חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (31 בינואר – 6 בפברואר 2018)

שרידי כלי רכבו של האזרח הישראלי שנכנס בשוגג לאבו דיס (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2018, דף הפייסבוק QUDSN, 2 בפברואר 2018)

שרידי כלי רכבו של האזרח הישראלי שנכנס בשוגג לאבו דיס (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2018, דף הפייסבוק QUDSN, 2 בפברואר 2018)

לילא ע'נאם, מושלת מחוז ראמאללה, ועבאס זכי , חבר הוועד המרכזי של פתח, בהלווייתו של אבו נעים (דף הפייסבוק של המושלת לילא ע'נאם, 31 בינואר 2018)

לילא ע'נאם, מושלת מחוז ראמאללה, ועבאס זכי , חבר הוועד המרכזי של פתח, בהלווייתו של אבו נעים (דף הפייסבוק של המושלת לילא ע'נאם, 31 בינואר 2018)

מסממני מצוקת החשמל: תושבי רצועת עזה מטעינים מכשירי טלפון ניידים ברחוב באמצעות מצברים (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2018)

מסממני מצוקת החשמל: תושבי רצועת עזה מטעינים מכשירי טלפון ניידים ברחוב באמצעות מצברים (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בפברואר 2018)

קריקטורה ,פרי עטה של הקריקטוריסטית העזתית אמיה ג'חא, התומכת באסמאעיל הניה:

קריקטורה ,פרי עטה של הקריקטוריסטית העזתית אמיה ג'חא, התומכת באסמאעיל הניה: "מי שמגן על מולדתו אינו טרוריסט !!" (חשבון הטוויטר אלרסאלה, 5 בפברואר 2018). על צווארו של הניה תלוי מפתח, סמל לשיבת הפלסטינים לבתיהם.

אבו מאזן נפגש עם הוועד הפועל של אש

אבו מאזן נפגש עם הוועד הפועל של אש"ף במקאטעה בראמאללה (ופא, 3 בפברואר 2018)

  • במוקד אירועי השבוע עמדה הריגת אזרח ישראלי, איתמר בן גל ז”ל, בכניסה לאריאל. הדוקר הינו בן לאם מנצרת ולאב תושב שכם, שננטש ע”י הוריו. מעיון בדף הפייסבוק שלו עולה, כי בשבועות שלאחר הצהרת טראמפ הוא הקצין את דעותיו.
  • כוחות הביטחון הישראליים הרגו בכפר אליאמון (צפון השומרון) את אחמד נצר ג’ראר, מבכירי ההתארגנות שרצחה את הרב רזיאל שבח ז”ל בפיגוע ירי (9 בינואר 2018). מחקירת שירות הביטחון הכללי עולה, כי ההתארגנות הייתה מעורבת בניסיונות נוספים לביצוע פיגועים ובתכנון פיגועים נוספים.
  • השבוע נפלו שתי רקטות ששוגרו מרצועת עזה בשטח ישראל. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר (פעמיים) מטרות טרור של חמאס בצפון רצועת עזה ובדרומה.
  • דובר משרד הבריאות ברצועת עזה הזהיר מפני החרפה נוספת במצב הבריאות בשל מצוקת הדלק הנמשכת. הוא הודיע על סגירת 13 מרכזים רפואיים ושלושה בתי חולים. מנגד, דובר משרד הבריאות של ממשלת ההסכמה הכחיש, כי סגירת המרכזים נגרמה ממחסור בדלק ומתח ביקורת על החלטת חמאס לסגור אותם.
  • במספר דיווחים נמסר, כי על רקע ההתדרדרות במצב ההומניטארי ברצועה, וההיענות המוגבלת לקחת חלק בהפגנות ועצרות, נבחנת עתה האפשרות לביצוע פעולות “עממיות” המוניות נגד ישראל. הכוונה היא להניע מספר גדול של בני אדם לקרבת הגדר אחת ההצעות היא לקיים נוכחות קבועה ואינטנסיבית בסמוך לגבול ואף לבצע ניסיונות חדירה לשטח ישראל. למטרה זאת נפתח דף פייסבוק בשם “תהלוכת השיבה הגדולה”.
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • פיגוע דקירה סמוך לאריאל 5 בפברואר 2018:
    • מחבל הגיע בשעות הצהרים לצומת אריאל (שומרון). הוא חצה את הכביש והתקרב לישראלי שהמתין סמוך לתחנת ההסעה בכניסה. הוא הפתיע את האזרח ודקר אותו בפלג גופו העליון. האזרח, שנפצע באורח אנוש מת מפצעיו בבית החולים. הפלסטיני נפגע על ידי מכונית של קצין צה”ל אולם הצליח להימלט מהמקום כשהוא משאיר את תיקו ובו תעודת הזהות ובגדים.
    • מבצע הפיגוע הוא עבד אלכרים עאדל עאצי, בן 19, שהתגורר לאחרונה ביפו. עבד אלכרים הוא בן לאם תושבת נצרת ואב תושב שכם. הוא ננטש על ידי הוריו ועבר בשנים האחרונות בין מוסדות שונים בישראל. הוא נהג לנסוע בקביעות לבקר את אביו בשכם. מעיון בדף הפייסבוק שלו עולה כי לאחרונה, בעיקר בשבועות שלאחר הצהרת טראמפ, הוא הקצין את דעותיו .

עבד אלכרים עאדל עאצי
עבד אלכרים עאדל עאצי

  • לא אותרה תגובה לפיגוע מצד הרשות או פתח. חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים שיבחו את הפיגוע המכונה בתקשורת הפלסטינית “פעולת סלפית”. לדבריהם זו ההוכחה לכך ש”ההתנגדות” נמשכת (פלסטין אלא’ן, 5 בפברואר 2018).

בראש הקריקטורה נכתב: דקירת מתנחל בסלפית, והמבצע שב לבסיסו בשלום..." נרתיק הסכין מעוצב כמפת ארץ ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 בפברואר 2018)
בראש הקריקטורה נכתב: דקירת מתנחל בסלפית, והמבצע שב לבסיסו בשלום…” נרתיק הסכין מעוצב כמפת ארץ ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 בפברואר 2018)

  • 2 בפברואר 2018 – ישראלי תושב תל אביב נכנס בשעות הערב בטעות לאזור האוניברסיטה באבו דיס (מזרחית לירושלים). פלסטינים שהבחינו בו החלו לרגום אותו באבנים. הוא נפגע בראשו ובמקומות נוספים בגופו. מנגנוני הביטחון הפלסטינים, שהבחינו במתרחש, הגיעו למקום והגנו עליו. הוא נלקח לתחנת המנגנונים באבו דיס. כאשר יצאו פעילי המנגנונים הפלסטינים כדי להעבירו לידי הישראלים החלו הפרות סדר אלימות במהלכן הושלך רימון לעבר כוחות הביטחון הישראליים. כלי הרכב בו הגיע האזרח הישראלי הועלה באש. כוחות משמר הגבול שהוזעקו למקום הצליחו לחלצו. שניים מאנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נפצעו. בליל 4-3 בפברואר 2018 נעצרו שישה תושבי אבו דיס בחשד למעורבות בניסיון לפגוע באזרח הישראלי.
כוחות הביטחון הרגו חבר נוסף בחוליה, שביצעה את פיגוע הירי בחוות גלעד
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים בכפר יאמון (צפון שומרון) ובתום מאמץ מודיעיני משולב, הרגו כוחות הביטחון ב-6 בפברואר 2018 בשעות הבוקר את אחמד נצר ג’ראר, מבכירי החוליה, שרצחה את הרב רזיאל שבח ז”ל (9 בינואר 2018). ג’ראר היה פעיל מרכזי בהתארגנות טרור שהייתה אחראית לפיגוע. במהלך ניסיון המעצר יצא נצר ג’ראר מהמבנה בו הסתתר כשהוא חמוש. הוא נורה על ידי כוחות הביטחון. ברשותו נמצאו רובה M16 ותיק, שהכיל מטענים. מחקירות, שביצע שירות הביטחון הכללי עולה, כי ההתארגנות מעורבת בניסיונות נוספים לבצע פיגועים ובתכנון פיגועים נוספים (אתר שירות הביטחון הכללי, 6 בפברואר 2018).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה רשמית על מותו של אחמד נצר ג’ראר. ההודעה משבחת את גבורתם של ג’ראר וחבריו ומציינת כי הוא הפך מודל לחיקוי לכל בני החורין במאבק בכיבוש. עוד צוין בהודעה, כי הפלסטינים ימשיכו להנחית מהלומות מכאיבות על ישראל ולא יפסיקו את האנתיפאדה (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 6 בפברואר 2018).
הודעת הזרוע הצבאית של חמאס (אתר הזרוע הצבאית, 6 בפברואר 2018).    כרזה שפרסמה חמאס לזכרו (חשבון הטוויטר הרשמי של חמאס, 6 בפברואר 2018)
מימין: הודעת הזרוע הצבאית של חמאס (אתר הזרוע הצבאית, 6 בפברואר 2018). ממשאל: כרזה שפרסמה חמאס לזכרו (חשבון הטוויטר הרשמי של חמאס, 6 בפברואר 2018)
  •  ב-3 בפברואר 2018, במהלך פעילות כוחות הביטחון לאיתורו של אחמד נצר ג’ראר בכפר ברקין, נהרג אחמד סמיר אבו עביד, בן 19, לאחר שנפצע בראשו בעימותים עם כוחות צה”ל. המשתתפים בהלווייתו השמיעו קריאות בשבחו של אחמד ג’ראר ובשבח “ההתנגדות” (PALINFO, 4 בפברואר 2018; QUDSN, 4 בפברואר 2018). דובר תנועת חמאס, פוזי ברהום, פרסם הודעה שבה שיבח את עמידתם האיתנה של תושבי ברקין וקרא להפוך את הניסיון של שכם, ג’נין וברקין למודל לחיקוי להיחלצות נגד “הכיבוש” ולהגנה על “ההתנגדות” (אתר חמאס, 4 בפברואר 2018).
קריקטורות המשבחות את אחמד נצר ג'ראר על שהצליח לחמוק פעם אחר פעם: "אחמד ג'ראר... רוח הרפאים ששברה את מערכת הביטחון הישראלית" (חשבון הטוויטר של PALINFO, 4 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 4 בפברואר 2018)   קריקטורות המשבחות את אחמד נצר ג'ראר על שהצליח לחמוק פעם אחר פעם: "אחמד ג'ראר... רוח הרפאים ששברה את מערכת הביטחון הישראלית" (חשבון הטוויטר של PALINFO, 4 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 4 בפברואר 2018)
קריקטורות המשבחות את אחמד נצר ג’ראר על שהצליח לחמוק פעם אחר פעם: “אחמד ג’ראר… רוח הרפאים ששברה את מערכת הביטחון הישראלית” (חשבון הטוויטר של PALINFO, 4 בפברואר 2018; חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 4 בפברואר 2018)
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. הצהרת טראמפ בנושא ירושלים המשיכה להיות הנושא המרכזי, אליו הצטרפה מחאה לנוכח המצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה. גורמים מקומיים ביהודה שומרון ורצועת עזה מנסים להמשיך וללבות את ההפגנות באמצעות הכרזה על ימים מסוימים כעל “ימי זעם” או “ימי הסלמה” אולם נראה, כי היענות של הציבור הפלסטיני לקריאות אלה היא חלקית בלבד. בעימותים ב-30 בינואר 2018 בכפר אלמע’יר, צפון-מזרחית לראמאללה, נהרג לית’ הית’ם אבו נעים, בן 16 (מען, 30 בינואר 2018). כמו כן דווח על כמה פלסטינים, שנפצעו בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים במהלך ההפגנות.
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה .
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע אותרו שתי נפילות רקטות בשטח ישראל, ששוגרו מרצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זהות משגרי הרקטות לא ידועה לפי שעה. להלן פירוט האירועים:
    • ב-1 בפברואר 2018: רקטה נורתה מצפון רצועת עזה לעבר שטח המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
    • ב-2 בפברואר 2018: בשעות הלילה שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל (המועצה האזורית שער הנגב) הרקטה התפוצצה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבא אדום, 2 בפברואר 2018).
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור של חמאס. בליל 2-1 בפברואר 2018 תקפו כלי טיס עמדת תצפית של חמאס בצפון רצועת עזה. ב-3 בפברואר 2018 הותקפו מטרות בדרום רצועת עזה ישראל הבהירה, כי היא רואה בחמאס כגוף האחראי לנעשה ברצועה. בתקשורת הפלסטינית דווח כי, בין היתר, כי הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס במערב מחוז רפיח וכי לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש (שהאב, דניא אלוטן, 3 בפברואר 2018).
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

עימותים על גבול רצועת עזה
  • בגבול רצועת עזה התקיימו הפגנות במספר מוקדים על גבול רצועת עזה סמוך לגדר הביטחון. אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, מסר כי בעימותים במזרח הרצועה נפצעו 15 פלסטינים (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 2 בפברואר 2018).
ניסיון חדירה לישראל
  • ב-1 בפברואר 2018 זיהתה תצפית צה”ל ארבעה חשודים מתקרבים לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. לאחר שחצו את הגדר, נתפסו הארבעה על ידי כוחות הביטחון הישראליים. ברשות אחד מהם נמצאו שתי סכינים ורימון. הארבעה הועברו לחקירה. נבדקת האפשרות שהם תכננו לבצע פיגוע בשטח ישראל.
סיכול ניסיון הברחה לרצועת עזה
  • בודקים ביטחוניים של רשות המעברים במעבר כרם שלום סיכלו ניסיון הברחה לרצועת עזה של מארזים המכילים מרכיבים להכנת חומרי נפץ. המארזים הוסתרו במשלוח ציוד רפואי שהיה מיועד לרצועה. לאחר שהחומרים נבדקו במעבדה לזיהוי חומרים הוברר, כי המדובר במרכיב מרכזי בהכנת חומרי נפץ. יצוין כי בכל יום עוברות כמה מאות משאיות במעבר כרם שלום בהן סחורות לתושבי הרצועה .

המארזים שנתפסו במעבר כרם שלום (דוברות משרד הביטחון, 4 בפברואר 2018)
המארזים שנתפסו במעבר כרם שלום (דוברות משרד הביטחון, 4 בפברואר 2018)

המצב ההומניטרי ברצועת עזה
  • מחמד ת’אבת, דובר חברת החשמל, אמר כי לאחר שקווי החשמל המצריים המספקים כ-24 מגה ואט חשמל לרצועה חזרו לפעול, עומדת עתה אספקת החשמל על שש שעות אספקה ו-12 שעות הפסקה (דניא אלוטן, , 3 בפברואר 2018).
  • אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, הזהיר מפני החרפה נוספת במצב הבריאות בשל מצוקת הדלק הנמשכת. במהלך השבוע הוא הודיע על סגירתם של 13 מרכזים רפואיים ושלושה בתי חולים ברצועת עזה שהגנרטורים שלהם פסקו לעבוד בשל המחסור בדלק[2] (עמוד הפייסבוק של אשרף אלקדרה, 5 בינואר 2018).

מנהל בית החולים לילדים על-שם מחמד אלדרה במזרח עזה במסיבת עיתונאים בפתח בית החולים קורא להציל את חיי הילדים החולים. זאת, לאחר ששירותי בית החולים הצטמצמו ב-60% בשל הפסקת פעילות הגנרטורים, (סוכנות אנטוליה, 5 בפברואר 2018)
מנהל בית החולים לילדים על-שם מחמד אלדרה במזרח עזה במסיבת עיתונאים בפתח בית החולים קורא להציל את חיי הילדים החולים. זאת, לאחר ששירותי בית החולים הצטמצמו ב-60% בשל הפסקת פעילות הגנרטורים, (סוכנות אנטוליה, 5 בפברואר 2018)

  • מנגד, אסאמה אלנג’אר, דובר משרד הבריאות של ממשלת ההסכמה הלאומית, הכחיש את העובדה כי סגירת בתי החולים נגרמה כתוצאה מהמחסור בדלק ומתח ביקורת על החלטת חמאס לסגור אותם. לדבריו במהלך פגישתו עם ג’ואד עואד, שר הבריאות בממשלת ההסכמה, הודגש כי הדלק יספיק עד חודש מרץ. לדבריו משרד הבריאות לא יעביר דלק לבתי החולים ברצועה עד שיועברו אליו כספים (שבכה קדס, 31 בינואר 2018) .
  • מאזן ע’נים, יו”ר רשות המים, אמר כי רשות המים מקדמת פרויקטים בתחום המים ברצועה. במסגרתם נחתמו לאחרונה שני הסכמים עם חברת החשמל ברצועה לפיהם תקצה חברת החשמל 6 מגה ואט עבור מערכת טיהור מי שופכין בצפון הרצועה ושני מגה ואט להתפלת מי ים בדרום הרצועה (צפא, 26 בינואר 2018).
ידיעות על כוונות לארגן תהלוכות המוניות לעבר גבולות ישראל
  • על רקע התדרדרות המצב ההומניטארי ברצועת עזה ועל רקע ההענות המוגבלת להפגנות ולעצרות גוברות הקריאות לביצוע פעולות עממיות המוניות נגד ישראל במחאה על “המצור”. במסגרת זאת:
    • באתר המקוון ערבי 21 פורסמה כתבה לפיה קיימת כוונה לארגן תהלוכות המוניות בלתי אלימות לעבר הגבולות המזרחיים של רצועת עזה.
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי, ציין כי הארגונים ברצועה דנים בנושא ארגון תהלוכות לגבולות רצועת עזה בהשתתפות אלפי בני אדם כדי ללחוץ על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית להסיר את “המצור” ולפתוח את המעברים. שהאב גם ציין, כי כוחות “ההתנגדות” נותנים עתה עדיפות לפעילויות עממיות.
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, ציין אף הוא, כי הם שוקלים פעילויות שאולי ייאלצו את ישראל והקהילה הבינלאומית “לשים קץ לסבל של תושבי הרצועה, להסיר את המצור ולפתוח את המעברים”, וכי הכוונה היא לארגן תהלוכות לגבול בהשתתפות מאות אלפי בני אדם ללא עימותים (PALINFO, 5 בפברואר 2018).
    • אתרים פלסטיניים דיווחו על קריאות ברשתות החברתיות לפתור את המצב ברצועה באמצעות “תהלוכות שיבה” או נוכחות קבועה ואינטנסיבית בסמוך לגבול הרצועה עם ישראל. למטרה זו אף הוקם דף בפייסבוק בשם “תהלוכת השיבה הגדולה”. בדף נאמר כי תהלוכת השיבה היא תהלוכה עממית שקטה שבה ייקחו חלק מיליוני פלסטינים, והן תצאנה מהרצועה, הגדה, ירדן, לבנון, סוריה ומצרים במטרה ליישם את זכות השיבה (דף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה”, 5 בפברואר 2018).
    • אבראהים אלמדהון, פרשן המקורב לחמאס, כתב בהקשר זה כי ישראל עשויה לגלות פתאום שהגדר לא תגן על חייליה, כאשר מאות אלפים מתושבי הרצועה ינהרו ויחצו את הגבולות, הגדרות והמכשולים חזרה לבתיהם בקמפיין ענק שהחלו לחשוב עליו ושהקריאות לעריכתו מתרבות לאור ה”מצור” (אלרסאלה.נט, 1 בפברואר 2018).
מחלקת המדינה של ארה”ב הטילה סנקציות על אסמאעיל הניה
  • מחלקת המדינה של ארה”ב הודיעה ב-31 בינואר 2018 על החלטתה להטיל סנקציות על אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בגין מעורבות בטרור. בהודעה נכתב כי הניה הוא מנהיג חמאס, תנועה שהוגדרה כבר בשנת 1997 כארגון טרור זר, יש לו קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של חמאס, והוא תומך במאבק מזוין, כולל נגד אזרחים. לפי הדיווחים, הוא מעורב בפעולות טרור נגד אזרחים ישראלים. עוד צוין, בהודעה כי חמאס אחראית למותם של כ-17 אמריקנים שנהרגו בפעולות טרור. באותה הודעה גם הוכנסה לרשימת הסנקציות תנועת אלצאברין, התארגנות, שהוקמה ברצועת עזה בשנת 2014 על ידי פורשי הג’האד האסלאמי בפלסטין, ומזוהה עם חזבאללה ועם איראן (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 31 בינואר 2018). רקס טילרסון, מזכיר המדינה של ארה”ב, אמר כי הפעולה היא צעד חשוב במטרה למנוע מחמאס משאבים, שיאפשרו לה לבצע פעולות טרור (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 31 בינואר 2018).
  • בחמאס, ברשות הפלסטינית ובארגונים נוספים הגיבו בזעם להחלטה. חמאס ערכה עצרת ברצועת עזה בהשתתפות בכירי חמאס אסמאעיל רצ’ואן, אסמאעיל הניה וח’ליל אלחיה. במהלך העצרת גינתה חמאס את ארה”ב על ההחלטה ועל פעולותיה האחרונות של ארה”ב בנוגע לירושלים וכינתה אותן “פעולות טרור” (ערוץ אלאקצא, 1 בפברואר 2018). אסמאעיל הניה אמר בתגובה כי ההחלטה מהווה מבחינתו “אות כבוד” והוסיף שהוא מתגאה בכך, שהוא עומד בראש תנועת חמאס לצד העם הפלסטיני (אלמיאדין, 1 בפברואר 2018).
  • להלן תגובות נוספות:
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, פרסם הודעה לפיה דוחה חמאס את החלטת מחלקת המדינה וכי היא רואה בכך התפתחות חמורה והפרה של החוקים הבינלאומיים שהעניקו לפלסטינים זכות להגן על עצמם, להתנגד ל”כיבוש”, ולבחור את הנהגתם. ההחלטה מוכיחה את משוא הפנים האמריקני המוחלט לטובת ישראל, מעניקה גיבוי רשמי ל”פשעים הישראליים” נגד הפלסטינים ומעודדת לפגוע במנהיגים הפלסטינים (אתר חמאס, 31 בינואר 2018).
    • חזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי מדובר בניסיון כושל להפעיל לחץ על “ההתנגדות” וכי המהלך לא ירתיע את חמאס להמשיך ולדבוק במאבקה לגירוש “הכיבוש”. קאסם הוסיף כי המהלך האמריקאי מוכיח את נטיית ארה”ב לטובת ישראל וההתכחשות שלה לזכויות העם הפלסטיני וכי מדובר בניסיון להכשיר את הכיבוש. הוא קרא להכליל גם את “מנהיגי הכיבוש” ברשימה (מען, 1 בפברואר 2018).
    • צאא’ב עריקאת, מזכ”ל הועד הפועל של אש”ף, אמר כי הוא מתנגד ומגנה את ההחלטה האמריקאית (חשבון הפייסבוק של צאא’ב עריקאת, 1 בפברואר 2018).
    • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, אמר כי בקרב העם הפלסטיני אין אף טרוריסט וכי הטרוריסט הוא הכיבוש אשר מפר את זכויות העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 1 בפברואר 2018).
    • פאיז אבו עיטה, דובר פתח, אמר כי פתח דוחה ומגנה את ההחלטה האמריקנית, וכי ארה”ב, הנוטה לחלוטין לצד ישראל, מתייחסת לכל הפלסטינים כאל טרוריסטים (ערבי21, 1 בפברואר 2018).
פעיל הזרוע הצבאית של חמאס נהרג במנהרה
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של מחמוד עבד אלחי אלצפדי, בן 32, משכונת אלדרג’ בעיר עזה, שנהרג ב-31 בינואר 2018 בעת עבודתו במנהרה של “ההתנגדות” (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 31 בינואר 2018). נמסר, כי אלצפדי עבד בתחום המנהרות במשך 12 שנה. אחיו אבראהים אלצפדי, גם הוא פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (פלסטין, 3 בפברואר 2018).
 מחמוד אלצפדי   ח'ליל אלחיה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בהלווייתו (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 31 בינואר 2018)
מימין: מחמוד אלצפדי; משמאל: ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בהלווייתו (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 31 בינואר 2018)
התבטאויות בנושא ניתוק הקשר עם ישראל
  • הועד הפועל של אש”ף התכנס בראמאללה. על פי הודעת הסיכום הונחתה ממשלת ההסכמה להתחיל לתכנן צעדים לניתוק הקשר עם ישראל בכל המישורים והתבקשה להציג את התוכניות לפני חברי הועד הפועל לאישור. לדברי ההחלטה יש להתחיל בהגדרת הקשרים הביטחוניים עם ישראל ובהשתחררות מכבלי הסכם פריז המגדיר את היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית. כמו כן הוחלט להקים ועדה למימוש החלטות המועצה המרכזית בנושא השעיית ההכרה בישראל עד שזו תכיר במדינת פלסטין בגבלות 1967 (ופא, 3 בפברואר 2018).
  • מחמד אשתיה חבר הועד המרכזי של פתח והממונה על הכספים ועל הכלכלה אמר, כי העם הפלסטיני יכול להתחיל ליישם את החלטות המועצה המרכזית הנוגעות לניתוק הדרגתי של היחסים הכלכליים עם ישראל . בנוסף הוא קרא לבחון את המעבר לשימוש במטבע אחר בטענה שהשימוש בשקל ולא במטבע מקומי מזיק לכלכלה הפלסטינית ומגביר את התלות בה. כמו כן ציין שיש לשנות את המצב הקיים שבו מייבאים מישראל סחורות בשווי של 5 מיליארד ₪ בשנה ובמקביל מייצאים סחורה בשווי של 750 מיליון ₪ בלבד (ופא, 5 בפברואר 2018).
  • צאא’ב עריקאת, ביקש ממחלקת האו”ם לזכויות אדם לפרסם רשימה שחורה הכוללת שמות של 120 חברות ביניהן שש חברות ישראליות ואמריקאיות הפועלות לפיתוח ההתנחלויות (אלג’זירה, 1 בפברואר 2018).
יחסי הרשות הפלסטינית וארה”ב
  • נמשכת המתיחות ביחסי הרשות הפלסטינית עם ארה”ב. משלחת אמריקאית שהגיעה ב-30 בינואר 2018 ללשכת המסחר בבית לחם להעביר קורס מטעם הקונסוליה האמריקאית, גורשה על ידי פלסטינים מקומיים תוך שימוש באלימות. לשכת יו”ר הרשות אבו מאזן גינתה את המעשה המנוגד לדבריה “למוסר הפלסטיני” (אלקדס, 31 בינואר 2018). אבו מאזן הורה לעצור ארבעה פלסטינים שהשתתפו בגירוש המשלחת (שבכה קדס, 30 בינואר 2018). מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר תנועת פתח, אמר כי גירוש חברי המשלחת האמריקאית הוא מעשה לגיטימי שכן הפלסטינים קיבלו החלטה שלא לקיים קשרים עם גורמים רשמיים אמריקאים (הטלוויזיה הפלסטינית, 1 בפברואר 2018).
  • בכירי הרשות ממשיכים להתבטא בגנות ארה”ב להדיר אותה מתפקידה כמתווכת במשא ומתן עם ישראל ולקרוא למצוא לה תחליף. הועד המרכזי של פתח פרסם הודעה בסיום כינוס, שערך בראשות אבו מאזן בה קרא לקהילה הבינלאומית להרכיב מנגנון שיאפשר לקיים תהליך מדיני ולהגיע לפתרון מדיני (ופא, 4 בפברואר 2018). להלן התבטאויות מרכזיות:
  • במסיבת עיתונאים שערך ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים, עם שר החוץ התורכי מבלוט צ’אבושאוע’לו, לאחר פגישתם באנטליה, אמר אלמאלכי כי התקופה שבה לארה”ב היה מונופול על התהליך המדיני הסתיימה. הוא הוסיף, כי ההנהגה הפלסטינית נמצאת בקשר עם גורמים שונים ביניהם האיחוד האירופאי ומדינות נוספות ובוחנת יחד עמן הרכבת מנגנון בינלאומי שיהיה אחראי על חידוש תהליך השלום זאת בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות האו”ם (טלוויזיה פלסטינית, 3 בפברואר 2018).
  • בריאיון שהעניק מחמוד אלעאלול, אמר כי אי אפשר להפריד בין העמדה האמריקאית והעמדה הישראלית וכי הממשל האמריקאי הפך לשותף בכיבוש. הוא טען כי ארה”ב מפרה את החוק הבינלאומי ואמר כי הפלסטינים אינם נגד האמריקאים אלא נגד מדיניות הממשל העוין את העם הפלסטיני (הטלוויזיה הפלסטינית, 1 בפברואר 2018).
  • חסאם זמלט, נציג הרשות הפלסטינית בארה”ב, אמר כי למרות ההתדרדרות ביחסים עם ארה”ב ולמרות החלטתה להפחית את הסיוע לאונר”א ההידברות עם המחוקקים האמריקאים בנוגע ליחסים בין שני הצדדים התעצמה בימים האחרונים. הוא ציין כי קיימת הסכמה הדדית בין הרשות לחברי הקונגרס בכל הנוגע לצורך לשפר את היחסים הדו-צדדים ולהגן עליהם. לדבריו הרשות מעריכה את תפקידה של ארה”ב בסיוע לפלסטינים ואת הצורך שארה”ב תמשיך בתפקידה במיוחד מפני שהיא הייתה צד מרכזי בגיבוש ההחלטות הבינלאומיות בנוגע לפתרון הסכסוך. יחד עם זאת הוא ציין, כי תפקידה של ארה”ב כמתווכת הסתיים מבחינת הרשות ועל כן יש להחליף את ארה”ב בגורם בינלאומי (קדס ניוז, 2 בפברואר 2018).
מימון פעילות אונר”א
  • לאור הודעת ארה”ב על הפחתת הסיוע שהיא מעניקה לאונר”א אמר דובר אונר”א סאמי משעשע אמר כי צפויה להיערך פגישה של המדינות התורמות במרץ 2018 במטרה לדון בהרחבת הסיוע הבינלאומי לסוכנות. לדבריו בוחנת אונר”א דרכים נוספות למימון כגון פנייה לבנק הבינלאומי, קרן הפיתוח האסלאמית, לחברות פרטיות ולתורמים פרטיים (דניא אלוטן, 31 בינואר 2018). ראש סוכנות אונר”א פייר קרנבול הודיע כי רוסיה, כווית ותשע מדינות אירופאיות נוספות הסכימו להקדים את העברת הסיוע שלהן לסוכנות. זאת, במסגרת קמפיין גיוס תרומות בעקבות החלטת ממשל ארה”ב להקפיא חלק מהסיוע שהוא מעניק לסוכנות לשנת 2018 (ופא, 5 בפברואר 2018).
  • בסיום כינוס ועידת המדינות התורמות לפלסטינים שהתקיימה בבריסל הכריזה פדריקה מוגריני, הנציבה העליונה לענייני חוץ באיחוד האירופאי, על מתן חבילת סיוע נוספת לפלסטינים מטעם האיחוד האירופי בשווי של 42.5 מיליון אירו. הכספים ישמשו לדבריה, בין השאר, למימון פעילויות במזרח ירושלים ולתמיכה בבניית המדינה הפלסטינית הדמוקרטית באמצעות קידום רפורמות, הפחתת הגירעון התקציבי חיזוק המגזר הפרטי והחברה הפלסטינית ואספקת מים ואנרגיה (האינדיפנדנס, 31 בינואר 2018).
  • נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ וליחסים בינלאומיים, הודיע כי יפן החליטה להגדיל את תרומתה לאונר”א במטרה לכסות על הגירעון שנוצר. עוד ציין כי יפן תכיר במדינה פלסטינית באמצעות הליך שיעשה בשלבים שהראשון בהם הוא איסוף חתימות של חברי הפרלמנט שידרשו ממשלתם להכיר במדינת פלסטין (ופא, 4 בפברואר 2018).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] בשל משבר החשמל, משרד הבריאות ברצועה נאלץ להפעיל את בתי החולים ברצועה באמצעות גנרטורים המוזנים בסולר.