חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (30 במאי- 5 ביוני 2018)

תיעוד תקיפות חיל האוויר (דף הפייסבוק QUDSN, 3 ביוני 2018)

תיעוד תקיפות חיל האוויר (דף הפייסבוק QUDSN, 3 ביוני 2018)

נוכחות ילדים סמוך למוקדי העימותים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)

נוכחות ילדים סמוך למוקדי העימותים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)

רזאן אלנג'אר בעת עבודתה כפראמדיקית ב-1 ביוני (העיתון התורכי STAR, 2 ביוני 2018)

רזאן אלנג'אר בעת עבודתה כפראמדיקית ב-1 ביוני (העיתון התורכי STAR, 2 ביוני 2018)

בכירי חמאס בצעדת השיבה הגדולה ב-1 ביוני 2018. משמאל לימין : ח'ליל אלחיה, רוחי משתהא ואסמאעיל רצ'ואן (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 ביוני 2018)

בכירי חמאס בצעדת השיבה הגדולה ב-1 ביוני 2018. משמאל לימין : ח'ליל אלחיה, רוחי משתהא ואסמאעיל רצ'ואן (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 ביוני 2018)

משפחות עזתית סועדת את ארוחת שבירת הצום על חוף הים (אלערבי אלג'דיד, 1 ביוני 2018, חשבון הטוויטר PALINFO, 3 ביוני 2018)

משפחות עזתית סועדת את ארוחת שבירת הצום על חוף הים (אלערבי אלג'דיד, 1 ביוני 2018, חשבון הטוויטר PALINFO, 3 ביוני 2018)

הספינה

הספינה "חריה" הצפויה להיכנס ב-5 ביוני 2018 אחר הצהריים לנמל ברייטון (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 5 ביוני 2018)

מסיבת העיתונאים של אדהם אבו סלמיה בעזה (סוכנות וטניה, 29 במאי 2018)

מסיבת העיתונאים של אדהם אבו סלמיה בעזה (סוכנות וטניה, 29 במאי 2018)

עפיפון עליו דגל כווית (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)

עפיפון עליו דגל כווית (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)

  • השבוע עמד בסימן שני סבבים של ירי רקטות לעבר ישראל, במהלכו שוגרו למעלה מ-150 פצצות מרגמה ורקטות, היקף חסר תקדים מאז מבצע “צוק איתן”. את הסבב הראשון יזם הג’האד האסלאמי בפלסטין כנקמה על מות פעיליו, אליו הצטרפה חמאס. הסבב השני בוצע כנראה על ידי אחד הפלגים של פתח, להערכתנו תוך העלמת עין של חמאס.
  • במקביל נמשכה הפעילות ה”עממית” האלימה שלוותה בגרימת נזק לגדר הביטחון, ניסיונות חדירה והשמדת ציוד בשטח ישראל. עפיפוני התבערה המשיכו לגרום נזק רב לשטחים חקלאיים של יישובי הנגב המערבי ולחורשות ושמורות טבע באזור. ראש ממשלת ישראל הודיע, כי ינחה את המועצה לביטחון לאומי לקזז את עלות הנזקים שנגרמו לחקלאים מכספי הסילוקין הפלסטינים. השבוע שוגר לישראל גם עפיפון שנשא מטען חבלה. העפיפון נפל סמוך לגדר באזור כרם שלום. המטען לא התפוצץ.
  • אירועי “יום הנכסה” ב-5 ביוני עברו עד כה ללא משתתפים רבים ואירועים חריגים למעט המשך שיגור עפיפוני התבערה. כתוצאה מכך פרצו תשע שריפות במקביל ביישובי עוטף עזה (ynet, 5 ביוני 2018). הסיבה המרכזית לכך הינה שבחמאס הוחלט לאחד את האירועים עם צעדה המונית (“צעדת המיליון לירושלים”) ביום שישי האחרון של חודש רמצ’אן , 8 ביוני (בו חל יום ירושלים שיזמה איראן ואשר מצוין מידי שנה להפגנת תמיכה בירושלים ובפלסטנים).

סבבי ירי רקטות ופצצות מרגמה[1]

  • במהלך השבוע האחרון התחוללו שני סבבי ירי רקטות ופצצות מרגמה:
    • הסבב הראשון אירע ב-30-19 במאי. רובו בוצע ע”י פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שאליהם הצטרפו גם פעילי חמאס. במהלכו שוגרו למעלה מ-150 פצצות מרגמה ורקטות, היקף חסר תקדים מאז מבצע “צוק איתן”. סבב הירי הראשון, הסתיים בהפסקת אש בלתי פורמלית בעקבות מגעים מצריים עם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין[2].
    • סבב שני, מצומצם יותר בהיקפו, אירע ב-2 ביוני ובוקר שלמחרת ב-3 ביוני 2018. במהלך סבב זה שוגרו מספר רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. נראה כי הירי בוצע ע”י אחד הפלגים של פתח (מספר פלגים של פתח פרסמו הודעות קבלת אחריות). הירי בוצע תוך העלמת עין מצדה של חמאס, שעד אז הוכיחה, כי היא יכולה לאכוף באפקטיביות על הארגונים האחרים את מדיניות הירי שלה, אם ברצונה בכך. בסבבי הירי נפצעו מרסיסים ארבעה בני אדם (שלושה מהם חיילים). כמו כן נגרם נזק לרכוש.

הודעת קבלת אחריות לירי הרקטות של גדודי חללי אלאקצא/צבא אלכראמה מפלג המזוהה ככל הנראה עם מחמד דחלאן (דף הפייסבוק של ההתארגנות, 4 ביוני 2018)
הודעת קבלת אחריות לירי הרקטות של גדודי חללי אלאקצא/צבא אלכראמה מפלג המזוהה ככל הנראה עם מחמד דחלאן (דף הפייסבוק של ההתארגנות, 4 ביוני 2018)

תגובת צה”ל
  • כוחות צה”ל הגיבו בשורה של תקיפות, בעיקר מהאוויר, נגד כמה עשרות מטרות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין במתחמים של הזרועות הצבאיות של הארגונים. בין היעדים שהותקפו מפקדות, אתרים לייצור אמצעי לחימה אתרי אימונים, אתרים של הכוח הימי של חמאס ועוד (דובר צה”ל, 3 ביוני 2018). לא דווח על נפגעים בתקיפות. במהלך התקיפות הרס צה”ל מנהרה של חמאס באזור מעבר כרם שלום. הייתה זאת מנהרה דו-שימושית, ששימשה להברחת אמצעי לחימה בין הרצועה למצרים וגם לצרכי טרור. דובר צה”ל הודיע, כי זוהי המנהרה העשירית שצה”ל נטרל ברצועת עזה מאז אוקטובר 2017 והשנייה שנוטרלה באזור כרם שלום (דובר צה”ל, 29 במאי 2018).
 המנהרה שהותקפה ב-29 במאי 2018.   מיקומן של המנהרות, שנוטרלו בידי צה"ל מאז אוקטובר 2017 (אתר צה"ל, 30 במאי 2018)
מימין: המנהרה שהותקפה ב-29 במאי 2018. משמאל: מיקומן של המנהרות, שנוטרלו בידי צה”ל מאז אוקטובר 2017 (אתר צה”ל, 30 במאי 2018)
ירי רקטות[3]
ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה
* מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

נפילת רקטות בחתך שנתי


* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלך שני סבבי הסלמה.

סיכול פיגוע דריסה
  • ב-2 ביוני 2018 סיכל כוח צה”ל ניסיון לבצע פיגוע דריסה סמוך למערת המכפלה בחברון. פלסטיני שנסע בטרקטור קטן ניסה לדרוס קצין ולוחם שעמדו במקום. הכוח ביצע לעברו נוהל מעצר חשוד. הוא לא עצר, הסתובב וניסה לדרוס אזרחים שעברו במקום. לוחם נוסף מהכוח ביצע ירי לעברו והוא נהרג. לא היו נפגעים. מבצע הפיגוע הוא ראמי סבארנה, בן 35, מבית אומר (דובר צה”ל, 2 ביוני 2018). הכוחות הלאומיים והאסלאמיים בבית אומר הכריזו בעקבות מותו על יום אבל וקראו לשביתה כללית נרחבת (מען, 3 ביוני 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[4]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

תפיסת חומרי הסתה של חמאס
  • ב-3 ביוני 2018 במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בחברון ובמספר כפרים הסמוכים לה איתרו הכוחות חומרי הסתה ובהם דגלים, כובעים ותמונות של פעילי חמאס (דובר צה”ל, 4 ביוני 2018).
חשיפת חוליית טרור, שפעיליה התכוונו להתנקש בבכירים ישראליים

שירות הביטחון הכללי חשף, כי סיכל פעילות חוליית טרור, המונה שלושה פעילים, אשר אנשיה התכוונו לפגוע בבכירים ישראליים בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו וניר ברקת ראש עירית ירושלים. כמו כן תכננו פיגועים נגד יעדים כמו הקונסוליה האמריקאית בירושלים ומשלחת נציגים מקנדה, ששהתה בירושלים לשם אימון כוחות של הרשות הפלסטינית.

  • השלושה משתייכים לחזית העממית לשחרור פלסטין והם נעצרו בשלב מוקדם של איסוף המידע. לא נמצאו בידיהם אמצעי לחימה. אחד העצורים, בן 30 ממחנה הפליטים שועפאט (מזרח ירושלים) בעל תעודת זהות ישראלית, שריצה עונש מאסר בעבר בגין פעילות טרור. בחקירתו עלה, כי הוא תכנן את ביצוע הפיגועים בהכוונה של פעילי טרור מחו”ל, ביניהם פעיל מסוריה (דוברות שירות הביטחון הכללי, 5 ביוני 2018).
אירועי יום שישי 1 ביוני 2018
  • ב-1 ביוני 2018 יום שישי השלישי של חודש רמצ’אן השתתפו בהפגנות בגבול הרצועה כ-10,000 פלסטינים (לעומת כ-5,000 בשבוע קודם לכן). המפגינים פעלו במספר מוקדים לאורך גדר הגבול. במהלך ההפגנות בוצעו גם הפרות סדר אלימות במסגרתן ירו מחבלים לעבר כוח צה”ל, השליכו רימונים, מטעני נפץ ובקבוקי תבערה. הם גם פגעו בגדר ובתשתיות ביטחוניות במספר נקודות לאורך הגדר. במהלך הפרות הסדר בוצע ירי בנשק קל לעבר אחד מכלי הרכב הצבאיים. כמו כן זוהה חשוד, שחצה את גדר הביטחון בצפון רצועת עזה, הניח רימון שהתפוצץ וחזר לשטח הרצועה . לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 2 ביוני 2018).
ילדים סמוך לגדר עם ישראל (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)   ילדים סמוך לגדר עם ישראל (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)
ילדים סמוך לגדר עם ישראל (דף הפייסבוק שהאב, 1 ביוני 2018)
פיגועים בחסות ההפגנות ולאחריהן
  • בחסות ההפגנות ולאחריהן היו מספר אירועי טרור שכללו ניסיונות לפגוע בחיילי צה”ל ולחצות את גדר הביטחון לשטח ישראל:
  • 4 ביוני 2018: כוח צה”ל סיכל ניסיון חדירה של שני פלסטינים שניסו לחצות לשטח ישראל ופגעו בגדר הביטחון מזרחית לח’אן יונס. ברשות השניים נמצא גרזן. כוח צה”ל הגיב בירי ממנו נהרג אחד הפלסטינים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא רמזי מחמד סאלם אלנג’אר, בן 29 וכי צה”ל מחזיק בגופתו. לפי עדויות חבריו, אלנג’אר, הינו קרוב משפחה ושכן של רזאן אלנג’אר, שנהרגה ב-1 ביוני והוא דיבר מאז על רצונו לנקום את מותה. הם גם סיפרו, כי הוא וקבוצת צעירים הצליחו לחצות את הגדר הראשונה והשנייה, אך כאשר הגיעו לגדר המרכזית פתח לעברם כוח צה”ל באש (אלחדת’, 4 ביוני 2018; סוכנות שהאב, 4 ביוני 2018). סניף מזרח ח’אן יונס של פתח פרסם הודעת אבל על מותו (דף הפייסבוק של תת הסניף על שם מחמד אבו עלי בסניף מזרח ח’אן יונס ב’פתח’, 4 ביוני 2018).
 הגרזן שנמצא ברשות המחבלים (חשבון הטוויטר של צה"ל, 4 ביוני 2018).    רמזי אלנג'אר חותך את הגדר (דף הפייסבוק של תת הסניף על שם מחמד אבו עלי בסניף מזרח ח'אן יונס של פתח, 4 ביוני 2018)
מימין: הגרזן שנמצא ברשות המחבלים (חשבון הטוויטר של צה”ל, 4 ביוני 2018). משמאל: רמזי אלנג’אר חותך את הגדר (דף הפייסבוק של תת הסניף על שם מחמד אבו עלי בסניף מזרח ח’אן יונס של פתח, 4 ביוני 2018)
 תמונות של רמזי אלנג'אר שפרסם חברו מצעב אלקצאץ אבו ודיע, שהציג עצמו כאחראי "יחידת הצמיגים" מח'אן יונס (נראה בשמאל התצלום השמאלי) (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 4 ביוני 2018)   ‏‏תמונות של רמזי אלנג'אר שפרסם חברו מצעב אלקצאץ אבו ודיע, שהציג עצמו כאחראי "יחידת הצמיגים" מח'אן יונס (נראה בשמאל התצלום השמאלי) (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 4 ביוני 2018)
תמונות של רמזי אלנג’אר שפרסם חברו מצעב אלקצאץ אבו ודיע, שהציג עצמו כאחראי “יחידת הצמיגים” מח’אן יונס (נראה בשמאל התצלום השמאלי) (דף הפייסבוק של מצעב אלקצאץ אבו ודיע, 4 ביוני 2018)
  • 3 ביוני 2018 : מספר פלסטינים חתכו את הגדר בדרום הרצועה והבעירו אש במכולות של קבלני העבודות להקמת המכשול, שהיו סמוכות לגדר. הפלסטינים נמלטו לשטח רצועת עזה . לא היו נפגעים. נגרם נזק לתשתיות הביטחוניות.
  • 1 ביוני 2018 : כוח צה”ל זיהה שני פלסטינים, שהתקרבו לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה לאחר שיצאו ממחנה הפליטים אלבוריג’. הכוח ביצע ירי הרחקה לעברם והם נמלטו. הפלסטינים דיווחו על שני פצועים (דף הפייבוק צבע אדום, 1 ביוני 2018).
טרור העפיפונים

השבוע בלט מספר השריפות הרב, שנגרמו כתוצאה משיגור עפיפוני תבערה ובלונים בוערים מרצועת עזה. אולם לא רק עפיפוני תבערה נשלחים לעבר ישראל: ב-3 ביוני 2018 שוגר עפיפון, שנשא מטען חבלה. העפיפון נפל בשטח ישראל סמוך לגדר הביטחון באזור כרם שלום. המטען לא התפוצץ .

  • ב-31 במאי 2018 פרצה כתוצאה מעפיפוני תבערה שריפה בכיסופים. ב-1 ביוני 2018 פרצו שריפות במספר מוקדים ביניהם בארי, נחל עז, כפר עזה ומפלסים. כמו כן עלתה באש שמורת כרמיה (מועצה אזורית חוף אשקלון). ב-3 ביוני 2018 פרצה שריפה באזור קיבוץ נירעם ומאוחר יותר באור הנר (מועצה אזורית שער הנגב). בעקבות השריפה נסגר כביש מרכזי וכן הופסקה תנועת הרכבות לעיר שדרות. שתי שריפות נוספות היו באזור נחל עז ויד מרדכי (דף הפייסבוק צבע אדום, 3 ביוני 2018). ב-5 ביוני 2018 בשעות הבוקר פרצה שריפת ענק סמוך למכללת ספיר שבשדרות לאחר שעפיפון תבערה נחת בשדה סמוך למכללה (ynet, 5 ביוני 2018).
  • לדברי אביגדור ליברמן, שר הביטחון, שוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל 600 עפיפונים (הכוונה לעפיפוני תבערה). לדבריו כ-400 מהם יורטו על ידי צה”ל וכ-200 מהם הגיעו לשטח ישראל. לדבריו עד כה עלו באש כ-9,000 דונמים של גידולים חקלאיים וחורשות. נזק במיליוני שקלים נגרם לחקלאים (הארץ, 5 ביוני 2018).
  • ראש הממשלה הודיע, כי ינחה את המועצה לביטחון לאומי לקזז מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית את עלות הנזקים שנגרמו לחקלאים בעוטף עזה. ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על ההחלטה לקזז את הנזקים מכספי הסילוקין. יוסף אלמחמוד, דובר ממשלת ההסכמה אמר כי כספי המיסים הם כספים פלסטינים, כפי שנקבע בהסכמים וישראל מחויבת לגבות אותם ולהעבירם בשלמותם לקופת הרשות. הוא ציין כי כל פגיעה בכספים מהווה חריגה מהסכמים ונחשבת ל”שוד ותוקפנות פחדנית” (הטלוויזיה הפלסטינית, 4 ביוני 2018).
נפגעים פלסטינים ב”צעדת השיבה”
  • במהלך ההפגנות נהרגה באזור שממזרח לח’אן יונס רזאן אשרף אלנג’אר, בת 21, ממזרח ח’אן יונס, אחות במקצועה שסייעה לפנות פצועים בהפגנות במהלך השבועות האחרונים (חשבון הטוויטר של דובר משרד הבריאות ברצועה, 1 ביוני 2018). בצה”ל חוקרים את נסיבות מותה. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות דיווח על כמאה פצועים פלסטינים, ארבעים מתוכם נפצעו, לדבריו, מירי אש חיה (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 1 ביוני 2018).
  • מותה של רזאן אשרף אלנג’אר עורר מחאות נרחבות. פאוזי ברהום, מבכירי חמאס, טען כי דמה של החובשת מספיק כדי שהעולם יראה את ממדי הטרור המאורגן אליו נחשף העם הפלסטיני מצד “משולש הטרור העולמי” נתניהו, טראמפ והיילי. שר הבריאות ברשות הפלסטינית פרסם הודעה בה כינה את מותה “פשע מלחמה” (אתר משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית, 1 ביוני 2018). אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, התקשר לאביה, מסר לו את תנחומיו, ואמר כי הפגיעה בצוותים הרפואיים היא הוכחה נחרצת לצורך בהגנה בינלאומית על הפלסטינים (ופא, 2 ביוני 2018).
  • החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מסרה, כי ההרוגה הייתה חברה ב”התאחדות ועדות העשייה הנשית” מסגרת התאגדות הנשים של החזית ופרסמה הודעת אבל על מותה לדברי ההודעה אמה, צאברין אלנג’אר, היא חברת ההנהגה המרכזית של החזית הדמוקרטית (דף הפייסבוק של “התאחדות ועדות העשייה הנשית” ברצועת עזה, 3 ביוני 2018). בהלווייתה שנערכה בעיירתה ח’זאעה אמר ח’אלד אלבטש, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין ויו”ר “הרשות העליונה של צעדת השיבה ושבירת המצור” כי המחאה תמשך בשני קווים מקבילים – הצעדות השיבה ה”לא אלימות”, ובמקביל תגובה מצד “ההתנגדות הפלסטינית” (קרי, ארגוני הטרור) (אלאסתקלאל, 2 ביוני 2018; PALINFO, 2 ביוני 2018).
  • פתח האשימה את חמאס בתקיפת סוכת האבלים שנפתחה לזכרה של רזאן בעיירה ח’זאעה, זאת במטרה “לנכס” לעצמה את ההרוגה (דף הפייסבוק של פתח, 3 ביוני 2018). אביה של ההרוגה ציין בפני התקשורת כי משפחתו הינה משפחה המזוהה עם פתח וגינה את התנהלות חמאס (דניא אלוטן, 4 ביוני 2018).
 הודעה של החזית הדמוקרטית על מותה של אשרף אלנג'אר (דף הפייסבוק של "התאחדות ועדות העשייה הנשית" ברצועת עזה, 3 ביוני 2018)   אלנג'אר עם דגם של מפתח שעליו ההאשטאג #אני_חוזר דף הפייסבוק של "התאחדות ועדות העשייה הנשית" ברצועת עזה, 1 ביני 2018)
מימין: הודעה של החזית הדמוקרטית על מותה של אשרף אלנג’אר (דף הפייסבוק של “התאחדות ועדות העשייה הנשית” ברצועת עזה, 3 ביוני 2018); משמאל: אלנג’אר עם דגם של מפתח שעליו ההאשטאג #אני_חוזר דף הפייסבוק של “התאחדות ועדות העשייה הנשית” ברצועת עזה, 1 ביני 2018)
  • אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות, מסר כי ברצועת עזה חסר ציוד רפואי בעלות של 19.5 מיליון דולרים. אלקדרה ציין כי במהלך ימי שישי בהם התקיימו הצעדות הגיעו לבתי החולים ברצועה כ-280 פצועים בשעה . זאת לדבריו, בהשוואה לתשעה פצועים שהגיעו במהלך מבצע “צוק איתן”. בפוסט שפרסם ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, בדף הפייסבוק שלו דיווח כי מאז 30 במרץ 2018, נהרגו מירי ישראל 123 פלסטינים ונפצעו 13,672 פלסטינים ברחבי הרצועה (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 3 ביוני 2018).
התבטאויות בכירים
  • בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים להתבטא בזכות הצעדות והפעילות העממית הנלווית להן. בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס תעשה שימוש בכל אמצעי ההתנגדות להגנה על העם הפלסטיני. עוד הוסיף אלחיה כי “ההתנגדות המזוינת היא המגן של הפלסטינים לתהלוכות השיבה הבלתי אלימות”. בהתבטאות נוספת במהלך מפגש עם מח’תארים ונכבדי חמולות בעזה הביע ח’ליל אלחיה שביעות רצון מהישגי צעדות השיבה המהוות לדבריו “סיוט לישראל” ומייצרות משוואות חדשות. אלחיה קרא להשתתפות פעילה בתהלוכות יום שישי הקרוב (שהאב, 3 ביוני 2018).
צפי להמשך

“הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה ושבירת המצור” מסרה כי יום השישי ה-8 ביוני (יום שישי האחרון של חודש רמצ’אן שהוכרז על ידי איראן כ”יום ירושלים” ומצוין מידי שנה) יעמוד בסימן “צעדת המיליון לירושלים” (קדסנט, 1 ביוני 2018; דף הפייסבוק של ועדת ההסברה של החזית העממית במחוז רפיח, 1 ביוני 2018) לאירועי יום שישי יצטרפו אירועי “יום הנכסה” שהיו אמורים להיות מצוינים ב-5 ביוני ובחמאס החליטו לאחדם עם צעדות יום שישי. מארגני האירועים ובראשם חמאס מעוניינים לנצל את יום השישי האחרון לרמצ’אן לארגון הפגנות ענק. ברצועת עזה פועלים לגייס ציבור נרחב ככל האפשר להשתתפות באירועים. דובר על שליחת הזמנות אישיות, הכרזות במסגדים, הודעות ברדיו ובמרחב הציבורי.

אספקת חשמל לרצועה
  • חברת החשמל בישראל הודיעה ב-29 במאי 2018 כי בשל פגיעה של רקטה במתקנים המזינים את רצועת עזה, נפגע ציוד ואי לכך הופסקו שלושה קווים המזינים את דרום הרצועה. על פי ההודעה בהערכה ראשונית שבוצעה במקום ידרשו מספר ימים לתיקון הציוד לצורך השבת אספקה סדירה (חשבון הטוויטר של חברת החשמל לישראל, 29 במאי 2018). בעקבות זאת הודיעה חברת החשמל ברצועה על הפעלתה של יחידה אחת בלבד בתחנת הכוח בעזה (אמר, 30 במאי 2018). נכון ל-4 ביוני אספקת החשמל ברצועה עומדת על 4 שעות, ולאחר מכן הפסקת חשמל למשך 16 שעות, וחוזר חלילה (pssawa.com, 4 ביוני 2018).
מופעים תודעתיים במקביל ל”צעדות השיבה”

המשט לרצועת עזה

  • נאצר אלסהלי, עיתונאי ערבי המתגורר בדנמרק ונמצא על סיפון הספינה “אלעודה”, דיווח כי הספינות הגיעו ב-31 במאי הספינות לנמל אמסטרדם. לדבריו, אנשי בטחון הולנדיים עלו על אחת הספינות שלוש פעמים ובדקו את שמות המשתתפים. הוא הוסיף כי אמסטרדם היא אחת התחנות שבהן מתבצעת תחלופה בין המשתתפים בספינות (אלערבי אלג’דיד, 31 במאי 2018). הספינה “אלעודה” אמורה להפליג לאי ג’רזי שבתעלת למאנש, תעגון בו מספר שעות ולאחר מכן תמשיך לכיוון נמל לה רושל הצרפתי (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 31 במאי 2018). שם תשהה עד 11 ביוני (אתר קואליציית צי החירות, 4 ביוני 2018).
  • הספינה “חריה” תפליג לברייטון שבאנגליה, לשם היא צפויה להגיע ב-5 ביוני 2018, ולשהות שם עד 8 ביוני (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 31 במאי 2018). משם היא תמשיך לכיוון צפון ספרד (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 5 ביוני 2018).

הספינה "חריה" הצפויה להיכנס ב-5 ביוני 2018 אחר הצהריים לנמל ברייטון (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 5 ביוני 2018)
הספינה “חריה” הצפויה להיכנס ב-5 ביוני 2018 אחר הצהריים לנמל ברייטון (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 5 ביוני 2018)

הספינה הפלסטינית

  • במקביל למשט מאירופה יצא ב-29 במאי 2018 מנמל עזה ספינה תחת הקמפיין “משט החירות” שארגנה חמאס. הספינה יצאה לכיוון קפריסין שעל סיפונה 17 נוסעים ביניהם כאלה הסובלים מנכויות וחולי. במרחק של כ-15 מיילים מרצועת עזה השתלטו על הספינה כוחות חיל הים הישראלי. המעצר בוצע ללא התנגדות וללא אירועים מיוחדים. בחקירתו הודה קפטן הספינה כי קיבל תשלום על השתתפותו בהפלגה הוא צולם מציג את הכסף שנמסר לו על ידי הוועדה המארגנת לשם יציאתו לים. צה”ל העמיד צוותי רפואה לטיפול בחולים או בנכים שהיו על סיפון הספינה. הספינה נגררה לבסיס חיל הים באשדוד (דובר צה”ל, 31 במאי 2018). מאוחר יותר שוחררו 17 הנוסעים . הם הועברו לרצועה ונערכה להם קבלת פנים חגיגית בנמל עזה בה השתתפו ראשי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  •  במסיבת עיתונאים דווח אדהם אבו סלמיה, דובר הרשות לשבירת המצור מעל הרצועה, כי בימים הקרובים הם יודיעו על המועד ליציאת “ספינת החירות” השנייה מנמל עזה. הוא קרא לפלסטינים, הרוצים להשתתף בהפלגה, להירשם בנקודת משרד הפנים שבנמל. הוא ציין כי הספינה הראשונה נעצרה במרחק 14 מיל ימי מהרצועה וכי זוהי הספינה הפלסטינית הראשונה שמגיעה למרחק כזה מאז 1993 (שהאב, 29 במאי 2018).
תגובות ברשות נגד וטו אמריקאי במועצת הביטחון של או”ם להצעת החלטה מגד מדיניות ישראל ברצועה
  • בשל וטו של ארה”ב דחתה מועצת הביטחון של האו”ם בליל 1 ביוני 2018 שתי הצעות החלטה ביוזמת כווית הקוראות לגנות את ישראל ולהבטיח את שלומם של האזרחים הפלסטינים. הצעה נגדית של ארה”ב הקוראת לגנות את חמאס לא קיבלה את הרוב הדרוש ונדחתה אף היא.
  • בכירי הרשות הפלסטינית גינו את הוטו האמריקאי. נביל שעת’ מסר כי אבו מאזן הנחה בכירים ברשות הפלסטינית לפעול בקרב מדינות אסיה, אירופה ואפריקה כדי לגבש תמיכה בפנייה פלסטינית לעצרת הכללית של האו”ם תחת הכותרת “מאוחדים למען השלום” (אלערבי אלג’דיד, 3 ביוני 2018). ריאצ’ מנצור נציג הרשות הפלסטינית באו”ם הודיע על כינוס פגישה דחופה של מועצת השרים הערבית ולאחריה פגישה מורחבת של המדינות האסלאמיות לדיון בצעדים הבאים שיש לנקוט, כולל צעדים משפטיים (דניא אלוטן, 4 ביוני 2018).
מחאה נגד משחק הידידות ארגנטינה ישראל
  • עשרות פלסטינים מחו מול נציגות ארגינטינה באלבירה נגד קיומו של משחק הכדורגל בין ישראל לארגנטינה. לדברי ג’בריל רג’וב, המשמש גם כיו”ר ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל ההתעקשות הישראלית לקיים את המשחק בירושלים מוכיחה כי המשחק מהווה כלי פוליטי בידי ישראל באופן המהווה הפרה של החוק הבינלאומי וחוקי פיפ”א. רג’וב איים כי במידה וכוכב ארגנטינה ליונל מסי יקח חלק במשחק יפתח נגדו קמפיין פלסטיני, ערבי ובינלאומי (אלקדס, 3 ביוני 2018).

ג'בריל רג'וב, בעצרת מחאה מול נציגות ארגנטינה בראמאללה נגד המשחק הצפוי בירושלים עם בין נבחרת ישראל וארגנטינה (ערוץ אלוטן ביוטיוב, 3 ביוני 2018)
ג’בריל רג’וב, בעצרת מחאה מול נציגות ארגנטינה בראמאללה נגד המשחק הצפוי בירושלים עם בין נבחרת ישראל וארגנטינה (ערוץ אלוטן ביוטיוב, 3 ביוני 2018)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 ביוני 2018: "תהליך ההסלמה ברצועת עזה: ומה הלאה?"
[2]
מוסא אבו מרזוק, מבכירי חמאס, אמר כי חמאס לא העלתה או קיבלה כל הצעה להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל ("הכיבוש") . עם זאת טען כי חמאס קיבלה הצעות בעל-פה להקלה על "המצור" ומצרים הבטיחה לפתוח את מעבר רפיח ולהגדיל את אספקת החשמל לרצועה (אלרסאלה, 2 ביוני 2018).
[3]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .
[4]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.