חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (30 ביוני-6 ביולי 2021)

הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין) ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)

הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין) ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)

הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין) ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)

הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין) ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)

עימותים אלימים בג'בל צביח בין צעירים פלסטיניים לכוחות צה

עימותים אלימים בג'בל צביח בין צעירים פלסטיניים לכוחות צה"ל במקום (ופא, 2 ביולי 2021)

עימותים אלימים בג'בל צביח בין צעירים פלסטיניים לכוחות צה

עימותים אלימים בג'בל צביח בין צעירים פלסטיניים לכוחות צה"ל במקום (ופא, 2 ביולי 2021)

שריפות בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (דף הפייסבוק של יחידת צאצאי אלנאצר, 1, ו-2 ביולי 2021)

שריפות בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (דף הפייסבוק של יחידת צאצאי אלנאצר, 1, ו-2 ביולי 2021)

שריפות בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (דף הפייסבוק של יחידת צאצאי אלנאצר, 1, ו-2 ביולי 2021)

שריפות בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מעזה (דף הפייסבוק של יחידת צאצאי אלנאצר, 1, ו-2 ביולי 2021)

אסמאעיל הניה נפגש בבירות עם מזכ

אסמאעיל הניה נפגש בבירות עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח'אלה (אתר חמאס, 30 ביוני 2021)

אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 30 ביוני 2021)

אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 30 ביוני 2021)

  • יהודה ושומרון: השבוע בוצע פיגוע דקירה בבקעת הירדן, חיילת נפצעה וכלי נשקה נלקח. המחבל נתפס זמן קצר לאחר מכן. בעימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים סמוך לאש קודש (אזור שכם) נהרג פלסטיני שהשליך מטען לעבר הכוחות. ביהודה שומרון ומזרח ירושלים התקיימו הפגנות רבות:
    • נמשכו הפגנות המחאה נגד הרשות על הריגתו של הפעיל הפוליטי נזאר בנאת. מספר מפגינים נעצרו על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות. במקביל התקיימו הפגנות תמיכה של פתח ברשות הפלסטינית.
    • במאחז אביתר, למרות הסדר הפשרה שהשיגה ממשלת ישראל עם המתיישבים ופינוי המקום, נמשכו ההפגנות הפלסטיניות סמוך למאחז לאחר שברשות הפלסטינית ובחמאס דחו את ההסכם.
  • התקיימו הפגנות נגד פעילות ישראל להריסת בתים שנבנו ללא אישור בסילואן שבמזרח ירושלים.
  • ברצועת עזה: חודשה השבוע הפרחת בלוני התבערה לעבר יישובי עוטף עזה. כתוצאה מכך פרצו מספר שריפות. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס ברצועה.
  • נמשכים הניסיונות לשיקום הרצועה תוך מאמצים למצוא מתווים להעברת כספים לרצועה. משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה המשיכה את ביקורה בלבנון ונפגשה עם חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה. צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, היושב בלבנון נבחר לכהן קדנציה נוספת כאחראי על פעילות חמאס ביהודה ושומרון.
  • טלטלה פנימית ברשות: ב-29 ביוני וגש דו”ח מסקנות ועדת החקירה בעניין מותו של נזאר בנאת לבכירי הרשות הפלסטינית. גולשים רבים ברשתות החברתיות, משפחתו של נזאר בנאת והרשות לזכויות אדם, דרשו לראות את הדו”ח והצהירו כי הם אינם מאמינים לתוצאות ועדת החקירה וכי הם מנהלים חקירה עצמאית בנושא (ופא, 29 ביוני 2021).
פיגוע דקירה בבקעת הירדן
  • ב-1 ביולי 2021 הותקפה חיילת שעמדה בתחנת אוטובוס סמוך לבסיס צה”ל בבקעת הירדן. פלסטיני שהגיע למקום התקרב לעבר החיילת, תקף אותה וחטף את כלי נשקה האישי. החיילת נאבקה עם החשוד ובמהלך העימות נדקרה בגבה. המחבל נמלט עם נשקה האישי ולאחר מרדף של כוחות צה״ל, נתפס ונמצא עם הנשק שנחטף. החיילת טופלה ופונתה לבית החולים (דובר צה”ל, 1 ביולי 2021).
  • המחבל, ניסה להימלט מהמקום עם כלי הנשק שחטף ורץ לכיוון יריחו. כעבור זמן קצר הוא נלכד על ידי כוחות הביטחון הישראליים. בתקשורת הפלסטינית דווח כי שמו הוא אחמד דראע’מה, בן 26 מהכפר טובאס (מען, 1 ביולי 2021). בליל 2 ביולי 2021 הגיעו כוחות הביטחון הישראליים לביתו של מבצע הפיגוע בטובאס. במקום התפתחו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לבין פלסטינים, שהתאספו במקום, השליכו בקבוקי תבערה וידו אבנים. כמו כן, בוצע ירי לעבר הכוחות. הלוחמים השיבו באש לעבר מקור הירי. בעימותים נגרם נזק לניידת ושני כלי רכב (דוברות המשטרה, 2 ביולי 2021).
אחמד דראע'מה, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בבקעה
(דף הפייסבוק של טובאס, 1 ביולי 2021)
אחמד דראע’מה, אשר ביצע את פיגוע הדקירה בבקעה (דף הפייסבוק של טובאס, 1 ביולי 2021)
פלסטיני נהרג בעת עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • במהלך עימותים בין פלסטינים לבין מתיישבים במאחז אש קודש (סמך לשכם) ירה כוח צה”ל לעבר אחד הפלסטינים שהשליך מאחד הגגות בכפר קצרה מטען שהתפוצץ . הוא נורה ונהרג. כמה פלסטינים נוספים נפצעו (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 ביולי 2021). בתקשורת הפלסטינית דווח שההרוג הוא מחמד פריד עלי חסן, בן 21 מקצרה, דרומית מזרחית לשכם. נטען, כי הוא נורה בעת שהיה על גג ביתו (מען, 3 ביולי 2021). משרד החוץ ברשות הפלסטינית הטיל על ממשלת ישראל את האחריות למותו. הוא קרא להקים ועדת חקירה בינלאומית שתחקור את מותו ולחשוף את האחראים בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ופא, 4 ביולי 2021). מחמד אשתיה גינה, בפתח ישיבת הממשלה, את הריגתו וביקש למסור את תנחומיו למשפחתו (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 5 ביולי 2021). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מותו הוא “פשע” שמשקף את הטרור של צה”ל (אתר חמאס, 4 ביולי 2021).
מחמד חסן (חשבון הטוויטר של PALDF, 4 ביולי 2021)
מחמד חסן (חשבון הטוויטר של PALDF, 4 ביולי 2021)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים וכלי רכב ישראליים הנעים בכבישים. להלן אירועים בולטים:
    • 6 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס בין צומת יקיר לרבבה (מערבית לאריאל). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 6 ביולי 2021).
    • 5 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחזמא (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2021).
    • 5 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר אוטובוס, ככל הנראה מכלי רכב חולף, סמוך לצומת ענאתא (צפונית מזרחית לירושלים). אדם נפצע באורח קל. נזק נגרם לאוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2021).
    • 5 ביולי 2021: אבנים ובקבוק תבערה הושלכו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא דווח על נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 ביולי 2021).
    • 4 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב במורדות הר הזיתים סמוך לגת שמנים (מזרח ירושלים). אדם אחד נפצע באורח קל ופונה לבית החולים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2021).
    • 4 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בראס אלעאמוד במזרח ירושלים. אדם אחד נפצע באורח קל (דוברות מגן דוד אדום, 4 ביולי 2021).
    • 4 ביולי 2021: במסגרת פעילות מבצעית ומודיעינית יזומה של כוחות הביטחון הישראליים, נעצר לחקירה פלסטיני, תושב חברון, בחשד להחזקת אמצעי לחימה. במהלך הפעילות בוצע חיפוש בחצר בית בבית אומר ונתפסו תת מקלע מאולתר (קרלו), מחסנית ותחמושת (דוברות המשטרה, 4 ביולי 2021).
    • 4 ביולי 2021: פלסטינים שהגיעו סמוך לישוב מגדלים (מזרחית לצומת תפוח) יידו אבנים והציתו אש סמוך לישוב. מספר בתים פונו בעקבות השריפה שפרצה (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 ביולי 2021).
    • 1 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בשכונת אלטור בירושלים. נהג כלי הרכב נפצע באורח קל בפניו (הצלה ללא גבולות יו”ש , 1 ביולי 2021).
    • 1 ביולי 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון-חברון סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 1 ביולי 2021).
    • 1 ביולי 2021: במסגרת פעילות ביטחונית של כוחות הביטחון הישראליים בג’נין נעצרו שלושה חשודים בפעילות טרור. בסיום הפעילות כאשר הכוחות יצאו מהשטח יודו לעברם אבנים. כמו כן, זיהו הכוחות ירי מטווח קצר לעברם. הכוחות השיבו באש. לא היו נפגעים (דוברות המשטרה, 1 ביולי 2021).
    • 30 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור תרמסעיא, צפונית מזרחית לראמאללה. לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת כלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 30 ביוני 2021).
    • 29 ביוני 2021: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתל תקוע (דרומית מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש , 29 ביוני 2021).
    • 29 ביוני 2021: אבנים יודו מכלי רכב חולף לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לג’מאעין (צפונית מזרחית לאריאל). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 29 ביוני 2021).
    • 29 ביוני 2021: בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו לעבר כלי רכב בין תפוח לאריאל. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש , 29 ביוני 2021).
פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים ביהודה ושומרון

הפגנות
  • במהלך השבוע התקיימו ברחבי יהודה שומרון ומזרח ירושלים הפגנות רבות משתתפים. חלק מההפגנות כוונו כלפי הרשות הפלסטינית וחלקן נגד מדיניות ישראל.
הפגנות על רקע מותו של נזאר בנאת
  • פרשת רצח נזאר בנאת, הפעיל הפוליטי שנהרג לאחר שנעצר על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות בחברון, עדיין לא ירדה מסדר היום והציבור הפלסטיני עדיין לא נרגע. במהלך השבוע נמשכו ההפגנות ברחבי יהודה ושומרון. ביום שישי (2 ביולי 2021) קראו כלי התקשורת הפלסטינים לציבור להשתתף לאחר תפילת יום שישי במה שכונה “יום שישי של צדק לנזאר”. דווח, כי הקריאות למחאה נשמעו בראמאללה, חברון ומזרח ירושלים. על-פי בטאון החמאס, אלרסאלה, אלפי בני אדם השתתפו במחאות. ההפגנות נמשכו במהלך השבוע. מנגנוני הביטחון של הרשות עצרו מספר מפגינים (אלרסאלה, 5 ביולי 2021). במקביל ארגנה פתח הפגנות תמיכה באבו מאזן וממשלת הרשות.
הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין)  ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)    הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין)  ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)
הפגנות תמיכה באבו מאזן שארגנה פתח בחברון (מימין) ובית לחם (משמאל) (ופא, 3 ביולי 2021)
למרות הסדר הפשרה נמשכו הפגנות סמוך למאחז אביתר
  • ממשלת ישראל הגיעה להסדר פשרה עם מתיישבי מאחז אביתר. על פי ההסדר המאחז פונה מרצון ללא הריסת הבתים ומעמד הקרקע ייבדק משפטית מחדש. במקום תישאר נוכחות צבאית של כוחות צה”ל ותוקם בו ישיבה. משרד החוץ ברשות הפלסטינית דחה את הסדר הפשרה שהשיגה ממשלת ישראל בהודעה רשמית שפרסם, צוין כי הם מתנגדים בתוקף להסכם וכי הם יתנגדו לו בכל האמצעים המשפטיים. משרד החוץ גם הזהיר מפני ההסכם בציינו כי זהו בעצם מתן לגיטימציה רשמית למאחז והדרך להפוך אותו להתנחלות על חשבון ג’בל צביח והאדמות מסביב. משרד החוץ ציין, שהאחריות רובצת על כתפי חברות מועצת הביטחון של האו”ם ובמיוחד ארה”ב למנוע צעד חד צדדי זה של ישראל (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 1 ביולי 2021).
  • מוסא חמאיל, סגן ראש מועצת ביתא, אמר כי ג’בל צביח הוא רכוש פלסטיני ללא זכות של ישראל עליו וכי הם מתנגדים לכל נוכחות ישראלית במקום של התנחלות או של הצבא. הוא הוסיף, כי ההסכם הוא הסכם ישראלי פנימי ללא תיאום עם הצד הפלסטיני ולממשלת ישראל אין זכות לכפות מציאות חדשה בג’בל צביח. לדבריו, הם ימשיכו בהתנגדות ויפעלו להסלים אותה בימים הקרובים (דף הפייסבוק של QUDSN, 2 ביולי 2021).
  • בטענה כי הם מתנגדים להישארות של נוכחות ישראלית בג’בל צביח, גם אם צבאית, קראו בפתח לציבור להמשיך להפגין ואף להסלים את המחאה. מחמוד אלעאלול סגן יו”ר פתח, שאף לקח חלק באחת הפעילויות במקום, אמר שפעולות “ההתנגדות העממית” בכפר ביתא תמשכנה עד לפינוי הסופי של התושבים ושל צה”ל מהמקום . אלעאלול אמר שההצלחה של הפלסטינים בפינוי המתנחלים באה בעקבות דבקותם באדמתם ובמאבקם העממי מול ישראל (ופא, 3 ביולי 2021).
  • גם בחמאס ציינו את “ההישג”. לדברי חאזם קאסם, דובר חמאס, נסיגתם של חלק מהמתנחלים מוכיחה ש”ההתנגדות” היא הדרך היחידה לגרום לישראל לסגת ממוצביה. הוא ציין שהפעולה הבאה תהיה להבעיר את כל שאר ההתנחלויות וכי על יחידת ההטרדה הלילית לבצע את פעולותיה גם שם (אלאקצא, 2 ביולי 2021).
  • על רקע זה, נמשכו השבוע הפגנות הפלסטינים בג’בל צביח כולל הפעלת יחידות ההטרדה הלילית. בכתבה ששודרה בערוץ אלמיאדין סופר על אחת מיחידת ההטרדה הלילית בביתא. על פי הכתבה מתחילה עבודתה של היחידה בשעת תפילת אחר הצהרים בהשתתפות כל בני הכפר והיא נמשכת עד שהעשן הנוצר מפעילותה מקיף את ג’בל צביח ומגיע לעבר המתנחלים. בשעות הלילה כלל תושבי הכפר הולכים לעבר ההר שם פועלת יחידת לייזר כדי להפריע למתנחלים ולכוחות צה”ל שמנסים לירות לעברה. גם קבוצת הלפידים מגיעה להר ובכך מוכרז על תחילת הפעילויות ההטרדה הלילית. פעיל ביחידה אף ציין שאנשי היחידה עומדים בקשר עם הרצועה באמצעות הפייסבוק (אלמיאדין, 1 ביולי 2021).
הבערת צמיגים (דף הפייסבוק ביתא און לין, 5 ביולי 2021).     בכיר פתח מחמוד אלעאלול משתתף בפעילות ההטרדה הלילית בג'בל צביח (ופא, 29 ביוני 2021)
מימין: הבערת צמיגים (דף הפייסבוק ביתא און לין, 5 ביולי 2021). משמאל: בכיר פתח מחמוד אלעאלול משתתף בפעילות ההטרדה הלילית בג’בל צביח (ופא, 29 ביוני 2021)
  • ב-5 ביולי 2021, נפגש אבו מאזן בלשכתו עם פעילים בולטים מהכפר ביתא והדגיש בפניהם, כי ביתא היא סמל ההתנגדות העממית בפלסטין. אבו מאזן בירך את התושבים וציין שהפלסטינים ימשיכו לעמוד איתן למרות האתגרים עד לסיום וסילוק “הכיבוש” וההתנחלויות (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 5 ביולי 2021).
הפגנות בסלואן
  • מוקד הפגנות נוסף היה השבוע בסלואן שבמזרח ירושלים על רקע הריסת מבנה ראשון, מתוך שורה של מבנים שבכוונת ישראל להרוס בשכונה משום שנבנו ללא היתר. במהלך ההפגנות האלימות התעמתו המפגינים עם כוחות הביטחון הישראליים. ההתרחשויות בסלואן זכו להד תקשורתי נרחב בתקשורת הפלסטינית.
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את הריסת הבתים בסלואן ואמר, כי הם “המשך ישיר לטיהור אתני שקורה נגד התושבים בירושלים מצד ממשלת ישראל” (דניא אלוטן, 30 ביוני 2021). חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות, קרא לקהילה הבינלאומית להתערב מיד כדי להפסיק את “הטבח” נגד תושבי מזרח ירושלים, בתיהם ונכסיהם בציינו כי זוהי “חצייה חדשה של קווים אדומים” מצד ישראל ו”משחק באש” (דניא אלוטן, 29 ביוני 2021).
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס בירושלים, מסר כי פעולות ישראל בשכונת סלואן הן חצייה נוספת של הקו האדום וכי “ההתנגדות” ערה וערוכה למה שישראל עושה בירושלים. הוא הדגיש כי הם לא יאפשרו לישראל להמשיך במדיניות שלה בעיר(אתר חמאס, 29 ביוני 2021). בהתבטאות נוספת ציין כי כל האפשרויות העומדות בפני “ההתנגדות” לתגובה פתוחות (פאלאינפו, 289 ביוני 2021 ). פוזי ברהום, דובר חמאס, קרא לכל הארגונים ולכלל הציבור הפלסטיני בירושלים בגדה ובתוך ישראל להמשיך לצאת נגד האויב הציוני בכל הצורות ובכלל זאת המאבק העממי (חשבון הטויטר אלרסאלה, 29 ביוני 2021).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין כי “התוקפנות הישראלית” כלפי העם הפלסטיני בשכונת סלואן מהווה “פשע מאורגן ומעשה גזעני ” ונועדה לגרש אותם בכפייה מארצם ולהשתלט עליה. הם קראו לבני העם הפלסטיני להתנגד בתקיפות לתוקפנות הישראלית ולא לאפשר לצה”ל לפגוע בהם (פלסטין אליום, 29 ביוני 2021).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש, ב-22 במאי 2021, לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות בחתך שנתי

ירי רקטות בחתך שנתי

הפרחת בלונים
  • ברצועת עזה חודשה השבוע הפרחת בלוני התבערה לעבר יישובי עוטף עזה. במקום פרצו מספר שריפות. לדברי אנשי קרן קיימת לישראל נשרפו כ-40-30 דונם של יער שייקח שנים רבות לשקם (ynet, 4 ביולי 2021). צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס ברצועה:
    • ב-1 ביולי 2021 שוגרו מספר בלוני תבערה שגרמו לארבע שריפות במועצה האזורית אשכול. חוקר שריפות מכבאות והצלה לישראל קבע שהשריפות נגרמו מבלוני תבערה (דוברות כבאות והצלה מחוז דרום 1 ביולי 2021). בתגובה להפרחת הבלונים תקפו כלי טיס של צה”ל (ליל 2-1 ביולי 2021) אתר ייצור אמצעי לחימה של חמאס ששימש למחקר ופיתוח אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 2 ביולי 2021). בכלי התקשורת הפלסטינים דווח על תקיפת “מטרות ההתנגדות” בדרום רצועת עזה מטרה בנצרים שבמרכז הרצועה ומטרה דרומית לעיר עזה (חשבון הטויטר שהאב, 2 ביולי 2021). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי התקיפה לא תשנה את נחישות העם הפלסטיני ושל “ההתנגדות” הפלסטינית בהמשך מאבקם כדי להגשים את זכויותיהם ולהפסיק את התוקפנות (אלרסאלה.נט, 2 ביולי 2021)
    • ב-3 ביולי 2021 בשעות אחר הצהרים אותר שיגור של בלון תבערה נוסף באזור המועצה האזורית אשכול אשר גרם לשריפת קוצים. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה ועמדת שיגור רקטות של חמאס (דובר צה”ל, 3 ביולי 2021). הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצבי “ההתנגדות” ברצועת עזה. צוין כי אמצעי נ”מ ירו לעבר המטוסים הישראליים (שהאב, 3 ביולי 2021). כמו כן, דווח על פצוע באורח קשה בתקיפות, אולם משרד הבריאות הודיע כי לא הגיעו פצועים לבתי החולים (שהאב, 3 ביולי 2021). חאזם קאסם ,דובר חמאס, אמר כי התקיפה הישראלית היא ניסיון כושל נוסף לעצור את דבקות העם הפלסטיני באדמתו ובזכויותיו וניסיון עלוב לשקם את תדמיתה של ישראל מאז מבצע שומר החומות (אלקדס, 4 ביולי 2021).
אתר לייצור אמצעי לחימה  של חמאס שהותקף (דובר צה"ל, 3 ביולי 2021)
אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס שהותקף (דובר צה”ל, 3 ביולי 2021)
 תקיפות צה"ל ברצועה בעקבות שיגור בלון תבערה (דף הפייסבוק של QUDSN, 3 ביולי 2021)    התקשורת בעזה עוקבת ומדווחת על פעילות הנדסית של כוחות צה"ל בשטח הרצועה מזרחית לח'אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2021)
מימין: תקיפות צה”ל ברצועה בעקבות שיגור בלון תבערה (דף הפייסבוק של QUDSN, 3 ביולי 2021) משמאל: התקשורת בעזה עוקבת ומדווחת על פעילות הנדסית של כוחות צה”ל בשטח הרצועה מזרחית לח’אן יונס (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 4 ביולי 2021)
  • יחידת הפרחת הבלונים אלזוארי, המזוהה עם חמאס, פרסמה הודעה כי אם ישראל תשוב לסורה גם הם ישובו וכי הסבלנות שלהם לא תמשך זמן רב (ערוץ הטלגרם של יחידת אלזוארי, 2 ביולי 2021). יחידת הפרחת הבלונים צאצאי אלנאצר (המזוהים עם וועדות ההתנגדות), פרסמה נוסח דומה (ערוץ הטלגרם של יחידת צאצאי אלנאצר, 3 ביולי 2021).
  • בנאום שנשא שר הביטחון, בני גנץ, בטקס הענקת פרס ביטחון ישראל אמר, כי ישראל לא תכיל כל פגיעה בריבונותה לא באמצעות בלוני תבערה ולא באמצעות רקטות או אמצעים אחרים וכי היא תגיב בעוצמה על פי צרכיה ובזמן הנכון לה. חאזם קאסם, דובר חמאס, הגיב לדברי שר הביטחון וציין כי איומים אלו נועדו לנסות לתקן את תדמית צה”ל שנפגעה משמעותית במהלך מבצע “שומר החומות” וכי איומים אלה אינם מפחידים את “ההתנגדות” (סוא, 5 ביולי 2021).
שיקום הרצועה
  • נמשכים הניסיונות לקדם את שיקום הרצועה תוך מאמץ למצוא מתווים להעברת כספים לרצועה. בראיון שהעניק נאג’י סרחאן, תת השר לשיכון ועבודות ציבוריות ברצועה אמר כי שיקום הרצועה מתחלק לשלושה שלבים: סיוע והתאוששות מהירים, שלב שכבר החל בתחילת המבצע וממשיך עתה. השלב השני הוא פינוי ההריסות והשלישי בנייה מחדש של הרצועה ושיקומה. לדבריו, הם העבירו דרך קטר מענק כספי של 2,000 דולר למשפחות שאיבדו את בתיהן לחלוטין ו-1,000 דולרים למשפחות שבתיהן נהרסו כליל. בשלב הראשון ניתן המענק ל-500 משפחות. לדבריו שלב פינוי ההריסות עדיין לא הסתיים ורק כשליש מההריסות פונו עד כה בציינו שהסיוע שהם קיבלו עד כה מבחוץ קטן ביותר. הוא ציין כי אם ישראל רוצה לכפות תנאים על הכנסת חומרי בנייה ניתן יהיה להכניס את החומרים דרך מצרים ולבטל את הצורך לרכוש חומרים מישראל (אלערבי אלג’דיד, 30 ביוני 2021).
  • בהקשר זה אמר אסאמה כחיל, יו”ר איגוד הקבלנים ברצועה, כי ישראל מונעות הכנסת ברזל לרצועה ואף לא מתירה למצרים להכניס ברזל עבור פעולות שיקום הרצועה. הוא דרש מהבכירים להפעיל לחץ על מצרים להכניס את החומרים הנחוצים לשיקום. הוא הטיל את האחריות על הנהגת הרשות משום שלדבריו היא איננה דורשת מהקהילה הבינלאומית להכניס דרך מצרים את כל מה שהכרחי לרצועה (פלסטין אליום, 4 ביולי 2021).
כספי הסיוע הקטרי
  • מקורות פלסטינים מסרו, כי האו”ם הסכים להצעה של מספר מתווכים לקחת את האחריות על הסיוע הקטרי עבור המשפחות הנזקקות. לדבריהם, ערך תור ונסלנד, שליח האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, מגעים עם כל הצדדים וביניהם ישראל ועדכן אותם בהסכמת האו”ם ללקיחת אחריות על התהליך. עוד, נמסר שכספי הסיוע הקטרי יחולקו באמצעות בנקים בראמאללה. המקורות אמרו שישראל לא תמנע את העברת הכספים לרצועה דרך האו”ם בתנאי שהיא תוכל לפקח עליו כדי לוודא שחלקים ממנו לא מגיעים לחמאס (אלקדס, 4 ביולי 2021). מקורות בחמאס צוטטו באומרם כי אין להם התנגדות למתווה המוצע שכן לדבריהם חמאס מעולם לא התערבה בנושא זה ומעולם לא קיבלה לידיה את הכספים הללו. כל מה שמעניין אותה הוא שכספי המענק הקטריים יגיעו למשפחות הנזקקות ( RT בערבית, 4 ביולי 2021).
המשך המגעים להסדרה
  • על פי אלאח’באר הלבנוני, מספר ארגונים פלסטינים הזהירו את המתווך המצרי מכך שהתחדשות העימות הצבאי קרובה יותר מאי פעם. לדבריהם, ביקשה מהם מצרים להמתין עד סוף השבוע כדי לברר מה תהיה תגובת המשלחת הישראלית שתגיע לקהיר לדון בנושא הרצועה וחילופי השבויים. המצרים גם מסרו לחמאס, כי נערכו שיחות עם בכירים רמי דרג בממשלת ישראל וכי קיימות אינדיקציות חיוביות בנוגע לאפשרות התקדמות במשא ומתן .
  • ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין שהמשא ומתן העקיף עם ישראל לא נעצר למרות ניסיונות ישראל לרוקן את הניצחון הפלסטיני מתוכן. לדבריו, לאחר הפסקת האש וכניסת המתווכים לפעולה לא היה ספק שהדרישות להצלחת הפסקת האש סובבות סביב שני נושאים ההתנהלות של ישראל במסגד אלאקצא וההתנהלות שלה בשכונת שיח’ ג’ראח ובפרברי מזרח ירושלים. לדבריו, הם הודיעו למתווכים ששתי הסוגיות הללו הן בעלות אלמנטים נפיצים. אלח’יה איים, כי המשך התוקפנות הישראלית במזרח ירושלים עלול להשיב מחדש את המתיחות הצבאית בין הצדדים אך הדגיש כי חמאס אינה רוצה במלחמות (אלמיאדין, 30 ביוני 2021).
ביקור משלחת חמאס בלבנון
  • משלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, המשיכה במפגשים במסגרת ביקורה בלבנון. ב29 ביוני 2021 נפגשו חברי המשלחת בה חברים גם צאלח אלעארורי וח’ליל אלחיה עם חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה. הם שוחחו על הדרכים למינוף הניצחון בסבב הלחימה האחרון מול ישראל וגיוס כל המשאבים והיכולות כדי להגיע לניצחון מכריע וסופי (אלאח’באר, 29 ביוני 2021). עוד נמסר כי בפגישה הדגישו הצדדים את עומק הקשר בין חמאס וחזבאללה. אסמאעיל הניה וחסן נצראללה גם עסקו בגיבוש תכניות בפועל כדי לתאם את שיתוף הפעולה בין חזבאללה לחמאס, במטרה לבסס את המשוואה שנצראללה כבר הכריז עליה לפיה כל פגיעה בירושלים משמעותה מלחמה אזורית (אלאח’באר, 2 ביולי 2021).
אסמאעיל הניה בפגישה חסן נצראללה (אלמיאדין, 29 ביוני 2021). בפגישה נכח בין היתר צאלח אלעארורי, סגנו של הניה (ערוץ היוטיוב של RT בערבית, 29 ביוני 2021)    אסמאעיל הניה בפגישה חסן נצראללה (אלמיאדין, 29 ביוני 2021). בפגישה נכח בין היתר צאלח אלעארורי, סגנו של הניה (ערוץ היוטיוב של RT בערבית, 29 ביוני 2021)
אסמאעיל הניה בפגישה חסן נצראללה (אלמיאדין, 29 ביוני 2021). בפגישה נכח בין היתר צאלח אלעארורי, סגנו של הניה (ערוץ היוטיוב של RT בערבית, 29 ביוני 2021)
  • חברי המשלחת נועדו גם עם המופתי של לבנון (דניא אלוטן, 1 ביולי 2021) במהלך הפגישה אמר הניה, כי “ההתנגדות הפלסטינית” נמצאת במצב טוב וכי היא תמשיך בהכנות למערכת השחרור ההולכת ומתקרבת (שהאב, 29 ביוני 2021). כמו כן, נערכה פגישה של הארגונים הפלסטינים בלבנון אשר דנה בדרכם לחיזוק שיתוף הפעולה ביניהם (אתר חמאס, 1 ביולי 2021). כמו כן\ נפגש הניה עם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר חמאס, 30 ביוני 2021).
אסמאעיל הניה נפגש בבירות עם מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח'אלה (אתר חמאס, 30 ביוני 2021)
אסמאעיל הניה נפגש בבירות עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה (אתר חמאס, 30 ביוני 2021)
  • מלבנון יצא אסמאעיל הניה לאיסטנבול שם נפגש עם משלחת מועדת ג’נבה ליחסים בינלאומיים ולפיתוח (GCIAD) בפגישה הדגיש הניה את חשיבות המעקב אחר בכירים ישראלים בבתי המשפט וקרא ליישם מחדש את דו”ח גולדסטון (שפורסם לאחר מבצע “עופרת יצוקה”) (סוא, 5 ביולי 2021).
  • בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה ציין כי סבב הביקורים הנוכחי של בכירי חמאס, נועד למספר מטרות ביניהן לגרום לעולם לבחון מחדש את הסוגיה הפלסטינית, לגייס תמיכה מדינית לעם הפלסטיני, להבהיר את תוצאות סבב הלחימה האחרון ברצועת עזה ולעצור את הנורמליזציה עם ישראל. לגבי הפגישה עם נצראללה ציין כי לקשר עם חזבאללה יש מטרות רבות. לדבריו, חמאס לא הגדירה עבור חזבאללה כיצד להיאבק בישראל וחזבאללה מסוגל לקבוע את דרכו (אלמיאדין, 30 ביוני 2021).
יחסי חמאס ירדן
  • נמסר כי הנהגת חמאס ממשיכה להמתין לסימן מרשויות ירדן בנוגע להעברת היחסים בין הצדדים מהמישור הביטחוני למישור המדיני. “מקורות בלעדיים” המעורבים במגעים מסרו כי חמאס ביקשה מממשלת ירדן שמלך ירדן עבדאללה השני יקבל באופן אישי את משלחת הבכירים מטעמה. אם אכן תתקבל החלטה לאשר את הביקור אסמאעיל הניה מעונין לפגוש את המלך עבדאללה ומחכה להתערבות של מתווכים ירדנים בנושא. בירדן לא מעוניינים שהביקור יקבל אופי רשמי ויכלול שיחות עם בכירים ומה שמוצע עתה לחמאס הוא הפעלת ערוצים ביטחוניים בלבד (ראי אליום, 29 ביוני 2021).
צאלח אלעארורי נבחר לכהונה נוספת כאחראי על יהודה ושומרון מטעם חמאס
  • ועדת הבחירות הפנימית של חמאס הודיעה, כי צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נבחר לכהונה נוספת כראש משרד הגדה של תנועת חמאס וכי הוא יכהן בתפקיד קדנציה נוספת שתמשך עד 2025 (פלסטין אליום, 4 ביולי 2021).
  • צאלח מחמד סלימאן אלעארורי הוא יליד 1966 מוצאו מהכפר עארורה (אזור ראמאללה ). הוא יושב כיום בלבנון. צאלח אלעארורי היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון בשנות התשעים. הוא נעצר ע”י ישראל בשנת 1992 ונדון לחמש שנות מאסר בגין חברות בארגון טרור. מאז ריצה תקופות מאסר שונות. הוא שוחרר ב-30 במרץ 2010 מהכלא הישראלי במסגרת הסכם, שנחתם עמו לאחר תקופת מאסר של 18 שנים וגורש מישראל. עם שחרורו מהכלא הישראלי שב צאלח אלעארורי לעסוק בפעילות טרור. צאלח אלעארורי עבר לירדן שסירבה לקבלו ומשם עבר לסוריה. עם הגעתו לסוריה נבחר אלעארורי כחבר הלשכה המדינית של חמאס וקיבל את תיק האסירים. במסגרת זו אף היה שותף במגעים בעסקת שליט.
  • צאלח אלעארורי עבר לתורכיה שם נהנה תקופה מסוימת מחופש פעולה ועסק בהפעלת התארגנויות טרור של חמאס ביהודה ושומרון. בעת שהותו בתורכיה הודה בפומבי באחריות חמאס לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים (יוני 2014). באוקטובר 2017 מונה כסגנו של אסמאעיל הניה. בנובמבר 2018 הודיעה ארה”ב על הכנסתו לרשימת הטרור.
עימותים ברשות הפלסטינית בעקבות הריגתו של נזאר בנאת
  • כאמור, פרשת רצח נזאר בנאת עדיין לא ירדה מסדר היום ברחוב הפלסטיני. ב-29 ביוני 2021 הוגש דו”ח מסקנות ועדת החקירה למחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות, ודרכו הועבר לאבו מאזן. במקביל, הועבר הדו”ח למערכת השיפוט הצבאית במנגנוני הביטחון (ופא, 29 ביוני 2021). גולשים רבים ברשתות החברתיות, משפחתו של נזאר בנאת והרשות לזכויות אדם דרשו לראות את הדו”ח והצהירו כי הם אינם מאמינים לתוצאות ועדת החקירה וכי הם מנהלים חקירה עצמאית בנושא (ופא, 29 ביוני 2021).
  • במקביל לתהליכי החקירה דיווח טלאל דויכאת, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, כי 14 מאנשי מנגנוני הביטחון הועברו לטיפול מערכת המשפט הפלסטינית בשל חשד למעורבות במותו של נזאר בנאת (ופא, 2 ביולי 2021). דויכאת ציין, כי משפחתו של בנאת מסרה עדות אודות האירועים וסיפקה את כל הפרטים. הוא הדגיש שהחקירות תמשכנה כדי שיוגשו כתבי אישום נגד המעורבים וכי המטרה לקיים משפט הוגן תוך מחויבות לעקרונות הבינלאומיים (ופא, 2 ביולי 2021).
  • למרות תהליכי החקירה נמשכה הביקורת על הרשות הפלסטינית. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ישנה הסכמה כללית לא רק בקרב הארגונים הפלסטינים אלא בקרב כל העם הפלסטיני ואף מוסדות משפטיים בחו”ל שיש להרשיע את הרשות הפלסטינית בפשע חסר תקדים שבוצע נגד אזרח שרק ביטא את דעתו הפוליטית. קאסם קרא לשים קץ להתנהגות “הנפשעת” של הרשות הפלסטינית (אלאקצא, 30 ביוני 2021).
  • שעואן ג’בארין, נציג מועצת ארגוני זכויות האדם ומנכ”ל אלחק, אמר כי זכותה של משפחת נזאר בנאת לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) ולהגיש תביעה. לדבריו בית הדין מקבל מידע ותביעות לגבי שורה של פשעים במסגרת תחומי הסמכות שלו בראשם עינויים והתנהלות לקויה. הוא הדגיש שפתיחת חקירה בנושא בבתי הדין המקומיים והענשת המבצעים יחסמו את הדרך בפני ICC לקיים חקירה בנושא (פלסטין, 30 ביוני 2021).
ביקור אבו מאזן בירדן
  • אבו מאזן יצא, בראש משלחת של בכירי הרשות, לביקור בירדן. הוא התקבל על ידי המלך עבדאללה בטקס רשמי והם קיימו מפגש בארבע עיניים (סוכנות הידיעות עמון, 30 ביוני 2021). לאחר מכן התקיימה פגישה מורחבת אליה הצטרפו ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים, מאג’ד פרג’, ראש המודיעין, ומג’די אלח’אלדי, יועצו של אבו מאזן. בהודעה שפרסמו הצדדים לאחר הפגישה צוין שהשיחות עסקו במצב במזרח ירושלים, בביקורת על פעילות ישראל והוחלפו דעות לקראת צאתו של עבדאללה לביקור בוושינגטון. מלך ירדן הדגיש את הצורך בשמירה על הסטטוס קוו במזרח ירושלים ואבו מאזן הדגיש את חשיבותה של החסות ההאשמית על המקומות הקדושים ואת תפקידה של ירדן בתמיכה בזכויות העם הפלסטיני (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 30 ביוני 2021).
אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 30 ביוני 2021)
אבו מאזן בפגישה עם עבדאללה מלך ירדן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 30 ביוני 2021)
יחסי הרשות עם ארה”ב
  • ג’בריל רג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, ציין כי חל שינוי בעמדת ממשל ארה”ב כלפי הרשות הפלסטינית וכי כעת מקיימת הרשות שיחות עם ארה”ב ושואפת לפתח השקפה אסטרטגית משותפת עמה. לדבריו, חל גם שינוי בעמדת הקהילה הבינלאומית (הטלוויזיה הפלסטינית, 4 ביולי 2021).
  • מנגד, על פי אתר אילאף הסעודי במהלך ביקורם בירדן, זימן שגריר ארה”ב בירדן את אבו מאזן, את חסין אלשיח’ ואת ראש המודיעין הכללי מאג’ד פרג’ ונזף בהם בשם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן על הריגתו של בנאת בציינו שארה”ב לא תעבור בשתיקה על רצח הפעיל הפלסטיני (סוכנות עמון, 4 ביולי 2021).
שנת הנרטיב הפלסטיני
  • מחמד אשתיה אמר, במסגרת כנס הוועדה לקידום הנרטיב הפלסטיני, כי הממשלה קבעה את שנת 2021 כשנת הנרטיב הפלסטיני[2] וכי מועצת שרי התקשורת הערביים החליטו לחזק את הנרטיב הזה (דניא אלוטן, 29 ביוני 2021). לדברי אבו מאזן כעת דעת הקהל הבינלאומית עוברת שינוי הדרגתי לכיוון קבלת הנרטיב הפלסטיני. הוא הוסיף כי שינוי זה מתרחש במיוחד בארה”ב ובאירופה. לדבריו רוב המדינות הללו עדות לפעילות המונית שהקהילה הפלסטינית בפזורה משתתפת בהן. לדבריו, יש להמשיך לעבוד על כך ולהתגייס כדי להגיע למקבלי החלטות בכל המדינות בהן מתרחשים השינויים הללו כדי להדגיש את חוזקו של העם הפלסטיני, את זכותו לשהות באדמות שלו ואת השגת העצמאות הפלסטינית במדינה שבירתה תהיה מזרח ירושלים. לדבריו האירועים האחרונים ובמיוחד ההתלקחות בירושלים מוכיחים שהעם הפלסטיני בכל מקום הוא עם חזק שמתגאה בזכויותיו (הטלוויזיה הפלסטינית, 29 ביוני 2021).
קורונה
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן פרסם צו נשיאותי אשר מאריך את מצב החירום ברחבי יהודה ושומרון בחודש נוסף. זאת כדי להתמודד עם נגיף קורונה (ופא, 3 ביולי 2021).
  •   ב-30 ביוני 2021 נחתם, במעמד ראש הממשלה מחמד אשתיה, הסכם סיוע, בסכום של שמונה מיליון דולר, מטעם ממשלת יפן למשרד הבריאות הפלסטיני למאבק בנגיף קורונה. הסיוע כולל אספקת מקררים, מכוניות קירור לשינוע חיסונים, ציוד מעבדה וציוד מיוחד לביצוע בדיקות (ופא, 30 ביוני 2021).
טקס חתימת הסכם הסיוע של יפן למשרד הבריאות הפלסטיני (ופא, 30 ביוני 2021)   טקס חתימת הסכם הסיוע של יפן למשרד הבריאות הפלסטיני (ופא, 30 ביוני 2021)
טקס חתימת הסכם הסיוע של יפן למשרד הבריאות הפלסטיני (ופא, 30 ביוני 2021)
רצועת עזה
  • ברצועת עזה הודיע משרד הפנים על פתיחתם מחדש של השווקים העממיים ברחבי הרצועה החל מה-30 ביוני 2021, זאת לאחר שהיו סגורים מעל לעשרה חודשים בשל נגיף הקורונה. צוותי המשרד ערכו ביקורות בשווקים ובדקו כי הסוחרים בשווקים מחוסנים, סוחרים מקומיים בשווקים הביעו שביעות רצון מחידוש פעילות השווקים ודווח על תנועת מסחר ערה של תושבים בשווקים (יוטיוב, 30 ביוני 2021).
 פתיחת השווקים העממיים ברחבי הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 30 ביוני 2021).     תנועת מסחר ערה בשוקי בעלי החיים ברצועה לקראת חג הקורבן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביולי 2021)
מימין: פתיחת השווקים העממיים ברחבי הרצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 30 ביוני 2021). משמאל: תנועת מסחר ערה בשוקי בעלי החיים ברצועה לקראת חג הקורבן (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 2 ביולי 2021)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
מחמד אשתיה הכריז בסוף שנת 2020 על שנת 2021 כשנת חיזוק הנרטיב הפלסטיני והגנה עליו באמצעות הקהילות הפלסטיניות ברחבי העולם שיפיצו את המורשת והנרטיב במקומותיהם בדגש על נושא ירושלים.