חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (28 בנובמבר – 4 בדצמבר 2018)

מפגינים מציתים צמיגים במזרח רפיח (דף הפייסבוק afkar.prs, 30 בנובמבר 2018)

מפגינים מציתים צמיגים במזרח רפיח (דף הפייסבוק afkar.prs, 30 בנובמבר 2018)

אחמד בחר נואם ברפיח (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 30 בנובמבר 2018)

אחמד בחר נואם ברפיח (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 30 בנובמבר 2018)

הפרחת בלונים אליהם מוצמדות תמונות

הפרחת בלונים אליהם מוצמדות תמונות "שהידים" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 3 בדצמבר 2018)

נזק לכלי רכב בעקבות יידוי אבנים סמוך לנוה צוף (מערב בנימין) (INN, 3 בדצמבר 2018)

נזק לכלי רכב בעקבות יידוי אבנים סמוך לנוה צוף (מערב בנימין) (INN, 3 בדצמבר 2018)

מחמד אלהנדי יושב בשורה הראשונה, ובשורה השנייה (בצד שמאל) נראה אסמאעיל רצ'ואן בכיר חמאס (alqudsnews.net, 27 בנובמבר 2018)

מחמד אלהנדי יושב בשורה הראשונה, ובשורה השנייה (בצד שמאל) נראה אסמאעיל רצ'ואן בכיר חמאס (alqudsnews.net, 27 בנובמבר 2018)

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

אסאמה חמדאן (בימין התצלום) ומחמד אלהנדי (שלישי מימין) בטקס קבלת תעודות ההערכה.

  • ב- 4 בדצמבר 2018 החל מבצע “מגן צפוני” לאורך גבול ישראל לבנון לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. על פי הודעת דובר צה”ל איתרו לוחמי צה”ל, עד כה, מנהרה היוצאת מחלקו הדרומי של כפר כילא וחודרת כארבעים מטרים לשטח ישראל. הוא הוסיף כי יש (באזור) מנהרות גדולות יותר . על פי צה”ל המבצע לחשיפת מנהרות מתוכנן להמשך מספר שבועות.
  • בגבול ישראל רצועת עזה התקיימו השבוע “צעדת השיבה” ומשט נוספים, שעברו ללא אלימות חריגה כלפי צה”ל. פתחי חמאד ודוברי חמאס נוספים הבהירו את ציפיות חמאס במסגרת ההסדרה (משכורות, כסף, דלק ועוד) ואיימו כי אם לא ייענו דרישותיהם תחזורנה “צעדת השיבה” למתכונתן הקודמת. פרוש הדבר, לפי חמאד חזרה לשימוש בעפיפונים ובלוני תבערה, הטרדות ליליות נגד צה”ל ועוד “המצאות חדשות”.
  • ארה”ב פרסמה הצהרה, שגיבשה נציגתה באו”ם, המגנה את חמאס וארגוני טרור נוספים, בין השאר בשל ירי הרקטות והסטת משאבים מהאוכלוסייה לשם התעצמותה הצבאית. לחמאס ושאר ארגוני הטרור, שפתחו במגעים בינלאומיים במטרה לטרפד את ההצעה, נחלצה גם הרשות הפלסטינית. לדברי צאא’ב עריקאת מזכיר הועד הפועל של אש”ף ההנהגה הפלסטינית משתתפת ב”מלחמה הקיומית” באו”ם כדי למנוע אישור הצעת ההחלטה המגדירה את חמאס כארגון טרור.
“צעדת השיבה” (30 בנובמבר 2018)
  • “צעדת השיבה” בביום שישי 30 בנובמבר 2018 (ה-36 במספר) עמדה בסימן “סולידריות בינלאומית עם העם הפלסטיני” (שהאב, 29 בנובמבר 2018). טרם הצעדה קראו מארגניה לציבור לשמור על התנהלות האירועים ב”דרכי שלום” ולנקוט אמצעי זהירות לשמירה על ביטחון המפגינים (פלסטין אליום, 29 בנובמבר 2018). “יחידת הצמיגים” והיחידות האחרות הפועלות בשטח ציינו, כי הן מחויבות לרגיעה באופן מוחלט וכי הן מצייתות לרשות הלאומית העליונה. עם זאת, איימו כי אם ישראל תדחה את הסרת ה”מצור” מהרצועה הם יפריחו בלונים רבים לעבר “ההתנחלויות” (קבוצת הפייסבוק של יחידת הצמיגים-חטיבת רפיח, 29 בנובמבר 2018).
  • הצעדה דמתה במאפייניה לצעדות המתקיימות מזה כשלושה שבועות, מאז סבב ההסלמה האחרון. בצעדה השתתפו כמה אלפי פלסטינים שהתקבצו בחמישה מוקדים עיקריים לאורך גבול הרצועה. לא אותרה אלימות חריגה נגד כוחות צה”ל במהלך ההפגנות. אותרו כמה ניסיונות מינוריים להתקרב לגדר הביטחון. במספר קטן של מוקדים הועלו צמיגים באש.
  • דובר משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי באירועים נפצעו 61 פלסטינים מהם 28 מירי (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 30 בנובמבר 2018). יצוין, כי זהו השבוע השלישי בו לא נמנו הרוגים בצעדת השיבה.
 פלסטינים מגיעים ל"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה   עימותים במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 30 בנובמבר 2018)
מימין: פלסטינים מגיעים ל”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה. משמאל: עימותים במזרח ג’באליא (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 30 בנובמבר 2018)
  • כבכל שבוע השתתפו בכירי חמאס וארגונים נוספים באירועים: בין הנוכחים ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת וח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין. הבכירים ופעילי הצעדות איימו על ישראל כי אם לא תנקוט בצעדים ובהקלות שהובטחו לאחר סבב הלחימה האחרון, הם ישובו לפעילות “צעדות השיבה” במתכונתן הראשונית [האלימה] תוך שימוש בעפיפונים ובלוני תבערה. להלן מספר התבטאויות:
    • ח’ליל אלחיה, חבר לשכה המדינית של חמאס, אמר כי ההבנות בעניין הסרת “המצור” עדיין קיימות למרות שיישומן מתנהל באיטיות. הוא ציין, כי הם לא ייכנעו ל”סחבת” וכי על ישראל להמשיך לפעול על פי ההבנות. הוא הדגיש, כי “צעדות השיבה” תימשכנה וכי “ההתנגדות” תמשיך להוות מגן ל”צעדת השיבה” ולא תאפשר לישראל (“הכיבוש”) לפגוע בה (פלסטין און ליין, 1 בדצמבר 2018; PALINFO, 1 בדצמבר 2018).
    • אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת הדגיש, בנאום שנשא במזרח רפיח, כי “ההתנגדות” היא זכות פלסטינית המעוגנת בחוקים הבינלאומיים ובהחלטות האו”ם. הוא הוסיף כי “ההתנגדות” תמשיך להגן על הפלסטינים ועל עקרונות היסוד שלהם. עוד ציין בחר שהמשוואה החדשה של “ההתנגדות” נמשכת, קרי, דם תמורת דם, הפגזה כנגד הפגזה ושקט תמורת שקט. הוא הוסיף, כי זוהי זכותה של “ההתנגדות” להגן על הפלסטינים והמקומות הקדושים ולהמשיך בהכנות כדי להגן על עמה (דניא אלוטן, 30 בנובמבר 2018).
    • אסמאעיל רצ’ואן בכיר חמאס, אמר כי אחד מהישגי “צעדות השיבה” הוא שישראל נאלצה להעניק הקלות לתושבי הרצועה. לדבריו ההקלות תורחבנה עד ש”המצור” יוסר לחלוטין. רצ’ואן ציין, כי מתגבשות הבנות אשר גולת הכותרת שלהם היא הקמת מעבר גבול ימי ברצועת עזה. רצ’ואן גם ציין כי “צעדות השיבה” יכולות להמשך למעלה משנתיים עד שישראל תיכנע לתנאים הפלסטינים . רצ’ואן גם הודה בדבריו לאיראן על שלקחה אחריות על הטיפול במשפחות הרוגי הצעדות (אלקדס, 30 בנובמבר 2018).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי “צעדות השיבה” תמשכנה וכי הציבור הפלסטיני צועד במטרה לקרוא לעולם ולתרגם את תמיכתו בעם הפלסטיני לצעדים קונקרטיים כדוגמת סיום “הכיבוש והסרת המצור” מעל הרצועה (חשבון הטוויטר של עבד אללטיף אלקאנוע, 30 בנובמבר 2018). 
  • הרשות העליונה לצעדות השיבה והסרת המצור ערכה מסיבת עיתונאים ברפיח במהלכה ברכה את כל הגורמים ואת כל המדינות המסרבים לנרמל את היחסים עם ישראל ופועלים להחרמתה וקראה למדינות העולם ולפעילי קמפיין BDS לפעול להפסקת מכירת נשק לישראל. הרשות גם הודתה לאיראן על תמיכתה בעם הפלסטיני וב”התנגדות”. הרשות הודיעה כי צעדת יום שישי הבאה (7 בדצמבר 2018) תתקיים תחת הסיסמא ” אנתיפאדת האבנים הגדולות” (אלאקצא, 30 בנובמבר 2018).
משט מחאה
  • ב-3 בדצמבר 2018 בשעות אחר הצהרים התקיים משט המחאה ה-18 שיצא מהרצועה לכיוון הגבול הדרומי של ישראל. במקביל למשט התקיימה הפגנה על החוף. במשט השתתפו כשלושים כלי שיט קטנים. דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח על ארבעה פצועים באירועים (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, , 3 בדצמבר 2018). הסהר האדום הפלסטיני מסר כי בעימותים שנלוו למשט נפצעו 47 פלסטינים (צפא, 3 בדצמבר 2018)
  • בראיון שהעניק פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במהלך המשט אמר, כי חמאס מצפה מישראל ליישם את ההבנות שהסכימה עליהן בעקבות סבב הלחימה האחרון. במסגרת זאת עליה להרחיב את מרחב הדייג ל-12 מיילים, להכניס כספים לרצועה ולממש באמצעות האו”ם מיזמי פיתוח . הוא ציין כי “ישראל עומדת במבחן” ואיים כי אם במהלך השבוע הקרוב ישראל לא תמלא את התחייבויותיה באופן מלא חמאס תחזיר את “צעדות השיבה” למתכונתן הקודמת כולל שימוש בעפיפונים ובלוני תבערה . עוד ציין, כי יחידת הבלבול הלילית תשוב לפעול לאורך גדר הביטחון ולדבריו יתכנו גם “המצאות חדשות” הקשורות לחורף (אלג’זירה, 3 בדצמבר 2018)[1].
  • השבוע לא בוצע ירי רקטות או פצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

אזרח ירדני תקף ישראלים בנמל אילת
  • אזרח ירדני העובד בנמל אילת תקף באמצעות פטיש שני צוללנים ישראליים . שני הצוללנים נפצעו באורח בינוני בראשם ופונו לבית החולים. על פי החשד התקיפה בוצעה על רקע לאומני. הירדני, שהחל לעבוד לנמל באותו יום, הועבר לחקירת שירות הביטחון הכללי. יצוין כי בעיר אילת מועסקים כ-1,500 אזרחים ירדניים (ynet, 30 בנובמבר 2018).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון במסגרתה נעצרו חשודים והוחרמו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. גם השבוע נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כלי רכב ישראליים. להלן מספר אירועים:
    • 2 בדצמבר 2018 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בן אפרת לצומת גוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס. כמו כן יודו אבנים מבית פוריק (דרומית מזרחית לשכם) בין איתמר לאלון מורה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יהו”ש, 2 בדצמבר 2018).
    • 1 בדצמבר 2018- ארבעה פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר עמדת שמירה של לוחמי משמר הגבול באזור אבו דיס שבמזרח ירושלים. הארבעה נעצרו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 1 בדצמבר 2018).
    • 30 בנובמבר 2018 – בקבוקי תעברה הושלכו לעבר לוחמי משמר הגבול באזור ביתוניא (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. שלושה פלסטינים תושבי ראמאללה ואלבירה נעצרו (דף הפייסבוק צבע אדום, 30 בנובמבר 2018).
    • 30 בנובמבר 2018 – כוחות משמר הגבול עצרו פלסטיני באזור בית סוריכ (מערבית לראמאללה) בחשד שהצית את גדר הביטחון לאחר שידה אבנים לעבר הגדר(דף הפייסבוק צבע אדום, 30 בנובמבר 2018).
    • 29 בנובמבר 2018 – פלסטינים יידו בקבוקי תבערה לעבר אוטובוס וכלי רכב בכביש גוש עציון חברון סמך לאלערוב . לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 29 בנובמבר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

העברת כספים לאונר”א
  • ח’אלד אלח’צ’ירי, סגן ראש הקרן סעודית לפיתוח, חתם עם פייר כרניבול, הנציב הכללי של אונר”א, על ארבעה הסכמים בשווי של 63 מיליון דולרים להשקת מיזמים ברצועת עזה, בגדה המערבית ובירדן. במסגרת זאת יוקצה לרצועה סכום של 31 מיליון דולרים שמיועד למימון מיזמים שוטפים, שיקום בתים, תחזוקת בתי ספר, בניית מרכזים רפואיים חדשים ושני בתי ספר של אונר”א (מען, 30 בנובמבר 2018).
העברת סולר
  • וליד אלקטטי, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי בהתאם להבנות האחרונות תמשיך קטר להכניס סולר לרצועה ותעביר כספים עבור משכורות הפקידים כפי שביצעה במהלך חודש נובמבר (שבכה קדס, 1 בדצמבר 2018).
משלוח תרופות
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית שלח ממחסניו הלוגיסטיים בשכם משאית המכילה ציוד רפואי לטיפול בחולי סרטן וכליות וחולים כרוניים ברצועת עזה. הציוד הוא תרומת הסהר האדום התורכי של 8.5 טונות תרופות שהגיעו לרשות הפלסטינית. ג’ואד עואד, שר הבריאות ברשות הפלסטינית, הודה לתורכיה על תמיכתה (ופא, 2 בדצמבר 2018).
העברת תרופות לרצועת עזה תרומת הסהר האדום התורכי (סוכנות אנטוליה, 2 בדצמבר 2018)    העברת תרופות לרצועת עזה תרומת הסהר האדום התורכי (סוכנות אנטוליה, 2 בדצמבר 2018)
העברת תרופות לרצועת עזה תרומת הסהר האדום התורכי (סוכנות אנטוליה, 2 בדצמבר 2018)
שיחות ההסדרה והפיוס
  • השבוע התקיים סבב נוסף של שיחות הסדרה ופיוס פנים-פלסטיני בתיווך מצרי. לצורך כך שהו בקהיר משלחות מחמאס ומפתח. כמו כן שהה בקהיר זיאד אלנח’לה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין בהזמנת מצרים. על פי הדיווחים ניסתה חמאס להפגין במהלך השיחות גמישות, ככל הנראה, כדי שלא תצטייר כאחראית לטרפודן. משלחת בכירי חמאס, שיצאה למצרים ב-21 בנובמבר 2018 שבה ב-29 בנובמבר 2018 לרצועה (פלסטין אליום, 29 בנובמבר 2018).
  •  מקורות “יודע דבר” מסרו לאלשרק אלאוסט כי מצרים ניסתה להציג הסכם פיוס פנים-פלסטיני שיענה על דרישות פתח וחמאס אך הבהירו כי ההסכם שגובש אינו מחדש דבר לעומת הסכמים קודמים . נמסר כי מצרים קבעה לוח זמנים של כחודשיים במסגרתו הרשות תקבל על עצמה את האחריות על כוחות הביטחון על המעברים על גביית המיסים על המשפט ועל הקרקעות ברצועה עם אפשרות להרכבת ועדות משותפות שמצרים תשתתף בהן. חמאס מצידה הסכימה לביסוס ממשלה באופן שלא יפגע באמצעי הלחימה של הארגונים. עוד צוין כי חמאס מעוניינת בהרכבת ממשלת אחדות לאומית שתהיה אמונה על עריכת בחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת ועל השבת פעילות אש”ף (אלשרק אלאוסט, 27 בנובמבר 2018). נמסר, כי בכירי פתח ציינו שפתח החליטה להפסיק את מאמצי הפיוס הפנים-פלסטיני ולא להיענות למתווכים השונים בטענה כי אין תועלת בדיונים אלו.
    קריקטורה שפרסמה חמאס המותחת ביקורת על אבו מאזן ומציגה אותו כמי שמתנגד להסכם פיוס: "פיוס. לא לא לא .." (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בנובמבר 2018)
    קריקטורה שפרסמה חמאס המותחת ביקורת על אבו מאזן ומציגה אותו כמי שמתנגד להסכם פיוס: “פיוס. לא לא לא ..” (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 בנובמבר 2018)
  •  משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין ציינה כי ביקורה בקהיר, אשר נמשך שלושה ימים, עסק בעיקר בסוגיות הרגיעה עם ישראל. המשלחת שנועדה עם בכירי המודיעין הכללי המצרי הגדירה את השיחות כחיוביות (אלקדס, 2 בדצמבר 2018).
ארה”ב פועלת לגינוי חמאס באו”ם
  • ב-30 בנובמבר 2018 פורסמה הצהרה, שגיבשו נציגי ארה”ב באו”ם, שבה העלו הצעת החלטה לגינוי חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים. ההצעה תוכננה לעלות לדיון באו”ם ב-3 בדצמבר 2018 אולם ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית, באו”ם דחה את מועד ההצבעה ל-6 בדצמבר 2018. נמסר כי האיחוד האירופי תומך בהצעת ההחלטה.
  • על פי ההצעה יש לגנות את חמאס בשל ירי הרקטות החוזר ונשנה לעבר ישראל, הסתה לאלימות והעמדת אזרחים בסיכון. כמו כן נאמר כי יש לדרוש כי חמאס ו”קבוצות מיליטנטיות נוספות” כגון הג’האד האסלאמי בפלסטין יחדלו מכל פעילות מסיתה או אלימה, לרבות שימוש באמצעי “עממיים” כגון עפיפוני תבערה. בנוסף לכך יש לגנות את השימוש שעושה חמאס במשאבים לבניית תשתית צבאית לרבות מנהרות חדירה לישראל וציוד לשיגור רקטות לאזורים מאוכלסים, תוך הסטת משאבים האמורים לענות על צרכיה הבסיסיים של האוכלוסייה המקומית. בהצהרה נאמר, כי יש לעודד צעדים מעשיים לקראת פיוס פנים-פלסטיני לרבות תמיכה במאמצי הגישור של מצרים. כמו כן יש לעודד צעדים לקראת איחודה של רצועת עזה עם הגדה המערבית תחת שלטון הרשות והבטחת תפקודה המלא של רצועת עזה (אתר הנציגות האמריקאית באו”ם, 28 בנובמבר 2018).
  • פרסום ההצהרה עורר גל של גינויים מצד חמאס ושאר ארגוני הטרור. גורמים פלסטינים כולל מחמאס החלו במגעים בינלאומיים בניסיון לטרפד את ההצעה תוך הטחת האשמות בארה”ב. גם פתח והרשות הפלסטינית נחלצו לטרפודה. לדברי צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, ההנהגה הפלסטינית לוקחת חלק ב”מלחמה קיומית” המתנהלת באו”ם כדי למנוע את אישור הצעת ההחלטה המגדירה את חמאס כארגון טרור. לדבריו, חמאס היא תנועה פלסטינית בין אם אש”ף מסכים עם דעותיה ובין אם לאו על כן אש”ף לא יאפשר להגדיר אף תנועה פלסטינית כארגון טרור (דניא אלוטן, 2 בדצמבר 2018).

פתח מגוננת על חמאס מפני הצעת ארה"ב לגנות את חמאס (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 2 בדצמבר 2018)
פתח מגוננת על חמאס מפני הצעת ארה”ב לגנות את חמאס 
(דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 2 בדצמבר 2018)

פעילות בינלאומית של חאמס
  • משלחת מטעם חמאס בראשות מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיעה מביקור בדרום אפריקה לאיסטנבול שם נועדה עם בכירים בחמאס. בעת שהותם בתורכיה ביקרו חברי המשלחת פצועי “צעדות השיבה” השוהים בתורכיה לצרכי טיפול (שהאב, 28 בנובמבר 2018). לדברי יחיא מוסא, בכיר חמאס, תצא המשלחת מתורכיה לסבב ביקורים באיראן, תוניסיה, אלג’יריה, מרוקו ולבנון (אלמוניטור, 30 בנובמבר 2018).
משלחת חמאס, מבקרת פצועי "צעדת השיבה" המאושפזים בתורכיה (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת "השינוי והרפורמה", 28 בנובמבר 2018)    משלחת חמאס, מבקרת פצועי "צעדת השיבה" המאושפזים בתורכיה (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת "השינוי והרפורמה", 28 בנובמבר 2018)
משלחת חמאס, מבקרת פצועי “צעדת השיבה” המאושפזים בתורכיה (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת “השינוי והרפורמה”, 28 בנובמבר 2018)
  • בראיון שהעניק מחמוד אלזהאר אמר, כי הוא עומד בראש משלחת פרלמנטארית שהחלה את מסעה בתורכיה ותמשיך למדינות נוספות אסלאמיות ולא אסלאמיות באירופה, אפריקה ואסיה במטרה לגייס תמיכה לעם הפלסטיני ול”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור). כמו כן מתכוונת המשלחת ולהדגיש את לגיטימיות המועצה המחוקקת הפלסטינית (אנטוליה, 30 בנובמבר 2018).
שיקום שידורי ערוץ אלאקצא
  • בראיון עם דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין שהאב, כי תחנת הרדיו צות אלשעב (המשדרת מרצועת עזה ומשמשת את החזית העממית לשחרור פלסטין) פתחה את אולפניה עבור ערוץ אלאקצא וכי זה המקום ממנו משדר הערוץ. לדבריו גם תחנת אלקדס (תחנהת טלוויזיה פלסטינית הנמצאת בלבנון ששידוריה אוהדים את חמאס) פתחה את אולפניה עובר הערוץ. שהאב קרא להקים חדר מבצעים תקשורתי משותף לכל גורמי התקשורת הפלסטינים ברצועה (אלאקצא, 29 בנובמבר 2018). גם אסמאעיל רצ’ואן ציין כי תקיפת בנין ערוץ אלאקצא, היוותה “פשע מלחמה” וכי מקום מושבו הקבוע של הערוץ יהיה עתה בתחנת אלקדס ( אלקדס, 30 בנובמבר 2018). נראה, כי חמאס מצאה חלופות להריסת מבנה ערוץ אלקצא על ידי ישראל בסבב ההסלמה האחרון (13-12 בנובמבר 2018).
איראן מאמצת את ההרוגים והפצועים ב”צעדות השיבה”
  • בטהראן התכנסה הועידה הבינלאומית ה-32 לאחדות אסלאמית בהשתתפות בכירי המשטר האיראני ונציגים מכמאה מדינות, בהם סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם. יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נשא נאום בפני באי הועידה באמצעות וידאו והודה לאיראן על תמיכתה בפלסטינים. בתום הועידה אמר יועצו של שר החוץ האיראני, כי הועידה החליטה לאמץ את משפחות הרוגי “צעדות השיבה” ברצועת עזה. בתוך כך אישרו מארגני הפגנות הגדר, כי איראן מממנת את עלויות הטיפול בפצועים ובהרוגים בהפגנות (שחלקם הגדול מזוהים עם ארגוני הטרור).
  • מקורות ברשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה מסרו כי “האימוץ” האיראני כולל הגשת סיוע כספי למשפחות ההרוגים במשך יותר משנה וסיוע בטיפולים לפצועים עד להבראתם (אלאח’באר הלבנוני, 28 בנובמבר 2018).גם חבר הרשות הלאומית של צעדות השיבה, חסין מנצור, אמר כי “האימוץ” יתבטא בכספים ובטיפולים, ויכלול את כל ההרוגים והפצועים בצעדות ללא קשר לשיוכם הארגוני (מען, 27 בנובמבר 2018). בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין הודו לאיראן על הסיוע. ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי שהרשות הלאומית העדיפה שמוסד הפצוע הפלסטיני ומוסד השהיד הפלסטיני היו מאמצים את השהידים והפצועים של צעדת השיבה במקומה של איראן (פאל טודיי, 28 בנובמבר 2018).
  • ב-26 בנובמבר 2018 בשולי הוועידה ערכה האגודה העולמית לקירוב בין האסכולות באסלאם טקס הוקרה למספר אישים “חלוצי הקירוב”, ובהם מייסד הג’האד האסלאמי, פתחי אלשקאקי, מייסד חמאס, אחמד יאסין ועוד (alqudsnews.net, 27 בנובמבר 2018). מזכ”ל האגודה העולמית לקירוב בין האסכולות באסלאם, איתאללה מחסן אראכי (Ayatollah Mohsen Araki), הודיע כי איראן מאמצת את משפחות הרוגי “צעדות השיבה” ברצועה, לאחר שיו”ר הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה, ח’אלד אלבטש, הגיש הצעה בנושא לוועידה (alqudsnews.net, 27 בנובמבר 2018). בהודעת הסיום של הוועידה, שאותה הקריא בכיר חמאס, אסאמה חמדאן, הודו משתתפי הוועידה לאגודה העולמית לקירוב בין האסכולות באסלאם על יוזמתה זו (סוכנות מהר בערבית, 27 בנובמבר 2018).
ראיון צאא’ב עריקאת לעיתון גרמני
  • במסגרת ביקור שערך צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, בגרמניה העניק ראיון לעיתון דויטשה וולט בו התייחס למספר סוגיות (דויטשה וולט, 28 בנובמבר 2018):
    • ארה”ב: מתח ביקורת על ארה”ב ועל הנשיא טראמפ . לדבריו למרות פגישותיו הרבות עם ההנהגה הפלסטינית נשיא ארה”ב פועל באופן חד-צדדי ואינו מתמקד במשא ומתן הדדי. עריאקת הדגיש כי בהעברת שגרירות ארה”ב לירושלים שלל טראמפ מעצמו את הזכות לקחת חלק בתהליך השלום.
    • חמאס : עריקאת ציין כי על חמאס להבין שלא ניתן להקים מדינה פלסטינית ללא רשות מאוחדת המייצגת את כלל העם הפלסטיני.
    • ישראל: עריקאת הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה לקיפאון בתהליך המדיני. לדבריו ישראל מנסה לפגוע בפתרון שתי מדינות כדי ליצור פתרון מדינה אחת (אותו כינה “פתרון אפרטהייד”). זאת בכך שהיא מקדמת את “מפעל ההתנחלויות”, מאיימת להרוס את אלח’אן אלאחמר ומבצעת “פשעי מלחמה” נגד העם הפלסטיני באירועי “צעדות השיבה”. עריקאת ציין, כי הוא מוכן לפגוש את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בכל מקום ובכל זמן שיבחר.
פעילות בינלאומית של הרשות הפלסטינית
  • ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית התייחס לפעילות החוץ של הרשות הפלסטינית. בין הדברים שהזכיר(הטלוויזיה הפלסטינית, 28 בנובמבר 2018):
    • משרדו פועל להביא להכרה של מדינות נוספות בפלסטין עוד לפני תום שנת 2018. לדבריו הם מתמקדים עתה בשלוש מדינות לפחות. אלמאלכי סירב לחשוף את שם המדינות אך ציין כי שחלקן בדרום אמריקה וחלקן מדינות אירופאיות . כמו כן הם פועלים עתה להשגת הכרה מצד צרפת אשר תביא להערכתו בעקבותיה הכרה של עוד חמש או שש מדינות נוספות במדינת “פלסטין”.
    • לגבי טרפוד העברת מושבן של שגרירויות בישראל לירושלים: בהתייחס לברזיל אמר אלמאלכי כי הרשות הכינה אסטרטגיה לפעולה בברזיל הכוללת התקשרות עם התנועה האוונגליסטית בברזיל והפעלת לחץ על הממשל באמצעות התפוצה הפלסטינית המתגוררת שם. במקביל החלה הרשות לפעול מול הליגה הערבית ומול מדינות שיש להן השפעה על ברזיל במיוחד צ’ילה. לגבי אוסטרליה אמר כי הם החלו לפעול באמצעות הליגה הערבית ובתפוצות ערביות באוסטרליה, אינדונזיה (העומדת לחתום על הסכם סחר חופשי עם אוסטרליה) ומלזיה כדי ללחוץ על אוסטרליה להחליט נגד ההעברה (הטלוויזיה הפלסטינית, 28 בנובמבר 2018).

האדרת המחבל שביצע את פיגוע הירי באזור תעשייה ברקן

  • בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח עלה פוסט המאדיר את המחבל אשרף נעאלוה, אשר ביצע ב-7 באוקטובר 2018 את פיגוע הירי באזור תעשייה ברקן בו נהרגו שני ישראלים. אשרף נעאלוה נמלט לאחר ביצוע הפיגוע וטרם נתפס. בפוסט נכתב : “המבוקש אשרף נעאלוה. האל שומר ומגן עליך. לא יעזוב ולא יפגע בך” . לפוסט נרשמו מעל למאתיים תגובות מרביתן מברכות את המחבל ומייחלות לשלומו (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 28 בנובמבר 2018).

הפוסט שהועלה בדף הפייסבוק הרשמי פתח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 בנובמבר 2018)

הפוסט שהועלה בדף הפייסבוק הרשמי פתח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 בנובמבר 2018)

  • ב-4 בדצמבר 2018 פתח צה”ל במבצע בגבול ישראל לבנון. המבצע המכונה “מגן צפוני” מתבצע בהובלת פיקוד הצפון, ומטרתו חשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. לדברי דובר צה”ל מאז שנת 2014 פועל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון בנושא המנהרות על היבטיו המבצעיים, הטכנולוגיים והמודיעיניים. במבצע משתתפים כוחות רבים כדי לסכל את איום המנהרות המהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית ושל החלטות האו”ם בראשן החלטה 1701. במסגרת המבצע תגבר צה”ל את כוחותיו בצפון ונמצא במוכנות גבוהה. דובר צה”ל בשפה הערבית הזהיר את חזבאללה וצבא לבנון שלא להתקרב למנהרות ההתקפיות שבהן מטפלת ישראל (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).
  • ערב פעילות צה”ל פרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה סרטון המאיים על ישראל כי אם תעז לעשות משהו היא תתחרט (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, כתב ערוץ אלמנאר בגבול ישראל ללבנון, 3 בדצמבר 2018).
פעילות צה"ל בגבול לבנון בראי התקשורת הערבית (שהאב, 4 בדצמבר 2018)    פעילות צה"ל בגבול לבנון בראי התקשורת הערבית (שהאב, 4 בדצמבר 2018)

פעילות צה"ל בגבול לבנון בראי התקשורת הערבית (שהאב, 4 בדצמבר 2018)
פעילות צה”ל בגבול לבנון בראי התקשורת הערבית (שהאב, 4 בדצמבר 2018)

  • ב-4 בדצמבר 2018 בשעות הצהרים נמסר כי במסגרת מבצע “מגן צפוני” איתרו לוחמי צה”ל מנהרת טרור דרומית לכפר כילא. המנהרה חצתה את הגבול לשטח ישראל אולם לא היוותה איום מידי על תושבי האזור. דובר צה”ל מסר, כי המנהרה נחפרה במשך כשנתיים מתוך מבנה מגורים בדרום הכפר. אורכה הוערך הוא כמאתיים מטרים והיא חדרה כארבעים מטרים לתוך שטח ישראל. הוא ציין כי באזור מצויות מנהרות אף ארוכות יותר (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).
 המנהרה שהתגלתה בכפר כילא.   תוואי המנהרה החודרת לשטח ישראל (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2018).
מימין: המנהרה שהתגלתה בכפר כילא. משמאל: תוואי המנהרה החודרת לשטח ישראל (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2018).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בדצמבר 2018: "בכיר בחמאס מציג את תפיסת ההסדרה של חמאס כפי שהיא מיושמת מאז סבב ההסלמה האחרון".
[2]
הסטטיסטיקה כוללת שיגורי רקטות ופצצות מרגמה על פי הערכות דובר צה"ל.
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.