חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (26-20 בפברואר 2019)

משתתפי

משתתפי "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 22 בפברואר 2019).

הבערת צמיגים ויידוי אבנים בסמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של

הבערת צמיגים ויידוי אבנים בסמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 22 בפברואר 2019)

הבערת צמיגים ויידוי אבנים בסמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של

הבערת צמיגים ויידוי אבנים בסמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 22 בפברואר 2019)

ילדים מטפסים על הגדר הגבול (דף הפייסבוק של

ילדים מטפסים על הגדר הגבול (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 23 בפברואר 2019).

מפגיני

מפגיני "צעדת השיבה" בסמוך לגדר הביטחון.

אירועי המשט בים וביבשה (דף הפייסבוק של

אירועי המשט בים וביבשה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)

(דף הפייסבוק של

(דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 23 בפברואר 2019)

הפגנה בעזה המפגינים מניפים שלטים הקוראים להתפטרות אבו מאזן.

הפגנה בעזה המפגינים מניפים שלטים הקוראים להתפטרות אבו מאזן.

  • גם השבוע הופגנה בצעדת יום שישי ובימים שלאחריה רמת אלימות גבוהה . ביטויים לכך: מפגינים, כולל ילדים, שהיו בקו הקדמי התעמתו עם חיילי צה”ל , השליכו בקבוקי תבערה ורימונים טיפסו על גדר הביטחון . כמו כן נמשכו פעולות אלימות בימים (ובלילות) שלאחר צעדת יום שישי וחודשה הפרחת בלוני התבערה לעבר ישראל. במקביל נמשכת הרטוריקה המתלהמת של חמאס הכוללת איומים בהעלאה נוספת של רף האלימות.
  • ערוץ טלוויזיה איראני בערבית שידר תכנית העוסקת ביכולותיו הצבאיות של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ארגון הטרור הפלסטיני המועדף על איראן). בתוכנית נאמר, כי הארגון הצליח לפתח “טילים מדויקים” וכי ביכולתו לשגר רקטות וטילים לעבר תל אביב, נתניה וירושלים.
  • נמשכות התגובות הפלסטיניות הנזעמות לקיזוז כספי הסילוקין עיקרן: אבו מאזן הבהיר, כי הרשות לא תסכים לקבל כספים מישראל לאחר הקיזוז; פנייה לערכאות בינלאומיות כולל לבית הדין הפלילי הבינלאומי; פנייה לנשיא צרפת על רקע הקשר של צרפת לפרוטוקול פריס והחרמה של מוצרים ישראליים . “גורם בכיר” ברשות אף איים בהפסקת העברת תשלומים לפקידי ממשל חמאס דבר שעלול להוביל לסבב לחימה עם ישראל.
“צעדת השיבה ”
  • ב-22 בפברואר 2019 התקיימה “צעדת השיבה” ה-48 במספר שעמדה בסימן “הנאמנות לשהידים של הטבח במערת המכפלה” (לציון יום השנה ה-25 לטבח במערת המכפלה שבוצע על ידי ברוך גולדשטין). באירועי “צעדת השיבה” השתתפו כ-8,000 מפגינים, מעט פחות ממספרם בשבוע שעבר, חלקם התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים. המפגינים השליכו בקבוקי תבערה ורימונים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, אשר השיבו באמצעים נגד הפגנות ובאש חיה. גורמים פלסטינים דיווחו, כי כמה מפגינים הצליחו לטפס מספר פעמים על גדר הביטחון מזרחית לעיר עזה ולהניף עליה את דגל פלסטין (פאל אינפו, 22 בפברואר 2019).
ילדים מטפסים על הגדר הגבול (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 23 בפברואר 2019).      מפגיני "צעדת השיבה" בסמוך לגדר הביטחון.
מימין: מפגיני “צעדת השיבה” בסמוך לגדר הביטחון. משמאל: ילדים מטפסים על הגדר הגבול (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 23 בפברואר 2019).
ילדים מיידים אבנים סמוך לגדר הביטחון במהלך אירועי "צעדת השיבה" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 23 בפברואר 2019)     ילדים מיידים אבנים סמוך לגדר הביטחון במהלך אירועי "צעדת השיבה" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 23 בפברואר 2019)
ילדים מיידים אבנים סמוך לגדר הביטחון במהלך אירועי “צעדת השיבה” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 23 בפברואר 2019)
  • משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי באירועים נהרג נער בן 15 ו-41 פלסטינים נפצעו. על פי דיווחים פלסטינים הנער ההרוג הוא יוסף סעיד חסין אלדאיה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 22 בפברואר 2019). מקור בחמ”ל המשותף של הארגונים הפלסטינים הטיל על ישראל את האחריות המלאה למותו של הנער הפלסטיני . הוא גם איים כי “הפשעים” שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים עתידים להצית את המצב ביישובי עוטף עזה. לדבריו קראו כוחות “ההתנגדות” לדון באופן התגובה על מותו של הנער והחמ”ל מנהל מגעים אינטנסיביים עם מתווכים מטעם האו”ם ועם גורמים מצריים. לעוד ציין, כי כוחות “ההתנגדות” נמצאים בכוננות מתמדת כהכנה לכל הסלמה או עימות עם כוחות צה”ל (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2019).
  • כבכל שבוע נכחו בכירי חמאס וארגונים נוספים באירועים. בנאומים שנשאו התייחסו דוברים רבים לאירועים בהר הבית (ראו להלן). להלן מספר התבטאויות בהן נשמעו איומים נגד ישראל:
    • פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי האירועים במסגד אלאקצא מבשרים טובות והם מוכיחים שהעם הפלסטיני דבק בזכויותיו וב”התנגדות” הוא קרא לעם הפלסטיני להתאחד ולהמשיך להיאבק בישראל. עוד ציין בדבריו, כי הצעירים הפלסטינים ממתינים לאות כדי לפרוץ את גדר הביטחון במזרח הרצועה (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2019).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מאבקו של העם הפלסטיני במסגד אלאקצא עלה שלב (ערוץ אלאקצא, 22 בפברואר 2019).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס ודובר הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, קרא ל”התנגדות הפלסטינית” להכנס לכוננות מלאה כדי להגיב על כל תוקפנות נגד מסגד אלאקצא. הוא קרא לציבור הפלסטיני לגיוס כללי במטרה להגן על המסגד (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2019).
  • הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה קראה לציבור הפלסטיני להשתתף ב”צעדת השיבה” ביום שישי 1 במרץ 2019 שתתקיים תחת הסיסמא ” שער הרחמים”. לדבריהם יוכרז יום זה כ”יום זעם” על הפגיעה במסגדים ובאתרים קדושים. הוא גם קרא לפלסטינים להתכונן לקראת האירועים לציון יום השנה הראשון לתחילת הצעדות שיערך ב-30 במרץ 2019 (אלאקצא, 22 בפברואר 2019).
אירועי המשט
  • ב-19 בפברואר 2019 התקיים המשט ה-25 בו השתתפו כ-12 כלי שיט. המשט התקיים תחת הסיסמא “המשך המצור יגרום לפיצוץ”. במקביל התקיימה הפגנה אלימה בה השתתפו כ-1,500 פלסטינים (שהאב, 19 בפברואר 2019). נמסר, כי בהפגנות נפצעו עשרים מפגינים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 19 בפברואר 2019). פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית אמר, כי העם הפלסטיני נמצא “על סף פיצוץ” והדגיש כי אם ישראל לא תחזור ותפעל על פי ההבנות שהושגו עמה יגבירו הפלסטינים את פעילות “יחידות ההטרדה הלילית” עד שיפרצו את הגבולות (אלאקצא, 19 בפברואר 2019).
אירועי המשט בים וביבשה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)     אירועי המשט בים וביבשה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 בפברואר 2019)
אירועי המשט בים וביבשה
(דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 19 בפברואר 2019)
  • הרשות העליונה לצעדת השיבה הודיעה כי המשט הבא יתקיים ב-26 בפברואר 2019 תחת הסיסמא “הרצועה גוברת על המכתרים שלה” (אלאקצא, 25 בפברואר 2019). מאוחר יותר הודיעו המארגנים על ביטול האירועים, ככל הנראה בשל אילוצי מזג האוויר .
הפרחת בלוני תבערה
  • יחידת בני אלזוארי דיווחה כי הפרחת בלוני התבערה נגד ישראל חודשה (עמוד הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בפברואר 2019 ) ב-19 בפברואר 2019 פרצו שתי שריפות ביער כיסופים בעוטף עזה כתוצאה משיגור בלוני תבערה. כמו כן אותר חומר נפץ מחובר לבלון שנחת באזור המועצה האזורית שער הנגב. היו אלה שריפות ראשונות שפרצו כתוצאה משיגור בלוני תבערה מאז אוקטובר 2018. יום למחרת, ב-20 בפברואר 2019 זוהו מספר בלוני תבערה נוספים ששוגרו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. חלק מבלוני התבערה התפוצץ באוויר. צרור בלונים נמצא לאחר שנחת בשטח פתוח בשטחה של המועצה האזורית אשכול (דוברות מועצה אזורית אשכול, 20 בפברואר 2019). בתגובה תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדה של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 20 בפברואר 2019). בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי לא היו נפגעים.
הפרחת בלוני תבערה לעבר שטח ישראל ממזרח לאלבריג' (דף הפייסבוק של "בני אלזוארי ברצועת עזה", 20 בפברואר 2019)      הפרחת בלוני תבערה לעבר שטח ישראל ממזרח לאלבריג' (דף הפייסבוק של "בני אלזוארי ברצועת עזה", 20 בפברואר 2019)
הפרחת בלוני תבערה לעבר שטח ישראל ממזרח לאלבריג’
(דף הפייסבוק של “בני אלזוארי ברצועת עזה”, 20 בפברואר 2019)
פעילות אלימה בימים שבין צעדות ימי שישי
  • בימים שבין הצעדות נמשכה כמעט מידי יום הפעילות האלימה של “יחידות ההטרדה הלילית” ויחידות הצמיגים במספר נקודות לאורך הגבול סמוך לגדר הביטחון. במסגרת זאת דווח על פלסטינים שניסו לחצות במספר מקומות את הגדר (שהאב, 21 בפברואר 2019). הפלסטינים אף דיווחו על מספר פצועים שנפגעו במהלך הפעילות כתוצאה מתגובת כוחות צה”ל (שבכה קדס, 20 בפברואר 2019).
  • ב-23 בפברואר 2019 דווח כי פעילות “יחידות ההטרדה הלילית” ליום זה בוטלה זאת בשל “המצב הביטחוני בגבול” (עמוד הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 23 בפברואר 2019) יום למחרת דווח על חידוש הפעילות (אמאמה, 24 בפברואר 2019). בהקשר לפעילות זו אמר אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי פעולות “יחידות ההטרדה הלילית” נועדו לגרום לתושבי עוטף עזה לחוש חרדה כפי שחשים תושבי הרצועה בשל המצב הביטחוני שישראל גורמת לו (ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר 2019).
אמצעים לפעילות הלילית, שהוכנו ע"י יחידת "בני אלזוארי ברפיח" (דף הפייסבוק של "בני אלזוארי ברפיח", 21, 24 בפברואר 2019)      אמצעים לפעילות הלילית, שהוכנו ע"י יחידת "בני אלזוארי ברפיח" (דף הפייסבוק של "בני אלזוארי ברפיח", 21, 24 בפברואר 2019)
אמצעים לפעילות הלילית, שהוכנו ע”י יחידת “בני אלזוארי ברפיח”
(דף הפייסבוק של “בני אלזוארי ברפיח”, 21, 24 בפברואר 2019)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

סיכול ניסיון הברחה לרצועת עזה
  • סוכל ניסיון להבריח לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, ציוד בעל שימושים צבאיים אפשריים לביצוע פעולות טרור. במהלך העברת עשרה שקי דואר מישראל לרצועה זוהו 11 חבילות החשודות כמוצרים המוגדרים כ”דו שימושיים”. הציוד החשוד הוזמן באמצעות האינטרנט וכלל שני מיקרוסקופים דיגיטאליים, כוונות לנשק, ציוד ביומטרי, טלפונים שטח, פנסי צלילה, שתי חבילות של רכיבים אלקטרוניים, חוטי סיבים אופטיים ומתאמים ומלחמים אלקטרוניים. ראש מנהלת התיאום והקישור בעזה אמר כי הם רואים בחומרה רבה את הניסיון לנצל את הכנסת הדואר מישראל לרצועת עזה. לדבריו עלולים מוצרים אלה לשמש את ארגוני הטרור ברצועה לבצע פיגועים נגד ישראל (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20 בפברואר 2019).

חלק מהמוצרים הדו-שימושיים, שנתפסו במעבר ארז 
(חשבון הטוויטר בעברית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20 בפברואר 2019)
חלק מהמוצרים הדו-שימושיים, שנתפסו במעבר ארז (חשבון הטוויטר בעברית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20 בפברואר 2019)

המשך מתיחות בשער הרחמים בירושלים
  • במהלך השבוע נמשכה המתיחות בהר הבית לאחר שהוקף פתח את המבנה סמוך לשער הרחמים (באב אלרחמה). המבנה נסגר בצו בית משפט בשנת 2003 לאחר שבמקום פעלה אגודה שהייתה קשורה לחמאס והוצאה מחוץ לחוק. גופים פלסטינים גינו את החלטת ישראל לסגור את רחבת שער הרחמים וקראו לציבור הפלסטיני להגיע בהמוניו לאזור המסגד ולהגן עליו.
  • כוחות משטרה מתוגברים נערכו במקום אולם מקום התפילה עצמו לא נסגר. טרם התפילה, במטרה למנוע התפרעויות, עצרה המשטרה, בליל 21 בפברואר 2019, כשישים חשודים בהסתה והפרות סדר רובם תושבי מזרח ירושלים (זאת בנוסף למעצר 34 פלסטינים בימים שקדמו לכך). בין העצורים היה גם יו”ר מועצת הוקף הירדני עבד אלעט’ים סלהב אשר קרא לעם הפלסטיני להתגייס ולהגיע אלאקצא בצהרי יום שישי כדי לקיים את התפילה (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2019). שר ההקדשים ודובר משרד החוץ הירדני גינו את מעצרו ודרשו לשחררו. שר ההקדשים אף הגדיר זאת כ”הסלמה חמורה ומשחק באש”. הנהלת הוקף פנתה באופן חריג ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיתערב בהחלטת המשטרה לסגור את בנין שער הרחמים. סלהב שוחרר ב-24 בפברואר 2019 המשטרה דרשה ממנו לחתום על צו האוסר עליו להיכנס למתחם הר הבית במשך שבוע אך הוא סירב (הארץ, 25 בפברואר 2019).
שיח' עבד אלעט'ים סלהב, יו"ר מועצת הוקף, פורץ יחד עם המון מוסלמי את המתחם בהר הבית (חשבון הטוויטר PALINFO, 22 בפברואר 2019).    מוסלמים פורצים למתחם שער הרחמים בהר הבית (מען, 23 בפברואר 2019).
מימין : מוסלמים פורצים למתחם שער הרחמים בהר הבית (מען, 23 בפברואר 2019). משמאל: שיח’ עבד אלעט’ים סלהב, יו”ר מועצת הוקף, פורץ יחד עם המון מוסלמי את המתחם בשער הרחמים (חשבון הטוויטר PALINFO, 22 בפברואר 2019).
  • בתקשורת הפלסטינית וברשתות החברתיות הוצג האירוע כניצחון פלסטיני לאחר מאבק עיקש שניהלו בשבוע האחרון. הצגת האירועים כ”ניצחון” פלסטיני על ידי הרשות הפלסטינית ושיח’ כראמה צברי, סייעה להערכתנו להרגעת הרוחות. מנגד, המשיכה חמאס במסע הסתה וקראה לציבור הפלסטיני להמשיך ולמחות להלן כמה התבטאויות:
    • נביל שעת’ יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, אמר כי הפלסטינים הצליחו כמו בעבר לסכל את ניסיונות ישראל להתקין מצלמות מעקב בכניסות למסגד אלאקצא לאחר שיצאו לרחובות בעבר וכך גם עשה העם הפלסטיני עתה שהתנגד לתוכנית ישראל להשתלט על שער הרחמים (ופא, 22 בפברואר 2019).
    • אסאמה קואסמי, דובר פתח, אמר כי ישראל “משחקת באש” וכי עליה לשאת בהשלכות של פשעיה לשכת אבו מאזן טענה כי פעולותיה של ישראל והחלטותיה הורסות את כל ההסכמים שנחתמו בעבר ומנוגדות לחוק הבינלאומי .
    • שיח’ עכרמה צברי, יו”ר הרשות האסלאמית העליונה ודרשן מסגד אלאקצא, טען, כי מתחם זה הינו חלק בלתי נפרד ממסגד אלאקצא. לדבריו יש לישראל תכנית להפוך את המתחם לבית כנסת, ולכן המתפללים המוסלמים סיכלו מזימה זאת באמצעות פריצה למתחם. לדבריו, המתחם זקוק לשיפוץ ותחזוקה והם עומדים לבצע זאת (דף הפייסבוק של ערוץ אלע’ד, 22 בפברואר 2019).
    • אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי סגירת שער הרחמים והצעדים בשטח שישראל נוקטת בירושלים ומעידים על כוונה לפלג את המקום ולהשתלט עליו בהדרגה. הוא קרא להתייחס ליום שישי 22 בפברואר 2019 כיום התקוממות ועמידה איתנה למען אלאקצא בכל מקום בשטחים הפלסטינים כדי להכשיל את צעדיה של ישראל.
    • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, גינה את מעצרו של ראש מועצת הוקף עבד אלעט’ים סלהב וטען כי המעצרים הללו יגבירו את ההתנגדות לישראל מצד הפלסטינים בירושלים (אתר חמאס, 24 בפברואר 2019).
קריקטורה בעיתון אלקדס: "אל באב אלרחמה..."  (קרי, שער הרחמים)(אלקדס, 23 בפברואר 2019).    הפריצה למתחם שער הרחמים (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 22 בפברואר 2019)
מימין: קריקטורה בעיתון אלקדס: “אל באב אלרחמה…” (קרי, שער הרחמים)(אלקדס, 23 בפברואר 2019). משמאל: הפריצה למתחם שער הרחמים (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 22 בפברואר 2019)
אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה וכספים שהיו מיועדים למימון טרור. להלן אירועים בולטים:
    • 26 בפברואר 2019 – בסריקות שערכו כוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים ביהודה ושומרון נתפסו כמה אלפי שקלים שנועדו למימון פעילות טרור (דובר צה”ל, 26 בפברואר 2019).
    • 25 בפברואר 2019 –בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בבית אומר (צפונית מערבית לחברון) נמצא כלי נשק מאולתר מסוג “קרלו” (דובר צה”ל, 25 בפברואר 2019).
    • 22 בפברואר 2019 – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב אבטחה בו נסעו מספר בני אדם בשכונת סילואן שבמזרח ירושלים. כלי הרכב נשרף כליל. לא היו נפגעים בקרב נוסעים. כוחות המשטרה פתחו בחקירה לאיתור המבצעים (דוברות משטרת ירושלים, 22 בפברואר 2019).
    • 21 בפברואר 2019 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר לובן אלשרקיה (סמוך לראמאללה) עצרו הלוחמים חמישה חשודים המעורבים ביידוי אבנים (דובר צה”ל, 21 בפברואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

התבססות חמאס במעבר כרם שלום
  • מנגנוני הביטחון של חמאס עדיין מכתרים את מעבר כרם שלום וסביבתו ומכפיפים את שליטתם המלאה עליו לאחר שהאזור הוכרז אזור צבאי ביטחוני. עובדים ממשרד האוצר ברצועה המשתייכים לחמאס מפקחים על תנועת הסחורות במעבר. בנוסף שינו אנשי חמאס את מסלול המשאיות נושאות הסחורות לרחבת מכס שהוכשרה לאחרונה. יצוין כי מאז קיבלה הרשות הפלסטינית את ניהול המעבר (נובמבר 2017 בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בקהיר) עבדו במעבר 82 פקידים השייכים למנהלת המעברים והגבולות של הרשות הפלסטינית (אלג’זירה, 21 בפברואר 2019).
הפגנות מחאה ברצועה נגד אבו מאזן
  • במחאה על צעדי הענישה בהם נוקט אבו מאזן נגד חמאס ברצועה הושק קמפיין תקשורתי הקורא להתפטרות אבו מאזן. במסגרת זאת פרסמו ברשתות החברתית כרזות הקוראות לסילוקו של אבו מאזן. במסגרת הקמפיין יצאו אלפי מפגינים לעצרת מחאה בכיכר אלסראיא בעזה. המפגינים קראו לאבו מאזן להתפטר מתפקידו, הם הניפו שלטים רבים עליהם ההאשטאג “#הסתלק” וכן דגלי פלסטין. גוף חזית המכנה עצמו “התנועה העממית להצלה הלאומית” שארגן את האירוע מסר כי מטרת ההפגנות היא לקרוא להסתלקותו של אבו מאזן “המזיק לעם הפלסטיני ומדרדר את הסוגיה הלאומית המדינית”. להערכתנו עמדה חמאס מאחורי קמפיין המחאה. משיר אלמצרי דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר בראיון כי אבו מאזן מהווה סכנה ממשית לסוגיה הפלסטינית וכי הוא אויב העם הפלסטיני (אלאקצא, 23 בפברואר 2019). מנגד השתתפו אלפי פלסטינית בעצרות תמיכה באבו מאזן ביהודה ושומרון במסגרת זאת נערכו אירועים במספר ערים ביהודה ושומרון ביניהן בחברון, טובאס, ג’נין וטול כרם (ופא, 23 בפברואר 2019).
הצגת הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בתקשורת האיראנית
  • ערוץ אלעאלם האיראני שידר תכנית העוסקת ביכולותיה הצבאיות של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. בכתבה חשפו אבו חמזה ,דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסאלמי, ובכירים נוספים מידע אודות התנהלות הזרוע הצבאית, אמצי הלחימה שברשותם וכוונות הארגון .
  • במהלך התוכנית מסר דובר הזרוע הצבאית, כי הם הצליחו לפתח “טילים מדויקים” (במקור צואריח’ דקיקה) . הוא הוסיף כי ביכולתם לשגר טילים/רקטות לעבר, תל אביב, נתניה וירושלים. כמו כן תועדו בתוכנית מנהרות של הג’האד האסלאמי אשר לטענת הארגון נועדו לסייע לשבות חיילים ישראליים כדי להחליפם באסירים פלסטינים. כמו כן הוצגה רקטה מייצור עצמי שנחשף לאחרונה המכונה “גהנום אשקלון” (אלעאלם, 24 בפברואר 2019).
    ביקור אסראא' אלבחיצי, כתבת ערוץ אלעאלם בעזה, באתר לייצור רקטות של פלוגות ירושלים (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)    ביקור אסראא' אלבחיצי, כתבת ערוץ אלעאלם בעזה, באתר לייצור רקטות של פלוגות ירושלים (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)
ביקור אסראא’ אלבחיצי, כתבת ערוץ אלעאלם בעזה, באתר לייצור רקטות של פלוגות ירושלים (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)
ביקור הכתבת במנהרת טרור של הג'האד האסלאמי (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)    ביקור הכתבת במנהרת טרור של הג'האד האסלאמי (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)
ביקור הכתבת במנהרת טרור של הג’האד האסלאמי (ערוץ אלעאלם האיראני, 24 בפברואר 2019)
תגובות לחוק הישראלי לקיזוז כספי הסילוקין
  • אישים פלסטינים המשיכו לבטא את מחאתם לחוק הישראלי לפיו יקוזזו מכספי הסילוקין שמעבירה ישראל לרשות, סכומים המיועדים על ידי הרשות למשכורות למשפחות אסירים ושהידים. לדברי שכרי בשארה, שר האוצר ברשות הפלסטינית, תשפיע ההחלטה הישראלית על תקציב 2019 שצפוי להצטמצם משמעותית דבר שישפיע ישירות גם על הצמיחה הכלכלית. יחד עם זאת הבהיר כי הפלסטינים לא ישברו מהפחתה של 40 מיליון שקלים מתקציבם, וכי אין בכוונתם להעלות מסים ואף יבחנו דרכים להורדתם. עוד ציין, כי האסירים והאסירים המשוחררים יקבלו 100% מהפנסיות והמשכורות שלהם (הטלוויזיה הפלסטינית, 21 בפברואר 2019).
  • אבו מאזן הדגיש, כי הם לא יסכימו לקבל כספים מישראל לאחר הקיזוז והוסיף, כי באם יהיה קיזוז הם יוותרו על קבלת הכספים בכלל. עוד הדגיש, כי משפחות האסירים והשהידים הן בראש סדר העדיפויות שלהם וכי הם יקצו למשפחות כל סכום שבידיהם (הטלוויזיה הפלסטינית, 20 בפברואר 2019). לדברי ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים, הוחלט לשלוח אגרת רשמית לישראל שלפיה הם מסרבים לקבל כל סכום שהוא שנוכו ממנו כספים. לדבריו האיגרת כבר הגיעה לידי הצד הישראלי (הטלוויזיה הפלסטינית, 21 בפברואר 2019). בישיבתה השבועית גינתה ממשלת המעבר הפלסטינית את ההחלטה הישראלית והודיעה כי תבחן את כל דרכי ההתמודדות עמה (ופא, 19 בפברואר 2019).
  • על רקע ההחלטה מתכוונת הרשות הפלסטינית לנקוט מספר צעדים ביניהם:
    • פנייה לגורמים בינלאומיים:
      • אבו מאזן התייחס לנושא בהרחבה במהלך נאומו בפסגה בשרם אלשיח’ בפני מנהיגים ערביים ואירופאים. כמו כן נמסר כי הוא מתכוון לקיים שיחות בנושא עם מנהיגי סין ורוסיה (ופא, 19 בפברואר 2019).
      • ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ והמהגרים, אמר כי הם שוקלים פנייה לערכאות בינלאומיות וכי הם כרגע בשלב של התדיינות בנוגע לתלונות אותן יעלו ברמה המשפטית. עוד אמר כי ממשרדו פנה למדינות אירופה כדי שיישאו באחריות ויחליטו כיצד לפעול מול צעד זה המנוגד לדבריו לחוק (הטלוויזיה הפלסטינית, 21 בפברואר 2019).
      • מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, מסר כי הוחלט להיפגש עם נציגים אירופאים ולהעביר מסר לנשיא צרפת עמנואל מקרון על רקע הקשר של צרפת לפרוטוקול פריז. כמו כן הוחלט לדבריו לפנות לבית הדין הבינלאומי (דניא אלוטן, 21 בפברואר 2019).
  • הפעלת לחצים על ישראל: גורם בכיר ברשות הפלסטינית אמר כי בעקבות העברת החוק תשתמש ממשלת ראמי חמדאללה ברצועת עזה “כמנוף לחץ” על ישראל לביטול החוק. במסגרת זאת ציין אותו גורם, כי ממשלת הרשות תפסיק את תשלום שכרם של פקידיה דבר שיגרום להחמרת המצב ההומניטארי ברצועה ואף עלול להביא לסבב לחימה עם ישראל (אלאח’באר, 22 בפברואר 2019)
  • החרמת תוצרת ישראל: שר האוצר ברשות הפלסטינית ציין, כי אחד הצעדים שיינקטו יהיה החרמה של מוצרים ישראליים, אשר יוחלפו במוצרים מתוצרת מקומית או ביבוא ממדינות אחרות (הטלוויזיה הפלסטינית, 21 בפברואר 2019). נמסר כי הממשלה מינתה צוות שתפקידו יהיה לפעול להחרים סחורות ישראליות בעלות תחליף ולמנוע מהן להיכנס לשוק הפלסטיני (דניא אלוטן, 21 בפברואר 2019).
פסגת שרם אלשיח’
  • אבו מאזן הגיע בראש משלחת לשרם אלשיח’ להשתתף בפסגה הערבית אירופית (ופא, 23 בפברואר 2019). בדברים שנשא אבו מאזן בפני באי ועידת הפסגה התייחס בצורה נרחבת לחוק הישראלי לקיזיז הכספים. הוא גינה את צעדי ישראל המפרים לדבריו את ההסכמים עם הרשות ובפרט קיזוז כספי הסילוקין הנחשבים כ”גזל” כספי העם הפלסטיני וקרא לבוררות בינלאומית בנושא. הוא קרא למדינות אירופה להקים רשת ביטחון כלכלית לתקציב הרשות כדי להתמודד עם הצעדים של ישראל נגד הפלסטינים (הטלוויזיה הפלסטינית, 24 בפברואר 2019). .
  • בהתייחסו לארה”ב אמר אבו מאזן, כי ארה”ב מעודדת באופן יוצא דופן את ישראל להתנהג כמדינה העומדת מעל החוק ולכן היא אינה כשירה לתפקד כמתווכת בתהליך השלום לדבריו “עסקת המאה” או כל תכנית שלא תתבסס על החלטות הגופים הלגיטימיים הבינלאומיים לא תצליח כל עוד היא לא תוביל למדינה פלסטינית עצמאית, שבירתה מזרח ירושלים. אבו מאזן קרא לכנס ועדה בינלאומית לשלום בה ישתתפו מדינות ערביות ואירופאיות וכן להקים מנגנון בינלאומי שיפקח על המשא ומתן עם ישראל (הטלוויזיה הפלסטינית, 24 בפברואר 2019). .

אבו מאזן נפגש בשולי הפסגה בשרם אלשיח' עם נשיא מצרים אלסיסי 
(ופא, 24 בפברואר 2019)
אבו מאזן נפגש בשולי הפסגה בשרם אלשיח’ עם נשיא מצרים אלסיסי (ופא, 24 בפברואר 2019)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.