חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (3 – 17 באוקטובר 2017)

הודעת קבלת האחריות של מחוז סיני של דאעש לפיגועים שביצע נגד צבא מצרים בשיח' זויד ואלעריש ולירי שתי רקטות גראד לעבר מועצה אזורית אשכול (dawaalhaq, 16 באוקטובר 2017)

הודעת קבלת האחריות של מחוז סיני של דאעש לפיגועים שביצע נגד צבא מצרים בשיח' זויד ואלעריש ולירי שתי רקטות גראד לעבר מועצה אזורית אשכול (dawaalhaq, 16 באוקטובר 2017)

נעלים צבאיות במסווה של משלוח נעלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 באוקטובר 2017)

נעלים צבאיות במסווה של משלוח נעלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 באוקטובר 2017)

הקמת מכשולים וגדרות תיל באזור החיץ לאורך גבול מצרים – רצועת עזה (צות אלאמה, 14 באוקטובר 2017)

הקמת מכשולים וגדרות תיל באזור החיץ לאורך גבול מצרים – רצועת עזה (צות אלאמה, 14 באוקטובר 2017)

נעים אלע'ול, מסייר לאורך גבול רצועת עזה- מצרים (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי בעזה, 3 באוקטובר 2017)

נעים אלע'ול, מסייר לאורך גבול רצועת עזה- מצרים (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי בעזה, 3 באוקטובר 2017)

עזאם אלאחמד (מימין), ראש משלחת פתח וצאלח אלעארורי (משמאל), ראש משלחת חמאס, חותמים על הסכם הפיוס בקהיר. ברקע יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שר המודיעין המצרי ח'אלד פוזי ובכיר פתח רוחי פתוח (ופא, 12 באוקטובר 2017

עזאם אלאחמד (מימין), ראש משלחת פתח וצאלח אלעארורי (משמאל), ראש משלחת חמאס, חותמים על הסכם הפיוס בקהיר. ברקע יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שר המודיעין המצרי ח'אלד פוזי ובכיר פתח רוחי פתוח (ופא, 12 באוקטובר 2017

תושבים חוגגים את חתימת הסכם הפיוס בכיכר החייל האלמוני בעזה (ופא, 12 באוקטובר 2017).

תושבים חוגגים את חתימת הסכם הפיוס בכיכר החייל האלמוני בעזה (ופא, 12 באוקטובר 2017).

  • בתחילת אוקטובר 2017 בוצע פיגוע דקירה נגד תושב אלקנה, שגופתו נמצאה במחסן בכפר קאסם. שירות הביטחון הכללי הודיע, כי עצר שני פלסטינים מקבטיה המעורבים ברצח ממניעים לאומניים וכי המדובר בפעולת טרור.
  • השבוע שוגרו שתי רקטות מצפון סיני לעבר חבל אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הירי בוצע על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש כחלק ממתקפה רחבה נגד כוחות הביטחון המצריים.
  • ב-12 באוקטובר 2017 נחתם הסכם פיוס בין פתח לבין חמאס, שמטרתו להביא “לסיום הפילוג הפלסטיני”. ההסכם נחתם בקהיר בתיווכה של מצרים. על פי ההסכם יועבר השלטון ברצועה לידי ממשלת ההסכמה תוך הצבת לוח זמנים ברור למימוש ההחלטות בטווח של שבועות וחודשים.
  • ההסכם כולל העברת כל המעברים לידי הרשות הפלסטינית עד ל-1 בנובמבר 2017 . הוא קובע, כי תתקיים פגישת מומחים שתקבע את אופן פעילותם של מנגנוני הביטחון ברצועה . כמו כן נקבע שיש למצוא פתרון לנושא פקידי הממשל המשרתים ברצועה (רבים מהם פעילי חמאס) עד 1 בפברואר 2018.
  • בהסכם לא נכללו מספר נושאים רגישים (וחשובים, שהעלאתם הייתה עלולה למנוע חתימתו: עתידם של הזרוע הצבאית של חמאס והנשק שברשותה; פעילות חמאס ביהודה ושומרון; ביטול הסנקציות שהטיל אבו מאזן על הרצועה; הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית וסוגיית חברות חמאס באש”ף.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • פיגוע דקירה: ב-4 באוקטובר 2017 נמצאה גופת גבר כבן שבעים במבנה בכפר קאסם שעליה סימני דקירה רבים. צוות מגן דוד אדום שהגיע למקום קבע את מותו. הנרצח תושב אלקנה, אשר היה ברשותו מחסן באזור התעשייה של כפר קאסם. ב-8 באוקטובר 2017 הודיע שירות הביטחון הכללי, כי עצר שני פלסטינים מקבטיה המעורבים ברצח וכי המניע לרצח היה לאומני ומדובר בפיגוע טרור.
  • ב-11 באוקטובר 2017 עצרו לוחמי משמר הגבול פלסטיני שוהה בלתי חוקי בשטח ישראל. הפלסטיני שהתנגד באלימות למעצרו שלף סכין וניסה לדקור את הלוחמים. הוא נעצר והובא לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 באוקטובר 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו הפרות הסדר וההפגנות ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכו יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה רבים. להלן אירועים בולטים:
    • 16 באוקטובר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו את עבד אלרחמן אלג’ליס, בן 30, ממחנה הפליטים ג’לזון (סמוך לראמאללה). העצור התכוון לבצע פיגוע בשטח ישראל (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 באוקטובר 2017). על פי התקשורת הפלסטינית הוא נעצר לאחר שנטען, כי פרסם בדף הפייסבוק שלו צוואה בה הודיע על כוונתו לבצע פיגוע נגד ישראל (מען, חשבון הטוויטר PALINFO, 17 באוקטובר 2017). בשעות הבוקר המוקדמות (ככל הנראה סמוך למעצרו) פרסם אלג’ליס פוסט בפייסבוק בו הדגיש, כי לא התכוון לבצע פיגוע וכי פרסם לפני מספר ימים הודעת אבל על מות בן דודו (דף הפייסבוק של עבד אלרחמן אלג’ליס, 17 באוקטובר 2017).
    • 15 באוקטובר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטיני מג’נין שהגיע לבית המשפט הצבאי. ברשותו נמצא מטען צינור. הוא נעצר והובא להמשך חקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 באוקטובר 2017).
    • 15 באוקטובר 2017 – בפעילות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים דהישה נפגע פלסטיני ברגלו מירי, לאחר שהיה מעורב בהפרות סדר אלימות (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 באוקטובר 2017).
    • 14 באוקטובר 2017 – לוחמי משמר הגבול סיכלו הברחה של שלושה פלסטינים תושבי שכם לשטח ישראל. השלושה נעצרו כאשר היו דחוסים בתא מטען של כלי רכב פרטי, שניסה לעבור דרך מעבר חזמה (דף הפייסבוק צבע אדום, 14 באוקטובר 2017).
    • 13 באוקטובר 2017 – פלסטינים התפרעו סמוך לבית חגי (אזור חברון). הם יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים, אשר הגיבו בירי לפיזור הפגנות (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 באוקטובר 2017).
    • 12 באוקטובר 2017 – פלסטינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים בעיסאויה (צפון ירושלים). שוטר נפצע באורח קל ופונה לבית החולים (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 באוקטובר 2017).
    • 12 באוקטובר 2017 – משטרת ירושלים עצרה צעיר פלסטיני, שיידה אבנים לעבר הרכבת הקלה באזור שועפאט. לא היו נפגעים. לרכבת נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום,12 באוקטובר 2017).
    • 12 באוקטובר 2017 – אבנים יודו לעבר כוחות הביטחון הישראליים שפעלו במחנה הפליטים ג’לאזון, סמוך לראמאללה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 באוקטובר 2017).
    • 11 באוקטובר 2017 – פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוח צה”ל שפעל סמוך לשכם . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 באוקטובר 2017).
    • 10 באוקטובר 2017 – לוחמי משמר הגבול עצרו פלסטיני בכפר בידו, שהיה מעורב על פי החשד בהפרות סדר ויידה אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. במהלך חיפוש שערכו הכוחות בביתו נמצאו אמצעי לחימה רבים בין היתר חלקיםהמשמשים לייצור כלי נשק מאולתרים (דף הפייסבוק צבע אדום,10 באוקטובר 2017). 
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל

  • ב-15 באוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון סיני לעבר שטח ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הרקטות שוגרו על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. על פי הודעת דאעש בוצע הירי כחלק ממתקפה רחבה של הארגון, שכוונה בעיקר נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני (חק, 16 באוקטובר 2017).
  • ב-8 באוקטובר 2017 שוגרה רקטה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה, סמוך לגדר הביטחון. שום גורם לא קיבל אחריות על הירי אולם גורמים סלפים ברצועה ברכו עליו. בתגובה ביצעו כוחות צה”ל ירי לעבר מספר מטרות במרכז רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי צה”ל ביצע ירי ארטילרי לעבר עמדת תצפית של חמאס מזרחית למחנה הפליטים אלמע’אזי, במרכז רצועת עזה, העמדה נהרסה. לא דווח על נפגעים (מען, אלג’זירה נט, 8 ו-9 באוקטובר 2017).
נפילות רקטות בחתך חודשי

נפילות רקטות בחתך חודשי
* שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש.
** בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש.
* בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

ירי לעבר כוחות צה”ל הגבול הרצועה
  • ב-11 באוקטובר 2017 בוצע ירי לעבר כוח צה”ל שעסק בעבודות שגרתיות סמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. הכוח השיב באש לעבר מספר פלסטינים שזוהו במקום. לא היו נפגעים. נגרם נזק לגדר המערכת. בתגובה ביצעו טנקים של צה”ל ירי לעבר עמדה של חמאס סמוך לגבול הרצועה (דף הפייסבוק צבע אדום, 11 באוקטובר 2017)..
ניסיון הברחה במעברים
  • בודקים ביטחוניים של רשות המעברים במעבר כרם שלום יחד עם נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים עצרו ב-8 באוקטובר 2017 לבדיקה משאית שעליה הועמס משלוח גדול של נעלי בית לרצועת עזה. בבדיקת משלוח הנעלים נחשף ניסיון הברחה של אלפי נעלים צבאיות, שיועדו ככל הנראה לפעילי יחידות העילית של הזרוע הצבאית של חמאס. הנעלים הוסלקו בתוך נעלי פוך ופרווה שלמעשה נתפרו עליהן ( (אתרי חדשות, 8 באוקטובר 2017).
 נעלים צבאיות במסווה של משלוח נעלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 באוקטובר 2017)   נעלים צבאיות במסווה של משלוח נעלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 באוקטובר 2017)
נעלים צבאיות במסווה של משלוח נעלי בית (דף הפייסבוק של משרד הביטחון, 8 באוקטובר 2017)
המצב ההומניטארי
אספקת חשמל ברצועה
  • מחמד ת’אבת, דובר חברת החשמל, אמר כי שיפור אספקת החשמל תלוי בהחלטות ממשלת ההסכמה ובמשך תקופת העברת הסמכויות על הרצועה לידי ממשלת ההסכמה. לדבריו אין ספק כי במהלך הימים הבאים תשופר אספקת החשמל. הוא ציין, כי כרגע מסופק החשמל למשך שש שעות ולאחר מכן עשר שעות הפסקה (דניא אלוטן, 15 באוקטובר 2017).
מעבר רפיח
  • רשות המעברים מסרה על פתיחתו של מעבר רפיח החל מ-16 באוקטובר 2017 עבור מקרים הומניטאריים ועבור ממתינים משני הצדדים (אמד, 15 באוקטובר 2017). אולם, בעקבות מתקפה שביצעו פעילי דאעש בחצי האי בסיני נגד עמדות של צבא מצרים בשיח’ זויד הודיעה מצרים כי החליטה לבטל את פתיחת המעבר (צפא, 16 באוקטובר 2017).
סיום בניית אזור החיץ שעל גבול רצועת עזה מצרים
  • תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועת עזה והאחראי על מנגנוני הביטחון, הודיע כי חמאס סיימה לבנות את רצועת החיץ על גבול מצרים רצועת עזה. לדבריו הונחו במקום גדרות תיל דוקרני, הותקנו מצלמות מעקב והוקם חדר בקרה. אבו נעים ציין כי בימים הקרובים תקיים חמאס מסיבת עיתונאים במסגרתה ייחשף היקף העבודות שבוצעו במקום בפרט בכל הקשור לאבטחת הגבול (אליום אלסאבע, 6 באוקטובר 2017).
  • נעים אלע’ול, ראש מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס, ערך סיור לאורך גבול רצועת עזה- מצרים כדי לעקוב מקרוב אחר העבודות להקמת אזור החיץ והמתקנים השונים במקום (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי בעזה, 3 באוקטובר 2017). לדבריו מצרים הבטיחה להם אספקה של כלי רכב סיור, אמצעי לחימה ואמצעי מעקב לצורך אבטחת הגבול (אלמצרי אליום, 7 באוקטובר 2017)[2]. עתה נותרה השאלה האם בעקבות הסכם הפיוס עם הרשות הפלסטינית יועבר הפיקוח על אזור החיץ לידי מנגנוני הביטחון של הרשות.
פעילות חמאס נגד גורמים סלפים
  • איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, מסר כי מנגנוני הביטחון עצרו את נור עיסא מבכירי הסלפים הג’האדיסטים ברצועה שהיה מבוקש מזה כשנה (אתר משרד הפנים ברצועה, 7 באוקטובר 2017). נור עיסא ממחנה הפליטים אלבריג’, עמד בראש ארגון “צאצאי הנביא בכנפי ירושלים” (אכנאף אלצחאבה באכנאף בית אלמקדס). יחד עמו נעצרו מספר פעילים ג’האדיסטים בכירים נוספים. מרכז ההסברה אבן תימיה אישר את דבר מעצרו ותקף את מנגנון בטחון הפנים של חמאס (חק, 7 באוקטובר 2017; מען, 7 באוקטובר 2017; אלחיאת, 8 באוקטובר 2017).
מינוי סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס
  • חמאס הודיעה כי במהלך כינוס מועצת השורא נבחר צאלח אלעארורי לסגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס (אתר תנועת חמאס, 9 באוקטובר 2017). אלעארורי החליף בתפקיד את מוסא אבו מרזוק, אשר, לדברי בכיר חמאס, על פי תקנון התנועה לא יכול היה להיבחר לקדנציה שנייה ברציפות[3]. במסגרת תפקידו עמד אלערורי בראש משלחת חמאס לשיחות בנושא הסכם הפיוס.
 צאלח אלעארורי (אתר חמאס באינטרנט, 17 באוקטובר 2017)   הודעת חמאס על מינויו לתפקיד (אתר תנועת חמאס, 9 באוקטובר 2017)
מימין: צאלח אלעארורי (אתר חמאס באינטרנט, 17 באוקטובר 2017) משמאל: הודעת חמאס על מינויו לתפקיד (אתר תנועת חמאס, 9 באוקטובר 2017)

צאלח אלעארורי, הוא יליד 1966 מוצאו מהכפר עארורה (אזור ראמאללה). הוא היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון בשנות התשעים. הוא נעצר ע”י ישראל בשנת 1992 ונדון לחמש שנות מאסר בגין חברות בארגון טרור. מאז ריצה תקופות מאסר שונות. הוא שוחרר ב-30 במרץ 2010 מהכלא הישראלי וגורש מישראל. צאלח אלעארורי עבר לירדן ומשם לסוריה.

  • בסוריה שב צאלח אלעארורי לעסוק בהכוונת טרור בצד עיסוקיו האחרים. עם הגעתו לסוריה נבחר אלעארורי כחבר הלשכה המדינית של חמאס וקיבל לידיו את תיק האסירים. במסגרת זו אף היה שותף במשא ומתן בעסקת שליט. עם עזיבת הנהגת חמאס את המפקדה בדמשק, לאחר פרוץ מלחמת האזרחים, הגיע אלעארורי לתורכיה וקבע את מושבו באיסטנבול, שם הקים שם משרד מדיני של חמאס. ממקום מושבו בתורכיה הוא המשיך לפעול להקמה, מימון וחיזוק התשתית הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. מאז הגיע לתורכיה צבר המשרד כוח ומעמד והוא שימש כנציגות חמאס בתורכיה. בפועל עסק המשרד “המדיני” גם בהקמת חוליות טרור ביהודה, שומרון וירושלים והפעלתן. באוגוסט 2015 לקראת חידוש היחסים בין ישראל לתורכיה עזב אלערורי את תורכיה ועבר ללבנון משם הוא פועל עתה .
  • בראיון שהעניק אלערורי בתום סבב השיחות בקהיר אמר כי חמאס איננה מעוניינת להיכנס לתהליך מדיני עם ישראל וכי היא רואה את עיקר תפקידה ב”ההתנגדות” (“עד שהכובש יסתלק מאדמתנו”). לדבריו “עם האויב אין פעילות מדינית אלא התנגדות”. יחד עם זאת ציין, כי הסכם הפיוס כולל שותפות בהחלטה על מלחמה ושלום. לדבריו אסור שאיש יפתיע את חמאס בחתימה על הסכם מדיני, אולם גם ההחלטה על עימות עם ישראל צריכה להיות “החלטה לאומית פלסטינית”. הוא הוסיף כי צריכה להיות הסכמה על אופן העימות עם ישראל”על כל צורותיו”. בתשובה לשאלה האם יש כוונה להגיע עם פתח לאסטרטגיה לאומית שתשלב בין הפעילות המדינית ופעילות ההתנגדות, השיב כי חמאס מקווה להגיע ל”אסטרטגיה לאומית כוללת” להתמודדות עם “המפעל הציוני”. הוא הסיף, כי לא יהיה קשה למצוא נוסחה שתאחד בין כולם (אלקדס, 14 באוקטובר 2017).
החתימה על הסכם הפיוס
  • משלחות מצומצמות של חמאס והרשות הפלסטינית הגיעו ב-9 באוקטובר 2017 למצרים לסבב נוסף של שיחות לגיבוש הסכם הפיוס. בראש משלחת חמאס עמד צאלח אלעארורי, לראשונה בתפקדו כסגן יו”ר הלשכה המדינית, כמו כן השתתף במשלחת יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. את הרשות ייצגו בשיחות מאג’ד פרג’, ראש מנגנון המודיעין הכללי, וחסין אלשיח’, ראש המשרד לעניינים אזרחיים המחזיק בתיק הפיוס בפתח.
  • למרות חילוקי הדעות והפערים בין הצדדים, לאחר יומיים של פגישות. ב-12 באוקטובר 2017 הוכרז כי נחתם הסכם בין פתח לחמאס “לסיום הפילוג הפלסטיני”. הפיוס בין הצדדים המהווה סיכום של ההבנות אליהן הגיעו משלחות הצדדים בתיווכה של מצרים (בחתימה על ההסכם היה נוכח ח’אלד פוזי ראש המודיעין הכללי המצרי) (אלאקצא, 12 באוקטובר 2017).

עזאם אלאחמד (מימין), ראש משלחת פתח וצאלח אלעארורי (משמאל), ראש משלחת חמאס, חותמים על הסכם הפיוס בקהיר. ברקע יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שר המודיעין המצרי ח'אלד פוזי ובכיר פתח רוחי פתוח (ופא, 12 באוקטובר 2017)
עזאם אלאחמד (מימין), ראש משלחת פתח וצאלח אלעארורי (משמאל), ראש משלחת חמאס, חותמים על הסכם הפיוס בקהיר. ברקע יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, שר המודיעין המצרי ח’אלד פוזי ובכיר פתח רוחי פתוח (ופא, 12 באוקטובר 2017)

הסכם הפיוס כולל החלטה להעביר את השלטון ברצועה לידי ממשלת ההסכמה, כולל שליטה במעברים תוך הצבת לוח זמנים ברור למימוש ההחלטות בטווח של שבועות וחודשים (בניגוד להסכמים קודמים). מעיון בסעיפי ההסכם עולה, כי קיימים בו ניסוחים מעורפלים וכי הדיון בסוגיות שנויות במחלוקת נדחה באמצעות העברתו לטיפולן של וועדות מקצועיות משותפות. כמו כן נמנע ההסכם מלהזכיר נושאים רגישים בעלי חשיבות דוגמת פירוק הזרוע הצבאית של חמאס, ממשלת האחדות וחברות חמאס באש”ף. בהסכם גם לא נכללה התחייבות של הרשות הפלסטינית לבטל את צעדי הענישה שהטיל אבו מאזן על רצועת עזה. נקבע כי ב-14 בנובמבר 2017 יתקיימו שיחות המשך במצרים (צפא, 14 באוקטובר 2017).

  • מחמד אשתיה, חבר הוועד המרכזי של פתח, קרא בשולי כינוס הבנק העולמי המתקיים בימים אלה בוושינגטון, לקהילה הבינלאומית להתגייס ולהעניק סיוע למימוש הסכם הפיוס. לדבריו, הממשלה כבר החלה ליישם את הסכם והיא תצטרך לטפל במצוקות הומניטאריות ברצועת עזה, דבר המחייב סיוע בינלאומי (מען, 16 באוקטובר 2017).
  • להלן כמה סוגיות מפתח שנדונו בשיחות ומצאו (אן שלא מצאו) את ביטויין בסעיפי ההסכם:
נושא המעברים
  • על פי נוסח ההסכם יש לסיים את העברת כל המעברים לידי ממשלת ההסכמה הלאומית ולאפשר לצוותי הרשות לנהל את המעברים באופן מלא עד ל-1 בנובמבר 2017 (צפא, 14 אוקטובר 2017). ב-16 באוקטובר 2017 הגיעה לרצועת עזה משלחת מטעם מנהלת המעברים ברשות, להתחיל במימוש סעיפי ההסכם . נט’מי מהנא, נועד עם תופיק אבו נעים, האחראי על מנגנוני הביטחון ברצועה (דף הפייסבוק פאל אינפו, 16 באוקטובר 2017). המשלחת גם ביקרה במעבר רפיח ובמעבר כרם שלום (שהאב, 16 באוקטובר 2017).
  • לדברי עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, תוקם רשות מעברים פלסטינית שתקבל לידיה את האחריות על מעבר בית חאנון, מעבר ארז ומעבר כרם שלום לא יאוחר מ-12 לנובמבר 2017. במקביל מכין הצד המצרי את מעבר רפיח לפתיחה . צדו הפלסטיני של מעבר רפיח ינוהל על ידי משמר הנשיאות אשר יתפרס לאורך הגבול. מצרים תאפשר את פתיחת המעבר עבור סיוע הומניטארי לפלסטינים ברצועה אולם כדי לפתוח את המעבר באופן מלא יש להסדיר את ההסכמים שנחתמו עם ישראל ועם מדינות אירופה וכן את ההסכם שנחתם בשנת 2005 (הטלוויזיה הפלסטינית, 12 באוקטובר 2017)[4].
ט'מי מהנא, אחראי המעברים ברשות הפלסטינית, נפגש בעזה עם תופיק אבו נעים, אחראי כוחות ביטחון הפנים ברצועה.    נט'מי מהנא מבקר במעבר רפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 באוקטובר 2017)
מימין : נט’מי מהנא, אחראי המעברים ברשות הפלסטינית, נפגש בעזה עם תופיק אבו נעים, אחראי כוחות ביטחון הפנים ברצועה.
משמאל : נט’מי מהנא מבקר במעבר רפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 באוקטובר 2017)
מנגנוני הביטחון
  • על פי ההסכם הנהגת מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית תגיע לרצועה כדי לבחון את המצב הביטחוני. בעת הביקור תתקיים פגישה בין מומחים, שמטרתה להתחיל לבסס את מעמדם של מנגנוני הביטחון ברצועה. זאת, כהכנה לפגישה בין חמאס לפתח בתיווך מצרים בשבוע הראשון בחודש דצמבר (הטלוויזיה הפלסטינית, 12 באוקטובר 2017).
  • לדברי ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וחבר במשלחת התנועה לדיאלוג קהיר, גיבוש הפתרונות לפעילות המנגנונים הביטחוניים עשוי להימשך ששה חודשים, ולא יעלה על עשרה. לדבריו ממשלת ההסכמה תפקח על תשלום המשכורות לעובדים האזרחיים ולפעילי המנגנונים הביטחוניים (אתר האינטרנט של ערוץ אלאקצא, 14 באוקטובר 2017; אתר תנועת חמאס, 14 באוקטובר 2017).
  • הסכם הפיוס אינו עוסק בפעילות חמאס ביהודה ושומרון אך יש להניח כי חמאס מצפה שמנגנוני הביטחון של הרשות יפסיקו או לפחות יפחיתו את לחציהם על פעילים והתארגנויות של חמאס. לפי שעה אין שינוי בפעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד חמאס ביהודה ושומרון ועדיין מתקיימת פעילות מעצרים וחקירות נגד החשודים בפעילות במסגרת חמאס (אתר חמאס, 16 באוקטובר 2017). בהקשר זה קרא חסן יוסף, בכיר חמאס ביהודה ושומרון, לפתח ולרשות הפלסטינית לנקוט צעדים רציניים ומעשיים בשטח כדי, שהאזרח הפשוט יוכל לחוש בהם ולדעת כי “עבר זמן הפילוג”. הוא הוסיף כי המנגנונים הביטחוניים ממשיכים במעצרים ובזימונים, גם אם בקצב נמוך יותר מבעבר, והביע תקווה כי הם ייפסקו, בפרט כאשר עוצרים על רקע של “התנגדות לכיבוש” (פלסטין און ליין, 16 באוקטובר 2017).
הפקידים הפלסטינים ברצועה
  • במסגרת ההסכם הוטל על ועדה משפטית ומנהלתית, שתורכב על ידי ממשלת ההסכמה הלאומית, למצוא פתרון לנושא פקידי הרצועה לפני 1 בפברואר 2018. בתום עבודת הועדה אמורים פקידי חמאס להשתלב במנגנוני הממשלה. מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, אמר כי הממשלה משקיעה מאמצים להצלחת הסכם הפיוס וכי הוועדה המנהלתית והמשפטית שהורכבה לפיקוח על העובדים ברצועה תתחיל במהלך הימים הקרובים את עבודתה (פלסטין אליום, 16 באוקטובר 2017).
  • לדברי צאלח אלערורי סוכם שוועדה מנהלתית-משפטית מוסכמת, בהשתתפות חמאס ופתח, תהיה אחראית למיזוג וארגון כל העובדים הוותיקים (מתקופת שלטון הרשות) עם העובדים החדשים בארגון אחד שישרת את תושבי הרצועה. לדבריו, על-סמך הנתונים של חמאס, הרצועה זקוקה לעוד 5,000 עובדים נוספים במגזר הציבורי, לאחר שיושלם המיזוג (אלקדס, 12 באוקטובר 2017).
סוגיית הנשק שבידי חמאס
  • נושא עתידה של הזרוע הצבאית של חמאס והנשק שברשותה לא עלה בדיונים אך הוא זכה להתייחסויות רבות. הדוברים צידדו במציאת נוסחה שתאפשר את הישארותה של הזרוע הצבאית תוך הכפפתה למרות הרשות הפלסטינית. להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • לדברי עבאס זכי, חבר הועד המרכזי של פתח, עקרון התפרקות חמאס מנשקה הוא בלתי סביר בעיני הרשות הפלסטינית, שכן היא רואה את נשק “ההתנגדות” כדבר הכרחי. יחד עם זאת לדבריו הם שואפים לקבל החלטה לפיה השימוש בנשק יהיה מותנה בהחלטה לאומית קולקטיבית . לדבריו הם לא דורשים מחמאס או מכל ארגון אחר להתפרק מנשקו ולא יבטלו את החלטת המאבק המזוין אך הם ידרשו שהפעלת הנשק תהיה במסגרת החלטה לאומית (אלשרק אלאוסט, 12 באוקטובר 2017).
    • יחיא מוסא, בכיר חמאס, אמר כי הזרוע הצבאית שייכת לכלל הפלסטינים ולא רק של חמאס. לדבריו הזרוע הצבאית תומכת בפיוס ותפקידה יקבע במשך בהסכמה כללית (דניא אלוטן, 9 באוקטובר 2017).
    • אסאמה אלקואסמי, דובר המועצה המהפכנית של פתח, אמר כי החוק הבינלאומי מאפשר להם להתנגד ל”כובש”. לדבריו פתח מעוניינת בהסכם לאומי כולל שימנע כל פעולה שתגרום נזק לעם הפלסטיני לדוגמא ירי טילים של ארגון שיביא לתקיפות ישראליות שיפגעו בכל העם הפלסטיני (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 16 באוקטובר 2017).
ביטול הסנקציות של אבו מאזן נגד הרצועה
  • בהסכם לא נכללה התחייבות של הרשות הפלסטינית להסיר את הסנקציות נגד הרצועה, שעליהן הכריז אבו מאזן. קודם לחתימת ההסכם הכריז אבו מאזן כי צעדי הענישה יבוטלו רק לאחר שממשלת ההסכמה תשלוט באופן מלא במעברים, במנגנוני הביטחון ובמשרדים (CBC, 3 באוקטובר 2017). גם הוועדה המרכזית של פתח שהתכנסה ב-15 באוקטובר 2017 נמנעה מלהכריז על ביטול צעדי הענישה (אלרסאלה.נט, 15 באוקטובר 2017). הועד הפועל של אש”ף שהתכנס ב-16 באוקטובר 2017 בראשות אבו מאזן לא דן אף הוא בנושא (שהאב, 16 באוקטובר 2017). דוברי פתח מסרו, כי הסרת הסנקציות מותנת בתחילת פעילות ממשלת ההסכמה והועדות שלה ברצועת עזה (דניא אלוטן, 15 באוקטובר 2017).
  • בכירי חמאס מתחו ביקורת על השהיית ביטול הסנקציות באומרם, כי הדבר אינו עולה בקנה אחד עם אווירת הפיוס הכללית. לדבריהם על ממשלת ההסכמה היה לבטל את הסנקציות כבר בישיבתה הראשונה. ביקורת דומה הושמעה על ידי ארגונים נוספים. גם ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי מודגש כי קיימת סחבת בכל הקשור להכרזה על ביטול צעדי הענישה (פלסטין אינפו, 3 באוקטובר 2017).

ימים ספורים לאחר חתימת הסכם הפיוס בין פתח לבין חמאס, מפרסמת חמאס בביטאונה הרשמי היוצא לאור בעזה קריקטורה לפיה האזרח הפשוט בעזה מחפש את הפיוס. בערבית : "פיוס", "היכן הוא ?!" (אלרסאלה נט, 16 באוקטובר 2017)
ימים ספורים לאחר חתימת הסכם הפיוס בין פתח לבין חמאס, מפרסמת חמאס בביטאונה הרשמי היוצא לאור בעזה קריקטורה לפיה האזרח הפשוט בעזה מחפש את הפיוס.
בערבית : “פיוס”, “היכן הוא ?!” (אלרסאלה נט, 16 באוקטובר 2017)

מרכזיותה של מצרים בהסכם הפיוס
  • המעורבות המצרית בחתימת ההסכם זכתה לשבחים מצד שני הצדדים. מצרים ברכה את פתח וחמאס על פעולתן למען האינטרס הלאומי הפלסטיני. ראש המודיעין הכללי המצרי שאף נכח בטקס החתימה אמר כי מצרים מוכנה להשלים את תפקידה בתהליך הפיוס. במקביל הודיעו המצרים על פתיחתה המחודשת של הנציגות ברצועת עזה ועל הקמת נספחות ביטחונית. כמו כן נמסר כי מצרים תשקם את מעבר רפיח כדי שיפעל באופן קבוע וכן תטפל בסוגיות אספקת החשמל הדלק והמים (פלסטין אליום, 11 באוקטובר 2017).

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה ישראל מצפה לכישלון הסכם הפיוס הפנים פלסטיני. בערבית : "הפיוס הפלסטיני" (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באוקטובר 2017).
קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה ישראל מצפה לכישלון הסכם הפיוס הפנים פלסטיני. בערבית : “הפיוס הפלסטיני” (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באוקטובר 2017).

הזירה הבינלאומית
  • ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה עמד בראש פגישה של ועדה שהוקמה בעקבות החלטת יו”ר הרשות אבו מאזן להפוך את הרשות לגורם משמעותי ולנצל את הצטרפותה לאינטרפול עבור מטרה זו. הועדה דנה בהכנות הטכניות והלוגיסטיות הדרושות לפעול באופן מעשי במסגרת האינטרפול ולהקים לשכה פלסטינית של האינטרפול. חמדאללה ציין כי הצטרפותה של הרשות נחשבת להצלחה לאומית של ההנהגה הפלסטינית (ופא, 12 באוקטובר 2017).
הודעת ממשלת בלגיה על השהיית תרומות
  • שר החוץ של בלגיה מסר כי ממשלת בלגיה משהה את תרומתה בגובה של 3.9 מיליון דולר למימון שני בתי ספר פלסטינים. זאת, לאחר שבית ספר פלסטיני בדרום הר חברון, שאותו היא מימנה שינה את שמו והוא נקרא עתה על שמה של דלאל אלמע’רבי שביצעה פיגועים נגד ישראל. לדבריו בלגיה לא מוכנה להיות מקושרת לשמם של פעילי טרור (וושינגטון פוסט, 10 באוקטובר 2017)[5].

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] על בניית אזור החיץ ראו פרסום מרכז המידע מ-16 ביולי 2017: "חמאס מקימה אזור חיץ על גבול רצועת עזה- מצרים לאבטחת הגבול, כהיענות לדרישה מצרית".
[3] מוסא אבו מרזוק מונה לעמוד בראש המשרד לעניינים המדיניים, שכולל את התכנון המדיני והקשרים הבינלאומיים. ח'ליל אלחיה מונה כראש לשכת ההסברה המרכזית של חמאס; עזת אלרשק כראש משרד הקשרים הערביים והאסלאמיים; וחסאם בדראן כראש משרד הקשרים הלאומיים (אלקדס, 5 באוקטובר 2017).
[4] המדובר בהסכם המעברים או "הסכם התנועה והגישה" בשמו המלא, שנחתם על ידי ישראל והרשות הפלסטינית ב-15 בנובמבר 2005, בעקבות ההתנתקות של ישראל מהרצועה. על פי ההסכם יופעל מעבר רפיח על ידי מצרים והרשות הפלסטינית בפיקוח האיחוד האירופאי. ההסכם קבע כי חדר חירום משותף לישראל ולפלסטינים יקבל תמונות וידאו ונתונים נוספים ב"זמן אמת".
[5] בהקשר זה ראו פרסום מרכז המידע מ-28 באוגוסט 2017: "בעקבות חשיפת הקמת מרכז נשים בכפר ברקה שבשומרון על שם המחבלת דלאל אלמע'רבי, הקפיאו מדינות אירופאיות כספי תרומות לארגון נשים פלסטיני אנטי-ישראלי שסייע להקמת המרכז".