חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27 בדצמבר 2017 – 2 בינואר 2018)

תהלוכת מחאה בבית לחם נגד החלטת טראמפ המשתתפים נושאים דגל ארה

תהלוכת מחאה בבית לחם נגד החלטת טראמפ המשתתפים נושאים דגל ארה"ב עליו תמונתו של טראמפ המכוסה בצלב קרס. על הדגל נכתב: "ציונות=נאציזם=פאשיזם. ארה"ב=דאעש=טרור" (ופא, 29 בדצמבר 2017)

שריפת דגלי ארה

שריפת דגלי ארה"ב וישראל ותמונות של הנשיא טראמפ בעצרת בעזה (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 31 בדצמבר 2017)

עצרת של בני משפחות האסירים הפלסטינים במקביל לאירוע שקיימה משפחת החייל אורון שאול (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 29 בדצמבר 2017)

עצרת של בני משפחות האסירים הפלסטינים במקביל לאירוע שקיימה משפחת החייל אורון שאול (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 29 בדצמבר 2017)

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017)

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017)

תהלוכה שקיים חזבאללה סמוך לגבול עם ישראל כאות הזדהות עם ירושלים (ערוץ אלמנאר, 29 בדצמבר 2017)

תהלוכה שקיים חזבאללה סמוך לגבול עם ישראל כאות הזדהות עם ירושלים (ערוץ אלמנאר, 29 בדצמבר 2017)

  • לאחר הפסקה קלה, התחדש השבוע ירי הרקטות ופצצות המרגמה מרצועת עזה. באחד מישובי המועצה האזורית אשכול זוהתה נפילה בשטח פתוח, סמוך לישוב. כמו כן נורו (באופן מתוכנן?) שלוש פצצות מרגמה סמוך לקהל שהתאסף בישוב על גבול הרצועה, לציון יום הולדתו של אורון שאול ז”ל, שגופתו מוחזקת על ידי חמאס. אחת מפצצות הרגמה נפלה בישוב במועצה האזורית שער הנגב וגרמה לנזק במבנה . בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שתי עמדות חמאס בצפון רצועת עזה.
  • השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר ביהודה שומרון ירושלים ורצועת עזה, כמחאה על הכרזת נשיא ארה”ב דונלד טראמפ על הכרת ארה”ב בירושלים כבירת ישראל. עם זאת, נמשכה המגמה שבאה לידי ביטוי בשבוע הקודם של ירידה קלה בהיענות להשתתפות באירועים הללו.
  • השבוע דווח על חשיפת חוליית טרור (בחודש נובמבר) שהתכוונה לבצע פיגועים ביהודה ושומרון בהנחיית פעיל חמאס מרצועת עזה. זהו ביטוי נוסף למאמץ (הבלתי מוצלח עד כה) שעושה חמאס כדי לייצר פיגועים “איכותיים” ביהודה ושומרון ולהצלחות של כוחות הביטחון הישראליים בסיכול מאמץ זה.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 1 בינואר 2018 – באזור בית ענון, צפונית לקריית ארבע, מחבל חמוש בשני סכינים לרץ עבר כוחות הביטחון הישראליים במטרה לבצע פיגוע דקירה. כוח צה”ל נטרל את המחבל . לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 1 בינואר 2018).
  • 28 בדצמבר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו חשוד, שהגיע לבית המשפט הצבאי שומרון סמוך לכפר סאלם. על גופו התגלה מטען צינור. החשוד, בן 16, תושב מחנה הפליטים ג’נין , הגיע לעמדת הבידוק ועורר את חשד אנשי הביטחון. גלאי המתכות בעמדה התריע, כי הוא נושא על גופו חומר מתכתי. בחיפוש שנעשה בבגדיו נמצא מטען צינור. הוא הועבר לחקירה (דוברות המשטרה, 28 בדצמבר 2017). זו הפעם השנייה בשבועות האחרונים בה מנסה פלסטיני להיכנס לבית המשפט כשהוא נושא מטען צינור. ב-7 בדצמבר 2017 אירע אירוע דומה.
  • 27 בדצמבר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו במעבר קלנדיא, בצפון ירושלים צעירה פלסטינית, בת 18, תושבת הכפר קטנה (צפונית מערבית לירושלים) שהתכוונה לבצע פיגוע טרור. הצעירה ניסתה להיכנס לשטח ישראל וכוחות הביטחון מנעו את כניסתה. מאוחר יותר ניסתה לעבור פעם נוספת במעבר קלנדיא כשהיא מציגה את אישורי המעבר של אחותה בת השבע. גם הפעם מנעו ממנה כוחות הביטחון להיכנס והיא נעצרה. בחקירתה הודתה, כי התכוונה לבצע פיגוע באזור ירושלים (דוברות המשטרה, 27 בדצמבר 2017).
פרטים נוספים על פיגוע הדקירה בירושלים
  • ב-10 בדצמבר 2017 בוצע פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בירושלים . מאבטח נפצע באורח קשה. החשוד בביצוע הפיגוע הוא יאסין אבו אלקרעה, בן 37, תושב הכפר ואדי פרעה סמוך לשכם. הוא נכנס לירושלים לאחר שניצל היתר כניסה שהיה לו לצרכי חקלאות. במהלך החקירה עלה, כי הפיגוע תוכנן ובוצע על ידו ללא מעורבים נוספים. ברקע למעשה עמדה, בין היתר, העובדה שהושפע מהסתה ברשת בעקבות ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל. עוד עלה בחקירה, כי טרם ביצוע הפיגוע הוא כתב צוואה שאת הנוסח שלה לקח מציטוט אודות שהידים הנמצא בספרי הלימוד של בית הספר ברשות הפלסטינית (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 28 בדצמבר 2017)[1].
מעצר חולית טרור שהתכוונה לבצע פיגועים ביהודה ושומרון
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו במהלך חודש נובמבר חמישה פלסטינים ביהודה ושומרון חברי חולית טרור שהתכוונו לבצע פיגועים בהנחיית פעיל חמאס מרצועת עזה. בחקירתם נחשף כי מי שעמד מאחורי פעילות החוליה הוא עבדאללה עראר, פעיל חמאס שהיה מעורב בחטיפתו של ששון נוריאל ז”ל[2]. הוא גורש לרצועת עזה במסגרת “עסקת שליט” וחזר לעסוק בפעילות טרור. על פי החשד הנחה עראר את עלאא’ סלים תושב ג’בע (צפונית לירושלים) להקים חוליה ולרכוש רובה M16 לביצוע פיגוע. הוא אף העביר לו כספים לצורך זה. עלאא’ סלים פנה לריאן תואם, אף הוא תושב ג’בע, וביקש שיסייע לו לרכוש רובה. הוא אף העביר לו אלפי שקלים. הוא גם פנה לשחאדה תואם וביקש ממנו כי יסייע לו לגייס פעילים. כמו כן הוא פנה למחמוד אבו ערקוב פעיל חמאס, תושב א-ראם וביקש לגייס אותו לחוליה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 1 בינואר 2018).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה על רקע הכרזת ירושלים כבירת ישראל על ידי נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, אם כי ניכרת ירידה בהיענות להשתתפות באירועים הללו. ביהודה שומרון וירושלים התקיימו האירועים במספר מוקדים, ששיאם ביום שישי בתום התפילות. באירועים נטלו בהם חלק כמה אלפים בודדים של מפגינים. בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים נפצעו כמה עשרות פלסטינים.
  • ברצועת עזה הפגינו ביום שישי כמה אלפים בכעשרים מוקדים סמוך לגבול עם ישראל. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה והציתו צמיגים. צה”ל הגיב בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, מסר, כי באירועים היו כחמישים פצועים (חשבון הפייסבוק של אשרף קדרה, 29 בדצמבר 2017). בעימותים בקרבת הגבול עם ישראל מזרחית למחנה הפליטים אלבריג’ נפצע בחזהו ג’מאל מחמד מצלח, שמת ב-30 בדצמבר 2017 מפצעיו. מצלח היה ככל הנראה פעיל פתח (דף הפייסבוק QUDSN, 30 בדצמבר 2017).

חמאס לועגת לאבו מאזן על פעילותו נגד החלטת טראמפ: "ההתנגדות בדרכי שלום להחלטת טראמפ!"(פלסטין, אתר אינטרנט המזוהה עם חמאס, 29 בדצמבר 2017)
חמאס לועגת לאבו מאזן על פעילותו נגד החלטת טראמפ: “ההתנגדות בדרכי שלום להחלטת טראמפ!”(פלסטין, אתר אינטרנט המזוהה עם חמאס, 29 בדצמבר 2017)

  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ומטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 30 בדצמבר 2017– אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים שפעלו בעיסאויה (מזרח ירושלים). לוחם משמר הגבול נפגע באורח קל ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 בדצמבר 2017).
    • 30 בדצמבר 2017 – מטען צינור הושלך לעבר כוחות הביטחון באלבירה (סמוך לראמאללה). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 בדצמבר 2017).
    • 29 בדצמבר 2017 – שני פלסטינים שיידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים באלערוב (גוש עציון), נפגעו מירי כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בדצמבר 2017).
    • 29 בדצמבר 2017 – מטען צינור הושלך לעבר כוחות הביטחון הישראליים סמוך לכפר יעבד (צפון מערב השומרון). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בדצמבר 2017).
    • 28 בדצמבר 2017- אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים סמוך לנבי צאלח . חייל צה”ל נפצע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 בדצמבר 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-1 בינואר 2018 נשמע פיצוץ באחד מיישובי המועצה האזורית אשכול. כוחות משטרה שהגיעו למקום איתרו שרידי רקטה שנפלה בשטח פתוח סמוך לישוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר מתחם צבאי של חמאס בדרום רצועת עזה. על פי התקשורת הפלסטינית הותקף מוצב של הכוח הימי של חמאס במערב ח’אן יונס (ערוץ אלקדס, 2 בינואר 2018).
  • ב-29 בדצמבר 2017 נורו שלוש פצצות מרגמה לעבר ישראל. המטח נורה לעבר קהל שהתאסף בישוב על גבול רצועת עזה לטקס לציון יום הולדתו של אורון שאול ז”ל, שגופתו נמצאת בידי חמאס. שתי פצצות מרגמה יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. פצצת מרגמה נוספת נפלה בישוב במועצה האזורית שער הנגב וגרמה נזק למבנה.
אזרחים ישראלים משתטחים על הקרקע בעקבות ירי פצצות המרגמה בעת טקס יום הולדתו של החייל אורון שאול ז"ל (יוטיוב, 29 בדצמבר 2017)   נזק שנגרם לבית מאחת מפצצות המרגמה (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 29 בדצמבר 2017)
מימין : אזרחים ישראלים משתטחים על הקרקע בעקבות ירי פצצות המרגמה בעת טקס יום הולדתו של החייל אורון שאול ז”ל (יוטיוב, 29 בדצמבר 2017)
משמאל: נזק שנגרם לבית מאחת מפצצות המרגמה (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 29 בדצמבר 2017)
  • בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר שתי עמדות חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 29 בדצמבר 2017). לדברי הפלסטינים בתקיפה נפגע מוצב של “כוח הריסון” בשכונת אלשג’אעיה ולא היו נפגעים (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 29 בדצמבר 2017). ב-30 בדצמבר 2017 בוצעה תקיפה נוספת של כלי טיס של חיל האוויר נגד עמדת תצפית של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 30 בדצמבר 2017). התקשורת הפלסטינית דיווחה כי הותקפה עמדת תצפית במזרח רפיח (חשבון הטוויטר עאג’ל מן פלסטין, 30 בדצמבר 2017).
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי
*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

תהליך העברת הסמכויות לממשלת ההסכמה
  • נמשך הקיפאון בתהליך הפיוס. פוזי ברהום, דובר חמאס, הטיל על אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית ועל הממשלה את האחריות למצב. הוא הדגיש, כי בעקבות התפקוד הלקוי של הממשלה והסנקציות שהיא מטילה על הרצועה, המצב בשטח עומד בפני קריסה (אתר חמאס, 27 בדצמבר 2017). פאיז אבו עיטה, סגן מזכיר המועצה המהפכנית של פתח אמר כי פתח תמשיך לדבוק בפיוס למרות הקשיים וכי אין לבטל את ההסכמים שנחתמו בשיחות בקהיר (הטלוויזיה הפלסטינית, 30 בדצמבר 2017).
  • מקורות פלסטיניים דיווחו, כי יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, סיכם עם עזאם אלאחמד חבר הוועד המרכזי של פתח, לערוך מפגש בהשתתפות אבו מאזן ויו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, כדי לקדם את הפיוס (אלחיאת, 29 בדצמבר 2017). עזאם אלאחמד, האחראי על “תיק הפיוס” בפתח, אישר שאכן חמאס ביקשה מפגש כזה ולדבריו הוא יתקיים בקרוב (אלמיאדין.נט, 29 בדצמבר 2017; palsawa, 29 בדצמבר 2017).
  • המצרים עושים מאמצים מול הרשות הפלסטינית וחמאס במטרה להציל את התהליך ולהתניע אותו מחדש. במסגרת זאת יצרה הנהגת המודיעין הכללי המצרי קשר עם בכירי חמאס ועם אבו מאזן ועזאם אלאחמד. לדברי בכירי המודיעין המצרי הם מתכוונים להמשיך להשקיע מאמצים כדי לפתור את הסכסוכים בין הצדדים (אלשרק אלאוסט, 26 בדצמבר 2017). משלחת פתח בראשות עזאם אלאחמד הגיעה למצרים. המשלחת ערכה דיונים עם בכירים ביטחוניים מצריים שהתמקדו בקשיים המעכבים את יישום הפיוס. משלחת מטעם חמאס אמורה להגיע אך היא לקהיר (אלחיאת, 27 בדצמבר 2017).
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חשף כי לפני מספר ימים הוא ניהל שיחת טלפון עם בכירים במודיעין הכללי המצרי ודן עימם בנושא הפיוס. במהלך השיחה הדגיש הניה כי מצרים צריכה להתערב בסוגיה כדי להסיר את כל המכשולים המונעים מהם להשיג את הפיוס . הוא גם הדגיש בפניהם כי כל אפשרות אחרת מלבד הפיוס תוביל לתוצאות קשות שחמאס אינה רוצה בהן (פאל טודיי, 26 בדצמבר 2017).
  • לדברי ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, המכשולים העומדים בפני התהליך הינם, בין השאר, נושא העברת הסמכויות לממשלה, סוגית גביית המיסים ומתן אפשרות לשרים לפעול באופן מלא. הוא ציין כי כי אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית החליטו שיש להמשיך בתהליך הפיוס (דניא אלוטן, 1 בינואר 2018).

קריקטורה המבטאת את עתיד הפיוס הפנים פלסטיני לשנת 2018 (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 31 בדצמבר 2017)
קריקטורה המבטאת את עתיד הפיוס הפנים פלסטיני לשנת 2018 (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 31 בדצמבר 2017)

המצב ההומניטארי
  • לאחר מספר ימים בהם היה מעבר רפיח פתוח, הוא שב ונסגר לתנועת אזרחים. ב-28 בדצמבר 2017 נפתח הצד המצרי של מעבר רפיח להעברת מכליות דלק מצריות. לדברי הנהלת המעבר עברו עשר מכליות (מג’אל פרס, 28 בדצמבר 2017). הנהלת מעבר רפיח דיווחה כי ב-30 בדצמבר 2017 נכנסו שש משאיות דלק ממצרים לרצועה (אמד, 30 בדצמבר 2017).
  • בסיכום שערך ג’מאל אלח’צ’רי, יו”ר “הוועדה העממית להתנגדות למצור” וחבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס על המצב ברצועת עזה בשנת 2017 הגדיר אלח’צ’רי את השנה כשנה הקשה ביותר ברצועה מבחינה הומניטרית וכלכלית. לדבריו כ-80% מתושבי הרצועה חיים מתחת לקו העוני, האבטלה הגיעה לשיעור של 50% ובקרב הצעירים ובוגרי האוניברסיטאות אף ל-60% (רבע מיליון עובדים עדיין מובטלים). הוא הוסיף כי 40% מהבתים שנהרסו במבצע “צוק איתן” לא נבנו עד כה מחדש, ואלפי משפחות גרות בדירות שכורות שאינן מתאימות לצרכיהן. לדבריו 80% מהמפעלים ברצועה סגורים לחלוטין או חלקית, והנזקים השנתיים הישירים והעקיפים נאמדים ב-250 מיליון דולר (דף הפייסבוק של ג’מאל אלח’צ’רי, 20 בדצמבר 2017).
  • בעלי חנויות במחוז ח’אן יונס ערכו ב-30 בדצמבר 2017 שביתת מסחר במחאה על המצב הכלכלי הקשה. לדבריהם, הצעד נועד להעביר מסר כי המצב קשה מנשוא באופן חסר תקדים. הם הוסיפו כי משבר המשכורות במגזר הציבורי גרם למיעוט תנועת קונים בשווקים המקומיים (צפא, 30 בדצמבר 2017).
חנויות סגורות בח'אן יונס (סוכנות אלראי, 30 בדצמבר 2017)    חנויות סגורות בח'אן יונס (סוכנות אלראי, 30 בדצמבר 2017)
חנויות סגורות בח’אן יונס (סוכנות אלראי, 30 בדצמבר 2017)
עצרת לשחרור אסירים
  • במקביל לעצרת שנערכה לרגל יום הולדתו של אורון שאול ז”ל (שמשתתפיה הותקפו בירי פצצות מרגמה) ערכו קרובי משפחות אסירים מרצועת עזה עצרת במזרח רצועת עזה בקרבת המקום בו נהרג החייל אורון שאול ז”ל. בעצרת הונפו שלטים בעברית הקוראים לשחרור אסירים בתמורה לשחרור אורון שאול בכרזה נוספת שפורסמה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס נראה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ותחתיו הכיתוב בעברית “החיילים שלך עדיין נמצאים בעזה” (פאל אינפו, 29 בדצמבר 2017).
עצרות נוספות
  • ברחבי הרצועה התקיימו עצרות והפגנות בעקבות הכרזת נשיא ארה”ב עצרות אלה נוצלו על ידי בכירי חמאס וארגונים נוספים להתבטאויות בגנות ישראל וארה”ב ובזכות ה”התנגדות”:
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, הדגיש כי ירושלים תהווה תמיד הניצוץ לאנתיפאדה. לדבריו הפלסטינים הם בעלי אדמות פלסטין השלמה המשתרעת מהים ועד הנהר ואדמת ירושלים היא זכותו המלאה של העם הפלסטיני בלבד. הוא הדגיש כי חמאס תשקיע מאמצים כדי לשחרר את ירושלים מידי “הכיבוש” (ערוץ אלאקצא, 29 בדצמבר 2017).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון לערוץ תורכי כי הסכמי אוסלו נחתמו לפני 24 שנים וכי עד היום הביאו להרס לכן יש לפרסם “תעודת פטירה” להסכמי אוסלו , שלא תרמו להשגת מטרתם של הפלסטינים. לדבריו יש להסתמך על תכנית ההתנגדות העממית החמושה שהיא הדרך הנכונה של העם הפלסטיני באמצעותה הוא מגן על עצמו (ערוץ 9 התורכי, 28 בדצמבר 2017).
  • אסאמה חמדאן, אחראי יחסי החוץ של חמאס, נשא נאום בצידון.בנאומו הילל חמאדן את השהידים וקבע כי יש לגדל את הילדים ברוחם של השהידים הגיבורים. לדבריו ירושלים תמשיך להיות ליבת המאבק בישראל והדרך היחידה להחזיר אותה היא באמצעות הג’האד ו”ההתנגדות” (קרי, הטרור) ,שכן כל דרך אחרת היא אשליה. לגבי הכרזת טראמפ הוא אמר כי נשיא ארה”ב ביצע את הצעד הזה כדי לחסל את הסוגיה הפלסטינית. הוא האשים את נשיא ארה”ב בכך שהפך את הסכסוכים באזור לסכסוכים דתיים, עדתיים ואתניים (אלקדס, 30 בדצמבר 2017).
  • לדברי ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדרך היחידה להגיב להחלטת טראמפ היא להמשיך באנתיפאדת ירושלים ובעימות עם הכובש הציוני עד שארה”ב תחזור בה מהחלטתה. לדבריו ימשיכו הפלסטינים לנקוט בדרך הג’האד עד להחזרת ירושלים. הוא קרא לרשות הפלסטינית לסגת מהכרה בישראל, לצאת מהתהליך המדיני ולהחזיר את שלום הבית הפנים-פלסטיני (אלמיאדין, 29 בדצמבר 2017).
יחסי חמאס איראן
  • לאחרונה מרבים בכירי חמאס בראיונות פומביים להתייחס ליחסים בין חמאס לאיראן ולסיוע הצבאי שמעניקה איראן . השבוע התייחס לנושא צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של תנועת חמאס, בראיון שהעניק לערוץ אלקדס. לדבריו הקשר המדיני עם איראן נפגע עם פרוץ האביב הערבי, אולם גם בשיא המחלוקת הסיוע הצבאי האיראני לא פסק. לדבריו, למרות ניתוק היחסים המשיכה איראן להעניק את הסיוע המרכזי ל”התנגדות”. אלעארורי ציין כי הקשר עם איראן מבוסס על כך, שהיא המדינה היחידה שאומרת שישראל היא “ישות הסרטנית” שיש לעקור מהאזור, והיא המדינה היחידה שמוכנה להעניק סיוע ממשי ופומבי ל”התנגדות הפלסטינית”. הוא הוסיף כי המדובר בסיוע צבאי. הוא הדגיש כי הסיוע האיראני אינו סמלי אלא מדובר בסיוע ממשי, מרכזי וחיוני לקיומה של “ההתנגדות” והמשך פעילותה (ערוץ אלקדס ביוטיוב, 30 בדצמבר 2017; אתר תנועת חמאס, 30 בדצמבר 2017; סמא, 31 בדצמבר 2017).

ראיון צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (ערוץ הלווין אלקדס ביוטיוב, 30 בדצמבר 2017)
ראיון צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (ערוץ הלווין אלקדס ביוטיוב, 30 בדצמבר 2017)

  • ערוץ אלעאלם האיראני דיווח, כי בחשבון האינסטגרם של קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס האיראני, פורסם סרטון בו נראים ילדים פלסטינים מעזה, העומדים בסמוך לגבול עם ישראל, מניפים דגלי פלסטין ותמונות של קאסם סלימאני, מודים לסלימאני ולאיראן על הסיוע שהם מעניקים. הילדים מדגישים כי הם גאים בו ואוהבים אותו (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).
פעילות בזירה הבינלאומית
  • על רקע פעולות המחאה נגד הכרזת טראמפ נערכת הרשות הפלסטינית להחריף את צעדיה בזירה הבינלאומית. לדברי פאיז אבו עיטה, סגן מזכיר המועצה המהפכנית של פתח, כל האופציות פתוחות בפני ההנהגה הפלסטינית “החל מיידוי אבנים וכלה בשיגור טילים“. עם זאת לדבריו ההנהגה דוגלת בפעולה בשני מישורים המישור המדיני ומישור “ההתנגדות”. הוא ציין כי הסכמי אוסלו חסרי משמעות ולא רלוונטיים וכי ההכרזה על ביטולם לא תשנה מצב זה (הטלוויזיה הפלסטינית, 30 בדצמבר 2017).
  • במסגרת הפעילות המדינית והבינלאומית :
    • ריאצ’ אלמלאכי, שר החוץ הפלסטיני, הודיע, כי אבו מאזן החליט לחתום על 22 הסכמים בינלאומיים המצרפים את הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים וכי הממשלה רואה בכך את האמצעי המרכזי לסיום הכיבוש ולהשגת זכויות עבור העם הפלסטיני. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות נגד הכיבוש הישראלי באמצעות יישום החלטות האו”ם והמוסדות הלגיטימיים הבינלאומיים (דניא אלוטן, 28 בדצמבר 2017). כמו כן זימן ריאצ’ אלמאלכי את חסאם זמלט, נציג הרשות בארה”ב, לראמאללה להתייעצויות בראמללה (צפא, 31 בדצמבר 2017).
    • ג’מאל נזאל, דובר פתח באירופה, קרא למדינות העולם הערבי והאסלאמי לנתק את הקשרים עם מדינות שיכירו בירושלים כבירת ישראל, או אלה שיעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים. לדבריו כל מדינה המעבירה את השגרירות שלה לירושלים פוגעת במעמד הפלסטינים ותשלם מחיר כבד על מעשה זה (אלקדס, 26 בדצמבר 2017).
    • עיסא אלקראקע, יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, דרש מהפרלמנטים הערביים והבינלאומיים להחרים את שרי ממשלת ישראל ולאמץ מדיניות החרם על ישראל בכל התחומים. הוא הדגיש, כי על מדינות ערב שבבירותיהן נמצאות שגרירויות אמריקאיות לנקוט עמדה נחרצת נגד הממשל האמריקאי (צפא, 27 בדצמבר 2017).
כינוס צפוי של המועצה המרכזית של אש”ף
  • סלים זענון יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית הודיע ב-31 בדצמבר 2017 כי כינוס המועצה המרכזית של אש”ף יערך ב-15-14 בינואר 2018 תחת הכותרת “ירושלים היא הבירה הבלעדית של פלסטין”. לדבריו נערך הכינוס, שהוגדר על ידו כחשוב מאד, בצלו של המאבק עמו מתמודדים בני העם הפלסטיני . זענון ציין כי במהלך הימים הקרובים יקבלו כל חברי המועצה הזמנות ובכלל זה נציגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (ופא, 32 בדצמבר 2017).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הם טרם גיבשו עמדה לגבי השתתפותם במועצה המרכזית. לדבריו הנהגת ארגון תדון בנושא ותגבש החלטה סופית (מען, 1 בינואר 2018). לדברי עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, למרות שחמאס הביעה נכונות להשתתף בפגישה היא טרם אישרה את ההשתתפות באופן סופי (אלמיאדין, 29 בדצמבר 2017).
תגובות להצבעת חברי הליכוד על סיפוח יהודה ושומרון
  • ב-31 בדצמבר 2017 הצביעו חברי מרכז הליכוד בעד נוסח החלטה מחייב לפיו המפלגה תומכת בהחלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. ההחלטה עוררה תגובות רבות בקרב בכירי הרשות הפלסטינית אשר טענו, כי היא מפרה את החלטות האו”ם ושמה קץ לתהליך השלום.
  • להלן עיקרי התגובות:
    • אבו מאזן גינה את ההחלטה בטענה שהיא התקבלה במסגרת אסטרטגיה חדשה של השלטון הישראלי לפיה יש לשים קץ לנוכחות הפלסטינית ולשלול ממנה את זכויותיה. לדבריו ישראל לא הייתה מקבלת החלטה שכזו ללא תמיכת ארה”ב הוא דרש מהקהילה הבינלאומית להתערב באופן מידי (ופא, 1 בינואר 2018).
    • תנועת פתח מסרה בהודעה מטעמה, כי הצבעת חברי הליכוד מבזה בפומבי את החלטות האו”ם ומועצת הביטחון והיא מהווה התגרות שאין לעבור עליה בשתיקה. לדברי ההודעה בהחלטה זו חיסלה ישראל באופן חד-צדדי את מה שנותר מתהליך השלום (ופא, 31 בדצמבר 2017).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי ההחלטה היא חלק מתוכנית אמריקאית ישראלית אשר הנשיא טראמפ החל את מימושה עם הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל (הטלוויזיה הפלסטינית, 1 בינואר 2018).
יום השנה ה-53 להקמת פתח
  • ב-1 בינואר 2018 חל יום השנה ה-53 להקמת תנועת פתח. לרגל זאת הכריזה פתח כי שנת 2018 תהיה בסימן “שנת העימות וההגנה על המקומות הקדושים”. לרגל יום יסוד פתח נערכו תהלוכות לפידים ועצרות במרכזי הערים. העצרת המרכזית התקיימה בראמאללה בכיכר אלשהדאא’ שם נאם אבו מאזן . בפתח דבריו הביע אבו מאזן תקוה ששנת 2018 תהיה שנת השחרור. לדבריו למרות שהמהפכה הביאה לעשרות אלפי הרוגים ולמאות אלפי פצועים היא עודנה קיימת והיא תמשיך להתקיים עד שהעם הפלסטיני יזכה להקים מדינה עצמאית, שבירתה ירושלים. הוא הדגיש כי ירושלים היא בירתה הנצחית של מדינת פלסטין, את עמידתו האיתנה של העם הפלסטיני ואת מאבקו להקמת מדינת פלסטין (הטלוויזיה הפלסטינית, 31 בדצמבר 2017).
  • לרגל יום השנה ה-53 להקמת פתח פרסם דף הפייסבוק הרשמי של פתח פוסטים המאדירים מחבלות מתאבדות חברות פתח. במסגרת זו, פורסמו תמונותיהן של דלאל אלמע’רבי, שביצעה בשנת 1978 את הפיגוע באוטובוס בכביש החוף בו נהרגו 35 ישראלים, מתוכם 13 ילדים; זינב אבו סאלם, אשר ביצעה ב-22 בספטמבר 2004 פיגוע בגבעה הצרפתית בירושלים בו נהרגו שני ישראלים; ענדליב אלטקאטקה, שביצעה פיגוע התאבדות בשוק מחנה יהודה בירושלים ב-12 באפריל 2002 בו נהרגו שישה ישראלים וופא אדריס, שביצעה פיגוע התאבדות ברחוב יפו בירושלים ב-27 בינואר 2002 בו נהרג ישראלי אחד.
פוסטים בדף הפייסבוק הרשמי של פתח רגל יום השנה ה-53 להקמתו המאדירים מחבלות מתאבדות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 30 בדצבמר 2017)    פוסטים בדף הפייסבוק הרשמי של פתח רגל יום השנה ה-53 להקמתו המאדירים מחבלות מתאבדות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 30 בדצבמר 2017)
פוסטים בדף הפייסבוק הרשמי של פתח רגל יום השנה ה-53 להקמתו המאדירים מחבלות מתאבדות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 30 בדצבמר 2017)   פוסטים בדף הפייסבוק הרשמי של פתח רגל יום השנה ה-53 להקמתו המאדירים מחבלות מתאבדות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 30 בדצבמר 2017)
פוסטים בדף הפייסבוק הרשמי של פתח רגל יום השנה ה-53 להקמתו המאדירים מחבלות מתאבדות (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 30 בדצבמר 2017)
  • חזבאללה ערך הפגנה בגבול ישראל לבנון סמוך לשער פטמה. ההפגנה התקיימה תחת הכותרת “ירושלים היא הבירה הנצחית של פלסטין” כגינוי להצהרת דונלד טראמפ. בהפגנה השתתפו מספר ראשי עיירות מדרום לבנון.המפגינים הניפו דגלי לבנון דגלי חזבאללה ודגלים פלסטינים וקראו סיסמאות נגד ארה”ב וישראל. צבא לבנון ויוניפי”ל תגברו את כוחותיהם באזור. במהלך ההפגנה נשא דברים חסן עז אלדין, אחראי יחסי החוץ של חזבאללה. חסן עז אלדין שלח ברכה לכל מי שעומד מול האויב הציוני ולשהידים של האנתיפאדה. הוא הכריז כי ירושלים היא “הבירה הנצחית של פלסטין” (סוכנות הידיעות הלבנונית, 29 בדצמבר 2017).

תהלוכה שקיים חזבאללה סמוך לגבול עם ישראל כאות הזדהות עם ירושלים (ערוץ אלמנאר, 29 בדצמבר 2017)
תהלוכה שקיים חזבאללה סמוך לגבול עם ישראל כאות הזדהות עם ירושלים (ערוץ אלמנאר, 29 בדצמבר 2017)

[1] על תרבות השהידים והשפעתה על מבצעי פיגועים ראו פרסום מרכז המידע מ-בינואר 2018: "תרבות השהידים הפלסטינית והשפעתה על מבצעי פיגועים: פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בירושלים כמקרה מבחן"
[2] ב-21 בספטמבר 2005 , במסגרת עבודתם המשותפת במפעל במישור אדומים, פיתו שני פעילי חמאס עבדאללה עראר ועלי קאדי, את ששון נוריאל ז"ל לנסוע עימם לא-ראם (שמצפון לירושלים) לשם קניית מכונת קפה. תוך כדי הנסיעה הוא נחטף באיומי אקדח והוסע לראמאללה. הוא הובל לדירת מסתור שם צולם ע"י חוטפיו ונאלץ להצהיר כי הוא נחטף ע"י חמאס וכי שחרורו מותנה בשחרור אסירים פלסטינים. החוטפים, שפחדו כי יתגלו ע"י כוחות הביטחון אם ינסו להחזיקו בחיים, הסיעו את החטוף למזבלה בביתוניא, שם רצח אותו סעיד שלאלדה בדקירת סכין. גופתו נקברה במקום.
[3] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.