חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (30 בינואר-5 בפברואר 2019)

הבערת צמיגים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של

הבערת צמיגים במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 1 בפברואר 2019)

מיצג של ילדים תחת הכותרת

מיצג של ילדים תחת הכותרת"אסירנואינם לבדם" במחנה השיבה במרכז הרצועה. חלק מהילדים לבושי מדים חלקם אזוקים.

הבערת צמיגים במהלך הפעילות הימית בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של

הבערת צמיגים במהלך הפעילות הימית בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, 29 בינואר 2019)

חלוקת הסיוע במטה ה-IHH בעזה (דף הפייסבוק של סניף ה-IHH בעזה, 30 בינואר 2019

חלוקת הסיוע במטה ה-IHH בעזה (דף הפייסבוק של סניף ה-IHH בעזה, 30 בינואר 2019

בניית המכשול העילי סביב רצועת עזה (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 3 בפברואר 2019)

בניית המכשול העילי סביב רצועת עזה (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 3 בפברואר 2019)

תמונות מהסרטון המתעד את פיגוע ירי הצלפים במזרח הרצועה, במהלכו נפגע קצין צה

תמונות מהסרטון המתעד את פיגוע ירי הצלפים במזרח הרצועה, במהלכו נפגע קצין צה"ל בראשו (אתר פלוגות ירושלים, 3 בפברואר 2019)

  • “צעדת השיבה” שהתקיימה ב-1 בפברואר 2019 התאפיינה ברמה נמוכה יחסית של אלימות. בנוסף לצעדה התחדשו (?) אירועי המשט, שאליו התלוותה גם הפגנה אלימה בקרבת החוף בצפון הרצועה. הרמה הנמוכה של האלימות הינה להערכתנו פרי ביקורה של משלחת המודיעין הכללי המצרי ברצועה. משלחת הכוללת את בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין יצאה למצרים להמשך השיחות (3 בפברואר 2019).
  • ביהודה ושומרון נמשך הטרור העממי. בלטו השבוע ניסון פיגוע דקירה במחסום אלזעים (בין ירושלים למעלה אדומים) ע”י נערה פלסטינית שהסתיים בהריגתה של הדוקרת. ניסיון פיגוע דקירה נוסף נמנע בכניסה למתחם מערת המכפלה בחברון (הדוקר נעצר). במעבר ג’למה (סמוך לג’נין), השליכו שני פלסטינים שהגיעו רכובים על גבי אופנוע מטען לעבר חיילי צה”ל. אחד המחבלים נהרג והשני נפצע באורח קשה. כמה ימים קודם לכן הושלך מטען לעבר המעבר בג’למה.
  • משרד הביטחון בישראל פרסם הודעה על תחילת העבודות להקמת מכשול עילי ברצועת עזה על תווי המכשול התת-קרקעי . המכשול יהיה באורך של 65 ק”מ ויתנשא לגובה של כשישה מטרים.
“צעדת השיבה” ( 1 בפברואר 2019)
  • ב-1 בפברואר 2019 נערכה “צעדת השיבה” ה- 45 במספר. הצעדה התקיימה תחת הסיסמא “אסירנו לא לבד”. באירועים השתתפו כ-10,000 פלסטינים. רף האלימות שהופגן באירועים היה דומה לזה שהופגן בשבועות האחרונים. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות הפלסטיני, הודיע כי 32 מפגינים נפצעו מאש צה”ל (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 1 בפברואר 2019).
 מיצג של ילדים תחת הכותרת"אסירנואינם לבדם" במחנה השיבה במרכז הרצועה. חלק מהילדים לבושי מדים חלקם אזוקים.   מצג בנושא האסירים שהוצג במחנה השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 1 בפברואר 2019)
מימין: מיצג של ילדים תחת הכותרת”אסירנו אינם לבדם” במחנה השיבה במרכז הרצועה. חלק מהילדים לבושי מדים חלקם אזוקים. משמאל: מצג בנושא האסירים שהוצג במחנה השיבה במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 1 בפברואר 2019)
  • בכירי חמאס נטלו כבכל שבוע חלק באירועים. בדברים שנשאו המשיכו להדגיש, כי צעדות השיבה תמשכנה. הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה קראה לציבור להשתתף בצעדה ביום שישי 8 בפברואר 2019 שתהיה תחת הסיסמא “לא מתפשרים על הסרת המצור” (דניא אלוטן, 1 בפברואר 2019). כמו כן קראה הוועדה לציבור הפלסטיני לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלה ולהצטרף לקבוצות הווטצאפ והטלגרם שלה כדי לעקוב אחר הפעילויות המתקיימות בחמשת “מחנות השיבה” (עמוד הפייסבוק של הוועדה הלאומית העליונה לצעדת השיבה , 3 בפברואר 2019).
אירועי המשט וההפגנה שנלוותה לו
  • לאחר הפוגה של כארבעה שבועות חודשו ב-29 בינואר 2019 אירועי המשט. במקביל למשט התקיימה הפגנה אלימה בקרבת החוף בה השתתפו כאלף מפגינים . במהלך ההפגנה הבעירו המפגינים צמיגים (שהאב, 29 בינואר 2019). גורמים ברצועה דיווחו כי בפעילויות נפצעו 78 פלסטינים מהם 12 מירי צה”ל (חשבון הטויטר שהאב, 29 בינואר 2019). אחדהפצועים בהפגנה נפטר לאחר מספר ימים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 3 בפברואר 2019). המשט וההפגנה מהווים עיתוי נוסף בו מתקיימת פעילות אלימה מאורגנת בנוסף ל”צעדות השיבה” בימי שישי .
  • בדברים שנשא משיר אלמצרי, בכיר חמאס, במהלך אירועי המשט הדגיש, כי צעדות השיבה מסלימות. לדבריו האמצעים “הלא- אלימים” כמו בלוני התבערה ישמשו להפעלת לחץ ממשי על ישראל כדי לאלץ אותה להיות מחויבת להבנות ההרגעה ולא להתחמק מהן (דף הפייסבוק של ערוץ אלקדס, 29 בינואר 2019). אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר בראיון כי העם הפלסטיני שולח באמצעות המשט מסר לעולם שהוא אינו מוכן לשתוק על המשך “המצור” המוטל על העם הפלסטיני (ערוץ אלאקצא, 29 בינואר 2019).
  • השבוע לא התקיים המשט. במקום זאת קראה הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה לערוך עצרת מחאה בנמל עזה בדרישה להסיר את “המצור” ולהקים נמל (חשבון הטוויטר בואבה אלהדף, 4 בפברואר 2019). נראה כי ההחלטה שלא לקיים את אירועי המשט קשורה לרצון לשמור על השקט לאחר ביקורה של משלחת המודיעין המצרית ברצועה (ראו להלן).
שיגור בלונים
  • ברשתות החברתיות המזוהות עם חמאס פורסמו תמונות המתעדות שיגור בלונים לעבר ישראל. עם זאת לא אותר עד כה חידוש נרחב של טרור הבלונים והעפיפונים.
 בלון אליו מחובר חפץ חשוד ששוגר ב-4 בפברואר 2019 ונחת בשטח המועצה האזורית אשכול (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 בפברואר 2019).    בלון ממולכד ששוגר ב-3 בפברואר 2019 מהרצועה ונחת באזור מרחבים (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2019)
מימין : בלון אליו מחובר חפץ חשוד ששוגר ב-4 בפברואר 2019 ונחת בשטח המועצה האזורית אשכול (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 בפברואר 2019). משמאל: בלון ממולכד ששוגר ב-3 בפברואר 2019 מהרצועה ונחת באזור מרחבים (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2019)
תשלומים לנפגעי “צעדות השיבה”
  • אחמד אלכרד, חבר הנהגת חמאס ויו”ר הוועדה העליונה למעקב אחר פצועי צעדות השיבה הודיע כי 4,000 פצועי צעדות השיבה יקבלו תשלום כספי. אלכרד אף פירט את גובה התשלומים: פצועים באורח בינוני יקבלו 300 שקלים ופצועים באורח קשה 600 שקלים (אלראי, 2 בפברואר 2019).
  • ארגון IHH התורכי העניק סיוע כספי בשווי של שלושים אלף יורו למשפחות של 271 פלסטינים ברצועת עזה שנהרגו מאז מרץ 2018 קרי : מאז החלו “צעדות השיבה” (סוכנות אנטוליה, 30 בינואר 2019).

חלוקת הסיוע במטה ה-IHH בעזה (דף הפייסבוק של סניף ה-IHH בעזה, 30 בינואר 2019
חלוקת הסיוע במטה ה-IHH בעזה (דף הפייסבוק של סניף ה-IHH בעזה, 30 בינואר 2019)

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

פיגוע מטען
  • שני פלסטינים הגיעו באופנוע למעבר ג’למה (סמוך לג’נין) והשליכו מטען לעבר לוחמי צה”ל. הלוחמים הגיבו בירי. אחד המחבלים נהרג והשני נפצע באורח קשה. לא היו נפגעים לכוחות צה”ל (דובר צה”ל, 4 בפברואר 2019). גם ב-31 בינואר 2019 הושלך מטען לעבר המעבר ג’למה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 31 בינואר 2019).
פיגוע דקירה
  • ב 30 בינואר 2019 הגיעה נערה פלסטינית למחסום אלזעים (בין ירושלים למעלה אדומים). הנערה רצה כשסכין בידה לעבר כוחות הביטחון הישראליים במטרה לדקור את אחד החיילים במחסום. מאבטח אזרחי שהיה במקום ירה בה והיא נהרגה (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, 30 בינואר 2019).
  • ההרוגה היא סמאח זהיר מבארכ, תלמידת בית ספר, בת 16. מוצא משפחתה במחנה הפליטים אלנציראת שבמרכז הרצועה, לפני חמש שנים עזבו את הרצועה ומאז התגוררו באם אלשראיט שבראמאללה. סמאח מבארכ הייתה ככל הנראה דתיה מאד והיא שבה מקיום מצוות העמרה (עליה לרגל) בסעודיה עשרה ימים לפני שניסתה לבצע את הפיגוע (ח’בר, 30 בינואר 2019; פלסטין און ליין, 31 בינואר 2019).
‏‏הסכין עמה ניסתה לבצע את הפיגוע במחסום אלזעים (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, 30 בינואר 2019).    סמאח מבארכ בעת שקיימה את מצוות ה"עמרה" במכה (חשבון הטוויטר של PALDF, 31 בינואר 2019)
מימין: הסכין עמה ניסתה לבצע את הפיגוע במחסום אלזעים (חשבון הטוויטר של משטרת ישראל, 30 בינואר 2019). משמאל: סמאח מבארכ בעת שקיימה את מצוות ה”עמרה” במכה (חשבון הטוויטר של PALDF, 31 בינואר 2019)
תגובות פלסטיניות לפיגוע
  • בדף הפייסבוק של מחלקת החינוך בראמאללה ואלבירה כי באסם עריקאת, ראש מחלקת החינוך בראמאללה ואלבירה, ערך סיור יחד עם ראש עיריית ראמאללה במספר בתי ספר ובהם בית הספר שבו למדה סמאח מבארכ וזאת כדי לעמוד על צרכיהם של בתי הספר הללו (דף הפייסבוק של מחלקת החינוך בראמאללה ואלבירה, 30 בינואר 2019). ב-31 בינואר פורסמה בדף הפייסבוק מודעת אבל מטעם מחלקת החינוך בראמאללה ואלבירה ומנהלה באסם עריקאת על מותה של סמאח מבארכ.
  • אתרים המזוהים עם חמאס דיווחו, כי ראש מחלקת החינוך בראמאללה ואלבירה, באסם עריקאת, ביקר בבית ספר בו למדה סמאח. בעת ביקורו הוא קרא לתלמידות שלא ללכת בדרכה, שכן לדבריו מה שעשתה סמאח היה מעשה טיפשות (שהאב, 2 בפברואר 2019). בתגובה פרסם פוזי ברהום, דובר חמאס, הודעת גינוי חריפה נגד משרד החינוך. הוא תבע מהממשלה להתנצל ולהעמיד לדין את כל מי שהיה שותף ל”מעשה המביש” (אתר חמאס, 1 בפברואר 2019).
  • הארגונים הפלסטינים שיבחו את המעשה והאשימו את ישראל ב”הוצאה להורג” של הצעירה הפלסטינית. מצעב אלברים דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין שיבח את מבצעת הפיגוע ואמר כי הפלסטינים ימשיכו להתעמת עם האויב הציוני (פלסטין אליום, 31 בינואר 2019).
סיכול פיגוע דקירה
  • פלסטיני תושב חברון ניסה להיכנס למתחם מערת המכפלה בחברון. הוא נטמע בקרב קבוצת תיירים שהגיעה לאחת מעמדות הבידוק. הלוחמים בעמדה הבחינו בהתנהגותו המוזרה הם החלו לבדוק אותו. בעת הבדיקה הוא שלף סכין שהוסלקה בבגדיו והשליך אותה לרצפה. בתחקור ראשוני עלה, כי הפלסטיני, תושב חברון כבן עשרים, התכוון לבצע פיגוע דקירה במקום (דוברות המשטרה, 3 בפברואר 2019).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. מסגרת זאת נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה וכספים המיועדים למימון פעולות טרור. במקביל, נמשך יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב וישובים ברחבי יהודה ושומרון נגרם נזק למספר כלי רכב. להלן מספר אירועים בולטים:
    • 4 בפברואר 2019: ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר גדר הביטחון של הישוב פסגות, צפונית לירושלים, סמוך לאלבירה. מוקדם יותר הושלך בקבוק תבערה לעבר אחד השערים בישוב בית אל (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות, 4 בפברואר 2019).
    • 30 בינואר 2019: אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת תפוח על הכביש המקשר בין ירושלים לשכם. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 בינואר 2019).
    • 31 בינואר 2019: כוח צה”ל ירה לעבר פלסטיני שהשליך בקבוקי תבערה דרומית לאלחאדר, כביש גוש עציון ירושלים. הפלסטיני נפצע ברגלו והועבר לטיפול בבית החולים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 בינואר 2019).
    • 31 בינואר 2019: מטענים הושלכו באזור הכפר יעבד, מערבית לג’נין. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 31 בינואר 2019).
    • 31 בינואר 2019 : בקבוקי תבערה הושלכו בכביש גוש עציון ירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 31 בינואר 2019).
    • 31 בינואר 2019 : במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים למציאת אמצעי לחימה בכפר קבלאן, אזור שכם. תפסו הכוחות כלי נשק מאולתר מסוג קרלו (דובר צה”ל, 31 בינואר 2019).
    • 31 בינואר 2019 : בפעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר בית אולא, אזור חברון, נתפסו כספים שהיו מיועדים למטרות טרור בשווי של למעלה ממאה אלף שקלים(דובר צה”ל, 31 בינואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

סיקור המשך בניית גדר הביטחון היבשתית והימית ברצועה
  • משרד הביטחון בישראל פרסם הודעה על תחילת עבודות להקמת מכשול עילי בגבול רצועת עזה. המכשול יוקם על תוואי המכשול התת-קרקעי והוא יהיה באורך 65 ק”מ ויתנשא לגובה של כשישה מטרים . תוואי המכשול העילי יתחבר בחלקו המערבי למכשול הימי שהוקם בסמוך לחוף זיקים, ויגיע עד למעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של משרד הביטחון, 3 בפברואר 2019).
  • ערוץ אלג’זירה פרסם כתבת תחקיר אודות המשך בניית גדר הביטחון היבשתית והימית ברצועה ע”י ישראל. על פי הכתבה התבטאו גורמים פלסטינים ברצועה, כי הקמת הגדר לא תמנע מהם את “ההתנגדות” כמו גם “לשוב לבתיהם בישראל” (ערוץ אלגז’ירה, 2 בפברואר 2019).
המשך בניית גדר ביטחון יבשתית וימית סביב רצועת עזה (ערוץ אלגז'ירה ביוטיוב, 3 בפברואר 2019)    המשך בניית גדר ביטחון יבשתית וימית סביב רצועת עזה (ערוץ אלגז'ירה ביוטיוב, 3 בפברואר 2019)
המשך בניית גדר ביטחון יבשתית וימית סביב רצועת עזה (ערוץ אלגז’ירה ביוטיוב, 3 בפברואר 2019)
מעבר רפיח
  • ב-29 בינואר 2019 חודשה הכניסה דרך מעבר רפיח עבור משאיות גז וסחורה. זאת, לאחר שהופסקה כניסתם במשך יומיים בעקבות תקלה באחד המנגנונים מהצד המצרי (שהאב, 29 בינואר 2019). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה, קרא לשלטונות מצרים להשאיר את מעבר רפיח פתוח באופן קבוע עד שמשרד הפנים יצליח לטפל במצב ההומניטארי הקשה (אלמיאדין, 29 בינואר 2019).
  • מקורות מצריים מסרו כי המעבר ימשיך להישאר פתוח בתקופה הקרובה מבלי להיסגר (צפא, 31 בינואר 2019). גם בפגישה שקיים ברצועת עזה אסמאעיל הניה עם ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד למזרח התיכון מטעם האו”ם, ואחמד עבד אלח’אלק, אחראי הסוגיה הפלסטינית במודיעין הכללי המצרי, עלה נושא פתיחת מעבר רפיח על ידי המצרים (אנטוליה, 1 בפברואר 2019).
  • אסאמה נופל, בכיר במשרד הכלכלה הלאומית ברצועה, אמר כי משרדו ישלים תוך ימים הקמה של רחבת מכס באזור מעבר רפיח, שנועדה לקליטת סחורות ממעבר כרם שלום ומשער צלאח אלדין (מוצב טרמית לשעבר אשר שימש את צה”ל. נקודת גבול על ציר פילדלפי בין מצרים לרפיח). לדבריו, מטרת הקמת רחבת המכס היא לבדוק שהמוצרים והסחורות עומדים בתקנים הפלסטיניים. הוא הוסיף כי צעדי הפיקוח, לאחר שממשלת הרשות קיבלה לידיה את מעבר כרם שלום, לא היו מספיקים, והדבר יחייב בכירים מטעם הממשלה ברצועה לנקוט צעדים לפיקוח על הסחורות הנכנסות (פלסטין און ליין, 3 בפברואר 2019).
המצב ההומניטארי ברצועת עזה
  • שר העבודה מאמון אבו שהלא הודיע כי בקרוב יחל פרויקט העסקה זמני ברצועה הממומן בסכום של 17 מיליון דולרים על ידי הבנק הבינלאומי. פרויקט זה יספק מקומות עבודה ל-5,000 מובטלים באמצעות פרויקטים שארגוני חברה אזרחית ברצועה מקדמים (פלסטין אליום, 28 בינואר 2019). סאמי משעשע דובר אונר”א אמר כי הסוכנות זקוקה לסכום של 1.2 מיליארד דולרים לפחות כדי להמשיך לספק את השירותים שהיא סיפקה במהלך שנת 2018 (ופא, 29 בינואר 2019).
  • אגודת רואד לפיתוח חברתי ((Rowad Association for Society Development , העבירה למשרד הבריאות ברצועה 112 אלף ליטר סולר עבור הגנרטורים של בתי החולים. הסולר נתרם על ידי ארגון ACT מאינדונזיה[2] (אתר אגודת רואד, 3 בפברואר 2019).
אספקת הסולר לבתי החולים ברצועה (דף הפייסבוק של אגודת רואד, 4 בפברואר 2019)    אספקת הסולר לבתי החולים ברצועה (דף הפייסבוק של אגודת רואד, 4 בפברואר 2019)
אספקת הסולר לבתי החולים ברצועה (דף הפייסבוק של אגודת רואד, 4 בפברואר 2019)
  • משלחת מטעם “שיירת מיילים של חיוכים” בראשות ד”ר עצאם יוסף, יו”ר הרשות העממית העולמית לתמיכה בעזה (The International Foundation to Aid Gaza) והמתאם הכללי של קמפיין שיירות “מיילים של חיוכים” (המתגורר כיום באיסטנבול), נכנסה ב-4 בפברואר 2019 לרצועה דרך מעבר רפיח (חשבון הטוויטר של ד”ר עצאם יוסף, 4 בפברואר 2019). לדברי עצאם יוסף, מטרת הגעתם לרצועה הינה כדי לבחון את המצב הבריאותי ברצועה ודרכים לספק לבתי החולים דלק. כמו כן בכוונתם לבחון דרכי תמיכה למגזר הפרטי בתיאום עם השלטונות המצריים (חשבון הטוויטר של ד”ר עצאם יוסף, 2 בפברואר 2019).

חברי משלחת של "שיירת מיילים של חיוכים" של קמפיין שיירות "מיילים של חיוכים", ממתינים בחדר ה-VIP במעבר רפיח (חשבון הטוויטר של ד"ר עצאם יוסף, 4 בפברואר 2019)
חברי משלחת של “שיירת מיילים של חיוכים” של קמפיין שיירות “מיילים של חיוכים”, ממתינים בחדר ה-VIP במעבר רפיח (חשבון הטוויטר של ד”ר עצאם יוסף, 4 בפברואר 2019)

ביקור נוסף של משלחת המודיעין הכללי המצרי ברצועת עזה
  • משלחת ביטחונית בראשות אחמד עבד אלח’אלק אחראי על הנושא הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי הגיעה לרצועת עזה לביקור נוסף כדי לדון עם חמאס ושאר הארגונים הפלסטינים ביישום הבנות הרגיעה וסוגית הפיוס הפנים פלסטיני. במקביל הגיע לרצועת עזה ניקולאי מלדנוב, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון (דניא אלוטן, 31 בינואר 2019).
  • חברי המשלחת וניקולאי מלדנוב נועדו במהלך ביקורם עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. הניה הגדיר את הפגישה המשולשת כ”חסרת תקדים” והיא העידה לדבריו על כך שגורמים אלה מתעניינים במצב ברצועה (אלאקצא, צפא, 1 בפברואר 2019). יחיא אלסנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה ערך גם הוא פגישה שהתקיימה בדלתיים סגורות עם המשלחת המצרית (פאל אינפו, 31 בינואר 2019).
  • “מקורות יודעי דבר” מסרו, כי האחראים על הסוגיה הפלסטינית במודיעין הכללי המצרי החלו בימים האחרונים להגביר את המגעים עם הארגונים הפלסטינים כדי למנוע החרפה והסלמה במצב בגבול הרצועה וכדי להשלים את יישום ההבנות. במסגרת זאת ערכו בכירי המודיעין המצרי שיחות עם בכירי הארגונים הפלסטינים, בראשם חמאס . ראשי הארגונים הפלסטינים הזהירו כי אם ישראל לא תיישם את השלב השני של ההבנות הם יחזרו להפעיל עליה “לחצים”. מצרים מצדה הבטיחה לפעול כדי לגרום לישראל ליישם את ההבנות והדגישה כי על הארגונים לשמור על מצב של רגיעה כדי להקל עליה את המלאכה (אלקדס אלערבי, 1 בפברואר 2019).
  • המשלחת המצרית הזמינה את בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לדיונים נוספים במצרים. ב-3 בפברואר 2019 יצאה משלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, למצרים (אלקדס, 2 בפברואר 2019). משלחת מטעם הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, בראשות זיאד אלנח’אלה, הגיעה אף היא לקהיר (דניא אלוטן, 3 בפברואר 2019). בסיום פגישה שערכו הנהגות חמאס והג’האד האסלאמי עם אנשי המודיעין הכללי המצרי פורסמה הודעה משותפת לפיה הסכימו שני הצדדים על מספר נושאים ביניהם הידוק הקשרים בין שני הארגונים והמשך קיומן של “צעדות השיבה” (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019).
משלחת חמאס מבקרת את הפצועים (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019)    משלחת חמאס מבקרת את הפצועים (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019)
משלחת חמאס מבקרת את פצועי״צעדת השיבה״במצרים (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה סרטון המתעד לכאורה את ירי הצלפים בו נפצע קצין צה”ל באורח קל בראשו ב-22 בינואר 2019. בסרטון אפשר גם לראות את פציעתו של הקצין בתמונות שאמינותן מוטלת בספק (אתר פלוגות ירושלים, 3 בפברואר 2019).
תמונות מהסרטון המתעד את פיגוע ירי הצלפים במזרח הרצועה, במהלכו נפגע קצין צה"ל בראשו (אתר פלוגות ירושלים, 3 בפברואר 2019)    תמונות מהסרטון המתעד את פיגוע ירי הצלפים במזרח הרצועה, במהלכו נפגע קצין צה"ל בראשו (אתר פלוגות ירושלים, 3 בפברואר 2019)
תמונות מהסרטון המתעד את פיגוע ירי הצלפים במזרח הרצועה, במהלכו נפגע קצין צה”ל בראשו (אתר פלוגות ירושלים, 3 בפברואר 2019)
  • לאחר פרסום הסרטון העניק מצעב אלברים דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ראיון טלפוני במהלכו ציין כי לסרטון אין כל קשר לג’האד האסלאמי אולם יחד עם זאת ציין, כי הם תומכים בהמשך “ההתנגדות”. מנגד, אישר דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד אכן ביצעו את הפעולה המתוארת בסרטון והדגיש, כי היא בוצעה בתיאום עם כלל הארגונים הפלסטינים בתגובה לירי שביצע הקצין לעבר אזרחים וילדים קטנים במזרח הרצועה (אלמיאדין, 2 בפברואר 2019).
  • “מקורות בלעדיים” מסרו לאתר אלחדת’, כי לפני כשבוע הפיצה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי חוזר בקרב פעיליה, שבו קראה להם להתכונן לעימות צפוי, והזהירה את תושבי עוטף עזה שלא להישאר בבתיהם. במקביל נמסר כי “כוח הריסון” של חמאס מנע לפני מספר ימים מפעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי לבצע פיגוע נגד ג’יפ צבאי ישראלי בגבול המזרחי של רצועת עזה. לדבריהם, התגלעה מחלוקת בין שני הצדדים לאחר שפעילי “כוח הריסון” הסבירו כי פעולה כזו צריכה להתבצע רק במסגרת חדר המבצעים המשותף. העימות נפתר רק לאחר פגישה בין בכירי שתי התנועות (אלחדת’, 3 בפברואר 2019).
ביקור משלחת וועדות ההתנגדות בלבנון
  • משלחת של וועדות ההתנגדות העממית בראשות מזכ”ל הארגון אימן אלששניה נפגשה בלבנון עם חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה. בפגישה דנו באירועים האחרונים ביהודה ושומרון וברצועת עזה ובעיקר ב”צעדות השיבה” . נצראללה שיבח בפגישה את פעולת “מארב הדגל”[3] והדגיש את עמדתו העקבית של חזבאללה התומכת בכל תנועות ופלגי “ההתנגדות” במערכה הרת הגורל הזו (סוכנות הידיעות הלבנונית אלוטניה, 30 בינואר 2019; אתר קאום, 30 בינואר 2019).
הפסקת הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית
  • בכיר אמריקאי מסר, כי כמענה לבקשת הרשות הפלסטינית ב-1 בפברואר 2019 הופסקו הסיוע הביטחוני האמריקאי לרשות ופעילות סוכנות הסיוע האמריקאיתUSAID ברשות בשל כניסתו לתוקף של החוק האמריקאי להבהרת החקיקה למניעת טרור (רויטרס, 1 בפברואר 2019). יוזכר כי הרשות ביקשה מארה”ב להפסיק לקבל את הסיוע מכיוון שהחוק האמריקאי חושף כל ישות מדינית המקבלת סיוע מארה”ב לתביעות אזרחים אמריקאים בגין נזקי טרור. עם זאת נמסר, כי גורמי ממשל אמריקאים ממשיכים לפעול להביא לפיתרון לחקיקה שיאפשר המשך הסיוע לרשות הפלסטינית.
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף מסר כי אכן הסיוע האמריקאי למנגנוני הביטחון הפלסטינים יופסק ב-1 בפברואר 2019 . זאת, לדבריו לאור דרישה פלסטינית שנועדה להימנע מתביעות משפטיות בנושא תמיכה בטרור (אלקדס, 1 בפברואר 2019). לדברי צאא’ב עריקאת הנזק הכספי שגרמה ארה”ב בקיצוצי התקציב שלה הגיע בשנת 2018 לסכום של 844 מיליון דולרים (359 מיליון דולרים שירדו מתקציב אונר”א 231 מיליון עם סגירת הפרויקטים של USAID ותשעים מיליון מבתי החולים והמוסדות בירושלים (הטלוויזיה הפלסטינית, 31 בינואר 2019).
תגובות להפסקת פעילות כוח המשקיפים בחברון
  • ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודיע כי החליט שלא להאריך את מנדט כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון [4](TIPH) החל מ-31 בינואר 2019. הפסקת המנדט נעשתה לדבריו בשל העובדה כי הכוח פועל נגד ישראל (ישראל היום, 28 בינואר 2019). הביטול החד-צדדי של ישראל הביא לתגובות חריפות מצד הפלסטינים כמו גם גורמים בינלאומיים. צאא’ב עריקאת נועד עם נציגי המדינות המייסדות של TIPH וביקש מהם חוות דעת משפטית בנוגע לתגובתן נוכח צעדיה של ישראל. הוא ביקש מהמדינות להיות מתואמות בתגובתן (הטלוויזיה הפלסטינית, 31 בינואר 2019). נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, גינה את החלטת ישראל לא לחדש את המנדט וטען כי צעד זה הוא מבחינת קריאה לבצע עוד מעשי טבח נגד העם הפלסטיני ללא פיקוח. הוא קרא לאו”ם למצוא שיטות ליישם את ההחלטה כדי להגן על העם הפלסטיני ולסיים את הכיבוש (ופא, 29 בינואר 2019).
  • דוברת הנציגה העליונה לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופאי ציינה, כי החלטת ישראל שלא לחדש את מנדט המשלחת, שמילאה תפקיד חשוב במניעת אלימות, עלולה לגרום להסלמה בשטח היא גם הדגישה את מחויבות ישראל להגן על הפלסטינים בחברון ובכל השטחים הפלסטינים מתוקף החוק הבינלאומי (אתר האיחוד האירופאי, 1 בפברואר 2019). שרי החוץ של המדינות התורמות לכוח (נורבגיה, איטליה, שוודיה, שוויץ ותורכיה) פרסמו הודעה משותפת בה הביעו חשש כי ישראל מערערת את אחד המנגנונים המבוססים הבודדים לפתרון סכסוכים בין ישראל לפלסטינים מה שעלול להשפיע באופן שלילי על המצב בין שני הצדדים. הם הדגישו את מחויבותה של ישראל להגן על הפלסטינים מתוקף החוק הבינלאומי (אתר משרד החוץ האיטלקי, 1 בפברואר 2019).
הרכבת ממשלה פלסטינית חדשה
  • לאחר שממשלת ההסכמה בראשות ראמי חמדאללה הגישה ב-29 בינואר 2019 כתב התפטרות לאבו מאזן, מתקיימים מגעים להקמת ממשלה חדשה. העיתון אלחיאת המצטט “בכירים פלסטינים” דיווח כי אבו מאזן יבחר את ראש ממשלת הרשות החדשה לאחר מפגש שיקיימו הארגונים במוסקבה במחצית חודש פברואר. לדברי העיתון מוכן אבו מאזן לחזור בו מדבריו להקים ממשלת פתח ולשתף את חמאס בממשלה החדשה. אם חמאס תסרב אזי יורה אבו מאזן על הקמת ממשלה חדשה תוך פרק זמן מוגדר (אלחיאת, 2 בפברואר 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
ארגון ACT (באינדונזית Aksi Cepat Tanggap ובאנגלית Fast Action Response) נוסד בשנת 2005 והוא פועל ברחבי העולם. הארגון פעיל ברצועה, ככל הנראה מאז 2009, ומימן חפירת בארות מים, אספקת גנרטורים וסולר למוסדות שונים, בניית לולי תרנגולות וסירות דייגים, ואספקת ציוד רפואי מגוון. מאז אפריל 2017 הוא מפעיל תכנית סיוע לפליטים פלסטינים במסגרתה מוענק להם כרטיס רכישה דיגיטלי לרכישת מצרכים בחנויות.https://act.id/en/program/detail/savepalestine
[3]
הכוונה לפיגוע שאירע ב-17 בפברואר 2018 בדרום רצועת עזה (ממזרח לחאן יונס). כוח צה"ל ניסה להסיר דגל שתלו מפגינים פלסטינים על הגדר במהלך הפגנות, שהתקיימו במקום. כאשר התקרבו החיילים לגדר הופעל נגדם מטען רב עוצמה, שהיה מחובר לדגל והופעל מרחוק. הפיצוץ גרם לארבעה פצועים בקרב הכוח. ארגון ועדות ההתנגדות קיבל אחריות על הפיגוע. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע https://www.terrorism-info.org.il/app/uploads/2018/02/H_055_18.pdf
[4] (Temporary International Presence in Hebron (TIPH 
הוא צוות משקיפים אירופאים המוצבים בעיר חברון מדנמרק, איטליה, נורבגיה שבדיה, שוויץ ותורכיה שתפקידם לפקח על יישום הסכם חברון שנחתם בין ישראל לרשות הפלסטינית לאחר טבח מערת המכפלה ב-24 בפברואר 1994. המשלחת הראשונה החלה לפעול ב-8 במאי 1994. המידע הנאסף על ידי המשקיפים נשלח לשש המדינות השולחות נציגים לצוות והן רשאיות לפעול בערוצים דיפלומטיים מול ישראל והרשות הפלסטינית.