חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (31-25 ביולי 2018)

עימותים אלימים במהלך פעילות כוחות צה

עימותים אלימים במהלך פעילות כוחות צה"ל בכפר כובר שממנו יצא המחבל (אתר QUDSN, 27 ביולי 2018)

עימותים בהר הבית. פלסטינים אוחזים בידיהם מטולי זיקוקים (דף הפייסבוק שהאב, 28 ביולי 2018)

עימותים בהר הבית. פלסטינים אוחזים בידיהם מטולי זיקוקים (דף הפייסבוק שהאב, 28 ביולי 2018)

עמדת התצפית שהותקפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 ביולי 2018)

עמדת התצפית שהותקפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 26 ביולי 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה ובכירי חמאס נוספים בהלויוית שלושת פעילי הזרוע הצבאית (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה ובכירי חמאס נוספים בהלויוית שלושת פעילי הזרוע הצבאית (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה ובכירי חמאס נוספים בהלויוית שלושת פעילי הזרוע הצבאית (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה ובכירי חמאס נוספים בהלויוית שלושת פעילי הזרוע הצבאית (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)

מיצג בית קברות לשהידים הילדים ברקע תמונות נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל עם הכיתוב באנגלית "רוצח" (דף הפייסבוק צפא, 27 ביולי 2018)

הספינה אלעודה בלב ים זמן קצר לפני מעצרה ע

הספינה אלעודה בלב ים זמן קצר לפני מעצרה ע"י חיל הים הישראלי (דף הפייסבוק של SHIP TO GAZA SWEDEN, 29 ביולי 2018)

  • במרכז אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה בישוב אדם, סמוך לראמאללה. בפיגוע נהרג תושב הישוב ושניים נוספים נפצעו. המחבל הינו מכפר כובר (צפונית מערבית לראמאללה), שממנו יצא רוצח משפחת סלומון בחלמיש (יולי 2017). במהלך פעילות ביטחונית שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בכפר כובר התפתחו הפרות סדר במהלכן הושלכו סלעים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות.
  • ברצועת עזה בוצע השבוע (פעם נוספת ) ירי צלפים לעבר כוח צה”ל. קצין צה”ל נפצע באורח בינוני. בתגובה ירו טנקים של צה”ל אש לעבר עמדות צבאיות של חמאס והרגו שלושה פעילים הזרוע הצבאית. בעקבות זאת זוהו תשעה שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. שני הצדדים, צה”ל וחמאס, הכילו את האירועים הללו ומנעו סבב הסלמה נוסף.
  • בצעדת יום שישי (27 ביולי) השתתפו כ-7,000 צועדים. במהלך הצעדה בוצעה פעילות אלימה ובכלל זה השלכת מטעני צינור, בקבוקי תבערה ורימון לעבר כוחות צה”ל. כמו כן גבר השבוע היקף שיגור בלוני התבערה שגרמו בין 2 ל-15 שריפות ביום. זאת לאחר דעיכה זמנית.
  • על רקע זה נמשכו השבוע ניסיונות להגיע להסדרה, שתייצב את הפסקת האש ותמנע הדרדרות המצב. במהלכים להסדרה לקחו חלק ניקואלי מלדנוב, שליח האו”ם למזרח התיכון ומצרים, המנהלים סבבי שיחות עם חמאס. על הפרק עומדים מספר נושאים הקשורים אהדדי וביניהם ייצוב הפסקת האש לתקופה ארוכה, שיפור המצב הכלכלי, הקלה על הסגר המוטל על הרצועה וקידום הפיוס הפנים-פלסטיני . בשלב זה עדיין לא מסתמנת “פריצת דרך” במגעים הללו.
פיגוע בישוב אדם
  • ב-26 ביולי 2018 אירע פיגוע דקירה בישוב אדם (סמוך לראמאללה). בפיגוע נהרג אדם אחד ושני בני אדם נוספים נפצעו. ב-20:50 קפץ פלסטיני על גדר הישוב כשהוא חמוש בסכין, עבר גן שעשועים והגיע לאחד הרחובות בישוב. ברחוב החל הפלסטיני לדקור שני עוברי אורח ופצע אותם. אחד האזרחים שנדקר נפצע באורח אנוש ונפטר מאוחר יותר בבית החולים. השני נפצע באורח בינוני. המחבל המשיך לעבר אדם שלישי וניסה לדקור אף אותו האזרח, שנפצע באורח קל, ירה במחבל והרג אותו. כוחות ביטחון רבים הגיעו לזירה והחלו בסריקות מחשש להימצאותם של מחבלים נוספים בישוב.

זירת הפיגוע בישוב אדם (אתר QUDSN, 26 ביולי 2018)
זירת הפיגוע בישוב אדם (אתר QUDSN, 26 ביולי 2018)

  • את הפיגוע ביצע מחמד טארק דאר יוסף, בן 17 מכפר כובר (צפונית- מערבית לראמאללה). זהו הכפר ממנו יצא גם רוצח משפחת סלומון בחלמיש ב-21 ביולי 2017 (פיגוע בו נהרגו שלושה בני משפחה). כשעה לפני שביצע את הפיגוע פרסם מחמד טארק דאר יוסף בדף הפייסבוק שלו את צוואתו. בצוואה הוא מותח ביקורת על הרשות הפלסטינית מכנה את ראשי הרשות “בוגדים ופחדנים, אשר מכרו את דם השהידים” מכיוון שהם מדכאים לדבריו את “ההתנגדות” ולא עושה מאומה בזמן שהעם הפלסטיני נאבק בעזה וירושלים (דף הפייסבוק QUDSN, 26 ביולי 2018).
 מחמד טארק דאר יוסף, מבצע פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק SAFA, 26 ביולי 2018).    צוואת המחבל אותה פרסם בדף הפייסבוק שלו כשעה לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק QUDSN, 26 ביולי 2018)
מימין : מחמד טארק דאר יוסף, מבצע פיגוע הדקירה (דף הפייסבוק SAFA, 26 ביולי 2018). משמאל : צוואת המחבל אותה פרסם בדף הפייסבוק שלו כשעה לפני ביצוע הפיגוע (דף הפייסבוק QUDSN, 26 ביולי 2018)
  • בעקבות הפיגוע פעלו כוחות הביטחון הישראליים בכפר כובר ממנו הגיע המחבל . הכוחות חסמו את הגישה לכפר ביצעו בו סריקות. במסגרת הפעילות הוחרמו חומרי הסתה וכספים שהיו מיועדים לפעילות טרור. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר בהשתתפות כ-150 פלסטינים במסגרתן הוצתו צמיגים והושלכו סלעים, בקבוקי תבערה ובקבוקי צבע לעבר כוחות הביטחון. הכוחות הגיבו האמצעים לפיזור הפגנות. בלילה נכנסו כוחות הביטחון לפעילות נרחבת יותר בכפר במהלכה תחקרו את בני משפחת המחבל והחרימו היתרי עבודה של בני המשפחה. ארבעה פלסטינים נלקחו על ידי הכוחות לתחקור נוסף ( דובר צה”ל, 27 ביולי 2018).
עימותים אלימים במהלך פעילות כוחות צה"ל בכפר כובר שממנו יצא המחבל (אתר QUDSN, 27 ביולי 2018)   עימותים אלימים במהלך פעילות כוחות צה"ל בכפר כובר שממנו יצא המחבל (אתר QUDSN, 27 ביולי 2018)
עימותים אלימים במהלך פעילות כוחות צה”ל בכפר כובר שממנו יצא המחבל (אתר QUDSN, 27 ביולי 2018)
  • עד עתה לא פרסמה הרשות הפלסטינית הודעה המתייחסת לפיגוע ביישוב אדם. סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא (הכפופה ישירות למשרד אבו מאזן) פרסמה באתרה דווח אינפורמטיבי אודות האירוע ופרטי ההרוג המסתמך על מקורות ישראלים (ופא,26 ביולי 2018). בחמאס ובארגונים נוספים ברכו על הפיגוע באדם:
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, בירך את מחמד טארק דאר יוסף ואמר כי חמאס מברכת “פעולה נועזת” זו. הוא הדגיש כי אנתיפאדת ירושלים ממשיכה לפעול כל האמצעים ובכל הדרכים וכי הגדה מוכנה לנקום את דמם של השהידים ולהרתיע את ישראל (אתר חמאס, 27 ביולי 2018).
    • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לבני העם הפלסטיני להמשיך לבצע “פעולות גבורה” כדי לעצור את תוקפנותה של ישראל ולהשתתף באנתיפאדה עממית שתתקיים ברחבת מסגד אלאקצא ובכל השטחים הפלסטינים (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 26 ביולי 2018).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, שיבח את הפיגוע באדם ואמר כי זוהי “תגובה טבעית” לפשעי ישראל בגדה, בירושלים וברצועה. לדבריו פעולה זו מעבירה מסר לישראל לפיו ניסיונותיה לפגוע בכוח הרצון של העם הפלסטיני ולהשמיד את “ההתנגדות” ינחלו כישלון . עוד אמר כ העם הפלסטיני ימשיך בצעדות השיבה וכי “ההתנגדות” פתוחה בפני כל האפשרויות הן מאבק בדרכי שלום והן מאבק מזוין (ערוץ אלאקצא, 27 ביולי 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

עימותים בהר הבית
  • ביום שישי 27 ביולי 2018 לאחר התפילה המרכזית פרצו הפרות סדר בהר הבית בהשתתפות עשרות פלסטינים שהגיעו להתפלל על הר הבית. במהלך הפרות הסדר יודו אבנים ונורו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים . כוחות הביטחון נכנסו למתחם ופינו את המתפללים. כמה פלסטינים התבצרו במסגד ולאחר כמה שעות נכנסו שוטרים ופינו גם אותם. ארבעה מאנשי כוחות הביטחון נפצעו באורח קל. 24 מתפרעים נעצרו . בעקבות האירועים סגרה המשטרה חלק מהשערים המובילים למתחם הר הבית כולל את שער האריות למספר שעות (כלי תקשורת ישראליים, 27 ביולי 2018). הגורם להתפרעות היה ככל הנראה ציון יום השנה להצבת המגנומטרים בהר הבית[2].
  • האירועים הללו הביאו לגל תגובות נזעמות מצד:
    • בנאום שנשא אבו מאזן במהלך ישיבת הועד הפועל של אש”ף אמר כי פעולות ישראל נגד מסגד אלאקצא הן בלתי נסבלות ו יש לקיים מחאה רצינית כדי לעצור אותן (ופא,28 ביולי 2018).
    • משרד החוץ הפלסטיני פרסם הודעת גינוי ל”פשע” הישראלי וקרא לתושבי מזרח ירושלים להתקומם ולהגן על מסגד אלאקצא (ופא, 27 ביולי 2018).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי “פעולת הפריצה” למסגד אלאקצא משקפת את גזענותה של ישראל ואת גודל העוולה שהיא מבצעת נגד העם הפלסטיני. הוא קרא לתושבי ירושלים, הגדה ולכל הפלסטינים לעמוד בפני ישראל להתקומם בכל הכוח ולבצע את החובה הלאומית ולהגן על האדמות הפלסטיניות ועל המקומות הקדושים (אתר חמאס, 27 ביולי 2018).
    • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי “התקיפה הפראית” שחיילי צה”ל ביצעו נגד המתפללים במסגד אלאקצא היא טרור מדינתי שיטתי וניסיון אבוד לקבוע עובדות בשטח (חשבון הטוויטר של עזת אלרשק, 27 ביולי 2018).
אירועים נוספים בשטח
  • ב-30 ביולי 2018 עצרו כוחות הביטחון הישראליים ביהודה ושומרון עשרים מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. בין העצורים חמישה פעילי חמאס מקלקיליה וארבעה פלסטינים החשודים בהסתה במסגרת פעילותם בערוץ אלקדס של חמאס (שהוכרז בספטמבר 2017 כארגון טרור והוצא אל מחוץ לחוק) . כמו כן פעלו הכוחות נגד תא סטודנטים של חמאס באוניברסיטת חברון. במסגרת מבצע המעצרים הוחרמו חומרי הסתה, אמצעי שידור, “אמצעים טכנולוגים” וכלי רכב. במהלך פעילות הכוחות התפתחו הפרות סדר הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות (דובר צה”ל, 30 ביולי 2018).
  • ב-30 ביולי 2018 בשעות הערב פעלו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים דהישה (דרומית מערבית לבית לחם), למעצר חשודים בפעילות טרור. במהלך הפעילות החלו הפרות סדר קשות ופלסטינים ידו אבנים והשליכו בקבוקי תעברה לעבר הכוחות. לוחמת משמר הגבול נפצעה באורח קל (ynet, 31 ביולי 2018).
ירי צלפים לעבר כוח צה”ל ותגובת צה”ל
  • ב-25 ביולי 2018 נקרא כוח צה”ל לפזר הפגנה סמוך לכיסופים בדרום רצועת עזה (סמוך למקום בו נהרג חייל צה”ל מירי צלף שבוע קודם לכן) . במהלך הפעילות בוצע ירי צלפים לעבר כוח צה”ל. כתוצאה מהירי נפצע קצין צה”ל באורח בינוני. מבדיקות שערכו כוחות הביטחון עולה כי המדובר ככל הנראה באותו צלף. בתגובה תקפו טנקים של צה”ל שבע עמדות צבאיות של חמאס לאורך גבול ישראל רצועת עזה (דובר צה”ל, 25 ביולי 2018).
  • לדברי חמאס בתקיפה נפגעה עמדה השייכת ליחידת מגני הספר במזרח רצועת עזה (אתר הזרוע הצבאית של חמאס). על פי הודעת משרד הבריאות בעזה בתקיפה נהרגו שלושה פלסטינים, פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. פעיל נוסף נפצע באורח קשה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 25 ביולי 2018). אחד ההרוגים, מחמד אלערעיר , עבד ביחידת המנהרות של הזרוע הצבאית של חמאס, ונפצע במהלך עבודתו במנהרה לפני שש שנים (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 28 ביולי 2018).

שלושת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקיפת צה"ל. מימין לשמאל: אחמד אלבסוס, עבאדה פרואנה, מחמד אלערעיר (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 28 ביולי 2018)
שלושת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקיפת צה”ל. מימין לשמאל: אחמד אלבסוס, עבאדה פרואנה, מחמד אלערעיר (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 28 ביולי 2018)

  • בעקבות כך הזהירה הזרוע הצבאית של חמאס כי לא תעבור בשתיקה על תקיפות צה”ל וכי ישראל תשלם מחיר יקר. היא קראה לכל הארגונים להתאגד ולהעלות את הכוננות בקרב כוחותיהם לכוננות מרבית (אתר הזרוע הצבאית, 26 ביולי 2018). במהלך הלילה זוהו תשעה שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כיפת ברזל יירטה את אחד השיגורים . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק .

כרזה של הזרוע הצבאית של חמאס המודיעה על העלאת דרגת הכוננות והאיום לפיו ישראל תשלם מחיר יקר בדם על "פשעיה" (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)
כרזה של הזרוע הצבאית של חמאס המודיעה על העלאת דרגת הכוננות והאיום לפיו ישראל תשלם מחיר יקר בדם על “פשעיה” (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 26 ביולי 2018)

  • פאוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי ההסלמה הישראלית נגד רצועת עזה והפגיעה המכוונת בלוחמי “ההתנגדות” חושפות את כוונותיה של ישראל להרוג ומהוות אישור לכך שההנהגה הישראלית היא “פושעת” . הוא הדגיש ש”ההתנגדות” לא תוותר על חובתה להגן על העם הפלסטיני ולהגיב על כל תוקפנות (חשבון הטוויטר של פוזי ברהום, 25 ביולי 2018). בהלוויית שלושת ההרוגים חזר פתחי חמאד על “המשוואה” שניסחה חמאס לפיה הפצצה תענה בהפצצה ודם יענה בדם. הוא איים כי ידה של חמאס נמצאת על ההדק וכי היא לא תרפה ממנו (ערוץ אלאקצא, 26 ביולי 2018).
אירועים נוספים
  • ב- 28 ביולי 2018 בשעות הערב בוצע ירי לעבר כוח צה”ל בצפון רצועת עזה. לא היו נפגעים. בתגובה תקף צה”ל, באמצעות כלי טיס, עמדת תצפית בצפון רצועת עזה. בליל 28 ביולי 2018 דיווחו מקורות פלסטינים על תקיפה שביצעו כלי טיס של חיל האוויר נגד קבוצה של פלסטינים בצפון רצועת עזה סמוך לגדר הביטחון .
  • ב-27 ביולי 2018 בשעות אחר הצהרים תקף כלי טיס של צה”ל חוליית משגרי בלוני תבערה בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 27 ביולי 2018). לא נמסר על נפגעים בתקיפה.
  • ב-24 ביולי 2018 תקפו כלי טיס של חיל האוויר חולייה שהפריחה בלוני תבערה מצפון רצועת עזה לעבר ישראל. הבלונים גרמו שגרמה לשריפה באזור נחל עז. שלושה פלסטינים נפצעו.
“צעדת השיבה”( יום שישי, 27 ביולי 2018 )
  • צעדת יום שישי 27 ביולי 2018 התקיימה תחת הסיסמא “ילדנו השהידים”. בצעדה שהחלה בשעות אחר הצהרים השתתפו כ-7,000 מפגינים אשר התרכזו במספר מוקדים לאורך גדר הגבול. בין מפגינים נראו גם כאלה שהניפו כרזה, שעליה תמונתו של המחבל שביצע את הפיגוע יום קודם לכן בישוב אדם. כמו כן ערכו המפגינים מיצג של בית קברות סמלי על שמו של כל אחר מהילדים שנהרגו ב”צעדות השיבה” בחודשים האחרונים .
זה בשבח מבצע הפיגוע ביישוב אדם שהונפה באירועי "צעדת השיבה" במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 28 ביולי 2018).   מיצג בית קברות לשהידים הילדים ברקע תמונות נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל עם הכיתוב באנגלית "רוצח" (דף הפייסבוק צפא, 27 ביולי 2018)
מימין: כרזה בשבח מבצע הפיגוע ביישוב אדם שהונפה באירועי “צעדת השיבה” במזרח ג’באליא (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 28 ביולי 2018). משמאל: מיצג בית קברות לשהידים הילדים ברקע תמונות נשיא ארה”ב וראש ממשלת ישראל עם הכיתוב באנגלית “רוצח” (דף הפייסבוק צפא, 27 ביולי 2018)
  • במהלך הצעדה, שהייתה אלימה, יידו המפגינים אבנים והבעירו צמיגים. כמו כן הושלכו לעבר כוחות צה”ל מטעני צינור, בקבוקי תבערה ורימון, שנפל בשטח הרצועה (ynet, 27 ביולי 2018). במהלך ההפגנה זיהו כוחות צה”ל מספר חשודים שהתקרבו לגדר חיבלו בה ושבו לשטח הרצועה (דובר צה”ל, 27 ביולי 2018).
  • דובר משרד הבריאות בעזה מסר, כי באירועי “צעדת השיבה” נהרגו שני פלסטינים ו-246 נפצעו פציעות שונות. 139 מהפצועים פונו לבתי החולים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 27 ביולי 2018). ב-28 ביולי 2018 מסר דובר משרד הבריאות כי אחד הפצועים מת מפצעיו (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 28 ביולי 2018). בין הפצועים בתו של אימן נופל, מפקד בזרוע הצבאית של חמאס אשר על פי הדיווחים נפגעה באורח קשה במהלך השתתפותה בצעדה במזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר פאל די אף, 27 ביולי 2018).
ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • בליל 26-25 ביולי 2018 זוהו תשעה שיגורי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר ישראל. כיפת ברזל יירטה את אחד השיגורים . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[3]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם
המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי
* מספר משוער של רקטות ופצצות מרגמה, ששוגרו במהלך שלושת סבבי הסלמה.

“טרור ההצתות”
  • לאחר דעיכה זמנית ב”טרור ההצתות”, חודש שיגור בלוני תבערה כתוצאה מכך נגרמו מספר שריפות בעוטף עזה. על פי דוברות כבאות והצלה במהלך השבוע טיפלו כוחות הכבאות בין 15-2 שריפות ליום. ב-30 ביולי בשעות הערב הוזעקו כוחות משטרה לשכונת מגורים בבאר שבע שם נמצא בלון אליו הוצמד חפץ חשוד. בבדיקת השוטרים עלה כי היה זה בלון תבערה (דוברות משטרת מרחב הנגב, 30 ביולי 2018). להערכת המשטרה הגיע הבלון מרצועת עזה.
  • על פי נתוני כבאות והצלה נכון ל-30 ביולי 2018 הוצתו כ-1,200 שריפות כתוצאה מעפיפונים או בלוני תבערה. עד כה נפגע שטח של למעלה מ 30,000 דונמים מהם כ-12,000 דונמים של שמורות טבע.
שני הרוגים פעילי החזית העממית
  • דובר משרד הבריאות ברצועה מסר על מותם של שני צעירים בתקיפה ישראלית שבוצעה במזרח ג’באליא בליל 29-28 ביולי 2018 (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 29 ביולי 2018). אמצעי התקשורת הפלסטיניים מסרו כי הם נהרגו כאשר כלי טיס בלתי מאויש ישראלי שיגר טיל לעבר קבוצת פלסטינים בקרבת בית הקברות מזרחית לג’באליא, בעת שניסו לשגר בלוני תבערה לעבר ישראל (דניא אלוטן, 29 ביולי 2018; קדסנט, 29 ביולי 2018). מנגד מסרו עדי ראייה כי השניים נהרגו כתוצאה מהתפוצצות רקטה מתוצרת מקומית בעת שניסו לשגרה ממזרח ג’באליא (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 ביולי 2018). החזית העממית והזרוע הצבאית שלה פרסמו הודעת אבל לפיה נהרגו השניים בעת מילוי “חובת המאבק שלהם” (אתר החזית העממית, 29 ביולי 2018). 
    
אימן אלנג’אר (מימין) ומהנד חמודה הרוגי החזית העממית לשחרור פלסטין (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועה, 29 ביולי 2018) הלווית השניים בג’באליא בהשתתפות פעילי הזרוע הצבאית של החזית העממית (אתר החזית העממית, 29 ביולי 2018)
ניסיונות להסדרה
  • ניקולאי מלדנוב שליח האו”ם למזרח התיכון ממשיך במאמצים לייצב את הפסקת האש ברצועת עזה ולמנוע התדרדרות במצב. במסגרת זאת ערך מספר מפגשים עם בכירי חמאס בראשות אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית. בפגישות דנו הצדדים בתנאים להשגת רגיעה ברצועה וביוזמות לשיפור המצב ההומניטארי שאותן מקדם מלדנוב בשבועות האחרונים. במקביל ערך אסמאעיל הניה שיחת טלפון עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, העושה בארה”ב, השניים דנו בהתפתחויות האחרונות ברצועה (דניא אלוטן, 26 ביולי 2018).
  • לדברי מקורות פלסטינים מוביל מלדנוב מאמצים בשני מישורים: ייצוב הפסקת האש למשך תקופת זמן ארוכה ובמקביל תמיכה במאמצי הפיוס הפנים פלסטינים בהובלת המצרים . בנושא הפסקת האש הציע מלדנוב הפסקת אש תמורת הקלות כמו הרחבת שטח המותר לדיג, פתיחת המעברים וקידום פרויקטים ברצועת עזה. בעזה דיווחו כי הנהגת חמאס אינה מרוצה מהצעותיו של מלדנוב שבעיניה אינן מספיקות (כתבתו של גל ברגר, כאן, 29 ביולי 2018).
  • במסגרת קידום המשא ומתן בראשות שליח האו”ם הגיעה למצרים משלחת בכירי חמאס בראשות ח’ליל אלחיה ורוחי משתהא, לסבב שיחות נוסף עם המצרים (דניא אלוטן, פלסטין אליום 30 ביולי 2018). חברי המשלחת ידונו עם המצרים בכל הקשור לקידום יוזמות כלכליות ברצועת עזה, תשלום משכורות הפקידים וחופש תנועה ימי. במקביל ידונו ככל הנראה גם בקידום הפיוס הפנים-פלסטיני
המצב ההומניטארי
  • חברת החשמל ברצועה הודיעה על לוח הזמנים החדש לאחר תיקון אחת התקלות וטיפול בחלק מקווי החשמל. לדברי ההודעה יסופק החשמל עתה במשך ארבע שעות ו-16 שעות הפסקה (אלרסאלה.נט, 26 ביולי 2018).
קיצוצים נרחבים באונר”א לאור מצבה הכספי הקשה
  • בנאום שנשא ניקולאי מלדנוב בפתיחת ישיבת מועצת הביטחון של האו”ם אמר כי אונר”א זקוקה לסכום של 217 מיליון דולרים כדי להמשיך בפעילותה בשנה הקרובה (אתר האו”ם, 24 ביולי 2018).אונר”א הודיעה על קיצוצים נרחבים שתערוך בשורות הארגון. הקיצוץ הוא במסגרת תכנית הבראה שנועדה לנסות להתגבר על הגירעון הכספי אליו נקלעה הסוכנות לאחר שארה”ב החליטה לקצץ השנה את תמיכתה בסכום של 300$ מיליון. במסגרת זאת נמסר על שורה של צעדים (אתר אונר”א, שהאב, 25 ביולי 2018):
    • צמצום התמיכה בתוכניות סוציאליות במחנות הפליטים ל-1,000 מקבלי תלושי מזון בלבד.
    • הפסקת מתן קצבאות לכ-7,000 פלסטינים
    • צמצום פעילות המרפאות.
    • פיטורי עובדים: במסגרת זאת הודיע נציג פקידי אונר”א ברצועת עזה על כוונת הסוכנות להפסיק את עבודתם של כאלף מעובדיה ברצועה . 125 מהם פוטרו והיתר יעברו לעבוד במשרה חלקית עד סוף השנה (ככל הנראה אלה העובדים בעבודות יזומות במסגרת פרויקט Cash for Work).
    • חינוך: לדברי ג’יימי מקדולדריק, מתאם האו”ם לעניינית הומניטאריים בשטחים הפלסטינים, בשל קשיים כספיים שנת הלימודים החדשה בבתי הספר של אונר”א ברצועה ככל הנראה לא תפתח בסוף אוגוסט כצפוי .
  • בעקבות החלטת הסוכנות נערכו ביהודה שומרון ורצועת עזה עצרות מחאה והזדהות עם המפוטרים. איחוד פקידי אונר”א הכריז על תחילת מאבק ועל תחילתה של שביתה ללא הגבלת זמן של 13,000 פקידי הסוכנות ובני משפחותיהם. כמו כן הודיע האיחוד על סגירת כל המרכזים הראשיים ברצועה (פלסטין אליום, 25 ביולי 2018). עאטף אבו סיף, דובר פתח, אמר כי החלטתה של אונר”א לפטר את עובדי החירום הינה חלק מתוכנית גדולה יותר שמטרתה “לחסל” את סוגית הפליטים, אשר תביא להתדרדרות כלכלית ברצועה (דניא אלוטן, 26 ביולי 2018).

מחאת עובדי אונר"א בעזה נגד הארגון בשל הצעדים בהם נוקט הארגון ובכללם פיטורי עובדים על רקע הגרעון התקציבי (ערוץ פאלטודי, 29 ביולי 2018)
מחאת עובדי אונר”א בעזה נגד הארגון בשל הצעדים בהם נוקט הארגון ובכללם פיטורי עובדים על רקע הגרעון התקציבי (ערוץ פאלטודי, 29 ביולי 2018)

סיוע אזרחי תורכי לרצועה
  • TIKA , סוכנות התיאום ושיתוף הפעולה התורכית הקימה ברצועת עזה את בית החולים התורכי פלסטיני לידידות בעלות של 62 מיליון דולרים. בית החולים יתחיל לפעול לקראת סוף שנת 2018 והוא צפוי להיות בית החולים הגדול ביותר ברצועה. במקביל מקיימת הסוכנות ברצועת עזה פרויקט דיור הכולל בניית 320 דירות (אנטוליה, 27 ביולי 2018).
כינוס הוועד הפועל של אש”ף
  • הוועד הפועל של אש”ף התכנס ב-28 ביולי 2018 בראשות אבו מאזן. בהודעת הסיכום של הכינוס גינה הועד הפועל את החלטת הקונגרס בארה”ב להפסיק את הסיוע לרשות הפלסטינית עד שזו תפסיק לשלם את משכורות השהידים, האסירים והפצועים. כמו כן גינה את החלטת ישראל לקזז את משכורות השהידים והאסירים הפלסטינים מכספי החזרי המיסים לרשות בהדגישו, כי הרשות תמשיך למלא את כל המחויבויות כלפי משפחות השהידים, האסירים והפצועים (ופא, 28 ביולי 2018).

אבו מאזן בראש כינוס הוועד הפועל של אש"ף (ופא, 28 ביולי 2018)
אבו מאזן בראש כינוס הוועד הפועל של אש”ף (ופא, 28 ביולי 2018)

נאום צפוי של אבו מאזן בעצרת הכללית של האו”ם
  • לדברי צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, בכוונת אבו מאזן לשאת נאום “היסטורי וגורלי” במהלך הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו”ם בספטמבר 2018 . הנאום לדבריו יעסוק בכל הנוגע להגדרת הקשר הביטחוני, המדיני והכלכלי עם ישראל , הצעת ההסדר האמריקאית (” עסקת המאה”), מצב הרשות הפלסטינית והתנגדותה לאסטרטגיה של בנימין נתניהו. עוד ציין עריקאת, כי לאחר כינוס העצרת הכללית ישתתף אבו מאזן בכינוס נוסף של המועצה המרכזית של אש”ף במטרה לקבל “החלטות גורליות” (הטלוויזיה הפלסטינית, 29 ביולי 2018).
המשך גינויים לחוק הלאום
  • ברשות הפלסטינית ממשיכים לגנות את “חוק הלאום” שעבר בכנסת . בנאום שנשא אבו מאזן במהלך ישיבת הועד הפועל של אש”ף שעסק, בין היתר, בחוקים האחרונים שהתקבלו בכנסת ובעיקר חוק הלאום הבהיר אבו מאזן שהפלסטינים לא יקבלו את החוק ויפעלו לביטולו (ופא,28 ביולי 2018). במפגש שקיים צאא’ב עריקאת, עם דיפלומטים ועיתונאים זרים בח’אן אלאחמר אמר כי חוק הלאום הוא החוק החמור ביותר שנחקק מאז הקמת מדינת ישראל משום שהוא אינו מגדיר גבולות גיאוגרפיים לישראל והוא מעניק זכות הגדרה עצמית ליהודים בלבד בעוד מי שאינו יהודי אין לו זכות לקבוע את גורלו. עוד אמר עריקאת כי חוק הלאום יגרור אחריו “מבצעי טיהור אתני המוניים” שכן הוא מעניק לגיטימציה להרוס כפרים פלסטינים ולהשתלט על מרכז יהודה ושומרון כדי להעניק את האדמה למתנחלים. לדבריו נערכת הרשות הפלסטינית לפנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא ((ופא, 26 ביולי 2018).

  • בראיון שהעניק צאא’ב עריקאת אמר, כי נשלחו 97 אגרות למדינות ולמוסדות בינלאומיים בהם ניתן הסבר מפורט לגבי השלכות חוק הלאום עבור העם הפלסטיני והאיומים שחוק זה מציב בפניהם. צאא’ב עריקאת גם ציין שאבו מאזן ביקש מריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, להביא בפני המחלקת המשפטית של האו”ם עותק של חוק הלאום כדי שיבדקו האם הוא תואם את התחייבויותיה של ישראל לאמנת האו”ם (הטלוויזיה הפלסטינית, 29 ביולי 2018).
המשט לרצועת עזה
  • ב-29 ביולי 2018 הגיעה לאזור רצועת עזה הספינה אלעודה, הראשונה מבין מספינות המשט שהפליגו מאירופה לרצועת עזה במטרה להפר את הסגר הימי המוטל על רצועת עזה. עם הגיעה של הספינה למרחק של שישים מייל מחופי רצועת עזה יצר חיל הים הישראלי קשר עם נוסעי הספינה והזהיר אותם שלא להתקרב לחופי הרצועה. לאחר שלא נענו לקריאה השתלט חיל הים את הספינה ללא התנגדות וגרר אותה על נוסעיה לנמל אשדוד. לדברי דובר צה”ל נתפסה הספינה, בהתאם לדין הבינלאומי. צה”ל הבהיר לנוסעי הספינה כי הם מפרים את הסגר על רצועת עזה וכי ניתן להעביר כל ציוד הומניטארי לרצועה דרך נמל אשדוד (דובר צה”ל, 29 ביולי 2018).

הספינה אלעודה בלב ים זמן קצר לפני מעצרה ע"י חיל הים הישראלי (דף הפייסבוק של SHIP TO GAZA SWEDEN, 29 ביולי 2018)
הספינה אלעודה בלב ים זמן קצר לפני מעצרה ע”י חיל הים הישראלי (דף הפייסבוק של SHIP TO GAZA SWEDEN, 29 ביולי 2018)

  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, בירך את פעילי הסולידריות המשתתפים בצי החירות ה-5. הוא גינה את מעשי התוקפנות הישראליים נגד הספינות ואת מעשה “הפיראטיות” שביצעו חיילי “הכיבוש” (אתר תנועת חמאס, 30 ביולי 2018). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי, פרסם הודעה בה הדגיש כי מדובר במעשה “פיראטיות וטרור מדינה” מצד ישראל, וכי הדבר מוכיח שישראל לא רוצה בסיום המצור על עזה. לדבריו, ישראל מפרה את החוק הבינלאומי ומבצעת פשע מלחמה נגד עזה (מען, 29 ביולי 2018).
  • זאהר ביראוי, יו”ר הוועדה הבינלואמית לשבירת המצור מעל עזה, גינה את “התוקפנות הישראלית” נגד הספינות ואת מעצר הפעילים. הוא הדגיש כי מדובר במעשה פיראטיות המנוגד לחוקים הבינלאומיים ותוקפנות נגד פעילי סולידריות לא חמושים שאינם מהווים איום “למדינת הכיבוש”. ביראוי קרא למדינות שיש להן אזרחים על סיפון הספינות להפעיל לחץ על ישראל כדי להגן על פעילי הסולידריות ולהבטיח את שובם לארצותיהם. הוא הוסיף כי הוועדה המשפטית ועורכי הדין של “צי החירות” יעשו כל הדרוש כדי להבטיח את שלומם ואת חזרתם למדינותיהם. הוא גם קרא לארגונים הבינלאומיים לזכויות האדם להפעיל לחץ על ישראל כדי להבטיח את העברת הספינות לדייגים בעזה ואת מסירת התרופות והסיוע למגזר הבריאות (דף הפייסבוק של הוועדה הבינ”ל לשבירת המצור מעל עזה, 29 ביולי 2018).
  • בראיון שהעניק אדהם אבו סלמיה דובר רשות הפעילות הלאומית לשבירת המצור, אמר כי הרשות תתמודד עם מעשיה של ישראל בסיוע הועדה המשפטית ברצועה העוקבת אחר ההתרחשויות או בעזרת הועדה המשפטית של קואליציית משט החירות, אשר מתעדת בכל רגע את המתרחש על גבי הספינה. עוד ציין אבו סלמיה, כי 24 שעות לאחר אלעודה אמורה להגיע הספינה חריה שממשיכה לשוט לכיוון רצועת עזה כמתוכנן. לדבריו על גבי סיפון הספינה נמצאים 36 פעלים מ-15 מדינות ביניהם מספר עיתונאים (פאל טודי, 29 ביולי 2018

אדהם אבו סלמיה, דובר הרשות להסרת המצור על עזה, מקיים מסיבת עיתונאים בנמל עזה לאחר מעצרה של ספינת אלעודה ע"י חיל הים הישראלי (אלערבי אלג'דיד, 29 ביולי 2018)
אדהם אבו סלמיה, דובר הרשות להסרת המצור על עזה, מקיים מסיבת עיתונאים בנמל עזה לאחר מעצרה של ספינת אלעודה ע”י חיל הים הישראלי (אלערבי אלג’דיד, 29 ביולי 2018)

עהד תמימי שוחררה לאחר שמונה חודשי מאסר בכלא הישראלי
  • ב-29 ביולי 2018 שוחררה עהד אלתמימי (יחד עם אמה נרימאן) מהכלא הישראלי לאחר שריצתה שמונה חודשי מאסר בגין תקיפת חייל צה”ל. אלתמימי, שהפכה לסמל לאומי של המאבק הפלסטיני בישראל התקבלה על ידי הציבור הפלסטיני ובכירי הרשות הפלסטינים בשורה של טקסים שהתקיימו לכבודה. מיד עם שחרורה הגיעה אלתמימי לביקור בקברו של יאסר ערפאת במקאטעה שבראמאללה לאחר מכן התקבלה בלשכתו של אבו מאזן.
  • בטקס קבלת הפנים אמר אבו מאזן, כי עהד מהווה דוגמא ומופת למאבק הלאומי הפלסטיני לחירות ולעצמאות. לדבריו מודל המאבק העממי הבלתי אלים במסגרתו פעלו אלתמימי ותושבי הכפר נבי צאלח מוכיח כי העם הפלסטיני נחוש במאבקו על אדמתו. עוד ציין אבו מאזן, כי “ההתנגדות העממית הבלתי אלימה” היא הנשק הטוב ביותר נגד “יהירות הכיבוש” (ופא, 29 ביולי 2018). צאא’ב עריקאת, אמר כי קבלת הפנים שנערכה לעהד אלתמימי על ידי אבו מאזן היא בבחינת מסר לעולם כולו (הטלוויזיה הפלסטינית, 29 ביולי 2018).
אבו מאזן מקבל בלשכתו את עהד אלתמימי (ופא, 29 ביולי 2018)   אבו מאזן מקבל בלשכתו את עהד אלתמימי (ופא, 29 ביולי 2018)
אבו מאזן מקבל בלשכתו את עהד אלתמימי (ופא, 29 ביולי 2018)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
ב-14 ביולי 2017 ביצעו שלושה ערבים ישראלים פיגוע ירי בהר הבית בו נהרגו שני שוטרים ישראלים. בעקבות הפיגוע סגרה משטרת ישראל את מתחם הר הבית . המתחם נפתח לאחר שבשעריו הוצבו גלאי מתכת (מגנומטרים) . הדבר גרם למתיחות ומחאות אלימות של הפלסטינים, שסירבו להיכנס למתחם. ב-24 ביולי 2017 קיבל הקבינט המדיני ביטחוני בישראל החלטה להסיר את הגלאים.
[3]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .