חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (29 בדצמבר 2021 – 4 ינואר 2022)

עצרת מחאה בראמאללה (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022)

עצרת מחאה בראמאללה (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022)

עצרת בעזה לשחרור פעיל הג'האד האסלאמי השאם אבו הואש (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022).

עצרת בעזה לשחרור פעיל הג'האד האסלאמי השאם אבו הואש (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022).

עצרת שקיים הג'האד האסלאמי בעזה לשחרור השאם אבו הואש. בתמונה ניתן לראות את כל סמלי הארגון עם תמונתו. בשלט נכתב בערבית :

עצרת שקיים הג'האד האסלאמי בעזה לשחרור השאם אבו הואש. בתמונה ניתן לראות את כל סמלי הארגון עם תמונתו. בשלט נכתב בערבית : "תהלוכת תמיכה. כולנו איתך. אינך לבד יא השאם" (סוכנות אנטוליה, 4 בינואר 2022)

אסמאעיל הניה מתראיין לערוץ אלג'זירה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 2 בינואר 2022)

אסמאעיל הניה מתראיין לערוץ אלג'זירה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 2 בינואר 2022)

אבו מאזן בפתיחת כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בינואר 2022)

אבו מאזן בפתיחת כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בינואר 2022)

מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביריחו מציינים את יום השנה(ופא, 31 בדצמבר 2021)

מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביריחו מציינים את יום השנה(ופא, 31 בדצמבר 2021)

פעילי פתח רעולי פנים בעצרת של הפתח במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (ופא, 1 בינואר 2022).

פעילי פתח רעולי פנים בעצרת של הפתח במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (ופא, 1 בינואר 2022).

  • השבוע גברה המתיחות מול רצועת עזה: ב-1 בינואר 2022 שוגרו שתי רקטות לעבר ישראל. הרקטות נחתו בים מול חופי גוש דן. לא פורסמה הודעת קבלת אחריות על הירי. מחמ”ל הארגונים המשותף נמסר שהרקטות שוגרו כתוצאה מבעיות מזג אוויר. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס ברצועה. בין היעדים שהותקפו מהאוויר היה מתחם לייצור רקטות של חמאס. במקביל, תקפו טנקים עמדות של חמאס בגבול רצועת עזה. כמו כן בוצע ירי צלפים (29 בדצמבר 2021) לעבר עובד ישראלי שעסק בתחזוקת גדר הביטחון וירי מקלעים (3 בינואר 2022) מדרום הרצועה לעבר ישראל.
  • ב-31 בדצמבר 2021 סוכל ניסיון פיגוע דקירה בצומת גיתי אבישר סמוך לאריאל. פלסטיני ירד מרכב כשבידו סכין ורץ לכיוון תחנת האוטובוס בה היו אזרחים וחיילי צה”ל. החיילים שהיו במקום ירו לעברו והוא נפצע באורח אנוש ונפטר מפצעיו. ברחבי יהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בלט השבוע אזור חזמא (צפונית לירושלים) שם נפגעו מספר אוטובוסים.
  • תרומה משמעותית למתיחות הגוברת השבוע הייתה להתדרדרות במצבו הבריאותי של השאם אבו הואש, עציר מנהלי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר שובת רעב למעלה מ-140 ימים בדרישה לשחררו. כלל הארגונים התגייסו לקמפיין לשחרורו ונשמעו איומים רבים נגד ישראל, בעיקר מצד הג’האד האסלאמי בפלסטין. גם ברשות הפלסטינית ופתח קראו לשחרורו.
  • ברצועת עזה הסתיים תרגיל חמ”ל הארגונים המשותף. בחמאס ציינו כי התרגיל הצבאי הנרחב משקף את יכולותיהן של הזרועות הצבאיות ואת מוכנותן להתמודד עם כל תוקפנות אפשרית נגד העם הפלסטיני ולהגן עליו בירושלים ביהודה ושומרון ובתוך בתי הכלא.
  • אבראהים מלחם דובר הממשלה, הודיע על מינוי שני שרים חדשים בממשלת הרשות. פגישת שר הביטחון בני גנץ ואבו מאזן בביתו של גנץ זכתה לתהודה תקשורתית בולטת בכלי התקשורת הפלסטינים. גם העובדה שהיא התקיימה בביתו של בני גנץ הודגשה בדיווחים אלה. בחמאס והג’האד האסלאמי נמתחה ביקורת תוך שימוש במונחים כגון “פשע לאומי”, “עלבון לדם השהידים”, “ביקור שמשרת רק את האויב הציוני”. באירועים לציון יום השנה ה-57 להקמת פתח ובמושב הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית של פתח השמיע אבו מאזן ביקורת חריפה על ישראל, תמיכה במאבק העממי “בדרכי שלום” (יופמיזם פלסטיני לאלימות ללא שימוש בנשק חם) ומחויבות לשהידים ולמחבלים בבתי בכלא. מנתונים שפרסמו הפלסטינים עולה שהמצב הכלכלי ב-2021 השתפר מאד והדבר בא לידי ביטוי בעליה מרשימה בתוצר ובייצוא ובירידה באבטלה.
  • ביהודה, שומרון ורצועת עזה, נמשכה הירידה במספר החולים בקורונה. בשטחי הרשות הפלסטינית 76 חולים בווריאנט החדש אומיקרון. ברצועת עזה חולה אחד.
שיגור רקטות
  • ב-1 בינואר 2022 שוגרו שתי רקטות מרצועת עזה. הרקטות נפלו בים מול חופי גוש דן. לא הופעלה התרעה ולא בוצעו יירוטים (דובר צה”ל, 1 בינואר 2022). אף ארגון לא קיבל אחריות לשיגור. מחמ”ל הארגונים המשותף נמסר שהרקטות שוגרו כתוצאה מבעיות מזג אוויר (פלסטין אלאן, 1 בינואר 2022). יצוין, כי הטענה על תנאי מזג האוויר היא טענה שגורה בפי הארגונים ברצועה כאשר מבוצעים שיגורים, אשר הארגונים אינם מעוניינים לקבל עליהם אחריות. מקורות מסרו, כי חמאס הבהירה למצרים שאם ישראל תגיב לשיגור הרקטות יוביל הדבר לתגובה אלימה מצד “ההתנגדות” ולהסלמה (אלמיאדין, 1 בינואר 2022).
  • לאחר שיגור הרקטות נמסר כי מצרים מתווכת בין ישראל לחמאס כדי למנוע הסלמה. עוד נמסר כי מצרים וישראל לא השתכנעו מהטענה לפיה השיגור נבע מתנאי מזג האוויר וכי יתכן והשיגור הוא מסר בנוגע להתדרדרות במצבו של העציר שובת הרעב או העיכוב בשיקום הרצועה (אלערבי אלג’דיד, 1 בינואר 2022).
תגובת צה”ל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו מטוסי קרב ומסוקי קרב שורה של מטרות במתחם לייצור רקטות של חמאס. במקביל, תקפו טנקים עמדות של חמאס בגבול רצועת עזה (דובר צה”ל, 2 בינואר 2022). ערוץ אלאקצא דיווח, כי יחידות ההגנה האווירית שיגרו שני טילי קרקע אוויר מסוג 7-SA לעבר מסוקים ישראלים. כמו כן דווח כי במקביל לתקיפות צה”ל בוצע ניסוי בשיגור רקטות. “מקור בהתנגדות הפלסטינית” דיווח כי אין זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בטילים מסוג זה וכי הם נמצאים בידי “ההתנגדות” מאז “מבצע צוק איתן” (2014). על פי המקורות הם הצליחו לפגוע במספר כלי טיס ישראלים באמצעות נשק זה אך ישראל הסתירה את הפגיעות מפני הציבור (אלקדס, 3 בינואר 2022).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס במערב ח’אן יונס סמוך לקו החוף. חאזם קאסם, דובר חמאס, פרסם הודעה בה ציין שהפגיעה של ישראל בכמה עמדות ושטחים חקלאיים מצטרפת ל”פשעיה” נגד העם הפלסטיני. הוא הביע הערכה לאנשי ההתנגדות אשר הדפו את התקיפות וציין ש”ההתנגדות” תמשיך לקיים את חובתה בהגנה על העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של חמאס, 2 בינואר 2022).
תקיפות חיל האוויר בח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, חשבון הטוויטר של אשרף אבו עמרה,  1 בינואר 2022)    תקיפות חיל האוויר בח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, חשבון הטוויטר של אשרף אבו עמרה,  1 בינואר 2022)
תקיפות חיל האוויר בח’אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, חשבון הטוויטר של אשרף אבו עמרה, 1 בינואר 2022)
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

אירועי ירי לעבר ישראל
  • בנוסף לשיגור הרקטות אירעו השבוע שני מקרי ירי מרצועת עזה לעבר ישראל. לא ידוע מי עמד מאחורי הירי:
    • ב- 29 בדצמבר 2021 בוצע ירי צלפים לעבר עובד שעסק בתחזוקה של המכשול הביטחוני על גבול הרצועה. הקליע פגע בכלי הנדסי ורסיס ממנו פגע בעובד שנפצע באורח קל. בעקבות האירוע הופסקו העבודות החקלאיות הסמוכות לגדר (דוברות המועצה האזורית אשכול, 29 בדצמבר 2021). בתגובה תקפו טנקים של צה”ל עמדות של חמאס בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 29 בדצמבר 2021). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על ירי לעבר עמדה של כוח הריסון של חמאס בצפון הרצועה (שהאב, 29 בדצמבר 2021) ועל פציעתם של שלושה חקלאים פלסטינים (אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי השתיקה של העם הפלסטיני לא תמשך לאור הסלמת התוקפנות של ישראל נגד האסירים, המשך “המצור” על רצועת עזה ופציעתם של שלושת החקלאים (צפא, 29 בדצמבר 2021).
  • ב-3 בינואר 2022 בוצע ירי מקלעים לעבר ישראל. לדברי דובר צה”ל הירי בוצע מדרום רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • אירועים אלה התקיימו על רקע איומים המושמעים בשבועות האחרונים מצד חמאס ושאר הארגונים ברצועה להסלמה מול ישראל. על פי אלאח’באר הלבנוני, המזוהה עם חזבאללה ומקורב לחמאס, הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה ממשיכים בהכנות לעימות הצבאי הבא עם ישראל מתוך הערכה שישראל עשויה לצאת לסבב לחימה חדש ברצועה במטרה להתחמק מהתחייבויותיה כלפי הרצועה. “ההתנגדות” מתכוננת לתרחיש והוכנו תכניות להנחית מהלומה על הערים המרכזיות בישראל. התוכניות כוללות שיגור מאות רקטות נגד אזורים חיוניים ואסטרטגיים שונים כתגובה ראשונית “על כל שטות” שישראל עלולה לעשות. זאת בנוסף להפתעות נוספות (אלאח’באר, 1 בינואר 2022).
  • לאור המתיחות בתקופה האחרונה מסרו “מקורות” ששתי משלחות מצריות תגענה בקרוב לרצועת עזה ולישראל בניסיון למנוע את המשך ההסלמה על פי המקורות מצרים כבר העבירה מסרים ודרשה מישראל לנהוג באיפוק ולהימנע מלהסלים את המצב בימים הקרובים. כמו כן ביקשה מצרים מישראל לשפר את תנאי האסירים הפלסטינים בבתי הכלא, ומהארגונים הפלסטינים היא ביקשה לעצור את שיגור הרקטות (אלערביה, 3 בינואר 2022).
מעצר חשודים שניסו לעבור לשטח ישראל
  • לוחמי צה”ל עצרו ב-28 בדצמבר 2021 שני חשודים שניסו לחצות את המכשול בצפון רצועת עזה לשטח ישראל. ברשות החשודים נתפסו סכינים וכלי לחיתוך גדר (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בדצמבר 2021).

פיגועים/ניסיונות לפיגועים

פיגוע דקירה
  • ב-31 בדצמבר 2021 סוכל ניסיון פיגוע דקירה בצומת גיתי אבישר סמוך לאריאל. כלי רכב פלסטיני הגיע סמוך לעמדה צבאית בצומת גיתי אבישר. פלסטיני ירד מכלי הרכב כשבידו סכין ורץ לכיוון תחנת האוטובוס בה היו אזרחים וחיילי צה”ל. החיילים שהיו במקום קראו לו לעצור אך הוא לא נענה לקריאתם. הם ירו לעברו והוא נפצע באורח אנוש ומת מאוחר יותר בבית החולים. בעקבות האירוע חסם צה”ל צירים באזור ופתח במרדף אחר כלי הרכב שהסיע את המחבל ואשר נמלט מהזירה. ב-2 בינואר 2022 נמסר כי לוחמי צה”ל עצרו חשוד שהיה בכלי הרכב מאוחר יותר נעצר גם הנהג. השניים הועברו לחקירה.
הסכין אשר נשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו"ש, 31 בדצמבר 2021)
הסכין אשר נשא המחבל (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 בדצמבר 2021)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי הפלסטיני שביצע את ניסיון פיגוע הדקירה הוא אמיר עאטף ח’צ’ר ריאן, בן 36, אב לארבעה ילדים מקראות בני חסן (מחוז סלפית). בני משפחתו סיפרו, כי הוא עבד כצבע באחת הנגריות בכפרו (QUDSN, 31 בדצמבר 2021). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, העלה פוסט בו הוא ציין כי הוא משתתף בצער המשפחה על “הוצאתו להורג”, במסגרת הנוהל החדש לפתיחה באש של צה”ל (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 31 בדצמבר 2021). חמאס פרסמה הודעה בה בירכה על הפיגוע וקראה להמשיך בפיגועים נגד ישראל (שהאב, 31 בדצמבר 2021).
 אמיר ריאן (שהאב, 31 בדצמבר 2021).     הודעת אבל  מטעם חמאס
 (פאלינפו, 31 בדצמבר 2021)
מימין: אמיר ריאן (שהאב, 31 בדצמבר 2021). משמאל: הודעת אבל מטעם חמאס (פאלינפו, 31 בדצמבר 2021)
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את הריגתו והטיל את האחריות על ישראל. הוא קרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) להתחיל באופן מיידי בחקירת “פשעי הכיבוש” (ופא, 31 בדצמבר 2021). טארק עז אלדין, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, גינה את הריגתו בציינו כי “מדיניות ההוצאה להורג של ישראל” היא פשע מלחמה. הוא הדגיש שהג’האד האסלאמי ימשיך לבצע פיגועים וכי דם השהידים רק מגביר את נחישות הארגון (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 31 בדצמבר 2021). חמאס תארה את הפיגוע “כפעולה הירואית” וגינתה את הריגתו של ריאן (ערוץ הטלגרם של סוכנות שהאב, 31 בדצמבר 2021). ברצועת עזה נפתחה סוכת אבלים לזכרו עליה הוצבו דגלי חמאס.
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • במהלך השבוע ניכרה עלייה בהיקף אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. בלטו השבוע אירועי יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אוטובוסים. אירועים רבים השבוע היו באזור חזמא (צפונית לירושלים). מספר בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים. נזק נגרם לאוטובוסים (הצלה ללא גבולות יו”ש).
  • להלן אירועים בולטים נוספים:
    • 4 בינואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לנעלין (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 בינואר 2022).
    • 3 בינואר 2022: עשרות פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל באלפואר, דרומית מערבית לחברון. לא דווח על נפגעים (איחוד הצלה, 3 בינואר 2022).
    • 3 בינואר 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בחווארה (דרומית לשכם). לא דווח על נזק או נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בינואר 2022).
    • 3 בינואר 2022: צמיג בוער הושלך בכביש גוש עציון- חברון סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 בינואר 2022).
    • 2 בינואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור צומת יצהר (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בינואר 2022).
    • 2 בינואר 2022: חסם אבנים הונח בין מעבר אייל לצופים (קלקיליה).לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בינואר 2022).
    • 2 בינואר 2022: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין חומש לשבי שומרון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 2 בינואר 2022).
    • 1 בינואר 2022: בקבוק תבערה הושלך לעבר עמדה במוצב ורד יריחו שבבקעה. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בינואר 2022).
    • 1 בינואר 2022: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל בכביש חוצה יהודה באזור גשר חלחול (צפונית לחברון). לא דווח על נפגעים או נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 בינואר 2022).
    • 30 בדצמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש עוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא דווח על נפגעים או נזק(הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 בדצמבר 2021).
    • 30 בדצמבר 2021: בקבוקי צבע הושלכו לעבר אוטובוס בין חזמא לענתות (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים. דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 בדצמבר 2021).
    • 30 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בין שבי שומרון לחומש (צפונית מערבית לשכם). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 בדצמבר 2021).
    • 30 בדצמבר 2021: בקבוק צבע הושלך לעבר אוטובוס בכביש חוצה יהודה (חברון-תרקומיא) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 בדצמבר 2021).
    • 29 בדצמבר 2021: בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו לעבר כלי רכב דרומית לכביש עוקף עאבוד(צפונית מערבית לראמאללה). אדם נפצע באורח קל מרסיסים. נזק נגרם לשמשה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 בדצמבר 2021).
    • 29 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב שהסיע ילדים ולעבר כלי רכב נוסף בעליה מחברון לקריית ארבע. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 בדצמבר 2021).
    • 29 בדצמבר 2021: אבנים ובקבוק צבע הושלכו לעבר רכבים באזור דיר נט’אם (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 29 בדצמבר 2021).
    • 28 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למבוא דותן (צפון מערב השומרון). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בדצמבר 2021).
    • 28 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור לבן אלשרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בדצמבר 2021).
    • 28 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לשקבא (צפונית מערבית לראמאללה) לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בדצמבר 2021).
    • 27 בדצמבר 2021: בקבוקי תבערה הושלכו בכביש ירושלים גוש עציון בין צומת אלח’צ’ר למחסום המנהרות (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בדצמבר 2021).
    • 26 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין יקיר לרבבה (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 בדצמבר 2021).
    • 26 בדצמבר 2021: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס בחווארה סמוך לכיכר עינבוס (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 בדצמבר 2021).
    • 26 בדצמבר 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’ל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 בדצמבר 2021).
נזק נגרם לשמשת הרכב (הצלה ללא גבולות, 26 בדצמבר 2021)
נזק נגרם לשמשת הרכב (הצלה ללא גבולות, 26 בדצמבר 2021)
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

עציר פלסטיני שובת רעב
  • תרומה משמעותית למתיחות השבוע הייתה להתדרדרות במצבו הבריאותי ולאשפוזו של השאם אבו הואש, עציר מנהלי, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר שובת רעב כ-140 ימים בדרישה לשחררו[2]. כלל הארגונים התגייסו לקמפיין לשחרורו ונשמעו איומים רבים נגד ישראל. ברשתות החברתיות הושק קמפיין תחת ההאשטאג “אזהרה אחרונה”. שבו “ההתנגדות” מודיעה על אזהרה אחרונה לישראל לשחרר את האסיר הנמצא בסכנת חיים (פלסטין אליום, 29 בדצמבר 2021). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, התריע מהשלכות מותו וקרא לשחרורו (ופא, 1 בינואר 2022).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, איים כי ארגונו יראה במותו של אבו הואש פעולת חיסול שישראל ביצעה בכוונת תחילה והתגובה לכך תהיה בהתאם להתחייבות להגיב על כל חיסול ישראלי (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 30 בדצמבר 2021). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי, פרסם הודעה רשמית לפיה כל שעה שעוברת מבלי שמסתיים סבלו של אבו הואש משמעותה שהוא נמצא בסכנת מוות וכי “כל האפשרויות פתוחות ונמצאות על השולחן”. הוא גם קרא לציבור לצאת ולהתעמת עם ישראל בנקודות חיכוך (פלסטין אליום, 1 בינואר 2022). ח’צ’ר חביב, בכיר הארגון, אמר כי מותו של אבו הואש יביא את האזור כולו למצב רתיחה וחוסר יציבות (אלרסאלה, 1 בינואר 2022). ג’מאל עליאן, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, איים, כי אם אבו הואש ימות תפתח מערכת “חרב ירושלים 2” (פלסטין אליום, 3 בינואר 2021).
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה כי הארגון מיצה את האמצעים המדיניים שנועדו להציל את חייו. במקביל הודיעה על העלאת הכוננות ועל גיוס כללי בעזה, פינתה את המוצבים שלה והפסיקה את האימונים. (פלסטין אליום, אלמיאדין, 1 בינואר 2022). בג’האד האסלאמי איימו גם בהסלמה בבתי הכלא הישראליים. לדבריהם אסירי הג’האד יחלו בתגובה מידית בבתי הכלא אם המתווכים לא יתערבו מיד לשחררו. בחמאס פרסמו דרישה מישראל לשחררו אך ללא איום בהסלמה (אתר חמאס, 1 בינואר 2022).
  • ב-3 בינואר 2022 ערכו בכירי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין פגישה בנושא. לדברי ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הוחלט כי כל הארגונים, ובראשם הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, יגיבו על כל פגיעה בעציר כאילו הייתה זו פעולת חיסול בכוונת תחילה (אלאקצא, 3 בינואר 2021). בהמשך לפגישה שוחח אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, עם זיאד אלנח’אלה. השניים דנו במצבו של העציר שובת הרעב (אתר חמאס, 3 בינואר 2022).
  • ברחבי יהודה ושומרון ורצועת עזה נשמעו קריאות לצאת להפגנות ואירועי מחאה, כולל חיכוך עם כוחות ביטחון ישראליים. פתח קראה לציבור הפלסטיני להתגייס ב-5 בינואר 2022 לתמיכה בעציר השובת ולהסלים את העימות עם ישראל בכל מוקדי החיכוך (אלקדס, 3 בינואר 2022). מפגינים התאספו מצדו הפלסטיני של מעבר ארז והביעו תמיכה בעצור (פלסטין אליום, 29 בדצמבר 2021). ב-2 בינואר 2022 התקיימה עצרת מחאה בעזה מול מטה הנציב העליון לזכויות אדם. אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בעזה, ציין שהמלחמה על חייו של אבו הואש היא מלחמתו של העם הפלסטיני ואיים כי “ההתנגדות” השלימה את מוכנותה כדי להגיב על כל פגיעה בחייו של אבו הואש (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022). במקביל התקיימה עצרת בראמאללה (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022).
 עצרת בעזה לשחרור פעיל הג'האד האסלאמי השאם אבו הואש (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022).   עצרת מחאה בראמאללה (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022)
מימין: עצרת בעזה לשחרור פעיל הג’האד האסלאמי השאם אבו הואש (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022). משמאל: עצרת מחאה בראמאללה (חשבון הטוויטר של שהאב, 2 בינואר 2022)
  • משלחת רפואית מטעם משרד הבריאות ברשות הפלסטינית הגיעה לביקור אצל השאם אבו הואש המאושפז בבית החולים אסף הרופא בישראל. חברי המשלחת הרפואית דיווחו כי מצבו קשה מאוד (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 30 בדצמבר 2021).
ביקור המשלחת הרפואית מטעם בבית החולים אסף הרופא (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 30 בדצמבר 2021)
ביקור המשלחת הרפואית מטעם בבית החולים אסף הרופא
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 30 בדצמבר 2021)
עצרת שקיים הג'האד האסלאמי בעזה לשחרור השאם אבו הואש. בתמונה ניתן לראות את כל סמלי הארגון עם תמונתו. בשלט נכתב בערבית : "תהלוכת תמיכה. כולנו איתך. אינך לבד יא השאם" (סוכנות אנטוליה, 4 בינואר 2022)
עצרת שקיים הג’האד האסלאמי בעזה לשחרור השאם אבו הואש. בתמונה ניתן לראות את כל סמלי הארגון עם תמונתו. בשלט נכתב בערבית : “תהלוכת תמיכה. כולנו איתך. אינך לבד יא השאם” (סוכנות אנטוליה, 4 בינואר 2022)
  • ב-4 בינואר 2021 דווח, כי הושג הסדר עם השאם אבו הואש לפיו הוא יסיים את שביתת הרעב שלו וישתחרר ב- 26 בפברואר 2022 . ג’האד האסלאמי בפלסטין בירך על שחרורו בציינו, כי ניצחון זה מוכיח את “הנחישות הבלתי פוסקת שלא ידעה ייאוש או תבוסה” (פלסטין אליום, 4 בינואר 2022). אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון, אמר כי הם “מברכים על הניצחון האגדי של העציר המנהלי השובת רעב אבו הואש שבו הוא ייצג את העם הפלסטיני כולו”. הוא גם ציין שלאורך כל ימי שביתת הרעב הם העלו את רמת המוכנות שלהם, בהנהגתו של זיאד אלנח’אלה. עוד הוסיף, כי  ניצחונו של אבו הואש מחזק את נחישותם להמשיך עד לשחרור כל האסירים (ערוץ הטרלגם של אבו חמזה, 4 בינואר 2022). דובר חמאס, חאזם קאסם, בירך גם הוא על השחרור בציינו כי ניצחונו מדגיש את יכולתו של העם הפלסטיני לעמוד איתן ולהשיג את מטרותיו (חשבון הטלגרם של הזרוע הצבאית, 4 בינואר 2022).
המשך ניסיונות תיווך להרגעה
  • על פי אלאח’באר הארגונים ברצועה ובראשם חמאס מכינים עצמם לאפשרות של עימות נוסף מול ישראל בשל הערכות פנימיות בקרב הארגונים, שמצביעות על כך שממשלת ישראל תעדיף להגיע לעימות כדי להתחמק מלקיים את התחייבויותיה כלפי תושבי הרצועה. לדבריהם, הארגונים הכינו תכניות אופרטיביות לפגיעה בערים מרכזיות בישראל באמצעות מאות רקטות (אלאח’באר, 29 בדצמבר 2021).
  • “מקורות מצריים”, המעורים בסוגיית התיווך, חשפו שהארגונים הפלסטינים הדגישו את התנגדותם לכל ניסיונות ישראל לעכב את מילוי ההתחייבות הקשורות להפסקת האש. נמסר, כי חמאס הודיעה למצרים שהיא לא תישאר תלויה בעמדת ישראל וכי כל עסקת חילופי השבויים עתידית תהיה כפופה למשוואות הפנימיות שלה. לדברי “המקורות”, חמאס מסרה למצרים כי היא ממשיכה להיערך לפעולות שביית חיילים ישראלים כדי לשחרר את האסירים הפלסטינים מבתי הכלא (אלאח’באר, 29 בדצמבר 2021).
תרגיל צבאי של הזרועות הצבאיות של הארגונים
  • ברצועת עזה הסתיים התרגיל המשותף של חמ”ל הארגונים. ב-29 בדצמבר 2021 התקיים התרגיל המסכם במוצב שהדאא’ של חמאס ברפיח בו צפו נציגים בולטים של הזרועות הצבאיות, בהם אימן נופל, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, ח’אלד מנצור, בכיר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, ואבו מג’אהד מהזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021).
  • בחמאס ציינו כי התרגיל הצבאי הנרחב משקף את יכולותיהן של הזרועות הצבאיות ואת מוכנותן להתמודד עם כל תוקפנות אפשרית נגד העם הפלסטיני ולהגן עליו בירושלים ביהודה ושומרון ובתוך בתי הכלא. אימן נופל אמר כי “ההתנגדות” הפלסטינית שמה את האסירים בראש מעיניה וכי היא תאמר את דברה בנושא. הוא ציין שהפעולות ההנדסיות שישראל מבצעת לאורך הגבול לא יגנו עליה וכי הכוח שצברה “ההתנגדות” ברצועה נועד להגן לא רק על הרצועה אלא על העם הפלסטיני בכללותו, כולל בירושלים (שהאב, 29 בדצמבר 2021).
התבטאויות אסמאעיל הניה
  • במהלך השבוע צוטטו דברים שנשא אסמאעיל הניה בשתי הזדמנויות:
    • במסגרת כנס בנושא ירושלים אמר הניה כי ביהודה ושומרון נראים סימנים ראשונים של אנתיפאדה והתעוררות “ההתנגדות” מחדש. הוא ציין לטובה את העם הפלסטיני ביהודה ושומרון אשר לדבריו, הכשיל את כל תכניותיה של ישראל ששמו להן מטרה ליצור “פלסטיני חדש” שיעסוק רק במצב הכלכלה והמחיה. הוא גם ציין בדבריו ש”ההתנגדות” עוברת ממצב של הגנה למצב של התקפה וכוננות לכל עימות עתידי (אלאקצא, 29 בדצמבר 2021).
    • בראיון נרחב שהעניק לאלג’זירה התייחס הניה למספר נושאים (אלג’זירה, 2 בינואר 2022):
      • היחסים עם איראן: היחסים עם איראן הם יחסים איתנים שנמשכים לאורך שלושים שנה אך יחד עם זאת הדגיש שחמאס לא תלחם “מלחמת פרוקסי” עבור אף אחד. הוא ציין שפרויקט יצור הרקטות של חמאס החל בשנת 2009-2008 מיד לאחר מבצע “עופרת יצוקה” וכי איראן ומספר מדינות תמכו בפרויקט הייצור העצמי. הוא אף נקב בסכום של 70 מיליון דולרים אותו, לדבריו, העבירה איראן לתמיכה בתוכנית.
      • היחסים עם סעודיה: השינוי ביחסים עם סעודיה היה לאחר שהאחים המוסלמים גורשו מהממלכה והרשויות בסעודיה עצרו את נציג התנועה בריאצ’.
      • היחסים עם סוריה: ציין כי היחסים הם טובים והזכיר כי סוריה סיפקה תמיכה כספית לחמאס במשך תקופה ארוכה.
      • השבויים הישראלים: הזרוע הצבאית של חמאס מחזיקה בארבעה חיילים ישראליים ואם ישראל לא תשתכנע להגיע לעסקה חמאס תכפה עליה את העסקה והם אף יחטפו חיילים נוספים באמצעות זרועותיהם הפרוסות בכל מקום.
אסמאעיל הניה מתראיין לערוץ אלג'זירה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 2 בינואר 2022)
אסמאעיל הניה מתראיין לערוץ אלג’זירה
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 2 בינואר 2022)
יחסי חמאס חזבאללה
  • על פי דיווח עיתונאי, גורמים בחזבאללה מסרו לנציגי הארגונים הפלסטינים בבירות, כי הארגון אינו מעוניין במגעים רשמיים עם בכירי חמאס בקטר ומעדיף לקיים קשר עם נציגי התנועה ברצועת עזה. לדבריהם חזבאללה מוכן לקבל כל מסר מחמאס, בתנאי שהתקשורת כולה תתבצע דרך התנועה ברצועה (ראי אליום, 29 בדצמבר 2021). יתכן והדברים נאמרו על רקע הדיווח שחסן נצראללה סירב להיפגש עם ח’אלד משעל, בשעה שביקר לאחרונה בלבנון.
ביקור משלחת חמאס באלג’יריה
  • משלחת חמאס ערכה ביקור באלג’יריה. בראש המשלחת עמד סאמי אבו זהרי, ראש המחלקה המדינית של חמאס בחו”ל ומחמד עת’מאן נציג חמאס באלג’יריה. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם ראשי הגושים הפרלמנטאריים במדינה. המשלחת קיבלה בברכה את הזמנתו של נשיא אלג’יריה לערוך פגישה כלל פלסטינית במדינה והודתה לאלג’יריה על דחייתה את הנורמליזציה עם ישראל (אתר חמאס, 30 בדצמבר 2021).
משלחת חמאס באלג'יריה (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)     משלחת חמאס באלג'יריה (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)
משלחת חמאס באלג’יריה (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)
מינוי שרים חדשים בממשלת הרשות
  • אבראהים מלחם, דובר הממשלה, הודיע על מינוי שני שרים חדשים בממשלת הרשות. במסגרת זאת מונה זיאד הב אלריח, ראש הביטחון המסכל, לשר הפנים וחאתם אלבכרי כשר ההקדשים (אלרסאלה, 1 בינואר 2022). ב-1 בינואר 2022 נערך טקס ההשבעה של שני השרים החדשים בלשכת אבו מאזן. יצוין שמחמד אשתיה החזיק בשני תפקידים אלה מאז הרכבת ממשלתו ב-2019 (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 1 בינואר 2022). חילופי הגברי נערכים לאחר שבאוגוסט 2021 אישר הוועד המרכזי של פתח תהליך של חילופין בממשלה.
  • זיאד הב אלריח הינו איש פתח ותיק, חבר המועצה המהפכנית של פתח. נולד בשנת 1960 בג’נין. בלט בפעילותו במהלך האנתיפאדה הראשונה ונעצר בשל כך מספר פעמים והיה כלוא מספר שנים בכלא בישראל. מאז שנת 2004 משמש כמפקד מנגנון הביטחון המסכל ביהודה ושומרון (סוא, 1 בינואר 2022). השיח’ חאתם אלבכרי נולד בשנת 1964 בחברון. משמש כשופט שרעי מוסלמי ודרשן של המסגד המוסלמי של מערת המכפלה בחברון (ויקיפדיה, 3 בינואר 2022).
טקס השבעת האמונים של זיאד הב אלריח והשיח' חאתם אלבכרי בלשכת אבו מאזן (ופא, 1 בינואר 2022)     טקס השבעת האמונים של זיאד הב אלריח והשיח' חאתם אלבכרי בלשכת אבו מאזן (ופא, 1 בינואר 2022)
טקס השבעת האמונים של זיאד הב אלריח והשיח’ חאתם אלבכרי בלשכת אבו מאזן (ופא, 1 בינואר 2022)
פגישת יו”ר הרשות הפלסטינית עם שר הביטחון, בני גנץ
  • ב-28 בדצמבר 2021 נפגשו שר הביטחון בני גנץ ויו”ר הרשות אבו מאזן בביתו של גנץ בראש העין. במהלך הפגישה הדגיש גנץ בפני אבו מאזן את חשיבות התיאום הביטחוני וציין כי יש בכוונתו להמשיך בנקיטת צעדים בוני אמון מול הרשות הפלסטינית. חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות, ציין שהפגישה עסקה בחשיבות יצירת אופק מדיני שיוביל לפתרון מדיני על פי ההחלטות הבינלאומיות. כמו כן, לדבריו, נדון בפגישה המצב המתוח בשטח בעקבות פעולות המתיישבים היהודים. הפגישה גם עסקה במספר רחב של סוגיות ביטחוניות כלכליות והומניטאריות. בהמשך לפגישה דיווח חסין אלשיח’ כי אושרה פעימה נוספת של רישום 6,000 תושבים פלסטינים במרשם האוכלוסין ביהודה ושומרון ומתן אישור לעדכן עוד 3,500 תושבים השוהים ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 29 בדצמבר 2021)[3].
  • הפגישה זכתה לתהודה תקשורתית בולטת, בכלי התקשורת הפלסטינים. גם העובדה שהיא התקיימה בביתו של בני גנץ הודגשה בדיווחים אלה. כלי תקשורת שאינם מזוהים עם אבו מאזן מתחו ביקורת על הפגישה והביעו תמיהה מדוע הלך אבו מאזן לפגוש את שר הביטחון בביתו. בחמאס ובג’האד האסלאמי נמתחה ביקורת, תוך שימוש במונחים כגון “פשע לאומי” “עלבון לדם השהידים” ו”ביקור שמשרת רק את האויב הציוני”.
בני גנץ מעניק לאבו מאזן את הלפיד הפלסטיני המסורתי המסמל את יום יסוד פתח ומאחל לו "יום יסוד מבורך".      ביקורת על אבו מאזן בעקבות היתרי ה-VIP שהוענקו לו כמחווה ישראלית תמורת המשך התיאום הביטחוני עם ישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 30 בדצמבר 2021)
מימין: בני גנץ מעניק לאבו מאזן את הלפיד הפלסטיני המסורתי המסמל את יום יסוד פתח ומאחל לו “יום יסוד מבורך”. משמאל: ביקורת על אבו מאזן בעקבות היתרי ה-VIP שהוענקו לו כמחווה ישראלית תמורת המשך התיאום הביטחוני עם ישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 30 בדצמבר 2021)
  • חמאס פרסמה הודעת גינוי רשמית. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי עיתוי הפגישה במקביל להתקפות המתנחלים מוסיף לפשע של הנהגת הרשות ומהווה פגיעה באנתיפאדה. הוא ציין שהתנהלות הרשות מעמיקה את הפילוג הפוליטי הפלסטיני, מעודדת גורמים באזור החפצים בנורמליזציה עם ישראל ומחלישה את העמדה הפלסטינית המתנגדת לנורמליזציה (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 28 בדצמבר 2021). ארגונים ברצועת עזה אף קיימו ישיבה משותפת כדי לדון בצעדי התגובה לפגישה. הארגונים ציינו כי הפגישה מעניקה כיסוי רשמי לנורמליזציה מצד העם הפלסטיני. הם קראו לאחד מאמצים ולגבש הנהגה לאומית מאוחדת שתבצע “התנגדות עממית” (ערוץ הטלגרם של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021).
  • בתגובה לביקורות הצדיק חסין אלשיח’ את הפגישה בציינו, כי פגישה שכזאת היא בבחינת אתגר גדול וכי זו הייתה הזדמנות אחרונה לפני הפיצוץ והכניסה למבוי סתום. לדבריו זהו ניסיון רציני ונועז לפעול בדרך מדינית ולגיטימית מבחינה בינלאומית, כדי לשים קץ להסלמה נגד העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 29 בדצמבר 2021).
  • מניר אלג’אע’וב, בכיר בפתח, הצדיק אף הוא את הפגישה בציינו שהעם הפלסטיני חייב לדפוק על כל הדלתות. הוא אף ציין, כי בזמן הפגישה שהה מחמוד אלעאלול, סגנו של אבו מאזן בפתח, בכפר בורקה ונלחם נגד מתנחלים. לדבריו, שתי הצורות הללו הן מסר ברור להתעקשותו של העם הפלסטיני לדפוק על כל הדלתות וחייבים לשלב את כל צורות ההתנגדות והמדיניות כדי להביא לסיום “הכיבוש” (קדס, 29 בדצמבר 2021).
שיחת אבו מאזן עם נשיא רוסיה
  • אבו מאזן שוחח ב-30 בדצמבר 2021 עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. על פי הודעת לשכת אבו מאזן עסקו השיחות בסוגיות שעלו במהלך הפגישה עם שר הביטחון בני גנץ. על פי כלי התקשורת הפלסטינים הזהיר אבו מאזן מפני פיצוץ המצב ביהודה ושומרון אם ימשכו הצעדים החד-צדדיים של ישראל. הוא גם הדגיש כי יש לעצור את ההתנחלויות, החרמת אדמות, הריסת בתים וגירוש תושבים פלסטינים ממזרח ירושלים. עוד אמר כי על רקע העדר מסלול מדיני, המשך התנגדות ישראל לפתרון שתי מדינות והמשך הפגיעה בכלכלה הפלסטינית, יקבלו הפלסטינים החלטות נחרצות (ופא, 30 בדצמבר 2021).
המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית
  • בפתח ישיבת הממשלה השבועית דיווח מחמד אשתיה על השיפור בכלכלה הפלסטינית במהלך שנת 2021. לדבריו, למרות המצוקה הפיננסית של הרשות, מגפת הקורונה וצעדי ישראל נגדם, בשנת 2021 נרשמה צמיחה של 6.7% בכלכלה הפלסטינית. היקף הייצוא גדל ב-14% לעומת שנת 2020. שיעור האבטלה הממוצע ירד ל-27.8% ( 17% ביהודה ושומרון ו-51% ברצועת עזה). לדבריו, הם צופים בשנת 2022 צמיחה של 4% בכלכלה הפלסטינית. עוד ציין אשתיה, כי פערי השכר של פועלים פלסטיניים המועסקים במדינת ישראל לעומת העובדים בשטחי הרשות היו מאד בולטים, דבר שגרם למצוקת כוח אדם בשוק המקומי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 3 בינואר 2022).
  • מחמד אשתיה נפגש עם ח’אלד אלעסילי, שר הכלכלה ברשות, וצוות משרדו. אשתיה שיבח את מאמצי משרד הכלכלה לפיתוח וצמיחת הכלכלה הפלסטינית, חרף “המכשולים שמציבה ישראל” וחרף מגפת הקורונה. הוא הדגיש שהכלכלה מהווה מנוף פוליטי וכלי מאבק להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וכי הם ממשיכים לפעול להתנתקות כלכלית הדרגתית מהתלות בישראל ולחיזוק התוצר הלאומי (אלחיאת אלג’דידה, 2 בינואר 2022).
ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה נפגש במשרד הכלכלה הפלסטיני עם ח'אלד אלעסילי, שר הכלכלה, ובכירי משרדו (אלחיאת אלג'דידה, 2 בינואר 2022)
ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה נפגש במשרד הכלכלה הפלסטיני עם ח’אלד אלעסילי, שר הכלכלה, ובכירי משרדו (אלחיאת אלג’דידה, 2 בינואר 2022)
כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה
  • ב-3 בינואר 2022 התקיים הכינוס ה-9 של המועצה המהפכנית של פתח תחת הכותרת “מושב העמידה האיתנה ומושב ההתנגדות העממית”. בנאום שנשא אבו מאזן בפתח הכינוס הוא שב והדגיש כי הם ימשיכו לדבוק באדמתם חרף הלחצים המופעלים עליהם. אבו מאזן גם ברך את “גיבורי ההתנגדות העממית בדרכי שלום” (מונח מקורי שאבו מאזן מרבה להשתמש בו, וכולל אלימות ללא שימוש בנשק חם), אשר עומדים בהתנגדותם בכפרים ובמחנות הפליטים נגד “טרור” המתנחלים ותוקפנותם בחסות צה”ל. בהתייחסו למצב הכלכלי ולמצוקה הכספית של הרשות אמר כי מוטל עליהם “מצור” שנועד להפעיל עליהם לחץ עוד ציין, כי הם לא יוותרו על השהידים שלהם, על האסירים והלוחמים שלהם (רמז לגבי המשך הענקת הקצבאות שלהם) (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בינואר 2022).
אבו מאזן בפתיחת כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בינואר 2022)
אבו מאזן בפתיחת כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 בינואר 2022)
אירועי יום השנה ליסוד פתח
  • תנועת פתח ציינה את יום השנה ה-57 להקמתה בעצרות ואירועים ברצועת עזה וביהודה ושומרון. לרגל האירוע נשא אבו מאזן נאום בו פנה לישראל ואמר כי הפלסטינים לא יקבלו את המשך “הכיבוש,, בניית ההתנחלויות, יהוד ירושלים והפגיעה במקומות הקדושים לא משנה כמה קורבנות יהיו. הוא הדגיש שפתח תמשיך במאמציה להקים ממשלת אחדות לאומית הכוללת את הארגונים הפלסטינים המחויבים למוסדות הלאומיים והבינלאומיים. עוד ציין כי הם מושיטים את ידם לעשיית שלום צודק וכולל במסגרת ועידה בינלאומית ובחסות הקוורטט הבינלאומי במטרה לסיים את “הכיבוש” (ופא, 31 בדצמבר 2021).
  • בהודעה שפרסמה, הביעה פתח תמיכה בפיוס הפנים-פלסטיני וקראה לחמאס ולארגונים לפעול על-פי האינטרס הלאומי. פתח קראה להמשך המאבק העממי בישראל והדגישה את הצורך לפעול כדי להשפיע על דעת הקהל העולמית. עוד ציינה כי היא הצליחה לקבע בזירה הבינלאומית את דמותה של ישראל כמשטר גזעני המבצע אפרטהייד, מעשי טבח, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות (ופא, 31 בדצמבר 2021).
  • לציון יום השנה נערכו עצרות בטול כרם, בית לחם, ג’נין, חברון ויריחו. בעצרת בחברון אמר מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, כי פתח עודנה דבקה בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. בעצרת ביריחו בירך ג’בריל אלרג’וב את השהידים ואת בני העם הפלסטיני הדבקים באדמת בקעת הירדן (ופא, 1 בינואר 2022).
 פעילי פתח רעולי פנים בעצרת של הפתח במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (ופא, 1 בינואר 2022).   מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביריחו מציינים את יום השנה(ופא, 31 בדצמבר 2021)
מימין: פעילי פתח רעולי פנים בעצרת של הפתח במחנה הפליטים אלדהישה בבית לחם (ופא, 1 בינואר 2022). משמאל: מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביריחו מציינים את יום השנה(ופא, 31 בדצמבר 2021)
  • ברצועת עזה ערך הזרם הרפורמיסטי המונהג על ידי מחמד דחלאן אירוע לציון הקמת פתח.. נמסר כי במהלך האירוע נשא דברים צאלח אלעויצי, מזכ”ל פתח/זרם דח’לאן ברצועה. בדבריו מתח ביקורת על אבו מאזן הוא קרא לו להגיע לעזה ולהשיב את הלכידות לעם הפלסטיני. הוא גם בירך את הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועה (סוא, 31 בדצמבר 2021). במקביל נערכה עצרת של פתח.
עצרת פתח בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 31 בדצמבר 2021)     עצרת פתח בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 31 בדצמבר 2021)
עצרת פתח בעזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 31 בדצמבר 2021)
שלב שני של בחירות מקומיות
  • ועדת הבחירות המרכזית ברשות הפלסטינית פרסמה הודעה לפיה חמאס הגיבה לפניית ועדת הבחירות בנוגע לתנאים שהציבה להשתתפות בבחירות המקומיות. בהודעת הוועדה נמסר כי חנא נאצר, יו”ר ועדת הבחירות, הגיב לדרישות חמאס ואמר, כי הדרישות הן פוליטיות והיענות להן היא לא בסמכות הוועדה אלא בסמכות ממשלת הרשות. חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הודעה מטעם חמאס בה אישר את הדיווח. לדבריו הם הודיעו לחנא נאצר כי ייקחו חלק במערכת הבחירות רק אם היא תהיה חלק ממהלך נרחב יותר, שיכלול בחירות כלליות ורק אם הם יקבלו ערבויות שאבו מאזן לא יבטל את הבחירות ברגע האחרון (דניא אלוטן, 2 בינואר 2022).
יהודה ושומרון
  • על פי נתוני משרד הבריאות (3 בינואר 2022) מספר החולים הפעילים עומד  על 1,898 (לעומת 2,199 ב-27 בדצמבר 2021), 57 חולים מאושפזים בטיפול נמרץ מהם 17 מונשמים. מספר הנפטרים הוא 2,969 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 3 בינואר 2022). ד”ר כמאל אלשח’רה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני, דיווח כי נרשמו עשרה חולים נוספים באומיקרון ביהודה ושומרון. לפיכך מספר החולים בזן החדש עלה ל-76 בגדה ואחד ברצועת עזה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 2 בינואר 2022)
  • שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה דיווחה על קבלת כ-453,000 מנות חיסונים של מודרנה באמצעות COVAX , אשר נתרמו על ידי גרמניה ואיטליה. מנות אלה ישמשו להשלמת קמפיין החיסונים הלאומי (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 30 בדצמבר 2021).
רצועת עזה
  • משרד הבריאות בעזה דיווח כי ברצועה 1,411 חולים פעילים (לעומת 1,620 חולים פעילים ב-28 בדצמבר 2021). מתוך 1,323 בדיקות שנעשו ביממה האחרונה דווח על 103 חולים חדשים (כ- 8% חיוביים). סך כל הנפטרים ברצועה עומד על 1,711 (לעומת  1,696 ב-28 בדצמבר 2021). 65 חולים מאושפזים בבתי החולים ברצועה מהם 44 חולים קשים. סה”כ מחוסנים ברצועה- 547,448 (לעומת 539,340 ב-28 בדצמבר 2021) (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 4 בינואר 2022). נמסר כי ח’אלד משעל, חלה בקורונה והוא נמצא בבידוד בביתו (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בינואר 2022).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] השאם אבו הואש, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין, בן 40, נשוי ואב לחמישה ילדים, מדורא (דרומית לחברון). אבו הואש נעצר באוקטובר 2021 והוטל עליו מעצר מנהלי של שישה חודשים. מאז תחילת מעצרו הוא שובת רעב. אבו הואש היה כלוא בעבר בישראל וריצה שמונה שנות מאסר.
[3] משמעות הדבר היא כי תושבים אלה, שהיו עד עתה חסרי מעמד, יהפכו לאזרחי קבע בעלי זכויות בשטחי הרשות הפלסטינית והם יזכו לתעודת זהות פלסטינית.