חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27-21 באפריל 2021)

פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין (דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)

פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין (דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)

תפילה המונית מול שער שכם בעקבות הסרת המחסומים (ופא, 26 באפריל 2021).

תפילה המונית מול שער שכם בעקבות הסרת המחסומים (ופא, 26 באפריל 2021).

צעירים במזרח ירושלים חוגגים את הסרת המחסומים (אלחיאת אלג'דידה, 26 באפריל 2021)

צעירים במזרח ירושלים חוגגים את הסרת המחסומים (אלחיאת אלג'דידה, 26 באפריל 2021)

תגבור כוחות צה

תגבור כוחות צה"ל בעוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באפריל 2021)

סגירת מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 באפריל 2021).

סגירת מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 באפריל 2021).

  • קורונה: במהלך השבוע האחרון חלה ירידת מה בתחלואה ברצועת עזה אם כי אחוז הבדיקות החיוביות גבוה מאד. גורמי רפואה מעידים כי ביכולתם להתמודד עם המצב וקוראים לציבור להגיע להתחסן. גם ביהודה ושומרון נמשכת הירידה בהיקף התחלואה.
  • עימותים בירושלים: במהלך השבוע עלה מפלס המתיחות במזרח ירושלים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים, בעיקר באזור שער שכם. העילה המרכזית למתיחות הייתה מחסומים שהציבה המשטרה באזור המדרגות, סמוך לכניסה לשער, מה שמנע ישיבה של פלסטינים במקום. הכיכר הפכה למרכז הפגנות אלימות ועימותים עם כוחות המשטרה, שהתפשטו למספר מוקדים נוספים בשכונות מזרח ירושלים וברחבי יהודה ושומרון. המתיחות גם גלשה לרצועת עזה. במהלך 25-23 באפריל 2021, שוגרו 41 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה.
  • ב-25 באפריל 2021 הודיעה המשטרה על הסרת המחסומים והשתרר שקט יחסי. אולם המצב עדיין נפיץ. ארגונים פלסטינים ובעיקר חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, מעודדים את המשך העימותים והפיכתם ל”אנתיפאדה”. גורמים פלסטינים גם מדברים על המשך העימותים אם תדחינה הבחירות ברשות הפלסטינית בשל אי-הסכמתה של ישראל לקיימן במזרח ירושלים. כמו כן, מציינים הפלסטינים את 10 במאי ( ה-28 ברמצ’אן), היום בו מצוין בישראל “יום ירושלים” כמועד אפשרי לעימותים נוספים. גם יום ירושלים האיראני שימוין ביום ששי הבא (7 במאי) עלול להביא לעליה במתח בעיר.
  • הבחירות: לאור הפילוג בפתח לשלוש רשימות, המתמודדות בבחירות כל אחת בנפרד, והסקרים שלא מנבאים הצלחה גורפת למועמדים מטעם אבו מאזן, שוקלים עתה ברשות לבטל את הבחירות למועצה המחוקקת. העילה לדחיית הבחירות תהיה אי-הסכמתה של ישראל לאפשר את עריכתן במזרח ירושלים. ככל הנראה תפורסם הודעה רשמית בנושא לאחר פגישת ההנהגה הפלסטינית ב-29 באפריל 2021. במקביל המשיכו השבוע ברשות בפעילות דיפלומטית שנועדה להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל. חמאס וארגונים נוספים מתנגדים לדחייה ורואים בה “פתח מילוט” עבור פתח שחוששת להפסיד לחמאס.
רצועת עזה

ברצועת עזה ניכרת ירידת מה בהיקף התחלואה אולם אחוז הבדיקות החיוביות עדיין גבוה מאד. במהלך השבוע האחרון נוספו 6,245 חולים חדשים (לעומת 8,063 חולים בשבוע שעבר). במהלך היממה האחרונה נוספו 1,038 חולים ונערכו 3,284 בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 32% (לעומת 37% בשבוע שעבר). מספר החולים הפעילים ברצועה עומד עתה על 14,846 (לעומת 19,645 ב-20 באפריל 2021). 355 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, מהם 269 במצב קשה. השבוע נפטרו 71 בני אדם. מספר הנפטרים מהנגיף עומד עתה על 869. עד כה התחסנו ברצועה 36,033 בני אדם מתוך מלאי של 110,400 מנות חיסון שהגיעו עד כה לרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, חשבון הטוויטר של ד”ר אשרף אלקדרה, 27 באפריל 2021).

מצב התחלואה
  • ד”ר מג’די צ’היר, מנכ”ל שירותי הרפואה המונעת במשרד הבריאות בעזה, מסר, כי הם עדיין נמצאים בשיאו של גל הקורונה השני וכי הם לא צופים ירידה בהיקף התחלואה בימים הקרובים. הוא ציין שהתפוסה במחלקות הקורונה בבתי החולים עומדת כיום על 70%. עוד ציין שבגל הנוכחי נרשם מספר גבוה של נפטרים בקרב אוכלוסיית המבוגרים והחולים במחלות כרוניות. צ’היר קרא לציבור להגיע להתחסן (פלסטין, 25 באפריל 2021).
מצב בתי החולים
  • ד”ר יוסף אבו ריש, סגן שר הבריאות ברצועה, חנך תחנה לייצור חמצן עבור בית החולים האירופי במזרח ח’אן יונס. התחנה הוקמה בחסות ובמימון ארגון NORVAC הנורבגי. לדברי אבו ריש, משרד הבריאות בעזה נמצא במוכנות מלאה כדי להתמודד עם נגיף הקורונה, וכי לא היה חולה אחד שלא קיבל מענה הולם, או שלא נמצאו עבורו מיטת אשפוז וחמצן (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 22 באפריל 2021).
 חנוכת  התחנה לייצור חמצן בבית החולים האירופאי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 22 באפריל 2021).     משרד הבריאות החל  לראשונה לתת חיסונים מתוצרת חברת פייזר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 22 באפריל 2021)
מימין: חנוכת התחנה לייצור חמצן בבית החולים האירופאי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 22 באפריל 2021). משמאל: משרד הבריאות החל לראשונה לתת חיסונים מתוצרת חברת פייזר (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 22 באפריל 2021)
יהודה ושומרון

נמשכת הירידה בקצב ההדבקה והתחלואה. במהלך השבוע האחרון נוספו ביהודה ושומרון 1,973 חולים (לעומת 3,450 ב-20 באפריל 2021). במהלך היממה האחרונה נוספו 376 חולים, בוצעו 2,412 בדיקות, כ-16% מהן חיוביות. מספר החולים הפעילים עומד על 8,073 (לעומת 9,894 ב-20 באפריל 2021) . 140 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ, 41 מהם מונשמים. השבוע נוספו 52 נפטרים ומניין הנפטרים עומד על 2,332 במזרח ירושלים נמשכת הירידה ומספר החולים הפעילים עומד על 164 מוקד התחלואה המרכזי הוא עדיין מחוז שכם. עד כה התחסנו ברשות215,591 בני אדם (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני,27 באפריל 2021).

התחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

התחלואה ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מספר הנפטרים מסיבוכי הנגיף ביהודה ושומרון (על פי דיווחי הרשות הפלסטינית)

מצב התחלואה
  • ד”ר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני, טען, כי למרות האיסור לנוע בין המחוזות מרבית הציבור הפלסטיני לא מציית להנחיות. עוד, מסר, כי משרדו פועל מול ארגון הבריאות העולמי להשיג ציוד שיאפשר להם לאתר את המוטציות החדשות של הקורונה (טלביזית אלפג’ר, 26 באפריל 2021).
  • במהלך השבוע עלה מפלס המתיחות במזרח ירושלים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים, בעיקר באזור שער שכם. שיאם של האירועים היה ב-22 באפריל 2021 בעת שהתקיימה בתגובה לאירועים הפגנה גדולה ואלימה של פעילי ימין (ארגון להב”ה) באזור שער שכם. מאות אנשי הארגון צעדו לעבר שער שכם וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה. השוטרים ניסו לפזרם באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. מצדו השני של הרחוב התעמתו שוטרים עם מאות מפגינים פלסטינים שהגיעו למקום ההפגנה יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה זיקוקים ותקפו שוטרים.
פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין (דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)
פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין (דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)
  • המתיחות בירושלים גלשה גם לרצועת עזה. במהלך 25-23 באפריל 2021, שוגרו 41 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה (36 רקטות ב-23 באפריל 2021, שתי רקטות ב-24 באפריל ושלוש ב-25 באפריל 2021). עשר רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, 31 רקטות נפלו בשטחים פתוחים. לירי קדמו הכרזות רשמיות של רוב הארגונים ברצועה בדבר הזדהותם עם מאבק תושבי מזרח ירושלים מול ישראל (“הכיבוש”) והודעת אזהרה רשמית מטעם חדר המבצעים המשותף (בו חברים 15 ארגונים פלסטינים הסרים למרותה של חמאס)[1].
  • ב-25 באפריל 2021 בשעות הערב החליטה המשטרה להסיר את המחסומים מרחבת הכניסה לשער שכם. בישראל הסבירו כי המהלך נועד לתת הזדמנות להוריד את מפלס האלימות וההסתה. בעקבות ההודעה השתרר שקט יחסי. זאת, למרות שמאות פלסטינים התקבצו במקום לחגוג את הסרת המחסומים וקראו קריאות שמחה, כמו גם קריאות בנוסח “ברוח ובדם נפדה אותך אלאקצא”. גם ביום שאחרי נשמר השקט היחסי. אולם, בשעות הערב המאוחרות היו מספר מוקדי עימותים בין פלסטינים לבין כוחות המשטרה. הפלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוק תבערה לעברם . שתי שוטרות נפצעו באורח קל.
  • הפלסטינים ראו בהסרת המחסומים “ניצחון” ו”הישג” ו”כניעה” של ישראל. חמאס פרסמה הודעה רשמית בה צוין שהסרת המחסומים על ידי המשטרה היא תוצאה של המהפכה של הצעירים, תושבי מזרח ירושלים ודוגמא ליכולת של התושבים הפלסטינים לעמוד איתן ולכפות את רצונם על ישראל. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי הכניעה של ישראל לרצון הצעירים במזרח ירושלים מהווה ניצחון חדש לבני העם הפלסטיני. הג’האד האסלאמי בפלסטין מסר כי תושבי ירושלים רשמו הישג והוכיחו מחדש שרצון של אמת חזק מהבריונות וכי המודל הזה יכול להביא ניצחונות.
תפילה המונית מול שער שכם בעקבות הסרת המחסומים (ופא, 26 באפריל 2021).     צעירים במזרח ירושלים חוגגים את הסרת המחסומים (אלחיאת אלג'דידה, 26 באפריל 2021)
מימין : תפילה המונית מול שער שכם בעקבות הסרת המחסומים (ופא, 26 באפריל 2021). משמאל : צעירים במזרח ירושלים חוגגים את הסרת המחסומים (אלחיאת אלג’דידה, 26 באפריל 2021)
מימין: קריקטורה באלערבי אלג'דיד המציגה את ניצחון תושבי מזרח ירושלים: "שער שכם" (אלערבי אלג'דיד, 25 באפריל 2021). משמאל : קריקטורה מאת עלאא' אללקטה המתארת את נחישות תושבי מזרח ירושלים: "תושבי (מזרח) ירושלים אילצו את הכיבוש להסיר את מחסומיו בשער שכם" (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 25 באפריל 2021)
מימין: קריקטורה באלערבי אלג’דיד המציגה את ניצחון תושבי מזרח ירושלים: “שער שכם” (אלערבי אלג’דיד, 25 באפריל 2021). משמאל : קריקטורה מאת עלאא’ אללקטה המתארת את נחישות תושבי מזרח ירושלים: “תושבי (מזרח) ירושלים אילצו את הכיבוש להסיר את מחסומיו בשער שכם” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 25 באפריל 2021)
קריקטורה ביומון אלקדס לפיה תושבי מזרח נושאים בנטל המאבק למען אלאקצא וכל פלסטין: "תושבי (מזרח) ירושלים..." (אלקדס, 26 באפריל 2021)
קריקטורה ביומון אלקדס לפיה תושבי מזרח נושאים בנטל המאבק למען אלאקצא וכל פלסטין: “תושבי (מזרח) ירושלים…” (אלקדס, 26 באפריל 2021)
  • היו שראו בתוצאות האירועים גילוי חולשה של ישראל שאפשר לנצלו לחייב את ישראל לאפשר את עריכת הבחירות במזרח ירושלים. כך למשל, ציין ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, העומד בראש רשימת חמאס לבחירות, כי הניצחון בירושלים הוא הוכחה חותכת ליכולת הפלסטינים לחייב את ישראל לערוך את הבחירות בירושלים (שבכה קדס, 26 באפריל 2021).
  • הארגונים פלסטינים, ובעיקר חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, מעודדים את המשך העימותים והפיכתם ל”אנתיפאדה”. הפלסטינים גם מדברים על המשך העימותים באם תדחינה הבחירות בשל אי-הסכמתה של ישראל לקיים את הבחירות במזרח ירושלים. כמו כן מציינים הפלסטינים את 10 במאי (28 ברמצ’אן), בו מציינת ישראל את “יום ירושלים”, כמועד אפשרי לעימותים נוספים. גם יום ירושלים האיראני, שיחול ביום ששי הבא (7 במאי) טומן בחובו אפשרות לעליה במתח בעיר.
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • אסמעאיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי לא תהיה רגיעה אם ישראל תמשיך במדיניות התוקפנות שלה בירושלים וכי חמאס לא תסכים לדבר פרט להמשך האנתיפאדה. הוא ציין שהמערכה בירושלים היא מערכה של האומה הערבית והאומה המוסלמית (אתר חמאס, 25 באפריל 2021).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר שחמאס נמצאת בכוננות מלאה כדי להגן על ירושלים. הוא הביע תקווה שתפרוץ אנתיפאדה חדשה בירושלים אם ישראל תמנע את קיום הבחירות בירושלים (ערוץ אלאקצא, 26 באפריל 2021).
    • מחמד אלהנדי, ראש המחלקה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין ששיגור הרקטות לעבר ישראל היה הבעת תמיכה בירושלים וכי השיגור העביר מסר ברור שירושלים היא סוגיה המאחדת את כל הפלסטינים וש”ההתנגדות” בעזה עומדת לצדה. אלהנדי הביע תקוה שהמחאות בירושלים תהפוכנה לאנתיפאדה בכל מקום (אלמיאדין, 25 באפריל 2021).
    • אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין בלבנון, אמר כי יש להמשיך את “אנתיפדת רמצ’אן” וכי היא תהפוך לאנתיפדה כוללת נגד ישראל. הוא ציין שכיום נדרש מההנהגות המדיניות של העם הפלסטיני למהר ולהגיש תכנית רצינית כדי לפתח אנתיפאדה זו (פלסטין אליום, 26 באפריל 2021).
    • החזית העממית לשחרור פלסטין קראה לגבש הנהגה לאומית כדי להסלים את האנתיפאדה ולהרחיב את המאבק נגד ישראל (פלסטין אליום, 25 באפריל 2021). חמאס קראה לפלסטינים לפקוד את מסגד אלאקצא ולהתפלל בקרבת המחסומים של ישראל בירושלים היא גם קראה להיערך לירי רקטות לפגיעה במוקדים צבאיים ואזרחיים (אתר חמאס 25 באפריל 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • כאמור לוו האירועים בירושלים בשיגור רקטות לעבר ישראל במשך שלושה לילות ברציפות (25-23 באפריל 2021). סה”כ שוגרו בשלושת הלילות 41 רקטות. 36 רקטות שוגרו בליל 24-23 אפריל, שתי רקטות ב-24 באפריל ושלוש ב-25 באפריל 2021. עשר רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” 31 נפלו בשטחים פתוחים. כמה בני אדם נפצעו באורח קל כאשר רצו למרחבים מוגנים. בכמה מוקדים נגרם נזק לרכוש.
  • מניתוח מאפייני שיגור הרקטות בעיקר בליל 24-23 באפריל 2021 עולה, כי הייתה ככל הנראה מאחורי השיגור יד מכוונת (חמאס?) גם אם פעילי חמאס לא לקחו חלק פעיל בירי. הרקטות שוגרו במספר מטחים מתוזמנים ונראה כי כוונו לכמה אזורים, תוך הקפדה שלא להרחיב את טווח הירי מעבר ליישובי עוטף עזה. כמו כן בניגוד לאירועי ירי קודמים בתקופה האחרונה, שני ארגונים, החברים בחמ”ל המשותף (חמ”ל המאגד 15 ארגונים ברצועת עזה בהנהגת חמאס), הודיעו כי הם אחראים לביצוע הירי.
  • בתגובה לשיגור הרקטות תקפו כלי טיס של צה”ל וטנקים מספר מטרות של חמאס ברצועה. כמו כן החליט מתאם פעולות הממשלה בשטחים על צמצום מרחב הדיג מ-15 מיילים לתשעה ולאחר מכן הודיע על סגירתו. עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, גינה את ההחלטה בציינו כי זהו היבט נוסף של “התוקפנות הישראלית” וכי מדובר בפגיעה בוטה בזכויות הדייגים הפלסטינים (אלרסאלה.נט, 26 באפריל 2021).
 סגירת מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 באפריל 2021).   תגבור כוחות צה"ל בעוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באפריל 2021)
מימין: סגירת מרחב הדיג (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 באפריל 2021). משמאל: תגבור כוחות צה”ל בעוטף עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באפריל 2021)
  • לאחר שלושה לילות רצופים של שיגורי רקטות, נשמר השקט היחסי ברצועת עזה. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על תגבור כוחות צה”ל באזור הרצועה ועל החלטת הקבינט להסמיך את ראש הממשלה ושר שר הביטחון להורות על תגובה קשה במקרה של המשך שיגור הרקטות. עוד נמסר כי ישראל אינה מעוניינת בהסלמה אך היא מתכוננת לכל תרחיש (אלעאלם, 25 באפריל 2021)
  • עבד אללטיף אלקנוע, דובר חמאס, אמר שארגוני “ההתנגדות” היו נוכחים בהדיפת כל תוקפנות נגד רצועת עזה וקיבעו מחדש את המשוואה של תקיפה כנגד תקיפה. חאזם קאסם, דובר חמאס ,אמר שירושלים מהווה מבחינתם “קו אדום” וכי חמאס מתחייבת שלא לאפשר רגיעה ברצועה טרם הפגת המתיחות בירושלים (אלמיאדין, 24 בפברואר 2021).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

אירועים על גדר הביטחון
  • ב-26 באפריל 2021 בשעות הערב התקיימו מספר הפגנות של פלסטינים סמוך לגדר הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה. הפלסטינים השמיעו קריאות תמיכה בערביי מזרח ירושלים ויחידות ההטרדה הלילית פוצצו מטענים והרעישו סמוך לגדר.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במקביל לאירועים במזרח ירושלים ובמספר מוקדים נוספים בערים ביהודה ושומרון, נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. כמו כן היו השבוע אירועים רבים של הצתת צמיגים. נראה כי השבוע חלה עלייה במספר האירועים. ריבוי האירועים בולט בעיקר בימים של העימותים בירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 26 באפריל 2021: אבנים יודו בכביש 465 סמוך לעבוד (צפונית מזרחית לראמאללה) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 באפריל 2021).
    • 26 באפריל 2021: אבנים יודו מכלי רכב חולף בכביש 55 סמוך לפונדוק (מזרחית לשכם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 באפריל 2021).
    • 26 באפריל 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון חברון. בקבוקי התבערה התלקחו על הכביש. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בחווארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין קריית ארבע לבית ענון (מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת יקיר הקטנה (דרומית מזרחית לשכם) . לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון- חברון סמוך לאלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב, בתי תושבים יהודים ועמדות צה”ל בחברון. תושב אשר התעמת עם צעירים אשר פגעו בכלי רכבו נפצע ופונה לטיפול רפואי. שני פלסטינים נעצרו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 25 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר רכבים בין חומש לשבי שומרון (צפונית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: כעשרה ילדים יידו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לכיכר אדם (צפונית לירושלים), לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב והוצתו צמיגים בצומת דיר שרף (צפונית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: אבנים יודו והוצתו צמיגים בכביש 60 סמוך לסלואד (צפונית מערבית לבית אל). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: אבנים יודו בין בית אמר לצומת כרמי צור (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כוחות צה”ל והוצתו צמיגים סמוך לצומת אברהם חסנו (דרומית מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 24 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לובן א-שרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2021).
    • 23 באפריל 2021: לוחמי משמר הגבול עצרו נער פלסטיני שהעלה את חשדם בכניסה למערת המכפלה בחברון. ברשות הפלסטיני נמצאה סכין (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באפריל 2021).
    • 22 באפריל 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בו נהג חייל צה”ל בין מבוא דותן לחרמש (דרומית מזרחית לג’נין). לא היו פגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באפריל 2021).
    • 22 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי שנכנס לחיזמא (צפונית מזרחית למעלה אדומים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באפריל 2021).
    • 22 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב צפונית לעפרה (צפונית מערבית לבית אל). לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 22 באפריל 2021).
    • 22 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין חיזמא לענתות (צפונית מזרחית למעלה אדומים) , לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 באפריל 2021).
    • 21 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לבית אמר (צפונית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש , 21 באפריל 2021).
    • 21 באפריל 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס במבתרי חלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 21 באפריל 2021).
    • 20 באפריל 2021: פלסטיני נעצר על ידי כוחות המשטרה באזור חברון. בחיפוש שנערך בכלי רכבו אותר נשק מאולתר מסוג קרלו. שני חשודים פלסטינים תושבי חברון נעצרו לחקירה (הצלה ללא גבולות יו”ש 20 באפריל 2021)
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הסתה בכלי התקשורת של הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • פלסטין אליום, ערוץ הטלוויזיה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פרסם מספר פעמים במהלך שידוריו (26 באפריל 2021) סרטון קצר בשם “#ירושלים מתקוממת” “#אנתיפאדת רמצ’אן”. הסרטון שאורכו כדקה, מתעד את אירועי ההתנכלות הפלסטינים ליהודים, בעיקר חרדים בירושלים בימים האחרונים. מטרת שידור הסרטון היא ככל הנראה להסית את הציבור לבצע פעולות נוספות מסוג זה.
תמונות מסרטון הסתה של ג'האד האסלאמי בפלסטין (פלסטין אליום, 26 באפריל 2021)
תמונות מסרטון הסתה של ג’האד האסלאמי בפלסטין (פלסטין אליום, 26 באפריל 2021)
ארגוני הטרור ממשיכים להתאמן ברצועה
  • ב-24 באפריל 2021, קיימו גדודי המג’האדין[3] תרגיל צבאי בחוף הים בעזה לציון עשרים שנה להקמת הארגון. לתרגיל ניתן כיסוי תקשורתי נרחב. בין היתר כלל התרגיל שיגור רקטות לעבר הים, סיכול הנחתה ימית של כוחות ישראליים, הסתערות וחטיפת גופות, מלכוד טנק ישראלי ופיצוצו (צפא, חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 24 באפריל 2021).
שיגור רקטות לעבר הים.     סיכול הנחתה ימית של כוחות ישראליים (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 24 באפריל 2021)
מימין: שיגור רקטות לעבר הים. משמאל: סיכול הנחתה ימית של כוחות ישראליים (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 24 באפריל 2021)
סוגיית חילופי האסירים
  • השבוע שידר ערוץ מיאדין הלבנוני פרק נוסף מתוכנית “שהיד ירושלים” העוסקת בפועלו של קאסם סלימאני מפקד כוח קדס לשעבר. בפרק זה הופיע צאלח אלעארורי[4], סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אשר דיבר בעיקר על סוגיית האסירים הפלסטינים. אלעארורי ציין שנושא האסירים זכה תמיד להתעניינות חמאס וכי לאורך כל דרכה של חמאס התבצעו פעולות של לקיחה בשבי של ישראלים במטרה לשחרר אסירים פלסטינים. אלעארורי הודה שרוב הפעולות האלה לא צלחו וגם אם הצליחה הלקיחה בשבי הרי שפעולת חילופי האסירים נכשלה. בסיום דבריו הדגיש אלעארורי כי על כל מי שהולך להתעמת עם ישראל (“הכיבוש”) לדעת שאם הוא ייפול בשבי יהיה מי שיילחם למען שחרורו (אלמיאדין, 23 באפריל 2021).
פגישת חמאס הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • משלחת של הג’האד האסלאמי בפלסטין, בראשות ח’אלד בטש, בכיר הארגון, נועדה עם בכירי חמאס ביניהם פתחי חמאד וסהיל אלהנדי, חברי הלשכה המדינית של חמאס. בפגישה השתתפו גם מספר גורמים צבאיים משני הצדדים. במהלך הפגישה עלו מספר סוגיות ובהן: “ההתנגדות” והמאבק בתוכניות ישראל ובנורמליזציה, המצב הפוליטי והמדיני הנוכחי, שיפור היחסים בין הארגונים, סוגיית האסירים ועוד (אלרסאלה.נט, 20 באפריל 2021).
התבטאות ח’אלד משעל
  • בראיון שהעניק ח’אלד משעל, מנהיג חמאס מחוץ לרצועה, התייחס לשורה של נושאים שעל הפרק. (אלאקצא, 25 באפריל 2021):
    • האירועים בירושלים: ישראל נמצאת במערכה מול הפלסטינים על ירושלים שאותה היא רוצה לייהד ועליה היא רוצה לשלוט. לדבריו הם ניצבים היום בפני מערכה גדולה שיש בה ניסיונות שונים של ישראל לפגוע בהם. הוא ציין שישראל הופתעה כשתושבי ירושלים התקוממו ופעלו ללא אינטרסים מכיוון שגאולת ירושלים ואלאקצא קודמת לכל. משעל גם ציין כי מדובר ברגע היסטורי והדגיש כי פעולה זו לא תהיה מאבק זמני בלבד.
    • הבחירות: הבחירות הן חלק מיציאה מהפילוג והשבת האחדות הלאומי. חלקה השני של האחדות היא התמודדות יחד מול ישראל (“הכיבוש”) בכל הדרכים בין אם התנגדות עממית או מזוינת. לגבי דחיית הבחירות ציין כי המחשבה על דחייה היא שגויה.
    • בחירתו כראש הנהגת חמאס ב”חוץ”: ציין כי הוא מרגיש אחריות כלפי העם הפלסטיני וכלפי הסוגיה הפלסטינית. לדבריו כל הסוגיות נמצאות בראש סדר העדיפויות ובראשן הצורך להסלים את ההתנגדות ואת העימות הפתוח עם ישראל.
סיכוי סביר לדחייה או ביטול הבחירות למועצה המחוקקת
  • לאור הפילוג בפתח לשלוש רשימות המתמודדות בנפרד והסקרים שלא מנבאים הצלחה גורפת למועמדים מטעם אבו מאזן, שוקלים עתה ברשות לבטל את הבחירות למועצה המחוקקת שהיו אמורות להיערך ב-22 במאי 2021. העילה לדחיית הבחירות תהיה אי-הסכמתה של ישראל לאפשר את עריכת הבחירות במזרח ירושלים. ככל הנראה תפורסם הודעה רשמית בנושא לאחר פגישת ההנהגה הפלסטינית ב-29 באפריל 2021. לדברי ואצל אבו יוסף, חבר הוועד הפועל של אש”ף, בפגישה ישתתפו גם נציגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין (אנטוליה, 26 באפריל 2021).
  • בכתבה שפורסמה באלח’באר הלבנוני נאמר, כי “מקורות בפתח” חשפו שאמנם טרם התקבלה החלטה רשמית לגבי דחיית הבחירות אולם בתוך הוועד המרכזי של פתח קיימת מעין הסכמה על דחייתן. מה שקורה כעת הוא רק ניסיון למצוא מוצא שיהיו לו השלכות מינימליות. אותם “מקורות” חשפו כי בדיונים שנערכו לאחרונה בוועד המרכזי של פתח ובוועד הפועל של אש”ף הועלו בפני אבו מאזן שני תרחישים אפשריים: להמשיך ולקיים את הבחירות במקביל למאמצים דיפלומטיים ללחוץ על ישראל לאפשר לקיים את הבחירות במזרח ירושלים. או לבטל או לדחות את הבחירות על רקע מצבה הרעוע של פתח והסיכויים הגבוהים שלה להפסיד לחמאס. על פי המקורות לא התקבלה עדיין החלטה רשמית אולם קיימת מעין הסכמה כללית בתוך הוועד המרכזי של פתח על דחיית הבחירות (אלאח’באר, 22 באפריל 2021).
  • מאוחר יותר דיווח אלאח’באר שאבו מאזן כבר הודיע לאיחוד האירופאי, לירדן ולמצרים על החלטתו לבטל את הבחירות. באיחוד האירופאי המליצו לאבו מאזן להמתין עם ההחלטה עד ליום חמישי והבטיחו כי הם ינסו ללחוץ על ישראל להסכים לקיים את הבחירות (אלאח’באר, 27 באפריל 2021). ערוץ אלע’ד דיווח כי הרשות הפלסטינית החלה לעדכן גורמים אזוריים וערביים בדבר ההחלטה לדחות את הבחירות. בנימוק של אי-היענות ישראל לדרישה לקיים את הבחירות גם במזרח ירושלים.
  • ביומון אלקדס דווח (27 באפריל 2021), שהרשות הפלסטינית החליטה לדחות את הבחירות בשל לחצים שהופעלו מצד מדינות ערב וארה”ב היות והתוצאות עלולות להיות לרעת פתח. לטענתם, ארה”ב מעדיפה לקיים את הבחירות בשלהי שנת 2021 ולאחר סל מחוות שהיא תעניק לרשות הפלסטינית, מהלך שישפר את מעמדה בציבור הפלסטיני (אלקדס, 27 באפריל 2021).
העמוד הראשי ביומון הפלסטיני אלקדס (אלקדס, 27 באפריל 2021)
העמוד הראשי ביומון הפלסטיני אלקדס (אלקדס, 27 באפריל 2021)
  • בחמאס מתנגדים לדחיית הבחירות. בטור פרשנות שהתפרסם באלרסאלה, ביטאון חמאס, נכתב כי דחיית הבחירות הינה בבחינת פתח מילוט עבור פתח שחוששת להפסיד לחמאס במועצה המחוקקת ולאבד את כס הנשיאות. לדברי הכתבה הדחייה לא צריכה להיות החלטה מפלגתית או אישית אלא להיות כפופה לדיונים ולהסכמה לאומית.
  • להלן התבטאויות בכירי חמאס בנושא:
    • ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, המתמודד בראש רשימת חמאס למועצה המחוקקת, הזהיר מפני ההשלכות של כל דחייה של הבחירות “ולו ביום אחד”. לדבריו דחיה שכזו תדחוף את העם הפלסטיני אל הלא-נודע ותייצר תסכול גדול בקרבם, היא תסבך את המצב ותנציח את הפילוג הפנים-פלסטיני (אלקדס, 22 באפריל 2021).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, ציין שלחמאס לא יהיה חלק בקבלת ההחלטה לדחות את הבחירות, אך יחד עם זאת היא מוכנה להיות חלק מתהליך חשיבה בעניין צעדים שיש לנקוט כדי לכפות על ישראל את קיום הבחירות במזרח ירושלים. אלקאנוע קרא לאבו מאזן ולפתח לדבוק במסלול של הבחירות על פי מה שסוכם בשיחות הארגונים בקהיר (חשבון הטוויטר של עבד אללטיף קאנוע, 23 באפריל 2021).
  • גם מחמד דח’לאן בכיר פתח המודח, המתמודד ברשימה נפרדת, מתח ביקורת על אפשרות הדחיה. לדבריו, דחיית הבחירות בתואנה שישראל אינה מעוניינת בהן מהווה בריחה מהמערכה הפוליטית ויש לקיים את הבחירות במועדן (סוא, 25 באפריל 2021).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי לפי הנתונים הנוכחיים תרחיש דחיית הבחירות הוא הסביר ביותר אולם יהיו לכך השלכות חמורות על הזירה הפוליטית כולה. הוא ציין שמן הראוי שעריכת הבחירות בירושלים תהפוך לעימות לאומי מול ישראל (שבכה קדס, 26 באפריל 2021).
עמדת ישראל וסוגיית ההצבעה במזרח ירושלים
  • במקביל לדיווחים אודות דחיית הבחירות, ממשיכה הרשות הפלסטינית בפעילות בינלאומית במטרה לשכנע את ישראל לאפשר לקיים את הבחירות במזרח ירושלים. בישיבת הוועד המרכזי של פתח ציין אבו מאזן שהם לא יסכימו לקיים את הבחירות ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים כמועמדים וכמצביעים ושותפים לקמפיין תעמולת הבחירות. בפנותו לקהילה הבינלאומית אמר כי הפלסטינים דורשים מהן ללחוץ על ישראל לדבוק בהסכמים החתומים בכל הקשור לסוגיית קיום הבחירות. בסיום הפגישה פורסמה הודעה לפיה ללא קיום הבחירות במזרח ירושלים לא תתקיימנה הבחירות כלל מפני שהעם הפלסטיני לא יסכים שהבחירות הכלליות תהיינה על חשבון הזכות הפלסטינית במזרח ירושלים (ופא, 25 באפריל 2021).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, המשיך בסבב הפגישות עם גורמים באירופה במטרה לשכנע אותם להפעיל לחץ על ישראל. בבריטניה נועד אלמאלכי עם שר החוץ, חברי פרלמנט ממפלגת הלייבור ושני ראשי מחלקת פלסטין בפרלמנט. בפגישות ביקש אלמאלכי מבריטניה ללחוץ על ישראל שתאפשר לערוך הבחירות במזרח ירושלים. הוא גם הזמין את בריטניה לקחת חלק בבחירות באמצעות שיגור משקיפים (ופא, 21, 22 באפריל 2021). בספרד נועד ריאצ’ אלמאלכי עם שרת החוץ. שני הצדדים סיכמו על המשך המגעים ופיתוח היחסים ועל מאמצים לקיום הבחירות (סוא, 23 באפריל 2021).
  • במקביל, נועד חסין אלשיח’, יו”ר הרשות לעניינים אזרחיים, עם מייקל גוב, שר הקבינט של בריטניה. השניים שוחחו על ההתפתחויות המדיניות הקשורות לסוגיה הפלסטינית ועל הבחירות (ופא, 22 באפריל 2021). בקבלת הפנים שנערכה לגוב פנה מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, לבריטניה וביקש ממנה ללחוץ על ישראל כדי שתאפשר את קיום הבחירות בירושלים (ופא, 22 באפריל 2021).
סקרי דעת קהל
  • מרכז אלקדס להסברה ותקשורת, בשיתוף עם מכון מחקר גרמני, ערך סקר דעת קהל בין 13-3 באפריל 2021. הסקר נערך בקרב 1,200 פלסטינים מיהודה, שומרון מזרח ירושלים ורצועת עזה. על-פי ממצאי הסקר בכוונת רוב הנשאלים להצביע בבחירות הקרובות לנשיאות למרואן אלברע’ות’י חבר הוועד המרכזי של פתח הכלוא בישראל (33.5%) ולא לאבו מאזן (24.5%). עוד עלה כי בבחירות למועצה המחוקקת תזכה פתח ב-25.3% מהקולות לעומת 8.2% שתזכה חמאס. שיעור המצביעים יהיה גבוה (74.2% אמרו כי הם מתכוונים להצביע) ו- 44.4% מהנשאלים תומכים בדחיית הבחירות (אלערבי אלג’דיד, 21 באפריל 2021).
  • מרכז הסקרים של אוניברסיטת פלסטין אלאהליה (אוניברסיטה בבית לחם), ערך סקר בנוגע לבחירות למועצה המחוקקת. הסקר נערך בין 24-17 באפריל בקרב 4,055 פלסטינים 69% מהגדה המערבית ו-31% מרצועת עזה. על פי תוצאות הסקר רשימת פתח תזכה ל-32.57% מהקולות בעוד שרשימת החזית העממית לשחרור פלסטין (“דופק העם”) תזכה ל-10.5%. רשימת חמאס תזכה ל-10.3% (אלערבי אלג’דיד, 21 באפריל 2021).
  • המרכז הפלסטיני למחקרים פרסם אף הוא תוצאות סקר שנערך בין 25-15 באפריל. הסקר נערך בקרב 883 תושבים בגילאי 61-18 ביהודה שומרון ורצועת עזה. על-פי ממצאי הסקר רשימת פתח תזכה ב-41.9% מהקולות ורשימת חמאס 20.9%. יחד עם זאת, 74.1% מהנשאלים ציינו כי הם יכולים לשנות את דעתם עד מועד הבחירות. באשר לבחירות במזרח ירושלים 51.8% מהנשאלים מתנגדים לאפשרות לקיים את הבחירות מחוץ לגבולות ירושלים (דניא אלוטן, 21 באפריל 2021).
יחסים עם ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ של ירדן, הגיע ב-21 באפריל 2021 לראמאללה לפגישה עם אבו מאזן. אלצפדי העביר לאבו מאזן אגרת ממלך ירדן עבדאללה השני. במהלך הפגישה נדון נושא המאמצים המושקעים ליצירת אפשרות מדינית לחידוש המשא ומתן במטרה להגיע לפתרון. אלצפדי הדגיש בשיחה, כי ירושלים היא בבחינת “קו אדום” עבור ירדן כפי שהיא מהווה “קו אדום” עבור הפלסטינים (פלסטין אליום, ופא, 21 באפריל 2021).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-25 באפריל 2021: "העימותים במזרח ירושלים בחודש רמצ'אן הביאו למתיחות שיא שכללה גם ירי רקטות מרצועת עזה לעבר דרום ישראל".
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
גדודי המג'אהדין הם הזרוע הצבאית של תנועת המג'אהדין, אשר הוקמה על ידי פעילי פתח שפרשו בשנת 2001. הארגון ידוע כמקורב לג'האד האסלאמי בפלסטין. בעבר שיגרו פעילי הארגון רקטות לעבר ישראל.
[4]
צאלח אלעארורי היה הראשון שדיווח, ב-20 באוגוסט 2014, כי הזרוע הצבאית של חמאס היא זו שעמדה מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון (12 ביוני 2014). דבריו הוקראו מתוך דף בשמו של ח'אלד משעל מנהיג חמאס ("העומד בראש ההתנגדות הזו"). הם הוקלטו ככל הנראה ללא ידיעתו של אלעארורי, הועלו ליוטיוב וזכו לתהודה רבה.