חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (28 ביולי-3 באוגוסט 2021)

העימותים בג'נין. חשבון הטוויטר של אתר Ultra Palestine, 3 באוגוסט 2021.

העימותים בג'נין. חשבון הטוויטר של אתר Ultra Palestine, 3 באוגוסט 2021.

עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר TRTArabi, 30 ביולי 2021)

עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר TRTArabi, 30 ביולי 2021)

עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר TRTArabi, 30 ביולי 2021)

עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר TRTArabi, 30 ביולי 2021)

מאג'ד פרג' ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות, (יושב שלישי מימין) בראש משלחת ממחוזות חברון ובית לחם בביקור תנחומים בבית אמר (אלחיאת פרס, 31 ביולי 2021)

מאג'ד פרג' ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות, (יושב שלישי מימין) בראש משלחת ממחוזות חברון ובית לחם בביקור תנחומים בבית אמר (אלחיאת פרס, 31 ביולי 2021)

  • יהודה ושומרון: במהלך השבוע התנהלו במספר מוקדים ביהודה ושומרון עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. שלושה פלסטינים נהרגו בשלושה אירועים נפרדים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, הצביע בישיבת הממשלה, על עלייה במספר ההרוגים הפלסטינים בידי כוחות צה”ל, במיוחד ילדים. במקביל, נמשכו השבוע אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים, ישובים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. על פי דיווחי כבאות והצלה חלה לאחרונה עלייה ניכרת במספר השריפות בשטחי יהודה ושומרון, חלקן תוצאה של הצתה מכוונת.
  • ישראל הכריזה על שורה של הקלות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. ביהודה ושומרון מדובר בעיקר על הגדלת מכסות העובדים הרשאים לעבוד בשטח ישראל. לצורך זה אף הוחלט על ביצוע עבודות תשתית לשיפור המעברים. ברצועת עזה הורחב מחדש מרחב הדיג ואושרה הכנסת סחורות וציוד כמו גם יציאה של תושבי הרצועה לחו”ל.
  • רצועת עזה: נמשכים הניסיונות להביא להסדרה עם ישראל והשיקום הרצועה. כמו כן נמשכים הניסיונות למציאת מתווה חדש להעברת כספי הסיוע מקטר לרצועה. בתום הליך בחירות בחמאס שנמשך כארבעה חודשים נבחר אסמאעיל הניה לשמש כראש הלשכה המדינית לקדנציה נוספת.
  • רשות פלסטינית: מקור ברשות הפלסטינית טען השבוע כי הרשות עומדת בפני משבר כלכלי עד כדי קושי להבטיח את תשלום משכורות עובדי הרשות בחודשים הבאים. לדבריהם, אחת הסיבות היא הירידה בסיוע החוץ. כספי הסיוע שהבטיח נשיא ארה”ב מתעכבים לפי שעה בשל התנגדות סנטור ריש להעברת הכספים. בתוך כך החריפו השבוע שוב גילויי חוסר השליטה של הרשות במתחים הפנימיים ובאו לידי ביטוי בעיקר בסכסוך חמולות בחברון.
  • המשפחות הפלסטיניות תושבות שיח’ ג’ראח דחו הצעת פשרה של בית המשפט העליון בישראל. הדיון בעניינם יתחדש בשבוע הבא.
הפגנות ועימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • במהלך השבוע התנהלו ,במספר מוקדים ביהודה ושומרון, עימותים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. במהלך השבוע נהרגו שלושה פלסטינים בשלושה אירועים נפרדים. בדברים שנשא מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, בפתח ישיבת הממשלה, הוא הצביע על עלייה במספר ההרוגים הפלסטינים בידי כוחות צה”ל (“הכיבוש”), במיוחד ילדים. אשתיה טען שמעשי ההרג הללו הם “פשעי מלחמה” המחייבים פעולה מהירה כדי להפסיקם ולבוא חשבון עם מבצעיהם (ופא, 2 באוגוסט 2021).
ג’נין
  • בליל 3-2 באוגוסט 2021 נכנסו כוחות הביטחון הישראליים לכפר באזור ג’נין במטרה לעצור פעיל טרור. במהלך שהיית הכוחות בכפר התפתחו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לבין מפגינים פלסטינים אשר יידו אבנים והשליכו מטענים מאולתרים לעבר הכוחות. בהמשך אף בוצע ירי. הכוחות השיבו באש ופגעו בשישה פלסטינים. על פי הפלסטינים, שניים מהם נפצעו באורח אנוש ואחד באורח בינוני. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. נזק קל נגרם למספר כלי רכב ממוגנים (תקשורת ישראלית, 3 באוגוסט 2021).
העימותים בג'נין .מימין: חשבון הטוויטר של אתר Ultra Palestine, 3 באוגוסט 2021. משמאל: דף הפייסבוק של העיתונאי עלי סמודי מג'נין, 3 באוגוסט 2021
העימותים בג’נין .מימין: חשבון הטוויטר של אתר Ultra Palestine, 3 באוגוסט 2021. משמאל: דף הפייסבוק של העיתונאי עלי סמודי מג’נין, 3 באוגוסט 2021
כפר ביתא (דרומית לשכם)
  • באזור כפר ביתא נמשכו ההפגנות, על רקע המחאה הנמשכת מזה מספר חודשים נגד מאחז אביתר (שכבר ננטש לפני מספר שבועות). במהלך ההפגנות התעמתו מפגינים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים. על פי גורמים פלסטינים מאות פלסטינים נפצעו בעימותים.
  • במהלך פעילות כוחות צה”ל לסיכול השלכת בקבוקי תבערה סמוך לביתא, זיהה הכוח פלסטיני שהתקדם במהירות לעברו כשבידו חפץ שזוהה כמוט ברזל. לאחר שלא נענה לקריאות לעצור, ירה לעברו הכוח והוא נהרג. נסיבות האירוע מתוחקרות על ידי צה”ל (דובר צה”ל, 28 ביולי 2021). כלי התקשורת הפלסטינית מסרו על מותו של שאדי עמר לטפי סלים בן 41 מביתא (ופא, 27 ביולי 2021; דף הפייסבוק של עיריית ביתא, 28 ביולי 2021). לטענת סגן ראש עיריית ביתא, סלים היה שרברב . הוא היה במקום כדי לתקן באר מים המספקת מים לביתא, ואחז בידו מפתח צינורות (אלרסאלה.נט, 28 ביולי 2021). תנועת פתח בביתא פרסמה מודעת אבל על מותו שבה נכתב כי היה פעיל התנועה (דף הפייסבוק של סניף פתח בשכם, 28 ביולי 2021). התנועה אף פתחה בקמפיין להשבת גופתו, שנלקחה ע”י צה”ל, ואיימה בהסלמת העימותים אם לא תושב (אלקדס, 30 ביולי 2021).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין הביע תנחומים על מותו והוסיף כי דם השהידים לא נשפך לשווא וכי הוא יניע את הצעירים להסלמה עד אשר הם יעקרו את ישראל מכל שטחי פלסטין . גם דובר חמאס התייחס לאירוע ואמר דברים ברוח דומה (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אתר חמאס, 28 ביולי 2021).
מודעת האבל של פתח על מותו של שאדי סלים
 (דף הפייסבוק של סניף 'פתח' בשכם, 28 ביולי 2021)
מודעת האבל של פתח על מותו של שאדי סלים
(דף הפייסבוק של סניף ‘פתח’ בשכם, 28 ביולי 2021)
בית אמר (צפונית לחברון)
  • מוקד הפגנות נוסף היה בית אמר. ב-28 ביולי 2021 נורה ונהרג מחמד מא’יד בהג’ת אבו סארה אלעלאמי, בן 11, מבית אמר, מידי כוחות צה”ל . על פי דובר צה”ל, כוח צה”ל זיהה מספר חשודים שיצאו מכלי רכב סמוך לעמדה צבאית בכניסה לבית אמר. הפלסטינים נראו חופרים באדמה . זמן קצר לאחר מכן הבחין כוח צה”ל בכלי רכב נוסע בקרבת מקום וסבר שמדובר באותו כלי הרכב בו נסעו החשודים. הלוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר. לאחר שכלי הרכב לא עצר ירה אחד הלוחמים לעבר גלגליו . ככל הנראה מהירי נהרג ילד פלסטיני. נסיבות האירוע נחקרות על ידי צה”ל (דובר צה”ל, 28 ביולי 2021).
  • אבו מאזן התקשר לדודו של מחמד מא’יד אלעלאמי והביע תנחומים על מותו (ופא, 29 ביולי 2021). בהודעה שפרסמה חמאס נאמר כי מותו הוא בבחינת “פשע מלחמה” וכי הפשעים החוזרים ונשנים שישראל מבצעת מוכיחים שהיא מרגישה שהיא עומדת מעל החוק הבינלאומי (אתר חמאס, 29 ביולי 2021) גם הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה דומה (אתר הג’האד האסלאמי, 29 ביולי 2021). סניף פתח בצפון חברון פרסם הודעת אבל על מותו של אלעלאמי (דף הפייסבוק של סניף פתח בצפון חברון, 28 ביולי 2021). בעת הלווייתו נעטפה גופתו בדגלי פתח.
 מחמד אלעלאמי (ופא, 28 ביולי 2021)    דגלי פתח על גופתו
 (דף הפייסבוק של סניף פתח בצפון חברון, 29 ביולי 2021)
מימין: מחמד אלעלאמי (ופא, 28 ביולי 2021); משמאל: דגלי פתח על גופתו
(דף הפייסבוק של סניף פתח בצפון חברון, 29 ביולי 2021)
  • ב-29 ביולי 2021 נערכה הלווייתו של אלעלאמי בבית אמר. לאחר ההלוויה התפתחו עימותים אלימים בין מפגינים פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. המפגינים השליכו אבנים וצינורות ברזל לעבר הכוחות שהשיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. במהלך העימותים נפצעו עשרה פלסטינים אחד מהם שוכת ח’אלד עואצ’, נפצע באורח קשה. והוא נפטר מאוחר יותר מפצעיו (ופא, 29 ביולי 2021). לדברי כוחות צה”ל הוא יידה אבנים לעבר החיילים מטווח של מטרים אחדים.
תיעוד של שוכת עוצ' מיידה אבנים בעימותים בבית אמר ב-29 ביולי 2021
(דף הפייסבוק של הצלם Hisham Abu Shaqrah, 30 ביולי 2021)
תיעוד של שוכת עוצ’ מיידה אבנים בעימותים בבית אמר ב-29 ביולי 2021
(דף הפייסבוק של הצלם Hisham Abu Shaqrah, 30 ביולי 2021)
  • בתקשורת הפלסטינית נטען שהכוחות הישראלים תקפו את משתתפי ההלוויה. גורמים מקומיים הבטיחו כי ההתקוממות נגד ישראל תמשך בימים הקרובים. חאזם קאסם, דובר חמאס, הביע צער על מותו ושיבח את תושבי בית אמר על עמידתם מול “צבא הכיבוש” (דניא אלוטן, 29 ביולי 2021). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הביע צער על מותו של עוצ’ וקרא לתושבי בית אמר להסלים את העימותים נגד “הכיבוש וההתנחלויות” בתגובה לפשעים נגד העם הפלסטיני ואדמותיו (פלסטין אליום, 29 ביולי 2021). סניף פתח בצפון חברון פרסם הודעת אבל על מותו שבה נכתב כי היה פעיל התנועה (דף הפייסבוק של סניף פתח בצפון חברון, 29 ביולי 2021). אבו מאזן התקשר לאביו ומסר לו את תנחומיו (ופא, 31 ביולי 2021).
שוכת עוצ' (ופא, 29 ביולי 2021)
שוכת עוצ’ (ופא, 29 ביולי 2021)
עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר
TRTArabi, 30 ביולי 2021)

    עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ' (חשבון הטוויטר
TRTArabi, 30 ביולי 2021)
עימותים בבית אמר בעקבות הלווייתו של שוכת עוצ’ (חשבון הטוויטר TRTArabi, 30 ביולי 2021)
  • בביקור ניחומים שערך מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, בבית אמר. הוא שלח ברכות לתושבים “העומדים איתן מול התקפות ישראל (“הכיבוש ומתנחליו”), ומתנגדים באומץ למזימות ההתנחלות”. הוא הדגיש שלא ייתכן שהפלסטינים, המקריבים את כל הקורבנות הגדולים והכואבים הללו שהידים, פצועים ועצורים, יסכימו לקבל פחות מחירות מלאה, והם ימשיכו במאבקם להגיע לכך (ופא, 1 באוגוסט 2021).
 מחמוד אלעאלול בביקורו בבית אמר (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1 באוגוסט 2021)   מאג'ד פרג' ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות, (יושב שלישי מימין) בראש משלחת ממחוזות חברון ובית לחם בביקור תנחומים בבית אמר (אלחיאת פרס, 31 ביולי 2021)
מימין: מחמוד אלעאלול בביקורו בבית אמר (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1 באוגוסט 2021) מאג’ד פרג’ ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות, (יושב שלישי מימין) בראש משלחת ממחוזות חברון ובית לחם בביקור תנחומים בבית אמר (אלחיאת פרס, 31 ביולי 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים, ישובים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. על פי דיווחי כבאות והצלה חלה לאחרונה עלייה ניכרת במספר השריפות בשטחי יהודה ושומרון, חלקן תוצאה של הצתה מכוונת (ynet, 3 באוגוסט 2021). להלן אירועים בולטים:
    • 2 באוגוסט 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 באוגוסט 2021).
    • 2 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לשער שכם במזרח ירושלים. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 באוגוסט 2021).
    • 2 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 באוגוסט 2021).
    • 2 באוגוסט 2021: בפעילות של לוחמי משמר הגבול סמוך לבסיס בחברון, נעצר לבדיקה כלי רכב ובו שני אנשים . בחיפוש בכלי הרכב נמצא כלי נשק מאולתר מסוג קרלו, מחסנית ותחמושת תואמת, בנוסף נתפסו גם כדורי M-16 וכדורי אקדח (הצלה ללא גבולות יו”ש , 2 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסן סמוך לביתר (דרומית מערבית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 1 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב בין יקיר לרבבה (צפונית מערבית לאריאל). אישה נפצעה באורח קל ונגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש , 1 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לסנג’ל (צפונית מזרחית לרמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021 : אוטובוס שהסיע חיילים נכנס בטעות לחלק הפלסטיני של חברון ונרגם באבנים. האוטובוס הוצא בליווי שוטרים פלסטינים . לא היו נפגעים. לאוטובוס נגרם נזק קל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021: בקבוקי צבע ואבנים הושלכו לעבר אוטובוס באזור תרמסעיא, צפונית מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוגוסט 2021).
    • 1 באוגוסט 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב בכביש ירושלים-גוש עציון סמוך למחסום המנהרות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. באותו יום גם הושלך בקבוק צבע מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 באוגוסט 2021).
    • 30 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 ביולי 2021).
    • 30 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך לבית אמר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 ביולי 2021).
    • 30 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתחנת הדלק בכביש 443 (מודיעין- ירושלים). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 ביולי 2021).
    • 28 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכיכר הביתות בחוארה. דווח על פצוע באורח קל מחתך בראשו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביולי 2021).
    • 28 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביולי 2021).
    • 28 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לביתא. אדם נפצע באורח קל בראשו. נזק נגרם לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 ביולי 2021).
    • 27 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש 437 סמוך למחסום חזמא. אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 ביולי 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הגדלת מכסת העובדים הפלסטינים בישראל
  • בעקבות שיחה שקיים שר הביטחון בני גנץ עם אבו מאזן ובתום עבודת מטה, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים לבכירים ברשות הפלסטינית, כי בכוונת ישראל להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים, תושבי יהודה ושומרון, בסקטור הבנייה ב-15,000 איש. כמו כן אושרה הגדלת מספר העובדים בתחום המלונאות ב-1,000 עובדים . ישראל מצדה תשלים את ההיערכות במעברים להגדלת תנועת העוברים ושבים (דוברות מתפ”ש, 28 ביולי 20201). בעקבות ההחלטה החלו עבודות הרחבה של מעבר קלנדיא שיכללו פתיחת כביש תחתי נוסף, סלילת כבישים, חידוש תשתיות ושיפור הסדרי התנועה (דף הפייסבוק אלמנסק, 3 באוגוסט 2021).
  • בתגובה להגדלת המכסות אמר שאהר סעד, מזכ”ל התאחדות איגודי העובדים בפלסטין, כי ישראל מנסה לנצל את הנושא מבחינה מדינית ולהציג עצמה כמי שמסייעת לפלסטינים, בעוד שלמעשה היא זקוקה לכוח האדם, משום שאיבדה פועלים זרים רבים בשל נגיף קורונה. לדבריו, המספר הרשמי של הפועלים הפלסטינים בישראל עומד כיום על 75 אלף, ויעלה ל-91 אלף לאחר יישום ההחלטה. הוא העריך כי עד סוף השנה מספר הפועלים הפלסטינים בישראל יגיע ל-120 אלף (סוכנות הידיעות הצרפתית, 28 ביולי 2021; רויטרס, 28 ביולי 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

סיכול חדירה לשטח ישראל
  • לוחמי צה”ל סיכלו ב-2 באוגוסט 2021 בשעות הבוקר שני ניסיונות חדירה מדרום רצועת עזה לשטח ישראל. החשוד הראשון, שניסה לחדור, נתפס כשברשותו מספרי חיתוך וסכין. שלושה חשודים נוספים נתפסו כשברשותם שני סכינים. כולם נחקרו על ידי כוחות הביטחון (דובר צה”ל, 2 באוגוסט 2021).
הקלות לרצועה
  • לאחר ארבעה ימים של סנקציות שהטילה ישראל בעקבות שיגור בלוני תבערה לעבר ישראל, ובתום הערכת מצב, הודיעה ישראל על הרחבה מחדש של מרחב הדיג ל-12 מיילים ימיים. כמו כן נמסר כי החל מ-1 באוגוסט 2021 תתאפשר הכנסה לרצועה של ציוד וסחורות להמשך פעילות הארגונים הבינלאומיים, מצרכי מזון, מים, רפואה ודיג. כמו כן תאושר הכנסת מוצרי חשמל וחקלאות. עוד הוחלט כי יתאפשר מעבר של פלסטינים תושבי הרצועה לחו”ל דרך מעבר אלנבי , ויינתנו אישורי ביקור כדי להשתתף בשמחות של בני משפחה מדרגה ראשונה (דף הפייסבוק אלמנסק, 2 באוגוסט 2021, דניא אלוטן, 31 ביולי 2021).
משאיות עמוסות מוצרי חשמל נכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום לראשונה מאז מבצע "שומר החומות" (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 באוגוסט 2021)    משאיות עמוסות מוצרי חשמל נכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום לראשונה מאז מבצע "שומר החומות" (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 באוגוסט 2021)
משאיות עמוסות מוצרי חשמל נכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום לראשונה מאז מבצע “שומר החומות” (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 באוגוסט 2021)
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הגיב על ההקלות בהדגישו שהצעדים לשבירת “המצור” וההקלות לרצועת עזה אינם מחווה מצד ישראל (“הכיבוש”), אלא מימוש של זכויות הפלסטינים שהושגו על-ידם באמצעות המאבקים והקורבנות שלהם. עוד ציין, כי הפלסטינים ימשיכו במאבקם עד שכל דרישותיהם יושגו ויסתיים “המצור” על רצועת עזה (ערבי21, 30 ביולי 2021).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ההקלות שעליהן הכריזה ישראל הן “הקלות שוליות” שאינן שוות אזכור, ודרישות הפלסטינים הן גדולות בהרבה (דניא אלוטן, 2 באוגוסט 2021).
שיקום רצועת עזה
  • ב-28 ביולי 2021 נערכה ישיבת מועצת הביטחון של האו”ם בנוגע לסוגיה הישראלית פלסטינית ולמצב הנוכחי ברצועת עזה. על פי הנתונים שהוצגו במהלך הישיבה בעקבות מבצע “שומר החומות” 2,173 מבנים ברצועה נהרסו או ניזוקו באופן קשה, כמו כן נגרמו נזקים ל-331 מתקני חינוך. 8,220 בני אדם עקורים. לין הסטינגס, סגנית המתאם המיוחד של האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ציינה שעל הקהילה הבינלאומית לשים בראש סדר העדיפויות את התמיכה בשיקום הרצועה. זאת, מבלי לנטוש את המטרה הנרחבת של הפסקת הכיבוש הישראלי ויישום פתרון שתי המדינות. לדבריה הסיוע ההומניטארי הנדרש כרגע בדחיפות ברצועה הוא פתרון לטווח קצר בלבד ועתיד הרצועה דורש פתרונות מדיניים. היא ציינה שלאחר הערכה אחרונה של האו”ם, האיחוד האירופאי והבנק העולמי ערך הנזקים ברצועה עומד על סכום שבין 380-290 מיליון דולרים. הפסדים נוספים נאמדו בסכום של כמאתיים מיליון דולרים. היא קראה לישראל לאפשר גישה של סיוע הומניטארי לרצועה ולחמאס ושאר הארגונים ברצועה להפסיק את שיגור בלוני התבערה, שיגור הרקטות ופצצות המרגמה ולהפסיק את פעולות ההתחמשות שלהם (אתר האו”ם, 28 ביולי 2021).
  • גורמים ברצועה ממשיכים לעמוד על כך שאין לקשור בין סוגית שיקום הרצועה לבין עסקת חילופי השבויים. אלאח’באר הלבנוני, המקורב לחמאס, פרסם כתבה תחת הכותרת “המסרים של ההתנגדות בגבול עזה – שלב הרקטות מגיע“. על פי הכתבה בהמשך לשיגור בלוני התבערה מהרצועה לעבר יישובי עוטף עזה הביעה חמאס בפני גורמי התיווך המצריים את חוסר שביעות רצונה מהמצב הנוכחי ואף הזהירה כי המצב מתקרב בהדרגה להסלמה. זאת, בין היתר, מפני שישראל מנסה לכפות משוואה חדשה על הרצועה וממשיכה לקשור את הנושאים ההומניטאריים והכלליים עם נושא השבויים והאסירים. מקורות פלסטינים מסרו שהעובדה שישראל תוקפת ברצועה בתגובה להפרחת בלוני התבערה עלולה להביא לכך שחלק מהארגונים ישגרו רקטות בתקופה הקרובה במסגרת החרפת הלחצים על ישראל. הארגונים העניקו לישראל פרק זמן שיסתיים בסוף השבוע הקרוב להסדרת עניין הכנסת חומרי הבניין המיועדים לשיקום הרצועה המקורות הדגישו שאם הדבר לא יקרה ההסלמה תהיה אינטנסיבית לאורך הגבול והיא אף תבוא לידי ביטוי בצורה גדולה ונרחבת יותר (אלאח’באר, 29 ביולי 2021).
  • סלאמה מערוף, ראש לשכת ההסברה הממשלתית, דיווח על התקדמות בנושא לאחר שמשלחת מהרצועה שתכלול נציגים מהמגזר הפרטי ומספר גופים ממשלתיים, צפויה לבקר בימים הקרובים במצרים כדי להתחיל בתהליך השיקום לאחר פינוי ההריסות (פלסטין און ליין, 28 ביולי 2021; palsawa, 29 ביולי 2021). בהתבטאות נוספת ציין מערוף כי טרם נקבע מועד ליציאת המשלחת,. לדבריו, המשלחת תדון בנושאים הקשורים בחילופי המסחר ובאפשרות פיתוחו במסגרת ניסיון למצוא פתרונות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה במקום להסתמך על המעברים עם ישראל (דניא אלוטן, 1 באוגוסט 2021).
  • אסאמה כחיל, יו”ר איגוד הקבלנים ברצועה, הודיע על דחיית ביקורה במצרים של המשלחת מהמגזר הפרטי, בשל סיבות טכניות ובשל הבחירות להתאחדות הקבלנים הפלסטינים. לדבריו, המשלחת תצא לקהיר לאחר הבחירות, והיא תכלול סוחרים ויבואני ברזל, מלט, מוצרי מזון, בגדים ועוד. המשלחת תדון בארבעה נושאים, ובראשם העלייה במחירי התובלה שגובות החברות המצריות והצורך בהכנסת חומרים נוספים לרצועה, מעבר למה שמוכנס דרך מעבר רפיח, בהסכמה עם ישראל (מען, 2 באוגוסט 2021).
העברת כספי הסיוע הקטרי לרצועת עזה
  • נמשכים הניסיונות למציאת מתווה מוסכם על כל הצדדים להעברת כספי הסיוע הקטרי למשפחות נזקקות ברצועה. “מקורות פלסטיניים” מסרו כי מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, ממשיך במאמציו לסיים את המשבר. על פי המקורות, שורר כעס בקרב הארגונים הפלסטינים על המכשולים העומדים בפני כניסת המענק הקטרי ועל העיכוב בעבודות השיקום שמצרים הבטיחה לחדש את לאחר חג הקורבן (מען, 28 ביולי 2021).
  • בפגישה שערך אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס השוהה בקטר, עם מחמד בן עבד אלרחמאן אלת’אני, שר החוץ של קטר דנו שניים במאמצים שמשקיעה קטר בכל הנוגע לשיקום עזה. בפגישה גם עלתה סוגיית כספי המענק הקטרי. שר החוץ הקטרי הבטיח להניה כי ישנה התקדמות לקראת יישום העברת הכספים. בפגישה נכחו גם ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה וטאהר אלנונו יועץ התקשורת של הניה (סוא, 28 ביולי 2021).
  • בדברים שאמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, בפתח ישיבת הממשלה השבועית, הוא ציין כי הרשות הביעה נכונות להיות מופקדת על העברת כספי המענק המיועדים למשפחות הנזקקות באמצעות המשרד לפיתוח חברתי של הרשות ובהתאם לרשימת השמות שתישלח מהוועדה הקטרית.
  • “מקורות פלסטינים” דיווחו שהמתווה המסתמן יהיה באמצעות כרטיסים מגנטיים שיחולקו למוטבים. על פי המנגנון החדש צפויה קטר להעביר לאו”ם את כספי המענק המיועדים לתשלום למשפחות הנזקקות (כעשרה מיליון דולרים) והאו”ם יעביר את הכספים לבנק או בנקים ברצועה שבשליטת הרשות. אותם בנקים ינפיקו את הכרטיסים שיוטענו בסכום של מאה דולרים כל אחד לאחר קיזוז עמלה של הבנק (כאן 11, 28 ביולי 2021).
  • אלאח’באר דיווח כי ישראל שבה להעלות את הרעיון להכניס את המענק הקטרי דרך תכנית המזון העולמית באמצעות מתן פנקסי תלושים. חמאס דחתה את הרעיון ועמדה על כך שהמענק יהיה בכסף מזומן (אלאח’באר הלבנוני, 29 ביולי 2021).
אסמאעיל הניה נבחר לקדנציה נוספת
  • ועדת הבחירות המרכזית בחמאס פרסמה הודעה שבה מסרה כי ב-2 באוגוסט 2021 סיימה לפקח על כל שלבי הבחירות הפנימיות בחמאס בכל האזורים, בבחירה והרכבה של הלשכה המדינית של חמאס בראשות אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 2 באוגוסט 2021). “מקור יודע דבר בחמאס” מסר כי הניה נבחר בהסכמה לכהונה שניה (2021-2025) כיושב הראש, משום שלא היה מתמודד נוסף על התפקיד, לאחר שח’אלד משעל נמנע מהתמודדות. צאלח אלעארורי נבחר כסגנו, נוסף על תפקידו כיו”ר אזור הגדה בחמאס (סוכנות אנטוליה, 1 באוגוסט 2021). בהכרזה על בחירת אסמאעיל הניה הושלם למעשה תהליך הבחירות בהנהגת חמאס שנמשך כארבעה חודשים ביהודה ושומרון (צאלח אלעארורי), רצועת עזה (יחיא אלסנואר) ובחו”ל (ח’אלד משעל) (אלקדס, 1 באוגוסט 2021).
דו”ח ארגון Human Right Watch על מבצע “שומר החומות”
  • ארגון Human Right Watch פרסם דו”ח המתייחס לאירועים במהלך מבצע “שומר החומות” ברצועת עזה. על פי הדו”ח במהלך המבצע נעשו לכאורה פשעי מלחמה, על ידי כוחות צה”ל כמו גם על ידי הארגונים הפלסטינים. הארגון חקר שלוש תקיפות ישראליות במהלך המבצע באזורים בהם לדבריו, לא מצא הוכחה להימצאותן של מטרות צבאיות[2]. בתקיפות הללו נהרגו, על פי הדו”ח, 62 פלסטינים. במקביל שיגרו הארגונים הפלסטינים למעלה מ-4,360 רקטות ופצצות מרגמה לעבר מרכזי אוכלוסייה ישראלית תוך ביצוע עברה בשל איסור ביצוע התקפה חסרת אבחנה נגד אזרחים. ג’רי סימפסון, מבכירי הארגון, אמר כי הכוחות הישראליים ביצעו במהלך חודש מאי 2021 תקיפות שהרגו משפחות שלמות בעזה ללא כל מטרה צבאית ברורה בקרבת אותו מקום. עוד ציין כי חוסר הנכונות של ישראל לבצע חקירה מדגיש את חשיבותה של חקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי (אתר הארגון, 28 במאי 2021).
  • התקשורת הפלסטינית הדגישה בדיווחיה את הטענות לביצוע פשעי מלחמה שבוצעו רק על ידי ישראל. בהודעה שפרסם באסם נעים, בכיר חמאס, נאמר כי הדו”ח המתעד את פעולות ישראל שהגיעו עד כדי פשעי מלחמה לפי החוק הבינלאומי, מדגיש מחדש את מה שתיעדו עשרות מוסדות בינלאומיים ומשפטיים לאורך עשורים, שישראל מתנהגת כישות העומדת מעל החוק ונהנית מחסינות באמצעות תמיכה אמריקאית מוחלטת.
המצב הכלכלי של הרשות
  • בכיר רם דרג ברשות הפלסטינית, שביכר להישאר בעילום שם, גילה כי לרשות הפלסטינית היו קשיים גדולים להבטיח את תשלום משכורות חודש יוני 2021. לדבריו, הם ניצבים עתה בפני קשיים גדולים להבטיח את משכורות חודש יולי, וגם אם יצליחו לעשות זאת, הם אינם יודעים אם יוכלו לעשות זאת בחודש הבא. הבכיר מנה שלוש סיבות עיקריות לקשיים: ירידה בהכנסות ממיסים מקומיים בשל הקורונה; ירידה בסיוע החוץ; ועליה בהלוואות מהבנקים המקומיים. על רקע זה לדבריו, הם זקוקים מאד לסיוע מהמדינות התורמות, אך הסיוע נמצא בירידה חדה. עוד ציין כי יהיה קשה מאד לשכנע את הבנקים לתת להם הלוואות נוספות מבלי שבאופק תהיה הבטחה לסיוע חוץ (אתר אלעין המאע”מי, 31 ביולי 2021).
  • ע”פ נתונים רשמיים של משרד האוצר ברשות, צופה הרשות גרעון של מיליארד דולר בסוף 2021. ממשלת הרשות אמדה את סך הוצאותיה בשנת 2021 ב-5.6 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של כ-4.6 מיליארד דולרים. הרשות רשמה ירידה חדה בסיוע החוץ לאחר ש צפתה שתקבל 210 מיליון דולרים במחצית הראשונה של 2021, אולם בפועל קיבלה רק 30 מיליון דולרים. החוב המסחרי המקומי עומד על 2.3 מיליארד דולרים (אתר אלעין המאע”מי, 31 ביולי 2021).
  • בתוך כך נמסר שלמרות הכרזת נשיא ארה”ב ג’ו ביידן על העברת כספי תמיכה מארה”ב לרשות הפלסטינית, ממשיך, הסנטור ג’ים ריש, בכיר הרפובליקאים בוועדת החוץ של הסנאט בארה”ב, לעכב את העברת הסיוע. מטעם הסנטור נמסר שכל עוד קיים חשש שמימון אמריקאי יגיע לידי מחבלים, הוא ימשיך לממש את זכותו לעכב את העברת הכספים. עם זאת, הודגש שהעיכוב לא יחול על כספים המשמשים לצרכים הומניטאריים דחופים כמו סיוע רפואי. במקביל לעיכוב, הגישו עוד 11 סנטורים רפובליקאים הצעת חוק הקוראת להתנות את הסיוע האמריקאי לאונר”א באישור מזכיר המדינה של ארה”ב שעובדי אונר”א אינם קשורים לארגוני טרור או לתעמולה אנטי ישראלית ואנטי אמריקאית או לארגון BDS (אלמוניטור, 31 ביולי 2021 2021).
  • בפגישה שערך מחמד אשתיה עם סוון קופמאנס, השליח האירופאי לתהליך השלום במזרח התיכון, הוא קרא לו להפעיל לחץ על ישראל כדי שתבטל את הניכוי מכספי הסילוקין שכן לדבריו ממשלת הרשות נמצאת במצב כלכלי קשה, במיוחד לאור הירידה החדשה בסיוע הבינלאומי שהיא מקבלת (ופא, 28 ביולי 2021).
דחיית פינוי המשפחות משיח’ ג’ראח
  • בית המשפט העליון בישראל, בהרכב של שלושה שופטים, שדן בנושא פינוי ארבע משפחות פלסטיניות משכונת שיח’ ג’ראח במזרח ירושלים הציע למשפחות מתווה פשרה. על פי המתווה ארבעת המשפחות, תוכלנה להישאר בעשרות השנים הקרובות בבתיהן ויוכרז עליהן כדיירים מוגנים ולא ניתן יהיה לפנות אותם מבתיהם. בתמורה ישלמו המשפחות שכר דירה לעמותת נחלת שמעון שרכשה את הקרקעות. המתווה נדחה על ידי שני הצדדים. המשפחות הסתייגו מהצעת הפשרה בשל העובדה שבכך הן נאלצות להכיר בבעלות יהודים על הקרקע. בית המשפט החליט להמשיך את הדיון בשבוע הבא ולפי שעה נדחה פינוי המשפחות.
  • משרד החוץ ברשות פרסם הודעה בה תקף את בית המשפט בטענה כי הוא גזעני. לדברי ההודעה למרות המסמכים התומכים שהתקבלו ממשרד החוץ הירדני, המאשרים את זכותם של תושבי שכונת שיח’ ג’ראח לבעלות על בתיהם, בית המשפט ושופטיו סירבו להכיר בכך בתואנה של המתנה לחוות הדעת של התושבים לגבי העסקה שהציעו להם השופטים לעקוף את זכותם לבתיהם וללחוץ עליהם להכיר בבעלות המתנחלים על הקרקע והבתים. עוד צוין בהודעה שבתי המשפט בישראל ממלאים “תפקיד גזעני” בכל הנוגע לעקירת משפחות פלסטיניות מבתיהן בצעד פוליטי שאינו קשור לשום חוקים רלוונטיים. זו עדות נוספת לכך שמערכת המשפט הישראלית היא חלק בלתי נפרד מהכיבוש, וכלי שרת בידי תכניות ההתיישבות הקולוניאליות. שר החוץ גם בירך על העמדות הבינלאומיות, אשר הדגישו את זכותם של התושבים להישאר בבתיהם, ובראשם עמדת משרד החוץ האמריקני והאו”ם (ופא, 3 באוגוסט 2021).
  • טרם החלטת בית המשפט הודיעו הארגונים הפלסטינים כי הם עוקבים אחר המצב בירושלים בכלל ובשכונת שיח’ ג’ראח בפרט ובמידה ויוחלט על פינוי השכונה ישובו הארגונים בעזה לשגר רקטות לעבר ישראל (אלאח’באר, 3 באוגוסט 2021). בתקשורת הפלסטינית הכריזו כי הדחייה בפינוי המשפחות היא בשל חשש ישראלי מהתדרדרות המצב הביטחוני מול חמאס.
התנגדות פלסטינית לקבלת ישראל כמשקיפה באיחוד האפריקאי
  • בטקס רשמי קיבלה ישראל מעמד של משקיפה באיחוד האפריקאי המאגד תחתיו 46 מדינות. זאת, לאחר ששגריר ישראל באדיס אבבה, אדמסו אללי, הגיש ב-22 ביולי 2021 את כתב האמנה (אתר משרד החוץ, 22 ביולי 2021). יצוין כי מאז 2002 מנסה ישראל לזכות במעמד זה. המהלך יוכל לבסס את מעמד ישראל ביבשת אפריקה ולממש את הפוטנציאל הגלום בשיתוף פעולה ישראלי-אפריקאי (גלובס, 29 ביולי 2021).
  • הפלסטינים הביעו מחאה על צעד זה , ממשלת הרשות בישיבתה ב-26 ביולי 2021 קיבלה דיווח על המאמצים לגייס תמיכה של המדינות החברות באיחוד האפריקאי כדי לחזור מההחלטה לקבל את ישראל. צאלח ראפת, חבר הוועד הפועל של אש”ף, הביע צער על קבלתה של ישראל כמשקיפה באיחוד האפריקאי, וקרא למדינות הערביות באיחוד לפעול יחד עם המדינות הידידות ובראשן דרום אפריקה לאלץ את הנהגת האיחוד לחזור בה מהחלטתה (ופא, 29 ביולי 2021).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי, גינה בחריפות את ההחלטה (אתר הג’האד האסלאמי, 24 ביולי 2021); אסמאעיל הניה, שיגר אגרת מחאה בנושא לראש הנציבות של האיחוד האפריקאי וקרא לו לחזור מההחלטה (אתר חמאס, 30 ביולי 2021).
  • בעקבות דיווחים באלג’יריה כי ממשלת אלג’יריה מובילה מהלך דיפלומטי לגירושה של ישראל מהאיחוד האפריקאי וכבר הגיעה להסכמה עם 13 מדינות באיחוד על כך (אלקדס אלערבי, 1 באוגוסט 2021), בירכו חמאס והג’האד האסלאמי על המהלך של אלג’יריה ושיבחו את עמדתה התומכת בפלסטינים (אתר חמאס, באוגוסט 2021; אתר הג’האד האסלאמי, 1 באוגוסט 2021).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
להרחבה בנושא ראו פרסום מרכז המידע מ- 22 ביוני 2021 : "בדיקת שמות ההרוגים ברצועת עזה במבצע "שומר החומות" מעלה כי כמחציתם היו פעילי טרור".