חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (29-23 באוגוסט 2017)

ההפגנה השבועית בכפר קדום (חשבון הטוויטר PALDF , 25 באוגוסט 2017)

ההפגנה השבועית בכפר קדום (חשבון הטוויטר PALDF , 25 באוגוסט 2017)

ביקור ועדת הביטחון של המועצה המחוקקת באזור החיץ (מימין: סוכנות אנטוליה, 23 באוגוסט 2017).

ביקור ועדת הביטחון של המועצה המחוקקת באזור החיץ (מימין: סוכנות אנטוליה, 23 באוגוסט 2017).

מסיבת העיתונאים שערך אלסנואר (דף הפייסבוק של אלרסאלה.נט, 28 באוגוסט 2017)

מסיבת העיתונאים שערך אלסנואר (דף הפייסבוק של אלרסאלה.נט, 28 באוגוסט 2017)

פגישת אבו מאזן עם המשלחת מארה

פגישת אבו מאזן עם המשלחת מארה"ב (אתר האינטרנט של הקונסוליה האמריקנית בירושלים, 25 באוגוסט 2017)

שריפת דגל ישראל ותמונתו של הנשיא טראמפ במהלך ההפגנה (דף הפייסבוק של הצלם אסמאעיל אלרימאוי, 24 באוגוסט 2017)

שריפת דגל ישראל ותמונתו של הנשיא טראמפ במהלך ההפגנה (דף הפייסבוק של הצלם אסמאעיל אלרימאוי, 24 באוגוסט 2017)

אבו מאזן במסיבת העיתונאים עם נשיא תורכיה (ופא, 28 באוגוסט 2017)

אבו מאזן במסיבת העיתונאים עם נשיא תורכיה (ופא, 28 באוגוסט 2017)

  • השבוע לא בוצעו פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון ולא נורו רקטות מהרצועה. עם זאת נמשכה “השגרה” של ההפגנות, העימותים והפרות הסדר.
  • חקירת שירות הביטחון הכללי העלתה, כי פיגוע הירי בהר הבית (14 ביולי 2017) התבצע על ידי התארגנות מקומית, שהתגבשה באחד המסגדים באם אלפחם. כלי הנשק ששימשו את המחבלים הוסתרו בארון באותו מסגד. במסגרת החקירה נעצר תושב אם אלפחם, שסייע לחוליה שביצעה את הפיגוע (למשל סיוע באימוני ירי סמוך לאם אלפחם).
  • אבו מאזן נפגש בראמאללה עם משלחת אמריקאית בראשות ג’ראד קושנר, יועץ נשיא ארה”ב . התקשורת הערבית דיווחה שהאמריקאים ביקשו ארכה של ארבעה חודשים, עד שהממשל יגבש תכנית שלום וכי אבו מאזן נענה לבקשתם. “מקורות דיפלומטיים מערביים” דיווחו כי המשלחת מסרה לאבו מאזן, שבתקופה הקרובה, טרם חידוש המשא ומתן, היא תפעל להידוק הקשר בין הצדדים בתחום הכלכלי, הביטחוני והמדיני.

הפגנות, עימותים והפרות סדר

  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר וההפגנות ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בפעילות סיכול ומנע שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה ואמצעים להפרות סדר. להלן אירועים בולטים:
    • 28 באוגוסט 2017 – במהלך פעילות שגרתית שביצע כוח צה”ל, הגיע הכוח לנקודת תצפית צפונית מזרחית לראמאללה. אחד החיילים הבחין בחפץ חשוד. תוך כדי טיפול בחפץ הוא התפוצץ. לא היו נפגעים. מבדיקת חבלנים עלה, כי המדובר במטען צינור מאולתר (דף הפייסבוק צבע אדום, 287 באוגוסט 2017).
    • 28 באוגוסט 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 28 באוגוסט 2017).
    • 27 באוגוסט 2017 – פלסטינים הציתו אש בשלושה מוקדים סמוך לגדר הישוב תלם שבהר חברון. כוחות כיבוי השתלטו על האש. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 באוגוסט 2017).
    • 17 באוגוסט 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני תושב חברון, שהתכוון לבצע פיגוע באזור העיר אשקלון (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 באוגוסט 2017).
    • 26 באוגוסט 2017 – כוח צה”ל עצר פלסטיני במחסום רימונים (שומרון) בחשד שהיה מעורב בייצור מטעני חבלה לביצוע פיגועים. הפלסטיני הועבר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 באוגוסט 2017).
    • 25 באוגוסט 2017 –פלסטיני השליך בקבוק תבערה לעבר כוח צה”ל במהלך הפרות סדר בחברון. כוח צה”ל ירה לעברו והוא נפצע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 באוגוסט 2017).
    • 25 באוגוסט 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לצומת גיתית בבקעת הירדן. בעקבות זאת איבד הנהג את השליטה על כלי הרכב והתנגש במעקה בטיחות. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 באוגוסט 2017).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה
סיכול הברחת אמצעי לחימה ליהודה ושומרון
  • במסגרת פעילות יזומה של לוחמי משמר הגבול והמנהל האזרחי סוכלה הברחה של מאות חלקי כלי נשק מישראל. הכוחות הביטחון עיכבו לבדיקה משאית במעבר עין יעל סמוך לירושלים. במשאית נמצאו בין חלקי פסולת, שהיו על גבי המשאית, מאות חלקים של כלי נשק בהם רובה סער מסוג M-16 וכלי נשק נוספים. בשיקוף שנעשה למשאית התגלו בה תאים נסתרים בהם אוחסנו עשרות חלקי כלי נשק נוספים. בתחקור נהג המשאית עלה, כי היא הייתה בדרכה לכפר אידנא באזור חברון (ערוץ 7, 23 באוגוסט 2017). חלקי כלי הנשק היו מיועדים, ככל הנראה, להרכבת כלי נשק מאולתרים.
פרטים נוספים על פיגוע הירי בהר הבית
  • חקירת כוחות הביטחון הישראליים את פיגוע הירי בהר הבית (14 ביולי 2017) בו נהרגו שני שוטרים, העלתה, כי המדובר בהתארגנות מקומית של מחבלים אשר התגבשה במסגד אלמלסאא’ באם אלפחם. במסגד זה שימש אחד המחבלים כאחראי ניקיון וכמואזין. כמו כן עלה, כי כלי הנשק ששימשו את המחבלים לביצוע הפיגוע הוסתרו בארון במסגד.
  • במסגרת החקירה נעצר אמג’ד מחמד אחמד ג’בארין, בן 35, תושב אם אלפחם. בחקירתו עלה כי הוצע לו להצטרף לביצוע הפיגוע הוא לא הצטרף אך סייע לחברי החוליה. כך למשל כהכנה לקראת ביצוע הפיגוע ביצעו המחבלים מספר אימוני ירי בכלי נשק שהיו ברשותם באזור הררי סמוך לאם אלפחם בסיועו של אמג’ד ג’בארין, אשר אף לקח חלק באימון. אמג’ד ג’בארין אף והסיע אותם בליל הפיגוע מהמסגד לנקודת איסוף לעלייה להר הבית כשהם חמושים. בשל מעורבותו בפיגוע הוגש נגדו כתב אישום (שירות הביטחון הכללי, 24 באוגוסט 2017).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך שנתי

נפילות רקטות בחתך שנתי

מעבר רפיח
  • צאלח אלברדאויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי במהלך הפגישות האחרונות של בכירי חמאס עם מנגנוני המודיעין של מצרים הם הצהירו, כי מעבר רפיח לא ייפתח באופן קבוע עד שתושג רגיעה ביטחונית בחצי האי סיני (אלרסאלה.נט, 22 באוגוסט 2017).
המצב ההומניטארי ברצועת עזה
  • רשות האנרגיה ברצועה הודיעה כי החלה בהפעלת גנרטור שלישי בתחנת הכוח בעזה. זאת, לאחר שמצרים סיפקה כמות דלק מספיקה להפעלתו, לאור ההבנות אליהן הגיעו חמאס ומצרים (אתר רשות האנרגיה ברצועה, 26 באוגוסט 2017). מנהל יחסי הציבור של חברת החשמל ברצועה מסר כי בעקבות זאת יחול שיפור קל בהזרמת החשמל. החל מ-27 באוגוסט 2017 יוזרם חשמל לבתי התושבים במשך ארבע שעות, ולאחר מכן תופסק הזרמת החשמל במשך 12 שעות, וחוזר חלילה. זאת, במקום ארבע שעות של אספקת חשמל ולאחר מכן הפסקת חשמל במשך 16 שעות (palsawa, 26 באוגוסט 2017).
  • רוברט פיפר, מתאם האו”ם לענייני סיוע הומניטארי ופיתוח פעילויות בשטחים הפלסטינים, אמר כי הועבר סכום של 2.5 מיליוני דולרים מקרן הומניטארית משותפת של האו”ם במטרה לתת מענה לצרכים הדחופים של רצועת עזה. הכספים ישמשו לאספקת ציוד רפואי, לוחות סולאריים ואספקה חקלאית (אתר חדשות האו”ם, 25 באוגוסט 2017). בנוסף לכך קנדה תעביר באמצעות אונר”א סכום של 25 מיליון דולרים (ספוטניק, 25 באוגוסט 2017).

קריקטורה המתארת את המצב לקראת חג הקורבן שיחל ב-1 בספטמבר: שווקי הבהמות כמעט ריקים השנה, בניגוד לשנים קודמות. הסוחרים מדווחים על ירידה חדה במספר קונים (אלרסאלה.נט, 28 באוגוסט 2017)קריקטורה המתארת את המצב לקראת חג הקורבן שיחל ב-1 בספטמבר: שווקי הבהמות כמעט ריקים השנה, בניגוד לשנים קודמות. הסוחרים מדווחים על ירידה חדה במספר קונים (אלרסאלה.נט, 28 באוגוסט 2017)

המשך בניית אזור החיץ בין הרצועה למצרים
  • חמאס ממשיכה לבנות את אזור החיץ בגבול רצועת עזה מצרים. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר סיור שערכו חברי ועדת הביטחון במועצה המחוקקת באזור דיווח תופיק אבו נעים, תת שר הפנים וראש מגזר הביטחון בוועדה האדמיניסטרטיבית של חמאס לניהול ענייני הרצועה, על מצב הבנייה . על פי דיווחו סיים משרד הפנים את השלב הראשון של יישור הקרקע לאורך הגבול באורך 12 קילומטר, והחל בשלב השני של הנחת גדרות תיל. הוא הוסיף כי בימים הבאים יבוצעו עבודות להרכבת רשתות תאורה, מגדלי אבטחה ורשת של מצלמות מעקב (סוכנות אנטוליה, 23 באוגוסט 2017; אתר המועצה המחוקקת ברצועה, 23 באוגוסט 2017).
  • יוזכר כי בסוף חודש יוני 2017 החל משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועת עזה לבצע עבודות תשתית נרחבות לבניית אזור חיץ בין רצועת עזה למצרים. מטרת אזור החיץ הינה להגביר את האכיפה באזור הגבול ולמנוע הברחות והסתננויות של פעילי טרור אל הרצועה וממנה. אזור החיץ ישתרע לאורך כ-12 ק”מ, מכרם שלום ועד לים. רוחבו יהיה (במרבית המקומות) 150-50 מ’. לאורכו ייסלל כביש אספלט מכשול העפר הקיים ישופץ, ועליו תיבנה גדר תיל. לאורך אזור החיץ יוקמו מגדלי תצפית ויותקנו מערכת תאורה ורשת מצלמות מעקב[2].

דברי יחיא אלסנואר

  • יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, ערך מסיבת עיתונאים, שנמשכה כשעתיים ונוהלה ע”י דובר חמאס, חאזם קאסם. במהלך המפגש התייחס אלסנואר למספר נושאים שעל הפרק . להלן עיקרי הדברים שאמר (צפא, 28 באוגוסט 2017).
    • עימות עם ישראל: חמאס איננה מעוניינת במלחמה עם ישראל “שכן עמנו רוצה להתאושש” והיא עושה ככל שביכולתה כדי למנוע פרוץ מלחמה חדשה ברצועה. יחד עם זאת הדגיש, כי חמאס אינה חוששת ממלחמה עם ישראל והיא מוכנה לה.
    • חילופי שבויים: חמאס מוכנה לנהל משא ומתן מידי באמצעות מתווך כדי לדון בעסקת חילופי שבויים. אולם חמאס דבקה בתנאים שהציבה לפיהם יש לשחרר 54 עצורים ששוחררו במהלך “עסקת שליט” ונעצרו בשנית על ידי ישראל כדי לפתוח במשא ומתן כלשהו בנושא.
    • המצב ברצועה ושלטון חמאס: חמאס פועלת לשיפור תפקוד הממשלה ופתרון הבעיות כמו למשל המחסור בחשמל וסגירת מעבר רפיח. היא אף פנתה בנושא לכל הגורמים למעט ישראל. חמאס הציבה לעצמה כמטרה אסטרטגית לאפשר לתושבי הרצועה לחיות בכבוד, אך מבלי לוותר על התוכנית הלאומית ועל “ההתנגדות” (קרי, דרך הטרור). חמאס איננה מעוניינת להמשיך לשלוט על רצועת עזה והיא מוכנה לפרק את הוועדה הממשלתית שהקימה. הפירוק יבוצע בתנאי שיוקם גוף אשר ימלא את מקומה. שכן פירוק הועדה כיום יצור ואקום שיגביר את הבעיות ברצועת עזה.
    • היחסים עם מצרים: ביקור משלחת חמאס במצרים הביא לפריצת דרך משמעותית ביחסים עם עמה. המצרים הבטיחו לפתוח את מעבר רפיח אך לאחר בדיקה אמרו כי הדבר קשה בשל סיבות ביטחוניות אולם הם הבטיחו, שלאחר שיפוץ המעבר הוא ייפתח.
    • היחסים עם מדינות נוספות: למרות המתיחות שהייתה ביחסים עם איראן בשל המשבר בסוריה היחסים חזרו לקדמותם. איראן מסייעת רבות לזרוע הצבאית של חמאס בכסף ובאמצעי לחימה. הסיוע מקטר ותורכיה הוא שמונע את קריסת התשתית ברצועת עזה. חמאס גם איננה שוללת שיקום היחסים עם סוריה לאחר פתרון המשבר שם. בהקשר זה ציין כי מה שחשוב הוא העיתוי כדי שלא להיכנס ל”משחק של צירים”. יש סימנים לפריצת דרך במשבר הסורי, והדבר יפתח פתח לשיקום הקשרים וחידושם.
עצרת לציון יום השנה לשריפת מסגד אלאקצא
  • גם לאחר שוך משבר הר הבית ממשיכה חמאס ללבות את נושא מסגד אלאקצא. במסגרת זאת ארגנה חמאס עצרת במחנה הפליטים ג’באליא לציון יום השנה ה-48 לשריפת מסגד אלאקצא[3]. בדברים שנשא משיר אלמצרי בכיר חמאס אמר, כי העצרת נערכה כדי להפגין את ניצחונה של חמאס בפני כל המוסלמים בעולם ושיבח את ראא’ד צאלח על התפקיד שביצע למען מסגד אלאקצא ועל הקרבתו. עוד אמר אלמצרי כי נרמול היחסים עם ישראל הוא בגדר בגידה באללה ובמאמיניו וכי לא ניתן לפעול למען אלאקצא ובמקביל לנרמל את היחסים עם ישראל הוא גם ציין כי התיאום הביטחוני עם ישראל הוא הסכנה האמתית לתהליך השחרור (אלאקצא, 21 באוגוסט 2017).
  • בשכונת אלאמל שבח’אן יונס צעדו עשרות חניכי מחנות הקיץ, שנערכו בפיקוח הזרוע הצבאית של חמאס[4], בתהלוכה צבאית לציון יום השנה לשריפת מסגד אלאקצא ויום השנה להריגתו של בכיר חמאס אסמאעיל אבו שנב. בסיום התהלוכה נשא דברים שיח’ בסאם אבו אלריש בכיר חמאס (אתר תנועת חמאס, 23 באוגוסט 2017; דף הפייסבוק של “רשת התקשורת של ח’אן יונס”, 23 באוגוסט 2017).
   
התהלוכה בח’אן יונס (אתר תנועת חמאס, 23 באוגוסט 2017)
עליית חברי כנסת להר הבית
  • ב-29 באוגוסט 2017 ביקרו שני חברי כנסת בהר הבית לראשונה מאז אוקטובר 2015. ביקורם נערך במסגרת “פיילוט” שנועד לבחון האם יש לאפשר לנבחרי ציבור ישראליים לבקר במתחם. בתגובה אמר פוזי ברהום דובר חמאס , כי חמאס מתנגדת להחלטת ממשלת ישראל לאפשר לחברי הכנסת לעלות למסגד אלאקצא. הוא ציין, כי הצעדים הישראליים הם חלק ממדיניות הפגיעה במקומות הקדושים אותה נוקטת ישראל. ברהום קרא להמון הפלסטיני להגן על המקומות הקדושים והטיל על ישראל את האחריות על כל מה שיקרה כתוצאה מההחלטה זו (אתר חמאס, 28 באוגוסט 2017).
פעיל הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי נהרג
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה על מותו בתאונה של פעיל הזרוע הצבאית שהשתייך לגדוד חטין של חטיבת עזה. ההרוג הוא צאמד צלאח חג’אג’, בן 25, משכונת אלשג’אעיה במזרח העיר עזה. על פי ההודעה הוא נהרג מכדור שפגע בראשו במהלך אימונים באחת מעמדות הזרוע הצבאית בעיר עזה (אתר הזרוע הצבאית של ארגון הג’האד האסלאמי, 29 באוגוסט 2017; PALINFO, 28 באוגוסט 2017).

צאמד צלאח חג’אג’ פעיל הזרוע הצבאית שנהרג בתאונת אימונים 
(אתר הזרוע הצבאית של ארגון הג’האד האסלאמי, 29 באוגוסט 2017)
ביקור משלחת אמריקאית להתנעת תהליך השלום
  • ב-25 באוגוסט 2017 נועד אבו מאזן בראמאללה. עם ג’ראד קושנר, יועץ נשיא ארה”ב, שעמד בראש משלחת אמריקאית. זאת, כחלק מניסיונות ממשל ארה”ב למצוא נוסחה, שתאפשר חידוש תהליך השלום. במשלחת האמריקנית היו גם ג’ייסון גרינבלאט, השליח המיוחד של נשיא ארה”ב למזרח התיכון ודינה פאוול, סגנית היועץ לביטחון לאומי. במהלך הפגישה העלה אבו מאזן את עמדות הרשות בדגש פתרון שתי המדינות במסגרת גבולות 1967, ביטול ההתנחלויות ויוזמת השלום הערבית. על פי דיווחים עיתונאיים במהלך הפגישה דרש אבו מאזן מקושנר ערבויות לתהליך השלום שתהיינה מקור הסמכות לפתרון שתי מדינות ודרש שהתהליך יהיה כפוף ללוחות זמנים. קושנר השיב לאבו מאזן שהוא יתאמץ להוציא זאת לפועל וכי הוא יציג את הנושא בפני נשיא ארה”ב (אלשרק אלאוסט, 28 באוגוסט 2017).
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, הגדיר את הפגישה כתכליתית אשר עסקה בכלל הסוגיות החשובות. לדבריו הוסכם על המשך שיח שמטרתו להגיע להסכם שלום (ופא, 24 באוגוסט 2017). נביל שעת’ יועצו של אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, אמר שהמשלחת האמריקאית ביקשה מההנהגה הפלסטינית ארכה של שלושה ארבעה חודשים כדי שהממשל יגבש תכנית שלום (ופא, 28 באוגוסט 2017). מקורות פלסטינים אף ציינו, כי למרות אי הבהירות לגבי העמדה האמריקאית החליט אבו מאזן להיענות לעבדאללה מלך ירדן ומנהיגים ערביים נוספים ולהעניק לממשל ארה”ב ארכה. על כן הוא החליט לדחות את הפעולות, שתכננה הרשות הפלסטינית נגד ישראל במועצת הביטחון של האו”ם (אלשרק אלאוסט, 28 באוגוסט 2017).
 הפגנה בראמאללה נגד ביקור משלחת ארה"ב בהשתתפות מצטפא אלברע'ות'י, עמר שחאדה מהחזית העממית, ורמזי רבאח מהחזית הדמוקרטית (סוכנות אלוטן, 24 באוגוסט 2017). משמאל   ח'אלד מנצור חבר הלשכה המדינית של מפלגת העם הפלסטינית, מניף בהפגנה תמונה שבה מוצג ג'ארד קושנר כחית המחמד של ישראל (אלשרק אלאוסט, 25 באוגוסט 2017)
מימין: הפגנה בראמאללה נגד ביקור משלחת ארה”ב בהשתתפות מצטפא אלברע’ות’י, עמר שחאדה מהחזית העממית, ורמזי רבאח מהחזית הדמוקרטית (סוכנות אלוטן, 24 באוגוסט 2017). משמאל: ח’אלד מנצור חבר הלשכה המדינית של מפלגת העם הפלסטינית, מניף בהפגנה תמונה שבה מוצג ג’ארד קושנר כחית המחמד של ישראל (אלשרק אלאוסט, 25 באוגוסט 2017)
שריפת דגל ישראל ותמונתו של הנשיא טראמפ במהלך ההפגנה (דף הפייסבוק של הצלם אסמאעיל אלרימאוי, 24 באוגוסט 2017)   שריפת דגל ישראל ותמונתו של הנשיא טראמפ במהלך ההפגנה (דף הפייסבוק של הצלם אסמאעיל אלרימאוי, 24 באוגוסט 2017)
שריפת דגל ישראל ותמונתו של הנשיא טראמפ במהלך ההפגנה (דף הפייסבוק של הצלם אסמאעיל אלרימאוי, 24 באוגוסט 2017)
  • כתב אלחיאת בראמאללה דיווח מפי “מקורות דיפלומטיים מערביים”, כי בפגישת אבו מאזן – קושנר הושגה התקדמות, אולם לא מספקת לחידוש המשא ומתן. לדברי המקורות, המשלחת האמריקנית מסרה לאבו מאזן כי בתקופה הקרובה, טרם חדוש המשא ומתן, היא תפעל להידוק הקשר בין שני הצדדים בתחום הכלכלי, הביטחוני והמדיני. המשלחת הפלסטינית דרשה חופש פעולה כלכלי לפלסטינים גם באזור C, יבוא ויצוא ללא מגבלות, ותיקון ההסכמים הכלכליים. המקורות הוסיפו כי המשלחת האמריקנית הפגינה פתיחות לרעיון שתי המדינות, אך הבהירה כי הפסקת בניית ההתנחלויות היא בלתי אפשרית, משום שהיא תגרום להתמוטטות ממשלת נתניהו. המשלחת האמריקנית גם הסכימה להתייחס לכך שמטרת המשא ומתן היא הגעה לפתרון שתי המדינות, אבל סירבה להגדיר את גבולות המדינה הפלסטינית בגבולות 1967 ואמרה כי היא תשאיר את הנושא להסכמה בין ישראל לפלסטינים (אלחיאת, 26 באוגוסט 2017).
  • לאחר פגישתו של אבו מאזן עם המשלחת האמריקנית, פורסם בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח הפוסט הבא: “לעולם לא אפסיק את (תשלום) הקצבאות למשפחות האסירים והאסירים המשוחררים, אפילו אם הדבר יעלה לי באובדן תפקידי ובכיסא הנשיאות. אשלם אותן עד יומי האחרון בחיים.” על החתום הנשיא מחמוד עבאס, נשיא מדינת פלסטין.
הפוסט שעולה בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח, 26 באוגוסט 2017  
הפוסט שעולה בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח, 26 באוגוסט 2017
ביקור אבו מאזן בתורכיה
  • אבו מאזן ערך ביקור רשמי בתורכיה במסגרתו נועד עם נשיא תורכיה טאיפ ארדואן. במסיבת עיתונאים שערכו השניים עם תום הפגישה ציין אבו מאזן כי הם דנו במספר סוגיות ביניהם הביקור האחרון של המשלחת האמריקאית ועל המאמצים האמריקאים בהנהגת נשיא ארה”ב לחדש את תהליך השלום. אבו מאזן הביע נכונות להגיע להסכם שלום היסטורי תחת חסותו של הנשיא טראמפ. ארדואן אמר כי הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים הכרחית ליציבות האזור כמו כן אמר כי על ישראל להפסיק את הכיבוש ואת בניית ההתנחלויות הבלתי חוקיות המסכנים את פתרון שתי המדינות. אבו מאזן הודה לעם התורכי על העמדה שנקט מול הצעדים הביטחוניים של ישראל במסגד אלאקצא ועל התמיכה הכלכלית להשקת פרויקטים רבים ביהודה ושומרון כמו בתי חולים, בתי ספר ובתי מגורים ובניית אזור תעשייה בג’נין (אלג’זירה, 28 באוגוסט 2017).
פתיחת שנת הלימודים
  • במסיבת עיתונאים שכינס ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, לרגל פתיחת שנת הלימודים הדגיש את חשיבות החינוך בקרב הנוער הפלסטיני לעיצוב התודעה הפלסטינית על רקע הניסיונות החוזרים ונשנים של ישראל לפגוע בזהות הפלסטינית. הוא הצהיר שהממשלה תמשיך לפעול לשיפור מערכת החינוך ותוכנית הלימודים באמצעות תכנים חדשים, יוזמות חינוכיות ואספקת ציוד לימודי חדש. הוא קרא למדינות ערב ולגורמים הבינלאומיים לתמוך במערכת החינוך הפלסטינית אשר צריכה להתמודד עם ניסיונות ההפחדה מצד ישראל (הטלוויזיה הפלסטינית, 23 באוגוסט 2017).

קריקטורה לרגל פתיחת שנת הלימודים. "השיעור הראשון... והאחרון: עומדים איתן... כאן" (אלחיאת אלג'דידה, 24 באוגוסט 2017)קריקטורה לרגל פתיחת שנת הלימודים. “השיעור הראשון… והאחרון: עומדים איתן… כאן” (אלחיאת אלג’דידה, 24 באוגוסט 2017)

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] על בניית אזור החיץ ראו פרסום מרכז המידע מ-16 ביולי 2017: "חמאס מקימה אזור חיץ על גבול רצועת עזה- מצרים לאבטחת הגבול, כהיענות לדרישה מצרית".
[3] ב-21 באוגוסט 1969 הצית מייקל דניס רוהאן, צעיר נוצרי אוסטרלי, את מסגד אלאקצא וגרם לו נזקים. רוהן הועמד למשפט אך בית המשפט קבע כי הוא חולה נפש . הוא גורש מישראל ואושפז עד ליום מותו בשנת 1995.  
[4] המדובר "חלוצי השחרור" מחנות אימונים לבני נוער וצעירים, מגיל 15 ומעלה, שנערכים על-ידי הזרוע הצבאית של חמאס, והחלו להתבצע לאחר מבצע "צוק איתן" בשנת 2014. מטרתם המוצהרת הינה להכשיר את הגרעין של "צבא השחרור".