חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (28-22 בנובמבר 2017)

המשלחת הביטחונית המצרית עם הגעתה לעזה מלווה ע

המשלחת הביטחונית המצרית עם הגעתה לעזה מלווה ע"י תופיק אבו נעים (בצד ימין), אחראי מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועה (מען, 27 בנובמבר 2017)

סיום

סיום "כנס הפלגים" במטה המודיעין הכללי המצרי בקהיר (חשבון הטוויטר QUDSN, 21 בנובמבר 2017)

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במסיבת עיתונאים בעזה אודות הפיוס הפנים פלסטיני וסבב השיחות האחרון בקהיר (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 בנובמבר 2017)

ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במסיבת עיתונאים בעזה אודות הפיוס הפנים פלסטיני וסבב השיחות האחרון בקהיר (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 בנובמבר 2017)

הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מפרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המותחת ביקורת נגד אבו מאזן וחמאס בגין הסחבת ביישום הסכם הפיוס ברצועה כשבו בזמן האזרח העזתי ממשיך לסבול. בערבית :

הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מפרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המותחת ביקורת נגד אבו מאזן וחמאס בגין הסחבת ביישום הסכם הפיוס ברצועה כשבו בזמן האזרח העזתי ממשיך לסבול. בערבית : "אני לא ממהר", וגם אני לא.." (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 21 בנובמבר 2017).

מבצע התרמת דם ברצועה לנפגעי הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 בנובמבר 2017)

מבצע התרמת דם ברצועה לנפגעי הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 בנובמבר 2017)

הפגנת הזדהות עם מצרים בשכם בהשתתפות מושל מחוז שכם אכרם רג'וב (ופא, 26 בנובמבר 2017)

הפגנת הזדהות עם מצרים בשכם בהשתתפות מושל מחוז שכם אכרם רג'וב (ופא, 26 בנובמבר 2017)

  • בשטח לא אירעו השבוע פיגועים משמעותיים.
  • במישור הפנים-פלסטיני התנהלו השיחות בין הארגונים הפלסטינים בקהיר (“כנס הפלגים”) במחלוקות בין חמאס לפתח. המחלוקת העיקרית נסובה סביב האשמות פתח, כי ממשלת ההסכמה לא קיבלה עד כה את מלוא הסמכויות ברצועה וכי הארגונים ברצועה מתערבים בענייני המשרדים ומערכת המשפט.
  • צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי “כנס הפלגים” הסתיים בהודעה חסרת משמעות, ללא צעדים מעשיים. גם הג’האד האסלאמי בפלסטין הביע מורת רוחו מתוצאות הכנס.
  • על רקע זה, הגיעה השבוע לרצועה משלחת ביטחונית מצרית, שמטרתה העיקרית, לעקוב אחר תהליך העברת הסמכויות לממשלה ולנסות לקדם את הסכם הפיוס המקרטע.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 26 בנובמבר 2017 – פלסטינים ביצעו ירי מרכב חולף לעבר עמדת צה”ל סמוך לראמאללה. לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בנובמבר 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. להלן אירועים בולטים:
    • 27 בנובמבר 2017 – כוחות הביטחון עצרו פלסטיני בעמדת בידוק סמוך למערת המכפלה בחברון. על גופו נמצאה סכין (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 בנובמבר 2017).
    • 26 בנובמבר 2017 – כוחות הביטחון עצרו פלסטיני בעמדת בידוק סמוך למערת המכפלה בחברון. על גופו נמצאה סכין (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 בנובמבר 2017).
    • 25 בנובמבר 2017 – פלסטינים יידו אבנים לעבר רכב ישראלי סמוך לענאתא, שבבנימין. נגרם נזק לרכב. לא דווח על נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בנובמבר 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי
שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

משלחת ביטחונית מצרית הגיעה לרצועה
  • ב-27 בנובמבר 2017 הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר ארז משלחת ביטחונית מצרית. המשלחת כללה את ח’אלד סאמי, קונסול מצרים בראמאללה, ובכיר במודיעין הכללי המצרי לואא’ (אלוף) המאם אבו זיד. המשלחת נפגשה בעזה עם זיאד אבו עמרו, סגן ראש הממשלה הפלסטיני, ולאחר מכן עם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה (מען, חשבון הטוויטר PALINFO, 27 בנובמבר 2017). מטרת המשלחת הינה לעקוב אחר תהליך העברת הסמכויות לממשלה ולנסות ולקדם את הסכם הפיוס המקרטע.
הודעת הסיום של השיחות בין הארגונים הפלסטינים בקהיר (“כנס הפלגים”)
  • נציגי הארגונים הפלסטיניים התכנסו בקהיר ב-22-21 בנובמבר 2017 לדיונים מרתוניים, שהתאפיינו לעיתים במתיחות. נציגי מרבית הארגונים דרשו, שאבו מאזן וממשלת הרשות יבטלו את צעדי הענישה הנגד הרצועה, בהדגישם כי אין לכרוך בין העברת הסמכויות לממשלה לבין ביטול הצעדים. נציגי פתח התמקדו בתביעה שממשלת הפיוס תקבל את מלוא הסמכויות ברצועה, וסירבו לביטול הסנקציות נגד הרצועה לפני כן (אלקדס, 23-24 בנובמבר 2017; אלחיאת, 22 בנובמבר 2017).
  • בתום הדיונים פרסמו הארגונים הודעה, שנעדרו ממנה צעדים אופרטיביים ולוחות זמנים כלשהם. עיקרי ההודעה (אלקדס אלערבי, 23 בנובמבר 2017):
    • הדגשת דבקות הארגונים בחיזוק האחדות הלאומית, לשם חיזוק מאבקם של הפלסטינים להקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים, בעלת ריבונות מלאה על כל השטחים שנכבשו ב-1967, והבטחת “זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטת האו”מ 194. ההודעה הביעה תמיכה בהסכם הפיוס בין פתח לחמאס שנחתם ב-12 באוקטובר 2017, וקראה ליישום מדוקדק של כל סעיפי ההסכם על פי לוחות הזמנים שנקבעו. ההודעה קראה להסרת כל המכשולים העומדים בפני הממשלה לשם מילוי חובותיה כלפי תושבי הרצועה.
    • קריאה לערוך בחירות לנשיאות, למועצה המחוקקת ולמועצת הלאומית הפלסטינית במקביל, לכל המאוחר בסוף 2018. ההודעה הסמיכה את אבו מאזן לקבוע את המועד לבחירות לאחר התייעצות עם כל גורמי הכוח הפלסטיניים. ההודעה קראה להחיש את הרה- ארגון של אש”פ, הנציג הלגיטימי והיחיד של העם הפלסטיני, בהתאם להסכם קהיר משנת 2005; ההודעה הדגישה את שלטון החוק ואת השמירה על הביטחון והיציבות בהתאם להסכם הפיוס משנת 2011 וקראה לכל הסיעות במועצה המחוקקת לחדש את פעילותה הסדירה של המועצה.
    • גינוי צעדי הממשל האמריקני נגד משרד אש”פ בוושינגטון במטרה להפעיל לחץ על ההנהגה הפלסטינית להיכנע לדרישות האמריקניות, והדגישו את התנגדותם לפתרונות ביניים ואת סירובם להכיר בישראל כמדינה יהודית והתנגדותם לשאר התוכניות, שפוגעות בזכויות הפלסטינים. ההודעה הביעה תמיכה בצעדי ההנהגה הפלסטינית להצטרף למוסדות והסכמים בינלאומיים במטרה להעלות את “פשעי ישראל” בבית הדין הפלילי הבינלאומי, ואת החלטתה להמשיך ולטפל במשפחות השהידים והאסירים. המשתתפים הסכימו לחדש את דיוניהם בתחילת פברואר 2018 כדי להשלים את גיבוש הצעדים המעשיים ליישום כל הנושאים, בתיאום עם ההנהגה המצרית, ובקבלת חסותה לכל הצעדים (אלקדס אלערבי, 23 בנובמבר 2017).
עיקרי התגובות ל”כנס הפלגים”
  • תגובות חמאס:
    • סגן יו”ר הלשכה המדינית צאלח אלעארורי וחבר הלשכה חסאם בדראן, הביעו תקווה שהעברת הסמכויות לממשלה תושלם עד סוף נובמבר 2017, לקראת המפגש הצפוי בין פתח לחמאס (1 בדצמבר 2017). לדברי חסאם בדראן דרשה חמאס בכנס, שתוקם ועדה מכל הארגונים כדי לעקב את הנושא. פתח, לדבריו, התנגדה ואז החליטו המצרים לשגר נציגים מטעמם (אלקדס, 24 בנובמבר 2017).
    • צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הכינוס הסתיים בהודעה חסרת משמעות וללא צעדים מעשיים, וכי הודעת הסיכום הייתה מעורפלת וחיוורת, ואינה ניתנת ליישום בטווח הנראה לעין. אלברדויל אמר כי לא הותר להם לדון בנושא מעבר רפיח, וכי העניין קשור בצד המצרי שיש לו השיקולים הביטחוניים שלו. הוא גילה כי ראש המודיעין הכללי, מאג’ד פרג’, אמר לתנועת חמאס, כי ישנם לחצים אמריקניים ואיומים ישראליים להפסיק את העברת כספי הסילוקין, שאינם מאפשרים לרשות ולפתח להתקדם. אלברדויל הוסיף כי הלחצים האמריקניים גרמו לרשות להתחמק מנושאי הפיוס ולגיבוש הודעה חיוורת ומעורפלת כזו כדי לא להרגיז את ארה”ב וישראל[2] (סוכנות ספוטניק, 24 בנובמבר 2017).
  • ראש משלחת הג’האד האסלאמי לכנס, זיאד אלנח’אלה (המשמש כסגן מזכ”ל הארגון), אמר לפני עזיבתו את קהיר ללבנון, כי הוא מתנגד למה שנכתב בהודעת הסיכום אודות המדינה הפלסטינית. דווח כי אלנח’אלה סירב להשיב על שאלות או להתראיין, והוא נראה כעוס. משתתפים רבים העידו כי משלחת הג’האד האסלאמי לכינוס הייתה מסויגת לגבי כמה נקודות ולגבי אופן העיסוק בנושאים בכנס (אלקדס, 24 בנובמבר 2017). בכיר בתנועה, ח’אלד אלבטש, הביע אף הוא אי שביעות רצון מתוצאות הכנס ואמר, כי הן אינן מספקות ולא עונות על “השאיפות העממיות”. עם זאת הוא הוסיף כי המדובר בצעד להשבת האחדות, שתיקח זמן, וכי יש צורך לדבוק בהסכם הפיוס משנת 2011 ולהסיר את “צעדי העונשין” נגד הרצועה (קדס פרס, 24 בנובמבר 2017).
בכירי פתח שבים וטוענים כי ממשלת ההסכמה לא קיבלה את מלוא הסמכויות ברצועה
  • בעקבות “כנס הפלגים” הדגישו בכירים בפתח, כי ממשלת ההסכמה לא קיבלה את מלוא הסמכויות ברצועה. עזאם אלאחמד, חבר הוועד המרכזי של פתח, התבטא באריכות בעניין זה:
  • הממשלה תוכל להתחיל לפעול ברצועה לאחר שהארגונים השונים, שאין להם קשר לעבודת הממשלה, יניחו לה ולא יתערבו בענייני המשרדים, הרשויות ומערכת המשפט. למרות שחמאס פירקה את “הוועדה המנהלית” עדיין קיימת ברצועה “ממשלה מקבילה”, שרוצה לשלוט בשרים, דבר שפתח דוחה מכל ומכל (ערבי 21, 24 בנובמבר 2017).
  • בראיון רדיו בעזה אמר עזאם אלאחמד, כי הבעיות שניצבות בפני הממשלה ברצועה מתבטאות ביכולתה לנהל את המשרדים והמוסדות ברצועה וציין כי מספר שרים קיבלו החלטות אך בכירים בעזה לא אפשרו את יישומן בטענה כי לא ברור להם מקור הסמכות שלהם. לדבריו, הפלגים הסכימו בכינוס כי על הממשלה לשלוט על הרצועה, כפי שכל ממשלה חוקית שולטת בכל מדינה בעולם. עזאם אלאחמד אמר, כי ברצועה קיימת ממשלה מקבילה בעזה, שעדיין מתפקדת, וקרא לכולם לסייע לממשלה למלא חובותיה.
  • עזאם אלאחמד הוסיף באותו ראיון כי נושא משבר החשמל ברצועה נדון במשך חמש שעות בכינוס הפלגים בסופו של דבר הסכימו כולם, כי הממשלה לא תוכל להעניק שירותים לפני שיועברו אליה הסמכויות. הוא ציין כי אבו מאזן הורה להעביר לבעלותה של רשות האנרגיה 100 דונם בעזה כדי לבנות תחנת כוח חדשה, וכי רשות המים החלה לבנות תחנת התפלה. בנושא מעבר רפיח, ציין כי ההחלטה על פתיחתו היא ביסודה מצרית ומונעת משיקולי בטחון. בנושא “נשק ההתנגדות” אמר אלאחמד כי אין ‘נשק ההתנגדות’ ו’נשק הרשות’, אלא יש נשק פלסטיני אחד ומאוחד, וכי נושא הביטחון סבוך ולא עלה כלל בכינוס (אתר רדיו צות אלקדס, 23 בנובמבר 2017; אלקדס, 23 בנובמבר 2017; pssawa, 23 בנובמבר 2017).
  • התבטאויות נוספות של אישי פתח:
    • מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר תנועת פתח, אמר בעקבות הכינוס לרדיו קול פלסטין כי הצעדים, שבוצעו ברצועת עזה בעניין העברת הסמכויות לממשלה עד כה, הם צעדים פרוצדורליים ולא מהותיים. לדבריו, כינוס הוועד המרכזי של פתח ציין, כי הצעדים הראשונים של תוכנית הפיוס לא הושלמו עד כה, דהיינו – הצעדים הראשונים הקשורים בהעברת הסמכויות לממשלה כדי שתנהל את החיים ברצועה, לרבות את נושא המעברים. אלעאלול הוסיף כי בפתח הוחלט, שיש לסיים את הצעדים שלב אחר שלב, ושיש לערוך ניסיון נוסף להשלים את העברת הסמכויות לממשלה ברצועה (אלקדס, 26 בנובמבר 2017).
    • חבר הוועד המרכזי של פתח, חסין אלשיח’, התראיין לטלוויזיה הפלסטינית ואמר כי יש פיגור בנושא העברת הסמכויות לממשלה, ועד כה הושלמו רק 5% מהתהליך. הוא ציין כי יש בעיות בהבטים המנהלתי, הכספי והביטחוני: בהיבט המנהלתי יש התנגדות מצד חמאס שהשרים ישיבו לעבודה את העובדים שעבדו במשרדים לפני 2007, למרות שהעניין צוין במפורש בהסכם הפיוס מה-12 באוקטובר. בהיבט הכספי, עד כה אין גבייה רצינית ואפקטיבית מצד ממשלת ההסכמה. בנושא הביטחון לא הייתה שום התקדמות ברצועה והעברת הסמכויות במעברים לוקה בחסר בשל היעדר הביטחון. באשר להצהרות חמאס בדבר “נשק ההתנגדות”, אמר אלשיח’: הנשק אינו עניין של ארגון או פלג, וכי יהיו רק נשק אחד, רשות אחת וחוק אחד (ופא, 26 בנובמבר 2017; מען, 26 בנובמבר 2017).
תגובות חמאס בעניין האשמות פתח
  • חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה, ערך ב-27 בנובמבר 2017 מסיבת עיתונאים, שבה מתח ביקורת על כך שתנועת פתח ממשיכה לדבר על העברת הסמכויות לממשלה. עיקרי דבריו:
    • הצהרות בכירים בפתח ביומיים האחרונים אינן מעודדות ומראות כי, ישנם גורמים שרוצים לצאת נגד הפיוס. הוא הדגיש כי חמאס אינה מצטערת על מה שעשתה למען הפיוס ותמשיך באותה הדרך. הוא קרא לכולם לשוב לדבר על הפיוס והאחדות וקרא לפתח לא להיכנע ללחצים. בנושא העובדים במגזר הציבורי אמר אלחיה כי סוכם עם פתח שנושא העובדים האזרחיים יידון באמצעות הקמת ועדה ששלושה מחבריה יהיו מעזה ושהחלטותיה יהיו בהסכמה, אך הממשלה, לאחר 40 יום של סחבת, לא שיתפה את החברים מהרצועה בוועדה. הוא קרא לוועדה להתחיל בעבודתה.
    • אלחיה התייחס לעובדים במגזר הציבורי שמונו מאז 2006 ואמר, כי המשך העסקתם מהווה עבור החמאס “קו אדום”. לדבריו, אלו הם עובדים בעלי זכויות משפטיות שאיש אינו יכול להתעלם מהן. אלחיה דרש מכולם להפסיק לדבר על נשק ההתנגדות, והוסיף כי נושא זה אינו “קו אדום” אלא “כל הקווים האדומים”. הוא שב והדגיש כי נשק ההתנגדות לא ייפגע וכי הנושא אינו עומד לדיון כלל, וכי הוא מקור כוח לכל הפלסטינים, והוא יעבור לגדה המערבית כדי להילחם ב”כיבוש” עד לסיומו, והוסיף: נשקנו בידינו. או שנשחרר באמצעותו את פלסטין או שנמות עמו (אתר תנועת חמאס, 27 בנובמבר 2017; PALINFO, 27 בנובמבר 2017).
הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מפרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המותחת ביקורת נגד אבו מאזן וחמאס בגין הסחבת ביישום הסכם הפיוס ברצועה כשבו בזמן האזרח העזתי ממשיך לסבול. בערבית : "אני לא ממהר", וגם אני לא.." (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 21 בנובמבר 2017).    קריקטורה המציגה את אבו מאזן כחזק בשיחות הפיוס מול חמאס, אולם חלש בשיחות המשא ומתן מול ישראל (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 24 בנובמבר 2017)
מימין : הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם מפרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המותחת ביקורת נגד אבו מאזן וחמאס בגין הסחבת ביישום הסכם הפיוס ברצועה כשבו בזמן האזרח העזתי ממשיך לסבול. בערבית : “אני לא ממהר”, וגם אני לא..” (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 21 בנובמבר 2017). משמאל : קריקטורה המציגה את אבו מאזן כחזק בשיחות הפיוס מול חמאס, אולם חלש בשיחות המשא ומתן מול ישראל (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 24 בנובמבר 2017)
סיכול הברחת חומרים המיועדים לייצור חומרי נפץ לרצועת עזה
  • משרד הביטחון הודיע ב-22 בנובמבר 2017, כי מעבדה כימית חדשה, שהקימה רשות המעברים במעבר כרם שלום, סיכלה לראשונה הברחה של כמה טונות של חומרים המיועדים לייצור חומרי נפץ בדרכם לגורמי הטרור בעזה. משאית שהובילה מטען של שמנים לרכב, עוררה את חשד הבודקים הביטחוניים. דגימות מהשמנים הועברו לבדיקת המעבדה, שזיהתה, כי לא מדובר בשמן מנוע, אלא בחומר מסוכן, המיועד לייצור חומרי נפץ בכמות גדולה מאוד (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, ynet, 22 בנובמבר 2017).
חומרי הנפץ שנתפסו במעבר כרם שלום (דוברות משרד הביטחון, 22 בנובמבר 2017)    חומרי הנפץ שנתפסו במעבר כרם שלום (דוברות משרד הביטחון, 22 בנובמבר 2017)
חומרי הנפץ שנתפסו במעבר כרם שלום (דוברות משרד הביטחון, 22 בנובמבר 2017)
מעצרו של פעיל צבאי של חמאס בעזה שחצה את גדר המערכת לשטח ישראל
  • בסוף חודש ספטמבר 2017, נעצר אחמד מג’די מחמד עביד (יליד 1994), בעת שחצה את גדר המערכת לשטח ישראל. אחמד עביד הינו פעיל צבאי של חמאס, תושב שכונת סג’עיה שבמזרח העיר עזה. בחקירתו עלה כי הוא גויס לארגון חמאס בשנת 2013. במסגרת פעילותו עבר הכשרה צבאית ונטל חלק באימונים צבאיים בתחומי הנ”ט, ההנדסה והצליפה. עוד עלה, כי לקח חלק בחפירת מנהרות בגזרת מגוריו וכן שימש כפעיל כוח הריסון (אבטחת הגבולות) מטעם חמאס. בחקירתו התקבל מידע רב על אודות פעילות מערך המנהרות של חמאס ברצועת עזה – הן מנהרות המיועדות לפעילות התקפית נגד ישראל, והן מנהרות המיועדות ללחימה מול כוחות צה”ל בתוך שטח הרצועה. חקירתו של אחמד עביד חשפה פעם נוספת את פעילות הטרור של חמאס בתחום המנהרות לקידום פעילות טרור כנגד מדינת ישראל (אתר שירות הביטחון הכללי, 23 בנובמבר 2017).

פעיל חמאס שנתפס אחמד עביד (אתר שירות הביטחון הכללי, 23 בנובמבר 2017)
פעיל חמאס שנתפס אחמד עביד (אתר שירות הביטחון הכללי, 23 בנובמבר 2017)

תגובות פלסטיניות לפיגוע ההרג בסיני
  • ב-24 בנובמבר 2017 בוצע פיגוע הרג במוני במסגד השייך לזרם הצופי, בכפר אלרוצ’ה שבאזור בא’ר אלעבד (כ-80 ק”מ מערבית לאלעריש). בפיגוע זה, הקטלני ביותר בתולדות מצרים, נהרגו 305 אנשים. הפיגוע זכה לגינויים מכל הקשת הפוליטית בזירה הפלסטינית:
    • הרשות הפלסטינית: לשכת אבו מאזן פרסמה הודעת גינוי לפיגוע והודיעה על התייצבותם של הפלסטינים לצד מצרים, ממשלה ועמה, במאבקם בטרור (ופא, 24 בנובמבר 2017).
    • חמאס פרסמה הודעת גינוי שבה נכתב כי הפגיעה במסגדים, מתפללים ומקומות פולחן היא בניגוד לכל הדתות המונותאיסטיות והערכים האנושיים (אתר תנועת חמאס, 24 בנובמבר 2017). יו”ר הלשכה המדינית של התנועה, אסמאעיל הניה, התקשר לראש המודיעין הכללי המצרי ומסר את תנחומיו (אתר תנועת חמאס, 24 בנובמבר 2017).
    • דובר הג’האד האסלאמי, דאוד שהאב, פרסם הודעת גינוי שבה נכתב כי הפיגוע משרת את “אויבי האומה הציונים” (ערבי21, 24 בנובמבר 2017).
    • רצועת עזה: אנשים משבט אלסוארכה, שרוב ההרוגים בפיגוע הם בני השבט, פתח שתי סוכות אבלים, ואילו הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברצועה פתחו ב-26 בנובמבר סוכת אבלים בכיכר החייל האלמוני בעזה. בנוסף, נערכו מבצעי התרמת דם לטובת הפצועים בפיגוע (מען, 25 בנובמבר 2017; אלשרק אלאוסט, 26 בנובמבר 2017).
 מושב אבלים של שבט אלסוארכה ברצועה (צפא, 25 בנובמבר 2017)   מבצע התרמת דם ברצועה לנפגעי הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 בנובמבר 2017)
מימין: מושב אבלים של שבט אלסוארכה ברצועה (צפא, 25 בנובמבר 2017); משמאל: מבצע התרמת דם ברצועה לנפגעי הפיגוע (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 בנובמבר 2017)
 הפגנת הזדהות עם מצרים בשכם בהשתתפות מושל מחוז שכם אכרם רג'וב (ופא, 26 בנובמבר 2017)    תצלום מסוכת האבלים בכיכר החייל האלמוני בעזה (אתר קאום, 26 בנובמבר 2017)
מימין: הפגנת הזדהות עם מצרים בשכם בהשתתפות מושל מחוז שכם אכרם רג’וב (ופא, 26 בנובמבר 2017); משמאל: תצלום מסוכת האבלים בכיכר החייל האלמוני בעזה (אתר קאום, 26 בנובמבר 2017)
ארה”ב נסוגה מכוונתה לסגור את נציגות אש”פ בוושינגטון
  • ב-17 בנובמבר 2017 הודיעה ארה”ב על כוונתה לסגור את נציגות אש”פ בוושינגטון בעקבות ניסיון של הפלסטינים להגיש תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. החלטה זו התעכבה, לטענת ארה”ב, בעקבות בירור הפרטים בנושא בינה לבין הפלסטינים. ב-24 בנובמבר הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית באופן פתאומי כי ארה”ב נסוגה מהחלטתה לסגור את הנציגות, ותאפשר את המשך קיומה תוך מגבלות מסוימות: דובר משרד החוץ, אדגר וסקז, אמר כי הומלץ לנציגות אש”פ בוושינגטון להגביל את פעילותה לתהליך השלום עם ישראל בלבד. וסקז הוסיף שגם מגבלה זו תוסר לאחר 90 ימים אם ארה”ב תקבע שישראל והפלסטינים מקיימים שיחות שלום רציניות. וסקז אמר כי ההחלטה לסגור את הנציגות לא נועדה להפעיל לחץ על הפלסטינים, אלא נבעה מפרשנות נוקשה של חוק שקיים בארה”ב בנושא. עם זאת, לטענת וסקז, השינוי בהחלטה עולה בקנה אחד עם סמכויותיו של הנשיא טראמפ לקבוע את מדיניות החוץ של ארה”ב (וושינגטון פוסט, 25 בנובמבר 2017).
  • מקורות פלסטיניים מסרו ליומון הלונדוני אלשרק אלאוסט, כי לחצים מצד מדינות ערב ומשא ומתן שניהלה הנהגת הרשות הפלסטינית הביאו לביטול ההחלטה האמריקאית לסגור את נציגות אש”פ בוושינגטון (אלשרק אלאוסט, 26 בנובמבר 2017).

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] אלברדויל פרסם מאוחר יותר הודעה שבה התנצל על "דבריו האמוציונליים", וטען, כי הם הוקלטו בסתר וכי דיבר על הודעה ראשונית ולא על הודעת הסיכום (ערבי21, 23 בנובמבר 2017).