חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27-21 בפברואר 2018)

פעילים פלסטינים מגרשים את חברי המשלחת האמריקאית בראמאללה (דף הפייסבוק QUDSN, 22 בפברואר 2018)

פעילים פלסטינים מגרשים את חברי המשלחת האמריקאית בראמאללה (דף הפייסבוק QUDSN, 22 בפברואר 2018)

עצרת במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2018)

עצרת במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2018)

ישיבות הלשכה המדינית של חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של חבר הלשכה המדינית עזת אלרשק, 23 בפברואר 2018)

ישיבות הלשכה המדינית של חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של חבר הלשכה המדינית עזת אלרשק, 23 בפברואר 2018)

תרגיל משרד הפנים לבדיקת מוכנות הכוחות למצבי חירום ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018)

תרגיל משרד הפנים לבדיקת מוכנות הכוחות למצבי חירום ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018)

תרגיל משרד הפנים לבדיקת מוכנות הכוחות למצבי חירום ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018)

תרגיל משרד הפנים לבדיקת מוכנות הכוחות למצבי חירום ברצועה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018)

קריקטורה של חמאס לפיה נאום אבו מאזן במועצת הביטחון של האו

קריקטורה של חמאס לפיה נאום אבו מאזן במועצת הביטחון של האו"ם הינו חסר כל חשיבות ותועלת (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2018)

פעילי החזית הדמוקרטית בתהלוכה (qassem.net, 24 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2018)

פעילי החזית הדמוקרטית בתהלוכה (qassem.net, 24 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2018)

סרטון המתעד את הפעלת המטען נגד כוחות צה”ל בגדר הביטחון בגבול רצועת עזה, שגרם לפציעת ארבעה חיילים, שניים מהם באורח קשה (17 בפברואר 2018).

  • ביהודה, שומרון ורצועת עזה נמשכו הפגנות והפרות סדר אף כי בהיקף נמוך יחסית. התקרית החמורה ביותר אירעה ביריחו שם נהרג פלסטיני במהלך פעילות מבצעית של כוחות הביטחון הישראליים. לצה”ל ולפלסטינים גרסאות שונות אודות נסיבות האירוע. בתקשורת הישראלית דווח, כי המשטרה הצבאית הודיעה על חקירה לבדיקת נסיבות מותו של הפלסטיני.
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך ינואר ופברואר 2018 שלושה אזרחים ערבים ישראליים תושבי אם אלפחם. השלושה תכננו לבצע פיגוע בהר הבית בדומה לפיגוע הירי שבוצע ביולי 2017 ע”י תושבי אם אלפחם בו נהרגו שני שוטרים. בחקירת העצורים עלה כי שניים מהם תומכים באידיאולוגיה של דאעש.
  • נמשך המצב ההומניטארי החמור ברצועה. יו”ר התאחדות העיריות ברצועת עזה הודיע על צמצום 50% מהשירותים הבסיסיים, שמספקות העיריות בעקבות מחסור במים ובמשאבים להעסקת עובדי ניקיון ותחזוקה. הוא ציין כי מי הביוב יוזרמו אל הים וכי חופי ונמל עזה יסגרו. הזרמת מי הביוב של הרצועה לים עלולה להביא לזיהום חופי ישראל.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • ב- 22 בפברואר 2018, במהלך פעילות מבצעית של כוחות הביטחון הישראליים באזור יריחו, התפתחו הפרות סדר. בהפרות הסדר השתתפו כחמישים פלסטינים, שיידו אבנים לעבר הכוחות הישראליים, הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה. במהלך האירוע רץ אחד הפלסטינים לעבר הכוחות כשבידו מוט ברזל. הכוחות ביצעו לעברו ירי . הפלסטיני, שלא נפגע, המשיך להיאבק והכוחות הפעילו כוח כדי לעצור אותו. בעת שנאבק עם הכוחות הוא ניסה לחטוף את כלי נשקו של אחד החיילים. בחיפוש על גופו נמצאה סכין (דובר צה”ל, 23 בפברואר 2018) מאוחר יותר נקבע מותו. ההרוג הוא יאסין אלסראדיה, בן 35, תושב יריחו.
  • לגבי נסיבות מותו של יאסין אלסראדיה קיימות גרסאות סותרות. משפחתו טוענת כי הוא הותקף באלימות על ידי החיילים, שעצרו אותו ולקחו אותו מביתו. אולם בסרטוני מצלמות האבטחה ניתן לראות כי הוא אוחז בחפץ שעמו ניסה ככל הנראה לתקוף את הכוח הישראלי. המשטרה הצבאית הודיעה על פתיחת חקירת לבדיקת נסיבות מותו. בנתיחה שנערכה לגופתו במכון לרפואה משפטית נמצא כי הוא מת כתוצאה מירי . בדו”ח הנתיחה גם נאמר כי נמצאו גם סימני מכות מינוריים (Ynet, 22 בפברואר 2018).
  • בעקבות מותו הוכרז על שביתת מסחר בעיר יריחו והתקיימה צעדת מחאה (אמאמה, פאל אינפו, 22 בפברואר 2018). יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה , הביע את תנחומי הממשלה על מותו והטיל את האחריות על ישראל בטענה, כי ביצעה “פשע” חדש המתווסף לשורת הפשעים שהיא מבצעת נגד העם הפלסטיני (ופא, 22 בפברואר 2018). צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, גינה את מותו ודרש מהדווח המיוחד של האו”ם העוסק בענייני הוצאות להורג שלא כחוק לפתוח בחקירה (הטלוויזיה הפלסטינית, 22 בפברואר 2018).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. רוב ההפגנות עסקו במחאה על החלטות נשיא ארה”ב דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה”ב לירושלים. שיאן של ההפגנות, שלוו בהפרות סדר, היה ביום שישי 23 בפברואר 2018. סה”כ היו הפגנות בכ-14 מוקדים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. השתתפו בהן כמה מאות מפגינים פלסטינים. המפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים, השליכו בקבוקי תבערה, יידו אבנים והבעירו צמיגים. כמה מפגינים נפצעו. למרות האווירה המתוחה בעקבות מותו של פלסטיני בעימות עם כוחות צה”ל ביריחו ולמרות קריאות ברשתות החברתיות לציבור הפלסטיני להפגין נרשם היקף הפגנות נמוך יחסית (פלסטין אליום, 25 בפברואר 2018).
  • ב-22 בפברואר 2018 גירשו פעילים פלסטינים, הנמנים עם פעילי קמפיין ההתנגדות העממית לגדר ולהתנחלויות,חברי משלחת אמריקאית שהגיעה לביקור במכון הסקרים של ד”ר ח’ליל שקאקי בראמאללה. הפעילים קראו קריאות גנאי ויידו לעברם ביצים. חברי המשלחת חולצו מהמקום ע”י פעילי מנגוני הביטחון הפלסטינים (דף הפייסבוק QUDSN, 22 בפברואר 2018).
  • ברצועת עזה נרשמו הפרות סדר ב-23 בפברואר 2018 בחמישה מוקדים בגבול רצועת עזה ישראל בהן לקחו חלק כמה מאות פלסטינים. מפרי הסדר יידו אבנים לעבר הגדר, הבעירו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה. מצה”ל נמסר כי כוחות צה”ל ירו לעבר שני מסיתים מרכזיים שאיימו עליהם וניסו לפגוע בגדר. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר ב-23 בפברואר 2018 כי בעימותים בין פלסטינים לכוחות צה”ל סמוך לגדר הביטחון במזרח הרצועה נפצעו מירי 22 פלסטינים (PALINFO, 23 בפברואר 2018).
  • במרכז הרצועה ארגנה חמאס תהלוכה שהסתיימה בעצרת במחנה אלנציראת. בכיר חמאס, אסמאעיל רצ’ואן, שהשתתף באירוע הדגיש בדברים שנשא, כי אין תחליף ל”התנגדות הפלסטינית המזויינת”, וכי הדרך היחידה לשחרור המקומות הקדושים היא באמצעות אחדות על בסיס “ההתנגדות המזויינת”. עצרת נוספת התקיימה במחנה הפליטים ג’באליא (סוכנות אנטוליה, 23 בפברואר 2018; אתר תנועת חמאס, 23 בפברואר 2018).
 עצרת חמאס במחנה הפליטים אלנציראת (אתר חמאס, 23 בפברואר 2018).    עצרת במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2018)
מימין: עצרת חמאס במחנה הפליטים אלנציראת (אתר חמאס, 23 בפברואר 2018). משמאל: עצרת במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2018)
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 26 בפברואר 2018 – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי בכביש 443 (כביש ירושלים תל אביב) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום,26 בפברואר 2018).
    • 26 בפברואר 2018 – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס שחלף ליד נעמה בבקעת הירדן. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בפברואר 2018).
    • 25 בפברואר 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת המשטרה הבריטית (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בפברואר 2018).
    • 24 בפברואר 2018 – בקבוק תבערה הושלך לעבר עמדת צה”ל בכביש גוש עציון חברון סמוך לכפר שעיר. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 24 בפברואר 2018).
    • 23 בפברואר 2018 – שלושה פלסטינים שיידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בכפר סאלם (אזור שכם) נפצעו מירי הכוחות לעברם (דף הפייסבוק צבע אדום, 23בפברואר 2018).
    • 23 בפברואר2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב שחלפו בצומת יצהר (שומרון) לא היו נפגעים . נגרם נזק לכלי רכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בפברואר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

סיכול פיגוע בהר הבית על ידי ערבים ישראליים תומכי דאעש
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך ינואר פברואר 2018 שלושה אזרחים ערביים ישראליים, תושבי אם אלפחם, אחד מהם קטין, שתכננו לבצע פיגוע ירי בהר הבית בירושלים בדומה לפיגוע הירי שבוצע ביולי 2017 (על ידי תושבי אם אלפחם) בו נהרגו שני שוטרים. חברי החוליה גם העלו רעיונות לבצע פיגועים בבתי כנסת או כנסיות, לפגוע בכוחות הביטחון הישראליים, לבצע פיגוע דריסה ועוד. בחקירת העצורים עלה, כי שניים מהם תומכים באידאולוגיה של דאעש (אתר שירות הביטחון הכללי, 27 בפברואר 2018).
ירי רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

ירי ספינת חיל הים לעבר סירת דיג פלסטינית שחרגה מהאזור המותר לדיג
  • ספינת חיל הים זיהתה סירת דייג בצפון רצועת עזה, שחרגה מהאזור המותר לדיג. הפלסטינים על גבי הסירה התבקשו מספר פעמים על ידי חיל הים שלא לחרוג אולם סירבו להישמע להוראות. חיל הים ירה לעבר הסירה ופצע את אחד הדייגים באורח קשה. מאוחר יותר הוא מת מפצעיו. שאר הפלסטינים שהיו על כלי השיט נעצרו לחקירה.
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של דייג ופציעתם של שני דייגים. ההרוג הוא אסמאעיל צאלח אבו ריאלה, בן 18 (אמד, 25 בפברואר 2018). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, גינה את הפגיעה הישראלית בדייגים וטען כי זהו “פשע מכוער” שהאחריות עליו מוטלת על ישראל (שהאב, 25 בפברואר 2018). איגוד הדייגים הודיע על שביתה במחאה על הריגתו של אבו ריאלה (שבכת קדס, 25 בפברואר 2018).
קשיים כספיים לאונר”א
  • דובר אונר”א דיווח כי בעקבות הקיצוצים של ארה”ב הגיע הגרעון בתקציב הסוכנות לסכום של כחצי מיליארד דולרים, שאליו נוסף הגירעון של שנת 2017 שעמד על סכום של 150 מיליון דולרים. הוא קרא למדינות התורמות להשתתף בוועידה שתערך בווינה במחצית מרץ 2018 בראשות מזכ”ל האו”ם (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2018).
  • מתיאס שמאלי, ראש מנהלת המבצעים של אונר”א, אמר כי הסוכנות תוכל להגיש סיוע עד יוני 2018. זאת, לאחר שבעקבות ההחלטה של ארה”ב חסרה הסוכנות כשליש מתקציבה. לדבריו עושה אונר”א מאמצים להשיג סיוע כלכלי שיבטיח את הענקת שירותיה מעבר ליוני 2018. הוא קרא לקהילה הערבית והבינלאומית להגיש סיוע (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2018).
המצב ההומניטארי
  • בעקבות המצב ההומניטארי ברצועה קרא מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לכל המפלגות במועצה המחוקקת לכנס ישיבה דחופה כדי לדון בהרכבת ממשלת הצלה לאומית. לדבריו ממשלת ההסכמה הלאומית לא קיבלה את אמון המועצה המחוקקת ולכן אינה חוקית. הוא האשים את הממשלה ואת העומד בראשה ראמי חמדאללה בשחיתות ודרש לפתוח בחקירה בטענה כי השתמשו בכספי ציבור בניגוד לחוק היסוד (צפא, 21 בפברואר 2018).
המצב במעברים
  • ב-21 בפברואר 2018 הודיעה מצרים על פתיחת מעבר רפיח לארבעה ימים (סמא, 21 בפברואר 2018). משאיות סולר עבור תחנת הכוח החלו להיכנס לרצועה (מסא, 23 בפברואר 2018). דווח כי ב-23 בפברואר 2018 התירו המצרים הכנסת 54 משאיות נושאות סחורות לרצועה ביניהן משאיות סולר ובנזין (פלסטין אליום, 23 בפברואר 2018).
  • סמוך מאד לפתיחת המעבר הודיעו שלטונות מצרים באופן מפתיע על סגירת המעבר (פורטל וטו, 22 בפברואר 2018), ככל הנראה על רקע המצב הביטחוני באזור. לאור הסגירה הפתאומית הודיעה מחלקת ההסברה של מעבר רפיח כי באולם המצרי של מעבר רפיח שוהים כ-600 פלסטינים שלא הצליחו לעבור בשל עיכוב בהגעת האוטובוסים (דניא אלוטן, 22 בפברואר 2018). השלטונות המצריים התירו לעשרה אוטובוסים לעזוב את מעבר רפיח לכיוון מצרים ולהסיע את הנוסעים, שהיו “תקועים” באולם המצרי (פלסטין אליום, 22 בפברואר 2018). לדברי אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס הבטיחו המצרים כי יפתחו את המעבר כאשר המצב ברצועה יתייצב וכן הבטיחו להכניס אספקה לתושבים (אלמיאדין, 26 בפברואר 2018).

מסלול עוקף מעבר רפיח של חמאס

  • בכיר במשרד הכלכלה ברצועה מסר כי זו לראשונה התירו שלטונות מצריים הכנסת סחורות לרצועה ביניהן מלט, עצים, מדלל צבע ועוד ישירות דרך שער צלאח אלדין (מעבר צדדי, ששימש בעבר כמוצב צה”ל). הוא הוסיף כי גם הסולר שהגיע ממצרים לרצועה ב-18 בפברואר 2018, הוכנס דרך מעבר זה (פלסטין און ליין, 19 בפברואר 2018). העיתון אלחיאת דיווח כי מצרים החליטה על נקיטת שורה של צעדים להקל על המצב ברצועה, בהסכמת ישראל, ובתיאום עם חמאס. במסגרת זאת הוחלט להקל את ההגבלות על חופש התנועה במעבר רפיח ולהעביר ממצרים לרצועה סחורות באופן כמעט קבוע דרך שער צלאח אלדין , הנשלט על ידי חמאס (אלחיאת, 23 בפברואר 2018).
  • בכתב העת אלרסאלה של חמאס דווח על עבודות המתנהלות באזור סמוך למעבר רפיח בפיקוח גורמים ממשלתיים ברצועה, שמטרתן להכשיר שטחים לקבלת הסחורות המגיעות מהצד המצרי. זאת, לאחר סירובה של הנהלת מעבר רפיח מטעם ממשלת הרשות למעבר סחורות דרך המעבר. לדברי כתב העת כלי רכב ודחפורים עוסקים בהתקנת מאגרי דלק תת-קרקעיים לקליטת הדלק המגיע ממצרים. כמו כן הוחל בריצוף משטחים לקליטת סחורות (אלרסאלה.נט, 22 בפברואר 2018).

מעבר רפיח לפי עיתון אלרסאלה של חמאס (אלרסאלה.נט, 22 בפברואר 2018)
מעבר רפיח לפי עיתון אלרסאלה של חמאס (אלרסאלה.נט, 22 בפברואר 2018)

אספקת החשמל
  • חברת החשמל הודיעה כי אספקת החשמל ברצועה עומדת על ארבע שעות אספקה ו-12 שעות הפסקה. זאת בעקבות הפעלתה ב-24 בפברואר 2018 של אחת מיחידות הכוח בתחנת הכוח בעזה, לאחר שלרצועה הוכנסו, דרך מעבר רפיח, ארבעים מכליות סולר מצרי (פלסטין און ליין, 22 בפברואר 2018).
שירותים לאוכלוסייה
  • חברות הניקיון וההסעדה בבתי החולים הודיעו על השעיית השביתה בתום 15 ימי שביתה. סיבת ההשעיה רצון לתת “הזדמנות אחרונה” לגורמים הנוגעים בדבר לפתור את הבעיה. יו”ר ההתאחדות הכללית של איגודי העובדים ברצועה אישר כי שביתת עובדי הניקיון הושעתה לאחר שמשרד הבריאות התחייב לפתור את הנושא במהלך 15 ימים ולהעלות אותו לדיון בישיבת הממשלה הקרובה (PALINFO, 25 בפברואר 2018; אתר רדיו צות אלאקצא, 25 בפברואר 2018).
  • יו”ר התאחדות העיריות ברצועת עזה הודיע על הפעלת מתכונת חירום ועל צמצום 50% מהשירותים הבסיסיים שמספקות העיריות בעקבות מחסור במים ומשאבים להעסקת עובדי ניקיון ותחזוקה. הוא הוסיף כי מי הביוב יוזרמו אל הים וכי הם יסגרו את החוף ואת נמל עזה. היו”ר הזהיר מפני אסון אקולוגי העלול לפרוץ בעקבות צעדים אלה (אלרסאלה.נט, 21 בפברואר 2018).

מסיבת העיתונאים של ראשי העיריות ברצועה (צפא, 21 בינואר 2018)
מסיבת העיתונאים של ראשי העיריות ברצועה (צפא, 21 בינואר 2018)

ביקור משלחת חמאס במצרים
  • צאלח אלערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיע ב-22 בפברואר 2018 למצרים יחד עם מאהר צאלח וזאהר ג’ברין חברי הלשכה המדינית. השלושה הצטרפו למשלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, השוהה בקהיר מזה מאז 9 בפברואר 2018 . יום לאחר מכן הגיע למצרים גם חסאם בדראן, יו”ר משרד היחסים הבינלאומיים של חאמס (אתר חמאס, 23 בפברואר 2018).
  • מקור שלא הזדהה מסר כי לצד פגישות עם בכירי הממשל המצריים תערוך משלחת חמאס במצרים גם פגישות ארגוניות בין הנהגות ה”פנים” ו”החוץ”. הוא ציין כי שהותה הארוכה של המשלחת במצרים נובע מכך שחלק גדול מהפגישות הן פנים-ארגוניות (דניא אלוטן, 23 בפברואר 2018).
 משלחת חמאס במצרים (חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 22 בפברואר 2018).    בות הלשכה המדינית של חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של חבר הלשכה המדינית עזת אלרשק, 23 בפברואר 2018)
מימין: משלחת חמאס במצרים (חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 22 בפברואר 2018). משמאל: ישיבות הלשכה המדינית של חמאס בקהיר (חשבון הטוויטר של חבר הלשכה המדינית עזת אלרשק, 23 בפברואר 2018)
  • בעוד משלחת חמאס שוהה במצרים הגיעה לרצועת עזה משלחת בכירי המודיעין הכללי המצרי . על פי הדיווחים מטרת ביקור המשלחת היא קידום יישום הסכם הפיוס הפנים פלסטיני. המשלחת, כוללת בכירים מצרים בראשות סאמח נביל, המחזיק בתיק הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי. המשלחת תערוך פגישות עם נציגי חמאס, פתח וממשלת ההסכמה הלאומית. את פני חברי המשלחת קיבל תופיק אבו נעים, האחראי על מנגנוני הביטחון ברצועה (דניא אלוטן, 25 בפברואר 2018).
תרגיל כוננות חירום ברצועה
  • משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה קיים תרגיל בן מספר שעות לבדיקת מוכנותו למצבי חירום ברצועה. התרגיל נפרסו כוחות מנגנוני הביטחון ונרשמה תנועה ערה של כלי רכב ביטחון (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018). לדברי איאד אלבזם, דובר משרד הפנים בעזה, התרגיל בוצע במסגרת התוכנית השנתית של המשרד לבדיקת מוכנותו למצבי חירום (משרד הפנים בעזה, 21 בפברואר 2018).
נאום אבו מאזן במועצת הביטחון של האו”ם
  • ב-20 בפברואר 2018 נערכה במועצת הביטחון של האו”ם ישיבה לא רשמית תחת הכותרת “חמישים שנים לכיבוש הישראלי על אדמות פלסטין”. בישיבה נשא אבו מאזן נאום בפני חברי המועצה. לדברי אבו מאזן נוכח הקיפאון הנובע מהחלטת הממשל האמריקאי בעניין ירושלים והמשך הבניה הישראלית הבלתי חוקית בהתנחלויות אשר נוגדת את החלטות מועצת הביטחון הוא מציע למועצת הביטחון מספר רעיונות.
אבו מאזן נושא נאום במועצת הביטחון של האו"ם (ופא, 20 בפברואר 2018).    קריקטורה של חמאס לפיה נאום אבו מאזן במועצת הביטחון של האו"ם הינו חסר כל חשיבות ותועלת (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2018)
מימין: אבו מאזן נושא נאום במועצת הביטחון של האו”ם (ופא, 20 בפברואר 2018). משמאל: קריקטורה של חמאס לפיה נאום אבו מאזן במועצת הביטחון של האו”ם הינו חסר כל חשיבות ותועלת (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2018)
  • אבו מאזן הביע עניין בקיומה של ועידת שלום שתתקיים במהלך שנת 2018 בהשתתפות גורמים בינלאומיים רבים ביניהם המדינות החברות במועצת הביטחון. לדבריו תוצאות הועידה צריכות להיות קבלת פלסטין כחברה מלאה באו”ם; הכרה הדדית בינה לבין ישראל; הקמת מנגנון בינלאומי לתיווך בתהליך השלום ויישום יוזמת השלום הערבית; הסכמה על אי-נקיטה של צעדים חד-צדדיים מצידה של ישראל וביטול ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית. לדבריו כל משא ומתן עתידי חייב להישען על עקרון פתרון שתי המדינות ודחיית פתרונות חלקיים וזמניים. הוא קרא להקפיא כל החלטה המכירה בירושלים כבירת ישראל ולהכריע בסוגיה זו באמצעות משא מתן . כמו כן קרא לעצור את תהליך העברת השגרירות האמריקאית לירושלים . (הטלוויזיה הפלסטינית, 20 בפברואר 2018) .
  • חמאס דחתה את העקרונות לחידוש המשא ומתן עם ישראל כפי שהציג אותם אבו מאזן בנאומו . לדבריה הנאום לא שיקף את העמדה הלאומית הפלסטינית הקוראת לסיום הסכמי אוסלו ומסרבת לשוב למשא ומתן עם ישראל. לדברי ההודעה זהו “ניסיון לחזור לתהליך השלום הכושל בצל התנכלויות הכיבוש ופשעיו” (אלאקצא, 21 בפברואר 2018).
תגובות פלסטיניות להודעת ארה”ב על פתיחת השגרירות בירושלים במאי

מחלקת המדינה של ארה”ב הודיעה ב-24 בפברואר 2018, כי שגרירות ארה”ב בישראל תעבור לירושלים בחודש מאי הקרוב. לפי ההודעה תתבצע ההעברה לרגל חגיגות יום העצמאות השבעים של ישראל. תחילה תמוקם השגרירות במבנה זמני שיורחב על לתום השנה ובמקביל ימשכו החיפושים אחר מבנה קבע. הודעת ארה”ב גררה גל של תגובות נזעמות מצד הרשות הפלסטינית וחמאס. בשיח הציבורי הפלסטיני נתפסה ההחלטה כהמשך נטייתה של מדינות ארה”ב לצד ישראל. מאמר מערכת בעיתון אלקדס צפה כי ההחלטה תוביל להסלמה ותסגור את הדרך בפני מאמצי השלום (אלקדס, 24 בפברואר 2018) .

  • להלן עיקרי התגובות:
    • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי שום צעד חד צדדי אינו תורם למימוש השלום ולא מעניק לגיטימציה לאף אחד. לדבריו כל צעד שלא מתואם עם הגופים הבינלאומיים יכשיל כל ניסיון להגיע להסדר (הטלוויזיה הפלסטינית, 23 בפברואר 2018).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, גינה את ההחלטה ואת “הבחירה הפרובוקטיבית” בתאריך שבו מציינים הפלסטינים את ה”נכבה”[2]. לדבריו מהווה הצעד עבירה חמורה על החוק הבינלאומי ועל ההסכמים הקיימים (ופא, 23 בפברואר 2018).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי החלטות הממשל לא יעניקו לגיטימציה לקיומה של ישראל והם לא ישנו את המשוואה או את רצונו של העם הפלסטיני להשיג את מטרותיו (אלמיאדין, 24 בפברואר 2018).
    • ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס לשעבר, קרא, במהלך כנס בתורכיה, לארה”ב לחזור בה מהחלטתה. לדבריו החלטת ממשל ארה”ב ראויה לגינוי ויש לפעול לסכלה. הוא הוסיף, כי זהו פשע שארה”ב מבצעת. הפלסטינים לא יאפשרו לפשע זה להימשך ועל כן הם יכשילו אותו (צפא, 24 בפברואר 2018).
    • בהודעה שפרסמה לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי בפלסטין טענה כי החלטת ארה”ב ביום בו מצוינת ה”נכבה” ממשיכה את התוקפנות נגד העם הפלסטיני נגד הערבים ונגד המוסלמים . לדברי ההודעה החלטה היא בלתי חוקית ומעידה על כך שארה”ב פוגעת בביטחון וביציבות ותומכת בטרור של ישראל נגד העם הפלסטיני (פלסטין אליום,, 23 בפברואר 2018)
קריקטורה של חמאס המותחת ביקורת על תגובתה הרפה של הליגה הערבית להחלטת נשיא ארה"ב להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים: "תגובה מביישת של הליגה הערבית להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים" (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 בפברואר 2018).   קריקטורה ביומון אלקדס לפיה העברת שגרירות ארה"ב לירושלים הינה בבחינת קבורה של תהליך השלום (אלקדס, 24 בפברואר 2018)
מימין: קריקטורה של חמאס המותחת ביקורת על תגובתה הרפה של הליגה הערבית להחלטת נשיא ארה”ב להעביר את שגרירות ארה”ב לירושלים: “תגובה מביישת של הליגה הערבית להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים” (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 בפברואר 2018). משמאל: קריקטורה ביומון אלקדס לפיה העברת שגרירות ארה”ב לירושלים הינה בבחינת קבורה של תהליך השלום (אלקדס, 24 בפברואר 2018)
תנועת פתח בג’נין העניקה סיוע למשפחת המחבל אחמד נצר ג’ראר
  •  סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא (הכפופה ישירות ללשכת אבו מאזן) דיווחה, כי סניף פתח בג’נין העמיד דירה כולל ציוד לרשות משפחת המחבל אחמד נצר ג’ראר שביתה נהרס על ידי צה”ל. לדברי נור אלדין אבו רב, מזכיר פתח בג’נין, העמדת הדירה למשפחת ג’ראר נועדה להדגיש את “חובתה הלאומית של פתח” כלפי משפחות שבתיהן נהרסו ע”י צה”ל (ופא, 24 בפברואר 2018). אחמד נצר ג’ראר, היה מבכירי ההתארגנות שרצחה את הרב רזיאל שבח ז”ל בפיגוע ירי (9 בינואר 2018). הוא נהרג על ידי כוחות הביטחון הישראליים בכפר אליאמון (צפון השומרון) ב-6 בפברואר 2018. בעת הפעולה נהרס בית המשפחה בה הסתתר המחבל.
אמו של אחמד נצר ג'ראר (מצד ימין) מודה לפתח בג'נין על הבית (יוטיוב, 24 בפברואר 2018)    דף הפייסבוק הרשמי של פתח מפרסם פוסט של צהיב ג'ראר, אחיו של אחמד נצר ג'ראר, בו הוא מודה למזכיר פתח בג'נין, נור אלדין אבו רב, ולסגנו עטאא' אבו ארמילה, על הסיוע שהעניקו למשפחה (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 24 בפברואר 2018)
אמו של אחמד נצר ג’ראר (מצד ימין) מודה לפתח בג’נין על הבית (יוטיוב, 24 בפברואר 2018) משמאל: דף הפייסבוק הרשמי של פתח מפרסם פוסט של צהיב ג’ראר, אחיו של אחמד נצר ג’ראר, בו הוא מודה למזכיר פתח בג’נין, נור אלדין אבו רב, ולסגנו עטאא’ אבו ארמילה, על הסיוע שהעניקו למשפחה (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 24 בפברואר 2018)
אירוע לציון יום השנה להקמת החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין
  • החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין באבו דיס ציינה את יום השנה ה-49 להקמתה בתהלוכה בה השתתפו פעילים רעולי פנים חמושים שצעדו ברחובות אבו דיס. חלק מהמשתתפים נשאו סכינים וגרזנים (qassem.net, 24 בפברואר 2018).
פעילי החזית הדמוקרטית בתהלוכה (qassem.net, 24 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2018)    28166594_2233486539998913_2962696331614832596_nפעילי החזית הדמוקרטית בתהלוכה (qassem.net, 24 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2018)
פעילי החזית הדמוקרטית בתהלוכה (qassem.net, 24 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2018)
משרד התרבות הפלסטיני מחייה את שירי האנתיפאדה הראשונה
  • איהאב בסיסו, שר התרבות בממשלת הרשות, חתם על הסכם לתמיכה בפרויקט להפקה מחודשת של השירים הלאומניים ששר הזמר, וליד עבד אלסלאם בימי האנתיפאדה הראשונה. ההסכם נחתם עם סאמר ג’ראדאת, מוסיקאי בעל חברת הפקות מראמאללה. השירים יופקו באלבום חדש והם ילוו בסיבוב הופעות חיות. בסיסו הדגיש את חשיבות התרבות כאמצעי “התנגדות” לביסוס הנרטיב הפלסטיני ולהעמדתו ברחבי העולם מול הנרטיב הישראלי. כמו כן הדגיש בסיסו את ייחודה של האנתיפאדה הראשונה כמרכיב מעורר השראה, שהניח את היסוד להתנגדות העממית. לדברי הזמר וליד עבד אלסלאם השירים דוגמת “ירדנו לרחובות (הנפנו את הדגלים)” ו”אנו רוצים מולדת” היוו אמצעי מאבק חשוב והם מבטאים תקופות שונות של המאבק הפלסטיני. לדבריו במסגרת הפרויקט יופקו מחדש 15 שירים (מתוך שבעים). השירים נכתבו בידי מספר משוררים שהבולט בהם הוא מחמוד דרויש (אתר משרד התרבות ברשות הפלסטינית, 19 בפברואר 2018; ראי אליום, 18 בפברואר 2018).

החתימה על ההסכם בין איהאב בסיסו, שר התרבות בממשלת הרשות (מימין) לבין סאמר ג'ראדאת (משמאל) (אתר משרד התרבות ברשות הפלסטינית, 19 בפברואר 2018)
החתימה על ההסכם בין איהאב בסיסו, שר התרבות בממשלת הרשות (מימין) לבין סאמר ג’ראדאת (משמאל) (אתר משרד התרבות ברשות הפלסטינית, 19 בפברואר 2018)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
הפלסטינים מציינים בכל שנה את "יום הנכבה" ב-15 במאי, יום העצמאות של מדינת ישראל . "יום הנכבה" מסמל את האסון שפקד את הפלסטינים במלחמת 1948.