חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (31 ביולי – 6 באוגוסט 2019)

ילדים ונערים מיידים אבנים במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של

ילדים ונערים מיידים אבנים במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 2 באוגוסט 2019)

דגל פלסטין וצלב קרס, שהונפו במהלך אירועי צעדת השיבה בסמוך לגדר הביטחון (דובר צה

דגל פלסטין וצלב קרס, שהונפו במהלך אירועי צעדת השיבה בסמוך לגדר הביטחון (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2019)

תיעוד נוכחות אנשי ביטחון של חמאס בקרבת הגבול במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק של Hasan Rabee, 3 באוגוסט 2019)

תיעוד נוכחות אנשי ביטחון של חמאס בקרבת הגבול במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק של Hasan Rabee, 3 באוגוסט 2019)

תמונות מהמחזור השני של מחנות

תמונות מהמחזור השני של מחנות "חלוצי השחרור" (חשבון הטוויטר הרשמי של גדודי אלקסאם, 29 ביולי 2019)

היום הרביעי של המחזור השני של מחנות

היום הרביעי של המחזור השני של מחנות "חלוצי השחרור" בחטיבת ח'אן יונס (סרטון בדף הפייסבוק Tlae3, 31 ביולי 2019)

אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר נושאים את גופתו בהלוויה (PALINFO, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח'אן יונס, 5 באוגוסט 2019)

אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר נושאים את גופתו בהלוויה (PALINFO, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח'אן יונס, 5 באוגוסט 2019)

  • ביום שישי 2 באוגוסט 2019 התקיימה צעדת השיבה בהשתתפות כ6,000 – מפגינים (מספר ממוצע של משתתפים בשבועות האחרונים). אנשי הביטחון של חמאס תועדו בקרבת הגבול כשהם מסלקים צעירים מקרבת גדר הביטחון. למרות זאת גם השבוע היו גילויי אלימות בקרבת הגבול שכללו השלכת מטענים, רימונים ובקבוקי תבערה, ניסיונות לחבל בגדר הביטחון ומספר ניסיונות לחצות לשטח ישראל. כמו כן שוגרו השבוע מספר בלוני תבערה לעבר ישראל, חלקם גרמו לשריפות.
  • ב-1 באוגוסט 2019, יום לפני צעדת השיבה, זוהה פלסטיני שחצה את גדר הביטחון מזרחית לח’אן יונס. הפלסטיני ביצע ירי לעבר חיילי צה”ל ופצע שלושה מהם באורח קל ובינוני. הפלסטיני, שזוהה כפעיל הזרוע הצבאית של חמאס, נורה ונהרג. נראה כי המחבל פעל ביוזמה אישית. צה”ל ירה פגזים לעבר עמדה של חמאס והתקרית הגיעה לסיומה.
  • ברשות הפלסטינית התכנסה הוועדה ליישום החלטת אבו מאזן להפסיק לפעול על פי ההסכמים שנחתמו עם ישראל. במהלך הישיבה הצהיר אבו מאזן, כי הממשלה ממשיכה לנקוט בצעדים להיפרד כלכלית מישראל, תוך בחינת חלופות ערביות, במיוחד מול ירדן ועיראק. שר התחבורה ברשות הפלסטינית הצהיר, כי מתנהלות עתה שיחות עם ירדן בנוגע למעבר סחורות מנמל עקבה, במקום הנמלים הישראלים דרכם עוברות הסחורות כיום.
צעדת השיבה ברצועת עזה (2 באוגוסט 2019)
  • ביום שישי 2 באוגוסט 2019 התקיימה צעדת השיבה ה-69 תחת הסיסמא “טבח ואדי חמץ”. הצעדה הוקדשה להזדהות עם הריסת הבתים בוואדי חמץ סמוך לצור באהר בדרום מזרח ירושלים. בצעדה השתתפו כ-6,000 מפגינים, שהתקהלו בחמשת המוקדים המסורתיים של מחנות השיבה. במהלך הצעדה הגיעו כמה עשרות מפגינים סמוך לגדר הביטחון. הם השליכו מטענים, רימונים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל . כמו כן נעשו ניסיונות לחבל בגדר הביטחון וכן מספר ניסיונות לחצות את הגדר לשטח ישראל. דובר משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי בצעדה נפצעו 49 בני אדם (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 2 באוגוסט 2019).
  • בכלי התקשורת דווח כי חמאס פרסה כוחות כדי למנוע עימותים בין המפגינים לבין כוחות צה”ל. תמונות שפורסמו בכלי התקשורת וברשתות החברתיות אף תיעדו זאת. בתגובה אמר אימן אלבטניג’י, דובר המשטרה הפלסטינית ברצועה, כי התמונות הן ככל הנראה ישנות, שכן כוחות המשטרה לא ממוקמים בגבול אלא פועלים במרכזי הערים (“ברחוב צלאח אלדין”). הוא ציין כי המשטרה עוסקת בעיקר בהכוונת התנועה מהערים לעבר הגבול והיא מתערבת רק אם צצה בעיה או תגרה (דניא אלוטן, 3 באוגוסט 2019). תגובת דובר המשטרה מעידה על חוסר הפופולאריות של פעילות הריסון שמבצעת חמאס המאלצת אותה להתנער ממנה בפומבי.
תיעוד נוכחות אנשי ביטחון של חמאס בקרבת הגבול במהלך צעדת השיבה
  (דף הפייסבוק של Hasan Rabee, 3 באוגוסט 2019)
     תיעוד נוכחות אנשי ביטחון של חמאס בקרבת הגבול במהלך צעדת השיבה
  (דף הפייסבוק של Hasan Rabee, 3 באוגוסט 2019)
תיעוד נוכחות אנשי ביטחון של חמאס בקרבת הגבול במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק של Hasan Rabee, 3 באוגוסט 2019) 
  • בתום הצעדה הודיעה הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה כי צעדת יום שישי הבא תתקיים תחת הסיסמא “הצעירים הפלסטינים” (פאל טודיי, 2 באוגוסט 2019). מאוחר יותר פרסמה הרשות העליונה הודעה על ביטול הצעדה ביום שישי 6 באוגוסט 2019. לדברי ההודעה הוחלט על הביטול כדי להקל על תושבי רצועת עזה להתכונן לחג הקורבן (שיחול ב-14-11 באוגוסט). במקום הצעדה תתקיים, על פי ההודעה, תפילה המונית במחנה השיבה מזרחית לעיר עזה ובמחנה השיבה ממזרח לח’אן יונס (עמוד הפייסבוק של הרשות הלאומית, 5 באוגוסט 2019).
טרור הבלונים
  • במהלך השבוע שוגרו מספר בלוני תבערה לשטח ישראל. חלקם גרמו לשריפות:
    • ב-1 באוגוסט 2019 זוהו מספר הפרחות בלוני תבערה/נפץ לעבר ישראל. אחד הבלונים גרם לשריפה דרומית לנחל עוז.
    • ב-2 באוגוסט 2019 במהלך צעדת השיבה, נחת בלון תבערה, שהופרח משטח הרצועה, בשטח ישראל וגרם לשריפה בחורשת שמחוני, סמוך לכפר עזה . בלון נוסף אותר סמוך לקיבוץ להב.
תהליך ההרגעה
  • בראיון שהעניק ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס אלחיה לאפשרות הסלמה עם ישראל. לדבריו חמאס מובילה “התנגדות עממית בדרכי שלום” ואינה מעוניינת בהסלמה בלתי מתוכננת. יחד עם זאת ציין כי אם ישראל תתקוף את הרצועה תגיב חמאס בכל הכוח. עוד ציין אלחיה כי רעיון “ההתנגדות” מצליח יותר מתהליך ההסדרה עם ישראל. זאת, מכיוון שלדבריו תהליך ההסדרה מתבצע בחסות ארה”ב שמעוניינת לחסל את הסוגיה הפלסטינית ואילו רעיון “ההתנגדות” זוכה לתמיכה מצד העם הפלסטיני ומצד גורמים חשובים באזור (סוא, 29 ביולי 2019) .
  • סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ישראל מתמהמהת ואינה מבצעת את ההבנות. לדבריו החמ”ל המשותף של כלל הארגונים ברצועת עזה עוקב אחר פעולותיה של ישראל . עוד ציין אלהנדי, כי הם יגיבו על על מותם של שהידים ואף הועבר מסר למתווך המצרי לפיו ההתנגדות לא תעמוד מנגד וכי בכוונתה להגיב(אלאקצא, 2 באוגוסט 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

סיכול חדירה לישראל
  • במהלך השבוע אותרו מספר ניסיונות של פלסטינים לחדור מרצועת עזה לשטח ישראל. האירוע המרכזי היה ב-1 באוגוסט 2019 בשעה 0200 כאשר חיילי צה”ל זיהו חשוד מתקרב לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. בעקבות הזיהוי הוכרזה כוננות וכוחות נשלחו לאזור. הכוחות זיהו פלסטיני שחצה את גדר הביטחון מזרחית לח’אן יונס. הפלסטיני ביצע ירי לעבר חיילי צה”ל. מהירי נפצעו שלושה חיילי צה”ל באורח קל ובינוני. המחבל נורה ונהרג. במהלך האירוע ירה טנק של צה”ל לעבר עמדה של חמאס (דובר צה”ל, 1 באוגוסט 2019).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא האני חסן אבו צלאח, בן 20, מח’אן יונס. פעיל הזרוע הצבאית של חמאס (סוא, 1 באוגוסט 2019). אחיו, פאדי אבו צלאח, נכה קטוע גפיים, שהשתתף בקביעות בצעדות השיבה, נהרג ב-14 במאי 2018 במהלך הצעדה (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2019).
האני אבו צלאח במדים ואוחז בנשק (חשבון הטוויטר של אמין אלואפי מעזה, 1 באוגוסט 2019).     המחבל האני אבו צלאח במסגד (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה מעזה, 1 באוגוסט 2019)
מימין: האני אבו צלאח במדים ואוחז בנשק (חשבון הטוויטר של אמין אלואפי מעזה, 1 באוגוסט 2019). משמאל: המחבל האני אבו צלאח במסגד (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה מעזה, 1 באוגוסט 2019)
 עמדת תצפית של חמאס  מזרחית לח'אן יונס, שהותקפה על ידי טנק צה"ל (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2019), לישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 באוגוסט 2019).    סוללות חול, שהציב צה"ל סמוך לגדר הביטחון כדי למנוע ירי נ"ט מעזה לעבר ישראל (אתר אמד, 29 ביולי 2019). מאחורי אחת מהן הסתתר האני אבו צלאח.
מימין: עמדת תצפית של חמאס מזרחית לח’אן יונס, שהותקפה על ידי טנק צה”ל (דף הפייסבוק שהאב, 1 באוגוסט 2019), לישראל . משמאל: סוללות חול, שהציב צה”ל סמוך לגדר הביטחון כדי למנוע ירי נ”ט מעזה לעבר ישראל (אתר אמד, 29 ביולי 2019). מאחורי אחת מהן הסתתר האני אבו צלאח.
  • ברצועת עזה התייחסו לחדירת המחבל והירי לעבר כוחות צה”ל כ”מעשה גבורה”. רבים מנואמים במהלך צעדת השיבה, יום לאחר מכן, ברכו את האני אלצלאח ושיבחו את מעשהו. להלן מספר התייחסויות:
    • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר כי פעולה זו היא פעולת התנגדות ו”מעשה גבורה”. לדבריו אם ישראל תנהג בטיפשות או תנסה לפגוע בעם הפלסטיני מסוגלת “ההתנגדות” להגיב באכזריות (סבק 24, 1 באוגוסט 2019).
    • הזרוע צבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה בה שיבחה את הפעולה וכינתה אותה “פעולת איכות אמיצה” שבוצעה בתגובה לפשעיה של ישראל נגד הפלסטינים (פאל אינפו, 1 באוגוסט 2019).
אירועים נוספים
  • להלן פירוט ניסיונות חדירה נוספים לשטח ישראל:
    • ב-4 באוגוסט 2019 עצרו חיילי צה”ל שני פלסטינים שחצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה ברשות הפלסטינים נמצאו רימון גז וסכין. הם הועברו חקירה (דובר צה”ל, 4 באוגוסט 2019).
    • ב-3 באוגוסט 2019 עצרו חיילי צה”ל פלסטיני שחצה את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. הוא נתפס והובא לחקירה (דובר צה”ל, 3 ביולי 2019).
    • ב-2 באוגוסט 2019 עצרו כוחות צה”ל פלסטיני שחצה את גדר הביטחון בצפון רצועת עזה. הוא הועבר לחקירה (דובר צה”ל, 2 באוגוסט 2019).
    • ב-1 באוגוסט 2019 חיילי צה”ל עצרו שני נערים שחצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה ברשות הנערים נמצאה סכין. הנערים הועברו לחקירה (דובר צה”ל, 1 באוגוסט 2019).
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות (בעיקר כלי רכב). בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור. כמו כן נתפסו כספים שיועדו למימון טרור ואמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן מספר אירועים בולטים :
    • 5 באוגוסט 2019 – כוחות צה”ל זיהו שני פלסטינים סמוך לכפר א-זויה(מערבית לאריאל ). ברשות הפלסטינים נמצאו שני אקדחים ותחמושת. השניים נעצרו לחקירה (דובר צה”ל, 5 ביולי 2019).
    • 4 באוגוסט 2019 – חיילי צה”ל עצרו כלי רכב בכניסה לטול כרם (מזרחית לשכם). לאחר בדיקה נמצאו בכלי הרכב שלושה אקדחים (דובר צה”ל, 4 באוגוסט 2019).
    • 4 באוגוסט 2019 – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר עמדת צה”ל בכביש גוש עציון-חברון, סמוך למחנה הפליטים אלערוב. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 4 באוגוסט 2019).
    • 4 באוגוסט 2019 – לוחמי משמר הגבול עצרו חשוד ביידוי אבנים לעבר ג’יפ משמר הגבול באזור אלג’יב (צפונית מערבית לירושלים). עם יציאתו של הכוח מהכפר החלו כעשרה פלסטינים ליידות אבנים לעבר הלוחמים. לוחמי משמר הגבול רדפו אחר מיידי האבנים ועצרו אחד מהם (דוברות המשטרה, 4 באוגוסט 2019).
    • 3 באוגוסט 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 (מודיעין ירושלים) מזרחית לבית חורון. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב (מוקד 443, 3 באוגוסט 2019).
    • 1 באוגוסט 2019 – ירי בוצע לעבר כלי רכב של כוחות הביטחון הישראליים סמוך לצומת ברקה (צפונית מערבית לשכם) . לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 1 באוגוסט 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

חלוקת סיוע לפצועי צעדות השיבה לרגל חג הקורבן
  • הוועדה העליונה למעקב אחר פצועי צעדות השיבה בצפון הרצועה ערכה טקס בהשתתפות פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שמהלכו הוענקו, לכבוד חג הקורבן, חמישים דולר לשמונים פצועי צעדות השיבה בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של פארס אלחרב, 5 באוגוסט 2019).
  • בתגובה לפוסט שפורסם בנושא בדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, מתחו גולשים רבים ביקורת על חמאס בטענה, כי חלוקת הסיוע מול המצלמות מהווה השפלה וביזוי. גולשים רבים אף קיללו את חמאס וציינו כי הם “סוחרי דם וסוחרים בעם הפלסטיני” (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 5 באוגוסט 2019).
טקס חלוקת הסיוע. על גבי השלט נכתב כי הוא נערך בחסות איגוד מוסדות הצדקה במחנה הפליטים ג'באליא, וכי המענק הוא תרומת נדבן מאבו ט'בי (דף הפייסבוק של Fares Ah Harb, 5 באוגוסט 2019)     טקס חלוקת הסיוע. על גבי השלט נכתב כי הוא נערך בחסות איגוד מוסדות הצדקה במחנה הפליטים ג'באליא, וכי המענק הוא תרומת נדבן מאבו ט'בי (דף הפייסבוק של Fares Ah Harb, 5 באוגוסט 2019)
טקס חלוקת הסיוע. על גבי השלט נכתב כי הוא נערך בחסות איגוד מוסדות הצדקה במחנה הפליטים ג’באליא, וכי המענק הוא תרומת נדבן מאבו ט’בי (דף הפייסבוק של Fares Ah Harb, 5 באוגוסט 2019)
  • בישיבה שנערכה ב-30 ביולי 2019 במשרדי המזכירות הכללית של הממשלה בעזה אושר תשלום הסיוע לחודש יולי לפצועים ומשפחות ההרוגים בצעדות השיבה (אתר לשכת ההסברה של ממשלת חמאס, 30 ביולי 2019). בעקבות זאת הודיע המשרד לפיתוח חברתי כי ב-31 ביולי 2019 יחל תשלום הסיוע בכל סניפי בנק הדואר ברצועה. בדיקת שמות הזכאים מתבצעת באמצעות קישור באתר המשרד (דף הפייסבוק של המשרד לפיתוח חברתי, 30 ביולי 2019).
סיום מחנות הקיץ ברצועה
  • אבו חמזה, דובר מחנות הקיץ של הזרוע הצבאית של חמאס (חלוצי השחרור), מסר כי המחנות אשר ארכו שבועיים הגיעו לסיומם. לדבריו במחנות הקיץ השנה השתתפו מעל 35,000 נערים (אלרסאלה.נט, 2019 אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 3 באוגוסט 2019). בסרטון שפורסם לסיכום המחנות נאמר, כי תכנית המחנות כללה תכנים צבאיים-ביטחוניים, כושר גופני, הגנה אזרחית, עזרה ראשונה, ו”מאבק בריגול”. בסרטון צוין, כי מחנה אחד התקיים במשך שבוע ימים לתלמידי תיכון ומחנה שני בן שבוע ימים לתלמידי חטיבת הביניים (דף הפייסבוק של אבו אסלאם וראשד אלעקאד, 3 באוגוסט 2019). 
שינויים בממשל חמאס ברצועת עזה
  • בימים האחרונים דווח ברשתות החברתיות ובאמצעי תקשורת שונים, כי על-רקע הקיפאון במאמצי הפיוס הפנים-פלסטיני הוחלט על הקמתה מחדש של הוועדה האדמיניסטרטיבית של חמאס לניהול ענייני הרצועה בראשותו של ד”ר מחמד עוצ’ (שעמד בעבר בראש המזכירות הכללית של ממשלת חמאס). במסגרת זאת לואא’ צלאח אבו שרח’, שהיה תת שר התחבורה, מונה לתפקיד תת שר הפנים במקומו של לואא’ תופיק אבו נעים (מען, 30 ביולי 2019; אמד, 31 ביולי 2019; אלעין, 31 ביולי 2019). דווח גם, כי חמאס החלה במיזוג משרדי ממשלה ובהפיכתם של מספר משרדים לרשויות ממשלתיות (אלמוניטור, 25 ביולי 2019; אמד, 30 ביולי 2019).
טקס חילופי תפקידים במשרד הכלכלה הלאומית: ד"ר רשדי ואדי (משמאל) נכנס לתפקיד תת השר במקומו של ד"ר אימן עאבד (אתר משרד הכלכלה הלאומית ברצועה, 2 באוגוסט 2019; PALSAWA, 1 באוגוסט 2019)      ד"ר מחמד עוצ' (בחליפה הכהה), המוצג כיו"ר ועדת המעקב אחר העבודה הממשלתית, בביקור במשרד השלטון המקומי בעזה (אתר משרד השלטון המקומי ברצועה, 1 באוגוסט 2019)
מימין: טקס חילופי תפקידים במשרד הכלכלה הלאומית: ד”ר רשדי ואדי (משמאל) נכנס לתפקיד תת השר במקומו של ד”ר אימן עאבד (אתר משרד הכלכלה הלאומית ברצועה, 2 באוגוסט 2019; PALSAWA, 1 באוגוסט 2019) משמאל: ד”ר מחמד עוצ’ (בחליפה הכהה), המוצג כיו”ר ועדת המעקב אחר העבודה הממשלתית, בביקור במשרד השלטון המקומי בעזה (אתר משרד השלטון המקומי ברצועה, 1 באוגוסט 2019)
  • גורמים בחמאס הסבירו, כי חילופי הגברי נועדו להגביר את התמיכה העממית בחמאס לאחר שהתקבלו תלונות לפיהן השירותים הממשלתיים הגרועים גורמים לירידה בפופולריות שלה בקרב הציבור. כמו כן צוין כי במסגרת השינויים יש כוונה להוציא לגמלאות את רוב מפקדי המנגנונים הביטחוניים ובמקומם למנות מפקדים צעירים. כמו כן ימוזגו מספר מנגנונים ביטחוניים כמו מנגנון המודיעין הכללי עם מנגנון בטחון הפנים. הודגש כי טרם התקבלה החלטה סופית בנושא (אלאח’באר הלבנוני, 31 ביולי 2019; אלרסאלה, 31 ביולי 2019).
אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר בהלוויית שיח’ אחמד נמר חמדאן בח’אן יונס
  • אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר השתתפו ב-5 באוגוסט 2019 בח’אן יונס בהלווייתו של שיח’ אחמד נמר חמדאן, מראשוני מנהיגי תנועת האחים המוסלמים וחמאס ברצועה. בטקס ההלוויה הרשמי נכחו פעילים רבים של הזרוע הצבאית של חמאס(PALINFO, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח’אן יונס, 5 באוגוסט 2019). בדברים שנשא אסמאעיל הניה לזכרו של שיח’ חמדאן הוא ציין את תרומתו לחינוך הדור הנוכחי של הנהגת חמאס ואת השתתפותו הקבועה בצעדות השיבה (אלאקצא, 5 באוגוסט 2019).
 שיח' אחמד נמר חמדאן (דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח'אן יונס, 5 באוגוסט 2019.)     אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר נושאים את גופתו בהלוויה (PALINFO, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח'אן יונס, 5 באוגוסט 2019)
מימין: שיח’ אחמד נמר חמדאן (דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח’אן יונס, 5 באוגוסט 2019.) משמאל: אסמאעיל הניה ויחיא אלסנואר נושאים את גופתו בהלוויה (PALINFO, 5 באוגוסט 2019; דף הפייסבוק של מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח’אן יונס, 5 באוגוסט 2019)
סרטון מטעם הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי אודות התפתחות המערך הרקטי שלה
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה ב-3 באוגוסט 2019 סרטון הסוקר את שלבי פיתוח משגרי הרקטות מתוצרת עצמית שברשותה (אתר פלוגות ירושלים, 3 באוגוסט 2019). על פי הסרטון ב-21 בינואר 2007 הכריזה הזרוע הצבאית לראשונה על הכנסת משגרי הרקטות לשימוש במסגרת מבצע שכלל שיגור מאה רקטות לעבר ישראל. לאחר מכן הוכנסו משגרים שהותקו על גבי כלי רכב והם פותחו עם השנים. הסרטון מסתיים בסבב ההסלמה במאי 2019 ולאחריו האיום העתידי תחת הכותרת “מעגל האש יתרחב”, שבו נראות רקטות מכוונות לעבר נמל אשדוד, הכור בדימונה, נמל התעופה בן גוריון ובתי הזיקוק בחיפה.
החלטת הרשות הפלסטינית להפסיק לפעול על פי ההסכמים שנחתמו עם ישראל
  • ברשות הפלסטינית נמשכת הפעלתנות ליישום החלטת אבו מאזן להפסיק לפעול על פי ההסכמים שנחתמו עם ישראל. זאת, בעקבות הריסת הבתים בוואדי אלחמץ, סמוך לצור באהר בדרום מזרח ירושלים[2] . הועד הפועל של אש”ף דן בהחלטה והגיע למסקנה שההסכמים עם ישראל כבר אינם תקפים בשל הטענה שישראל התנערה מהם מזמן (ופא, 1 באוגוסט 2019).
  • יישום ההחלטה מלווה בפעילות מדינית בינלאומית. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, דיווח כי החלטת אבו מאזן הועברה לכל שגרירויות ונציגויות הרשות הפלסטינית ברחבי העולם כדי להניע את הנושא וכדי להבהיר לקהילה הבינלאומית את הסיבות להחלטה. אלמאלכי אמר בכוונתם גם לכנס את העצרת הכללית של האו”ם (סוא, 31 ביולי 2019). לדברי נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, הועדה מגבשת תכנית עבודה מדינית במסגרתה אמור אבו מאזן לערוך סבב ביקורים במדינות אירופה כדי להשיג תמיכה מדינית בעמדה הפלסטינית (דניא אוטן, 5 באוגוסט 2019).
  • ב-3 באוגוסט 2019 התכנסה הועדה הדנה באופן יישום ההחלטה לישיבתה הראשונה בראמאללה. בישיבה נכח אבו מאזן (ופא, 3 באוגוסט 2019). לדברי עזאם אלאחמד, מזכיר הועד המרכזי של פתח, בראש הוועדה עומד צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף (דניא אלוטן, 30 ביולי 2019). בסאם אלצאחי, חבר הועד הפועל של אש”ף, מסר כי העיקרון שינחה את פעולתה של הוועדה יהיה יישום ההחלטה להפסיק לפעול על פי ההסכמים החתומים עם ישראל (סוא, 4 באוגוסט 2019). לדברי הודעה שפרסמה הרשות הפלסטינית פגישות הועדה יימשכו עד שיוצגו הצעותיה ויישומן יהיה בהתאם להחלטות אבו מאזן (אלקדס, 4 באוגוסט 2019).

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם חברי  הוועדה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 באוגוסט 2019)
אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם חברי הוועדה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 3 באוגוסט 2019)

  • בתום הישיבה לא פורסמו פרטים על החלטות שהתקבלו במהלכה. “בכיר בוועדה” מסר כי בפגישתה הראשונה הסתפקה הועדה בהצגת קווים מנחים לפעולה ולא התקבלו החלטות מידיות. לדברי בכיר בוועדה במהלך הישיבה הדגיש אבו מאזן כי הממשלה ממשיכה לנקוט צעדים להיפרד כלכלית מישראל ולדון בנוגע לחלופות ערביות בתחום הכלכלי בפרט ירדן ועיראק (אלקדס, 3 באוגוסט 2019). “מקורות יודעי דבר” מסרו כי הועדה תמליץ להפסיק את ההסכמים עם ישראל במספר תחומים ובראשם ההסכם הכלכלי אשר ניתן למצוא לו תחליף בשווקים הערביים (אלקדס, 4 באוגוסט 2019).
  • סקר דעת קהל אינטרנטי שערכה, סוכנות הידיעות הפלסטינית מען בקרב גולשיה אודות החלטת אבו מאזן להפסיק את ההסכמים עם ישראל, העלה את הנתונים הבאים : 72.12% מהגולשים ציינו, כי ההחלטה הינה צעד בכיוון הנכון וניתן ליישמה, 22% מהגולשים ציינו, כי זהו צעד לא מתאים ולא בר יישום. 5.9% מהגולשים ציינו, כי אינם יודעים אם החלטה זו הינה צעד מתאים או לא מתאים (מען, 5 באוגוסט 2019).
פעולות להפרדות כלכלית מישראל
  • במקביל לעבודת הועדה נמשכת פעילות הרשות הפלסטינית להיפרדות כלכלית מישראל ומציאת חלופות בעיקר במדינות ערב. עאצם סאלם, שר התחבורה ברשות הפלסטינית, אמר כי במסגרת ההפרדות הכלכלית מתנהלות שיחות עם ירדן בנוגע למעבר סחורות דרך נמל עקבה במקום הנמלים הישראלים דרכם עוברות הסחורות כיום (סוא, 3 באוגוסט 2019).
  • הכוחות הלאומיים והאסלאמיים בראמאללה ואלבירה קראו לפלסטינים להסלים את “ההתנגדות העממית” ולהשתתף בפעילויות שיחלו ב-6 באוגוסט 2019 מול מעבר ביתוניא שמטרתן למנוע כניסה של מוצרים ישראליים לשטחים הפלסטינים (ופא, 3 באוגוסט 2019).
מימון אונר”א
  • דו”ח מסווג של לשכת האתיקה באונר”א חשף כי ראש הסוכנות פייר קרנבול ומספר בכירים נוספים בסוכנות היו מעורבים בשורה של מעשי שחיתות. בעקבות חשיפת הפרשייה הודיעו הולנד ושוויץ על הפסקת הסיוע שלהן לסוכנות. ברשות הפלסטינית וברצועת עזה הביעו דאגה רבה באשר להתפתחויות האחרונות שנוספו לבעיות הקיימות ממילא לאחר שארה”ב הודיעה לפני כשנה על הפסקת התמיכה הכספית בסוכנות (תקשורת ישראלית). להלן מספר תגובות:
    • באסם נעים, בכיר בחמאס, אמר כי על הפלסטינים לקבל את הסיקור בנוגע לשחיתות באונר”א ולהעמיד לדין את המושחתים. לדבריו חשיפת שחיתות ופרסום פסק הדין לפני תום החקירה משרתים את ישראל וארה”ב (אתר חמאס, 1 באוגוסט 2019).
    • החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין קראה לממשלות שוויץ והולנד לחזור בהן מהחלטתן. לדברי החזית הדמוקרטית ישנן דרכים נוספות להתמודד עם שחיתות באמצעות צעדים משפטיים שאינם מענישים את העם הפלסטיני ושוללים ממנו את השירותים שאונר”א מספקת (דניא אלוטן, 31 ביולי 2019).
  • בעקבות ההתפתחויות הודיעה מאע”מ כי היא תתרום לאונר”א סכום של 50 מיליון דולרים וציינה כי תרומה זו תסייע לה לא לבטל את תכניותיה לשנת 2019 במיוחד בכל מה שקשור לתחום העזרה הראשונה, החינוך והשירותים הסוציאליים (דניא אלוטן, 29 ביולי 2019). גם שגרירות סין ברשות הפלסטינית חתמה עם אונר”א על הסכם שיתוף פעולה שבמסגרתו תתרום סין לסוכנות סכום של מיליון דולר כדי לתמוך בסקטור המזון ברצועת עזה (אלרסאלה.נט, 30 ביולי 2019).
תגובות להחלטה לבנות בשטחי C
  • ב-30 ביולי 2019 אישר הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל פה אחד את תכניתו של ראש הממשלה לבנייה של 700 יחידות דיור לפלסטינים המתגוררים בשטחC הנמצא בשליטה ישראלית מלאה. ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על ההחלטה בטענה, כי הרשות הפלסטינית היא זו אשר צריכה לאשר את הבנייה. הועד הפועל של אש”ף גינה את החלטת הקבינט הישראלי לבנות יחידות דיור והזהיר כי המדובר בתחילה של צעדים לקראת סיפוח רוב שטחי הגדה המערבית (ופא, 1 באוגוסט 2019).
  • לדברי מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, הבניה בשטחיC היא זכותם של הפלסטינים ואין אפשרות להתמקח עליה עם ישראל. הוא גם ציין, כי המונחים שטחי A B ו-C אינם קיימים עוד משום שישראל הפרה את הסכמי אוסלו וכי הפלסטינים אינם צריכים לקבל רשות מישראל לבנות את בתיהם על אדמותיהם (ופא, 31 ביולי 2019). בדברים שנשא מחמד אשתיה בפתיחת ישיבת הממשלה אמר כי עליהם להתייחס לכל האזורים (A, B, ו-C) כאל אזורA , קרי- אזור בשליטה מלאה של הרשות. לדבריו יעשו הפלסטינים מאמצים לחזק את נוכחותם בכל פלסטין כדי למנוע הפרות של ישראל (ופא, 5 באוגוסט 2019).

ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה נושא דברים בתחילת ישיבת הממשלה הפלסטינית
ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה נושא דברים בתחילת ישיבת הממשלה הפלסטינית (ופא, 5 באוגוסט 2019)

  • נביל אבו רדינה,, דובר אבו מאזן, אמר כי זוהי זכותם המלאה של הפלסטינים לבנות בכל שטחי 1967 מבלי לקבל אישור משום גורם. לדבריו הפלסטינים לא יתנו לגיטימציה לבניית התנחלויות בשטחם (ופא, 31 ביולי 2019).
תשלום משכורות חודש יולי
  • משרד האוצר ברשות הפלסטינית הודיע כי משכורות חודש יולי ישולמו באופן הבא (ופא, 4 באוגוסט 2019):
  • משכורות הפצועים, משפחות השהידים והאסירים המשוחררים תשולמנה במלואן.
  • משכורות הפקידים האזרחיים והצבאיים ומשכורות הגמלאים ישולמו בשיעור 60% ולא פחות מ-2,000 ₪ .
  • המשרד לפיתוח חברתי מסר כי קצבאות הרווחה עבור משפחות נזקקות לא תשולמנה במקביל למשכורות אלא רק בשליש האחרון של החודש (צפא, 4 באוגוסט 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
ב-22 ביולי 2019 הרסו כוחות הביטחון הישראליים 12 מבנים בשכונת ואדי אלחמץ, סמוך לצור באהר בדרום מזרח ירושלים. הבתים נבנו בתחום צו איסור בניה אשר נחתם על ידי אלוף פיקוד המרכז באזור צור באהר סמוך לתוואי הגדר והם נהרסו לאחר שבג"ץ אישר את הריסתם .