חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (30-17 אפריל 2019)

מיצג אודות אסירים פלסטינים שהוצג במהלך אירועי צעדת השיבה במזרח ג'באליא . משמאל נראה פלסטיני המציג את דמותו של מרואן אלבע'ר'ות'י (דף הפייסבוק של

מיצג אודות אסירים פלסטינים שהוצג במהלך אירועי צעדת השיבה במזרח ג'באליא . משמאל נראה פלסטיני המציג את דמותו של מרואן אלבע'ר'ות'י (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 20 באפריל 2019)

מיצג אודות אסירים פלסטינים שהוצג במהלך אירועי צעדת השיבה במזרח ג'באליא . משמאל נראה פלסטיני המציג את דמותו של מרואן אלבע'ר'ות'י (דף הפייסבוק של

מיצג אודות אסירים פלסטינים שהוצג במהלך אירועי צעדת השיבה במזרח ג'באליא . משמאל נראה פלסטיני המציג את דמותו של מרואן אלבע'ר'ות'י (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 20 באפריל 2019)

מפגינים פלסטינים ב

מפגינים פלסטינים ב"מחנה השיבה" במזרח ח'אן יונס. על הכרזה נכתב "מוות לאמריקה וישראל" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 26 באפריל 2019)

מפגינים פלסטינים ב

מפגינים פלסטינים ב"מחנה השיבה" במזרח ח'אן יונס. על הכרזה נכתב "מוות לאמריקה וישראל" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 26 באפריל 2019)

בלוני תבערה שהכינו יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 29 באפריל 2019).

בלוני תבערה שהכינו יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 29 באפריל 2019).

הכינוס בעזה בראשות אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 27 באפריל 2019)

הכינוס בעזה בראשות אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 27 באפריל 2019)

פגישת צלאח אלעארורי עם חבר הפרלמנט ח'ג'סתה (אירנה בערבית, 19 באפריל 2019).

פגישת צלאח אלעארורי עם חבר הפרלמנט ח'ג'סתה (אירנה בערבית, 19 באפריל 2019).

אבו מאזן נושא נאום בכינוס שרי החוץ בקהיר (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 21 באפריל 2019)

אבו מאזן נושא נאום בכינוס שרי החוץ בקהיר (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 21 באפריל 2019)

  • בשבועיים האחרונים השתתפו בצעדות השיבה 7,000-6,000 פלסטינים, שהתרכזו במוקדים המסורתיים. רף האלימות בצעדות הללו המשיך להיות נמוך, הגם שהיו מספר מקרים של ניסיונות לחצות את גדר הגבול ושל השלכת מטענים לעבר כוחות צה”ל.
  • ב-28 באפריל 2019 שוגרה רקטה מהרצועה לעבר ישראל. הרקטה נפלה לים. בתגובה צמצמה ישראל את מרחב הדיג לשלושה מיילים ימיים. לדברי דובר צה”ל היה זה ירי מכוון שבוצע על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין מצפון הרצועה במטרה לחבל בניסיונות ההרגעה.
  • פעילים בכירים בחמאס המשיכו לאיים על ישראל בחידוש הפעלת מנופי לחץ שבידיהם, אם היא לא תמלא אחר ההבנות שהושגו. גם פעילים ביחידות שיגור הבלונים וההטרדה הלילית איימו לשוב ולפעול בהיקף נרחב (כולל פגיעה בשדות הסמוכים לרצועה בעונת הקציר), אם ישראל לא תעמוד בתנאי ההבנות שהושגו עמה. בשטח אותרו מקרים בודדים של הפרחת בלוני תבערה ונחיתתם בשטח ישראל.
  • ביהודה ושומרון בלט סיכול ניסיון פיגוע דקירה נגד לוחמי משמר הגבול באזור צומת תפוח סמוך לאריאל. המחבל נורה ונהרג. פתח וחמאס פרסמו הודעת אבל על מותו.
  • שירות הביטחון הכללי דיווח, כי לאחרונה נחשפה תשתית טרור ביהודה ושומרון. פעיליה התכוונו לבצע פיגוע תופת סמוך ליום הבחירות בישראל. מחקירת אחד מפעילי התשתית עלה, כי הוא גויס על ידי פעילי חמאס ברצועה לביצוע פעולה צבאית והוא אף הסכים לשמש כמחבל מתאבד.
צעדות השיבה
  • ביום שישי 19 באפריל 2019 התקיימה צעדת השיבה השבועית ה-55 במספר תחת הכותרת “יום האסיר הפלסטיני”. באירועים השתתפו כ-6,000 מפגינים שהתרכזו בחמישה מוקדים. רף האלימות של המפגינים היה יחסית נמוך. דובר משרד הבריאות דיווח על 46 פצועים. בכירי חמאס וארגונים נוספים שהשתתפו בצעדה דיברו במהלכה על הצורך באחדות הלאומית. בנוסף לצעדה התקיימה ב-23 באפריל 2019 עצרת שאורגנה על ידי הרשות העליונה לצעדות השיבה מול מטה האו”ם בעזה הקוראת להסרת “המצור” מעל הרצועה.
 כרזות שפרסמה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה לקראת יום שישי ה-19 באפריל 2019 שהתקיים תחת הסיסמה: "יום האסיר הפלסטיני" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 באפריל 2019).    כרזות שפרסמה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה לקראת יום שישי ה-19 באפריל 2019 שהתקיים תחת הסיסמה: "יום האסיר הפלסטיני" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 19 באפריל 2019).
כרזות שפרסמה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה לקראת יום שישי ה-19 באפריל 2019 שהתקיים תחת הסיסמה: “יום האסיר הפלסטיני” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, 19 באפריל 2019).
  • ביום שישי 26 באפריל 2019 התקיימה צעדת השיבה ה-56 במספר תחת הכותרת “לאחדות לאומית ולסיום הפילוג”. גם בצעדה זו מספר המפגינים היה נמוך יחסית (כ-7,000 מפגינים), שהתרכזו בחמשת המוקדים “המסורתיים”. רף האלימות שהופגן במהלכה היה גם הוא נמוך יחסית אם כי אירעו מקרים ספורים של ניסיונות לחצות את הגדר הביטחון ושל השלכת מטענים לעבר כוחות צה”ל. בסיום הפעילות קראה הרשות העליונה לצעדות השיבה לכל הפלסטינים לקחת חלק בפעילות ביום שישי 3 במאי 2019 שיערכו בסימן “הגולן הוא ערבי וסורי” (ערוץ אלאקצא, 26 באפריל 2019) .
  • הרשות הלאומית לצעדות השיבה הדגישה, כי צעדות נמשכות באופיין העממי וכן נמשך השימוש במהלכן אמצעים “בלתי אלימים”. זאת, עד שיושגו מטרותיהן של הצעדות ביניהן הסרת “המצור” המוטל על הרצועה, מימוש “זכות השיבה” והכשלת “עסקת המאה”. כמו כן הזהירה הרשות את ישראל, שלא תתמהמה בישום ההבנות, אשר הושגו לאחרונה (צות אלאקצא, 28 באפריל 2019).
יחידות ההטרדה הלילית
  • בשבועיים האחרונים פעלו יחידות הפרחת בלוני התבערה וההטרדה הלילית בצורה מינורית בלבד. עם זאת הם שבים ומאיימים לחזור לפעילות במידה וישראל לא תעמוד בתנאי הבנות ההרגעה. בדף הפייסבוק של היחידות הזהירו יחידת בני אלזאורי את ישראל כי אם לא תתחייב ליישם את הבנות ההרגעה, שהתקבלו בתיווך מצרי ובינלאומי במשך שבוע אחד בלבד, ישוב השימוש בכל “האמצעים האלימים שהומצאו” בגבול הרצועה (מעמוד הפייסבוק של בני אלזוארי, 25 באפריל 2019). הם גם הודיעו שב-27 באפריל 2019 הם “הסתפקו” בביצוע שמונה שריפות ואיימו להגביר את מספרן (דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי 27 באפריל 2019).
  • ב-28 באפריל 2019 פרסמו יחידות בני אלזוארי ברפיח פוסט בו נמסר ,כי הם החלו בהכנת מאה עפיפוני תבערה לקראת שיגורם לעבר ישראל. בפוסט הופנה איום לעבר ישראל כי אם לא תעמוד בהסכמים יוחרפו פעולותיהן וכי הן יפגעו בשדות הסמוכים לגבול הרצועה בעונת הקציר (דף הפייסבוק של יחידת “בני אלזוארי” ברפיח, 28 באפריל 2019).
 בלוני תבערה שהכינו יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 29 באפריל 2019).     הכנת עפיפוני תבערה ע"י יחידות בני אלזוארי ברפיח (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי ברפיח, 28 באפריל 2019).
מימין: בלוני תבערה שהכינו יחידות בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס, 29 באפריל 2019). משמאל: הכנת עפיפוני תבערה ע”י יחידות בני אלזוארי ברפיח (דף הפייסבוק של יחידות בני אלזוארי ברפיח, 28 באפריל 2019).
  • בשטח אותרו אירועים בודדים בלבד: ב-19 באפריל 2019 זוהו כמה הפרחות בלונים מרצועת עזה אולם הבלונים לא אותרו בשטח ישראל. ב-19 באפריל 2019 בשעות הבוקר אותר חפץ חשוד בחוף הדרומי של אשקלון ככל הנראה היה זה בלון אליו חובר חומר נפץ. לא ידוע מועד שיגורו מהרצועה (דוברות המשטרה, 19 באפריל 2019). ב-28 באפריל 2019 פרצה שריפה בשדה סמוך לכפר מימון במועצה האזורית שדות הנגב. נבדק החשד כי השריפה נגרמה כתוצאה מבלוני תבערה (דך הפייסבוק צבע אדום, 28 באפריל 2019).
פניות לישראל בנושא ההרגעה
  • בכירי חמאס וארגונים נוספים ברצועת עזה התבטאו במהלך הצעדות ולאחריהן בנושא הבנות ההרגעה עם ישראל. חלקם חשפו בדבריהם חלק ממהות ההבנות הללו, האשימו את ישראל בעיכובים ביישומן, קראו להגביר את הלחץ על ישראל ואיימו בהסלמה:
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס וחבר הרשות העליונה לצעדת השיבה, טען כי ישנן הבנות בנוגע לסוגית האסירים. בנוסף לכך קיימות הבנות שכבר מומשו בנושא מרחב הדיג. הבנות הנוגעות לתחום התעשייה ולתחנת הכוח להפקת החשמל צפויות להתבצע בקרוב (צות אלאקצא, 28 באפריל 2019). בראיון שהעניק אסמאעיל רצ’ואן, ציין כי ההבנות עם ישראל, שהושגו בזכות צעדות השיבה, הן בתחום ההומניטארי והן הושגו ללא ויתור מדיני או ביטחוני. לדבריו עוקבת מצרים אחר יישום ההבנות וחלק מהצעדים כבר ננקטו בשטח (אלאקצא, 26 באפריל 2019).
    • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס מחזיקה במנופי לחץ נגד ישראל במטרה שתיישם את ההבנות. לדבריו מפעילה חמאס לחץ באמצעות הפעילויות שהיא מבצעת לאורך הגבול, באמצעות הפעלת לחץ על חיילי צה”ל ועל תושבי עוטף עזה ובאמצעות האיום הביטחוני שהם מטילים באזור. הוא גם ציין בדבריו, כי צעדות השיבה מהוות אמצעי הלחץ הראשי (סוא, 25 באפריל 2019).
    • משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר, כי חמאס מנהלת מגעים עם מצרים כדי שזו תפעיל לחץ על ישראל שתיישם את ההבנות שהושגו. לדבריו יושמו ההבנות על ידי ישראל רק באופן חלקי. הוא איים כי ישראל תשלם מחיר על המשך אי יישום ההבנות (פלסטין אליום, 29 באפריל 2019).
    • טלאל אבו ט’ריפה, חבר הלשכה מדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, אמר כי ישראל איננה מעוניינת לקיים את ההבנות. לדבריו על ישראל להתחייב למלא את כל ההבנות עד סוף השבוע הקרוב או שהרשות העליונה תחזיר לשימוש את כל אמצעי “ההתנגדות” העממיים שהוקפאו, לרבות בלוני תבערה והגדלת היקף הצעדות. לדבריו ההארכה שנותנים הארגונים לבצע את ההבנות עולות בקנה אחד עם לוחות הזמנים של מצרים (דניא אלוטן, 27 באפריל 2019).
הכנות לצעדת 15 במאי (“יום הנכבה”)
  • במקביל להמשך הצעדות קראה הרשות העליונה לצעדות השיבה לציבור הפלסטיני להיערך לקראת אירועי “יום הנכבה” (15 במאי 2019). בנוסף לאירועים הצפויים ברצועת עזה וביהודה ושומרון קראה הרשות לקיים שביתה כללית. כמו כן קראה להדגיש במהלך האירועים את נושא “זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים (סוא, 22 באפריל 2019). גוף המתקרא הועדה הלאומית העליונה לציון יום הנכבה ערך ב-24 באפריל 2019 פגישה בעיר עזה בראשות אחמד אבו הולי, ראש המחלקה לענייני פליטים באש”ף, במהלך הפגישה אמר אבו הולי, כי בפגישה הוחלט על הקמת וועדות משנה שתעסוקנה בתוכניות השונות לציון “יום הנכבה” (דניא אלוטן, 24 באפריל 2019).
  • בראיון שהעניק אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, קרא לתנועת פתח לקחת חלק משמעותי יותר בצעדות השיבה ובמיוחד ב”יום הנכבה” שהוכרז כיום לאומי. הוא קרא לרשות הפלסטינית לארגן צעדות נגד מפעל ההתנחלויות ונגד ישראל וציין כי בפני הפלסטינים עומדות כל האפשרויות להתנגדות כולל התנגדות חמושה (אלאקצא, 26 באפריל 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-20 באפריל 2019 זוהה שיגור רקטה מרצועת עזה לשטח ישראל (לראשונה מזה שלושה שבועות). הרקטה נפלה בשטח רצועת עזה.
  • ב-28 באפריל 2019 שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בים מספר קילומטרים מהחוף הישראלי. בתגובה לירי הרקטה צמצמה ישראל את מרחב הדיג ברצועה לשלושה מיילים ימיים (זאת לאחר שבמסגרת ההבנות הוא הורחב לאחרונה). לדברי דובר צה”ל היה זה ירי מכוון שבוצע על ידי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין מאזור אלעטטרה שבצפון רצועת עזה, במטרה לחבל בניסיונות ההרגעה. לדברי דובר צה”ל מי שמוביל את ניסיונות הפגיעה בהרגעה הוא בהאא’ אבו אלעטא, מפקד מרחב צפון של הג’האד האסלאמי בפלסטין, בהנחיית זיאד אלנח’אלה העומד בראש הארגון (דובר צה”ל, 30 באפריל 2019).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי מהרצועה לעבר כוחות צה”ל
  • ב-19 באפריל 2019 בוצע ירי מרצועת עזה לעבר חיילי צה”ל סמוך לגדר הביטחון. בתגובה לירי תקף כלי טיס וטנק של צה”ל שתי עמדות חמאס ברצועה (דובר צה”ל, 19 באפריל 2019) .
סיכול ניסיון ביצוע פיגוע דקירה
  • ב-20 באפריל 2019 עורר פלסטיני את חשדם של לוחמי משמר הגבול שהיו במוצב באזור צומת תפוח סמוך לאריאל. הם החלו לרדוף אחריו והוא נמלט מהמקום. אחד הלוחמים ניסה לחסום את דרכו, הפלסטיני הוציא סכין וניסה לדקור אותו. הלוחם ירה לעבר הפלסטיני ופצע אותו באורח אנוש (תקשורת ישראלית, 20 באפריל 2019).
  • משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית מסר, כי מבצע ניסיון הדקירה עמר עוני עבד אלכרים יונס, בן עשרים, מהעיירה סניריא (דרומית-מזרחית לקלקיליה), מת מפצעיו בבית החולים (ופא, 27 באפריל 2019).
  • קודם צאתו לביצוע הפיגוע העלה עמר יונס פוסט לדף הפייסבוק שלו, בו כתב: ג’האד- ניצחון או מות קדושים (דף הפייסבוק של עוני יונס, 20 באפריל 2019). סניף פתח בקלקיליה פרסם מודעת אבל על מות “בנה השהיד הגיבור” (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 באפריל 2019). במקביל, גם חמאס בקלקיליה פרסמה הודעת אבל על מותו (חשבון הטוויטר ramalah times, 27 באפריל 2019).

הפוסט האחרון שהעלה עמר יונס  (דף הפייסבוק של עוני יונס, 20 באפריל 2019)
הפוסט האחרון שהעלה עמר יונס (דף הפייסבוק של עוני יונס, 20 באפריל 2019)

 מודעת האבל שפרסמה פתח על מותו של עוני יונס  (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 באפריל 2019).     מודעת אבל שפרסמה חמאס במחוז קלקיליה (חשבון הטוויטר ramalah times, 27 באפריל 2019)
מימין : מודעת האבל שפרסמה פתח על מותו של עוני יונס (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 28 באפריל 2019).
משמאל : מודעת אבל שפרסמה חמאס במחוז קלקיליה (חשבון הטוויטר ramalah times, 27 באפריל 2019)
אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן אירועים בולטים:
    • 29 באפריל 2019 – כוחות הביטחון הישראליים החרימו מחרטה שנועדה לייצור מטענים ורימונים בכפר בית ע’ור אלתחתא (אזור ראמאללה). במהלך סריקות שביצעו הכוחות בכפר תילת (אזור מערב הר שומרון) נמצאו אמצעי לחימה ביניהם רובה מסוג M-16 (דובר צה”ל, 30 באפריל 2019).
    • 28 באפריל 2019 – בקבוק תבערה הושלך לעבר כוחות הביטחון הישראליים בשכונת אבו סנינה בחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 באפריל 2019).
    • 24 באפריל 2019- בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בכביש ירושלים גוש עציון סמוך לצומת אלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2019).
    • 24 באפריל 2019- אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים נגרם נזק לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 באפריל 2019).
    • 23 באפריל 2019- שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך למחנה הפליטים אלערוב (אזור חברון). לא היו נפגעים נגרם נזק לשמשת כלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש,23 באפריל 2019).
    • 23 באפריל 2019- בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך בכביש גוש עציון חברון באזור בית אומר . לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 באפריל 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

סיכול פיגוע מכונית תופת של חמאס

כוחות הביטחון הישראליים חשפו לאחרונה תשתית טרור ביהודה ושומרון, אשר גויסה על ידי פעילי חמאס בכירים מרצועת עזה . פעילי התשתית התכוונו לבצע פיגוע תופת סמוך ליום הבחירות בישראל (9 באפריל 2019) (שירות הביטחון הכללי, 28 באפריל 2019). ב-31 במרץ 2019 נעצר יחיא אבו דיה בן 23 תושב הכפר אלזעים (מזרחית לירושלים) שהופעל על ידי חמאס. בחקירתו עלה כי הוא עמד בקשר עם פעילי חמאס בכירים ברצועת עזה באמצעות האינטרנט וכי הוא גויס על ידם לביצוע פעילות צבאית ואף הסכים לשמש כמחבל מתאבד.

  • במהלך קשריו עם פעילי חמאס התבקש יחיא אבו דיה לרכוש כלי רכב ולשכור מחסן כדי שישמש להכנת כלי רכב התופת. כמו כן התבקש לאתר אתר לביצוע הפיגוע באזור מעלה אדומים בו ריכוז גבוה של אוטובוסים, אזרחים וחיילים. אבו דיה נשמע להוראות, ביצע תצפיות ודיווח על כך לפעילים ברצועת עזה אשר בחרו, באופן מידי, את המקום בו יבוצע הפיגוע. כחלק מההכנות לביצוע הפיגוע התבקש אבו דיה על ידי מפעיליו לצלם צוואה בשם הזרוע הצבאית של חמאס. אבו דיה תכנן לצלם עצמו מקריא את הצוואה שהוא עונד למצחו סרט של הזרוע הצבאית של חמאס לשם כך הוא אף רכש חצובה לצילום.
הריסת בתי מחבלים
  • כוחות הביטחון הישראליים הרסו ב-17 באפריל 2019 את הדירה בה התגורר צאלח אלברע’ות’י בכפר כובר (צפונית לראמאללה). צאלח אלברע’ות’י ביצע, יחד עם אחיו ,את פיגוע הירי סמוך לעפרה ב-9 בדצמבר 2018) חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 17 באפריל 2019).
ביתו ההרוס של צאלח אלברע'ות'י בכפר כובר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 באפריל 2019)    ביתו ההרוס של צאלח אלברע'ות'י בכפר כובר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 באפריל 2019)
ביתו ההרוס של צאלח אלברע’ות’י בכפר כובר (חשבון הטוויטר של PALINFO, 17 באפריל 2019)
  • כוחות הביטחון הישראליים הרסו ב-19 באפריל 2019 שתי דירות בחברון שהיו שייכות לערפאת ארפאעיה שנאשם ברצח הנערה אורי אנסבך בעין יעל בירושלים ב- 7 בפברואר 2019. המחבל התגורר באחת הדירות עם משפחתו ושיפץ את הדירה השנייה במטרה להתגורר בה בעתיד (דובר צה”ל, 19 באפריל 2019).
  •  ב-24 באפריל 2019 הרסו כוחות הביטחון הישראלים בכפר אלזאויה את הדירה בה התגורר עמר אמין אבו לילא. המחבל, שביתו נהרס, ביצע ב-17 במרץ 2019 את פיגוע הירי והדקירה בכיכר אריאל ובצומת גיתי אבישר בו נהרגו אזרח ישראלי וחייל צה”ל (דובר צה”ל, 24 באפריל 2019).
  • חמאס גינתה את הרס ביתו של המחבל והדגישה כי “ההתנגדות” בגדה המערבית תישאר חזקה (אתר חמאס, 24 באפריל 2019). תנועת פתח בסלפית הכריזה על יוזמה לשיקום ביתו של המחבל. לצורך זה נרכש שטח אדמה וכבר החלו ביישור השטח והנחת היסודות. נמסר כי בנית הבית בכפר אלזאויה תסתיים תוך ארבעה חודשים ובינתיים תועבר המשפחה למקום מגורים זמני (ופא, 24 באפריל 2019).
מזכיר סניף פתח בסלפית מכריז על בניית הבית החדש למשפחת המחבל (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 24 באפריל 2019).     תחילת העבודות להכשרת השטח בו ייבנה הבית החדש (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 24 באפריל 2019)
מימין: מזכיר סניף פתח בסלפית מכריז על בניית הבית החדש למשפחת המחבל (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 24 באפריל 2019). משמאל: תחילת העבודות להכשרת השטח בו ייבנה הבית החדש (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 24 באפריל 2019)
המצב ההומניטארי ברצועה

אספקת חשמל

  • ממשלת יפן העבירה סכום של כ-3.5 מיליון דולרים למשרד האו”ם לשירותי פרויקטים (UNOPS) במטרה לסייע לפלסטינים. כמחצית מהסכום יממן שיקום מערכת החשמל ברצועה. כמו כן יתמוך הפרויקט בשירותים רפואיים וסוציאליים ברצועה (ופא, 23 באפריל 2019).
  • עצאם אבו דקה, חבר הועדה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, אמר כי חלק מהפרויקטים ברצועה כמו הקמת אזורי תעשי וחשמל מותנים בהסכמה של הרשות הפלסטינית. לדבריו ישנה התחייבות קטרית וישראלית בנוגע לחשמל ומתנהל עתה שיח במעורבות קטר בנושא אספקת גז לתחנת הכוח (דניא אלוטן, 23 באפריל 2019).

אספקת תרופות

  • עצאם יוסף, ראש הרשות העולמית לתמיכה ברצועה, מסר כי ב-22 באפריל 2019 הגיע משלוח של תרופות לרצועה כתרומה ממוסד אינדונזי . לדבריו זהו משלוח ראשון, בשווי של 100,000 דולרים, במסגרת שיירת “מיילים של חיוכים”. לדבריו תרופות נוספות יועברו במהלך הימים הקרובים (דניא אלוטן, 22 באפריל 2019).

חלוקת סיוע למשפחות עניות ברצועה לרגל הרמצ’אן

  • אחמד אלכרד, יו”ר איגוד מוסדות הצדקה ברצועת עזה, הודיע על חלוקת חבילות מזון, שוברי קנייה וסיוע כספי למשפחות העניות ביותר ברצועה ביום הראשון של חודש רמצ’אן (צפוי להתחיל ב-5 במאי 2019 בערב). לדבריו שווי כל חבילת מזון הוא 35-30 דולר. בחירת המשפחות הסתמכה על מסד נתונים הנמצא בידי מוסדות צדקה ברצועה. אלכרד ציין כי הם פנו למוסדות צדקה ברחבי העולם כדי שיסייעו למוסדות הצדקה בעזה, וקיבלו הבטחות המכסות 20% מהיעד המיוחל של הסיוע. הוא הוסיף כי מוסדות הצדקה יכולים להעניק סיוע ל-100 אלף משפחות ברצועה, והביע תקווה שהמספר יוכפל כאשר יחולק המענק הקטרי (פלסטין און ליין, 28 באפריל 2019).

פעילות חמאס לסיכול “עסקת המאה”

  • ג’ראלד קושנר יועצו הבכיר של נשיא ארה”ב הצהיר כי ארה”ב עתידה לחשוף את “עסקת המאה” בסיום חודש רמצ’אן דהיינו ביוני 2019 (רויטרס, 23 באפריל 2019).
  • בעקבות ההודעה כינסה חמאס ב-27 באפריל 2019 פגישה של כלל הארגונים ברצועת עזה בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, תחת הכותרת “מאוחדים נגד עסקת המאה” מטרת הפגישה הייתה לגבש מסמך עמדה משותף נגד העסקה (סוא, 26 באפריל 2019). צלאח אלברדויל חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי ישנן הכנות להרכיב רשות לאומית עליונה להתמודדות נגד עסקת המאה והיא תכלול חברים מהגדה מהרצועה וכוחות אסלאמיים וערביים בעולם (צפא, 26 באפריל 2019). גורמים שונים בעיקר בפתח פרסמו את התנגדותם להקמת הגוף שיהיה לדבריהם “מקביל לאש”ף” (ופא, 25 באפריל 2019).
הכינוס בעזה בראשות אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 27 באפריל 2019)   הכינוס בעזה בראשות אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 27 באפריל 2019)
הכינוס בעזה בראשות אסמאעיל הניה (חשבון הטוויטר של סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 27 באפריל 2019)
  • במהלך הכינוס נשא אסמאעיל הניה, שיזם את הכינוס, נאום בו הדגיש את הצורך לגבש אסטרטגיה לאומית נגד העסקה באמצעות חידוש האחדות הפלסטינית ואף קרא לקיום מפגש עם ראשי פתח. בכירי ארגונים נוספים כמו הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין חזקו בנאומים שנשאו את דבריו של הניה. להלן עיקרי הדברים שאמר הניה בכינוס (אלאקצא, 27 באפריל 2019) :
    • ארה”ב וישראל מנסות עתה לבצע ניסון חסר תקדים למחוק את הסוגיה הפלסטינית מבחינה מדינית. “עסקת המאה” עוסקת בהפיכת הפלסטינים והמדינות התומכות בהם ובעיקר איראן לאויבים מרכזיים במקומה של ישראל. הניה חזר על עמדות חמאס לפיהן היא מתנגדת לכל ניסיון למחוק את “זכות השיבה” או להחשיב התנחלויות כחלק מישראל. הוא הדגיש כי חמאס איננה מכירה בישראל.
    • המשך הפילוג מסייע להצלחת “עסקת המאה” ומתקיימים מאמצים ישראלים אמריקאים להעמקתו באמצעות תעמולה פוליטית . הניה הדגיש כי לא תהיה מדינה פלסטינית ברצועת עזה ולא תהיה מדינה פלסטינית בלעדי הרצועה. לדבריו מוכנה חמאס לערוך פגישות עם כל הארגונים ובכלל זה עם פתח כדי לדון בהשבת האחדות הלאומית . חמאס לא פוסלת אף פגישה עם הנהגת פתח בראשות אבו מאזן.
    • הניה שיבח את צעדות השיבה, את המאבק בירושלים ואת “ניצחונם” של האסירים על הנהלת בתי הכלא לדבריו הם עקבו אחר מחאת האסירים וסייעו לה בשטח. הוא גם ציין שסוגיית האסירים הייתה מונחת על השולחן במשא ומתן להרגעה ברצועת עזה .
פגישת בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין עם חבר פרלמנט איראני
  • משלחת מקבוצת הידידות הפרלמנטרית האיראנית-פלסטינית, שבראשה חבר הפרלמנט אמיר ח’ג’סתה, ערכה, ב-18-19 באפריל 2019, ביקור בלבנון. במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם זיאד נח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ועם צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס (חשבון הטוויטר של שגרירות איראן בלבנון, 22 באפריל 2019). בפגישתו עם צאלח אלעארורי הדגיש הנציג האיראני את תמיכתה המלאה של איראן בארגונים הפלסטינים. אלעארורי שיבח את תמיכת איראן בפלסטינים וב”התנגדות”. הוא הדגיש כי איראן, הנהגתה, הפרלמנט שלה וכל המוסדות הצבאיים ובפרט משמרות המהפכה העניקו לפלסטינים מאז ומתמיד את כל הסיוע שיכלו. עוד ציין אלערורי וכי הסיבה לעוינות האמריקנית לאיראן היא תמיכתה במאבקם של הפלסטינים (אירנה בערבית, 19 באפריל 2019).
התבטאויות אבו מאזן

כנוס שרי החוץ של הליגה הערבית

  • הליגה הערבית ערכה ב-21 באפריל 2019 כינוס חירום בדרג שרי חוץ לדיון בהתפתחויות האחרונות בשטחים הפלסטינים. בנאום שנשא אבו מאזן בפני שרי החוץ פירט את האתגרים והבעיות עימם מתמודדת הרשות וביקש מחברות הליגה הערבית להביע תמיכה מדינית ברשות ובמקביל להפעיל “רשת ביטחון כלכלית” בשל מצוקת התקציב אליה נקלעה.

אבו מאזן נושא נאום בכינוס שרי החוץ בקהיר (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 21 באפריל 2019)
אבו מאזן נושא נאום בכינוס שרי החוץ בקהיר (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 21 באפריל 2019)

  • להלן מספר נושאים אליהם התייחס אבו מאזן בנאומו:
    • ארה”ב: הרשות הפלסטינית ניתקה את הקשר עם ארה”ב לאור פעילות ממשל טראמפ להעברת השגרירות לירושלים והכרה בירושלים כבירת ישראל .
    • ישראל: ראש ממשלת ישראל אינו מאמין בשלום בין ישראל לפלסטינים. לדבריו הפרה ישראל את ההסכמי אוסלו ואת כל ההסכמים שנחתמו לאחריו וביניהם פרוטוקול פריס. זאת, בניגוד לרשות הפלסטינית אשר ממשיכה לעמוד בהסכמים.
    • פיוס עם חמאס: אבו מאזן ציין, כי לאחר שמצרים מסרה לפתח שחמאס מעוניינת בפיוס ניסתה חמאס להתנקש בראש הממשלה ראמי חמדאללה ובראש המודיעין הכללי מאג’ד פרג’ בעת ביקורם ברצועה. לדבריו ישראל מסייעת להמשיך את הפילוג באמצעות העברת כספים לחמאס.

ישיבת הממשלה

  • בנאום (חריג) שנשא אבו מאזן בישיבת הממשלה ב-29 באפריל 2019 בראמאללה התייחס בעיקר למצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית. אבו מאזן שיבח את הממשלה הנוכחית על ביצוע תפקידה על רקע הסנקציות הכלכליות מצד ישראל והדגיש כי הפלסטינים לא יסכימו בשום מחיר לקבל חלקים מכספי הסילוקין אם ינוכו מהם כספי השהידים. לדבריו לרגל חודש רמצ’אן ישולמו 60% ממשכורות עובדי הרשות. הוא ביקש מהפקידים לגלות סבלנות ואורך רוח והבטיח לפצות אותם בהמשך.
  • אבו מאזן ציין כי הוא החליט לפנות למדינות העולם בעניין ההפרות האמריקאיות של ההסכמים בין ארה”ב לפלסטינים והתייחס להעברת השגרירות ול”עסקת המאה” הוא הבהיר גם כי השאיר דלת פתוחה במקרה והקונגרס האמריקאי יחזור בו מהגדרת אש”ף כארגון טרור. הוא גם הביע שביעות רצון מעמדת האיחוד האירופאי הקורא לפתרון שתי המדינות בציינו, כי עמדה זו מהווה נסיגה מ”ההמצאה” האירופאית הנקראת ציונות וישראל.

אבו מאזן בכינוס הממשלה הפלסטינית בראמאללה 
(ופא, 29 באפריל 2019)
אבו מאזן בכינוס הממשלה הפלסטינית בראמאללה (ופא, 29 באפריל 2019)

אירועי יום האסיר הפלסטיני
  • ב-17 באפריל 2019 חל יום האסיר הפלסטיני יום זה צוין ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה בשורה של אירועים שכללו עצרות תמיכה וצעדות הזדהות עם האסירים בבתי הכלא הישראליים במהלך האירועים צוין מה שמכונה “ניצחון האסירים”. קרי, הפסקת שביתת הרעב שלהם ב-15 באפריל 2019 בעקבות הסכמה שהושגה להפסקתה. דוברים מכלל הארגונים הדגישו כי סוגיית האסירים הינה סוגיה מרכזית הנמצאת בראש סדר העדיפויות הלאומי (תקשורת פלסטינית, 17 באפריל 2019).
  • לרגל יום האסיר, למרות המשבר הפיננסי הפוקד את הרשות הפלסטינית, לאחר סירובה לקבל את כספי הסילוקין לאחר קיזוז הכספים על ידי ישראל, פרסם אבו מאזן פוסט בדף הפייסבוק שלו, בו שב והדגיש, כי גם אם תישאר להם אגורה אחת הם ישלמו אותה למשפחות השהידים והאסירים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 17 באפריל 2019).

אבו מאזן: "גם אם תשאר אגורה אחת, ישלמו אותה הפלסטינים למשפחות השהידים והאסירים"
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 17 באפריל 2019)
אבו מאזן: “גם אם תשאר אגורה אחת, ישלמו אותה הפלסטינים למשפחות השהידים והאסירים” (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 17 באפריל 2019)

[1] פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.