חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27 במרץ- 2 באפריל 2019)

פריסת פעילי חמאס לבושי אפודים כתומים לשמירה על הסדר (חשבון הטוויטר של חמאס PALINFO, 31 במרץ 2019)

פריסת פעילי חמאס לבושי אפודים כתומים לשמירה על הסדר (חשבון הטוויטר של חמאס PALINFO, 31 במרץ 2019)

קרלו מייצור מקומי שנתפס בכפר בית אומר (חשבון הטוויטר של דובר צה

קרלו מייצור מקומי שנתפס בכפר בית אומר (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 2 באפריל 2019)

מחרטה שנתפסה על ידי כוחות צה

מחרטה שנתפסה על ידי כוחות צה"ל בכפר ענאתא (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 1 באפריל 2019)

אסמאעיל הניה פוקד את הריסות משרדו בעזה לאחר שהותקף בסבב ההסלמה האחרון (דף הפייסבוק QUDSN, 27 במרץ 2019)

אסמאעיל הניה פוקד את הריסות משרדו בעזה לאחר שהותקף בסבב ההסלמה האחרון (דף הפייסבוק QUDSN, 27 במרץ 2019)

אסמאעיל הניה פוקד את הריסות משרדו בעזה לאחר שהותקף בסבב ההסלמה האחרון (דף הפייסבוק QUDSN, 27 במרץ 2019)

אסמאעיל הניה פוקד את הריסות משרדו בעזה לאחר שהותקף בסבב ההסלמה האחרון (דף הפייסבוק QUDSN, 27 במרץ 2019)

אבו מאזן נושא נאום בפסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019).

אבו מאזן נושא נאום בפסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019).

  • במוקד אירועי השבוע עמדה צעדת השיבה, שהתקיימה ביום שבת לרגל מלאת שנה לתחילת הצעדות ולציון “יום האדמה”. בצעדה נכחו כ-40,000 מפגינים במהלכה הופגנה רמת אלימות נמוכה מזאת שהופגנה בצעדות הקודמות, בין השאר בשל צעדי הריסון של חמאס.
  • לאחר הצעדה נמשכו מאמצי התיווך של המשלחת המצרית במגמה להשיג הסדרה, למרות המשך הפעולות האלימות מרצועת עזה (ירי רקטות, שיגור בלוני נפץ). ישראל מצידה הכריזה על פתיחת חופי הרצועה לדיג ועל הרחבת מרחב הדיג.
  • בינתיים גוברת המתיחות בבתי הכלא בישראל על רקע כוונת שירות בתי הסוהר להתקין מערכות המשבשות קליטה סלולארית בתאי האסירים. בכירי חמאס העלו את מה שכונה בפיהם ההחמרה בתנאי הכליאה של האסירים, בפני חברי המשלחת המצרית ובפני שליח האו”ם למזרח התיכון . אסמאעיל הניה אף איים כי סוגית האסירים תהייה הגורם לפיצוץ המצב.
צעדת השיבה
  • ביום שבת ה-30 במרץ 2019 התקיימה צעדה (“צעדת המיליון”) שציינה את יום השנה לתחילת “צעדות השיבה” ואת “יום האדמה”. אירוע זה אמור היה להיות שיאה של שנת הצעדות ונעשו הכנות רבות לקראתו. טרם האירועים ניכרו מאמצי חמאס והוועדה המארגנת את האירועים לגייס משתתפים רבים ככל האפשר. ברקע הצעדה עמדו סבב ההסלמה בעקבות ירי רקטה למרכז ישראל, הערכות כוחות רבים של צה”ל בקרבת הגבול עם הרצועה ופעילות משלחת התיווך הביטחונית המצרית, שאף הפגינה נוכחות בשטח בעת האירועים.
  • באירועי הצעדה נכחו כ-40,000 מפגינים, הרבה מעבר לממוצע השבועי ובדומה לצעדה הראשונה וצעדת ה-14 במאי (“יום הנכבה” ויום העברת שגרירות ארה”ב לירושלים). בכירי חמאס, שנכחו באירועים ובכללם אסמאעיל הניה ומחמד סנואר, הביעו שביעות רצון מתוצאותיה. במהלך האירועים הופגנה רמת אלימות נמוכה יותר מזו שהופגנה בצעדות השיבה הקודמות. שלא כבצעדות הקודמות הקפידה חמאס לרסן את המפגינים, ואף פרסה בשטח כמה מאות פעילים אנשי מנגנוני הביטחון שלבשו אפודים כתומים, ומנעו מהמפגינים להתקרב לגדר הגבול ולהתעמת עם חיילי צה”ל או לחצות את הגבול לעבר ישראל[1]. גם חברי משלחת התיווך הביטחונית מצרית נכחו באירועים וייתכן שאף לכך הייתה השפעה ממתנת[2].
   מפגינים פלסטינים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה, אחד המפגינים מניף גרזן (דף הפייסבוק שהאב, 30 במרץ 2019)
מפגינים פלסטינים סמוך לגדר הביטחון במהלך אירועי הצעדה (חשבון הטוויטר PALINFO, 31 במרץ 2019). משמאל: מפגינים פלסטינים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה, אחד המפגינים מניף גרזן (דף הפייסבוק שהאב, 30 במרץ 2019)

פריסת פעילי חמאס לבושי אפודים כתומים לשמירה על הסדר (חשבון הטוויטר של חמאס PALINFO, 31 במרץ 2019)
פריסת פעילי חמאס לבושי אפודים כתומים לשמירה על הסדר (חשבון הטוויטר של חמאס PALINFO, 31 במרץ 2019)

  • אסמאעיל, הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, שיבח את המשתתפים באירועי צעדת השיבה ואמר כי בהשתתפותו בצעדה הפגין העם הפלסטיני נחישות בדרך למימוש “זכות השיבה”. הניה גם הדגיש כי רצועת עזה תנצח עבור ירושלים ועבור כל פלסטין. הניה הוסיף כי עזה מתעצמת לא רק כדי להגן על עצמה אלא גם כדי להגן על הר הבית והאסירים הביטחוניים שמותקפים על ידי ישראל (אתר חמאס, 30 במרץ 2019).
המשך המגעים להביא להרגעה
  • גם לאחר הצעדה נמשכו מאמצי התיווך בין ישראל לחמאס במטרה להשלים את השיחות בנוגע להסדרה. ב-1 באפריל 2019 נכנס לרצועה ניקולאי מלדנוב, שליח האו”ם למזרח התיכון . במהלך שהותו ערך מלדנוב פגישה עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס ועם בכירי חמאס נוספים. מקור שנכח בפגישה אמר כי במהלך הפגישה העלה אסמאעיל הניה, בין השאר, גם את נושא האסירים וביקש ממלדנוב להתערב לביטול ההחמרה בתנאי הכליאה של האסירים בישראל (קרי, הכנסת מערכות שיבוש לשיחות הטלפון). הניה אף איים, כי סוגיה זו תהיה הגורם המשמעותי שיביא לפיצוץ המצב (שהאב, 1 באפריל 2019). מלדנוב עזב את הרצועה לאחר מספר שעות דרך מעבר ארז (אמאמה, אלרסאלה.נט, 1 באפריל 2019).
  • המשלחת המצרית צפויה לשוב בימים הקרובים לרצועה ( אלאח’באר, 1 באפריל 2019). כחלק ממגעי ההסדרה הכריזה ישראל ב-1 באפריל 2019 על פתיחתם לדיג של חופי הרצועה שהיו סגורים מאז ירי הרקטה לעבר מושב משמרת. כמו כן הודיעה ישראל על הרחבת מרחב הדיג משישה ל- 12 מיילים במרכז הרצועה ו-15 מיילים בדרומה (הארץ 1 באפריל 2019).
 הפלסטינים מציגים בהבלטה את תנובת הדיג בעקבות הגדלת המרחב (דף הפיייסבוק של חסן אצליח, 2 באפריל 2019).   דף הפייסבוק הרשמי של פתח מפרסם קריקטורה פרי עטו של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה הלועגת לחמאס להבנות שהושגו עם ישראל ומכנה אותן "ההודנה של הדג הנאכל" (רמז ל"מערכת המוץ הנאכל", הכינוי שנתנה חמאס למבצע "צוק איתן" בשנת 2014) (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 2 באפריל 2019)
מימין: הפלסטינים מציגים בהבלטה את תנובת הדיג בעקבות הגדלת המרחב (דף הפיייסבוק של חסן אצליח, 2 באפריל 2019). דף הפייסבוק הרשמי של פתח מפרסם קריקטורה פרי עטו של הקריקטוריסט העזתי עלאא’ אללקטה הלועגת לחמאס להבנות שהושגו עם ישראל ומכנה אותן “ההודנה של הדג הנאכל” (רמז ל”מערכת המוץ הנאכל”, הכינוי שנתנה חמאס למבצע “צוק איתן” בשנת 2014) (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 2 באפריל 2019)
  • להלן מספר התבטאויות בכירי חמאס לגבי המשך מגעי ההסדרה הצפויים :
    • סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי המשלחת המצרית אמורה למסור לחמאס את תגובותיה של ישראל לבקשות הארגונים הפלסטינים. הוא אף ציין כי אם ישראל תתחייב להבנות אזי גם חמאס תתחייב להן. אך במידה וישראל לא תתחייב אזי בידי חמאס ו”ההתנגדות” אמצעים רבים (דניא אלוטן, 31 במרץ 2019)
    • עבד אללטיף אלקנוע,דובר חמאס, אמר כי חמאס מצפה מהמשלחת המצרית להעביר לוחות זמנים ותוכניות ברורות מישראל כדי להוציא לפועל את סעיפי ההבנות שהושגו. עוד ציין כי ההקלות על רצועת עזה הן תוצאה ישירה של צעדות השיבה ושל עמידת “ההתנגדות” נגד כל סבבי ההסלמה עם ישראל (צפא, 31 במרץ 2019). אלקנוע הוסיף כי חמאס והארגונים הפלסטיניים נחושים לחייב את ישראל להבנות וכי ישראל ניצבת עתה בפני “מבחן אמתי” (דף הפייסבוק של עבד אללטיף אלקאנוע, 31 במרץ 2019; אלחדת’, 1 באפריל 2019).
    • חסאם בדראן, דובר חמאס ,אמר כי הוא אינו מתפלא מהעובדה שישראל איננה דבקה בהסכמים וכי היא כעת ניצבת בפני מבחן. לדבריו בימים הקרובים צפויות להתקיים פגישות נוספות עם חברי המשלחת המצרית בנוגע להבנות ואף הועברו מסמכים בדבר ההבנות הנוגעות לחיי התושבים ברצועה: חשמל, משכורות, פרויקטים של תעסוקה והגדלת מרחב הדיג. עוד אמר כי קטר פועלת בשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי שהסיוע שלה יגיע לתושבי רצועת עזה ללא התערבות מצד חמאס (דניא אלוטן, 31 במרץ 2019).
    • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הג’האד האסלאמי וארגוני “ההתנגדות” הסכימו להעניק עדיפות להצלחת התפקיד המצרי על בסיס של הפסקת “מעשי התוקפנות” נגד הפלסטינים והבשלה של פתרונות למשברים. יחד עם זאת הוא הדגיש, כי את חשיבות “ההתנגדות”, תפקידה ומוכנותה להגן על הפלסטינים (אלחדת’, 1 באפריל 2019).
    • מחמד אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, השוהה מחוץ לרצועה, אמר כי הארגונים יפיקו לקחים מהאירועים לפני שיקבעו את המהלכים הבאים בתהליך גיבוש ההבנות. לדעתו על מצרים לשוחח עם ישראל על כך שהיא הפרה את התחייבויותיה ופגעה במפגינים. הוא הוסיף, כי הצדדים כלל לא דנו בנושא הקמת נמל אלא רק בסוגיות הקשורות לחיי היום יום של התושבים כמו הרחבת מרחב הדיג, חשמל, מתקני התפלת מים, מעברים. אלהנדי ציין כי הארגונים הבטיחו למצרים להפסיק להשתמש “באמצעים כבדים” בתמורה להסרת המצור (קרי, הפסקת פעילות יחידות ההטרדה הלילית ושיגור בלוני הנפץ) (אלמיאדין, 30 במרץ 2019)
שיגור בלוני נפץ
  • בימים שקדמו לצעדת השיבה, כשברקע שיחות התיווך עם המשלחת המצרית, נמשכו אירועי הפרחת בלוני הנפץ ופעילות יחידות הטרדה הלילית סמוך לגדר הביטחון. בליל 26 במרץ 2019 שוגרו בלוני נפץ לעבר שטח ישראל והוצתה רשת ההסוואה בעמדת צה”ל (דובר צה”ל,26, 27 במרץ 2019). ב-28 במרץ 2019 אותר צרור בלונים אליהם נקשר חומר חשוד באחר מיישובי המועצה האזורית אשכול. כלי טיס תקף קבוצה שהפריחה בלוני תבערה בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 28 במרץ 2019). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי כלי טיס בלתי מאוישים תקפו קבוצת צעירים במזרח מחנה הפליטים ג’באליא (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 28 במרץ 2019). משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי שלושה פלסטינים נפצעו באורח קל בתקיפה (שבכה קדס, 28 במרץ 2019).
  • שיאם של האירועים היה בליל 29 במרץ 2019 כאשר במשך כל הלילה הושלכו מאות רימונים ומטענים לעבר הגדר ונשמעו בשטח פיצוצים עזים. בתגובה לפעילות הלילית תקף טנק של צה”ל עמדה צבאית של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 29 במרץ 2019). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כוחות ארטילריה ישראליים תקפו עמדה השייכת לכוח הריסון מזרחית לעיר עזה (שהאב, 29 במרץ 2019) ועמדת תצפית בצפון רצועת עזה (שבכה קדס, 29 במרץ 2019). לאחר אירועי יום שישי הופסקה פעילות יחידות ההטרדה הלילית אולם נמשכה הפרחת בלוני הנפץ .
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע שוגרו שבע רקטות/פצצות מרגמה לעבר ישראל . פצצת מרגמה נוספת שנורתה נפלה בשטח רצועת עזה. שתי אזעקות צבע אדום שנשמעו באזור אותרו כאזעקות שווא. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • להלן פירוט האירועים:
    • בליל 31-30 במרץ שוגרו חמש רקטות לעבר שטח המועצה האזורית אשכול. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לשיגור הרקטות ירו טנקים של צה”ל לעבר עמדות תצפית של חמאס סמוך לגדר הביטחון (ynet, דובר צה”ל, 31 במרץ 2019). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פגיעה בעמדה של כוח הריסון וארבע עמדות תצפית מזרחית לדיר אלבלח ומזרחית לעיר עזה. לא נמסר על נפגעים (שבכה קדס, דניא אלוטן, 31 במרץ 2019).
    • ב- 27 במרץ 2019 זוהה שיגור רקטה משטח רצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל באזור המועצה האזורית אשקלון (דובר צה”ל, 27 במרץ 2019). בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות ברצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת נמל ח’אן יונס, עמדת תצפית ומספר מוצבים במזרח רפיח (שבכה קדס, דניא אלוטן 27 במרץ 2019).
    • בליל 26 במרץ 2019 זוהה שיגור רקטה לעבר שטח המועצה האזורית אשכול הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של צה”ל מספר יעדי טרור בדרום רצועת עזה ביניהם מתחם צבאי ואתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס בח’אן יונס ואתר צבאי של חמאס ברפיח (דובר צה”ל, 26 במרץ 2019).
    • ב-28 במרץ 2019 נשמעה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול. בבדיקה הסתבר כי מדובר באזעקת שווא (דובר צה”ל, 28 במרץ 2019). ב-31 במרץ 2019 בשעות הערב שוגרה פצצת מרגמה לעבר ישראל. הפצצה נחתה בשטח רצועת עזה. ב-2 באפריל 2019 הופעלה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית שער הנגב. בבדיקה התברר כי מדובר באזעקת שווא (דובר צה”ל, 2 באפריל 2019).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן אירועים בולטים:
    • 2 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בתקוע המערבית (צפונית מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (איחוד הצלה, 2 באפריל 2019).
    • 2 באפריל 2019 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר עקב (צפונית לירושלים) החלו עימותים במסגרתם הושלכו מטענים לעבר הכוחות. פלסטיני נפגע מירי (דובר צה”ל, 2 באפריל 2019). הפלסטינים דיווחו על מותו של מחמד עלי דיר עדלאן, בן 23, מכפר עקב (דף הפייסבוק קדסנט, 2 באפריל 2019).
    • 2 באפריל 2019 – במהלך סריקות שביצעו כוחות הביטחון הישראלים בבית אומר (צפונית מערבית לחברון ) תפסו הכוחות כלי נשק מיצור עצמי מסוג קרלו (דובר צה”ל, 2 באפריל 2019).
    • 1 באפריל 2019 – כוחות הביטחון הישראליים שפעלו בכפר ענאתא (צפונית מזרחית לירושלים) החרימו מחרטה ששימשה, בין השאר לייצור אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 1 באפריל 2019).
    • 1 באפריל 2019 – במהלך פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון הישראליים בג’נין יודו לעבר הכוחות אבנים והושלך מטען צינור . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 1 באפריל 2019).
    • 1 באפריל 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס באזור חיזמא (סמוך לפסגת זאב בירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באפריל 2019).
    • 31 במרץ 2019 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון-חברון בין בית אומר לצומת כרמי צור. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות, 31 במרץ 2019).
    • 30 למרץ 2019 – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 במרץ 2019).
    • 29 במרץ 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב אבטחה וכלי רכב אזרחיים בסילואן (מזרח ירושלים). עם קבלת הדיווח החלה המשטרה בפעילות מבצעית ועצרה שלושה חשודים קטינים (דוברות משטרת ירושלים, 29 במרץ 2019).
    • 27 במרץ 2019– במהלך עימותים במחסום בית אל בכניסה הצפונית לאלבירה, הושלך בקבוק תבערה לעבר ג’יפ של צה”ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 הושלך במרץ 2019).

ג'יפ צה"ל עולה באש (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2019)
ג’יפ צה”ל עולה באש (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2019)

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

העברת סיוע לרצועת עזה
  • מקורות בעלי נגישות למשא ומתן להסרת “המצור” מעל רצועת עזה מסרו כי ישנן הבטחות להאריך את המענק הקטרי עד לסוף השנה . עוד נמסר כי במידה ולא יוארך המענק ישנה הסכמה ישראלית להעביר את הדלק לתחנת החשמל ללא תשלום מיסים ( אלרסאלה.נט, 28 במרץ 2019). ממשלת בריטניה הודיעה כי תתרום סכום של 2.6 מיליון דולרים לבתי חולים ברצועה באמצעות אספקה של תרופות וצרכי החולים (ופא, 28 במרץ 2019). מחמד אלחסאינה, שר השיכון העבודות הציבוריות ברשות הפלסטינית, הודיע על העברת סכום של שני מיליון דולרים עבור תכניות תשתית במסגרת המענק הכוויתי לשיקום הרצועה (פלסטין אליום, 1 באפריל 2019).
פגישה בלבנון בין נציגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, נועד בבירות עם צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס. במהלך הפגישה שהתקיימה לפני אירועי צעדת השיבה הדגישו שני הצדדים את הצורך לתאם ביניהם את הצעדים שיש לנקוט נגד כל “תוקפנות” כלפי צעדות השיבה. הם גם הדגישו כי כל תוקפנות נגד “צעדת המיליון של האדמה והשיבה” תענה בתגובה שתעלה בקנה אחד עם היקף התוקפנות (אתר הג’האד האסלאמי, 30 במרץ 2019; אתר חמאס, 30 במרץ 2019).
פגישת נציגי חמאס והג'האד האסלאמי בלבנון: נלווים לצאלח אלעארורי בכיר חמאס, אסאמה חמדאן; חבר במשרד הקשרים הערביים והאסלאמיים והנציג הקודם של חמאס בלבנון, עלי ברכה; ונציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי. לצד זיאד אלנח'אלה נמצאים חברי הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי מחמד אלהנדי ואבו אלסעיד אלמינאוי (אתר הג'האד האסלאמי, 30 במרץ 2019)    פגישת נציגי חמאס והג'האד האסלאמי בלבנון: נלווים לצאלח אלעארורי בכיר חמאס, אסאמה חמדאן; חבר במשרד הקשרים הערביים והאסלאמיים והנציג הקודם של חמאס בלבנון, עלי ברכה; ונציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי. לצד זיאד אלנח'אלה נמצאים חברי הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי מחמד אלהנדי ואבו אלסעיד אלמינאוי (אתר הג'האד האסלאמי, 30 במרץ 2019)
פגישת נציגי חמאס והג’האד האסלאמי בלבנון: נלווים לצאלח אלעארורי בכיר חמאס, אסאמה חמדאן; חבר במשרד הקשרים הערביים והאסלאמיים והנציג הקודם של חמאס בלבנון, עלי ברכה; ונציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי. לצד זיאד אלנח’אלה נמצאים חברי הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי מחמד אלהנדי ואבו אלסעיד אלמינאוי (אתר הג’האד האסלאמי, 30 במרץ 2019)
ראיון צלאח אלערורי
  • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס לערוץ אלמיאדין הלבנוני התייחס למספר נושאים ובעיקר ליחסים שבין חמאס לבין הג’האד האסלאמי בפלסטין, חזבאללה, איראן וסוריה:
    • היחסים עם הג’האד האסלאמי בפלסטין: לדבריו כ”תנועת התנגדות” מאמינה חמאס באיחוד של מספר רב ככל הניתן של הדוגלים ב”התנגדות” לכיבוש. לפיכך ידם מושטת לכל מי שמאמין אף הוא בהתנגדות לכיבוש. לדבריו כדי לחזק את איחוד השורות עומדת חמאס בקשר עם כל הכוחות הפלסטיניים, אפילו אלה שעמם יש להם מחלוקות.
    • קשרים עם חזבאללה (“האחים בחזבאללה”): לקשרים עם חזבאללה יש “השלכות אסטרטגיות”. לחזבאללה היסטוריה ארוכה ומוערכת מאד בהתנגדות לישראל ויש לו הישגים וניצחונות שהבולט בהם הוא הוצאת ישראל (“הכובש”) מלבנון. עמדת חזבאללה בתמיכה בעניין הפלסטיני ובתנועות ההתנגדות הפלסטיניות “מכובדת ומוערכת”, ובאה לידי ביטוי בתחום המעשי. לדבריו הם נפגשים מעת לעת עם מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, אשר מחובר לעניין הפלסטיני, לזכויות העם הפלסטיני ולהתנגדות לתוכנית הציונית בחיבור עמוק ואמיתי ועמדותיו הן מעשיות ולא רק תיאורטיות.
    • קשרים עם איראן: עמדתה של איראן כלפי העניין הפלסטיני לזכויות העם הפלסטיני לא השתנו מאז פרוץ המהפכה. תמיכתה המעשית של איראן בעניין הפלסטיני תואמת את עמדותיה העקרוניות לפיכך שוקדת חמאס על הקשר הזה על הידוקו וחיזוקו, ותוצאותיו המעשיות ניכרות בשטח.
    • קשרים עם סוריה: לדברי אלעארורי הם מאמינים שסוריה, בשל גודלה, משקלה, ההיסטוריה שלה ומיקומה ביחס לעניין הפלסטיני, היא אינה דבר שניתן להתעלם מהשפעתו. באשר לקשר בין חמאס לסוריה, הוא הביע תקווה שהקשר יתחדש באופן שישרת את העניין הפלסטיני (ערוץ ה-YOUTUBE של Al Mayadeen News, ערוץ החדשות של רשת אלמיאדין, 30 במרץ 2019).

סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי, בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ ה-YOUTUBE של Al Mayadeen News, 30 במרץ 2019)
סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי, בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ ה-YOUTUBE של Al Mayadeen News, 30 במרץ 2019)

מפגש פסגה ערבי שעסק בנושא הפלסטיני
  • ב-31 במרץ 2019 נערך בתוניסיה כינוס פסגה השלושים של מדינות הליגה הערבית בנוכחות מנהיגים ונציגים בכירים מרחבי העולם הערבי. הנושא מרכזי בפסגה היה דיון בסוגיה הפלסטינית. בהודעה מסכמת של המפגש הודגש כי יש להעלות את הסוגיה הפלסטינית לראש סדר העדיפויות של העולם הערבי. כמו כן הוחלט כי המדינות הנוכחות בפסגה יתמכו כלכלית בתקציב הפלסטיני .
 אבו מאזן נושא נאום בפסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019).    פסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019)
מימין : אבו מאזן נושא נאום בפסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019). משמאל : פסגת הליגה הערבית בתוניס (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 במרץ 2019)
  • בנאום שנשא אבו מאזן במפגש הפסגה התייחס למספר נושאים ביניהם:
    • ירושלים והמקומות הקדושים: אבו מאזן האשים את ישראל במדיניות שרירותית נגד ירושלים ובניסיון לשנות את צביונה הדתי ולפגוע בתושביה. הוא ציין כי מתקיימות “פלישות” רבות למסגד אלאקצא וכי ישראל מנסה לפגוע בחופש הפולחן של המוסלמים במקום.
    • מדיניות ארה”ב: אבו מאזן גינה את מדיניות ארה”ב, שהסירה לטענתו את סוגיות ההתנחלויות, הפליטים ואונר”א מעל שולחן המשא ומתן. אבו מאזן גם הזהיר מכך שארה”ב תעודד את ישראל לספח את יהודה ושומרון ולהכיר ברצועת עזה כמדינה בריבונות חמאס.
    • פעילות ישראל: בהתייחסו לניכוי הכספים על ידי ישראל אמר כי מדובר בהפרה של הסכמי העבר ולכן הרשות מסרבת לקבל את הכספים כל עוד הניכוי נמשך. כמו כן הזהיר מפני ניסיונות שעושה ישראל להעביר שגרירויות נוספות לירושלים .
  • בשולי הפסגה נועד עבדאללה מלך ירדן עם אבו מאזן. במהלך הפגישה הדגיש עבדאללה את החסות ההאשמית בירושלים ומסר כי על הקהילה הבינלאומית לשאת באחריות לנוכח ההסלמה שגורמת ישראל (ופא, 31 במרץ 2019).
משבר האסירים הביטחוניים
  • נמשך המשבר בבתי הכלא הישראלים בו שוהים אסירים פלסטינים ביטחוניים על רקע כוונת שירות בתי הסוהר להתקין מערכות שיבוש קליטה סלולארית בעקבות מידע לפיו בוצעו לאחרונה פיגועים על פי הנחיות טלפוניות של אסירים בבתי הכלא (תקשורת ישראלית, 31 במרץ 2019). קדורה פארס, ראש מועדון האסיר הפלסטיני מסר כי על רקע זה הוחלט לפתוח בשביתת רעב של האסירים ללא הגבלת זמן (אלקדס אלערבי, 28 במרץ 2019).
  • בכירי חמאס העלו את נושא האסירים בפני המשלחת הביטחונית המצרית כמו גם בפני ניקולאי מלדנוב, שליח האו”ם למזרח התיכון . אסמאעיל הניה ביקש ממלדנוב להתערב בביטול ההחמרה בתנאי הכליאה של האסירים בישראל. הניה אף איים כי סוגיה זו תהיה הגורם המשמעותי שיביא לפיצוץ המצב (שהאב, 1 באפריל 2019). בהאא’ אלמדהון, נציג משרד האסירים, אמר כי מכיוון שישראל ממשיכה לפגוע באסירים על הרשות הפלסטינית לנקוט במספר צעדים מול גורמים בינלאומיים. הוא גם קרא בדבריו “להתנגדות” לעשות שימוש בכל קלפי המיקוח כדי להגן על האסירים ואף להביא לשחרורם (אלאקצא, 1 באפריל 2019).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי הארגונים העבירו מסר למשלחת המצרית בדבר הצורך להפסיק את ההסלמה הישראלית נגד האסירים, לבטל את העונשים נגדם ולהשיב את המצב לקדמותו, ולא, איים, תישא ישראל באחריות להסלמה נגדם (אלחדת’, 1 באפריל 2019).
  • בתוך כך נמסר כי אבו מאזן פרסם צו חקיקה הפוסק כי לקדרי אבו בכר, יו”ר הרשות לאסירים ומשוחררים, יינתנו סמכויות של שר בממשלה. ברשות לענייני אסירים הבהירו כי מתוקף ההחלטה היא תיקח על עצמה את כל המשימות והסמכויות שניתנו למשרד לענייני אסירים ומשוחררים (פלסטין אליום, 28 במרץ 2019).
תשלום משכורות ברשות הפלסטינית
  • משרד האוצר והתכנון ברשות הפלסטינית הודיע כי על פי הוראת אבו מאזן ב-2 באפריל 2019 ישולמו באופן מלא משכורות האסירים, האסירים המשוחררים ומשפחות השהידים והפצועים לחודש מרץ 2019. משכורות הפקידים הציבוריים תשולמנה בשיעור של 50% אך לא פחות מ-2,000 שקלים עבור כל הפקידים ו-10,000 שקלים עבור שרים, שופטים ודיפלומטים (ופא, 1 באפריל 2019).
הנצחה נוספת של מבצע פיגוע הטרור באריאל
  • ב-27 במרץ 2019 הושלמה הקמת אנדרטה לזכרו של עמר אבו לילא מבצע הפיגוע באריאל בו נהרגו שני ישראלים. האנדרטה הוקמה בכפר עבוין (אזור ראמאללה), מול הבית שבו נהרג אבו לילא במהלך חילופי אש עם כוחות צה”ל (דף הפייסבוק של תנועת פתח בעבוין, 27 במרץ 2019). בראש האנדרטה מתנוס הלוגו של פתח. אנדרטה זו מתווספת לקריאה על שמו של הרחוב הראשי בעיירה ברוקין בה עבר אבו לילא בדרכו לביצוע הפיגוע . רחוב נוסף נקרא על שמו בכפר עבוין.

האנדרטה לזכרו של עמר אבו לילא ועליה הלוגו של תנועת פתח (דף הפייסבוק של תנועת פתח בעבוין, 27 במרץ 2019)
האנדרטה לזכרו של עמר אבו לילא ועליה הלוגו של תנועת פתח
(דף הפייסבוק של תנועת פתח בעבוין, 27 במרץ 2019)

[1] דובר פתח אסאמה אלקואסמי מתח ביקורת על פעילות חמאס לשמירה על הסדר וגינה את העובדה שפעילי חמאס היוו "מכשול" בפני המפגינים בצעדה. לדבריו פעילות זו הוכיחה שחמאס ממלאת את פקודותיה של ישראל ושהיא מוכנה לשתף פעולה עם "עסקת המאה" ולרסן את העם הפלסטיני שלא יגיע לגבול (ופא, 31 במרץ 2019).
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-31 במרץ 2019: "אירועי 'צעדת השיבה'"
לציון שנה לצעדות ויום האדמה
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.