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועת עזה, 22 ביוני 2018)

השתתפות ילדים באירועים במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועת עזה, 22 ביוני 2018)

הפגנה מחאה מול מטה אונר

הפגנה מחאה מול מטה אונר"א בעזה נגד הכוונה לקצץ בתקציב הסוכנות (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018)

הספינות אלעודה וחריה בנמל קשקאיש.

הספינות אלעודה וחריה בנמל קשקאיש.

  • בצעדת יום שישי שהתקיימה ב-22 ביוני 2018, השתתפו כמה אלפי בני אדם. ההיענות להשתתפות בהפגנות הייתה הנמוכה ביותר מאז תחילתן וניכר כי תושבי הרצועה התעייפו מדרך פעולה זאת (מה גם שבטווח הזמן הקרוב לא צפויים תאריכי אזכור שמסביבם תתקיימנה הצעדות). בו בזמן חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מדגישים, כי הצעדות תמשכנה ואף תתרחבנה לאזורי חיכוך נוספים.
  • רף האלימות והטרור, המלווים את הצעדות, ממשיך לעלות. הביטוי לכך היה השבוע בסבב הסלמה נוסף במהלכו שיגרה חמאס כ—45 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, בתגובה לתקיפות שביצע צה”ל נגד יעדי חמאס בעקבות שיגור עפיפונים ובלוני תבערה. “טרור ההצתות” הפך עתה מאירועים ספונטניים לשיטת פעולה מאורגנת, המובלת על ידי חמאס. השימוש היום-יומי בשיטת פעולה זו מהווה קטליזטור לתהליך הסלמה המתחולל בשטח.
סבב נוסף של ירי רקטות לעבר ישראל
  • בעקבות החמרת “טרור ההצתות” העלה צה”ל את רף התגובה. צה”ל תקף מטרות חמאס וארגוני טרור נוספים ולא רק ביצע ירי אזהרה לעבר משגרי העפיפונים והבלונים. בעקבות זאת הודיעה חמאס העומדת מאחורי “טרור ההצתות”, כי היא קובעת “כללי משחק”, שימנעו תגובות ישראליות חריפות ויגנו על משגרי העפיפונים והבלונים. כפועל יוצא מכך, התחולל בליל 20-19 ביוני 2018 סבב הסלמה נוסף ברצועת עזה במסגרתו שיגרו פעילי חמאס, כ-45 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
  • “משוואת התגובה” החדשה שניסתה חמאס לקבוע חרטה את הסיסמא: “הפגזה [תענה] בהפגזה, ודם בדם”. משמעות הדבר היא, שתקיפת יעדים ברצועה בתגובה לשיגור העפיפונים ובלוני התבערה תענה בירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כתוצאה מכך נוצר מצב נפיץ, היוצר פוטנציאל להסלמה נוספת ברצועת עזה, העלולה להוביל לעימות נרחב, גם אם שני הצדדים אינם מעוניינים בכך[1].
ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה
* מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי
* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלך שני סבבי הסלמה.

טרור ההצתות
  • במהלך השבוע נמשך טרור ההצתות באמצעות בלונים ועפיפונים ששוגרו מרצועת עזה. כמה עשרות שריפות פרצו ביישובי עוטף עזה ונגרם נזק רב לרכוש. כלי טיס של חיל האוויר המשיכו לבצע ירי אזהרה לעבר קבוצות פלסטינים, שניסו להפריח בלוני תבערה ברצועת עזה. צה”ל חשף סרטון המציג את שיטת הפעולה של חמאס בכל הקשור לטרור ההצתות. על פי הסרטון משוגרים בלוני ההצתה לעבר ישראל מתוך עמדות חמאס. זוהי הוכחה נוספת לכך שמדובר בטרור מאורגן, שחמאס עומדת מאחוריו.
הכנת בלוני תבערה לקראת שיגורם לשטח ישראל (אתר QUDSN, 24 ביוני 2018).     בלון תבערה ששוגר מהרצועה ונחת באזור קריית גת (דף הפייסבוק QUDSN, 25 ביוני 2018)
מימין: הכנת בלוני תבערה לקראת שיגורם לשטח ישראל (אתר QUDSN, 24 ביוני 2018). משמאל: בלון תבערה ששוגר מהרצועה ונחת באזור קריית גת (דף הפייסבוק QUDSN, 25 ביוני 2018)
  • במהלך השבוע ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שורה של תקיפות נגד חוליות מפריחי בלונים ועפיפונים יחידת העפיפונים והבלונים “הבטיחה”, כי תרחיב בימים הקרובים את השריפות בשטח ישראל בתגובה לתקיפות :
    • ב-26 ביוני 2018 תקפו כלי טיס בצפון רצועת עזה כלי רכב ששימש חוליית משגרי בלוני תבערה וכן עמדת תצפית ממנה שוגרו הבלונים (דובר צה”ל, 26 ביוני 2018).
    • ב-24 ביוני 2018 כלי טיס של חיל האוויר ביצעו ארבע תקיפות בין השאר הותקפו כלי רכב ששימש פעילי טרור ששיגרו בלוני תבערה בדרום רצועת עזה. כמו כן הותקפה חוליית מפריחי בלונים ממזרח לעיר עזה. נמסר על שלושה פצועים פלסטינים. מאוחר יותר הותקפה עגלה ששימשה מפריחי בלונים בדרום רצועת עזה. מדיווחים פלסטינים עולה, כי במהלך אחת התקיפות נפצעו שלושה פעילים.
    • ב-23 ביוני 2018 כלי טיס של חיל האוויר ביצעו ירי לעבר קבוצה של מפריחי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה . לא דווח על נפגעים.
    • ב-22 ביוני 2018 צה”ל ביצע ירי לעבר ארבעה פלסטינים סמוך לגדר באזור אלבוריג’ במרכז רצועת עזה. לא היו נפגעים הארבעה נמלטו מהמקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 ביוני 2018).
    • ב-21 ביוני 2018 ביצע צה”ל ירי מכלי טיס סמוך לחולייה ששיגרה בלוני תבערה מזרחית לרפיח בדרום רצועת עזה . לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 ביוני 2018).

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה הם ימשיכו לשגר עפיפוני תבערה לעבר ישראל למרות תקיפות צה"ל בעזה וההרס שנגרם בשל כך. "הפצצה ישראלית על עזה..., ממשיכים" (פלסטין, 22 ביוני 2018)
קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה הם ימשיכו לשגר עפיפוני תבערה לעבר ישראל למרות תקיפות צה”ל בעזה וההרס שנגרם בשל כך. “הפצצה ישראלית על עזה…, ממשיכים” (פלסטין, 22 ביוני 2018)

חדירות לשטח ישראל
  • במהלך השבוע אותרו מספר ניסיונות של פלסטינים לחדור משטח הרצועה לשטח ישראל:
    • ב-24 ביוני 2018 דיווחו הפלסטינים, כי כוחות צה”ל ירו לעבר קבוצת בני נוער, שניסו לחצות את גדר הביטחון ולהצית עמדת שמירה ישראלית. על פי הדיווח לא היו נפגעים והקבוצה שבה לרצועת עזה (שהאב, 24 ביוני 2018).
    •  בתקשורת הפלסטינית דווח, כי פלסטינים השתלטו על ציוד הנדסי של צה”ל לאחר שהצליחו לחצות ב-25 ביוני 2018 את הגדר מזרחית לח’זאעה שבמזרח ח’אן יונס (קדסנט, 25 ביוני 2018).
הציוד ההנדסי שלקחו הנערים (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2018)   הציוד ההנדסי שלקחו הנערים (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2018)
הציוד ההנדסי שלקחו הנערים (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2018)
  • ב-25 ביוני 2018 דיווחו הפלסטינים כי ארבעה פעילים, חצו את גדר הביטחון באזור כרם שלום, נכנסו לשטח ישראל וגנבו תיבת תחמושת. הארבעה שבו בשלום לרצועה (קדס נט, 25 ביוני 2018). דובר צה”ל אישר שכוח צה”ל זיהה חשוד פלסטיני אשר התקרב לגדר בדרום רצועת עזה. החשוד חצה את הגדר, נכנס מטרים ספורים, גנב ציוד צבאי שלא בשימוש וחזר לשטח הרצועה (אתר ערוץ 10, 26 ביוני 2018).

תיבת התחמושת שנגנבה ממוצב צה"ל באזור כרם שלום (אלחדת', 25 ביוני 2018)
תיבת התחמושת שנגנבה ממוצב צה”ל באזור כרם שלום (אלחדת’, 25 ביוני 2018)

“צעדת השיבה” ביום שישי
  • ביום שישי 22 ביוני 2018 התקיימו כמידי יום שישי הפגנות סמוך לגדר הביטחון. ההיענות השבוע להשתתף בהפגנות הייתה הנמוכה ביותר מאז תחילתן (30 במרץ 2018). במהלך יום שישי נרשמה השתתפות של כמה אלפים בודדים אשר הפגינו בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה ישראל. ההפגנות התקיימו תחת הכותרת “יום שישי של נאמנות לפצועי צעדת השיבה” (אלאקצא, 22 ביוני 2018). במהלך ההפגנות הושלכו לעבר כוחות צה”ל רימונים ובקבוקי תבערה . כמו כן ניסו מספר מפגינים לחתוך את גדר הביטחון.
ניסיונות לחבל בגדר הביטחון במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 23 ביוני 2018).    השתתפות ילדים באירועים במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועת עזה, 22 ביוני 2018)
מימין: ניסיונות לחבל בגדר הביטחון במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק “פלסטין לייב”, 23 ביוני 2018). משמאל: השתתפות ילדים באירועים במזרח ח’אן יונס (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועת עזה, 22 ביוני 2018)
  • דובר משרד הבריאות ברצועה הודיע, כי בהפגנות יום שישי היה הרוג אחד ו- 206 פצועים, מהם טופלו 86 בבתי החולים והשאר בשטח. בין הפצועים צלם סוכנות אנטוליה, עלי ג’אדאללה, שנפצע בידו (מען, 22 ביוני 2018; סוכנות אנטוליה, 22 ביוני 2018).
  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ביקרו פצועים במהלך יום שישי (שהאב, 22 ביוני 2018). חלק מבכירי חמאס שהו במחנה האוהלים מזרחית לעזה ביניהם ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס וח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין (אלאקצא, 22 ביוני 2018). משלחת מטעם המועצה המחוקקת השתתפה אף היא בצעדת השיבה מזרחית למחנה הפליטים אלבוריג’ במרכז הרצועה.

 

בכירים בג'האד האסלאמי בפלסטין ובראשם ח'אלד אלבטש משתתפים בהפרחת בלונים עליהם תמונות הרוגים מצעדת השיבה במזרח (דף הפייסבוק "סואעד אלאנתפאצ'ה", 24 ביוני 2018)
בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ובראשם ח’אלד אלבטש משתתפים בהפרחת בלונים עליהם תמונות הרוגים מצעדת השיבה (דף הפייסבוק “סואעד אלאנתפאצ’ה”, 24 ביוני 2018)

אישים בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מדגישים כי הצעדות תמשכנה ואף תתרחבנה לאזורי חיכוך נוספים. דוברים רבים הדגישו את העובדה, כי “ההתנגדות” היא שמגנה על הצעדות. אירועי יום שישי הבא 29 ביוני 2018 נקבעו כאירועים תחת הסיסמא “מעזה ועד לגדה דם אחד וגורל משותף” (אלאקצא, 22 ביוני 2018).

  • להלן מספר התבטאויות:
    • בדברים שנשא אחמד בחר, חבר המועצה המחוקקת, הוא אמר כי צעדות השיבה סיבכו את ישראל מבחינה צבאית וביטחונית וכי הן תמשכנה עד להסרת “המצור” והחזרת זכות השיבה. הוא בירך את הפצועים ואמר כי חזרתם להפגנות מעידה על רצונו של העם הפלסטיני ועל כוונתו לממש את זכויותיו . עוד אמר כי “ההתנגדות” (קרי, ארגוני המחבלים) עומדת מאחורי צעדות וכי היא עוקבת אחר תגובתה של ישראל ותפעל להגנה על הצעדות (דניא אלוטן, 22 ביוני 2018).
    • בדרשת יום שישי, שנשא אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס קרא לפלסטינים להשתתף בהמוניהם בצעדות. עוד אמר רצ’ואן כי על ישראל להבין ששינוי כללי העימות אינו מקובל על חמאס. הוא חזר בדבריו על הסיסמא “הפצצה תענה בהפצצה דם יענה בדם והרס יענה בהרס”. כמו כן טען כי חמאס לא מעוניינת במערכה חדשה מול ישראל בזמן הקרוב אך אם זו תכפה עליה היא תשתתף בה וישראל תישא באחריות להסלמה. הוא הדגיש את התיאום בין חמאס לגורמי “ההתנגדות” האחרים בכל הנוגע להפעלת כוח מהרצועה (אלאקצא, 22 ביוני 2018).
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
פיגוע ירי
  • ב-24 ביוני 2018 נורתה אש מכלי רכב פלסטיני חולף לעבר הכניסה האחורית של קיבוץ מגדל עז בגוש עציון. לא היו נפגעים. כלי הרכב נמלט לכיוון בית פאג’ר. כוחות צה”ל החלו בסריקות לאיתור היורה.
פיגוע דריסה
  • ב-23 ביוני 2018 בשעות הערב פגע נהג מכונית בארבעה חיילי צה”ל (שלוש חיילות וחייל), שביצעו סיור רגלי בכפר חוסן סמוך לבית”ר עילית. הנהג הפוגע נטש את המכונית ונמלט לכפר חוסאן. הפצועים שלא הספיקו להשיב באש, פונו לבית החולים (דובר צה”ל, 23 ביוני 2018). במהלך פעילות נרחבת של כוחות הביטחון לאיתור הדורס בכפר חוסאן הסגיר עצמו הפלסטיני החשוד בביצוע הדריסה לידי כוחות הביטחון לאחר שהגיע לעמדה סמוך לבית לחם. בחקירתו טען, כי לא מדובר בפיגוע אלא ב”תאונת דרכים” (ynet, 24 ביוני 2018).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הפלסטיני החשוד בביצוע פיגוע הדריסה הוא מחמד שחאדה, בשנות ה-30 לחייו, תושב מחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018). למחמד שחאדה היה דף פייסבוק פעיל ממנו עולה, כי הוא היה רווק ולמד באוניברסיטת אלקדס הפתוחה. במסגרת לימודיו היה פעיל בהתאחדות הסטודנטים של חמאס (“הגוש האסלאמי”)(דף הפייסבוק של מחמד שחאדה).

פוסט שהעלה מחמד שחאדה לדף הפייסבוק שלו בו כתב : "חושבים כי (השהיד) הינו אבדה קשה לנו, אולם לא יודעים כי כל טיפת דם של השהידים שלנו מקרבת אותנו לניצחון על היהודים" (דף הפייסבוק של מחמד שחאדה, 30 במרץ 2018)

פוסט שהעלה מחמד שחאדה לדף הפייסבוק שלו בו כתב : “חושבים כי (השהיד) הינו אבדה קשה לנו, אולם לא יודעים כי כל טיפת דם של השהידים שלנו מקרבת אותנו לניצחון על היהודים” (דף הפייסבוק של מחמד שחאדה, 30 במרץ 2018)

אירועים נוספים
  • במהלך השבוע בוצעו ניסיונות נוספים לביצוע פיגועים שסוכלו על ידי כוחות הביטחון הישראליים. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן אירועים בולטים:
    • 25 ביוני 2018 – במהלך כניסת מתפללים למתחם קבר יוסף בשכם זיהו כוחות הביטחון הישראליים כלי רכב חשוד שהתקרב במהירות לעברם. בתגובה ירו הכוחות לעבר כלי הרכב ועצרו את החשוד (דובר צה”ל, 26 ביוני 2018).
    • 25 ביוני 2018 – כוח תצפית סמוך לקריית ארבע זיהה ניסיון חדירה לישוב. כוחות הביטחון שהגיעו לישוב זיהו, כי מדובר בנער ישראלי שעבר את הגדר. אחד מאנשי הכוננות נפצע באורח קשה בתאונת דרכים לאחר שהוזעק למקום האירוע (דובר צה”ל, 27 ביוני 2018).
    • 25 ביוני 2018 – במהלך סריקות של כוחות הביטחון הישראליים בעיר חברון ובכפר סילואד תפסו הכוחות אמצעי לחימה. בין השאר נתפסו שני אקדחים ושני רימוני הלם (דובר צה”ל, 25 ביוני 2018).
    • 23 ביוני 2018 – לוחמי משמר הגבול ירו לעבר פלסטיני שעורר את חשדם סמוך למחסום באבו דיס. מחקירה ראשונית עלה, כי החשוד ירד ממונית פלסטינית סמוך למחסום והחל להתקדם לעבר הלוחמים. הוא לא נענה לקריאות לעצור והמשיך להתקדם גם לאחר שבוצע ירי באוויר. לאחר מכן בוצע ירי לעבר פלג גופו התחתון והוא נעצר (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביוני 2018).
    • 22 ביוני 2018 – לוחמי משמר הגבול איתרו שני מטענים שהיו מוכנים לשימוש סמוך לעמדת הבידוק במערת המכפלה בחברון. המטענים פורקו על ידי חבלנים. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 ביוני 2018).
    • 21 ביוני 2018- מטען צינור הושלך לעבר לוחמי משמר הגבול המוצבים באזור מערת המכפלה בחברון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביוני 2018).
    • לוחמי משמר הגבול עצרו בליל 21 ביוני 2018 שישה פלסטינים מבית לחם, אחד בעל אזרחות ישראלית, שנהגו על פי החשד לחבל ולהסב נזק לגדר הביטחון באזור הר חומה בירושלים. העצורים נהגו להגיע לגדר רעולי פנים עם כלי חיתוך וגרמו לגדר נזק רב. חלק מהעצורים חשודים בפעילות טרור נוספת. בחיפוש שנערך בביתו של אחד העצורים נמצאו חומרים להכנת מטעני צינור, משקפת, סכינים ואמצעי לחימה נוספים (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 ביוני 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

מעבר רפיח
  • ב-19 ביוני 2018 הודיעה הנהלת מעבר רפיח, כי הוא יישאר פתוח עד להודעה חדשה (פלסטין אליום, 19 ביוני 2018). מצרים התירה העברה של עשר משאיות דלק לרצועה דרך מעבר רפיח (אמר, 20 ביוני 2018). אספקת חשמל לרצועה
  • חברת החשמל ברצועה מסרה כי לוח זמני אספקת החשמל הנוכחי עומד על ארבע שעות אספקה ו-16 שעות הפסקה (אמד, 24 ביוני 2018). טאפר מלחם, יו”ר רשות האנרגיה ואוצרות הטבע ברשות הפלסטינית, אמר כי מתקיימים מגעים עם משרד האנרגיה המצרי בנוגע להקמת קווי חשמל חדשים שבעזרתם יספקו חשמל לרצועת עזה (דניא אלוטן, 25 ביוני 2018).
מצבה הכספי של אונר”א
  • לנוכח משבר המימון של אונר”א מתכוונת הסוכנות להשעות את פעילותה ברצועה באופן חלקי ולדחות את תשלום משכורותיהם של חלק מפקידיה (ראיא, 20 ביוני 2018). . ב-25 ביוני 2018 התקיימה בבניין האו”ם בניו יורק ועידת המדינות התורמות לאונר”א. בוועידה משתתפות 27 מדינות. הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופאי והליגה הערבית משמשות כמשקיפות. מטרת הועידה לאסוף את סכום הכסף הנדרש לאונר”א כדי שהסוכנות תוכל להמשיך בפעילותה (צפא, 24 ביוני 2018).

הפגנה מחאה מול מטה אונר"א בעזה נגד הכוונה לקצץ בתקציב הסוכנות (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018)
הפגנה מחאה מול מטה אונר”א בעזה נגד הכוונה לקצץ בתקציב הסוכנות (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018)

  • קודם לכינוס הועידה התייחסו גורמים פלסטינים ובינלאומיים למצבה של אונר”א:
    • ניקולאי מלדנוב, שליח האו”ם לתהליך השלום, אמר כי במסגרת הועידה תקבל הסוכנות סיוע בגובה של 250 מיליון דולרים. לדבריו הסיבה המרכזית בשלה נקלעה הסוכנות לגרעון היא החלטת ארה”ב לקצץ סכום של 300 מיליון דולרים מתקציבה תוך שנה אחת (הטלוויזיה הפלסטינית, 23 ביוני 2018).
    • עדנאן אבו חסנה, דובר אונר”א ברצועה, אמר כי שיעור הגירעון הנוכחי של אונר”א עומד על 256 מיליון דולרים והוסיף כי התמונה בקשר לעתידה של אונר”א אמורה להתבהר לאחר הועידה (ראיא, 20 ביוני 2018).
    • אמיר אלמסחאל, יו”ר התאחדות העובדים הערביים באונר”א ברצועה, טען כי המשבר הפיננסי הפוקד כיום את אונר”א והגרעון הכספי מאיימים על פעילות הארגון בכלל ועל תחילת שנת הלימודים הקרובה בבתי הספר של הארגון בפרט (מען, 25 ביוני 2018).
ביקור משלחת חמאס ברוסיה
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס יצא בראש משלחת מטעם חמאס לביקור ברוסיה. במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם מיכאל בוגדנוב סגן שר החוץ הרוסי המשמש גם כשליח מיוחד של פוטין למזרח התיכון ובכירים במשרד החוץ הרוסי (אתר חמאס, 25 ביוני 2018). בראיון שהעניק מוסא אבו מרזוק אמר, כי במהלך הפגישות הביעו הבכירים הרוסיים את סירובם ליוזמת השלום האמריקאית (“עסקת המאה”). מרוסיה אמורה המשלחת לצאת לביקור במספר מדינות נוספות ובהן איראן (אלמיאדין, 25 ביוני 2018).

פגישת מוסא אבו מרזוק עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב (אתר תנועת חמאס, 25 ביוני 2018)
פגישת מוסא אבו מרזוק עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב (אתר תנועת חמאס, 25 ביוני 2018)

תגובות ברשות הפלסטינית ליוזמת השלום של ארה”ב
  • על רקע הגעתם של ג’ראד קושנר היועץ הנשיאותי של טראמפ למשא ומתן בינלאומי וג’ייסון גריבלאט השליח המיוחד למזרח התיכון לאזור במטרה לגבש תכנית שלום בהובלת ארה”ב, מתחו בכירים פלסטינים ביקורת קשה על העסקה המתרקמת ואף סירבו להיפגש עם חברי המשלחת.
  • להלן כמה התבטאויות של בכירים פלסטינים בנושא:
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי ביקור המשלחת והמשך השיח על גיבוש עסקה מהווים “תוקפנות” כלפי ההנהגה הפלסטינית והם יובילו למבוי סתום. לדבריו על המשלחת האמריקאית להפסיק למכור אשליות ולזייף את ההיסטוריה. לדברי אבו רדינה הכתובת להשגת שלום היא אבו מאזן וחברי ההנהגה הפלסטינית ולא ניתן לעקוף אותה. עוד הדגיש, כי שלום יוכל להתקיים רק על בסיס הקמת מדינה הפלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים בגבולות 1967 באמצעות גיבוש מנגנון בינלאומי.
    • צאא’ב עריקאת, מזכ”ל הועד הפועל של אש”ף אמר כי ביקור המשלחת באזור חותר להפלת ההנהגה הפלסטינית ביהודה שומרון ולמחיקת סוגית הפליטים (ופא, 23 ביוני 2018).
    • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, אמר כי דינה של התוכנית להיכשל וכי ביקורים מסוג זה מעידים על כוונה לחסל את הסוגיה הפלסטינית. עוד ציין כי בתוכנית זאת שואפת ארה”ב להפריד בין הגדה לבין הרצועה והזהיר מפני שליטת חמאס ברצועה (סמא, 22 ביוני 2018).
 קריקטורה לפיה משמעות תכנית השלום היא ויתור על הר הבית:"עסקת המאה..." (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018). משמאל   קריקטורה לפיה אדמת פלסטין אינה למכירה. בערבית ובאנגלית: "לא למכירה..." (דף הפייסבוק אסמאעיל אלבזם, 23 ביוני 2018)
קריקטורות בכלי התקשורת של חמאס המותחות ביקורת על התוכנית. מימין: קריקטורה לפיה משמעות תכנית השלום היא ויתור על הר הבית:”עסקת המאה…” (דף הפייסבוק שהאב, 24 ביוני 2018). משמאל: קריקטורה לפיה אדמת פלסטין אינה למכירה. בערבית ובאנגלית: “לא למכירה…” (דף הפייסבוק אסמאעיל אלבזם, 23 ביוני 2018)
ביקורת על התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג על טיפולה בנושא הפלסטיני
  • במסיבת עיתונאים שערך ריאצ’ מנצור, נציג רשות הפלסטינית באו”ם, הוא מתח ביקורת על פאטו בנסודה, התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג. לדבריו דוחה התובעת הכללית שוב ושוב את הטיפול בסוגיה הפלסטינית. הוא ציין, כי במשך שלוש שנים לא ערך בית הדין חקירות בנושא המצב באדמות פלסטין מעבר לחקירות ראשונות. מנצור ציין, כי ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם הבינלאומית תחל לפעול בקרוב כדי לחקור את פעולותיה של ישראל נגד המפגינים בצעדות השיבה (דניא אלוטן, 23 ביוני 2018).
הפגנות ביהודה ושומרון במחאה על מדיניות אבו מאזן כלפי הרצועה
  • במהלך השבוע נמשכו הפגנות המחאה ביהודה ושומרון נגד המדיניות שנוקט אבו מאזן כלפי רצועת עזה והסנקציות שמטילה הרשות על הרצועה. ב-23 ביוני 2018 נערכה הפגנה מצומצמת בהשתתפות כמה מאות מפגינים בכיכר אלמנארה בראמאללה (חשבון הטוויטר שבכת קדס, 23 ביוני 2018). המחאה אורגנה על ידי פעילי שמאל וגורמי חמאס. הפעם החליטו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שלא להגיב באלימות ואף אישרו את קיומה של ההפגנה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 23 ביוני 2018).
  • ב-20 ביוני 2018, נערכה הפגנה בבית לחם בהשתתפות עשרות פלסטינים. המשתתפים דרשו להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל והשמיעו קריאות בשבח מחמד צ’יף ו”ההתנגדות המזויינת” ונגד “ההתנגדות בדרכי שלום”. נמסר, כי המשטרה נסוגה ממקום ההפגנה, ובמקום נותרו רק אנשי משטרת התנועה כדי לכוון את התנועה (מען, 20 ביוני 2018).
המשט לרצועת עזה – עדכון
  • ב-22 ביוני 2018 עזבו הספינות אלעודה וחריה את נמל קשקאיש (Cascais), כ- 30 ק”מ מערבית לליסבון, (דף הפייסבוק של קואליציית צי החירות, 22 ביוני 2018). ב-23 ביוני 2018 הגיעו הספינות לקדיס (Cádiz) שבצפון- מערב ספרד שם הן צפויות לשהות שם עד 26 ביוני (אתר “קואליציית צי החירות”, 18 ביוני 2018).
 הספינות אלעודה וחריה בנמל קשקאיש.    זאהר ביראוי מצטלם ליד הספינות (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 21 ביוני 2018)
משמאל: הספינות אלעודה וחריה בנמל קשקאיש. מימין: זאהר ביראוי מצטלם ליד הספינות (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 21 ביוני 2018)
  • אשר לספינות הקטנות Mairead ו-Falestine, לאחר שהמשטרה בפריס לא אפשרה להן לעגון, הן עגנו בעיירה Gennevilliers בפרברים הצפון-מערביים של פריס (דף הפייסבוק של ראש העירייה שם, Patrice Leclerc, 17 ביוני 2018). משם הן אמורות להפליג לליון (דף הפייסבוק SosGaza Collectif Rochelais pour la Palestine, 23 ביוני 2018).
  • על פי יוסף סמור (Youssef Sammour) מהנדס ימי ניו-זילנדי ממוצא פלסטיני, המשתתף במשט על סיפון הספינה חריה, התחנות הבאות תהיינה קליארי (Cagliari) באי סרדיניה (5-8 ביולי); נאפולי (12-14 ביולי) ופאלרמו שבסיציליה (16-19 ביולי). מפאלרמו הספינות יפליגו לכיוון ליאון (קבוצת הפייסבוק Bon Voyage – Sailing from Amsterdam to Sicily שהקים יוסף סמור).
 פעילים על סיפון אלעודה (מימין לשמאל): הישראלית Zohar Chamberlain Regev, שמשמשת מתאמת "צי החירות"; המחזאית הספרדית Lola Blasco; הרופא הקנדי-פלסטיני Majed Kraishi; והמתאם לשעבר של פרויקט Gaza Ark , עוני פרחאת (דף הפייסבוק של Dimitri Lascaris, 22 ביוני 2018).   הספינות Mairead ו-Falestine ב- Gennevilliers(דף הפייסבוק של Patrice Leclerc, 17 ביוני 2018)
מימין: פעילים על סיפון אלעודה (מימין לשמאל): הישראלית Zohar Chamberlain Regev, שמשמשת מתאמת “צי החירות”; המחזאית הספרדית Lola Blasco; הרופא הקנדי-פלסטיני Majed Kraishi; והמתאם לשעבר של פרויקט Gaza Ark , עוני פרחאת (דף הפייסבוק של Dimitri Lascaris, 22 ביוני 2018). משמאל: הספינות Mairead ו-Falestine ב- Gennevilliers(דף הפייסבוק של Patrice Leclerc, 17 ביוני 2018)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביוני 2018: "ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל במסגרת "כללי משחק" חדשים שחמאס מנסה להתוות, שנועדו להגן על מבצעי טרור ההצתות" ."
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.