חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27 ביוני – 3 ביולי 2018)

יחיא אלסנואר משתתף באירועים ב

יחיא אלסנואר משתתף באירועים ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה. לצד אלסנואר יושב בכיר בג'האד האסלאמי, ח'אלד אלבטש (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 29 ביוני 2018)

משתתפי הצעדה במזרח ח'אן יונס

משתתפי הצעדה במזרח ח'אן יונס

36557657_522330784852141_7486575197512794112_n

הנער יאסר אבו אלנג'א (משמאל למעלה, בחולצה הכחולה), שנהרג באירועי "צעדת השיבה" ב-29 ביוני, סמוך לגדר הביטחון. הנער השתייך לקבוצת פלסטינים שניסתה לחבל בגדר התיל, להערכתנו, כהכנה לקראת פריצה לישראל (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 2 ביולי 2018)

גופתו של מחמד אלחמאידה עטופה בדגל ירוק של הזרוע הצבאית בחמאס (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 30 ביוני 2018)

גופתו של מחמד אלחמאידה עטופה בדגל ירוק של הזרוע הצבאית בחמאס (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 30 ביוני 2018)

בכרזה על תמונתו של ג'ארד קושנר נכתב

בכרזה על תמונתו של ג'ארד קושנר נכתב "עסקת המאה חלשה מכדי לעמוד מול כוח הרצון של פלסטין" (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח, 27 ביוני 2018)

  • בצעדת יום השישי שהתקיימה ב-29 ביוני 2018 השתתפו כמה אלפי פלסטינים. אמנם מספר המפגינים ממשיך להיות נמוך יחסית לצעדות בעבר, אך בצה”ל זיהו עלייה במספר הניסיונות לפרוץ את הגדר, בהשוואה לסופי השבוע האחרונים. כמו כן נמשך “טרור ההצתות” בהיקף גבוה (ב-29 ביוני נרשמו 15 שריפות ביישובי עוטף עזה וב-30 ביוני 25 שריפות).
  • במהלך השבוע בוצעו ארבעה ניסיונות חדירה לשטח ישראל, בצפון הרצועה ובדרומה, כחלק מהפעילות האלימה המלווה את הצעדות. כוחות צה”ל סיכלו את ניסיונות החדירה הללו. בתגובה תקף צה”ל כלי רכב ועמדות תצפית של חמאס. חמאס הגיבה בירי 13 רקטות ופצצות מרגמה, בהתאם ל”משוואת התגובה” שהיא קבעה כלפי ישראל במסגרת מדיניות האלימות המבוקרת (“הפצצה [תענה] בהפצצה ודם בדם”).
  • מליאת הכנסת אישרה השבוע הצעת חוק להקפאת כספים ששילמה הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם, מהכספים המועברים אליה על ידי ישראל. דוברים מטעם הרשות גינו בחריפות את המהלך הישראלי. הם הדגישו כי ממשלת הרשות לא תנטוש את האסירים ומשפחות השהידים וכי “תשלום הקצבאות שלהם יימשך”.
נמשך “טרור ההצתות”

בשבוע שחלף נמשך “טרור ההצתות” באמצעות שיגור בלוני ועפיפוני תבערה מרצועת עזה לעבר ישראל. שיגור הבלונים והעפיפונים הגיע לשיאו בסוף השבוע: שירותי כיבוי והצלה בדרום דיווחו, כי ב-29 ביוני 2018 נרשמו 15 שריפות בעוטף עזה וב-30 ביוני 25 שריפות. באחד המקרים אותר בלון נושא מטען נפץ במרחק גדול יחסית מהרצועה (קריית גת, כ-30 ק”מ מרצועת עזה).

  • על פי נתוני קרן קיימת לישראל, מאז החל “טרור ההצתות” מעזה נשרפו בעוטף עזה כ-4,000 דונמים יער, וכ-5,000 דונמים של שדות חקלאיים. המדובר בנזק אקולוגי קשה ובנזק כלכלי לענף החקלאות ביישובי עוטף עזה, שנאמד במיליוני שקלים. זמן השיקום של היערות יכול להימשך כ-10 שנים (דף הפייסבוק של קרן קיימת לישראל, 25 ביוני 2018).
  • חמאס ממשיכה באמצעות אתרי תקשורת המזוהים עמה בקמפיין התקשורתי המלווה את “טרור ההצתות”. חמאס מפרסמת בהבלטה סרטונים ישראלים על שריפות ענק בעוטף עזה ותמונות של משגרי הבלונים עליהן נכתב בערבית: “בלוני התבערה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018).
שריפת ענק בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה ששוגר מהרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018).   כרזה של חמאס אודות משגרי בלוני תבערה עליה נכתב בערבית:  "בלוני התבערה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018)
מימין: שריפת ענק בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה ששוגר מהרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO,
1 ביולי 2018). משמאל: כרזה של חמאס אודות משגרי בלוני תבערה עליה נכתב בערבית:
“בלוני התבערה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018)
 מטען נפץ.מטען נפץ שאותר באזור קריית גת, אשר שוגר מעזה באמצעות בלון הליום  (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018).   הפרחת בלונים עם תמונות של הרוגים  ואסירים פלסטינים במזרח מחנה הפליטים אלבריג' בהן גם תמונתו של יחיא עיאש,  "המהנדס", מי שהוביל את פיגועי ההתאבדות נגד ישראל בשנות התשעים  (חשבון הטוויטר של מנהל "ע'זה אלא'ן", מצטפא עיאש, 30 ביוני 2018)
מימין: מטען נפץ שאותר באזור קריית גת, אשר שוגר מעזה באמצעות בלון הליום
(חשבון הטוויטר PALINFO, 1 ביולי 2018). משמאל: הפרחת בלונים עם תמונות של הרוגים
ואסירים פלסטינים במזרח מחנה הפליטים אלבריג’ בהן גם תמונתו של יחיא עיאש,
“המהנדס”, מי שהוביל את פיגועי ההתאבדות נגד ישראל בשנות התשעים
(חשבון הטוויטר של מנהל “ע’זה אלא’ן”, מצטפא עיאש, 30 ביוני 2018)
הפגנות “צעדת השיבה”, יום שישי, 29 ביוני
  • ביום שישי ה-29 ביוני 2018 נמשכה השגרה של הפגנות אלימות סמוך לגדר הביטחון. ההפגנות נערכו תחת הסיסמא “מעזה לגדה, דם אחד וגורל משותף”. בלטה נוכחותם של בכירי חמאס וג’האד אסלאמי ברצועה בהם יחיא סנואר וח’ליל אלחיה (חשבון הטוויטר 29 ביוני 2018).
  • מספר המפגינים היה בין 2000 ל-5000 פלסטינים בחמישה מוקדים לאורך גבול הרצועה. אמנם מספר המפגינים היה נמוך יחסית, אך בצה”ל זיהו עלייה במספר הניסיונות לפרוץ את גדר הגבול יחסית להפגנות בסופי השבוע האחרונים. צילומים שפורסמו ממחישים היטב, כי המפגינים ניסו לחתוך את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון. במהלך ההפגנות הושלך רימון לעבר כוחות צה”ל שפעלו ליד הגדר (YNET, 29 ביוני 2018; וואלה! NEWS, 29 ביוני 2018).
נפגעים פלסטינים ב”צעדת השיבה” ב-29 ביוני 2018

ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, הודיע, כי באירועי “צעדת השיבה” ב-29 ביוני 2018 נהרגו שני פלסטינים ונפצעו 415 מירי צה”ל ומשאיפת גז מדמיע, מהם 136 הגיעו לבתי החולים. (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 29 ביוני 2018). מבדיקת המידע על שני ההרוגים עולה, כי שניהם נהרגו כשניסו לחבל בגדר התיל, סמוך לגדר הביטחון. אחד מהם הינו פעיל במשטרה הפלסטינית ויתכן גם קשור לחמאס; השני הינו נער, בן 13 או 14, בנו של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בח’אן יונס, שנהרג סמוך לגדר הביטחון. זוהי דוגמה נוספת להפעלה מכוונת של קטינים, המשתייכים לחמולות שהצמיחו מתוכן טרוריסטים למשימות שסכנת חיים כרוכה בהם בקרבת גדר הגבול.[1]

 

הנער יאסר אבו אלנג'א (משמאל למעלה, בחולצה הכחולה), שנהרג באירועי "צעדת השיבה" ב-29 ביוני,  סמוך לגדר הביטחון. הנער השתייך לקבוצת פלסטינים שניסתה לחבל בגדר התיל, להערכתנו, כהכנה  לקראת פריצה לישראל (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 2 ביולי 2018)
הנער יאסר אבו אלנג’א (משמאל למעלה, בחולצה הכחולה), שנהרג באירועי “צעדת השיבה” ב-29 ביוני,
סמוך לגדר הביטחון. הנער השתייך לקבוצת פלסטינים שניסתה לחבל בגדר התיל, להערכתנו, כהכנה
לקראת פריצה לישראל (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 2 ביולי 2018)

  • להלן פרטים על שני ההרוגים:
  • מחמד פוזי מחמד אלחמאידה: בן 24, מרפיח, נהרג מירי צה”ל במזרח רפיח (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 29 ביוני 2018). המשטרה הפלסטינית ברצועה פרסמה הודעת אבל על מותו שבה נמסר כי הוא היה פעיל במשטרה (דף הפייסבוק של המשטרה הפלסטינית ברצועה, 30 ביוני 2018). בעת הלוויה נעטפה גופתו בדגל ירוק של הזרוע הצבאית בחמאס ויתכן שהייתה לו זיקה אליה (חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 30 ביוני 2018).
 מחמד אלחמאידה בשטח (חשבון הטוויטר של Mahmood S Elblbessy, המציג עצמו כמכר של אלחמאידה, 29 ביוני 2018).   ‏‏מחמד אלחמאידה (בחולצה אדומה) עוסק במשיכת גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח רפיח רגעים לפני שנהרג מאש צה"ל (דף הפייסבוק של ח'ירי אבו פראס אבו סנג'ר מרפיח, 30 ביוני 2018)
מימין: מחמד אלחמאידה בשטח (חשבון הטוויטר של Mahmood S Elblbessy, המציג עצמו כמכר של אלחמאידה, 29 ביוני 2018). משמאל: מחמד אלחמאידה (בחולצה אדומה) עוסק במשיכת גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח רפיח רגעים לפני שנהרג מאש צה”ל (דף הפייסבוק של ח’ירי אבו פראס אבו סנג’ר מרפיח, 30 ביוני 2018)
  • יאסר אמג’ד מוסא אבו אלנגא: נער בן 13 או 14, מאזור מען שבח’אן יונס. נהרג מירי צה”ל ממזרח לח’אן יונס (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 29 ביוני 2018). אביו הוא אמג’ד אבו אלנג’א, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בח’אן יונס. אמו מסרה, כי נהג להשתתף מדי שבוע בפעילויות “צעדת השיבה”, והיה בשורות הראשונות של המפגינים (צפא, 30 ביוני 2018; PALINFO, 1 ביולי 2018). בצילום שפורסם נראה הנער יחד עם קבוצת פלסטינים, סמוך לגדר התיל ומנסה לחבל בגדר, להערכתנו כהכנה לקראת פריצה לישראל. הנהגת חמאס, ובראשה אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר וח’ליל אלחיה, השתתפו בהלווייתו. כן השתתף בכיר בפתח אבראהים אבו אלנג’א (כנראה קרוב משפחתו).
 אמג'ד אבו אלנג'א מחבק את אסמאעיל הניה.    יחיא אלסנואר, אמג'ד אבו אלנג'א ואסמאעיל הניה נושאים את הגופה (אתר תנועת חמאס, 30 ביוני 2018)
מימין: אמג’ד אבו אלנג’א מחבק את אסמאעיל הניה. משמאל: יחיא אלסנואר, אמג’ד אבו אלנג’א ואסמאעיל הניה נושאים את הגופה (אתר תנועת חמאס, 30 ביוני 2018)
ניסיונות חדירה לישראל
  • במהלך השבוע בוצעו ארבעה ניסיונות חדירה מהרצועה לשטח ישראל:
    • 2 ביולי 2018: כוח צה”ל ירה לעבר ארבעה מחבלים שחצו את גדר המערכת וניסו להצית עמדה נטושה בדרום רצועת עזה. המחבלים היו מצוידים בקאטרים וחומרי בערה וניסו להצית עמדת צלפים נטושה. כוח צה״ל ביצע מרדף אחר המחבלים במהלכו ביצע ירי לעברם. כתוצאה מהירי נהרג מחבל אחד, מחבלת נוסף נפצע באורח אנוש ומחבל שלישי נתפס והועבר לחקירת כוחות הביטחון (אתר דובר צה”ל, 2 ביולי 2018).
    • 28 ביוני 2018: צה”ל סיכל, במהלך הלילה ניסיון חדירה של שני פלסטינים מזרחית לרפיח. טנק ביצע ירי לעבר השניים. כתוצאה מכך נפצע פלסטיני באורח קשה ומאוחר יותר מת מפצעיו. במקום האירוע נמצאו בקבוקי תבערה (חשבון הטוויטר של צה”ל, 28 ביוני 2018). משרד הבריאות הפלסטיני בעזה דיווח, כי ההרוג הינו עבד אלפתאח מצטפא אבו אלעזום, בן 17 מרפיח (מען, 28 ביוני 2018). הלווייתו של ההרוג נערכה ברפיח ולא אותרו בה סממנים של ארגוני הטרור.
    • 27 ביוני 2018: כוחות צה”ל זיהו שלושה מחבלים, שחיבלו בגדר, וניסו לחדור לשטח הארץ מדרום רצועת עזה. הכוח הגיב בירי לעבר המחבלים וסיכל את החדירה (חשבון הטוויטר של צה”ל, 27 ביוני 2018).
    • 27 ביוני 2018: צה”ל פתח באש לעבר שלושה פלסטינים, שניסו לחצות את הגדר בצפון הרצועה, באזור מחנה הפליטים ג’באליא. אחד מהם, נער בן 15, נפגע מהירי נפצע קשה ופונה לקבלת טיפול רפואי. שניים אחרים נמלטו. טנק של צה”ל פתח לעברם באש מאחר שלא השיבו לקריאות לעצור (וואלה! NEWS, 27 ביוני 2018).
תקיפות צה”ל ברצועה
  • צה”ל תקף בליל 27 ביוני באמצעות כלי טיס וטנק כלי רכב השייך לפעיל חמאס, שהיה חבר בחוליית שיגור של בלוני הנפץ והתבערה. כמו כן הותקפו שתי עמדות תצפית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. בתגובה ביצע חמאס ירי תלול מסלול, אשר כלל 13 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. שלוש רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל. לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק של צה”ל, 27 ביוני 2018).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה
* מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי
* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלך שני סבבי הסלמה.

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[3]

יגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ביקורו בעזה של יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הגיע לביקור ברצועת עזה. הוא מסר למשרד הבריאות בעזה תרופות וציוד רפואי במסגרת מענק הסיוע של קטר לתושבי הרצועה, שעליו הוחלט בתחילת מאי ושעלותו 13.7 מיליון דולר. זהו המענק הקטרי השני בשנת 2018 לאחר מענק החירום בסך 9 מיליון דולר שעליו החליט אמיר קטר בפברואר. בטקס המסירה אמר אלעמאדי כי במסגרת מענק הסיוע, הקציבה הוועדה הקטרית 2.5 מיליון דולר לתמיכה במגזר הבריאות ברצועה באמצעות מספר פרויקטים (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 30 ביוני 2018).
טקס מסירת תרופות וציוד הרפואי למשרד הבריאות בעזה במעמד יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מחמד אלעמאדי (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 30 ביוני 2018)    טקס מסירת תרופות וציוד הרפואי למשרד הבריאות בעזה במעמד יו"ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מחמד אלעמאדי (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 30 ביוני 2018)
טקס מסירת תרופות וציוד הרפואי למשרד הבריאות בעזה במעמד יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מחמד אלעמאדי (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 30 ביוני 2018)
  • ב-30 ביוני השתתפו אלעמאדי וסגן יו”ר הוועדה הקטרית, ח’אלד אלחרדאן, בארבעה טקסים – באוניברסיטה האסלאמית, באוניברסיטת אלאזהר, באוניברסיטת אלאקצא, ובמכללה האקדמית למדעים יישומיים (UCAS) – טקסים שבמהלכם העניק אלעמאדי מלגות לסטודנטים באוניברסיטאות הללו. במסגרת זו צפויים כ-6500 סטודנטים נזקקים ובעלי חובות כספיים לקבל מלגות שעלותן הכוללת היא 2.5 מיליון דולר. מלגות אלה הינן חלק ממענק הסיוע של קטר לתושבי הרצועה, שעלותו 13.7 מיליון דולר (אתר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 30 ביוני 2018).
  • אלעמאדי התראיין בעת שהותו בעזה לסוכנות הידיעות הסינית ומסר, כי מתקיימות שיחות עקיפות בין חמאס לישראל כדי להגיע ל”עסקה” בנוגע למצב ברצועה. לדבריו הדבר נעשה בידיעת הממשל האמריקני, “אך עד כה אין עסקה בין חמאס לישראל”. הוא אמר כי ג’ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, הציג במהלך סיורו האחרון במזה”ת תוכניות לטובת הרצועה, שעוסקות באספקת שירותים אלמנטריים דוגמת חשמל, התפלת מים, יצירת מקומות עבודה ושיקום אזור התעשייה בעזה. הוא הוסיף: “אנו דרשנו להסיר את המצור מעל עזה והודענו לאמריקנים ולישראלים שיש לעשות כן, ואנו פועלים לשם כך, אך עד כה לא הגענו לתוצאה”. אלעמאדי הדגיש כי עמדת קטר עקבית ולפיה כל פתרונות עבור הרצועה צריכים לעבור דרך הרשות הפלסטינית. הוא הדגיש כי “זה התנאי שלנו”. ללא הסכמתה של הרשות ונוכחותה, לא נתערב” (סוכנות הידיעות הסינית בערבית, 1 ביולי 2018). אלעמאדי עזב את הרצועה ב-1 ביולי (דף הפייסבוק רפח אלא’ן, 1 ביולי 2018).
פעילי פתח הצטרפו ל”קמפיין הלאומי להפלת עסקת המאה” האמריקאית, שהושק בעזה
  • ב-26 ביוני הושק בעזה “הקמפיין הלאומי להפלת עסק המאה”. אף על פי שהקמפיין הושק ברצועה הוא זכה לתהודה בקרב פעילי פתח בשטחי הרשות, שאף יזמה בעצמה הפגנות ופעילויות נגד “עסקת המאה”. דובר פתח, אסאמה אלקואסמי, הודיע על התמיכה המוחלטת של תנועתו בקמפיין, “שאותו מנהיגים אנשים פטריוטים”, וקרא לפלסטינים מכל הזרמים הפוליטיים להצטרף לפעילויותיו (ופא, 26 ביוני 2018). תנועת פתח עצמה החלה לערוך תהלוכות והפגנות נגד “עסקת המאה”. ב-26 ביוני ערכו פלגי אש”פ בטובאס הפגנה בהשתתפות כ-1500 איש (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 26 ביוני 2018); ב-28 ביוני נערכה הפגנה בסלפית ביוזמת פתח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 ביוני 2018); וב-2 ביולי נערכה תהלוכה רבת משתתפים בראמאללה, שהנואם המרכזי בה היה סגן יו”ר פתח, מחמוד אלעאלול (ופא, 2 ביולי 2018).
 כרזה של "הקמפיין הלאומי להפלת עסקת המאה": "פלסטין אינה למכירה" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 29 ביוני 2018).   בכרזה על תמונתו של ג'ארד קושנר נכתב "עסקת המאה חלשה מכדי לעמוד מול כוח הרצון של פלסטין" (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח, 27 ביוני 2018)
מימין: כרזה של “הקמפיין הלאומי להפלת עסקת המאה”: “פלסטין אינה למכירה” (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 29 ביוני 2018). משמאל: בכרזה על תמונתו של ג’ארד קושנר נכתב “עסקת המאה חלשה מכדי לעמוד מול כוח הרצון של פלסטין” (דף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח, 27 ביוני 2018)
תגובות לחוק להקפאת כספים המשולמים למחבלים ולבני משפחותיהם מהכספים שמעבירה ישראל לרשות
  • מליאת הכנסת אישרה (ב-2 ביולי 2018) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק להקפאת כספים, ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם, מהכספים המועברים אליה ממשלת ישראל. הוצע לקבוע כי מתוך הכספים שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית מדי חודש, בהתאם להסכמים ביניהן, יוקפא סכום השווה ל-1/12 מסך הכספים ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם בשנה הקודמת, בהתאם לדו”ח שיכין שר הביטחון בנושא ויאושר בקבינט. כן הוצע לקבוע כי אם ייקבע בדו”ח של שר הביטחון כי הרשות הפלסטינית חדלה לשלם למחבלים ולבני משפחותיהם, יהיה רשאי הקבינט להחליט האם ומתי להעביר לרשות הפלסטינית את הכספים שהוקפאו (אתר הכנסת, 2 ביולי 2018).
  • להלן כמה מתגובות הרשות הפלסטינית:
    • דובר ממשלת הרשות, יוסף אלמחמוד, גינה את החלטת הכנסת, ואמר כי מדובר ברדיפת “סמלינו הלאומיים וסמלי ההגנה על החירות והכבוד”. הוא הדגיש כי ממשלת הרשות לא תנטוש את האסירים ומשפחות השהידים, “שהקריבו את שנות חייהם ואת חייהם למען העם, המולדת והאנושות כולה, משום שהם התעמתו עם הכיבוש הישראלי, שהוא חלק מהעושק שפוגע באדם בכל מקום בעולם” (ופא, 27 ביוני 2018).
    • יו”ר המוסד לטיפול במשפחות השהידים והפצועים, אנתצאר אלוזיר (“אם ג’האד”), אמרה, כי ההחלטה היא “מעשה לא אנושי הפוגע בחייהם ובמחייתם של אלפי משפחות פלסטיניות שאיבדו את המפרנס שלהן והקריבו את חיי בניהן וחרותם למען ההתנגדות לכיבוש, ומדובר בפיראטיות וטרור מדינה”. היא הדגישה, כי הקצבאות למשפחות השהידים, הפצועים והאסירים משולמות תחת העיקרון של עזרה סוציאלית וכלכלית. היא מסרה למשפחות השהידים, הפצועים והאסירים כי “תשלום הקצבאות שלהם יימשך”, והדגישה ש”המוסדות הפועלים במגזר זה ממשיכים בפעילותם, וצעדי הכיבוש לא ירתיעו אותם מלהמשיך בתפקידם ההומניטארי והסוציאלי” (ופא, 28 ביוני 2018).
    • הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים גינתה את החלטת הכנסת ואמרה, כי המדובר במעשה פיראטיות וגזל לאור יום של כספי הפלסטינים. לדבריה ישראל רודפת את הסמלים הלאומיים של הפלסטינים. הרשות הדגישה כי ממשלת הרשות, ההנהגה הפלסטינית והעם לא יינטשו את האסירים ומשפחות השהידים, “שהקריבו את שנות חייהם ואת חייהם למען העם, המולדת והאנושות כולה, משום שהם התעמתו עם הכיבוש הישראלי” (אתר הרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים, 27 ביוני 2018).
המשט לעזה – עדכון
  • הספינה “אלעודה” הגיעה לקליארי (Cagliari), שבאי סרדיניה ב-2 ביולי (דף הפייסבוק של אגודת הידידות סרדיניה-פלסטין, 2 ביולי 2018). הספינה “חריה” צפויה להגיע לשם ב-3 ביולי (חשבון הטוויטר של “קואליציית צי החירות”, 2 ביולי 2018). שתי הספינות צפויות להישאר בקליארי עד 8 ביולי (דף הפייסבוק של אגודת הידידות סרדיניה-פלסטין, 23 ביוני 2018). הספינות הקטנות Mairead ו-Falestine עזבו את ליון ב-30 ביוני, והן בדרכן למארסיי, ומשם לאז’אקסיו (Ajaccio) שבאי קורסיקה (דף הפייסבוק Flottille de la Liberté pour Gaza – France, 30 ביוני 2018).

הספינה "אלעודה" עוגנת בקליארי (Cagliari) שבאי סרדיניה ב-2 ביולי (דף הפייסבוק של אגודת הידידות סרדיניה-פלסטין, 2 ביולי 2018)
הספינה “אלעודה” עוגנת בקליארי (Cagliari) שבאי סרדיניה ב-2 ביולי (דף הפייסבוק של אגודת הידידות סרדיניה-פלסטין, 2 ביולי 2018)

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-4 ביוני 2018: "שילוב קטינים בפעילות צבאית נגד צה"ל: סעדי אבו צלאח, נער בן 16, שמצא מותו כשנשלח ע"י חמאס לחתוך את גדר הגבול, השתייך לחמולה בבית חאנון, שבניה היו מעורבים בפעולות טרור אינטנסיביות, חלקם בעת היותם קטינים (השלמה לפרסום קודם של מרכז המידע)".
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.